Geografiquiz

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Re: Geografiquiz

Legg inn av Karatel »

bundetrente skrev: tor mar 31, 2022 4:26 pm Neste oppgave.

Vi skal frem til en by som befinner seg i ett land, ikke så langt fra grensen til et annet land, men som blir sett på som en by som tilhører et annet folkeslag enn de to folkeslagene som utgjør majoriteten i begge disse landene. Byen er blant annet kjent for hvalfangst, i hvert fall historisk.
Getaria?

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Karatel skrev: tor mar 31, 2022 9:30 pm
bundetrente skrev: tor mar 31, 2022 4:26 pm Neste oppgave.

Vi skal frem til en by som befinner seg i ett land, ikke så langt fra grensen til et annet land, men som blir sett på som en by som tilhører et annet folkeslag enn de to folkeslagene som utgjør majoriteten i begge disse landene. Byen er blant annet kjent for hvalfangst, i hvert fall historisk.
Getaria?
Skulle egentlig ikke frem til det heller.

Siden oppgaven ble så klønete som den ble, med flere riktige svar, røper jeg at jeg skulle frem til Biarritz.

Hvem som helst kan ta en ny oppgave, så skal jeg prøve å klekke ut noe bedre neste gang det blir min tur. :-)

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Ingen som vil lage ny oppgave?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Jeg kan prøve meg:

Skal fram til en by.

På vei til denne byen er det en historie om at en av datidens mektigste menn snudde om og dro hjem igjen etter å ha blitt møtt av et makabert syn. Synes han møtte var et verk av en historisk person. Den sistnevnte personen er også opphavet en kjent skjønnlitterær skikkelse, som ble skrevet av en person med opphav på nesten motsatt side av samme verdensdel som byen vi skal fram til.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Byen er den 26 største i sitt land.
Den er mest kjent for et tårn som ble bygget av personen som var inspirasjonen den skjønnlitterære figuren. Samme figur har ført til mange søvnløse netter for lettskremte individer gjennom historien

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

MentalM skrev: man apr 04, 2022 8:16 am Byen er den 26 største i sitt land.
Den er mest kjent for et tårn som ble bygget av personen som var inspirasjonen den skjønnlitterære figuren. Samme figur har ført til mange søvnløse netter for lettskremte individer gjennom historien
Dette hørtes jo europeisk ut helt til det var snakk om den 26. største byen. Da ble jeg veldig usikker.
Limoges er 26 størst i Frankrike i alle fall, uten at det korrekt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Europa er riktig. Vi skal riktignok betraktelig lenger øst enn Frankrike.

Byen hadde nok sin storhetstid for mange mange år siden, og var t.o.m hovedstad på et tidspunkt i sinn daværende stat

Det bor nesten 80 000 i byen

En tidligere president av landet ble også henrettet her

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

MentalM skrev: tir apr 05, 2022 9:35 am Europa er riktig. Vi skal riktignok betraktelig lenger øst enn Frankrike.

Byen hadde nok sin storhetstid for mange mange år siden, og var t.o.m hovedstad på et tidspunkt i sinn daværende stat

Det bor nesten 80 000 i byen

En tidligere president av landet ble også henrettet her
Høres litt ut som Romania og fyrst Vlad. Târgu Jiu har ca 80k og er Romanias 26 største by. Aldri hørt om den og en del annet passer ikke, eller?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Jaauda skrev: tir apr 05, 2022 1:23 pm
Høres litt ut som Romania og fyrst Vlad. Târgu Jiu har ca 80k og er Romanias 26 største by. Aldri hørt om den og en del annet passer ikke, eller?
[/quote]

Har veldig lyst å si riktig her :D

Det er riktig med både Romania og Vlad (Dracula).

De 4 første bokstavene er også de samme i bynavnet, Târgu Jiu er byen som er på plassen foran den jeg skal fram til i størrelse (disse listene varierer litt basert på når og hvor man ser på dem)

Byen ligger lenger øst og er nærmere hovedstanden enn Târgu Jiu

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

MentalM skrev: tir apr 05, 2022 2:59 pm
Har veldig lyst å si riktig her :D

Det er riktig med både Romania og Vlad (Dracula).

