Kan man senke lysets hastighet...

Svar
Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Kan man senke lysets hastighet...

Legg inn av Zpiff »

Kan man 'virkelig' senke lysets hastighet?
AltsÄ, er det mulig Ä pÄvise at man faktisk kan senke lysets hastighet -uansett hvilken skala (distanse) man mÄtte mÄle lyshastigheten i/med?
Det hevdes jo at lysets (elektromagnetisk strÄling, radiobÞlger.. bruk hva du vil av tilsv.) hastighet er konstant i (absolutt?) vakuum, men det hevdes ogsÄ at lysets hastighet (kan) senkes om lyset beveger seg igjennom et materiale (f.eks. vann, glass..).

Er sistnevnte hastighetssenkning reell, nÄr man kun kun mÄler (*farten* -gj.snitt hastighet) i "makroskopisk skala"?
AltsÄ ("i motsetning til"), som i rommet/volumet mellom hadroner/atomer/molekyler i et materiale, da dette kan jo karakteriseres som vakuum (sÄkalt tomt rom) -om enn i nano pico..skopisk skala, ergo sÄ vil lysets hastighet her vÊre konstant (C = 299.792.458 meter(!) i sekundet) -selv om lyset altsÄ befinner seg inne i en atom/molekyl..-struktur som vann, glass..

SÄ, om man faktisk skal kunne pÄvise at lysets hastighet kan senkes i et materiale, sÄ mÄ man jo mÄle hastigheten lyset har pÄ de ekstremt korte avstandene mellom molekylene, atomene (evt. ogsÄ hadronene).
MÄler man lysets hastighet over en stÞrre skala, feks. lysets ferd mellom to punkter i en avstand pÄ f.eks. 1.. kilometer med vannmolekyler, sÄ mÄler man i realiteten ikke 'bare' lysets hastighet, men ogsÄ lysets hastighet over en stÞrre (eg. ukjent) avstand -enn 1 km -altsÄ for lysets tilbakelagte ferd.
Dvs. avstanden er ukjent (ja, man kan kalkulere en antatt "ny" avstand, men ikke observere/pÄvise direkte), fordi lyset 'ikke vil kunne' bevege seg uhindret (og med det -ikke som med en enkel bÞlgefunksjon som i en rett linje) -som mellom to punkter med 1 km. avstand i vakuum.

Jeg hevder IKKE at det ikke skal kunne vÊre mulig Ä senke lysets hastighet under gitte forutsetninger, men er noe skeptisk til de mÄlinger (eg. metoder) som er blitt gjort, og som hevdes skal pÄvise dette (da f.eks. eksemplene med glass, vann..).
Jeg vil anta at om man skal kunne senke lysets hastighet -reelt, sÄ er det kun under pÄvirkning av andre mer fundamentale naturkrefter, f.eks. "annen" elektromagnetisk influens (noe jo synlig..lys/strÄling ogsÄ ér) og gravitasjon (ogsÄ selvsagt elektroner tilh. atomer som sÄdan).
- SÄ nÄr det er sagt, sÄ har/danner jo altsÄ atomer/hadroner (i et materiale som vann glass..) ogsÄ en egen elektromagnetisk strÄling (energinivÄer), og som da igjen kan pÄvirke lysets hastighet pÄ nano/atto..meter -avstander.
Men dette igjen blir jo ogsÄ pÄ kompromiss pÄ det Ä kunne hevde at lysets hastighet C vil vÊre en konstant (altsÄ i vakuum), iom. at det i vakuum ogsÄ vil vÊre "annen" elektromagnetisk strÄling enn "akkurat den" man mÄtte mÄle hastigheten til, selv om det er et pÄvist fravÊr (i "umiddelbar nÊrhet") av atomer/hadroner.. i et vakuum.

