Et problem som må løses? Problemet er vel uløselig, når midt-østen først har flyttet inn, så flytter de ikke ut.
Opptøyer i Sverige
-
Corvus
Re: Opptøyer i Sverige
-
Corvus
Så det han sier er at man kan ha ytringsfrihet så lenge man ikke provoserer noen i det hele tatt. Ikke mye igjen av ytringsfriheten lenger da..Guttorm123 skrev: lør apr 16, 2022 9:53 pmHan er nok en av de som er "for ytringsfriheten, men....."BVB1909 skrev: lør apr 16, 2022 9:41 pm
H*n har vel vært relativt tydelig på at h*n er mot ytringsfrihet. Det er bare å lese innleggene i denne tråden.
Slik som disse:
"– Det er ikke en ytring når man brenner eller skjender en koran med intensjon å provosere. Det er å spre hat og splittelse i samfunnet, sier IRN-leder Abdirahman Diriye.
Han understreker at de er for ytringsfrihet".
-
Zpiff
? -Er det 'kun' høyreekstremister du forakter når noen provoserer, siden du presiserer 'høyreekstreme'?fargeblind skrev: lør apr 16, 2022 3:06 pm Jeg forakter høyreekstremister som provoserer, og forakter de som lar seg provosere.
(Jeg ser uttalelsen som generisk, og ikke nødvendigvis 'låst' til denne tråden, særs mht. det andre du skriver her).
Ellers, så kan man provosere på et sivilisert vis, og man kan deretter bli provosert men likevel forholde seg sivilisert -men det er kanskje heller ikke *ok* i dine øyne?
Religion/religiøse kan være helt ok, så lenge religiøse kan akseptere/takle "Nei takk, jeg er ikke interessert. Nei jeg er uenig. Nei, det du sier/skriver.. er etter min mening svada...".
Stakkars prismer..
Er det feil å gjøre seg en vurdering/konklusjon, og evt. velge det man mener er riktig å velge?fargeblind skrev: lør apr 16, 2022 3:06 pm Jeg fnyser hardt av alle som velger parti hver gang dette bråket startes. HVER GANG!
Til enhver pris? evt. til hvilken pris?
Men ja, det hadde sikkert vært fint om alle på denne kloden var enige.., og snille & gode med hverandre.
Vet man alltid når man provoserer, og kjenner man alltid til konsekvensene av provokasjonen?fargeblind skrev: lør apr 16, 2022 3:06 pm Bare idioter velger å ikke erkjenne at det er feil å provosere.
Tror du at dine meninger (over) som sier "Jeg forakter all religion, alle ~ismer.." vil kunne virke provoserende på noen, dersom rette vedkommende leste dette?
Hvordan skulle du kunne forsikre deg om at "rette vedkommende" ikke ble provosert -i tilfelle?
Ellers så kan det sikkert også finnes provokatører som ønsker seg en hyggelig overraskelse, da ved å oppleve at tilbakemeldingene på provokasjonen kommer i en sivilisert form (-det kalles ofte diskusjon/debatt.. -i verbal/skriftlig form
Ytringsfriheten bør (etter min mening) hele tiden testes, og våger man seg ikke å ta seg lov til det, så vil man per definisjon leve under et autoritært diktatur.fargeblind skrev: lør apr 16, 2022 3:06 pm Det er uintelligent å provosere "i ytringsfrihetens navn".
Selvsagt finnes det ytringer man ikke skal komme med, derav 'spesielt' utlevering av sensitive persondata og trusler (det finnes i de fleste siviliserte land/stater et lovverk for/mot dette).
-
Guttorm123
Men nå er vel ikke muslimer kjent for å være så veldig for ytringsfriheten, og de fleste av de har nok ikke skjønt hva dette innebærer, ...Corvus skrev: lør apr 16, 2022 10:46 pm
Så det han sier er at man kan ha ytringsfrihet så lenge man ikke provoserer noen i det hele tatt. Ikke mye igjen av ytringsfriheten lenger da..
-
Guttorm123
Koran–opptøyene i Sverige: − Jeg vil slakte ham!
– Jag är fattig bonddräng ... Tra la la la, synger Paludan i en megafon til de fremmøtte demonstrantene, i hovedsak personer med utenlandsk bakgrunn og muslimsk tro.
Han og en av hans meningsfeller kaster en koran frem og tilbake mellom seg, før han tenner på sidene og gjentar gang på gang: «Muhammed var et svin».
