TV2: Statsministerduellen

Svar
palimpsest

Re: TV2: Statsministerduellen

Legg inn av palimpsest »

Sisyfos skrev: søn aug 15, 2021 11:20 pm
VivaLV skrev: søn aug 15, 2021 10:38 pm RV har vel ikke like klar miljøprofil. De kan kanskje ta til takke med litt økt skatt, gratis tannlege og andre "symbolsaker" for å gi sin støtte.
Jo, skal en tro Naturvernforbundet så har Rødt faktisk en veldig klar og veldig god miljøprofil. Jeg ble faktisk overrasket da jeg så Rødts rangering:

Bilde

Litt mere detaljer for de seks høyest rangerte:

Bilde
Dette blir på siden, men ut i fra den oversikten skjønner jeg ikke hvorfor KrF er over AP?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GiPazzini_85 skrev: søn aug 15, 2021 11:27 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 15, 2021 11:26 pm
GiPazzini_85 skrev: søn aug 15, 2021 10:38 pm

Erna har sagt ganske så tydelig at hun ønsker at H skal regjere med V, KrF og FrP. Hun har alltid vært veldig tydelig der. Det er ikke opposisjonen.
Det hjelper jo ikke en pøkk når KrF/V ikke vil samarbeide med FrP og FrP ikke vil sitte i regjering med de andre to. Det er mulig Erna Solberg tror hun bestemmer alt, men så lenge de andre tre driver og utelukker hverandre så er det ikke troverdig for 5 øre.

Det var jo ikke hvor vidt det hjelper, er troverdig eller at Erna ikke bestemmer alt vi diskuterte....
Hun har ikke et troverdig regjeringsalternativ lenger. Skjønner ikke engang at hun gidder å prøve og fremstille det slik engang.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

palimpsest skrev: søn aug 15, 2021 11:29 pm Dette blir på siden, men ut i fra den oversikten skjønner jeg ikke hvorfor KrF er over AP?
Jeg har ikke sett kriteriene de har lagt til grunn for poengberegningene. Men KrF har åpenbart kommet litt bedre ut enn AP på noen punkter og skåret hakket bedre.

Men her står jo litt mere om akkurat det:

Slik lagde vi partiguiden
Sist redigert av Sisyfos den søn aug 15, 2021 11:36 pm, redigert 1 gang totalt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Chromeback skrev: søn aug 15, 2021 10:15 pm
VivaLV skrev: søn aug 15, 2021 10:13 pm Ingen egen tråd???

Erna sliter syntes jeg når det er snakk om formueskatten.
Trygve sleit voldsomt med spørsmålene rundt sentraliseringen, føler jeg. Roter rundt med at "jo, dette har vi en klar plan på" uten å klare å utdype noe mer enn det.
Media lider av Trygve-mani, hvor det er om å gjøre å få Trygve til ikke å svare, f.eks tidligere ble han spurt om han var Sp sin statsministerkandidat. Han er selvsagt like soleklar SP sin statsministerkandidat, som Støre er AP sin, og Erna Solberg er Høyre sin. Dette er en selvfølgelighet det ikke bør herske tvil om, men blant våre elendige journalister har det blitt en morsom lek som disse forutsetter skal føre til at folket skal tro at de er eksperter på området når det gjelder utspørring av politikere. Terningkast NULL til journalistene i TV2.
Det samme skjedde etter at TV2 hadde spurt folket om hvem de ønske som statsminister, og hvem de trodde ville bli statsminister. Ønskene harmonerer med meningsmålingene for partienes styrke, naturlig nok, og det gjorde troen også. Slik meningsmålingene er har Vedum små sjanser for å bli statsminister og fikk ned mot null %, hvilket også er naturlig.
Da presterte spøkelset, unnskyld programlederen å spørre Vedum om det ikke bare er å kaste kortene!!! Er det ikke mulig å få med seg at det er valgresultatet som bestemmer, det er bare svada å be en kandidat om å trekke seg basert på ei meningsmålig en måned før valget. Hvorfor ble ikke Erna bedt om å trekke sitt kanditatur, siden de fleste trodde at Støre kom til å bli statsminister.
TV2 har elendige journalister, det er den sikreste tendensen i valgkampen, de skjemmer seg ut.

pigg

Legg inn av pigg »

palimpsest skrev: søn aug 15, 2021 11:17 pm Sånn av nysgjerrighet: hva er det folk har imot SV og Lysbakken egentlig, siden dere drar frem sånne artige sammenligninger for å beskrive hvordan det ville vært om de var involvert i et regjeringssamarbeid?
Fyren er en marxist og er i tillegg korrupt. Han fikk sparken fra regjeringen pga. han bevilget penger til sine egne ("Jenteforsvaret", et underbruk av SU).

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Dårlig tabloidisering av TV2 med statsministerduell og statsministermålinger. De kan kjøre færre debatter med alle partilederne og lengre taletid uten avbrytelser. Og det er meningsløst med meningsmålinger hver dag.

