Hvem har egentlig råd til disse boligene?

Svar
Someone

Re: Hvem har egentlig råd til disse boligene?

Legg inn av Someone »

Chromeback skrev: man apr 18, 2022 2:30 pm Ligger i verdenstoppen, ja. Det største problemet er uansett at store deler av dette er i usikret gjeld, og ikke i lån som boliglån og lignende.
Det stemmer ikke. Mesteparten av nordmenns private gjeld er boliglån, med sikkerhet i bolig

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Someone skrev: man apr 18, 2022 5:06 pm
Chromeback skrev: man apr 18, 2022 2:30 pm Ligger i verdenstoppen, ja. Det største problemet er uansett at store deler av dette er i usikret gjeld, og ikke i lån som boliglån og lignende.
Det stemmer ikke. Mesteparten av nordmenns private gjeld er boliglån, med sikkerhet i bolig
Jeg sa ikke mesteparten, jeg sa store deler, selv om jeg der at det også er en litt svak presisering i ettertid.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

tomi skrev: man apr 18, 2022 3:32 pm
Pernille skrev: søn apr 17, 2022 6:39 pm De som har vært med på boligoppturen i Oslo. Eksempel: et par kjøpte en leilighet på østkanten i 1995 til 500K. I 2008 selger de leiligheten til 2.5 millioner og kjøper seg et hus med en eplehage på vestkanten til 6 mill. Ti år etter kommer det en utbygger og tilbyr 15 millioner for huset og tomta. Paret, som også har klart å nedbetalte hele lånet, takker ja og kjøper seg en leilighet på Frogner, Tjuholmen eller i Bjørvika til 18-20 millioner. Og så videre.
Dette er spot on.

Legg også til alle de som har sittet og ruget på lavt beskattede, nedbetalte sekundærboliger som har gitt utleieinntekter og fem-seks-sju-doblet seg i verdi de siste årene. For ikke å snakke om nå som en generasjon av disse dør ut, og en ny generasjon får alle disse midlene servert i fanget, på toppen av kransekakegaloppen du beskriver.

Kombiner det med en historisk lav rente, som bare har sunket og sunket og sunket, så har du oppskriften på helt absurde boligpriser i Oslo.



De første årsakene er det ikke så lett å gjøre noe med, men vi får se hva som skjer nå som renta stiger til himmels igjen. Jeg tror at boligprisene uunngåelig vil synke igjen, og de stakkars ungdommene som endelig har klart å få kjøpt sin første bolig i disse dager, nok en gang er de som vil lide. Boligverdien synker, renta stiger, mange vil gå personlig konkurs.

Det beste tipset er å velge de riktige foreldrene. Velger du feil foreldre, så er det synd for deg.
Er beklageligvis ikke mulig å velge sine foreldre, jeg regner med at det kun blir utgifter og ingen arv når mine skal i jorden.

Someone

Legg inn av Someone »

Chromeback skrev: man apr 18, 2022 5:31 pm
Someone skrev: man apr 18, 2022 5:06 pm
Chromeback skrev: man apr 18, 2022 2:30 pm Ligger i verdenstoppen, ja. Det største problemet er uansett at store deler av dette er i usikret gjeld, og ikke i lån som boliglån og lignende.
Det stemmer ikke. Mesteparten av nordmenns private gjeld er boliglån, med sikkerhet i bolig
Jeg sa ikke mesteparten, jeg sa store deler, selv om jeg der at det også er en litt svak presisering i ettertid.
Hva definerer du da som usikret gjeld?

Ved siste oppdatering per 1 april var nordmenns usikrede forbruksgjeld på 150 mrd, hvilket er vesentlig mindre enn for noen år tilbake

https://www.gjeldsregisteret.com/blog/p ... les-i-tide

Samtidig ser jeg hos SSB, at Husholdningenes totale gjeld per februar var på 4.007 mrd.

https://www.ssb.no/statbank/table/11597 ... ewLayout1/

Jeg skal ikke utelukke jeg leser tallenne feil, men 150 av 4007 er 3,7%, og ikke store deler

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Someone skrev: man apr 18, 2022 7:50 pm
Chromeback skrev: man apr 18, 2022 5:31 pm
Someone skrev: man apr 18, 2022 5:06 pm

Det stemmer ikke. Mesteparten av nordmenns private gjeld er boliglån, med sikkerhet i bolig
Jeg sa ikke mesteparten, jeg sa store deler, selv om jeg der at det også er en litt svak presisering i ettertid.
Hva definerer du da som usikret gjeld?

Ved siste oppdatering per 1 april var nordmenns usikrede forbruksgjeld på 150 mrd, hvilket er vesentlig mindre enn for noen år tilbake

https://www.gjeldsregisteret.com/blog/p ... les-i-tide

Samtidig ser jeg hos SSB, at Husholdningenes totale gjeld per februar var på 4.007 mrd.

https://www.ssb.no/statbank/table/11597 ... ewLayout1/

Jeg skal ikke utelukke jeg leser tallenne feil, men 150 av 4007 er 3,7%, og ikke store deler
Høres ikke spesielt ille ut, spør du meg.
Boliglån er da noe som er helt vanlig, folk flest må låne til hus. De som har lånt til hus de senere år bør ha tatt høyde for renteølningene. Da skal det gå greit å betjene lånet.
De som har greie på familieøkonomi har advart mot å leve for mye på kredittkort i maaaaaange år, det er bare strålende dersom det er en trend at folk prøver å begrense dette.
Jada, jeg vet at mange har et greit forhold til det, handler rentefritt med kredittkort og innfrir hver måned, og da er det jo heller ikke noe spesielt problem med å bruke kredittkortet i det daglige.
Renteøkningene som kommer etterhvert er jo også noe det har vært varslet om i årevis, så de som ikke har handlet over evne på kreditt slipper å slite.....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, sukk - livet skal være urettferdig, sa min gamle, kloke lærer. Det har vært en absurd prisutvikling i sentrale strøk de siste 30 årene. Og de som har vært med på dette kan etter hvert få råd til veldig mye og en bolig til 10 mill kr er jo ikke lenger noe uvanlig for par med vanlige Oslo-inntekter, som jo er noe høyere enn ellers i landet, så lenge man har eid bolig en del år. Det har jo også virkelig lønt seg å låne. Rentefradraget har vært der hele tiden og renten har stort sett vært temmelig lav. Og nå når den øker kommer jo inflasjonen og spiser opp lånet i stedet.