Du hater Sverige! hyler en kvinne med tårer i øynene.
– Det er min hellige bok! Han er fra Danmark, hvorfor er han her? skriker en annen kvinne.
– Jeg vil slakte ham! roper en eldre mann og skjærer over halsen med hånden, før en dialog-politikonstabel kommer bort til ham og sier kontant:
– Tenk på hva du sier!
– Faen ta deg og den tillatelsen dere har gitt ham! svarer mannen.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x8 ... slakte-ham
– Jag är fattig bonddräng ... Tra la la la, synger Paludan i en megafon til de fremmøtte demonstrantene, i hovedsak personer med utenlandsk bakgrunn og muslimsk tro.
Han og en av hans meningsfeller kaster en koran frem og tilbake mellom seg, før han tenner på sidene og gjentar gang på gang: «Muhammed var et svin».
– Det er min hellige bok! Han er fra Danmark, hvorfor er han her? skriker en annen kvinne.
– Jeg vil slakte ham! roper en eldre mann og skjærer over halsen med hånden, før en dialog-politikonstabel kommer bort til ham og sier kontant:
– Tenk på hva du sier!
-
StrilutenStil
En imponerende gjeng disse motdemonstrantene.Guttorm123 skrev: lør apr 16, 2022 11:23 pm Koran–opptøyene i Sverige: − Jeg vil slakte ham!
– Tenk på hva du sier!
-
Centrist
Selv om politiet de siste månedene/årene har fått sin velfortjente kritikk ang. maktovergrep, er det på sin plass å hylle standhaftighet de viser her. Som tidligere sett, f.eks. Sian-demondtrasjonen, blir det ikke løst perfekt. Allikevel er politiet krystallklare på at det er tilnærmet uaktuelt å nekte en slik demonstrasjon. Det er noe ihvertfall jeg setter stor pris på.
-
Koskinen
Dette er vel bevis nok på at vi i fremtiden bør unngå å ta inn innvandrere med muslimsk bakgrunn. De har null respekt for vestlige verdier, og takker landet som tok dem imot med ødeleggelser for mangfoldige millioner.
Hadde jeg vært en oppegående muslimsk innvandrer hadde jeg skammet meg.
Hadde jeg vært en oppegående muslimsk innvandrer hadde jeg skammet meg.
-
sertono
"En mann som har vært svært opprørt lenge, sier klart ifra hva han mener om en politimann som holder vakt. – Dere tror ikke på Gud. Det er derfor dere er så kalde, ekle mennesker, sier han, mens politimannen nikker rolig."
Så hva faen gjør kølletrynet i Sverige? Opphold for ham og hele familien i trygge omgivelser osv, allikevel florerer dette gjennomsyrede hatet mot oss...skal noe til å forstå.
Så hva faen gjør kølletrynet i Sverige? Opphold for ham og hele familien i trygge omgivelser osv, allikevel florerer dette gjennomsyrede hatet mot oss...skal noe til å forstå.
-
ehall
Dette er beskrivende for hva slags kultur tilhengerne av masseinnvandring har importert til Europa. Og knefallet spesielt Sverige har gjort ovenfor Islam. Lite håp igjen der i gården.Guttorm123 skrev: lør apr 16, 2022 11:23 pm – Jeg vil slakte ham! roper en eldre mann og skjærer over halsen med hånden, før en dialog-politikonstabel kommer bort til ham og sier kontant:
– Tenk på hva du sier!
-
ehall
Det sies også at man kan strekke dette tilbake til Sverige sin nøytralitet, spesielt under 2. verdenskrig. Men det var vel sosialistidolet Palme som satt virkelig i gang prosessene.MacanT skrev: lør apr 16, 2022 10:16 pmDet begynte allerede på 70 og 80-tallet når Socialdemokraterna med Palme i spissen inviterte alle utlendinger som ikke var fornøyde med livet i sine hjemland, og slik har det fortsatt![]()
-
Enzino
Og Norge har blitt sakte men sikkert verre i løpet av denne tiden. Vi er ca der Sverige var for 10 år siden. Så hvis vi ikke tar kraftige grep, som f.eks Danmark har gjort, så ender vi der.pfrog567 skrev: lør apr 16, 2022 9:15 pmDet er blitt sagt om Norge i flere år nå, men det har ikke blitt "svenske tilstander" enda her på berget, selv om noen innbiller seg det. Sverige er fortapt.Enzino skrev: lør apr 16, 2022 9:09 pm
Bare å emigrere i løpet av noen få år, for det kommer til å bli enda mye verre.
