Italia '90

Svar
jakral

Re: Italia '90

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: tir des 28, 2021 3:57 pm Screensport, ja... Var denne kanalen en del av norske parabolpakker på den tiden? Ser at Football League Trophy var den største faste fotballturneringen de sendte.
Den var i alle fall i standardpakken på kabel-TV nettet. Det var minst fire kanaler som sendte mye sport på den tiden. Screensport, Eurosport, Super Channel og Sky Channel. De to sistnevnte hadde riktignok en del annet på menyen enn sport også. Det meste av sporten var ikke direktesendt, skal sies. Kanalene ble ganske kortvarige av ymse årsaker, og tidlig på 90-tallet var det vel bare Eurosport igjen av disse, og de holder koken fortsatt selv om fotballtilbudet deres nå om dagen er ganske tynt. I 1990 sendte de fotball-VM direkte. (1994 også, tror jeg).

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: tir des 28, 2021 4:43 pm
GiPazzini_85 skrev: tir des 28, 2021 3:57 pm Screensport, ja... Var denne kanalen en del av norske parabolpakker på den tiden? Ser at Football League Trophy var den største faste fotballturneringen de sendte.
Den var i alle fall i standardpakken på kabel-TV nettet. Det var minst fire kanaler som sendte mye sport på den tiden. Screensport, Eurosport, Super Channel og Sky Channel. De to sistnevnte hadde riktignok en del annet på menyen enn sport også. Det meste av sporten var ikke direktesendt, skal sies. Kanalene ble ganske kortvarige av ymse årsaker, og tidlig på 90-tallet var det vel bare Eurosport igjen av disse, og de holder koken fortsatt selv om fotballtilbudet deres nå om dagen er ganske tynt. I 1990 sendte de fotball-VM direkte. (1994 også, tror jeg).
Husker disse kanalene, ja. Og visitt fra byen nå og da med nye hvite kort til å putte inn i tuneren. Den tiden gikk de vel for rundt 500? Var uansett temmelig rimelig inntil dette ble mer og mer heldigitalisert og koder ble endret hele tiden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

En artikkel i svenske Offside i 2014 om alt som gikk feil for Sverige i 1990 er meget bra: https://www.offside.org/reportage/ciao-ciao-italia/

Betalingsmur på denne, men jeg har papirutgaven og kan prøve å få lastet den opp. Mye fornøyelig lesning om forventingene, hvor mye håpløst forbundet drev med på forhånd, hvordan Olle Nordin trolig så for seg en toppjobb i utlandet etter mesterskapet og hvordan også samme Nordins trauste oppførsel irriterte vettet av spillerne.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

En liten samling av utdrag av kamper og intervju i Sveriges kvalik inn mot 90:

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Vi har jo nevnt "Vincera" som var en veldig god podcastserie om VM90. Men hva med "One day at a time"? Har noen hørt på den? Samme konsept som "Vincera" virker det som. Virker til å være en irsk serie, men hvor blant annet John Foot har vært gjest.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nok en 90-helt død. Freddy Rincon døde på sykehuset etter hodeskadene han pådro seg etter at han hadde kollidert med en buss to dager tidligere. Scoret Colombias særs viktige mål mot Tyskland.

jakral

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: man apr 11, 2022 11:48 am En liten samling av utdrag av kamper og intervju i Sveriges kvalik inn mot 90:
Dette er en SVT-produksjon jeg ikke har fått med meg. Klippet er det første i en serie av seks som utgjør en VHS-kassett, ser jeg. Spennende. Det var 12 år siden Sverige sist kvalifiserte seg for et mesterskap, og da var det en stor greie å komme seg dit selv for svenskene, derav denne utgivelsen. NRK utga også slike VHS-kassetter i forbindelse med kvalikene til VM '94 og '98. De ligger på Youtube begge to nå. Husker jeg kjøpte begge disse på Narvesen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: tor apr 14, 2022 1:02 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 11, 2022 11:48 am En liten samling av utdrag av kamper og intervju i Sveriges kvalik inn mot 90:
Dette er en SVT-produksjon jeg ikke har fått med meg. Klippet er det første i en serie av seks som utgjør en VHS-kassett, ser jeg. Spennende. Det vauksjor 12 år siden Sverige sist kvalifiserte seg for et mesterskap, og da var det en stor greie å komme seg dit selv for svenskene, derav denne utgivelsen. NRK utga også slike VHS-kassetter i forbindelse med kvalikene til VM '94 og '98. De ligger på Youtube begge to nå. Husker jeg kjøpte begge disse på Narvesen.
Med Bosse Hansson som programleder. De siste årene mest i media for å ha forgrepet seg på en gutt i USA.

