Rotter og mus vil nå inn i huset

Svar
fargeblind

Rotter og mus vil nå inn i huset

Legg inn av fargeblind »

Det er det samme hver høst. Når høsten kommer, vil gnagerne inn.
De fleste har vel såpass tette hus at det ikke er noe problem, men mange (meg inkludert) har et gammelt hus med noen sprekker f. eks. mellom granittblokkene i grunnmuren.
Og der kan de komme inn.
Derfor har jeg allerede lagt ut gift i krypkjelleren. Åtestasjoner som er godkjente.
Jeg har også gjort alt jeg kan for å rydde i hagen, slik at det ikke er ting rundt på tomta som blir gnagerboliger under snøen. Materialstabler, krukker og potter og andre ting som er rundt huset er glimrende museboliger. Jo færre ting som ligger rundt veggene, jo færre steder trives gnagerne.
Det er noe ved i uthuset. Der har jeg sett før at musa liker å bygge seg vinterbolig. Der har jeg også plassert åtestasjoner.
Jeg har fuglebrett, selvfølgelig. Men plassert i god avstand fra husveggene.
Står et vindu eller dør på gløtt, kan de også smette inn i huset.

Er det noen andre som har for vane å gjøre tiltak på denne tiden av året?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Når jeg leser dette så er jeg i grunn veldig glad for at vi solgte huset og flyttet inn i en ny og moderne leilighet med felles gartner og vaktmester.

Vi fikk heldigvis aldri hverken mus eller rotter inn i huset men vi hadde jordrotter i potetkjelleren. Det var et f... mareritt å bli kvitt. De klarte alltid å grave seg rundt fellene og gift så ikke ut til å ha noen effekt.

Iberiasneglene var også en evig kilde til bekymring. Å gå på sneglejakt om høsten for å finne eggene ble en årlig aktivitet, uten at det så ut til å ha noen effekt. Året etter var det alltid enda flere enn året før.

Og rake løv... En milliard løvblad og dagen etter var det akkurat like ille.

Men når jeg tenker etter så savner jeg det litt også...

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 11:07 am Det er det samme hver høst. Når høsten kommer, vil gnagerne inn.
De fleste har vel såpass tette hus at det ikke er noe problem, men mange (meg inkludert) har et gammelt hus med noen sprekker f. eks. mellom granittblokkene i grunnmuren.
Og der kan de komme inn.
Derfor har jeg allerede lagt ut gift i krypkjelleren. Åtestasjoner som er godkjente.
Jeg har også gjort alt jeg kan for å rydde i hagen, slik at det ikke er ting rundt på tomta som blir gnagerboliger under snøen. Materialstabler, krukker og potter og andre ting som er rundt huset er glimrende museboliger. Jo færre ting som ligger rundt veggene, jo færre steder trives gnagerne.
Det er noe ved i uthuset. Der har jeg sett før at musa liker å bygge seg vinterbolig. Der har jeg også plassert åtestasjoner.
Jeg har fuglebrett, selvfølgelig. Men plassert i god avstand fra husveggene.
Står et vindu eller dør på gløtt, kan de også smette inn i huset.

Er det noen andre som har for vane å gjøre tiltak på denne tiden av året?
Tror ikke det blir som i fjor uansett. Det beste våpenet mot mus er uansett katter. Kan også anbefale Victor Multikill, av feller er Rapp den beste. Hilsen museseriemorder.

Men ja, gjør tiltak nå.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Hjemme bor jeg i leilighet i 6 etasje men har fjellhytte med det det innebærer av dyreliv. Gjør meg egentlig ikke noe med mus i krypkjelleren så lenge det er tett mellom krypkjelleren og inn i selve hytta. Og det er den årlige seansen å se til at så er tilfelle. Ellers har vi en del av det som kalles vånd. Søte tasser men har ikke lyst på dem heller inn. Men for all del hvis det er så trivelig i krypkjelleren vår skal de sannelig få være der.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Et par musefeller i garasjen i borettslaget. Med det uimotståelige peanøttsmør som åte.
Har ikke hatt problemer, men i fjor var det par stykker som hadde fanget en god del.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Justice 97 skrev: man nov 08, 2021 7:40 pm De må bare prøve seg, fellene er klar til innsats. Hadde en del mus innom fjor, mens i år har det ikke vært besøk foreløpig.
Har hatt litt problem både i hus og hytte. Gikk over og tettet ekstremt nøye med mus/rottebørste i fjor. Ingen skadedyr i vinter!
Greie de her:
https://www.byggmakker.no/produkt/museb ... 0044440019
Kan også få med mintsmak i tillegg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»