Men hvilket land skal du emigrere til?
Mange alternativer for et godt liv. I Europa f.eks. Sveits eller Spania. Ellers føler jeg meg vesentlig tryggere i de bedre bydelene i Rio de Janiero (Leblon, Ipanema, Barra) enn på Holmlia i Oslo. Det er ganske absurd. Det finnes også mange fredlige steder i Asia, så f.eks. er Bali et strålende alternativ. Tipper jeg ender opp i Zürich eller Barcelona. København er også et alternativ, så lenge danskene fortsetter dagens stramme linje over tid.
-
Enzino
Det er villet, men ubevisst. Man har ønsket innvandringen, men ikke forstått konsekvensene.bundetrente skrev: lør apr 16, 2022 9:15 pmDu får nesten bestemme deg.Enzino skrev: lør apr 16, 2022 9:09 pm Dette er en villet utvikling. Bare å gratulere alle politikere av indvandringsvennlige partier, og de som har stemt på dem. De har vunnet, og fått det nøyaktig slik de ville.
Sverige kan bedre, sier statsministeren. Nei, dagens Sverige kan ikke bedre. De kan bare dette og verre fremover.
Det komiske er at folk fortsetter med galskapen. Man skal være lettere tilbakestående per i dag for å stemme på innvandringvannlige partier, enten man bor i Sverige, Norge, Frankrike eller Tyskland. Jeg blir skremt over hvor lite folk klarer å lage konsekvensanalyser i sitt eget hode. Det er helt bekmørkt.
Du sier først at dette er en villet utvikling. Men så sier du senere at det er fordi de ikke klarer å lage konsekvensanalyser, noe som vil tilsi at dette heller er en uheldig bivirkning av en politikk som riktignok har gått galt, men som hadde de beste intensjoner. Hvilket er det?
Blir det virkelig for kompleks for deg?
-
LANISTA
Det som igjen overrasker meg er hvor lite handlingskraftige det svenske politiet er. Sånn har det vært lenge i Sverige. Selvfølgelig angriper demonstrantene politiet. Det gir knapt noen konsekvenser. Når politiet ikke lenger er respektert, så blir det sånn som dette.
Jeg blir glad i norsk politi når jeg tenker på Sverige.
Jeg blir glad i norsk politi når jeg tenker på Sverige.
-
JohnTiger
Australia er vel også et greit alternativ. Selv kunne jeg tenkt meg å flytte dit om noen år.Enzino skrev: søn apr 17, 2022 8:11 amOg Norge har blitt sakte men sikkert verre i løpet av denne tiden. Vi er ca der Sverige var for 10 år siden. Så hvis vi ikke tar kraftige grep, som f.eks Danmark har gjort, så ender vi der.pfrog567 skrev: lør apr 16, 2022 9:15 pmDet er blitt sagt om Norge i flere år nå, men det har ikke blitt "svenske tilstander" enda her på berget, selv om noen innbiller seg det. Sverige er fortapt.Enzino skrev: lør apr 16, 2022 9:09 pm
Bare å emigrere i løpet av noen få år, for det kommer til å bli enda mye verre.
Mange alternativer for et godt liv. I Europa f.eks. Sveits eller Spania. Ellers føler jeg meg vesentlig tryggere i de bedre bydelene i Rio de Janiero (Leblon, Ipanema, Barra) enn på Holmlia i Oslo. Det er ganske absurd. Det finnes også mange fredlige steder i Asia, så f.eks. er Bali et strålende alternativ. Tipper jeg ender opp i Zürich eller Barcelona. København er også et alternativ, så lenge danskene fortsetter dagens stramme linje over tid.
-
Stjerten
Nettopp.Hedning skrev: lør apr 16, 2022 3:48 pmHvis du strekker deg litt lenger,så kanskje du ser at slikt har ført til en del debatt rundt ytringsfrihet,så det er da absolutt ikke noen bortkastet provokasjon. Vi hadde denne debatten i Norge for ikke lenge siden,og det som vel var "vanlig" å melde fra muslimsk hold var at man støttet ytringsfriheten,men helst så at man ikke provoserte ved å f,eks brenne en koran.Centrist skrev: lør apr 16, 2022 11:58 amDen rene provokasjonen foreligger ja, allikevel er det et stykke fra provokasjon til utøvelse av vold. Spørsmålet er om handlingen isolert sett er riktig å utføre og da er konsekvensen av handlingen (konsekvensetikk) helt sentralt i mine øyne.Guttorm123 skrev: lør apr 16, 2022 12:08 am
I forhold til det å provosere , så finner man selvfølgelig likheter mellom disse to sakene. , uavhengig av hva som er produktivt eller ikke., og i det norske samfunnet så er faktisk koranbrenning lovlig.