De 4 første bokstavene er også de samme i bynavnet, Târgu Jiu er byen som er på plassen foran den jeg skal fram til i størrelse (disse listene varierer litt basert på når og hvor man ser på dem)

Byen ligger lenger øst og er nærmere hovedstanden enn Târgu Jiu
Da er det vel Târgoviște. Ser den står som nr 26 i wikiartikkelen og har vært hovedstad.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Da skal vi fram til et sted som er mest kjent for sin næringsvirksomhet, men også turisme.
For mange år siden fikk stedet litt ufrivillig "besøk" av utlendinger. Dette påvirket stedet vi skal fram til, og hadde også en betydelig innflytelse på særlig matkulturen i landet de besøkende kom fra.
Innbyggerne på stedet vi skal til feirer dette besøket med en kuturinnsats i en øvelse som forbindes med landet de besøkende kom fra.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 9:26 am
MentalM skrev: tir apr 05, 2022 2:59 pm
Har veldig lyst å si riktig her :D

Det er riktig med både Romania og Vlad (Dracula).

De 4 første bokstavene er også de samme i bynavnet, Târgu Jiu er byen som er på plassen foran den jeg skal fram til i størrelse (disse listene varierer litt basert på når og hvor man ser på dem)

Byen ligger lenger øst og er nærmere hovedstanden enn Târgu Jiu
Da er det vel Târgoviște. Ser den står som nr 26 i wikiartikkelen og har vært hovedstad.
Denne oppgaven hadde vært lettere, dersom Christopher Lee og Peter Cushing hadde vært stikkord.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 9:32 am Da skal vi fram til et sted som er mest kjent for sin næringsvirksomhet, men også turisme.
For mange år siden fikk stedet litt ufrivillig "besøk" av utlendinger. Dette påvirket stedet vi skal fram til, og hadde også en betydelig innflytelse på særlig matkulturen i landet de besøkende kom fra.
Innbyggerne på stedet vi skal til feirer dette besøket med en kuturinnsats i en øvelse som forbindes med landet de besøkende kom fra.
Har veldig lyst å si noe med India pga maten? Delhi?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

MentalM skrev: ons apr 06, 2022 9:57 am
Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 9:32 am Da skal vi fram til et sted som er mest kjent for sin næringsvirksomhet, men også turisme.
For mange år siden fikk stedet litt ufrivillig "besøk" av utlendinger. Dette påvirket stedet vi skal fram til, og hadde også en betydelig innflytelse på særlig matkulturen i landet de besøkende kom fra.
Innbyggerne på stedet vi skal til feirer dette besøket med en kuturinnsats i en øvelse som forbindes med landet de besøkende kom fra.
Har veldig lyst å si noe med India pga maten? Delhi?
Jeg skjønner den, men her er India ikke relevant. Feil verdensdel.
Besøket jeg tenkte på varte bare noen måneder og det var under 30 stykker. Det var de besøkende som var der ufrivillig.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 10:10 am
MentalM skrev: ons apr 06, 2022 9:57 am
Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 9:32 am Da skal vi fram til et sted som er mest kjent for sin næringsvirksomhet, men også turisme.
For mange år siden fikk stedet litt ufrivillig "besøk" av utlendinger. Dette påvirket stedet vi skal fram til, og hadde også en betydelig innflytelse på særlig matkulturen i landet de besøkende kom fra.
Innbyggerne på stedet vi skal til feirer dette besøket med en kuturinnsats i en øvelse som forbindes med landet de besøkende kom fra.
Har veldig lyst å si noe med India pga maten? Delhi?
Jeg skjønner den, men her er India ikke relevant. Feil verdensdel.
Besøket jeg tenkte på varte bare noen måneder og det var under 30 stykker. Det var de besøkende som var der ufrivillig.
Tenkte med en gang på en stillehavsnasjon som fikk besøk etter et forlis. Slenger ut Tonga kun for å svare noe.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

egilfinnbogason skrev: ons apr 06, 2022 10:34 am Tenkte med en gang på en stillehavsnasjon som fikk besøk etter et forlis. Slenger ut Tonga kun for å svare noe.
Godt tenkt! Det dreier seg ganske riktig om et besøk pga et forlis. Du er imidlertid i feil hav.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Er vi muligens i Mexico? Og forliset var spanjoler? Altfor opphengt i matbiten jeg 😆

