Samværsavtale.

Svar
Detvareingang

Samværsavtale.

Legg inn av Detvareingang »

Dette er ikkje meint som noe syte innlegg, men eg lurer litt på om noen betaler barnebidrag her. Tenkte å dele litt her nå.

Eg fikk nettopp ett brev fra nav innkreving ang barnebidrag, fikk ett lignende brev litt tilbake i tid, der eg klaga på vedlegget. Men det blei avvist å nå har dei sendt det videre til arbeidsgiver. Selv om eg sende inn dokument om at dette var feil så blei det avvist. Eg jobber offshore, å er på jobb 1 måned på 1 måned av. Måneden eg er av så har eg ungen 23-25 dager av 28. Så eg ligger på rundt 40% samvær, hun har ført opp at eg har ungen ca 4 dager i måneden. Nå har det egentlig vært ett ganske dårlig forhold mellom oss lenge, men samarbeidet med ungen har vært upåvirka. Etter eg skifta jobb har ting blitt verre.
Disse brevene er og blitt sendt rett før eg reiser på jobb, som gjør at eg ikkje ser dem før eg kommer hjem igjen, eg veit jo at eg kan logge inn på nav om eg får noe der, men eg tenker sjelden på det så lenge eg ikkje får Mail om at eg har motatt brev.

Kravene kom i samme tid som eg møtte ei ny dame, som eg lurer på kan ha ein innvirkning. Det har tross alt vært slutt i 9 år, så burde jo ikkje ha noe å si. Hun fikk 460 000kr hos meg når hun flytta ut, forholdet var ganske kort, det var på 3 år. Hun fikk disse pengene så hun hadde start kapital til leilighet, eg gjorde det for ungen som del som kun var 9 måneder da. Eg avtalte den gang med hun at dette var ein eingangs sum å at barnebidrag var tatt vekk, der eg skulle stille opp mest mulig for ungen, å ha henne så my som mulig når eg hadde fri. Dette har funket veldig fint, eg har vært med å betalt på klær, SFO, sko etc. så har delt betalingene greit, men nå plutselig krever hun enda mer. Ikkje bare det, eg får betalingsanmerkning siden eg har utestående beløp, totalt er prisen 47k. Hun har fått fast vipps på ca 2200 i måneden til diverse hele veien.

Eg veit ikkje helt hvordan eg skal gå fram i denne saken, men eg håper noen sitter på noen tips. For å nevne ett par ting som og kan bli med i beregningen er at min mor er den som tar seg av ungen når eg er ute å hun trenger barnevakt, eg har alltid stilt opp når deg har vært ting som har skjedd blant annet sykemeldt meg på hennes tragedier der hun ikkje har vært i stand å ha ungen, eg pendlet i 6 år å bodde i ein annen kommune for å ha ungen 50% når hun flyttet uten å nevne det til meg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har heldigvis ingen erfaring med selv. Men mitt råd er likevel klart. Snakk med advokat. De jeg kjenner som har slitt med varianter av slike problemer har hatt stor nytte av advokatbistand etter at de først har forsøkt å løse floken sjøl.

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

PapaSmurf skrev: man apr 25, 2022 12:57 am Jeg har heldigvis ingen erfaring med selv. Men mitt råd er likevel klart. Snakk med advokat. De jeg kjenner som har slitt med varianter av slike problemer har hatt stor nytte av advokatbistand etter at de først har forsøkt å løse floken sjøl.
Det er egentlig min tanke og, trodde faktisk at det skulle ordne seg etter eg snakka med henne selv for ein stund tilbake, at hun skulle bli enig om ein privat avtale. Å trekke nav innkrevingen, men den gang ei. Eg hadde heller ikkje hatt problemer med å betale for meg i utganspunktet, der eg har ein ganske godt betalt jobb, men å få 47k i trynet å arbeidsgiver blir koblet inn som i tillegg er ein ny arbeidsgiver. Det syns eg ikkje er helt heldig. Og veldig unødvendig. Det er synd å si det, men eg har dessverre unge med ei narssesistisk dame, hun har værtfall mye av tegne. Så er veldig vanskelig å forholde seg til henne.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Gjør som PapaSmurf sier, men meld deg gjerne inn i Foreningen2Foreldre på Facebook og søk litt råd der. Der er det en del folk som har god peiling.

