Opptøyer i Sverige

Svar
Centrist

Re: Opptøyer i Sverige

Legg inn av Centrist »

Hedning skrev: lør apr 16, 2022 3:48 pm Hvis du strekker deg litt lenger,så kanskje du ser at slikt har ført til en del debatt rundt ytringsfrihet,så det er da absolutt ikke noen bortkastet provokasjon. Vi hadde denne debatten i Norge for ikke lenge siden,og det som vel var "vanlig" å melde fra muslimsk hold var at man støttet ytringsfriheten,men helst så at man ikke provoserte ved å f,eks brenne en koran.
Man har jo sett at dette er tomme ord,og at så fort noen brenner en koran,så har vi liknende kaos her i Norge som vi ser i Sverige.
Dette har med å lære disse folkene at i et åpent samfunne med ytringsfrihet,så må man tåle å se,og lese ting som provoserer.
Hvorfor brenner ingen bibler? Fordi de kristne reagerer ikke på samme måte,og er dermed "temmet". Dette skjedde for lenge siden.
Når muslimer begynner å oppføre seg sånn,så vil denne koranbrenningen opphøre. Da har den ingen misjon lenger.
Så skal man ha en dialog,så må man vite omfanget av problemet,og det ser man at i Sverige er ganske stort hvertfall. Man får ikke vite det når muslimske ledere sitter på tv,og sier de er for ytringsfrihet,men helst ser man unngår å provosere.
Ting som ikke provoserer trenger jo ikke vern. Det er jo provoserende ting som gjør det,og skal man fjerne provoserende ting,så fjerner man også ytringsfriheten.
De må lære seg at det er ikke skadelig å bli provosert. Å begå vold,og herverk derimot er skadelig. Dette må de slutte med.
Skal man føye seg her,og si "ok,vi skal slutte med akkurat dette,siden dere blir så lei dere"?
Hvordan er det ovenfor andre grupper som finner seg (må finne seg i) å bli latterliggjort da,og provosert da?
Ja, absolutt, det har ført til en del debatt rundt ytringsfrihet, noe som bare er positivt. Sånn sett var det kanskje noe bastant uttalelse fra min side. Men man lurer jo øyeblikkelig på om man kunne skapet en slik debatt uten å brenne en koran? Uavhengig av det er det i mine øyne ingen tvil om at Paladan er en idiot. Men ikke si det til noen :)

Det virker ikke som vi er så altfor uenige. Man må verne om provoserende handlinger/uttalelser i større grad enn ytringer som ikke oppfattes som provoserende. Terskelen for hva som skal regnes som en ytring under ytringsfriheten skal være høy. Det er også farlig å skulle delegitimere en ytring, f.eks. koranbrenning, for da er man kanskje på en slippery-slope, som muliggjør det å forby andre ytringer.

Hatt mangfoldige diskusjoner om dette med innvandrer med islamsk bakgrunn, spesielt fra Midtøsten. Jeg har vært klokkeklar på at om man ikke aksepterer koranbrenning, så vel som bibelbrenning, som en ytring etter at man frivillig (ikke medregn flyktninger) har valgt å flytte til Norge, kan man like gjerne flytte tilbake til et land hvor slike ytringer er forbudt. Det høres kanskje noe uaklig og drastisk ut, men religiøs provokasjon er en helt sentral del av ytringsfriheten som man ikke skal rokke for mye med.

Men, som alltid. Hvorvidt det faktisk er nødvendig og rent konsekvensetisk har noe for seg å brenne en koran? Vel. Mildt sagt usikker. Anbefaler forøvrig Debatten 26. november 2019, samt 3. september 2020. Cemal Knudsen Yucel for president!
Sist redigert av Centrist den lør apr 16, 2022 6:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123

Legg inn av Guttorm123 »

Dagen efter har polisen som Expressen talar med ont i kroppen. Han beskriver hur det regnade handbollsstora stenar över poliserna på plats.

– De hade folk som satt och hackade ut gatsten. Kolleger blödde, andra hade brutit ben i kroppen. Våra bilar kom ingenstans för gatorna var barrikaderade med bänkar och elsparkcyklar. Vid ett tillfälle lyckades de bända upp dörrarna till en av dem och slet ut chauffören.

Denne kunde retirera till sina kolleger - och därefter sattes polisbilen i lågor.

– De ville döda poliser, säger han.

