Friidrettssesongen 2022

Svar
janesaj

Re: Friidrettssesongen 2022

Legg inn av janesaj »

Er vel ikke nevnt i tråden ennå, men European Throwing Cup arrangeres i portugisiske Leiria i helgen (12.-13. mars) med et spennende norsk lag på plass:

Menn:
Thomas Mardal, Gloppen FIL - slegge menn senior.
Eivind Henriksen, IK Tjalve - slegge menn senior.
Marcus Thomsen, IL Norna-Salhus - kule menn senior.
Kasper Sagen, IL i BUL - spyd menn senior.
Håkon Litland, Laksevåg TIL - slegge menn U23.

Kvinner:
Sigrid Borge, IK Tjalve - spyd kvinner senior.
Lotta Flatum, Brandbu IF - diskos kvinner U23.
Kaja Mørch Pettersen, SK Vidar - spyd kvinner U23.

Her er alle påmeldingene og nettsiden til arrangementet, der resultater nok vil bli lagt ut fortløpende i helgen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Brødrene Guttormsen med gode resultater i NCAA Indoor Championships i USA - Sondre med 5.75 og seier og bare sju centimeter bak pers og åtte bak Lillefosses norske rekord, og Simen med 5.60 og fjerdeplass, to centimeter bak persen.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Kaja Mørch Pettersen med flott pers 57,81 i Leiria.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Pettersen økte til 58,44 i siste!

janesaj

Legg inn av janesaj »

Fin pers av Kaja, ja. Med de gamle EM-kravene ville hun faktisk vært kvalifisert dit med dette resultatet. Ser at det ikke var voldsomt gode resultater i de fleste av de andre øvelsene i går heller (for eksempel hadde resultatet faktisk holdt til å vinne A-gruppa for senior, selv om hun ble nummer to i U23 bak det serbiske supertalentet Vilagos), noe som kanskje kan tyde på at forholdene ikke var altfor gode og at hun har enda bedre lengder inne. Kast over 60 meter kan nok være oppnåelig etterhvert i sesongen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Line Kloster med 52.34 og pers på 400 meter i Sør-Afrika i dag, og sju tideler bak den norske rekorden til Amalie Iuel.

janesaj

Legg inn av janesaj »

janesaj skrev: tir mar 08, 2022 12:32 pm
janesaj skrev: tir mar 08, 2022 10:39 am Troppen til innendørs-VM i Beograd 18.-20. mars er tatt ut, og det ble som ventet disse seks som får delta:

Kvinner:
Hedda Hynne, IK Tjalve – 800 meter.

Menn:
Håvard Bentdal Ingvaldsen, Moelven IL - 400 meter.
Jakob Ingebrigtsen, Sandnes IL - 1500 meter.
Ferdinand Kvan Edman, IK Tjalve - 1500 meter.
Sondre Guttormsen, SK Vidar - stav.
Pål Haugen Lillefosse, Fana IL - stav.
NRK sender, for øvrig. Skal prøve å få på plass en egen tråd til mesterskapet - bør kunne gå greit når det ikke blir noen langrennsavslutning neste helg igjen :)
Og da er egen tråd ordnet.

janesaj

Legg inn av janesaj »

1:08:07 av Karoline Bjerkeli Grøvdal på halvmaraton i New York i dag. Tredjeplass i løpet og tredjeplass gjennom alle tider i Norge. Nummer fire i Europa i år bak tre briter, og topp 15 i Europa gjennom alle tider også ifølge WA.

Ingrid Kristiansen har den norske rekorden med 1:06:40, mens Grete Waitz har 1:07:50.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Sondre Guttormsen med nok et fint 5.75-resultat og Simen Guttormsen med pers 5.65 under Texas Relays i går.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

"Pole vault is one of those sports where your body’s made either out of iron or paper or glass and you’re still trying to figure out which one it is.”

"When you lowball, you oversell and then you feel better about yourself at the end of the day.”