Debatten om "produktivt utfall" i forbindelse med "moralsk korrekthet" og provokasjon, kunne sikkert en fra SIAN ha tatt med deg, og det hadde helt sikkert provosert veldig mange flere.
Konsekvensen av at f.eks. Elvestuen sier at det skal letes etter mer olje, vil provosere noen, men neppe i den grad at noen utøver vold. Det er vel mer sannsynlig at det fører til en åpen debatt (uavhengig om den er god eller ei, det er en annen sak) som vil fremme demokratiet. Brenne en koran? Selv når jeg strekker meg særdeles langt, er det vanskeelig å se noe konsekvens av koranbrenning som kan karakteriseres som god. Det vil ikke føre til en dialog, og det egger opp til vold, som forøvrig ikke under noen omstendigheter kan rettferdigjøres. Til slutt må det som alltid, som du også påpeker, at Paladan sine handlinger juridisk sett er (og bør) være handlinger vi aksepterer i et liberalt demokrati. Derimot er det vesens forskjell på det juridiske og det moralske i mine øyne i denne saken.
Akkurat det punktet med SIAN har jeg litt problemer med å forstå? Kunne du utdypet/forklart det på en annen måte?
Man har jo sett at dette er tomme ord,og at så fort noen brenner en koran,så har vi liknende kaos her i Norge som vi ser i Sverige.
Dette har med å lære disse folkene at i et åpent samfunne med ytringsfrihet,så må man tåle å se,og lese ting som provoserer.
Hvorfor brenner ingen bibler? Fordi de kristne reagerer ikke på samme måte,og er dermed "temmet". Dette skjedde for lenge siden.
Når muslimer begynner å oppføre seg sånn,så vil denne koranbrenningen opphøre. Da har den ingen misjon lenger.
Så skal man ha en dialog,så må man vite omfanget av problemet,og det ser man at i Sverige er ganske stort hvertfall. Man får ikke vite det når muslimske ledere sitter på tv,og sier de er for ytringsfrihet,men helst ser man unngår å provosere.
Ting som ikke provoserer trenger jo ikke vern. Det er jo provoserende ting som gjør det,og skal man fjerne provoserende ting,så fjerner man også ytringsfriheten.
De må lære seg at det er ikke skadelig å bli provosert. Å begå vold,og herverk derimot er skadelig. Dette må de slutte med.
Skal man føye seg her,og si "ok,vi skal slutte med akkurat dette,siden dere blir så lei dere"?
Hvordan er det ovenfor andre grupper som finner seg (må finne seg i) å bli latterliggjort da,og provosert da?
Hvor er det blitt av holdningen "Je pais Charlie Hebdo"?
Å tegne profeten Mohammed, er ikke lenger akseptert. Pøbel - Ytringsfrihet 1-0.
Ytringsfriheten er under press, å det vil bli vanskeligere å beskytte den. Stadig flere motstandere får plass i politikken.
-
GoingKronos
Det er jo mange etniske svensker (og nordmenn) som hater hvordan landet styres også, det så vi til fulle under pandemien. Og det er mange muslimer - både som er født her og som har immigrert hit - som elsker vårt samfunn og står opp for det. Så den oss og dem retorikk bør forkastes siden det ikke tjener andre enn høyreekstreme og islamister.sertono skrev: lør apr 16, 2022 11:55 pm allikevel florerer dette gjennomsyrede hatet mot oss...skal noe til å forstå.
-
Retnuh
Det har altså blitt brent en bok full av løgner og eventyrfigurer.
Disse demonstrantene har ingen sperringer, og bryr seg fint lite om de risikerer vanlig folks og politiets liv og helse.
Her er det bare å svare med skarp ammunisjon.
Selv om disse SIAN(sias?) burde vært låst inne ett sted, så har de nå klart å lokke ut de gærneste samfunnet har å by på.
Og de trenger vi faktisk ikke blant oss.