Ellers synes jeg det er helt utrolig hvordan man gikk fra klassiske Råsunda til Friends arena. Skikkelig Highbury-stemning TV-produksjonsmessig på Råsunda.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Jugoslavias trener fra 1986-1992 Ivica Osim døde i dag, 80 år gammel.
Osim som er Bosnier gikk av våren 1992 da krigen eskalerte i Bosnia, så han var ikke med i EM-troppen som ankom Sverige, for så å måtte gjøre vendereis kort tid etterpå.

Tenk hva Osim og laget kunne utrettet utover nittitallet om ikke krigen torpederte laget...

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

netrebske skrev: søn mai 01, 2022 8:31 pm Jugoslavias trener fra 1986-1992 Ivica Osim døde i dag, 80 år gammel.
Osim som er Bosnier gikk av våren 1992 da krigen eskalerte i Bosnia, så han var ikke med i EM-troppen som ankom Sverige, for så å måtte gjøre vendereis kort tid etterpå.

Tenk hva Osim og laget kunne utrettet utover nittitallet om ikke krigen torpederte laget...
Uff da. Har nå vært temmelig skranten siden han måtte gi seg som trener for Japan for noen år siden. Fikk vel et slag da. En bra kar og skikkelig trenerlegende som gjorde en god jobb med å holde det jugoslaviske laget sammen i en vanskelig tid. Skikkelig blandingsbakgrunn på han også. Tysk-slovensk far og polsk-tsjekkisk mor.
Sist redigert av GiPazzini_85 den søn mai 01, 2022 8:40 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ser nå at det er nesten 15 år siden han ga seg som trener for Japan, ja. Tiden flyr....

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

netrebske skrev: søn mai 01, 2022 8:31 pm Jugoslavias trener fra 1986-1992 Ivica Osim døde i dag, 80 år gammel.
En skikkelig fargeklatt var han, Osim. Leit å se ham logge av for godt, men når man har nådd en såpass anseelig alder som 80 år, så kommer det heller ikke helt uventet. Han kunne fint ha stått igjen som manager for en VM-semifinalist (minst), om det ikke hadde vært for manglende uttelling i straffekonken i kvartfinalen mot Argentina.

netrebske skrev: søn mai 01, 2022 8:31 pm Tenk hva Osim og laget kunne utrettet utover nittitallet om ikke krigen torpederte laget...
Det er jo en stadig tilbakevennende problemstilling, det der. Hadde det imidlertid ikke brutt ut borgerkrig i Jugoslavia, så spørs det likevel om ikke de interne motsetningene innad i en jugoslaviatropp kunne ha bidratt til å felle lagets gullmuligheter. Så da måtte en eventuelt også eliminere dette som et premiss, men all den tid hele problemstillingen uansett er hypotetisk og vel så det, så må jo det kunne la seg gjøre?

Jugoslavia-troppen til Italia '90 var jo namnkunnig så det holdt. Det største navnet var utvilsomt Dragan Stojković ('Piksi', som han populært kalles), og videre hadde man lekne folk som Dejan Savićević og Robert Prosinečki, drevne Safet Sušić, stjernespissen Darko Pančev, samt den eminente stopperen Faruk Hadžibegić, som like godt behersket en liberojobb som det å spille i en mer markerende rolle. Sluggeren Srečko Katanec fantes som et solid alternativ sentralt på midten, og så hadde man angriperen Zlatko Vujović, en kapteinstype med flere sesonger bak seg i fransk fotball. I tillegg hadde Osim også tatt med unge spisser som Alen Bokšić og Davor Šuker, som begge hadde bidratt under det berømmelige junior-VM-et i Chile i '87, der Jugoslavia vant gull. Ingen av dem fikk imidlertid spilletid i '90. En ung Zvonimir Boban ville nok også ha deltatt om det ikke var for at han var utestengt etter tumultene under en seriekamp i Zagreb mellom Dinamo og Røde Stjerne kun uker før VM-sluttspillet i Italia startet. Suspendert var også den sterke midtbanemannen Mehmed Baždarević, som fikk ett års internasjonal utestengelse etter å ha spyttet på den tyrkiske dommeren under kvalikkampen hjemme mot Norge i oktober. Det som var en uhyre solid tropp kunne altså ha vært enda sterkere. Jeg vet ikke om det hadde latt seg gjøre å balansere en jugoslavisk tropp særlig bedre enn hva som var tilfelle til Italia-VM.