Virkelig ille dette her.

https://www.expressen.se/nyheter/kaoset ... a-poliser/

sertono

Legg inn av sertono »

Hvorfor setter ikke regjering og poitiet i Sverige en standard? Det virker nesten som om de tillater all den dritten de selv må ta. Det er da bare å gå tungt inn å ødelegge disse drittsekkmiljøene som lager kvalm iform av steinkasting, brenning av biler etc. Gjør noe, ta igjen for faen, vis at dette ikke er akseptabelt.

Visa

Legg inn av Visa »

Svenske politikere er redde for å adressere problemene i landet i frykt av å bli kalt visse ord. Da får man dette som resultat.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Guttorm123 skrev: lør apr 16, 2022 6:40 pm Dagen efter har polisen som Expressen talar med ont i kroppen. Han beskriver hur det regnade handbollsstora stenar över poliserna på plats.

– De hade folk som satt och hackade ut gatsten. Kolleger blödde, andra hade brutit ben i kroppen. Våra bilar kom ingenstans för gatorna var barrikaderade med bänkar och elsparkcyklar. Vid ett tillfälle lyckades de bända upp dörrarna till en av dem och slet ut chauffören.

Denne kunde retirera till sina kolleger - och därefter sattes polisbilen i lågor.

– De ville döda poliser, säger han.

Virkelig ille dette her.

https://www.expressen.se/nyheter/kaoset ... a-poliser/
Noe alla dette for eksempel:

Belgisk opprørspoliti i full sving.
Vi så vel noe lignende i Norge 2009 i Oslo om jeg ikke husker helt feil, men også det igjen så langt mer profesjonelt ut.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette, hele reaksjonen til det svenske politiet så direkte amatørmessig ut.

sertono

Legg inn av sertono »

Visa skrev: lør apr 16, 2022 6:47 pm Svenske politikere er redde for å adressere problemene i landet i frykt av å bli kalt visse ord. Da får man dette som resultat.
Å være politi i Sverige må være verdens minst ettertraktede jobb, du blir ikke engang satt pris på av dine egne, politikerne.
Sist redigert av sertono den lør apr 16, 2022 7:04 pm, redigert 1 gang totalt.

Landsem

Legg inn av Landsem »

Ikke blant topp 4 sakene i dagsrevyen

Centrist

Legg inn av Centrist »

Høyst sannsynlig at Debatten 19.april vil omhandle denne problematikken?

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Det flerkulturelle samfunn i praksis. Hører stadig at det beriker samfunnet, men må innrømme at jeg stort sett kun ser økt konfliktnivå.

sertono

Legg inn av sertono »

BVB1909 skrev: lør apr 16, 2022 7:40 pm Det flerkulturelle samfunn i praksis. Hører stadig at det beriker samfunnet, men må innrømme at jeg stort sett kun ser økt konfliktnivå.
Berike samfunnet kan de gjøre i araberland og land som praktiserer det faenskapet de står for selv, ikke i våre land som praktiserer ytringsfrihet og har rettferdige valg når vi velger våre ledere.

Totalt 16 politibetjenter er blitt skadet. Flere politibiler og private biler er satt i brann. Sveriges rikspolitimester Anders Thornberg sier flere har konsentrert seg om å angripe politiet direkte og hatt som intensjon å skade politibetjenter og politiets eiendom. Han kaller opptøyene «et angrep mot rettsstaten».

Kanskje på tide å gjøre noe?

ehall

Legg inn av ehall »

Når man importerer Midtøsten så får man Midtøsten.

sertono

Legg inn av sertono »

ehall skrev: lør apr 16, 2022 7:54 pm Når man importerer midt-østen så får man midt-østen.
Ja, de har et problem som må løses, og det kreves sterke ledere, Stefan Löfven hadde det ikke, og man begynner å tvile allerede på Magdalena Andersson og co...

ehall

Legg inn av ehall »

sertono skrev: lør apr 16, 2022 7:59 pm
ehall skrev: lør apr 16, 2022 7:54 pm Når man importerer midt-østen så får man midt-østen.
Ja, de har et problem som må løses, og det kreves sterke ledere, Stefan Löfven hadde det ikke, og man begynner å tvile allerede på Magdalena Andersson og co...
Sosserne ønsker denne utviklingen, så de er ikke rette til å rydde opp. Krokodilletårene til myndighetene kan de dra lengre utpå landet med.

Strider

Legg inn av Strider »

William_S skrev: lør apr 16, 2022 12:32 pm
TylerDurdenNorway skrev: fre apr 15, 2022 8:46 pm
CliffC skrev: fre apr 15, 2022 8:44 pm

"Jeg er for ytringsfrihet, men....",

Evt.