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

MentalM skrev: ons apr 06, 2022 2:39 pm Er vi muligens i Mexico? Og forliset var spanjoler? Altfor opphengt i matbiten jeg 😆
Ikke Mexico. De forliste var italienere. Du er alt for langt sør.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 2:59 pm
MentalM skrev: ons apr 06, 2022 2:39 pm Er vi muligens i Mexico? Og forliset var spanjoler? Altfor opphengt i matbiten jeg 😆
Ikke Mexico. De forliste var italienere. Du er alt for langt sør.
Røst

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

egilfinnbogason skrev: ons apr 06, 2022 3:02 pm Røst
Røst er riktig.
Pietro Querini var på vei fra Venezia til Flandern pr båt. De kom ut for en storm og forliste på en ubebodd øy ved siden av Røst i 1432. De ble etter hvert berget av lokalbefolkningen og tilbrakte 3-4 måneder på Røst før de fikk skyss sørover.
Eksport av tørrfisk til Italia fikk en boost i etterkant av dette. Italia er fortsatt et hovedmarked her.
På Røst har det med ujevne mellomrom blitt satt opp en opera som tar utgangspunkt i denne historien.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 3:44 pm
egilfinnbogason skrev: ons apr 06, 2022 3:02 pm Røst
Røst er riktig.
Pietro Querini var på vei fra Venezia til Flandern pr båt. De kom ut for en storm og forliste på en ubebodd øy ved siden av Røst i 1432. De ble etter hvert berget av lokalbefolkningen og tilbrakte 3-4 måneder på Røst før de fikk skyss sørover.
Eksport av tørrfisk til Italia fikk en boost i etterkant av dette. Italia er fortsatt et hovedmarked her.
På Røst har det med ujevne mellomrom blitt satt opp en opera som tar utgangspunkt i denne historien.
Jeg skal til en millionby som er vel er tredje størst i landet det ligger. Det er den eneste av de tre store som ligger mot dette verdenshavet, og er en av de største byene i hele verdensdelen som har havn mot dette havet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons apr 06, 2022 4:03 pm
Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 3:44 pm
egilfinnbogason skrev: ons apr 06, 2022 3:02 pm Røst
Røst er riktig.
Pietro Querini var på vei fra Venezia til Flandern pr båt. De kom ut for en storm og forliste på en ubebodd øy ved siden av Røst i 1432. De ble etter hvert berget av lokalbefolkningen og tilbrakte 3-4 måneder på Røst før de fikk skyss sørover.
Eksport av tørrfisk til Italia fikk en boost i etterkant av dette. Italia er fortsatt et hovedmarked her.
På Røst har det med ujevne mellomrom blitt satt opp en opera som tar utgangspunkt i denne historien.
Jeg skal til en millionby som er vel er tredje størst i landet det ligger. Det er den eneste av de tre store som ligger mot dette verdenshavet, og er en av de største byene i hele verdensdelen som har havn mot dette havet.
Perth?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons apr 06, 2022 8:43 pm
egilfinnbogason skrev: ons apr 06, 2022 4:03 pm
Jaauda skrev: ons apr 06, 2022 3:44 pm

Røst er riktig.
Pietro Querini var på vei fra Venezia til Flandern pr båt. De kom ut for en storm og forliste på en ubebodd øy ved siden av Røst i 1432. De ble etter hvert berget av lokalbefolkningen og tilbrakte 3-4 måneder på Røst før de fikk skyss sørover.
Eksport av tørrfisk til Italia fikk en boost i etterkant av dette. Italia er fortsatt et hovedmarked her.
På Røst har det med ujevne mellomrom blitt satt opp en opera som tar utgangspunkt i denne historien.
Jeg skal til en millionby som er vel er tredje størst i landet det ligger. Det er den eneste av de tre store som ligger mot dette verdenshavet, og er en av de største byene i hele verdensdelen som har havn mot dette havet.
Perth?
Nei, dessverre. Feil verdensdel