mashadar

Legg inn av mashadar »

jakral skrev: søn jul 25, 2021 12:52 am
GiPazzini_85 skrev: lør jul 24, 2021 11:56 pm Her er i alle fall linkene til Sovjetfotballens nostalgitråd og Serie A 1989/90
Alt jeg har skrevet fra Serie A 89/90-tråden har jeg liggende på et dokument i PC'en også. Det samme med Sovjetfotballens nostalgitråd. På VGD slettet sensuren alle poster der Khoren Oganesian ble nevnt, men har heldigvis back-up. Får se om jeg legger ut alt på nytt her etter hvert. Hele oppsettet er jo nå rasert på nye VGD der det ikke er linjeskift når det skal være. Tabeller og statistikk ødelagt.
Jeg håper vi en dag får se fullendelsen av beretningen din om Serie A 89/90, jakral. Kikket litt i den gamle tråden fra VGD, og ser at det kun er selve klimakset på sesongen som gjenstår.
Serieinnspurten var slettes ikke fri for dramatikk og kontroverser, med bl.a. en mynt i Bergamo og noen frustrerte milanesere i Verona i hovedrollene, uten at jeg skal spoile for mye ;)

Kan for øvrig anbefale episoden om Maradona 89-91 i podcasten "When we were kings" som sikkert er kjent for flere her, som gir et visst innblikk i dramatikken som utspant seg i Italia våren 1990.

cocos

Legg inn av cocos »

Husker veldig godt VM 1990. Jeg var ung, jeg var sulten på fotball og det året der fotballinteressen startet for fullt.

Åpningskampen var fascinerende. Kamerun vant 1-0, men avsluttet kampen med 9 mann. Ikke en eneste protest da de ble utvist, i motsetning til dagens fotball.

Italia med en mer ukjent Schillachi som ble toppscorer i det VM. Klubbkarrieren var som så, men i det VM var hans øyeblikk. Baggio viste seg frem også, men karrieren hans var merkverdig bedre etter VM.

Finalen ble avgjort med et straffe som aldri skulle vært det. Argentina hadde vel brukt 2 keepere før tredjekeeperen kom inn og gjorde jobben sin. Reddet straffen som gjorde at Argentina kom til VM, men Argentina hadde griseflaks i 8-dels finalen mot Brasil. I mine øyne var Caniggia Argentinas beste i VM 90, og uten han i finalen på grunn av for mange gule kort ble det vanskelig. Verre skulle det bli da innbytter Monzon ble utvist 20 minutter etter han kom inn. Og noen minutter etter at Brehme satte den feilaktige straffen ble Argentina redusert til 9 mann. Da skulle det svært mye til for at Maradona og co skulle utligne. På den tiden var det ikke tilleggsminutter heller, så det gikk som det gikk.

David Platt sin scoring mot Belgia i 8-dels finalen var aldeles nydelig, kunst av en scoring. Gazza hadde et meget bra VM, og jeg vet ikke om luften gikk ut av han da han fikk det gule kortet som gjorde at han måtte stå over en eventuell finale. Jeg sier ikke at han spilte dårligere med vilje, det vet jeg han ikke gjorde, men når sånne ting skjer slår det ut følelsesmessig og ting forandrer seg automatisk. England var det beste laget mot Tyskland og kunne fått revansje mot Argentina i finalen.

VM 1982 har jeg kun sett i opptak og lest om. Husker jeg fikk sett Tyskland mot Østerrike i gruppespillet. Tyskland tok ledelsen 1-0 etter 10 minutter eller noe, og resten av kampen var en parodi. Jeg skjønte det var et eller annet, og bekreftelsen fikk jeg etter kampslutt da det viste seg at begge lagene gikk videre og Algerie på hodet ut om Tyskland vant 1 eller 2-0, mener jeg. Men Tyskland skulle vært involvert i en annen skandale. Battiston og Schumacher. At dommeren ikke viste ut Schumacher og ga Frankrike straffe er en av de største skandalene i fotballens historie. Flere tenner fant veien ut og rett i koma. Det er faktisk helt utrolig. Den sommeren, og sikkert lenge etter det også, var Schumacher mer hatet enn Hitler i Frankrike. Vet at Battiston fikk en sjanse til å score på Schumacher noen år senere i EM, men skjøt rett på Schumacher. Italia møtte altså Vest-Tyskland i finalen, og de fleste ønsket at Italia skulle vinne. Og det gjorde de.

Fotball VM var alltid en stor glede hver sommer, men de siste VM syntes jeg det har tapt seg. Føler ikke den samme stemningen, den samme gleden og forventninger som tidligere. VM 2006 var trolig det siste VM som betydde mye og som man fikk glede og forventninger til.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

cocos skrev: ons jun 01, 2022 8:51 pm Argentina hadde vel brukt 2 keepere før tredjekeeperen kom inn og gjorde jobben sin. Reddet straffen som gjorde at Argentina kom til VM, men Argentina hadde griseflaks i 8-dels finalen mot Brasil.
Argentina var direktekvalifisert for '90-VM i kraft av å være regjerende mester. I løpet av få uker "feirer" argentinerne 36-årsjubileum for sist de fikk lov til å løfte Jules Rimet-trofeet i været.

