Bensinprisen
Hvor er du egentlig??startelver skrev: ↑lør apr 09, 2022 5:08 pm Alltid rimeligst strekningen Grimstad - Arendal pga konkurransen.
Du har laget en undertekst under avataren din der du oppgir at du er i Bangkok.
Sitter du i Bangkok under songkran og bruker dagene på norske bensinpriser???
De fleste jeg kjenner i Bangkok bruker forøvrig gass.
-
- Innlegg: 4969
https://www.globalpetrolprices.com/Thailand/
Har du formening om hva som er en snitt-lønn i Thailand?
Rundt 10000 baht i måneden for en butikkmedarbeider i Bangkok. Lærerlønn kan fort gi deg ca 20000 baht.return_of_drakkar skrev: ↑lør apr 16, 2022 6:51 pmhttps://www.globalpetrolprices.com/Thailand/
Har du formening om hva som er en snitt-lønn i Thailand?
Forøvrig fylte jeg E20 drivstoff når jeg bodde i Thailand, den gangen lå literprisen på ca 7 kroner. Gass var litt rimeligere.
Ser at E20 i dag hos Shell Thailand ligger på 37 baht som tilsvarer kr 9.70 .
Så i Thailand er det halve prisen av Norge akkurat nå. Oljen importeres nok fra Russland og Kina.
-
- Innlegg: 4969
Holdt seg på 19,21 (bensin), i dag har den hoppet opp til 19,66...
Så en lærer må bruke nesten 10% av lønnen for å fylle full tank (50 liter). Lærere er ikke spesielt godt lønnet i Norge men de kommer da godt ut av den sammenlikningen.startelver skrev: ↑søn apr 17, 2022 3:46 pmRundt 10000 baht i måneden for en butikkmedarbeider i Bangkok. Lærerlønn kan fort gi deg ca 20000 baht.return_of_drakkar skrev: ↑lør apr 16, 2022 6:51 pmhttps://www.globalpetrolprices.com/Thailand/
Har du formening om hva som er en snitt-lønn i Thailand?
Forøvrig fylte jeg E20 drivstoff når jeg bodde i Thailand, den gangen lå literprisen på ca 7 kroner. Gass var litt rimeligere.
Ser at E20 i dag hos Shell Thailand ligger på 37 baht som tilsvarer kr 9.70 .
Så i Thailand er det halve prisen av Norge akkurat nå. Oljen importeres nok fra Russland og Kina.
Fyller læreren 50 liter, med en pumpepris på 25 kr/l betyr at full tank koster 1250 kr. Med en årslønn på 500k blir månedslønnen ca 41600 kr, så tanken koster ca 3% av en månedslønn.
I forhold er altså bensinen i Thailand ca 3 ganger så dyr som i Norge....
Det er riktig, derfor mange velger gass isteden som er halve prisen av det igjen, fortsatt dyrt selvsagt hvis du bare tjener 20000 baht, men nesten alle familier i øvre middelklasse eier en bil så de har tydeligvis råd til det.Rainmaker skrev: ↑tir apr 19, 2022 8:50 amSå en lærer må bruke nesten 10% av lønnen for å fylle full tank (50 liter). Lærere er ikke spesielt godt lønnet i Norge men de kommer da godt ut av den sammenlikningen.startelver skrev: ↑søn apr 17, 2022 3:46 pmRundt 10000 baht i måneden for en butikkmedarbeider i Bangkok. Lærerlønn kan fort gi deg ca 20000 baht.return_of_drakkar skrev: ↑lør apr 16, 2022 6:51 pm
https://www.globalpetrolprices.com/Thailand/
Har du formening om hva som er en snitt-lønn i Thailand?
Forøvrig fylte jeg E20 drivstoff når jeg bodde i Thailand, den gangen lå literprisen på ca 7 kroner. Gass var litt rimeligere.
Ser at E20 i dag hos Shell Thailand ligger på 37 baht som tilsvarer kr 9.70 .
Så i Thailand er det halve prisen av Norge akkurat nå. Oljen importeres nok fra Russland og Kina.
Fyller læreren 50 liter, med en pumpepris på 25 kr/l betyr at full tank koster 1250 kr. Med en årslønn på 500k blir månedslønnen ca 41600 kr, så tanken koster ca 3% av en månedslønn.
