E-cup

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: E-cup

Legg inn av return_of_drakkar »

Vi i Norge har lagt igjen til å matche naboen i øst, Sverige.
2 ganger har IFK Gøteborg vunnet UEFA-Cupen, og Malmø FF var i finalen i Serievinnercupen (tapte 0-1 mot Nottingham Forest).

Tenker spesielt på UEFA-cupen i 1981/1982 mellom IFK og Hamburger SV.
IFK vant 1-0 hjemme, for så vinne hele 3-0 i returkampen to uker senere.

Man kan se høydepunkter fra 3-0 kampen her:

Det var supersterkt når man ser på lagoppstillingen til HSV.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... -05-19.svg

Sterke tyske navn som:
Kaltz, Magath, Hrubesch

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

return_of_drakkar skrev: ons jan 12, 2022 7:36 pm Vi i Norge har lagt igjen til å matche naboen i øst, Sverige.
2 ganger har IFK Gøteborg vunnet UEFA-Cupen, og Malmø FF var i finalen i Serievinnercupen (tapte 0-1 mot Nottingham Forest).

Tenker spesielt på UEFA-cupen i 1981/1982 mellom IFK og Hamburger SV.
IFK vant 1-0 hjemme, for så vinne hele 3-0 i returkampen to uker senere.

Man kan se høydepunkter fra 3-0 kampen her:

Det var supersterkt når man ser på lagoppstillingen til HSV.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... -05-19.svg

Sterke tyske navn som:
Kaltz, Magath, Hrubesch
Men ligger "Fotbollens sista proletärer" (eller noe i den dur) ute noe sted?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 11:10 pm [

Men ligger "Fotbollens sista proletärer" (eller noe i den dur) ute noe sted?
I alle fall 5 minutter her:

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Aberdeen slo jo Real Madrid i Cupvinnercupen i 1982-1983, med 2-1 i finalen.
På veien dit slo de også ut Bayern München, så det ble jo to store skalper.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Nottingham Forest rykket opp til 1.divisjon, vant serien og så e-køppen.
Det var et fantastisk lag.


Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det har blitt lite fokus på e-cup herfra de siste ukene, men det er det på tide å adressere. Jeg sitter med tanker om å ta for meg én bestemt turnering én bestemt sesong, men har ennå ikke helt klart for meg verken turnering eller årstall. Jeg ser imidlertid på flere aktuelle kandidater, og håper å bestemme meg i løpet av uka. Tanken er å ta for seg den bestemte turneringen fra start til slutt, der jeg ønsker å finne både opplysninger om de enkeltvise oppgjørene samt ta for meg av det som er tilgjengelig av videomateriale. Sjansen er stor for at vi snakker andre halvdel av åttitallet, som er epoken jeg føler størst tilhørighet til. For meg er det av avgjørende betydning at minst ett, helst flere, av følgende kriteria innfris:

- det må ha vært solid østeuropeisk representasjon
- helst et oppsiktsvekkende resultat eller to fra nordiske nasjoner
- det bør være mulig å spa opp informasjon om matcher selv i de tidligste rundene

Det blir altså ingen beinharde forhandlinger, for her stiller vi med relativt åpent sinn, og så får en se hvor prosjektet bærer av sted. Dersom noen skulle ha tanker og innspill underveis, så er det bare å presentere dem.

Som en liten appetittvekker av en kuriosum: Hvem visste, helt ærlig nå, at Borislav Cvetković var serievinnercupens toppscorer i 1986/87-sesongen? Fire mål på to kamper mot Rosenborg bidro godt, og Røde Stjerne-spissen endte til slutt på sju mål da Beograd-klubben var nødt til å takke for seg etter kvartfinalenederlaget mot Real Madrid. Her ble bortemålsregelen avgjørende, og selv om den dessverre felte jugoslavene, så er jeg så bedrøvet over å ha blitt frarøvet bortemålsregelen av det europeiske maktorganet at jeg mener årets e-cupturneringer dessverre har mistet en betydelig dimensjon. Men hva er det vel man har historiske årganger til?