Ellers er det fint å lese dine egne minner fra et VM som på mange måter representerer et slags veiskille mellom det som én gang var og den moderne fotballen. Italia '90 var blant annet det siste verdensmesterskapet der spillerne kun bar nummer og ikke navn på ryggen. Selv kan jeg strengt tatt aldri få nok Italia '90, selv om jeg nok må erkjenne at det møysommelige arbeidet med å dokumentere kvalifiseringen har gått utover selve sluttspillet for min del. Jeg hadde virkelig hatt godt av å se samtlige 52 kamper på ny, og det relativt snart, selv om tanken alltid var å komplettere hele kvaliken først. Prosjektet har nok havarert, selv om det gjenstår å ta for seg både AFC, CAF og CONCACAF. Så hvorfor ikke gå for en kronologisk gjennomgang av selve mesterskapet når tiden etter hvert måtte strekke til?

Det er vanskelig å være uenig med deg når det gjelder Argentinas framferd på italiensk mark den sommeren. Hvordan et såpass begrenset mannskap skulle greie å spille seg fram til en tredje strake VM-finale kan en saktens undre på. Maradona var også et stykke unna høydene fra Mexico fire år tidligere, mens man defensivt i 3-5-2/5-3-2-formasjonen var vriene å få has på. Isolert sett pr kamp i sluttspillet hadde det vært lite å si om de hadde røket mot både Brasil i åttendelsfinalen og mot Jugoslavia i kvarten (der Argentina spilte med én mann mer fra det 30.minutt). I semifinalen så Italia ut til å ha kontroll en god stund, men etter at Caniggia hadde stusset inn utlikningen fra Olarticoecheas overlegg fra venstre, så skapte vel 'Azzurri' knapt noe som helst. Var ikke 'Albiceleste' jevnbyrdige sine motstandere på "poeng" i det oppgjøret?

Til slutt var det lite å si på at Vest-Tyskland vant pokalen. Nå hadde de langt fra briljert i siste del av sluttspillet slik de hadde åpnet turneringen, men de hadde et kraftfullt mannskap med flere enkeltspillere i ypperste klasse (les: Matthäus). Videre vil man kanskje huske Guido Buchwald som noe av en overraskelse, i alle fall om man ikke hadde særlig med kjennskap til Stuttgart-bautaen før turneringen startet. Hvis jeg ikke tar feil, var han den ene av to stoppere foran libero Klaus Augenthaler, og han hadde tidvis relativt frie tøyler i lengderetningen.

Hvilke scoringer husker vi best? Om jeg skulle plukke ut bare én, så ville jeg fort ha gått for Enzo Scifos mot Uruguay, der han får perfekt treff med utsiden av høyrefoten fra solid distanse og prikker ballen inn ved stolperota. Kunst.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: tor jun 02, 2022 9:02 pm
cocos skrev: ons jun 01, 2022 8:51 pm Argentina hadde vel brukt 2 keepere før tredjekeeperen kom inn og gjorde jobben sin. Reddet straffen som gjorde at Argentina kom til VM, men Argentina hadde griseflaks i 8-dels finalen mot Brasil.
Jeg hadde virkelig hatt godt av å se samtlige 52 kamper på ny, og det relativt snart, selv om tanken alltid var å komplettere hele kvaliken først.
Jeg ble ikke helt ferdig i fjor, så er gjerne med på en ny runde. Ikke skjer det noe annet interessant på fotballfronten denne sommeren heller, så nok av tid å ta av.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det høres fint ut, Pazzini.
Det vil nødvendigvis gå med en del tid til selv en slik uhøytidelig gjennomgang, men vi får se hva vi kan få til.
Ideen burde i så fall være å kjøre det kronologisk, og at vi kanskje programmerer et oppsett før vi gyver løs, slik at hver enkelt vet hvilken kamp han skal behandle.

8.juni: Argentina-Kamerun (gr B)

9.juni: Italia-Østerrike (gr A), Sovjetunionen-Romania (gr B), De forente arabiske emirater-Colombia (gr D)

10.juni: USA-Tsjekkoslovakia (gr A), Brasil-Sverige (gr C) og Vest-Tyskland-Jugoslavia (gr D)

11.juni: Costa Rica-Skottland (gr C) og England-Irland (gr F)

12.juni: Belgia-Sør-Korea (gr E) og Nederland-Egypt (gr F)

13.juni: Argentina-Sovjetunionen (gr B) og Uruguay-Spania (gr E)

14.juni: Italia-USA (gr A), Kamerun-Romania (gr B) og Jugoslavia-Colombia (gr D)

15.juni: Østerrike-Tsjekkoslovakia (gr A) og Vest-Tyskland-De forente arabiske emirater (gr D)

16.juni: Brasil-Costa Rica og Sverige Skottland (gr C) og England-Nederland (gr F)