Fint intervju med Chris Nilsen i Track and Field News.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Revolusjonerende diett for tresteghoppere. Kan bli en del lange byks i år.

https://www.vg.no/forbruker/i/0GxmW2/mo ... ned-i-vekt

janesaj

Legg inn av janesaj »

Førstkommende onsdag (altså 13. april) er det klart for årets første interessante nasjonale utendørsstevne, Night of Highlights på Bislett, der det skal løpes en 10000 meter som sendes på TV2 fra 19:05. Henrik Ingebrigtsen skal prøve seg på EM-kravet 28:15.00, med bror Filip samt Sondre Nordstad Moen som fartsholdere (pluss lyshare), så det mangler ikke på kompetanse her. Også flere andre interessante navn som kan tenkes å være i nærheten av et krav, som Narve Gilje Nordås, Magnus Tuv Myhre, Bjørnar Sandnes Lillefosse og Per Svela. I tillegg har vi med unge Abdullahi Dahir Rabi som det blir veldig spennende å se hva går for på den lengste banedistansen, samt Eivind Øygard og Fredrik Sandvik, i elitefeltet.

lund

Legg inn av lund »

Henrik Ingebrigtsen snakker ut i et intervju i dag ser jeg. Uten at man ble mer enn bare litt klokere.

janesaj

Legg inn av janesaj »

janesaj skrev: tor apr 07, 2022 11:19 pm Førstkommende onsdag (altså 13. april) er det klart for årets første interessante nasjonale utendørsstevne, Night of Highlights på Bislett, der det skal løpes en 10000 meter
Narve Gilje Nordås og Magnus Tuv Myhre løper på 28:04, som er solid pers for begge, og Abdullahi Dahir Rabi gjør 28:11, og samtlige er da under EM-kravet. Meget oppløftende av de tre unggutta, og særlig av junior Rabi som ser mer og mer lovende ut. Kan jo også bli hard kamp om å få løpe distansen i EM, da det allerede er fem mann som har vært under 10000-kravet innenfor kvalifiseringsperioden, og det er helt sikkert enda flere som har ambisjoner.

Henrik Ingebrigtsen med 28:20 og dessverre rett bak foreløpig, men de sekundene kan han jo ta senere i sesongen med litt bedre form.

janesaj

Legg inn av janesaj »

janesaj skrev: ons apr 13, 2022 8:17 pm Abdullahi Dahir Rabi gjør 28:11
Ser at det faktisk også er europeisk juniorrekord med 11 sekunder. Det skal muligens tas med en liten klype salt, da mange juniorer ikke løper distansen, men likevel sier det jo en hel del om løpet og hvilket rått talent vi har fått inn i rekkene her.

Downlight

Legg inn av Downlight »

janesaj skrev: ons apr 13, 2022 8:17 pm
janesaj skrev: tor apr 07, 2022 11:19 pm Førstkommende onsdag (altså 13. april) er det klart for årets første interessante nasjonale utendørsstevne, Night of Highlights på Bislett, der det skal løpes en 10000 meter
Narve Gilje Nordås og Magnus Tuv Myhre løper på 28:04, som er solid pers for begge, og Abdullahi Dahir Rabi gjør 28:11, og samtlige er da under EM-kravet. Meget oppløftende av de tre unggutta, og særlig av junior Rabi som ser mer og mer lovende ut. Kan jo også bli hard kamp om å få løpe distansen i EM, da det allerede er fem mann som har vært under 10000-kravet innenfor kvalifiseringsperioden, og det er helt sikkert enda flere som har ambisjoner.

Henrik Ingebrigtsen med 28:20 og dessverre rett bak foreløpig, men de sekundene kan han jo ta senere i sesongen med litt bedre form.
Ja, det er nok til at han et hovedinnslaget på sporten på NRK.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Spennende.



Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Spennende ja, men kanskje mest et tegn om at 1500 stadig er viktigere enn 5000 for Jakob?
Er vel mest for å få trent hurtighet og spurt som senere skal komme til gode på 1500.
For øvrig svært usikker på om de nye rammene til Team Ingebrigtsen kommer til å fungere like godt som før. De følte sikkert at de måtte ta det valget de har gjort angående trener, men klarer de ikke på egen hånd å presse seg slik de ble under Gjert, så vil vi fort merke det sportslig. Hadde helst sett at de ansatte en trener med samme filosofi, enn den løsningen de nå har. Men som sagt før angående dette; håper helst jeg tar feil, og at alt vil fungere som under Gjert. Men det vil kreve enorm indre motivasjon om de skal klare å holde trykket oppe på egenhånd…

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

https://www.tv2.no/sport/14748506/

Warholm sesongdebuterer først på Bislett. Rivaliseringen Warholm-Benjamin eblir egentlig bare mer interessant av at de møtes såpass sjeldent, så helt greit for meg.