Denne boligprisveksten er nok igjen med på finansiere mange av fritidsboligene som trådstarter også nevner. Et par som kjøpte og etablerte seg i Oslo for 30 år siden med to rimelig greie inntekter har antakelig betalt ned temmelig mye, kanskje alt av boliglånet, og hvis boligen er verdt 10-15 mill kr, nå, vil jo man fint kunne finansiere en hytte til et par millioner kroner på toppen uten at man låner til hyttepipa heller.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: man apr 18, 2022 7:50 pm
Samtidig ser jeg hos SSB, at Husholdningenes totale gjeld per februar var på 4.007 mrd.
Sånn til sammenligning, så var husholdningenes samlede formye av bolig/hytte, aksjer og bankinnskudd, per desember 2020 neste 12.000 mrd. Dette er utenom opptjent pensjon. Så har vel boligpriser og veksten i aksjemarkedet gjort så den sikkert har vokst endel siden da.
Så selv om vi har "mye" gjeld, så er det mye formue også, så nettoen er ikke så ikke

Og spropos inntekten, par med barn i skolealder ligger rundt millionen i medianinntekt

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/i ... holdninger

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

tomi skrev: man apr 18, 2022 3:32 pm De første årsakene er det ikke så lett å gjøre noe med, men vi får se hva som skjer nå som renta stiger til himmels igjen. Jeg tror at boligprisene uunngåelig vil synke igjen, og de stakkars ungdommene som endelig har klart å få kjøpt sin første bolig i disse dager, nok en gang er de som vil lide. Boligverdien synker, renta stiger, mange vil gå personlig konkurs.
Det spiller ingen rolle om boligverdien synker med mindre du må flytte.

Ellers er det ikke slik at Oslo er så fryktelig mye dyrere enn andre byer, det er bare det at halve byen blir sett på som "ubeboelig" av etnisk norske, selv om de ikke vil si det høyt. Det er en uskreven regel at når de ser på leilighet i byen så er områder på Stovner, Grorud, Holmlia og lignende fullstendig utelukket.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Texas_John skrev: fre apr 22, 2022 1:53 pm Det spiller ingen rolle om boligverdien synker med mindre du må flytte.
Det spiller jo en rolle for dem som er nødt til å låne opp til ørene, og betaler skjorta i avdrag hver måned, når så renta kanskje både dobler og tredobler seg. Hvis de ikke klarer å betale avdragene sine, så blir det jo fort tvangssalg. Og hvis de må selge leiligheten for en pris som ikke er i nærheten av å dekke lånet, så går det dårlig.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: fre apr 22, 2022 1:53 pm
tomi skrev: man apr 18, 2022 3:32 pm De første årsakene er det ikke så lett å gjøre noe med, men vi får se hva som skjer nå som renta stiger til himmels igjen. Jeg tror at boligprisene uunngåelig vil synke igjen, og de stakkars ungdommene som endelig har klart å få kjøpt sin første bolig i disse dager, nok en gang er de som vil lide. Boligverdien synker, renta stiger, mange vil gå personlig konkurs.
Det spiller ingen rolle om boligverdien synker med mindre du må flytte.

Ellers er det ikke slik at Oslo er så fryktelig mye dyrere enn andre byer, det er bare det at halve byen blir sett på som "ubeboelig" av etnisk norske, selv om de ikke vil si det høyt. Det er en uskreven regel at når de ser på leilighet i byen så er områder på Stovner, Grorud, Holmlia og lignende fullstendig utelukket.
Det er jo fullstendig kunnskapsløst det du kommer med her.
Ikke at det burde overraske :roll: , men her er du på bærtur som vanlig.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

tomi skrev: lør apr 23, 2022 2:32 pm
Det spiller jo en rolle for dem som er nødt til å låne opp til ørene, og betaler skjorta i avdrag hver måned, når så renta kanskje både dobler og tredobler seg. Hvis de ikke klarer å betale avdragene sine, så blir det jo fort tvangssalg. Og hvis de må selge leiligheten for en pris som ikke er i nærheten av å dekke lånet, så går det dårlig.
Har du hørt om fastrente? Dette er jo bare vås og tøv.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Texas_John skrev: lør apr 23, 2022 7:05 pm
tomi skrev: lør apr 23, 2022 2:32 pm
Det spiller jo en rolle for dem som er nødt til å låne opp til ørene, og betaler skjorta i avdrag hver måned, når så renta kanskje både dobler og tredobler seg. Hvis de ikke klarer å betale avdragene sine, så blir det jo fort tvangssalg. Og hvis de må selge leiligheten for en pris som ikke er i nærheten av å dekke lånet, så går det dårlig.
Har du hørt om fastrente? Dette er jo bare vås og tøv.
Vel er fastrente rimelig ugunstig, men å kalle det vås og tøv er kanskje litt strengt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»