Hovedsaken bør være at alle får nok tid til å informere om hva de står for, gjerne uavbrutt. Og terningkast etter en debatt der alle står og avbryter hverandre er toppen av meningsløshet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

pigg skrev: søn aug 15, 2021 11:37 pm
palimpsest skrev: søn aug 15, 2021 11:17 pm Sånn av nysgjerrighet: hva er det folk har imot SV og Lysbakken egentlig, siden dere drar frem sånne artige sammenligninger for å beskrive hvordan det ville vært om de var involvert i et regjeringssamarbeid?
Fyren er en marxist og er i tillegg korrupt. Han fikk sparken fra regjeringen pga. han bevilget penger til sine egne ("Jenteforsvaret", et underbruk av SU).
Og du er tilnærmet fascist, så hvem av dere er egentlig verst?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: søn aug 15, 2021 11:32 pm
GiPazzini_85 skrev: søn aug 15, 2021 11:27 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 15, 2021 11:26 pm

Det hjelper jo ikke en pøkk når KrF/V ikke vil samarbeide med FrP og FrP ikke vil sitte i regjering med de andre to. Det er mulig Erna Solberg tror hun bestemmer alt, men så lenge de andre tre driver og utelukker hverandre så er det ikke troverdig for 5 øre.

Det var jo ikke hvor vidt det hjelper, er troverdig eller at Erna ikke bestemmer alt vi diskuterte....
Hun har ikke et troverdig regjeringsalternativ lenger. Skjønner ikke engang at hun gidder å prøve og fremstille det slik engang.
Men skal troverdigheten ligge til grunn så er det jo bare for alle sammen fra Rødt til FrP å gå hjem og legge seg. Dette er show og tåkelegging og lite annet. Akkurat nå har vi ikke noe troverdig regjeringsalternativ på verken borgerlig eller rødgrønn side. Men noen av dem må i regjering til slutt enten vi vil det eller ikke. Og Erna har i alle fall vært tydelig på sitt regjeringsalternativ, enn hvor usannsynlig det er. Det har ikke Jonas og Trygve.

MRSA

Legg inn av MRSA »

GiPazzini_85 skrev: søn aug 15, 2021 10:38 pm
VivaLV skrev: søn aug 15, 2021 10:35 pm
Gloriana skrev: søn aug 15, 2021 10:24 pm Helt latterlig at de ikke kan avklare om de skal samarbeide med SP, Rødt og MDG.
Forsåvidt ja, men kan Erna si noe klart om hvilken type samarbeid det blir med Frp f.eks.
Erna har sagt ganske så tydelig at hun ønsker at H skal regjere med V, KrF og FrP. Hun har alltid vært veldig tydelig der. Det er ikke opposisjonen.
Eit alternativ som ikkje er truverdig og styringsdyktig.
Støre har heile tida vore klar på at Ap skal regjere med SP og SV. Det er eit truverdig og styringsdyktig alternativ. Det at SP og SV brukar tid til å samle litt meir stemmer er naturleg.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

MRSA skrev: man aug 16, 2021 6:53 am
GiPazzini_85 skrev: søn aug 15, 2021 10:38 pm
VivaLV skrev: søn aug 15, 2021 10:35 pm

Forsåvidt ja, men kan Erna si noe klart om hvilken type samarbeid det blir med Frp f.eks.
Erna har sagt ganske så tydelig at hun ønsker at H skal regjere med V, KrF og FrP. Hun har alltid vært veldig tydelig der. Det er ikke opposisjonen.
Eit alternativ som ikkje er truverdig og styringsdyktig.
Støre har heile tida vore klar på at Ap skal regjere med SP og SV. Det er eit truverdig og styringsdyktig alternativ. Det at SP og SV brukar tid til å samle litt meir stemmer er naturleg.
På papiret kan den gamle rødgrønne modellen fremstå som styringsdyktig. Men SP har gått ut med såpass skarp brodd mot partiene til venstre for AP at de er et omtrent like styringsdyktig alternativ som sittende regjering. Det gjelder skattepolitikk, miljø/ klima, innvandring og utdanning hvor spriket mellom SP og SV/R har blitt omtrent som mellom KrF og FrP og i noen tilfeller enda større. Så de rødgrønne kan fremstå som styringsdyktige i form av oppslutning, men spørsmålet er hvilke kameler som skal svelges og denne gangen kan det bli i meste laget på rødgrønn side.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Kent skrev: søn aug 15, 2021 10:54 pm Hadde Vedum kunne garantere for at de ikke havner med SV i regjering hadde han nok ligget godt an til å få min stemme i år, men tanken på SV i regjering gjør meg både uvel og skremt.

Det borgerlige alternativet ser dessverre rimelig dødt ut, så da er AP + SP til å leve med.
Det er ingen partier som kan garantere for hvilke partier de vil regjere sammen med på nåværende tidspunkt, valgresultatet avgjør. Partiene kan bare med sikkerhet si hvilke partier de foretrekker å regjere sammen med.
I 2017 garanterte Krf og Venstre at de ikke skulle sitte i regjering sammen med Frp. Først gikk Venstre inn i regjering med Frp og senere fulgte Krf etter. Deres garanti til sine velgere var null verdt.
Foran valget har SP bekjentgjort at de foretrekker å regjere sammen med AP.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har ikke TV2, derfor får jeg ikke sett debattene i år dersom det er der det skal skje.
Håper det også kommer noe i NRK etterhvert.

edit....NRK skal jo sende fra Arendalsuka, jo. Partilederdebatt i kveld!