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: man mar 21, 2022 12:48 pm Det har blitt lite fokus på e-cup herfra de siste ukene, men det er det på tide å adressere. Jeg sitter med tanker om å ta for meg én bestemt turnering én bestemt sesong, men har ennå ikke helt klart for meg verken turnering eller årstall. Jeg ser imidlertid på flere aktuelle kandidater, og håper å bestemme meg i løpet av uka. Tanken er å ta for seg den bestemte turneringen fra start til slutt, der jeg ønsker å finne både opplysninger om de enkeltvise oppgjørene samt ta for meg av det som er tilgjengelig av videomateriale. Sjansen er stor for at vi snakker andre halvdel av åttitallet, som er epoken jeg føler størst tilhørighet til. For meg er det av avgjørende betydning at minst ett, helst flere, av følgende kriteria innfris:

- det må ha vært solid østeuropeisk representasjon
- helst et oppsiktsvekkende resultat eller to fra nordiske nasjoner
- det bør være mulig å spa opp informasjon om matcher selv i de tidligste rundene

Det blir altså ingen beinharde forhandlinger, for her stiller vi med relativt åpent sinn, og så får en se hvor prosjektet bærer av sted. Dersom noen skulle ha tanker og innspill underveis, så er det bare å presentere dem.
1985-86 sesongen har mye bra stoff og gode historier godt begravet, mistenker jeg. Steaua Bucurestis triumf og klassikeren IFK Göteborg-Barcelona er kjente høydepunkter, som du vet. Men også andre sterke lag gjorde seg gjeldende som Alex Fergusons Aberdeen, et navngjetent Anderlecht og et finsk eventyr med Kuusysi Lahti. Snublet over deres returkamp i kvartfinalen mot Steaua Bucuresti på Youtube her for litt siden. Barn som lekte i snøhauger på Olympiastadion i Helsinki under spillets gang. Mistenker at kampen måtte flyttes dit fordi klubbens eget stadion var et langrennsanlegg på den tiden av året. I så fall er det jo en bra anekdote. Uansett hvilken sesong du bestemmer deg for, håper jeg den får en egen tråd og ikke en fortsettelse her inne.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Tro meg, jakral, det er en høyaktuell turnering og sesong. Det er utrolig mye spennende materiale å gripe fatt i når det gjelder 1985/86-utgaven av serievinnercupen. Det hadde vært kjekt å gjenoppleve de to Barça-Kameratgården-kampene, uten tvil, og utover det har man jo den fantastiske Steaua-versjonen. Enn at București-klubben hadde Emeric Jenei som hovedtrener og hans snarlige etterfølger Anghel Iordănescu som assistent. Det var ikke småtteri til kapasiteter de besatt på benken. Merk at denne twittertråden har tatt for seg av returoppgjøret i den finske hovedstaden.

Det er også en av de to andre e-cupturneringene i 85/86 som er høyaktuell som kandidat. Jeg røper neppe for mye når jeg forteller at det er cupvinnercupen, og på et vis ville det vært en fin hyllest å gi Dinamo Kyiv i disse dager. Det har lekket et nylig bilde av en av finaledeltakerne fra Lyon den tidlige maikvelden i '86 der han står med våpen i hånd, utvilsomt mer enn klar til å forsvare sin nasjons revir: Volodymyr Bessonov er mannen. Bildet kan blant annet ses via instagramkontoen til dattera Anna Bessonova. Tro hvilke av de andre heltene fra de ukrainske storlagene på 80- og 90-tallet som har lagt i vei ut i den forjævlige, meningsløse krigen?

1985/86 er, som man forstår, en sesong det skal vanskelig gjøres å styre utenom i et prosjekt à la dette. Jeg tror til og med, slik du er inne på, det skal få sin helt egen tråd, så får denne heller være dekkende på mer generell basis.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det er for øvrig mye bra også i 1988/89, og da i grunn over hele e-cupspekteret. Serievinnercupen er nok kanskje den spenstigste (og ikke utelukkende fordi makthaverne ønsket at det skulle være slik), men også cupvinnercupen med solid Dinamo București-innsats har en del for seg. Og i UEFA-cupen gjorde jo Dynamo Dresden det skapelig, samtidig med at også en tredje București-klubb tok seg minst til semifinale det året: Victoria. De to finaleoppgjørene mellom Napoli og Stuttgart er dessuten verdt en tråd alene.

