Diverse sjakknyheter

Svar
Jompa

Diverse sjakknyheter

Legg inn av Jompa »

Romanov vil fremover representere Norge

Har vært lagkamerat med Carlsen i Vålerenga. Mange russere som har meldt overgang som dere ser.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Heila greia her verker berre merkeleg. Lurer på kor mange av desse som faktisk er statsborgere i landa dei no representerer.

https://www.vg.no/sport/i/9KVP6d/blir-n ... d-er-fryst

Ser også saken i VG og tenker dette framstår mest som eit slags kjøp frå Russland til Norge. Han innrømmer sjølv at han ikkje vil snakke om konflikten og heller ikkje bytte statsborgerskap med mindre noko helt spesielt skjer. Eg forstår at mannen vil spele sjakk og representere eit land, men dette framstår dessverre mest som eit forsøk på å slippe saksjonane.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Virker som om Karjakin blir utestengt fra alle turneringer i USA og Europa, uvisst hva som skjer med Nepo (sier Grønn).

Nigel Short versus Karjakin

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Karjakin in action. Om noen skulle være i tvil:

gir sin fulle støtte til krigføringen i Ukraina.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Jeg skjønner bare ikke hvordan Simen Agdestein kunne stå å grine på talerstolen på sjakktinget når Unibet-avtalen skulle diskuteres, men i denne saken så er det rett og si ja til det som egentlig er en form for sportsvasking.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

sertono skrev: tor mar 10, 2022 7:49 pm Karjakin in action. Om noen skulle være i tvil:

gir sin fulle støtte til krigføringen i Ukraina.
Blir greit å slippe Karjakin i fremtidige turneringer. En fryktelig kjedelig spiller, og det viser seg at han er totalt usmakelig som person også

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Er no godt og se kem som er idioter altså. Greit nok; det er farlig og kritisere; men man kan velge og holde kjeft også. Som f.eks han kombinert løperen (som eg først trudde, Anders Bye parodi fra "Bye og Rønning".

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Karjakin utestengt i et halvt år:


PowersIave

Legg inn av PowersIave »

GoingKronos skrev: man mar 21, 2022 2:05 pm Karjakin utestengt i et halvt år:

Den kunne godt vært lenger. 60 år f.eks

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Her forklarer Carlsen hvorfor han trolig gir fra seg VM-tittelen
Magnus Carlsen (31) sier trolig fra seg verdensmestertittelen – uten å ha tapt. Her forklarer han hvorfor.
https://www.aftenposten.no/sport/sjakk/ ... m-tittelen

Alt kan skje, for ingen vet hvor Magnus hopper....

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

nometalhorse skrev: man apr 18, 2022 9:54 pm Her forklarer Carlsen hvorfor han trolig gir fra seg VM-tittelen
Magnus Carlsen (31) sier trolig fra seg verdensmestertittelen – uten å ha tapt. Her forklarer han hvorfor.
https://www.aftenposten.no/sport/sjakk/ ... m-tittelen

Alt kan skje, for ingen vet hvor Magnus hopper....
Fryktelig kjedelig om det skulle være tilfelle. Jeg har et lite håp om at han tar en til, men jeg er slett ikke sikker. Carlsen virker å være sikker på hva han vil. Det er noe eget med vm-matchen, samtidig skjønner jeg det er en stor byrde.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

chess.com hadde noen kritiske artikler rundt Russland og invasjonen av Ukraina, og når de ikke klarte å sperre bare disse sidene så sperret de likegodt all tilgang til chess.com.

Flott land dette vi har som nabo i nord.
https://www.chess.com/news/view/chess-c ... -by-russia

Jompa

Legg inn av Jompa »

Grand Chess Tour vil fremover inkluderes som kvalifisering til kandidatturneringene for 2024 og 2026. To spillere vil dermed kvalifisere seg via GCT for 2023 og 2025. Nå har dette stort sett vært invitasjonsturneringer, så det reiser jo noen spørsmål om dette er en fair måte å gjøre det på.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Putin-tilhengeren Sergej Karjakin når stadig nye høyder i sin støtte for krigen til Putin, og nå er det spesielt Nepomnjasjtsjij som får gjennomgå. Men han sparker også til andre russiske sjakkspillere som ikke gir sin støtte til krigen i Ukraina.