Selvsagt blir dette et spÞrsmÄl om hvor presise mÄlinger man kan foreta og pÄvise (her helst pÄ atom/hadron.. nivÄ).
Men om man skulle gÄ grovt til verks.., er det ikke da mer sannsynlig at mÄlinger som viser senkning av lyshastigheten gjennom et materiale -pÄ kilometernivÄ, helst gir seg utslag i at lyset bare fÄr en stÞrre distanse Ä bevege seg?
Og da igjen, om man mÄler lysets hastighet pÄ nanometer..-nivÄ (i samme materiale), da vil bli tilsvarende som Ä mÄle lysets hastighet i vakuum?
Endres f.eks. fotonets evne til Ă„ akselerere/retardere i glass, vann..?
I sÄ tilfelle, sÄ vil jo enhver emisjon av kvanter som bosoner, leptoner.. fra et materiale(gr.stoff/atomstruktur..) vÊre ulik, f.eks. etter en lyskildes, magnets.. materialstruktur/oppbygning mht. grunnstoffer og da nÄr det tilfÞres energi til strukturen.., og det er det vel ingen som pÄstÄr(?).

Om disse spÞrsmÄlene er av noen signifikans mht. muligheter som kan finnes i praksis for mennesket - fÄr nÄ vÊre sÄ sin sak.
-Men fikk nÄ bare en lyst til Ä lufte spÞrsmÄlene mht. eventuelle synspunkter her pÄ FD (er jo ikke sÄ enkelt Ä finne entydige og velbegrunnede "svar" om dette ellers pÄ nettet heller -temaet er jo ikke akkurat det tydeligste mennesker/(mÄle/deteksjons)verktÞy kan forholde seg ekstremt presist til -sÊrs mht. skalaer og usikkerhetsrelasjoner/variasjoner..
En annen sak, er vel ogsĂ„ graden av 'interesse' for tilsvarende tema -generelt sett.. 🙄 -det gĂ„r vel mest i krig, fred, sult, miljĂž, klima (samt farmen, paradise, sosiale media..) og sĂ„nn..😎

Ellers, sĂ„ (forhĂ„nds)beklager jeg overfor de som synes at jeg har skrevet utydelig (& just shit..đŸ€).

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Zpiff skrev: ↑fre apr 22, 2022 9:57 pm Kan man 'virkelig' senke lysets hastighet?
------------
En annen sak, er vel ogsĂ„ graden av 'interesse' for tilsvarende tema -generelt sett.. 🙄 -det gĂ„r vel mest i krig, fred, sult, miljĂž, klima (samt farmen, paradise, sosiale media..) og sĂ„nn..😎

Ellers, sĂ„ (forhĂ„nds)beklager jeg overfor de som synes at jeg har skrevet utydelig (& just shit..đŸ€).
Nei, jeg tror mange er veldig interessert i mange forskjellige fasetter rundt lyset og dets fart, som gÄr latterlig fort i planet-mÄlestokk, men ogsÄ latterlig sakte i galakse-mÄlestokk.
Tror det mange, selv her inne, som er fascinert av lysets hastighet.
Men om det er mulig Ä senke hastigheten? Se det, kommer fryktelig langt ned pÄ listen over ting som interesser meg om lyset og dets fabelaktige reise fra A til B.

(Med andre ord, jeg hakke peiling)

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

LANISTA skrev: ↑tir apr 26, 2022 7:50 pm
Zpiff skrev: ↑fre apr 22, 2022 9:57 pm Kan man 'virkelig' senke lysets hastighet?
------------
En annen sak, er vel ogsĂ„ graden av 'interesse' for tilsvarende tema -generelt sett.. 🙄 -det gĂ„r vel mest i krig, fred, sult, miljĂž, klima (samt farmen, paradise, sosiale media..) og sĂ„nn..😎

Ellers, sĂ„ (forhĂ„nds)beklager jeg overfor de som synes at jeg har skrevet utydelig (& just shit..đŸ€).
Nei, jeg tror mange er veldig interessert i mange forskjellige fasetter rundt lyset og dets fart, som gÄr latterlig fort i planet-mÄlestokk, men ogsÄ latterlig sakte i galakse-mÄlestokk.
Tror det mange, selv her inne, som er fascinert av lysets hastighet.
Men om det er mulig Ä senke hastigheten? Se det, kommer fryktelig langt ned pÄ listen over ting som interesser meg om lyset og dets fabelaktige reise fra A til B.

(Med andre ord, jeg hakke peiling)

Elektromagnetisme (innad felt/bÞlge-mekanikk) inkluderer for sÄ vidt alle aspekter av 'lys' som sÄdan, dermed ogsÄ muligheter for endring av hastighet (akselerasjon/retardasjon), og fart -mÄlt over gitte distanser/posisjoner, og i gitte volum med gitt densitet (energitetthet).
- OM (sic) det faktisk er lysets egenskaper som endres, eller om det bare er omgivelsene som fÄr det til Ä 'se ut som' at lysets egenskaper har blitt endret (og detekteres/mÄles deretter) -skal kanskje vÊre usagt -i alskens tilfeller/tester som "pÄviser" hastighetsendringer v/el.magn., lys, radiobÞlger...