17.juni: Belgia-Uruguay og Sør-Korea-Spania (gr E) og Irland-Egypt (gr F)

18.juni: Argentina-Romania og Sovjetunionen-Kamerun (gr B)

19.juni: Italia-Tsjekkoslovakia og Østerrike-USA (gr A), Vest-Tyskland-Colombia og Jugoslavia-De forente arabiske emirater (gr D)

20.juni: Brasil-Skottland og Sverige-Costa Rica (gr C)

21.juni: Belgia-Spania og Sør-Korea-Uruguay (gr E), England-Egypt og Nederland-Irland (gr F)

36 gruppespillskamper over en toukersperiode. Hvem som ønsker å være med på en slik uhøytidelig gjennomgang og hvilke kamper hver enkelt får tildelt får vi ta etter hvert. Det vil naturligvis være fullt mulig å komme med ønsker.

ps. For tiden holder jeg på med en ukomplisert og lite avansert gjennomgang av gruppe 5 i 1982-sluttspillet, der jo vertsnasjonen blant annet befant seg. Jeg holder på med Honduras mot Nord-Irland, og er således snart fire kamper ut i det seks kamper lange puljespillet. Spania-Jugoslavia var en spesiell affære, der hjemmelaget tidvis ble overspilt, og jugoslavene burde ha ledet med i hvert fall ett til pause (det sto i stedet 1-1). Etter at Spania hadde satt 2-1, så var det imidlertid slutt på den jugoslaviske offensiven, og spanjolene nærmest kontrollerte inn seieren. Kan hende hadde de enkeltspillere som tidvis imponerte, men som lag følte jeg de hadde store mangler, ikke minst kollektivt på midten. Hver for seg var både pappa Alonso og ikke minst den lekne Zamora ok spillere, men det var ikke altfor mye sisu å spore. Jugoslavene løp ofte over midtbanen deres, men manglet en goalgetter på topp, der Safet Sušić var satt opp som den ene av to angripere (Zlatko Vujović var den andre).

cocos

Legg inn av cocos »

mikemodano skrev: tor jun 02, 2022 9:02 pm
cocos skrev: ons jun 01, 2022 8:51 pm Argentina hadde vel brukt 2 keepere før tredjekeeperen kom inn og gjorde jobben sin. Reddet straffen som gjorde at Argentina kom til VM, men Argentina hadde griseflaks i 8-dels finalen mot Brasil.
Argentina var direktekvalifisert for '90-VM i kraft av å være regjerende mester. I løpet av få uker "feirer" argentinerne 36-årsjubileum for sist de fikk lov til å løfte Jules Rimet-trofeet i været.



Det er vanskelig å være uenig med deg når det gjelder Argentinas framferd på italiensk mark den sommeren. Hvordan et såpass begrenset mannskap skulle greie å spille seg fram til en tredje strake VM-finale kan en saktens undre på.
Jeg tror jeg mente VM-finalen, en glipp av meg der. Du har helt rett i at Argentina var direkte kvalifisert da de vant VM 4 år tidligere.

Men, tredje strake VM-finale? De var vel strengt tatt ikke i finalen i 82? Det var vel Vest-Tyskland. 'Hele' verden heiet på Italia på grunn av de skandalene som skjedde med Schumacher og kampen mot Østerrike.

Apropos regjerende mestere. Det er litt artig å se historien der. Argentina vant i 86, og tapte mot Kamerun i åpningskampen i 90. Gikk videre med et nødskrik. Så i 2006 da Italia vant og røk så det holdt i gruppespillet 4 år senere. Samme med Spania som vant i 2010 og tapte åpningskampen i 2014 mot Nederland. De røk også på hodet ut av VM. Tyskland vant i 2014 og tapte 1-0 mot Mexico i åpningskampen 4 år senere. De røk også på hodet ut i 2018 i gruppespillet. Ser man et mønster her nå, 3 VM på rad? Brasil er eneste landet som har klart å takle det presset om å være regjerende mestre de siste 20+ årene. Selv Frankrike som vant i 1998 røk så det sang med bare 1 poeng i gruppe med Danmark, Senegal og Uruguay i 2002. Jeg setter i alle fall penger på at Frankrike ryker i gruppespillet i kommende VM. Det er som nevnt kun Brasil som har overvunnet den frykten siden 2002.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Det siste kunne du utvidet til 1998, siden brassene gikk videre da, helt til finalen som regjerende mester, men tilbake i 66 røk også dem ut som regjerende.mester. i det hele tatt få lag som har vært i toppen over flere mesterskap på kort tid. Brasil 3 gull 58-70, Argentina 2 gull 1 sølv fra 78-90, w-Tyskland 1 gull 2 sølv 82-90, Brasil 2 gull 1 sølv 94-02.