Disse demonstrantene har ingen sperringer, og bryr seg fint lite om de risikerer vanlig folks og politiets liv og helse.
Her er det bare å svare med skarp ammunisjon.
Selv om disse SIAN(sias?) burde vært låst inne ett sted, så har de nå klart å lokke ut de gærneste samfunnet har å by på.
Og de trenger vi faktisk ikke blant oss.
-
Daltrey
I Norge har ytringsfriheten kanskje enda trangere kår enn i nabolandet, og her ble det full stopp da koranen ble kastet:
"– Vi respekterer og forsvarer deres rett til å snakke her. Men når hun kaster koranen i bakken, er det å gå over en grense, sier Nasir Mahmood Gondal, som er vara til bystyret for SV, til Dagsavisen Fremtiden."
"– Vurderingen er at taler går langt over streken. Jeg er ikke den som skal avgjøre hva som er rasisme og andre ytringer som bryter med loven, men det er på det rene at de er anmeldt noen ganger. De vet selv at de befinner seg tett oppunder disse grensene, og når hun velger å kaste denne koranen som hun gjør er det over, og det får de beskjed om, sier Oustorp."
Sistnevnte var under demonstrasjonen leder for forebyggende avsnitt ved Drammen politistasjon i Sørøst politidistrikt.
https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyh ... i-drammen/
"– Vi respekterer og forsvarer deres rett til å snakke her. Men når hun kaster koranen i bakken, er det å gå over en grense, sier Nasir Mahmood Gondal, som er vara til bystyret for SV, til Dagsavisen Fremtiden."
"– Vurderingen er at taler går langt over streken. Jeg er ikke den som skal avgjøre hva som er rasisme og andre ytringer som bryter med loven, men det er på det rene at de er anmeldt noen ganger. De vet selv at de befinner seg tett oppunder disse grensene, og når hun velger å kaste denne koranen som hun gjør er det over, og det får de beskjed om, sier Oustorp."
Sistnevnte var under demonstrasjonen leder for forebyggende avsnitt ved Drammen politistasjon i Sørøst politidistrikt.
https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyh ... i-drammen/
-
GoingKronos
Det stemmer ikke, han ville ha en regulert innvandring og tydelige holdningskrav:ehall skrev: søn apr 17, 2022 12:30 am
Det sies også at man kan strekke dette tilbake til Sverige sin nøytralitet, spesielt under 2. verdenskrig. Men det var vel sosialistidolet Palme som satt virkelig i gang prosessene.
”För det första måste vi ha en reglerad invandring, det har jag alltid varit anhängare av. Alltså att vi på ett rimligt sätt, kvantitativt, kan bemästra problemet. För det andra att vi för en konsekvent jämlikhetspolitik. Om någon av dessa två förutsättningar brister, riskerar vi att få svåra problem”.
Det er også verd å huske på at de første politiske motivet som ble etterforsket etter at han ble myrdet var PKK-sporet for at Sverige førte en hard politikk mot kurdisk virksomhet i Sverige. Palme var ingen innvandrerliberaler. I Sverige så var de borgerlige førende i å åpne grensene, det var en ideologisk greie for både Centerpartiet, Folkpartiet og deler av Moderaterna. Fredrik Reinfeldt er sannsynligvis den mest innvandringsliberale statsministeren som har vært i verdenshistorien. Så ble Socialdemokraterna også mer og mer innvandringsliberale utover 90-tallet, men det tok helt av med Göran Perssons avgang. Nå har de endret retorikk (og kanskje noe politikk) etter at Miljöpartiet gikk ut av regjeringen, men der fortsatt veldig mye mer liberal enn søsterpartiene i Norge og Danmark.
-
Guttorm123
Solidaritet med flyktingar har länge varit ett adelsmärke för Sverige.ehall skrev: søn apr 17, 2022 12:30 am
Det sies også at man kan strekke dette tilbake til Sverige sin nøytralitet, spesielt under 2. verdenskrig. Men det var vel sosialistidolet Palme som satt virkelig i gang prosessene.