Uansett tilfelle, sÄ er i hvert fall jeg mer tilbÞyelig til Ä anta at elektromagnetiske bÞlger/felt, er det som med stÞrst sannsynlighet ogsÄ kan endre hastigheten (egenskapen) til nettopp elektromagnetiske bÞlger/felt (blir litt "fight fire with fire" over det).
Farten* til elektromagnetisme (altsÄ mÄlt medgÄtt tid fra en forhÄnds-angitt posisjon til en annen), avhenger mer av den distanse elektromagnetismen mÄ tilbakelegge, og selv om distansen kan se like lang ut i vakuum som i vann.., sÄ vil den ikke vÊre det -for elektromagnetisme, lys.., og der vil nok andre krefter som sterk kjernekraft, gravitasjon.. kunne ha stÞrre innvirkning.

Et (mer interessant) spĂžrsmĂ„l i sĂ„ henseende, er nok mer rettet til om vi i relevant (og relativ) grad kan endre egenskapene til elektromagnetisme, og der igjen om dette kan anvendes til (eller danne/endre) noe pĂ„ hadron, atom, molekyl..-nivĂ„ i praksis 🙃

Men hver sin smak.. 🙂

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Det stÄr noe her. Jeg har ikke lest det, men om man er interessert

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 144158.htm

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

return_of_drakkar skrev: ↑fre mai 06, 2022 5:33 pm Det stĂ„r noe her. Jeg har ikke lest det, men om man er interessert

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 144158.htm
Jepp, og jeg er enig i deres konklusjoner, med den presisering at man kan pÄvise/bevise Ä ha endret lysets fart - men ikke hastighet (her har man mÄlt fartsendringen over en distanse pÄ 100 centimeter).

Ellers (om en skal (fortsette Ä) vÊre et petimeter..) sÄ er det Ä tilfÞre et "nett"(mask) i et volum av vakuum, noe som tilsvarer Ä ikke lenger la lyset ferdes igjennom et "ekte" vakuum -da selv om det fortsatt er et mÄlt vakuum (eller "free space" ref. artikkel du viser til) i nettets Äpninger. .
For Ä tydeliggjÞre, sÄ kunne man "fylle opp" dette vakuumet med en stor mengde nett, og jo flere nett -jo mindre med "vakuum" blir det igjen for lyset Ä ferdes i.
Ergo, sÄ kunne man 'strengt tatt' like gjerne fylle vakuumet med vann.., og hevde at vakuumet bare har fÄtt en nettstruktur bestÄende av vannmolekyler (hydrogen/oksygen).
- AltsÄ for Ä sette dette pÄ spissen..

Poenget mitt med ÄpningsspÞrsmÄlet er altsÄ om man kan endre og mÄle hastighetsendringer ved lysets bÞlgefunksjon -uansett skala (selv pÄ ekstremt korte distanser -gjerne nanometer og kortere..).
Et videre poeng (evt. motsetning) er at pÄ sÄ smÄ/korte distanser, sÄ blir veldig mye volum (relativt sett) Ä anse som vakuum, selv i en massiv kloss av f.eks. gull-atomer (hÞy molekylÊr tetthet).

SÄ det man sitter igjen med, er at slikt er uhyre vanskelig Ä mÄle -men det kan godt vÊre mulig, da masse (f.eks. vann, gull..) ogsÄ utÞver egne elektromagnetiske bÞlgefunksjoner, som jo kan (burde kunne?) senke det innkommende lysets faktiske hastighet -selv pÄ ekstremt korte distanser.
Eventuelt, sÄ ender man opp med at man kun kan konkludere med at 'lys som mÞter volum som inneholder mer masse, da mÄ passere denne masse (selvsagt), og dermed fÄ en stÞrre/annen distanse Ä tilbakelegge' -observert/mÄlt ihht. en stÞrre skala.

SĂ„nn overforenklet sagt.. 🙄

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

GÄ tilbake til «Teknologi & Vitenskap»