Når det gjelder dette med 3.keeper til Argentina i 1990, så har du nok rett i at det var den opprinnelige tredjekeeperen Sergio Goycochea som ble helten. Reservekeeper gjennom mange år Luis Islas ble lei av å sitte på benken og trakk seg fra landslaget. Så ble førstevalget Nery Pumpido skadet i VM kamp nr 2. Islas vendte senere tilbake og henviste 90-helten til benken i VM 1994.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

cocos skrev: ons jun 08, 2022 8:53 pmMen, tredje strake VM-finale? De var vel strengt tatt ikke i finalen i 82? Det var vel Vest-Tyskland. 'Hele' verden heiet på Italia på grunn av de skandalene som skjedde med Schumacher og kampen mot Østerrike.
Se der, ja. Skikkelig boomerangeffekt. Her får man til gangs igjen for å være irettesettende. Høyst fortjent. Da hjelper det ikke all verden å si at det jeg jo egentlig mente var tredje finale på fire VM.

I 1982 er det mer enn fair å hevde at italienerne nok hadde majoriteten av støtten fra såkalte nøytrale, ja. Vest-Tyskland hadde ikke akkurat bedrevet publikumsfrieri underveis, selv om enkelte høydepunkter for så vidt var tapet for Algerie (knis) og ikke minst rollen de spilte i nettopp Frankrike-oppgjøret, der altså Schumacher gikk så grufullt til verks mot stopperen Battiston, i det som var en evigvarende pulskaskade av en fotballkamp. Nå hadde italienerne skuffet stort med tre uavgjorte i puljespillet, men stilt med kniven mot strupen leverte Enzo Bearzots lag deretter den ene bragden etter den andre. Til slutt var de verdige og vel så det verdensmestertittelen. Og så hadde de den deilige fotballspilleren Giancarlo Antognoni i sine rekker. Jeg er nesten fristet til å si at man fortjente Jules Rimet ene og alene på grunn av hans deltakelse.

Ellers «startet» jo 1990-VM i går, 8.juni, med Argentina mot Kamerun.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

mikemodano skrev: tor jun 02, 2022 9:02 pm
cocos skrev: ons jun 01, 2022 8:51 pm Argentina hadde vel brukt 2 keepere før tredjekeeperen kom inn og gjorde jobben sin. Reddet straffen som gjorde at Argentina kom til VM, men Argentina hadde griseflaks i 8-dels finalen mot Brasil.
Argentina var direktekvalifisert for '90-VM i kraft av å være regjerende mester. I løpet av få uker "feirer" argentinerne 36-årsjubileum for sist de fikk lov til å løfte Jules Rimet-trofeet i været.

Undskyld at jeg pirker litt, men Argentina har ALDRI løftet Julius Ritmet trofeet. Det nærmeste de har vært var finalen i 1930. Julius Ritmet trofeet fikk Brasil til odel og eie etter sitt tredje gull i 1970. Trofeet som de kjemper om idag ble laget i 18 karat gull til VM i 1974 og bærer navnet FIFA World Cup.

Number4

Legg inn av Number4 »

Vi kan ikke ha en tråd om Italia 90 uten denne.


Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Kjetil-e skrev: lør jun 11, 2022 12:43 am Undskyld at jeg pirker litt, men Argentina har ALDRI løftet Julius Ritmet trofeet. Det nærmeste de har vært var finalen i 1930. Julius Ritmet trofeet fikk Brasil til odel og eie etter sitt tredje gull i 1970. Trofeet som de kjemper om idag ble laget i 18 karat gull til VM i 1974 og bærer navnet FIFA World Cup.
"Pirket" er helt på sin plass når jeg farer med usannheter, Kjetil. Takk skal du ha.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

GiPazzini_85 skrev: tor apr 14, 2022 9:50 am Nok en 90-helt død. Freddy Rincon døde på sykehuset etter hodeskadene han pådro seg etter at han hadde kollidert med en buss to dager tidligere. Scoret Colombias særs viktige mål mot Tyskland.
Uffda, det har jeg ikke fått med meg før nå :(
Husker han var strålende da Colombia knuste Argentina 5-0 (scoret vel 3 mål der) i VM-kvaliken kort tid etter argentinerne hadde tatt sin andre strake Copatittel i 1993. Etter dette seilte colombianerne opp som en av de store favorittene og noen satte så store penger på dette at de måtte ha en syndebukk da det ikke gikk veien :cry:

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

1990-kvaliken ble jo den siste kvaliken til det Øst tyske landslaget, men kunne dem fortsatt ha eksistert som landslag etter dette? Mange østtyskere ønsket jo det. Det som var så uheldig var at øst og vest Tyskland var trukket i samme kvalifiseringsgruppe, og det ville jo kunne skapt problemer, akkurat som at første og andrelaget ikke kan spille i samme divisjon på klubbnivå.
Øst Tysklands lag ble trukket rett før kvaliken startet og åpningskampen mot Belgia ble omgjort til privatlandskamp i siste liten og den reelle sammenslåingen fant sted noen måneder etter dette.
Husker det øst og vest tyske kvinnelandskagene i håndball møttes til bronsefinale i VM senere det året. Tsjekkia og Slovakia haddr felles landslag i 1993 og ville hatt det i 1994 om de hadde kvalet, men røk da akkurat på målstreken, sammen med Wales.
En annen til som er litt rart å tenke på i dag er at da Sovjet ble oppløst kort tid etter VM-trekningen i 1994 var funnet sted, så var det Russland som fikk være med i kvaliken, bortsett fra de baltiske som var gått ut tidligere. Dette førte til at de fleste av deukrainske stjernene da valgte å spille for Russland.. paradoksalt nok så droppet flere av disse å spille i VM, siden de hadde en konflikt med treneren. Disse spillerne var låst til Russland og måtte fortsette der ut karrieren. Da Kosovo ble egen stat ble jo dette løst på en annen måte, slik at kosovitter kunne spille for Kosovo, selv om de i utgangspunktet var låst til andre nasjoner, som f.eks. Valon Berisha.
Hadde de tyske lagene blitt trukket i forskjellige grupper, så kunne vel kanskje DDR fortsatt som lag i alle fall en kvalik til?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Nok en spiller fra VM 1990 har fallt fra. Denne gangen er det den skotske keeperen Andy Goram som har gitt tapt for kreften. Goram spilte ikke et eneste minutt i VM, da Jim Leighton ble førstevalget både i 1986, 1990, og da han etter å vært førstekeeper i EM 1992 og 1996, ble vraket til fordel for Leighton til VM 1998, valgte han å gi seg på landslaget og ble da ikke med til VM. Stoppet på 43 kamper. Som klubbspiller vant han uttallige seriegull med Rangers og nådde semifinalen i CL 92-93 og kåret til tidenes Rangerskeeper av supporterne.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

netrebske skrev: søn jul 03, 2022 4:32 pm Nok en spiller fra VM 1990 har fallt fra. Denne gangen er det den skotske keeperen Andy Goram som har gitt tapt for kreften. Goram spilte ikke et eneste minutt i VM, da Jim Leighton ble førstevalget både i 1986, 1990, og da han etter å vært førstekeeper i EM 1992 og 1996, ble vraket til fordel for Leighton til VM 1998, valgte han å gi seg på landslaget og ble da ikke med til VM. Stoppet på 43 kamper. Som klubbspiller vant han uttallige seriegull med Rangers og nådde semifinalen i CL 92-93 og kåret til tidenes Rangerskeeper av supporterne.
Dette med Goram er bare drittrist. Han har jaggu meg hatt nok plunder om han ikke dette også skulle bli hans endelikt. Noen folk er jo rett og slett forfulgte av uflaks. En kanonmålvakt på et de mest legendariske Rangers-lagene.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

netrebske skrev: tor jun 16, 2022 7:27 pm Det som var så uheldig var at øst og vest Tyskland var trukket i samme kvalifiseringsgruppe, og det ville jo kunne skapt problemer, akkurat som at første og andrelaget ikke kan spille i samme divisjon på klubbnivå.
Øst Tysklands lag ble trukket rett før kvaliken startet og åpningskampen mot Belgia ble omgjort til privatlandskamp i siste liten og den reelle sammenslåingen fant sted noen måneder etter dette.
Jeg var faktisk ikke klar over at Øst- og Vest-Tyskland opprinnelig var blitt trukket ut til samme kvalikpulje for '92-sluttspillet i Sverige, men det ser jeg jo at du har helt rett i. Belgia-DDR 0-2 fra september '90 er jo velkjent som østtyskernes siste landskamp noensinne, men jeg var slett ikke klar over at den skulle ha inngått i kvaliken, for så å bli omgjort til vennskapskamp da Øst-Tyskland ble strøket. Interessant!
netrebske skrev: tor jun 16, 2022 7:27 pm Dette førte til at de fleste av deukrainske stjernene da valgte å spille for Russland.. paradoksalt nok så droppet flere av disse å spille i VM, siden de hadde en konflikt med treneren. Disse spillerne var låst til Russland og måtte fortsette der ut karrieren.
Hvilke ukrainere var det som valgte å spille for Russland? Andrej Kantsjelskis var åpenbart én, og Jurij Nikiforov en annen. Men utover disse to? Sergej Juran og Viktor Onopko, kan hende?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