Slik det ser ut nå, så står den kommende tråden mellom disse kandidatene:

- 1985/86 serievinnercup
- 1985/86 cupvinnercup
- 1988/89 serievinnercup
- 1988/89 cupvinnercup
- 1988/89 UEFA-cup

1989/90 skulle jo til de grader oppleve Serie A-dominans, og dette har jakral delvis tatt for seg i tråden om nettopp den sesongen.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: tir mar 22, 2022 9:46 am Merk at denne twittertråden har tatt for seg av returoppgjøret i den finske hovedstaden.
Fantastisk twittertråd. Fikk enda mer lyst på Serievinnercupen 85-86 nå.

Hvis man skal jobbe med én e-cupturnering etter Heysel og før Berlinmurens fall med de kriteriene du har satt opp, så er det totalt tolv turneringer å velge mellom, eller åtte hvis UEFA cupen sløyfes som er dobbelt så stor i antall klubber. Du har pekt ut fem turneringer allerede, ser jeg. Uten å ha sjekket etter på forhånd, mistenker jeg at det vil være mer videomaterial tilgjengelig fra Serievinnercupen enn andre turneringer fra den tiden. Spesielt de tidlige rundene. Mange klubber og supportere rundt om i Europa har med årene etter CLs fremvekst børstet støv av gamle bravader fra før 1992 på forskjellige plattformer på nettet for å tilhøre historien som skrives i CL i nåtid, mens nedlagte CVC og UEFA cupen forsvinner dypere ned i gravkammeret.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Jeg har foreløpig heller ikke tatt hensyn til hva som måtte finnes av tilgjengelig videomateriale, og jeg har i grunn heller ikke fundert noe rundt hvorvidt det for eksempel er større grad av funn i serievinnercupen enn i noen av de to andre, spesielt hva tidlige runder gjelder. Det som imidlertid er ganske klart, er at altuansett ikke vil være å oppdrive, så her må det også improvisasjon til, og ikke minst utforsking av annet materiale utover det rent visuelle. I den grad Twitter kan anses å være et behjelpelig medium, så har jeg erfart at det kan være nyttig å søke informasjon via kontakter med historisk innblikk og oversikt. Alt skal en naturligvis ikke ta for god fisk, men da er det opp til en selv å vurdere den informasjonen som havner på bordet i forhold til hva som er troverdig og ikke.

Serievinnercupen 1985/86 er tung, og dens kandidatur er avgjort ikke blitt svekket i løpet av den tiden jeg har vurdert de ulike alternativene. Ett minus er BFC Dynamos tidlige sortí, der de røk allerede i første runde for Austria Wien, men samtidig er det et Austria Wien som selv slett ikke var noe dårlig bekjentskap midt på 80-tallet. Italienerne stilte med to representanter, siden Juventus jo hadde vunnet (den tragiske) finalen i '85, året Preben Elkjær Larsens Hellas Verona var blitt seriemestere. Górnik Zabrze, Botev Plovdiv og Sparta Praha var øvrige østeuropeiske deltakere som forsvant ut allerede ved første mulighet, mens Zenit Leningrad jo skulle få oppleve finsk ugjestmildhet ved selvsyn i runde 2, etter først å ha gjort kort prosess med Vålerenga. Og hva med Fenerbahçes avansement etter førsterundemøtet med Bordeaux, der de sågar hadde vunnet på fransk jord?

Joda, her er utvilsomt mye spennende å gripe fatt i.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: ons mar 23, 2022 9:45 am Serievinnercupen 1985/86 er tung, og dens kandidatur er avgjort ikke blitt svekket i løpet av den tiden jeg har vurdert de ulike alternativene. Ett minus er BFC Dynamos tidlige sortí, der de røk allerede i første runde for Austria Wien, men samtidig er det et Austria Wien som selv slett ikke var noe dårlig bekjentskap midt på 80-tallet.
Tøffe valg som skal gjøres her. Uansett hvilket valg du tar skal jeg vel kunne bidra litt i den nye tråden.

Jevnt over gjorde klubbene i østblokken det bedre i Serievinnercupen på første halvdel av 80-tallet enn andre halvdel. Det er nesten bare Steaua som går langt fra 1986 og utover (mester 86, semi 88, finalist 89).