Hvor mange ganger har de løpt mot hverandre, noen som har oversikt? Kan ikke være mange.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: søn apr 24, 2022 7:26 am Spennende ja, men kanskje mest et tegn om at 1500 stadig er viktigere enn 5000 for Jakob?
Er vel mest for å få trent hurtighet og spurt som senere skal komme til gode på 1500.
For øvrig svært usikker på om de nye rammene til Team Ingebrigtsen kommer til å fungere like godt som før. De følte sikkert at de måtte ta det valget de har gjort angående trener, men klarer de ikke på egen hånd å presse seg slik de ble under Gjert, så vil vi fort merke det sportslig. Hadde helst sett at de ansatte en trener med samme filosofi, enn den løsningen de nå har. Men som sagt før angående dette; håper helst jeg tar feil, og at alt vil fungere som under Gjert. Men det vil kreve enorm indre motivasjon om de skal klare å holde trykket oppe på egenhånd…
Tja. Gjerts jobb de siste årene har jo blant annet vært å roe ned gutta. Få dem til å holde lavere fart på trening osv. Så jeg tror ikke den indre motivasjonen blir noe problem. Det er heller overtrening jeg er redd for.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: tir apr 26, 2022 10:35 pm
Team Ingebrigtsen skrev: søn apr 24, 2022 7:26 am Spennende ja, men kanskje mest et tegn om at 1500 stadig er viktigere enn 5000 for Jakob?
Er vel mest for å få trent hurtighet og spurt som senere skal komme til gode på 1500.
For øvrig svært usikker på om de nye rammene til Team Ingebrigtsen kommer til å fungere like godt som før. De følte sikkert at de måtte ta det valget de har gjort angående trener, men klarer de ikke på egen hånd å presse seg slik de ble under Gjert, så vil vi fort merke det sportslig. Hadde helst sett at de ansatte en trener med samme filosofi, enn den løsningen de nå har. Men som sagt før angående dette; håper helst jeg tar feil, og at alt vil fungere som under Gjert. Men det vil kreve enorm indre motivasjon om de skal klare å holde trykket oppe på egenhånd…
Tja. Gjerts jobb de siste årene har jo blant annet vært å roe ned gutta. Få dem til å holde lavere fart på trening osv. Så jeg tror ikke den indre motivasjonen blir noe problem. Det er heller overtrening jeg er redd for.
Jeg er mest redd utenomsportslig fokus, og at gutta får for lite hvile/restitusjon. Tror også at de kommer til å trene nok, men uten nødvendig fokus på restitusjon, så blir kvaliteten noe dårligere er jeg redd.
Men som sagt, tar helst feil om dette :)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: tor apr 28, 2022 11:37 am
oddvar_kjempebra skrev: tir apr 26, 2022 10:35 pm
Team Ingebrigtsen skrev: søn apr 24, 2022 7:26 am Spennende ja, men kanskje mest et tegn om at 1500 stadig er viktigere enn 5000 for Jakob?
Er vel mest for å få trent hurtighet og spurt som senere skal komme til gode på 1500.
For øvrig svært usikker på om de nye rammene til Team Ingebrigtsen kommer til å fungere like godt som før. De følte sikkert at de måtte ta det valget de har gjort angående trener, men klarer de ikke på egen hånd å presse seg slik de ble under Gjert, så vil vi fort merke det sportslig. Hadde helst sett at de ansatte en trener med samme filosofi, enn den løsningen de nå har. Men som sagt før angående dette; håper helst jeg tar feil, og at alt vil fungere som under Gjert. Men det vil kreve enorm indre motivasjon om de skal klare å holde trykket oppe på egenhånd…
Tja. Gjerts jobb de siste årene har jo blant annet vært å roe ned gutta. Få dem til å holde lavere fart på trening osv. Så jeg tror ikke den indre motivasjonen blir noe problem. Det er heller overtrening jeg er redd for.
Jeg er mest redd utenomsportslig fokus, og at gutta får for lite hvile/restitusjon. Tror også at de kommer til å trene nok, men uten nødvendig fokus på restitusjon, så blir kvaliteten noe dårligere er jeg redd.
Men som sagt, tar helst feil om dette :)
Nå har jo ikke gutta bodd hjemme de siste par årene så hvor mye kontroll Gjert har hatt på utenomsportslige ting kan man jo spørre seg. Disse gutta vet hva som skal til, både med trening og restitusjon. De to eldste har jo satt seg selv i en familiesituasjon som krever ekstra planlegging og vil derfor være ekstra oppmerksom på dette.