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: tor apr 07, 2022 8:10 am
Karatel skrev: ons apr 06, 2022 8:43 pm
egilfinnbogason skrev: ons apr 06, 2022 4:03 pm

Jeg skal til en millionby som er vel er tredje størst i landet det ligger. Det er den eneste av de tre store som ligger mot dette verdenshavet, og er en av de største byene i hele verdensdelen som har havn mot dette havet.
Perth?
Nei, dessverre. Feil verdensdel
Alexandria?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: tor apr 07, 2022 8:20 am
egilfinnbogason skrev: tor apr 07, 2022 8:10 am
Karatel skrev: ons apr 06, 2022 8:43 pm

Perth?
Nei, dessverre. Feil verdensdel
Alexandria?
Nei, dessverre. Rett verdensdel:)

MentalM

Legg inn av MentalM »

Tenkte umiddelbart på Tangier i Marokko, men den er vel ikke blant de største mot Atlanterhavet.

Eksluderer egentlig noe mot Atlanterhavet med formuleringen din, så da er det enten Middelhavet, Rødehavet eller Stillehavet. Tviler på at det er mange byer mot Rødehavet med over en million, og veldig få ikke største byer i landet sitt mot Middelhavet.

Noe i Sør-Afrika? Vet typ hvor Pretoria og Cape Town ligger, Johannesburg kanskje? Vet ikke en gang om Johannesburg ligger mot kysten 😆

Føler Alexandria dekket alle hintene :mrgreen:

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

MentalM skrev: tor apr 07, 2022 9:29 am Tenkte umiddelbart på Tangier i Marokko, men den er vel ikke blant de største mot Atlanterhavet.

Eksluderer egentlig noe mot Atlanterhavet med formuleringen din, så da er det enten Middelhavet, Rødehavet eller Stillehavet. Tviler på at det er mange byer mot Rødehavet med over en million, og veldig få ikke største byer i landet sitt mot Middelhavet.

Noe i Sør-Afrika? Vet typ hvor Pretoria og Cape Town ligger, Johannesburg kanskje? Vet ikke en gang om Johannesburg ligger mot kysten 😆

Føler Alexandria dekket alle hintene :mrgreen:
Du er inne på noe, men du mangler et viktig hav:)

MentalM

Legg inn av MentalM »

egilfinnbogason skrev: tor apr 07, 2022 9:38 am Du er inne på noe, men du mangler et viktig hav:)
Indiske hav? Tenkte det var Stillehavet, men når jeg tar med Rødehavet bør vel også Indiske og Arabiske være tatt med.

Sør-Afrika er ikke riktig? Byer i Madagaskar og Mosambik er jeg dårlig på.

Mogadishu og Dar-es-Salaam må vel være for store. Mombasa?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

MentalM skrev: tor apr 07, 2022 9:59 am
egilfinnbogason skrev: tor apr 07, 2022 9:38 am Du er inne på noe, men du mangler et viktig hav:)
Indiske hav? Tenkte det var Stillehavet, men når jeg tar med Rødehavet bør vel også Indiske og Arabiske være tatt med.

Sør-Afrika er ikke riktig? Byer i Madagaskar og Mosambik er jeg dårlig på.

Mogadishu og Dar-es-Salaam må vel være for store. Mombasa?
Det er litt vanskelig å gi så mange flere hint uten å røpe for mye, men et av landene du har nevnt er riktig. Byen har vært vertskap for et stort idrettsarrangement i sammen med andre byer i landet.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

MentalM skrev: tor apr 07, 2022 9:59 am
egilfinnbogason skrev: tor apr 07, 2022 9:38 am Du er inne på noe, men du mangler et viktig hav:)
Indiske hav? Tenkte det var Stillehavet, men når jeg tar med Rødehavet bør vel også Indiske og Arabiske være tatt med.

Sør-Afrika er ikke riktig? Byer i Madagaskar og Mosambik er jeg dårlig på.

Mogadishu og Dar-es-Salaam må vel være for store. Mombasa?
Indiske hav er forresten korrekt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»