Paaskemeny

Svar
DoktorS

Paaskemeny

Legg inn av DoktorS »

Ja, hva står på påskemenyen?
Det er på tide å planlegge og begynne å skrive handlelister, vel?

Dit jeg skal er det stort sett to hovedelementer som må på plass og som jeg også har hatt på plass de siste to årene i Oslo, da pandemien har satt en stopper for reiser: Lammelår og bacalao.

Ellers blir det nok litt ymse. Har planer om å lage den ostekake som jeg har spist her i Oslo de siste to årene. Det er jo greit med en kake som også kan gå som dessert, hvis man får lyst på det.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Lammelår som vanlig :)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det blir lammelår på påskeaften, det er det eneste som er helt sikkert. Det blir også pinnekjøtt og reinsdyrskank. Hel, bakt ørret, og så blir det en eller annen rett med klippfisk, men ikke bacalao, det spiste jeg for et par uker siden.
Så blir det en New York cheesecake og en browniekake. Så Christer Rødseth lage den på tv, noe han har tatt med seg fra læretiden på Le Canard, så latterlig god ut. Ellers blir det noen kvelder på restaurant, og da har den påsken gått.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skjærtorsdag: Litt væravhengig, men planen er å grille på bålpanna. Klassisk grillmat, muligens litt mer lammekjøtt. Kommer an på utvalget.

Langfredag: da er det familiemiddag hos mine foreldre. Og barnebarna har bestilt lasagne. Men den oppskriften hun fant i Norsk Ukeblad på nittitallet en gang, den er ganske god den.

Koldtbord på påskeaften med venner på besøk. Det er tradisjon. Men for hvert år beveger vi oss lenger og lenger bort fra det tradisjonelle norske koldtbordet og i retning sør-Europa og Asia. Så det blir litt klassisk/litt tapas/litt streeetfood.

Så blir det sosakjøtt 1. påskedag

Restaurant 2. påskedag. Kjenner jeg har lyst på Molde Fjordstuer og en grillet klippfisk, men der er vi flere som må enes.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Og så blir det selvfølgelig sild, øl og akevitt, skal lage silden selv.
Dvs (for at ikke SirJames skal spørre hvordan), så er fisken kjøpt. Men foredlingen skjer på eget kjøkken.

Someone

Legg inn av Someone »

Etter tradisjonen har vi alltid spekemat på påskeaften og noe med lam på langfredag. Varierer hvilken del fra år til år, men i år er lam indrefilet innkjøpt. Ellers i påsken er det litt mer variasjon fra år til år, annet enn at den tilbringes på hytta. I går hadde vi hvite tyske asparges, og i kveld står andeconfit på menyen. Senere i uken kommer en gjest opp med ferske reker. Så da begynner menyen å fylles opp

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Påsken er jo på sett og vis startet. Og da startet jeg med Janssons i går - tror det er første gang jeg har laget. Mener jeg traff blik på den. Det er mektige saker, og nok mer egnet på en buffet sammen med annet enn som hovedrett alene. Så er litt usikker på om det blir en påsketradisjon.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»