F.eks. så kvartfinalefeltet i 1981/82 slik ut:

Dynamo Kiev (eller Kyiv) - Aston Villa
Anderlecht - Røde Stjerne
Liverpool - CSKA Sofia
Universitatea Craiova - Bayern München

Og 1983/84 slik:

Liverpool - Benfica
Dinamo Minsk - Dinamo Bucuresti
Rapid Wien - Dundee United
Roma - Berliner FC Dynamo


SVC 86: Steaua mester. Denne turneringen har både tunge nordiske bidrag med Göteborg og Kuusysi og en vinner fra Romania i et noe tynnere østblokkpreg i sluttrundene. Min favoritt tross alt. Liker generelt turneringer der det ligger et VM-sluttspill i enden av reisen.

SVC 87: Porto mester og slår Dynamo Kyiv noe overraskende i semi. Brøndby gikk til kvartfinale. Røde Stjerne viser seg fram.

SVC 88: PSV mester. Ikke den mest spennende sesongen. Bare Steaua slår bra fra seg av klubbene i øst med semifinale. Lillestrøm avanserer en runde etter å ha beseiret Linfield. Taper siden knepent mot Bordeaux.

SVC 89: Milan mester. Steaua til ny finale. Real Madrid på Melløs. Bratseth og Werder Bremens to tette kamper mot Milan.


CVC 86: Dynamo K mester. Denne mangler fremskutte nordiske resultater, men tar igjen så det monner på østblokktyngde i sluttspillet med fire kvartfinalister.

CVC 87: Ajax mester. Den nye nederlandske bølgen slår inn over Europa. Lokomotiv Leipzig i finale. Flere fra øst langt i turneringen inkl. Torpedo Moskva. Også Malmö FF i kvartfinale.

CVC 88: Mechelen mester. Finske Rovaniemi i kvartfinale etter fordelaktig trekning. Bare Dinamo Minsk i kvartfinale av klubbene i øst. Atalanta fra Serie B til semifinale.

CVC 89: Barcelona mester. Aarhus i kvartfinale etter fordelaktig trekning. To klubber fra øst i kvartfinale.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

I lys av West Hams semifinaleexit i går kan man kanskje tune kalenderen tilbake til seinvinters i '81, der samme klubb var i aksjon i kvartfinalen i det som den gang var cupvinnercupen, og hvor åsted var en arena med atskillig større sjarm og særpreg enn hva som virker å være tilfelle med det olympiastadionet de nå holder til ved. Rett nok skulle motstanden vise seg å bli altfor tøff, men så var det da også mester in spe, Dinamo Tbilisi, som sto på motsatt halvdel, med alle deres stjerner i form av forsvarsstrategen Aleksandr Tsjivadze, den skallede midtbanegeneralen David Kipiani, motoren Vitalij Daraselia, den allsidige Tengiz Sulakvelidze, og ikke minst den skarpskodde angriperen Ramaz Sjengelia. Hos Hammers fant man forsvarskjempen Billy Bonds, høyrebacken og straffesparkeksekutøren Ray Stewart, fine midtbanefolk som Alan Devonshire, Trevor Brooking og Frank Lampard (d.e.), i tillegg til en lovende angriper ved navn Paul Goddard.

At engelske lag tapte e-cupkamper med tre mål hjemme var ingen hyppig foreteelse. West Ham spilte imidlertid på andre nivå i 80/81 (endte som mestere), så at det slik sett var en viss nivåforskjell opp til den absolutte fiffen av hva europeisk kontinentalfotball hadde å by på burde strengt tatt ikke overraske. Denne West Ham-utgaven skulle for øvrig ende som nummer ni i førstedivisjon sesongen etter. Årsaken til at de i det hele tatt hadde kvalifisert seg for europacupspill var jo at de hadde klinket til og slått Arsenal 1-0 i FA-cupfinalen i '80, til tross for at de også da holdt til på andrenivået. Trevor Brooking hadde blitt matchvinner den gang.


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Fernando Gomes har lagt inn årene grunnet buksspyttkjertelkreft. Ørten ligatitler med Porto og vinner av Serievinnercupen i 87, supercupen og den interkontinentale cupen i 1987. Spill i EM og VM og over 300 mål i den portugisiske ligaen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Endelig har WWWK laget en serie om Røde Stjernes triumf i 1991. Tre episoder. Veldig mye bra fra den jugoslaviske ligaen, laget, situasjonen i Jugoslavia og e-cup-kampene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»