När Olof Palme, på juldagen 1965, höll sitt första tal om flyktingskap och migration, erinrade han om hur Uppsalastudenter 1939 hade protesterat mot att Sverige skulle ta emot tio judiska läkare, ”rasfrämmande element”, på flykt från Nazityskland. Han underströk också att avgörande för en lyckad integration var de enskilda människornas attityd till invandrarna. ”Vår solidaritet med de fattiga och förtryckta i världen måste åtföljas av en internationalism i vardagen. Det är så vi kan visa om idealen är en levande verklighet”.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vm1 ... -fa-stanna
-
Texas_John
"Menn med minoritetsbakgrunn står bak ni av ti voldtekter i stavangerregionen de siste tre årene" https://www.nrk.no/rogaland/voldtekter- ... -1.7945797 Det som kalles svenske tilstander i dag, er noe annet enn for 10 år siden, og det igjen er noe ganske annet enn hva det vil være om 10 år. Ettersom Sverige ligger noen år foran i denne utviklingen kan du ikke se på Sverige i dag, og sammenligne med Norge i dag.pfrog567 skrev: lør apr 16, 2022 9:15 pm Det er blitt sagt om Norge i flere år nå, men det har ikke blitt "svenske tilstander" enda her på berget, selv om noen innbiller seg det. Sverige er fortapt.
En annen ting er at Norge har nesten 3 ganger så mye på statsbudsjettet pr. person som Sverige og kan for øyeblikket kjøpe seg ut av mange problemer
Om ni inte vill ha islam, varför tog ni hit oss, era fähundar!
-
pfrog567
Jeg for min del tror heller at svenske myndigheter har laget ris til sin egen bak i flere år. Bl.a. kan man se på f.eks. da syriske flyktninger kom til Sverige i titusenvis i 2015. Da de landet på svensk jord, ble de automatisk svenske statsborgere. Ikke noen krav ble stilt til dem før de ble det..Texas_John skrev: søn apr 17, 2022 11:04 amMenn med minoritetsbakgrunn står bak ni av ti voldtekter i stavangerregionen de siste tre årene https://www.nrk.no/rogaland/voldtekter- ... -1.7945797 Det som kalles svenske tilstander i dag, er noe annet enn for 10 år siden, og det igjen er noe ganske annet enn hva det vil være om 10 år. Ettersom Sverige ligger noen år foran i denne utviklingen kan du ikke se på Sverige i dag, og sammenligne med Norge i dag.pfrog567 skrev: lør apr 16, 2022 9:15 pm Det er blitt sagt om Norge i flere år nå, men det har ikke blitt "svenske tilstander" enda her på berget, selv om noen innbiller seg det. Sverige er fortapt.
Bosatt her og der med sosialpenger/trygd, og ble overlatt til seg selv. Og med tanke på at det var mest menn som kom, kan man tenke seg at disse bar med seg traumatiske opplevelser fra krigen. Da kan man bare spørre seg om Sverige hadde nok profesjonelle helsearbeidere til at alle disse fikk hjelp med sine traumer. Det tror ikke jeg.
Det er liksom ikke bare å ta inn haugevis med folk uten at de får oppfølging. Men Sverige kunne vel skryte av at de var "best i klassen" igjen da..
-
Optimist1
En svensk journalist sa i nrk radio engang at Sverige aldri fant sin plass etter å ha vært en nordisk stormakt på 1800-tallet og erstattet den tapte rollen ved å bli den nordiske moralske stormakt , som har ført til at de har vært åpne for alt og alle, rsultatene begynner å tikke inn, kriminelle bander kriger mot hverandre med bomber og skytevåpen og på den politiske arenaen så tar islam grepet og lager opptøyer når noe ikke passer dem. Opptøyer når koranen brennes men helt ok å brenne amerikanske og israelske flagg, i deres øyne. Sverige har gitt bort landet deres til dem som vil ha det.
-
Pernille
Det uheldige er at man på et tidspunkt mistet oversikten over hvilke konsekvenser dette ville få for samfunnet. Ikke bare i Sverige men over hele Vest-Europa.Guttorm123 skrev: søn apr 17, 2022 10:59 am
Solidaritet med flyktingar har länge varit ett adelsmärke för Sverige.
Kanskje trodde de at det ville gå seg til, kanskje var utviklingen ønskelig eller kanskje ga de rett og slett faen der og da, fordi det føltes så godt å gjøre en "god gjerning" uten å tenke på konsekvensene. Uansett årsak er det politikerne gjennom mange år som har det ene og fulle ansvaret for denne ødeleggende utviklingen. De kan iallefall ikke skylde på manglende advarsler.
Sist redigert av Pernille den søn apr 17, 2022 11:27 am, redigert 1 gang totalt.