mikemodano skrev: tir jul 05, 2022 9:47 am
netrebske skrev: tor jun 16, 2022 7:27 pm Dette førte til at de fleste av deukrainske stjernene da valgte å spille for Russland.. paradoksalt nok så droppet flere av disse å spille i VM, siden de hadde en konflikt med treneren. Disse spillerne var låst til Russland og måtte fortsette der ut karrieren.
Hvilke ukrainere var det som valgte å spille for Russland? Andrej Kantsjelskis var åpenbart én, og Jurij Nikiforov en annen. Men utover disse to? Sergej Juran og Viktor Onopko, kan hende?
Ja og for utenom disse, så har man jo spillere som Ilja Tsymbalar(RIP) og Oleg Salenko som spilte hhv 3 og 1 kamp for Ulraina i 1992. Så har vi Akhrik Tveiba som spilte 1 kamp for Ulraina i 1992, så ingen flere kamper før i 1997 da han spilte for Russland. Hadde nok også Igor Dobrovolskij i tankene siden han er født i Ukraina, men han splte aldri i ukrainske klubber. Så kan kanskje ta med Vladislav Ternavskij.
I bladet fotballs VM-nummer i 1994 har dem et intervju med Kanchelskis som prater om denne konflikten med landslagstreneren hvor han nevner 6 spillere som nekter å spille under Pavel Sadyrine; Kiriakov, Kulkov, Dobrovolski, Kolyvanov, Mostovoj og Shalimov som var lederen for opprørererne. Mostovoj ble med til VM, mens Kanchelskis og de 5 andre ble hjemme. Treneren ble sparket etter VM og da vendte boikoterene tilbake.
Helt til slutt i intervjuet sier han" Jeg kan ikke spille for Ukraina. Fotballen der er veldig dårlig, ikke noe ordentlig forbund eller landslag. Kanskje det er bra om 10 år, men da er jeg for gammel, og er jeg ikke det, så hjelper det ikke likevel. Reglene er klare en gang Russland - alltid Russland".
Ikke noe skikkelig forbund og landslag i Ukraina i 1992-93 er nok mye av forklaringen på at det ble som det ble. Andre ukrainske stjerner som Oleg Kuzntesov og Olexey Mykhailysjenko spilte jo også kun sporadisk for det nye landet.
Sist redigert av netrebske den tir jul 05, 2022 8:50 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

netrebske skrev: tir jul 05, 2022 8:37 pm
mikemodano skrev: tir jul 05, 2022 9:47 am
netrebske skrev: tor jun 16, 2022 7:27 pm Dette førte til at de fleste av deukrainske stjernene da valgte å spille for Russland.. paradoksalt nok så droppet flere av disse å spille i VM, siden de hadde en konflikt med treneren. Disse spillerne var låst til Russland og måtte fortsette der ut karrieren.
Hvilke ukrainere var det som valgte å spille for Russland? Andrej Kantsjelskis var åpenbart én, og Jurij Nikiforov en annen. Men utover disse to? Sergej Juran og Viktor Onopko, kan hende?
Ja og for utenom disse, så har man jo spillere som Ilja Tsymbalar(RIP) og Oleg Salenko som spilte hhv 3 og 1 kamp for Ulraina i 1992. Så har vi Akhrik Tveiba som spilte 1 kamp for Ulraina i 1992, så ingen flere kamper før i 1997 da han spilte for Russland. Hadde nok også Igor Dobrovolskij i tankene siden han er født i Ukraina, men han splte aldri i ukrainske klubber. Så kan kanskje ta med Vladislav Ternavskij.
I bladet fotballs VM-nummer i 1994 har dem et intervju med Kanchelskis som prater om denne konflikten med landslagstreneren hvor han nevner 6 spillere som nekter å spille under Pavel Sadyrine; Kiriakov, Kulkov, Dobrovolski, Kolyvanov, Mostovoj og Shalimov som var lederen for opprørererne. Mostovoj ble med til VM, mens Kanchelskis og de 5 andre ble hjemme. Treneren ble sparket etter VM og da vendte boikoterene tilbake.
Helt til slutt i intervjuet sier han" Jeg kan ikke spille for Ukraina. Fotballen der er veldig dårlig, ikke noe ordentlig forbund eller landslag. Kanskje det er bra om 10 år, men da er jeg for gammel, og er jeg ikke det, så hjelper det ikke likevel. Reglene er klare en gang Russland - alltid Russland".
Ikke noe skikkelig forbund og landslag i Ukraina i 1992-93 er nok mye av forklaringen på at det ble som det ble. Andre ukrainske stjerner som Oleg Kuzntesov og Olexey Mikhalisjenko spilte jo også kun sporadisk for det nye landet.
Temmelig kaotisk i ukrainsk fotball etter 1991, ja. Alt var nedslitt og fotballen var, som Kantsjelskis nevner, temmelig amatørmessig organisert og dårlig. Men ting bedret seg på slutten av 90-tallet med mer stødige eiere og investeringer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»