Og pass på følgende:
- Få ned alt av avtaler og annet skriftlig.
- Hold en saklig tone og vis at du er den "stabile" i kommunikasjonen mellom dere.
- Ha alltid barnets beste i fokus i møte med mor, rettssystemet, familievernkontor, barnevern, politi etc.


Og så kan det nok være en idé å vurdere en ny jobb der du kan være til stede for barnet ditt hele tiden. Offshore er for unge folk uten barn eller folk i stabile forhold dersom de har barn sammen. Så lenge du har en så ugunstig jobb så vil denne gærne mora få alt hun peker på i systemet.

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 1:18 am Gjør som PapaSmurf sier, men meld deg gjerne inn i Foreningen2Foreldre på Facebook og søk litt råd der. Der er det en del folk som har god peiling.

Og pass på følgende:
- Få ned alt av avtaler og annet skriftlig.
- Hold en saklig tone og vis at du er den "stabile" i kommunikasjonen mellom dere.
- Ha alltid barnets beste i fokus i møte med mor, rettssystemet, familievernkontor, barnevern, politi etc.


Og så kan det nok være en idé å vurdere en ny jobb der du kan være til stede for barnet ditt hele tiden. Offshore er for unge folk uten barn eller folk i stabile forhold dersom de har barn sammen. Så lenge du har en så ugunstig jobb så vil denne gærne mora få alt hun peker på i systemet.
Sakelig vil eg alltid være, å ungen er alltid i mitt fokus, det er jo hun som er viktig. Ang jobb er deg veldig vanskelig å bare skifte jobb, i og med utdannelsen min er spesifik mot det maritime. Eg har jobba med dette i 17 år, å ta meg jobb på land er neppe aktuelt før om 8 år, det er litt derfor eg gikk til denne jobben, siden at det er mulig å jobbe land i ein høyere stilling innen så mange år på feltet. Eg skjønner hva du sier, men der eg er fra så er det overskudd av maritime folk, mange av dei sitter i samme situasjon som meg bare der er det ikkje noe krangel med og uenighet med 2part. Eg er heller ikkje enn som liker konfrentasjoner, selv om eg var sammen med dronningen på feltet.

Eg tror nok Advokat er veien å gå, å om det er noen dere anbefaler sterkt på Vestlandet så gi beskjed. Ser jo helst å løse saken fortløpende, uten at ungen blir blandet inn. Hun eg har unge med tenker ikkje sånn, hun tenker kun på seg selv å hennes interesser. Mye derfor hun og er veldig villig til at eg tar ungen så mye på fri perioden, da kan hun kjøre sitt løp. Skal og sies at meg å ungen har ett ekstremt sterkt band, å snakker med hverandre hver eneste dag på FaceTime, sms etc når eg er på jobb..

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

Avtalen eg skrev med hun tilbake i 2013, har eg både vitne som skrev under og 3 kopier av, hjalp ikkje så masse. Mens eg har sittet her å gått igjennom alt eg har betalt, og utgifter eg har hat generelt så har eg betalt ut ca 970k på 9 år. Etter det eg ser så hadde det vært barnebidrag i forholdt til tabellen hun hat satt på over 22 år. Så eg tror eg må ta dette opp med ein god advokat.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Detvareingang skrev: man apr 25, 2022 2:00 am Avtalen eg skrev med hun tilbake i 2013, har eg både vitne som skrev under og 3 kopier av, hjalp ikkje så masse. Mens eg har sittet her å gått igjennom alt eg har betalt, og utgifter eg har hat generelt så har eg betalt ut ca 970k på 9 år. Etter det eg ser så hadde det vært barnebidrag i forholdt til tabellen hun hat satt på over 22 år. Så eg tror eg må ta dette opp med ein god advokat.
Man kan jo prøve dette i systemet, men sånn rent prinsipielt tror jeg ikke det er lett å få gjennomslag for at noen kan "kjøpes" fri fra rettigheter. Men bra at du har kopier og vitner av en avtale og kan vise til at du har betalt for deg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sex og Samliv»