"Jeg er i mot vold, men......"

Underforstått:

"Jeg er for ytringsfrihet, så lenge de som ytrer seg har samme mening som meg"
Enten har man ytringsfrihet eller så har man det ikke.
Nei det er ikke helt riktig. Det er mye som ikke er lov å si i Norge , men det er derimot mange som påberoper seg ytringsfrihet uansett hva de sier selv om det som er sagt er reinspekka trusler og hatprat. Alle vestlige land har for det meste slike betemmelser innlemmet i lovverket.
Det er forskjell på ytringsfrihet og å komme med trusler. En farlig utvikling er hvis folk blir krenket av ulike ting og dermed kan diktere hva andre kan si og oppføre seg.

Strider

Legg inn av Strider »

BVB1909 skrev: lør apr 16, 2022 7:40 pm Det flerkulturelle samfunn i praksis. Hører stadig at det beriker samfunnet, men må innrømme at jeg stort sett kun ser økt konfliktnivå.
Cultural enrichment har vel blitt et meme ang sannheten vs hva det politiske korrekte media prøver å fortelle deg.

sertono

Legg inn av sertono »

ehall skrev: Sosserne ønsker denne utviklingen
Jeg tror egentlig ikke de ønsker det, men så var det dette med stemmekveget, og å opptre politisk korrekt. Dette har tatt over fullstendig i Sverige. Nå utkonkurrerer div bander sveriges politi. På tide å våkne.

Brukeravatar
Gideg

Legg inn av Gideg »

En journalist har blitt angrepet. Tv2.

For noen bøller, burde utvist de fra landet snarest mulig.

Bilde

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargeblind skrev: lør apr 16, 2022 3:06 pm Jeg forakter høyreekstremister som provoserer, og forakter de som lar seg provosere.
Jeg forakter all religion.
Jeg forakter alle -ismer.
Jeg fnyser hardt av alle som velger parti hver gang dette bråket startes. HVER GANG!
Jeg ønsker en slutt på dette.
Bare idioter velger å ikke erkjenne at det er feil å provosere.
Det er uintelligent å provosere "i ytringsfrihetens navn".
I stedet for å raljere om hvilke mennesker du forakter og synes er idioter kan du jo heller svare på om du er for eller imot ytringsfrihet.

ehall

Legg inn av ehall »

sertono skrev: lør apr 16, 2022 8:20 pm
ehall skrev: Sosserne ønsker denne utviklingen
Jeg tror egentlig ikke de ønsker det, men så var det dette med stemmekveget, og å opptre politisk korrekt. Dette har tatt over fullstendig i Sverige. Nå utkonkurrerer div bander sveriges politi. På tide å våkne.
Det er jo veldig beklagelig om politikerne gjerne ødelegger Sverige, bare de beholder makten. Da må jo riksrett være det neste.

Enzino

Legg inn av Enzino »

Dette er en villet utvikling. Bare å gratulere alle politikere av indvandringsvennlige partier, og de som har stemt på dem. De har vunnet, og fått det nøyaktig slik de ville.

Sverige kan bedre, sier statsministeren. Nei, dagens Sverige kan ikke bedre. De kan bare dette og verre fremover.

Det komiske er at folk fortsetter med galskapen. Man skal være lettere tilbakestående per i dag for å stemme på innvandringvannlige partier, enten man bor i Sverige, Norge, Frankrike eller Tyskland. Jeg blir skremt over hvor lite folk klarer å lage konsekvensanalyser i sitt eget hode. Det er helt bekmørkt.

Bare å emigrere i løpet av noen få år, for det kommer til å bli enda mye verre.

Når det blir full krig i Sverige, og det er ikke lenge til om vi ikke er der allerede, så kommer mange og mye til å tyte over grensen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Guttorm123 skrev: lør apr 16, 2022 6:34 pm
pfrog567 skrev: lør apr 16, 2022 6:25 pm
Er det noen som vet grunnen til at de ikke bruker vannkanoner mot denne pøbelen?
Hvis de hadde brukt det, så tror jeg nok at pøbelen hadde bli kjølt ned og gitt opp hærverket de holder på med.
Mulig de undervurderer det hele, eller at de er blitt instruert i holde seg unna den slags.
Svenskene burde å skjønne at det må settes hardt mot hardt. Da er det bare å spyle pøbelen vekk.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Enzino skrev: lør apr 16, 2022 9:09 pm
Det er blitt sagt om Norge i flere år nå, men det har ikke blitt "svenske tilstander" enda her på berget, selv om noen innbiller seg det. Sverige er fortapt.
Men hvilket land skal du emigrere til?