Min bekymring er kontrollen over riktig mengde og riktig intensivitet. Men den er egentlig ikke så stor. De har veldig mye erfaring til sammen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Både Markus Rooth og Sander Aae Skotheim går sesongdebut i tikamp i Multistars i Grosseto i helgen (for Skotheim er det også seniordebut). Fantastisk start i de to første øvelsene av begge de to supertalentene - Rooth med pers 10.90 på 100 meter og pers 7.70 i lengde (tidligere 10.98 og 7.53) og Skotheim med pers 11.17 på 100 meter og pers 7.77 i lengde (tidligere 11.27 og 7.55). Har noen skjemaer gående som jeg skal summere litt opp når dagen er ferdig, men ser jo naturlig nok meget bra ut så langt :)

Edit: 7.77-hoppet til Skotheim var dessverre med bittelitt for mye vind (+2.1), men han hadde også 7.74 i gyldig vind (+1.3), så han setter likevel en solid pers. Ser også at Rooths 7.70 ble oppnådd i +2.1, så han får dessverre ikke offisielt godkjent pers. Men for en start på tikampen! De ligger som nummer to og tre totalt etter to øvelser, like bak italienske Dario Dester.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Både Rooth og Skotheim perser også i kule med hhv. 14.25 og 13.84 (tidligere hhv. 14.01 og 13.63).

Videoer av de bunnsolide lengdehoppene til gutta:


janesaj

Legg inn av janesaj »

Persefesten fortsetter: Skotheim med enorme 2.16 i høyde, pers med to centimeter (og seks centimeter over utendørspers). Rooth med greie 1.95, to centimeter bak pers, men fortsatt bedre enn i persserien (som jeg kommer tilbake til etter 400-meteren).

janesaj

Legg inn av janesaj »

Dagen avsluttes også bra: Skotheim med pers 48.76 på 400 meter, en forbedring med 24 hundredeler. Rooth 49.52, seks hundredeler bak pers. En helt fantastisk førstedag av begge gutta, og særlig Skotheim som perser i alle fem øvelser. Skotheim leder også etter dag 1 med 4370 poeng, mens Dester er på andreplass med 4278, og Rooth er nummer tre med 4207.

Har altså satt opp flere skjemaer, som begge gutta ligger veldig bra an til å kunne klare.

Slik ligger Rooth an halvveis i forhold til de uoffisielle skjemaene mine:

Ift persserie (7967): +267
Ift sammenlegging av perser (8278): +55
Ift EM-krav (8100): +185
Ift VM-krav (8350): -26
Ift norsk rekord (8228): -10 (dette skjemaet forholder seg slavisk til Martin Roes resultater da han satte norsk rekord. Om Rooth presterer nøyaktig pers i de fem siste øvelsene vil han ende opp på 8333 poeng, altså helt i nærheten av VM-kravet.)

Slik ligger Skotheim an:

Ift sammenlegging (8278)*: +109
Ift EM-krav (8100): +253
Ift VM-krav (8350): +122
Ift norsk rekord (8228): +105 (samme forutsetninger som Rooth. Presterer han nøyaktig pers i de siste fem øvelsene, vil han ende opp på 8398 poeng - altså over VM-kravet.)

* Siden han ikke har registrert pers med seniorredskaper på 110 meter hekk og diskos har jeg bare tatt et lite anslag der (43.70 i diskos og 14.73 på korthekken).