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: man aug 16, 2021 8:51 am Jeg har ikke TV2, derfor får jeg ikke sett debattene i år dersom det er der det skal skje.
Håper det også kommer noe i NRK etterhvert.

edit....NRK skal jo sende fra Arendalsuka, jo. Partilederdebatt i kveld!
Hvis du vil holde deg orientert om TV2 sin kampanje "4 nye år med Erna", bør du skaffe deg kanalen.
Topprioritet hittil har vært saken om hvem som er SP sin statsministerkandidat, samt om Vedum ønsker å kaste kortene på bakgrunn av at en meningsmåling har vist at få tror at Vedum blir statsminister.
TV2 har nese for de viktigste politiske sakene :shock:

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Erna knuste Støre og "slagsmål" Vedum :D

https://www.tv2.no/nyheter/14165435/

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: man aug 16, 2021 8:51 am Jeg har ikke TV2, derfor får jeg ikke sett debattene i år dersom det er der det skal skje.
Håper det også kommer noe i NRK etterhvert.

edit....NRK skal jo sende fra Arendalsuka, jo. Partilederdebatt i kveld!
Abonnerer du ikke på noe TV du da fargeblind ?
Hvordan er det mulig :?: :?: :?: :?:

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Jeg synes disse statsministerduellene er lite interessante å se på. Er nærmest koseprat mellom to av kandidatene, mens de to er mest opptatt av å kritisere den tredje kandidaten. Har ikke sett noe som ligner dueller mellom Vedum og Støre.

Formueskatten er tema også i dette valget. I årets valg er all fokus på de bedriftene som går aller best i Norge og deres eiere. Så langt i årets valgkamp har ikke media skrevet ett ord om de bedriftene i andre enden, de som har gått konkurs på grunn av denne skatten. Formueskatten bakside har vært diskutert på Twitter.

lund

Legg inn av lund »

Kan ikke skjønne hvorfor Høyre-folk tror formueskatt er en vinnersak.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

lund skrev: man aug 16, 2021 11:52 am Kan ikke skjønne hvorfor Høyre-folk tror formueskatt er en vinnersak.
Formueskatten blir fort en vinnersak for venstre-siden. Uansett hvor gode poenger du har for den, så blir disse fort altfor tekniske til at folk flest klarer å henge med. Det blir fort til en verdi-debatt, og det er mye enklere å selge inn urettferdigheten i at noen har vanvittig mye, og andre veldig lite.

At rikfolk klager over formueskatten og sier de vil flytte til utlandet heller enn å bidra til fellesskapet (for å karikere) er nok vinnersak for venstresiden heller enn høyresiden.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: man aug 16, 2021 10:44 am
fargeblind skrev: man aug 16, 2021 8:51 am Jeg har ikke TV2, derfor får jeg ikke sett debattene i år dersom det er der det skal skje.
Håper det også kommer noe i NRK etterhvert.

edit....NRK skal jo sende fra Arendalsuka, jo. Partilederdebatt i kveld!
Abonnerer du ikke på noe TV du da fargeblind ?
Hvordan er det mulig :?: :?: :?: :?:
Jeg hadde parabol og mange kanaler for noen år siden, men det var så mye hjernedød dritt og reklame at jeg ble lei og kastet parabol og alt utstyret i søpla og sa opp rubbel og bit. Ikke verre enn det.
Linjær-TV er ikke for meg. For mye i pakkene som ikke har interesse.
Easy As That.
Jeg har jo et høvelig bredbånd, og kjøper noen ganger tilgang til et eller annet, men bare sporadisk.

Det kommer forøvrig kanaler inn i huset. Jeg skal skifte bredbåndleverandør, og når fiber er oppe og gå, følger et halvt år med TV med i åpningstilbudet. Telenor T-we. Vi får se. Kommer nok til å droppe det etter tilbudsperioden.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

palimpsest skrev: man aug 16, 2021 12:26 pm
lund skrev: man aug 16, 2021 11:52 am Kan ikke skjønne hvorfor Høyre-folk tror formueskatt er en vinnersak.
Formueskatten blir fort en vinnersak for venstre-siden. Uansett hvor gode poenger du har for den, så blir disse fort altfor tekniske til at folk flest klarer å henge med. Det blir fort til en verdi-debatt, og det er mye enklere å selge inn urettferdigheten i at noen har vanvittig mye, og andre veldig lite.

At rikfolk klager over formueskatten og sier de vil flytte til utlandet heller enn å bidra til fellesskapet (for å karikere) er nok vinnersak for venstresiden heller enn høyresiden.
Ja, klovnen Stein Erik Hagen hadde iallefall en tendens til å begynne sutringen sin når Stoltenberg trengte det som mest. Vi får se om Støre får en lignende gavepakke fra ham i år. Er en viss laksekonge som allerede har vært en tur ut i manesjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»