I forhold er altså bensinen i Thailand ca 3 ganger så dyr som i Norge....
Ellers er det motorsykler som dominerer trafikkbildet, det kjører "alle".
Prisen i Danmark er vel på ca 19.25 norske kroner.
Pumpeprisen på min lokale Circle K var 19,55 kr når jeg kjørte forbi i dag tidlig på vei til jobb.
-
- Innlegg: 4969
19,69 på min UNOX i dag morges, 19,21 i ettermiddag.Kongemannen skrev: ↑ons apr 20, 2022 6:56 pm Noreg er ett sant helvete, prisen på 95 snuser på 23 kroner, alle skal flås.
Selvsagt alt for mye det også.
23 kroner hørtes ut som galskap, og det er det jo.
-
- Innlegg: 4969
19,48 på både diesel og bensin på nærmeste Shell i dag morges. Få det mned i 15 kr så er det brukbart.
@sexxes onsdag kl 1021
Pr i dag og på konkret bensinstasjon jeg ofte bruker når arbeidet fører meg til Danmark er prisene i dag (NOK og etter Mastercard-kurs med vanlig norsk valutapåslag for private): Bensin 21,92, diesel 21,51. Vi snakker da om stasjonskjede som konsekvent har 0,00 kr i bonusordning for alle private. Prisen i dag var for øvrig enda høyere på tysk side av grensen, noe som betyr at pt kommer tyskere i Flensburg/Kiel-området oftere over til Danmark for å fylle tanken enn motsatt, slik situasjonen oftest er ved grensen.
Sammenlignet med dette blir i pris i området hvor jeg bor (like under 20 kr) rene rabattbutikken - men ellers er jeg lite interessert i bensinprisen: Privatbilen bruker 2 kw strøm/mil (som for øvrig koster meg 0,52-0,53 kr/kwt + nettleie, ordnet femårskontrakt i fjor høst etter en sommer hvor man nesten strømmen gratis) og når jeg kjører i arbeid bruker jeg bil arbeidsgiver dekker utgiftene for.
Pr i dag og på konkret bensinstasjon jeg ofte bruker når arbeidet fører meg til Danmark er prisene i dag (NOK og etter Mastercard-kurs med vanlig norsk valutapåslag for private): Bensin 21,92, diesel 21,51. Vi snakker da om stasjonskjede som konsekvent har 0,00 kr i bonusordning for alle private. Prisen i dag var for øvrig enda høyere på tysk side av grensen, noe som betyr at pt kommer tyskere i Flensburg/Kiel-området oftere over til Danmark for å fylle tanken enn motsatt, slik situasjonen oftest er ved grensen.
Sammenlignet med dette blir i pris i området hvor jeg bor (like under 20 kr) rene rabattbutikken - men ellers er jeg lite interessert i bensinprisen: Privatbilen bruker 2 kw strøm/mil (som for øvrig koster meg 0,52-0,53 kr/kwt + nettleie, ordnet femårskontrakt i fjor høst etter en sommer hvor man nesten strømmen gratis) og når jeg kjører i arbeid bruker jeg bil arbeidsgiver dekker utgiftene for.
Danmark er på størrelse med et lite fylke i Norge. Ikke mye drivstoff man trenger der kontra veldig mange plasser i Norge.
Ganske uinteressant om man ikke tar høyde for antall innbyggere, samt andel elbiler. Som er veldig høyt i Norge.
Danmark og Norge har jo omtrent like mange innbyggere. Norge har nok flere el-biler, men det er likevel helt vanvittig om det er riktig at Danmark har over 40% høyere drivstofforbruk enn Norge. Med tanke på de store avstandene og den sprette befolkningen i Norge, så burde det jo være motsatt.
Ved inngangen til 2019 var nærmere 4,4 millioner eller ca. 82 % av befolkningen lokalisert i byer/tettsteder, jeg kan ikke si at jeg blir overrasket over at det ikke er spesielt mye bilbruk i Norge.Andy skrev: ↑man apr 25, 2022 11:00 amDanmark og Norge har jo omtrent like mange innbyggere. Norge har nok flere el-biler, men det er likevel helt vanvittig om det er riktig at Danmark har over 40% høyere drivstofforbruk enn Norge. Med tanke på de store avstandene og den sprette befolkningen i Norge, så burde det jo være motsatt.