Maken til kronidiot!
https://www.aftenposten.no/sport/sjakk/ ... kke-sammen

Durek

Legg inn av Durek »

– Det er ellers interessant at han ikke nevner hverken Aleksandr Grisjtsjuk eller Aleksandr Morozevitsj. Og det stemmer med at disse to i juli skal spille en turnering sammen med Karjakin og Anatolij Karpov. Det er en klar støtte til Putin og krigen.
Skuffende hvis det stemmer at Grischuk er på team karjakin

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

nometalhorse skrev: ons jul 06, 2022 3:54 pm Putin-tilhengeren Sergej Karjakin når stadig nye høyder i sin støtte for krigen til Putin, og nå er det spesielt Nepomnjasjtsjij som får gjennomgå. Men han sparker også til andre russiske sjakkspillere som ikke gir sin støtte til krigen i Ukraina.

Maken til kronidiot!
https://www.aftenposten.no/sport/sjakk/ ... kke-sammen
Han er visst ikke ferdig med å grave sin egen grav. Men man slipper i hvert fall å se Karjakin i sjakkturneringer mer.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Merkelig sak med Agdestein. Virker som han for mye ros, men også at han fikk tilbakemeldinger på ett par ting han kunne gjøre bedre.
Virker som han håndterte den tilbakemeldingen veldig dårlig. Mulig litt hårsår person, men har jo for lite informasjon til å konkludere med det.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Ser ut som vår mann satt å spilte poker mot selveste Phil.... Alex Botez her om dagen. Noen som vet om man kan finne hele seansen noe sted?


Snellman

Legg inn av Snellman »

VivaLV skrev: fre jul 08, 2022 8:57 pm Merkelig sak med Agdestein. Virker som han for mye ros, men også at han fikk tilbakemeldinger på ett par ting han kunne gjøre bedre.
Virker som han håndterte den tilbakemeldingen veldig dårlig. Mulig litt hårsår person, men har jo for lite informasjon til å konkludere med det.
Er det dette du sikter til?

https://www.nrk.no/sport/simen-agdestei ... 1.16030122

Det virket forøvrig ikke å prege han nevneverdig under landsturneringen som ble avsluttet igår:

http://tournamentservice.com/standings. ... dSjakklubb

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ka9nen skrev: søn jul 10, 2022 5:41 pm Ser ut som vår mann satt å spilte poker mot selveste Phil.... Alex Botez her om dagen. Noen som vet om man kan finne hele seansen noe sted?

Ser ikke ut til å være hele, men i det minste 1t48m:


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VivaLV skrev: fre jul 08, 2022 8:57 pm Merkelig sak med Agdestein. Virker som han for mye ros, men også at han fikk tilbakemeldinger på ett par ting han kunne gjøre bedre.
Virker som han håndterte den tilbakemeldingen veldig dårlig. Mulig litt hårsår person, men har jo for lite informasjon til å konkludere med det.
Jeg fikk inntrykk av at det var at de hadde allerede en erstatter på plass som skapte reaksjonene, og det er jo forståelig. Om jeg blir kalt inn til samtale på jobben, får kritikk og beskjed om at de har en erstatter klar så ville jeg heller ikke likt fremgangsmåten.

Så er det utenfra vanskelig å vurdere jobben han har gjort, jeg trodde han skulle være mer i offentligheten - men jeg syns han ble veldig anonym og det var kanskje litt skuffende. Uansett, det viktigste for norsk sjakk er jo at han fortsetter å skape toppspillere gjennom NTG.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

I sjakkens verden gir man omtrent totalt faen i krigen:

"Russer gjenvalgt som Fide-president

Den tidligere russiske visestatsministeren Arkadij Dvorkovitsj er gjenvalgt som president i Det internasjonale sjakkforbundet (Fide) med stort flertall.

Det melder blant andre nyhetsbyrået AFP. 157 av de 179 nasjonale sjakkforbundene stemte på russeren, opplyser valgkommisjonens leder, Roberto Rivello.

Blant Dvorkovitsjs motkandidater var den ukrainske stormesteren Andrij Barysjpolets. Han ønsket å fjerne Dvorkovitsj fra lederposisjonen i Fide på grunn av Russlands krigføring i Ukraina. 16 nasjoner stemte på Barysjpolets.