Dette blir altså veldig spennende på dag 2, og begge ligger jo an til å kunne klare norsk rekord, men både det og VM-krav forutsetter at begge fortsetter å levere på sitt absolutte toppnivå.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Dag 2 er igang med korthekk, og gutta fortsetter å perse. Rooth med 14.46 og pers med 15 hundredeler (selv om han har 14.35 fra tidligere, men da med for mye medvind). Økte litt til samtlige skjemaer og er nå også foran skjema til norsk rekord med 75 poeng. Skotheim med 14.81 i sitt første seniorløp på korthekken. Var nok litt vel optimistisk på VM-skjemaet mitt og budsjetterte med 14.40 der, så han tapte en del til det, men han ligger fortsatt foran det skjemaet, og han økte en del til rekordserien til Roe (nå 195 poeng foran), så absolutt godkjent. I tillegg er et av de største usikkerhetsmomentene på dag 2 nå unnagjort, så det er jo også positivt.

Skotheim leder fortsatt tikampen og har nå 5243 poeng. Dester er 41 poeng bak, mens Rooth kapper innpå og nå er 120 poeng bak. Pieter Braun henger også bra med og er like bak Rooth.

Her er resten av de "budsjetterte" resultatene med tanke på mine høyst uoffisielle skjemaer til VM-krav (EM-krav tror jeg de har grei kontroll på, så sant de ikke misser helt på en øvelse), så man kan følge litt med:

Rooth: 49.40 - 4.90 - 62.00 - 4:35.00 (ligger nå 9 poeng bak og har et relativt tøft skjema å følge, men virker jo å være i toppform)
Skotheim: 46.85 - 4.90 - 62.00 - 4:32.00 (har riktig nok 68 poeng å gå på, men også dette kreves det mye klaff for å kunne greie selv om han er i meget god form)

Men om de ikke skulle greie VM-kravet, så kommer de iallfall sannsynligvis til å ta med seg mange gode rankingpoeng fra dette.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Du får ikke all verden med respons i tråden Janesaj, men jeg er neppe den eneste som sluuuker det du legger ut. Utrolig luksus å få slike jevnlige oppdateringer på det som rører seg i friidrettsverden.

Knalltøft om vi kunne fått opp to solide tikjempere. En utrolig fascinerende idrett, som dessverre får litt lite oppmerksomhet i Norge. Jeg ønsker meg en norsk Erki Nool, med estiske Erki Nool-tilstander!

janesaj

Legg inn av janesaj »

anbessa skrev: søn mai 01, 2022 10:40 am Knalltøft om vi kunne fått opp to solide tikjempere. En utrolig fascinerende idrett, som dessverre får litt lite oppmerksomhet i Norge. Jeg ønsker meg en norsk Erki Nool, med estiske Erki Nool-tilstander!
Ja, helt klart. Fortsetter de utviklingen, tror jeg de kommer til å ende høyyyt på 8000-tallet. Når man tenker over det er det jo ganske sykt at Norge, som aldri egentlig har hatt en topp, topp tikjemper tidligere, nå ikke bare har ett supertalent, men to som faktisk kan bli ypperste verdensklasse. Og da har vi jo ikke tatt med den meget talentfulle junioren Abraham Sandvin Vogelsang, som sannsynligvis blir en av favorittene i U20-VM senere i år. Eller Henriette Jæger, for den saks skyld...

Og enig i at denne fantastiske grenen fortjener mer oppmerksomhet i Norge. Men regner jo med at det kommer om vi får opptil flere utøvere helt i verdenstoppen, slik det jo ser ut som nå.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Rooth 45.80 i diskos, godt over tre meter bak pers, og taper litt til samtlige skjemaer. Ligger uoffisielt 24 poeng foran den norske rekorden, 145 poeng foran skjema til EM-krav og 84 bak VM-krav. Skotheim med 43.67 i sin første diskoskonkurranse på seniornivå. Er nå tre poeng foran VM-kravskjema, 202 foran EM-krav og 101 poeng foran norsk rekord.

Oppsummering av våre to sin innsats i denne øvelsen: Helt greit, men kunne håpet på mer. Men holder fortsatt kurs for en mildt sagt helstøpt tikamp. Tre øvelser igjen. Tror Rooth trenger å ta 5 meter (som også er pers) i stav for å fortsatt ha håp om VM-krav. Kanskje enda en høyde også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»