Med tanke på at det igjen også er lange avstander så er det nok og særdeles mye mer praktisk for flere å fly fra Bergen -> Oslo eller Bodø -> Bergen/Oslo f.eks. framfor å ta den turen med bil.
Gjennomsnittsfarten er nok atskillig høyere i Danmark enn i Norge. Ergo forbrukes mer drivstoff per kjørte kilometer i Danmark.Andy skrev: ↑man apr 25, 2022 11:00 am Danmark og Norge har jo omtrent like mange innbyggere. Norge har nok flere el-biler, men det er likevel helt vanvittig om det er riktig at Danmark har over 40% høyere drivstofforbruk enn Norge. Med tanke på de store avstandene og den sprette befolkningen i Norge, så burde det jo være motsatt.
CrimsonKing skrev: ↑man apr 25, 2022 11:32 amGjennomsnittsfarten er nok atskillig høyere i Danmark enn i Norge. Ergo forbrukes mer drivstoff per kjørte kilometer i Danmark.Andy skrev: ↑man apr 25, 2022 11:00 am Danmark og Norge har jo omtrent like mange innbyggere. Norge har nok flere el-biler, men det er likevel helt vanvittig om det er riktig at Danmark har over 40% høyere drivstofforbruk enn Norge. Med tanke på de store avstandene og den sprette befolkningen i Norge, så burde det jo være motsatt.
Det er vel ikke helt riktig. Det er akselerasjon og høyt turtall som krever mest drivstoff. Når man kommer opp i stabil fart og kjører i rett gir og passe turtall, så brukes minst drivstoff per kilometer.
Kald motor bruker også ekstra drivstoff. Motoren blir ikke varm før noen minutter etter oppstart, så det bruker også mer drivstoff, og spesielt ved korte kjøreturer.
Så rykkekjøring, eller bykjøring og korte turer bruker mest drivstoff. Og dette er nok den viktigste grunnen til at de bruker mer drivstoff i Danmark vs Norge.
Hvis vi tar utgangspunkt i en påstand som har gått ut på at å øke farten fra 80 km/t til 110 km/t betyr 30% økning i drivstofforbruk så går det uansett omtrent opp i opp med at du 27% kortere tid på avstanden du skal kjøre.CrimsonKing skrev: ↑man apr 25, 2022 11:32 am
Gjennomsnittsfarten er nok atskillig høyere i Danmark enn i Norge. Ergo forbrukes mer drivstoff per kjørte kilometer i Danmark.
23% av alle registrerte biler i Norge er elbiler. Det er langt mer enn noe annet land i verden, og det er med veldig stor margin.Andy skrev: ↑man apr 25, 2022 11:00 am Danmark og Norge har jo omtrent like mange innbyggere. Norge har nok flere el-biler, men det er likevel helt vanvittig om det er riktig at Danmark har over 40% høyere drivstofforbruk enn Norge. Med tanke på de store avstandene og den sprette befolkningen i Norge, så burde det jo være motsatt.
I Danmark er 5% elbiler, og 95% normale biler. Men selv 5% elbiler er et høyt antall sammenlignet med de aller fleste land i verden.
Sist redigert av B.E. den man apr 25, 2022 2:13 pm, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 4969
Danmark er jo flatt i sammenlikning, så det må vel også inn i regnestykket.Texas_John skrev: ↑man apr 25, 2022 1:00 pmHvis vi tar utgangspunkt i en påstand som har gått ut på at å øke farten fra 80 km/t til 110 km/t betyr 30% økning i drivstofforbruk så går det uansett omtrent opp i opp med at du 27% kortere tid på avstanden du skal kjøre.CrimsonKing skrev: ↑man apr 25, 2022 11:32 am
Gjennomsnittsfarten er nok atskillig høyere i Danmark enn i Norge. Ergo forbrukes mer drivstoff per kjørte kilometer i Danmark.
Ser vi selv på min småbil (Opel Corsa) at å kruise på flat vei er noe annet enn når det stiger.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute