Treigt avløp vask på bad

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Treigt avløp vask på bad

Legg inn av return_of_drakkar »

Ja, det rant veldig sakte ned, og har vel vært treig under hele pandemien, Antar for mye såpe?

Kjøpte denne https://www.biltema.no/bygg/vvs/avlopsr ... 2000017364 men det hjalp ikke.
Men man satte den bare opp på der ned på avløpet i vasken og trykket.
Men så deretter på en side at man skulle ha masse vann i vasken når man trykket til, så ville trykk kunne løsne - og det gjorde det, nå renner det like bra som da det var nytt.

Flott, så slipper man mer nifse kjemikalier.

Lezah

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: man mai 02, 2022 10:27 am Flott, så slipper man mer nifse kjemikalier.
Jeg hadde et jævlig leven med en tett vask her forleden, måtte ha rørlegger so hadde med en sinnssyk pumpe-greie. En av tingene han rådet meg til var å regelmessig la det renne rent varm, og hvis i tvil med Mudin avløpsåpner. Egentlig skeptisk til kjemikalier selv men han mente denne var den som funket. Bor heldigvis slik at varmtvann er inkludert i husleien, så koster meg bokstavelig talt lite (ingenting) å pese på med litt vann her og der kontra alternativet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: man mai 02, 2022 10:37 am
return_of_drakkar skrev: man mai 02, 2022 10:27 am Flott, så slipper man mer nifse kjemikalier.
Jeg hadde et jævlig leven med en tett vask her forleden, måtte ha rørlegger so hadde med en sinnssyk pumpe-greie. En av tingene han rådet meg til var å regelmessig la det renne rent varm, og hvis i tvil med Mudin avløpsåpner. Egentlig skeptisk til kjemikalier selv men han mente denne var den som funket. Bor heldigvis slik at varmtvann er inkludert i husleien, så koster meg bokstavelig talt lite (ingenting) å pese på med litt vann her og der kontra alternativet.
Disse kjemikaliene er jo ikke sukkertøy om man skulle få det hendene.
Da skal ifølge nødhjelp (giftsentralen eller hva det heter) ha hendene under rennende vann i minst 30 minutter - og også følge med en tid etterpå.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Er det noenlunde moderne vannlås av plast, er det ikke så veeeldig vanskelig å skru den av og rense den, da. Ofte kan noe hår henge seg fast inni og tette røret.
Trenger bare å pirke bort proppen og vaske med f. eks. Zalo.
Hår løses ikke opp av de avløpsvaske-kjemikaliene de selger i butikken.

TWU

Legg inn av TWU »

fargeblind skrev: tir mai 03, 2022 7:42 am Er det noenlunde moderne vannlås av plast, er det ikke så veeeldig vanskelig å skru den av og rense den, da. Ofte kan noe hår henge seg fast inni og tette røret.
Trenger bare å pirke bort proppen og vaske med f. eks. Zalo.
Hår løses ikke opp av de avløpsvaske-kjemikaliene de selger i butikken.
Noe hår? Måtte ta løs hele avløpet i helgen (frem til vegg så klart) og fjerne sånn ca en parykk med hår. Tenåringer…

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men pass på at eventuelle pakninger settes på riktig.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Mudin er trygt og enkelt, og skader ikke plastrør. Kan til nød stå over natten, og bare å skylle vekk etterpå. Har brukt det en del ganger, og det har fungert.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

:lol:
TWU skrev: tir mai 03, 2022 7:51 am
fargeblind skrev: tir mai 03, 2022 7:42 am Er det noenlunde moderne vannlås av plast, er det ikke så veeeldig vanskelig å skru den av og rense den, da. Ofte kan noe hår henge seg fast inni og tette røret.
Trenger bare å pirke bort proppen og vaske med f. eks. Zalo.
Hår løses ikke opp av de avløpsvaske-kjemikaliene de selger i butikken.
Noe hår? Måtte ta løs hele avløpet i helgen (frem til vegg så klart) og fjerne sånn ca en parykk med hår. Tenåringer…

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men pass på at eventuelle pakninger settes på riktig.
:lol:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Henningsen skrev: tir mai 03, 2022 8:20 am Mudin er trygt og enkelt, og skader ikke plastrør. Kan til nød stå over natten, og bare å skylle vekk etterpå. Har brukt det en del ganger, og det har fungert.
Jeg tømmer en liten klunk i avløpet en gang i mellom, kanskje max en gang pr. måned.
Kjøper bare den aløpsvasken de har i nærbutikken.
Funker greit, det, ja.
Det har vært debatt om dette før, og ja, jeg er klar over at mange sverger på atdet MÅ være Mudin.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

fargeblind skrev: tir mai 03, 2022 8:26 am
Henningsen skrev: tir mai 03, 2022 8:20 am Mudin er trygt og enkelt, og skader ikke plastrør. Kan til nød stå over natten, og bare å skylle vekk etterpå. Har brukt det en del ganger, og det har fungert.
Jeg tømmer en liten klunk i avløpet en gang i mellom, kanskje max en gang pr. måned.
Kjøper bare den aløpsvasken de har i nærbutikken.
Funker greit, det, ja.
Da er du flinkere og mer fornuftig enn meg
Jeg venter alltid alt for lenge :roll: , men det løser seg med en litt større dose, og lenger virketid, heldigvis.

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Kjemikalier er problemløsere.
Altså når du har et problem helst ikke som forebyggende, som nevnt over forebygger du godt med mye vann.
Største problem er hår og fett.
Hår som regel i dusjen og der må en ha sluk eller filter, hvis ikke så blir det problem før eller siden.
I moderne hus er det ofte lite fall på ledninger og da samler hår og fett seg lett opp særlig hvis fremmed legeme er kommet inn.
Har opplevd at et lite lithium batteri i dusj avløp samlet som foran nevnt en parykk i avløpet.
Renner vannet tregt ut bør du straks ta grep det blir bare verre.
Kjøkkenpapir tar fett i stekepanner og unngå smult i avløp for da må du skylle med varmt vann.
Stakestreng tror jeg ikke er nevnt men det er også effektivt skal du røske opp noe.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Miga skrev: fre apr 14, 2023 11:24 pm Kjemikalier er problemløsere.
Altså når du har et problem helst ikke som forebyggende, som nevnt over forebygger du godt med mye vann.
Største problem er hår og fett.
Hår som regel i dusjen og der må en ha sluk eller filter, hvis ikke så blir det problem før eller siden.
I moderne hus er det ofte lite fall på ledninger og da samler hår og fett seg lett opp særlig hvis fremmed legeme er kommet inn.
Har opplevd at et lite lithium batteri i dusj avløp samlet som foran nevnt en parykk i avløpet.
Renner vannet tregt ut bør du straks ta grep det blir bare verre.
Kjøkkenpapir tar fett i stekepanner og unngå smult i avløp for da må du skylle med varmt vann.
Stakestreng tror jeg ikke er nevnt men det er også effektivt skal du røske opp noe.
Ja. Er det mye loms i røret, kan man stake.
Til tynne rør fra vasken og slikt anbefaler jeg denne :
https://www.megaflis.no/verktoy/handver ... gIWvfD_BwE
Den visper litt rundt, og hår fester seg på tuppen. Det finnes også slike som kan festes på drillen. Koster litt mer men renser mer effektivt på grunn av at de snurrer fort rundt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Skal nilese tråden. Sliter med det samme selv. Vannlås er rent/tomt. Dusjen like ved renner som bormalt. Har prøvd 'plunger', ingen løsning. Skjønner ikke hvor blokkasjen er.

fargerik

Legg inn av fargerik »

rosmebraad skrev: lør apr 29, 2023 10:12 pm Skal nilese tråden. Sliter med det samme selv. Vannlås er rent/tomt. Dusjen like ved renner som bormalt. Har prøvd 'plunger', ingen løsning. Skjønner ikke hvor blokkasjen er.
Er vannlåsen ren, sitter blokkasjen i røret. Er det noenlunde moderne, er det enkelt å skru løs hele vannlåsen. Det skal du kunne gjøre med hendene dersom den er av plast. Kan godt hende det følger med en klase med hår når du tar løs vannlåsen.
Røret går vel enten inn i veggen eller ned i gulvet, og enten rett til kloakken eller til sluket i gulvet.
Når du har tatt bort vannlåsen, stikker du stakefjæra inn der og renser røret. Den vispen jeg linket til litt over her er veldig effektiv.
Du kan også ta en titt i sluket. Sluket i gulvet bør uansett renses nå og da. Det samler seg mye gørr der. Det kan også være blokkert der.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Takk for svar, skal prøve stakefjær etter jobb.

(Hadde skrevet et langt og innholdsrikt svar men det forsvann i inn/utlogging dessverre.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

fargerik skrev: søn apr 30, 2023 8:12 am
rosmebraad skrev: lør apr 29, 2023 10:12 pm Skal nilese tråden. Sliter med det samme selv. Vannlås er rent/tomt. Dusjen like ved renner som bormalt. Har prøvd 'plunger', ingen løsning. Skjønner ikke hvor blokkasjen er.
Er vannlåsen ren, sitter blokkasjen i røret. Er det noenlunde moderne, er det enkelt å skru løs hele vannlåsen. Det skal du kunne gjøre med hendene dersom den er av plast. Kan godt hende det følger med en klase med hår når du tar løs vannlåsen.
Røret går vel enten inn i veggen eller ned i gulvet, og enten rett til kloakken eller til sluket i gulvet.
Når du har tatt bort vannlåsen, stikker du stakefjæra inn der og renser røret. Den vispen jeg linket til litt over her er veldig effektiv.
Du kan også ta en titt i sluket. Sluket i gulvet bør uansett renses nå og da. Det samler seg mye gørr der. Det kan også være blokkert der.
..... mem jeg var bla inne på at nye 'fancy' veggmonterte dasser har langt mindre diameter på avløpsrør enn Gustavsberg fra 70-tallet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

rosmebraad skrev: man mai 01, 2023 11:39 pm
fargerik skrev: søn apr 30, 2023 8:12 am
rosmebraad skrev: lør apr 29, 2023 10:12 pm Skal nilese tråden. Sliter med det samme selv. Vannlås er rent/tomt. Dusjen like ved renner som bormalt. Har prøvd 'plunger', ingen løsning. Skjønner ikke hvor blokkasjen er.
Er vannlåsen ren, sitter blokkasjen i røret. Er det noenlunde moderne, er det enkelt å skru løs hele vannlåsen. Det skal du kunne gjøre med hendene dersom den er av plast. Kan godt hende det følger med en klase med hår når du tar løs vannlåsen.
Røret går vel enten inn i veggen eller ned i gulvet, og enten rett til kloakken eller til sluket i gulvet.
Når du har tatt bort vannlåsen, stikker du stakefjæra inn der og renser røret. Den vispen jeg linket til litt over her er veldig effektiv.
Du kan også ta en titt i sluket. Sluket i gulvet bør uansett renses nå og da. Det samler seg mye gørr der. Det kan også være blokkert der.
..... mem jeg var bla inne på at nye 'fancy' veggmonterte dasser har langt mindre diameter på avløpsrør enn Gustavsberg fra 70-tallet.
Riktig på en måte. Cisterna leveres med en rørstump (bend) som er Ø90 mm, men det følger med en overgang 90/110. Jeg tror cisterna måtte vært dypere dersom de hadde brukt 110 mm i utløpet, og dermed tatt mer plass.
Det er mest vanlig å bruke Ø110 mm rør til WC, men Ø90 mm er så vidt jeg vet fremdeles tillatt å bruke.
Dimensjonen 90 mm ble innført som smart og plassbesparende en gang på åttitallet (fritt etter hulommelsen) og man skulle kunne koble hele 12 klosetter til et 90mm rør. Men det brukes sjeldent.
https://www.vvskupp.no/geberit/111.364. ... -utlufting
En annen ting er at plastrøret har tynnere gods enn porselen. Derfor er ikke den indre diameteren veldig forskjellig sammenlignet med en porselensstuss på en vanlig dass som er 110 mm (4") utvendig. Plastbendet som følger med cisterna må sees som en del av klosettet, ikke en del av røropplegget.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»