Dvorkovitsj er tidligere visestatsminister i Russland og har angivelig tette bånd til landets president, Vladimir Putin. Han har vært Fide-president siden 2018. (NTB)"

Skam dere!

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

sertono skrev: søn aug 07, 2022 12:23 pm I sjakkens verden gir man omtrent totalt faen i krigen:

"Russer gjenvalgt som Fide-president

Den tidligere russiske visestatsministeren Arkadij Dvorkovitsj er gjenvalgt som president i Det internasjonale sjakkforbundet (Fide) med stort flertall.

Det melder blant andre nyhetsbyrået AFP. 157 av de 179 nasjonale sjakkforbundene stemte på russeren, opplyser valgkommisjonens leder, Roberto Rivello.

Blant Dvorkovitsjs motkandidater var den ukrainske stormesteren Andrij Barysjpolets. Han ønsket å fjerne Dvorkovitsj fra lederposisjonen i Fide på grunn av Russlands krigføring i Ukraina. 16 nasjoner stemte på Barysjpolets.

Dvorkovitsj er tidligere visestatsminister i Russland og har angivelig tette bånd til landets president, Vladimir Putin. Han har vært Fide-president siden 2018. (NTB)"

Skam dere!
Dette med både politikk, moral og litt videre perspektiv er vel ikke akkurat noe som slår inn i austistludo-verden.

Til og med i den såpass russertunge hockeyverdenen har Russland fått problemer.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Play Magnus, sjakkselskapet eid av Magnus Carlsen, kjøpes opp av Chess.com. Det meldes i en pressemelding onsdag. Det skal være snakk om en pris på 13 kr pr. aksje. Dermed verdsettes selskapet til 798 885 386 norske kroner. Småpenger ;)

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

sertono skrev: ons aug 24, 2022 5:59 pm Play Magnus, sjakkselskapet eid av Magnus Carlsen, kjøpes opp av Chess.com. Det meldes i en pressemelding onsdag. Det skal være snakk om en pris på 13 kr pr. aksje. Dermed verdsettes selskapet til 798 885 386 norske kroner. Småpenger ;)
Det var jo overraskende. Den store taperen her er chess24 og jeg tipper de ikke overlever lenge.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

PowersIave skrev: ons aug 24, 2022 10:17 pm
sertono skrev: ons aug 24, 2022 5:59 pm Play Magnus, sjakkselskapet eid av Magnus Carlsen, kjøpes opp av Chess.com. Det meldes i en pressemelding onsdag. Det skal være snakk om en pris på 13 kr pr. aksje. Dermed verdsettes selskapet til 798 885 386 norske kroner. Småpenger ;)
Det var jo overraskende. Den store taperen her er chess24 og jeg tipper de ikke overlever lenge.
Huff da, håper Peter Leko, Tania og Svidler ikke forsvinner fra skjermen, synes de er de beste kommentatorene, særlig Leko

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Gjellsimle skrev: tor aug 25, 2022 5:38 am
PowersIave skrev: ons aug 24, 2022 10:17 pm
sertono skrev: ons aug 24, 2022 5:59 pm Play Magnus, sjakkselskapet eid av Magnus Carlsen, kjøpes opp av Chess.com. Det meldes i en pressemelding onsdag. Det skal være snakk om en pris på 13 kr pr. aksje. Dermed verdsettes selskapet til 798 885 386 norske kroner. Småpenger ;)
Det var jo overraskende. Den store taperen her er chess24 og jeg tipper de ikke overlever lenge.
Huff da, håper Peter Leko, Tania og Svidler ikke forsvinner fra skjermen, synes de er de beste kommentatorene, særlig Leko
Svidler er en ok kar, men han er fra russland dessverre. Jeg skulle ønske sjakkverdenen tok sine grep også, Svidler, Nepo og andre russere bør ugleses over alt. Og de som bruker dem bør egentlig boikottes.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

sertono skrev: tor aug 25, 2022 6:53 pm
Gjellsimle skrev: tor aug 25, 2022 5:38 am
PowersIave skrev: ons aug 24, 2022 10:17 pm

Det var jo overraskende. Den store taperen her er chess24 og jeg tipper de ikke overlever lenge.
Huff da, håper Peter Leko, Tania og Svidler ikke forsvinner fra skjermen, synes de er de beste kommentatorene, særlig Leko
Svidler er en ok kar, men han er fra russland dessverre. Jeg skulle ønske sjakkverdenen tok sine grep også, Svidler, Nepo og andre russere bør ugleses over alt. Og de som bruker dem bør egentlig boikottes.
Helt uenig. Jeg mener generelt at å boikotte folk bare fordi de har den og den nasjonaliteten er en uting. At Svidler er en russer er ikke noe "desverre". Han er fantastisk innsiktsfull, kan det meste om alle toppspillerne og er godt likt av alle. At han er fra et land som kriger med et annet land endrer ikke på noe av dette. Dessuten :

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Gjellsimle skrev: tor aug 25, 2022 7:36 pm
sertono skrev: tor aug 25, 2022 6:53 pm
Gjellsimle skrev: tor aug 25, 2022 5:38 am
Huff da, håper Peter Leko, Tania og Svidler ikke forsvinner fra skjermen, synes de er de beste kommentatorene, særlig Leko
Svidler er en ok kar, men han er fra russland dessverre. Jeg skulle ønske sjakkverdenen tok sine grep også, Svidler, Nepo og andre russere bør ugleses over alt. Og de som bruker dem bør egentlig boikottes.
Helt uenig. Jeg mener generelt at å boikotte folk bare fordi de har den og den nasjonaliteten er en uting. At Svidler er en russer er ikke noe "desverre". Han er fantastisk innsiktsfull, kan det meste om alle toppspillerne og er godt likt av alle. At han er fra et land som kriger med et annet land endrer ikke på noe av dette. Dessuten :
Som sagt, Svidler er en bra mann, han tar ansvar osv. Men dette er for alvorlig. Ingen russere bør komme til noen som helst uttalser, de bør utestenges totatalt så lenge denne krigen pågår. Sjakkverdenenen stryker totalt!

Jompa

Legg inn av Jompa »

PowersIave skrev: ons aug 24, 2022 10:17 pm
sertono skrev: ons aug 24, 2022 5:59 pm Play Magnus, sjakkselskapet eid av Magnus Carlsen, kjøpes opp av Chess.com. Det meldes i en pressemelding onsdag. Det skal være snakk om en pris på 13 kr pr. aksje. Dermed verdsettes selskapet til 798 885 386 norske kroner. Småpenger ;)
Det var jo overraskende. Den store taperen her er chess24 og jeg tipper de ikke overlever lenge.
Play Magnus er vel eier av chess24. Så det er vel en del av pakka at de blir med over. Så blir det selvfølgelig ikke behov for kommentering både på chess.com og chess24, så hva som skjer med Peter, Peter, Polgar, Jan, Tanya osv er vel uklart. Men de bør uansett ha en høy markedsverdi, så vil nok fortsatt være attraktive. Platformen ellers har vel liten nytteverdi.

Jeg brukte chessbomb til å følge turneringer, for der var det veldig brukervennlige. Men de også ble kjøpt opp av chess.com, og for et halvt års tid siden forsvant siden helt. Den gamle siden har nå gjenoppstått her for de som er interessert.

Så ser ut som chess.com kjøper opp konkurrenter for så å legge de ned (eller kun ta vare på noe av det).

Uansett bruker jeg kun Lichess, og de er helt tydelig på at de ikke er interessert i å bli kjøpt opp, og skal forbli gratis.

Når det gjelder sjakk og Russland og krig, så er den vrien. Og spillerne har jo vidt forskjellige syn på krigen, og hvordan de forholder seg til den.

Atle Grønn summerte det opp ganske greit i noen kategorier, så er spørsmålet hvor du setter streken for hvem som kan delta og ikke. Eller om det letteste er å si at ingen får delta. Eller som nå at de kan delta under nøytralt flagg:
Kritisere Putin, bli værende i Russland, ikke spille sjakk: Dubov
Kritisere Putin, forlate Russland: Fedoseev, Andreikin, Kosteniuk
Forlate Russland, ikke kommentere krigen: Esipenko
Bli i Russland, skamme seg over krigen: Svidler
Tilpasse seg den nye russiske virkeligheten: Nepo, Grischuk, Dvorkovich
Stilltiende støtte Putin: Kramnik
Støtter Putin: Karpov, Karjakin

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»