-
Guttorm123
"Det er min hellige bok! Han er fra Danmark, hvorfor er han her? skriker en annen kvinne".Texas_John skrev: søn apr 17, 2022 11:04 am
Om ni inte vill ha islam, varför tog ni hit oss, era fähundar!
Ganske artig...
-
Corvus
Selvsagt er politikerne de eneste som har skylden. De kan også dysse ned en stund, men når det etterhvert blir for ille så går ikke dette lenger. Da ser alle de uopprettelige skadene på samfunnet. Og nå er det for sent. Og som du sier, advarsler har det vært nok av.Pernille skrev: søn apr 17, 2022 11:25 amDet uheldige er at man på et tidspunkt mistet oversikten over hvilke konsekvenser dette ville få for samfunnet. Ikke bare i Sverige men over hele Vest-Europa.Guttorm123 skrev: søn apr 17, 2022 10:59 am
Solidaritet med flyktingar har länge varit ett adelsmärke för Sverige.
Kanskje trodde de at det ville gå seg til, kanskje var utviklingen ønskelig eller kanskje ga de rett og slett faen der og da, fordi det føltes så godt å gjøre en "god gjerning" uten å tenke på konsekvensene. Uansett årsak er det politikerne gjennom mange år som har det ene og fulle ansvaret for denne ødeleggende utviklingen. De kan iallefall ikke skylde på manglende advarsler.
-
Guttorm123
Nå er det vel fortsatt slik at det bare er en brøkdel av innvandrerne som står bak disse opptøyene, og forklaringer fra politikere, medier, samfunnsvitere og andre (som er flittige til å dra sammenligninger med oldtiden) har jo vært at de aller fleste innvandrere oppfører seg bra., noe som også er riktig.Pernille skrev: søn apr 17, 2022 11:25 am . Uansett årsak er det politikerne gjennom mange år som har det ene og fulle ansvaret for denne ødeleggende utviklingen. De kan iallefall ikke skylde på manglende advarsler.
Så at de svenske politikerne selv tar på seg skylden, har jeg ingen tro på. Det måtte i så fall være for å ta skylden vekk fra visse andre grupper.
Når man ser hvor sterkt religion står for enkelte grupper, så er det neimen ikke vanskelig å skjønne at ordet "ytringsfrihet" er et fremmedord for de, og totalt fraværende i visse land.
-
Winnowill
Det er litt fascinerende at folk oppfører seg som om det å brenne Koranen er omtrent det samme som å stå med en kniv mot strupen til en person, det er drama på DET nivået.
Men man kan jo ikke glemme at mange - gjerne ikke 2 og 3 generasjon da (men de får det vel innprentet av familien/slekt) - kommer fra land hvor man man snakker om avstraffelser, fengsel, tortur og i verste fall bøte med livet for omtrent å bare se skjevt i retningen av Islam. Leve med den slags galskap i årevis for så å leve i et land hvor dette skjer uten at samfunnet for øvrig leer på et øyebryn, så kan en forstå at at de hauser seg opp og klikker i vinkel.
Det er jo fullstendig galskap når vi leser om type lynsjemobber i Pakistan som gjerne dreper en fyr eller dame i flokk med bare hendene fordi personen sa et skjevt ord om profeten. Den omstillingen slike mennesker må gjøre når de kommer til vestlige og siviliserte land, må jo være gigantisk å overkomme.
Men det må de hvis de skal kunne leve i et vestlig land.
Men man kan jo ikke glemme at mange - gjerne ikke 2 og 3 generasjon da (men de får det vel innprentet av familien/slekt) - kommer fra land hvor man man snakker om avstraffelser, fengsel, tortur og i verste fall bøte med livet for omtrent å bare se skjevt i retningen av Islam. Leve med den slags galskap i årevis for så å leve i et land hvor dette skjer uten at samfunnet for øvrig leer på et øyebryn, så kan en forstå at at de hauser seg opp og klikker i vinkel.
Det er jo fullstendig galskap når vi leser om type lynsjemobber i Pakistan som gjerne dreper en fyr eller dame i flokk med bare hendene fordi personen sa et skjevt ord om profeten. Den omstillingen slike mennesker må gjøre når de kommer til vestlige og siviliserte land, må jo være gigantisk å overkomme.
Men det må de hvis de skal kunne leve i et vestlig land.
-
Texas_John
Men husk
Strandhäll: Våra problem beror inte på invandring – utan på äldre svenskar https://www.friatider.se/strandh-ll-v-r ... e-svenskar