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Enzino skrev: lør apr 16, 2022 9:09 pm Dette er en villet utvikling. Bare å gratulere alle politikere av indvandringsvennlige partier, og de som har stemt på dem. De har vunnet, og fått det nøyaktig slik de ville.

Sverige kan bedre, sier statsministeren. Nei, dagens Sverige kan ikke bedre. De kan bare dette og verre fremover.

Det komiske er at folk fortsetter med galskapen. Man skal være lettere tilbakestående per i dag for å stemme på innvandringvannlige partier, enten man bor i Sverige, Norge, Frankrike eller Tyskland. Jeg blir skremt over hvor lite folk klarer å lage konsekvensanalyser i sitt eget hode. Det er helt bekmørkt.
Du får nesten bestemme deg.
Du sier først at dette er en villet utvikling. Men så sier du senere at det er fordi de ikke klarer å lage konsekvensanalyser, noe som vil tilsi at dette heller er en uheldig bivirkning av en politikk som riktignok har gått galt, men som hadde de beste intensjoner. Hvilket er det?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

pfrog567 skrev: lør apr 16, 2022 9:15 pm
Enzino skrev: lør apr 16, 2022 9:09 pm
Det er blitt sagt om Norge i flere år nå, men det har ikke blitt "svenske tilstander" enda her på berget, selv om noen innbiller seg det. Sverige er fortapt.
Men hvilket land skal du emigrere til?
En amerikansk storby er vel det tryggeste. Iallefall i følge Trump og hans våpendrager på FD, Texas John.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Texas_John skrev: lør apr 16, 2022 8:37 pm
fargeblind skrev: lør apr 16, 2022 3:06 pm Jeg forakter høyreekstremister som provoserer, og forakter de som lar seg provosere.
Jeg fnyser hardt av alle som velger parti hver gang dette bråket startes. HVER GANG!
I stedet for å raljere om hvilke mennesker du forakter og synes er idioter kan du jo heller svare på om du er for eller imot ytringsfrihet.
H*n har vel vært relativt tydelig på at h*n er mot ytringsfrihet. Det er bare å lese innleggene i denne tråden.

Guttorm123

Legg inn av Guttorm123 »

BVB1909 skrev: lør apr 16, 2022 9:41 pm

H*n har vel vært relativt tydelig på at h*n er mot ytringsfrihet. Det er bare å lese innleggene i denne tråden.
Han er nok en av de som er "for ytringsfriheten, men....."

Slik som disse:

"– Det er ikke en ytring når man brenner eller skjender en koran med intensjon å provosere. Det er å spre hat og splittelse i samfunnet, sier IRN-leder Abdirahman Diriye.

Han understreker at de er for ytringsfrihet".

Guttorm123

Legg inn av Guttorm123 »

Politiet skriver i en pressemelding at en bilfører er pågrepet etter å ha kjørt gjennom politisperringene klokken 18.40. Politiet skriver at føreren «ikke lyktes helt». I forbindelse med denne hendelsen, begynte demonstrantene å kaste stein på politiet.

Lørdag kveld skriver politiet at mannen er pågrepet for drapsforsøk.

Terrorhandling(er)?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Tulling.
Jeg lar meg ikke diktere, jeg bestemmer selv hva jeg skal mene.
Prøv å ytre noe litt mer intelligent.

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

ehall skrev: lør apr 16, 2022 7:54 pm Når man importerer Midtøsten så får man Midtøsten.
Det begynte allerede på 70 og 80-tallet når Socialdemokraterna med Palme i spissen inviterte alle utlendinger som ikke var fornøyde med livet i sine hjemland, og slik har det fortsatt ;)

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

fargeblind skrev: lør apr 16, 2022 10:06 pm
Tulling.
Jeg lar meg ikke diktere, jeg bestemmer selv hva jeg skal mene.
Prøv å ytre noe litt mer intelligent.
Jeg leser bare hva du skriver. Mulig du ikke skjønner det selv? Du skriver blant annet: "Jeg ville nektet utenlandsker ekstremister på ytre høyrefløy å komme til landet og provosere frem et helvete." Før du et par innlegg etterpå skriver at det ikke burde vært gitt tillatelse til disse demonstrasjonene.

Hvordan dette skal tolkes på noen annen måte enn motstand mot ytringsfrihet er hvertfall utenfor min fatteevne.

Svar