Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
boombis

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av boombis »

Pelle har mye å tilføre laget, men i slike kamper som på søndag blir han fort usynlig.

Kanskje det er på tide å starte med Sondre?

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Sondre har jo vært helt krise i alle innhoppene med unntak av mot VIF, hvor kampen i stor grad var ferdig og han kunne stå å prikke innlegg. Han trenger nok en god del mer tid før han er matchfit.

Pelle lider når vi er kollektivt svake. Hans styrke er jo å motta ballen i og rundt boksen og avslutte/legge til medspiller. Når vi spiller treigt fremover, og slurver med både pasninger å løp, får han ikke brukt noen av styrkene sine.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Synes ikke Sørli har vært så håpløs. Han har bare blitt kastet inn i alle mulige posisjoner hvor alt av relasjoner og bevegelsesmønstre er nye for ham.

Med det sagt; jeg ser ikke at han har en fremtid som kant i Glimt. Han er for treg og for dårlig til å «rykkdrible». Tror venstreback og indreløper passer ferdighetssettet hans bedre.

boombis

Legg inn av boombis »

Sørli, særlig slik vi så ham før skaden i fjor, er en veldig god spiller. Nettopp hans evne til å pirke innlegg som jeg er viktig. Både Espejord og Boniface kan true i lufta eller med løp. Slik som med Pelle på søndag, så kommer det jo ingen baller fra venstresiden. Klart, det var lite fra høyre og, men det må da være veldig lett å forsvare seg mot en spiller som aldri utfordrer. Det føltes i hvert fall slik ut.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Sørli har sammen med Gjermund Åsen kanskje den beste innleggsfoten i eliteserien. Men om han spiller på kant så synes jeg det alt for ofte blir det samme bildet som med Pelle. Et forutsigbart forsøk på å dra seg inn for å slå innlegg eller enkel støttepasning. Han utfordrer sjelden mannen sin ned mot linja og lykkes enda sjeldnere. Glimt har et desperat behov for kantspillere som evner dette når motstanderne spiller så kompakt som de gjør og hele tiden ligger i balanse.

Bjørka

Legg inn av Bjørka »

Mot VIF kom Sørli inn som kant og fikk seg en målgivende. Mot Sandefjord var han tredje sist på ballen på 1-2-målet. Mot Viking i cupen synes jeg ikke det var så håpløst? Molde og Viking i serien ble han vel byttet med backene, og alt var bare rot allerede. Synes det er for tidlig å avskrive han som kant i Glimt. Skal han omskoleres, så må han jo få litt mer enn ti minutter på slutten av en kamp – men jeg synes også det høres risikabelt ut å ha to omskoleringsprosjekter på gang på venstreback samtidig. Og samtidig vil jeg heller ha Vetlesen eller Fet på indreløper, men vi må kanskje regne med at Vetlesen forsvinner om ikke så lenge.

Vil håpe at nå som Solbakken er ute, så får Sørli litt mer "ordentlig" spilletid. Komsoon ligger vel an til å starte, men spiller vel neppe hele kampene.

boombis

Legg inn av boombis »

Vi får se hva KK finner på.

Når det er sagt er vi endelig der at vi kan rullere. Nå begynner tydeligvis en del av de nye innkjøpene å komme i kampform(pluss at de ikke kunne spille i europa), så kanskje får vi hentet ut litt ekstra på det viset.

Det ser ut til at motstanderen nå stopper på ca 25 meter i presset, i stedet for å følge hele veien inn. Det de satser på er jo at vi blir tvunget til å spille langt. Jeg tror nok at om vi får høyere tempo på ballen, og litt mer presisjon, så skal vi nok spille oss forbi denne mottaktikken også.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Takk for en bra helg i Oslo.

Av alle ting man får kritikk for nå for tiden så må det dummeste være at noen mener vi er pissfans siden vi ikke lagde kvalm og gikk i strupen på hverandre.

Vi får satse på revansjeoppgjør neste år. Og da får vi fylle stadion så det blir stilt.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

boombis skrev: tir mai 03, 2022 1:34 pm Vi får se hva KK finner på.

Når det er sagt er vi endelig der at vi kan rullere. Nå begynner tydeligvis en del av de nye innkjøpene å komme i kampform(pluss at de ikke kunne spille i europa), så kanskje får vi hentet ut litt ekstra på det viset.

Det ser ut til at motstanderen nå stopper på ca 25 meter i presset, i stedet for å følge hele veien inn. Det de satser på er jo at vi blir tvunget til å spille langt. Jeg tror nok at om vi får høyere tempo på ballen, og litt mer presisjon, så skal vi nok spille oss forbi denne mottaktikken også.
Jeg undrer meg på om Pellegrino er eneste reelle alternativet på venstrekanten?
Han var jo overhodet ikke involvert i cupfinalen, dels fordi Wembagomo nesten konsekvent gikk innover på banen og slo sentral eller over mot høyresida, dels fordi jeg ikke ser han tar noe som helst initiativ. Virka som han nesten bare vil ha ball i beina.
Mvuka har jo fin teknikk med ball, men har lite eller ikke noe temposkifte, og virker direkte veik i duellene.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Kan jo hende vi får Tounekti tilbake i sommer. Blir interessant å se hva året i Nederland har gjort med ham. Han hadde hvertfall teknikken og rykket på plass da han dro selv om det skortet på mye annet.

boombis

Legg inn av boombis »

Solbakken er jo egentlig venstreving(han er jo skadet nå, men dog), så man kunne jo ha kjørt han på venstre og Sørlie på høyre. Det finnes også andre muligheter, bare så lenge vi slipper Hugo og Lasse der.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Et av problemene til Glimt mot Molde og generelt er å bryte gjennom når motstanderen ligger veldig lavt og kompakt i banen. Mot Molde var det flere ganger strukturen deres var nesten helt flat og hvor et godt løp og en forløsende pasning kunne skapt mye trøbbel. Kom over denne videoen i dag som kanskje kan være én av løsningene på problemet:



Dette er et ganske spesifikt tredjemannskonsept hvor det skal startes inn bak etter pasning horisontalt på offensiv banehalvdel. Fordelen med en slik «avtale» vil jo være at mottaker av ballen vet at det skal komme løp i denne fasen og at søket kan rettes mer direkte mot disse områdene på banen. Alternativt må jo spilleren med ballen gjøre et bredere søk og selv oppdage løpet. Det siste krever bedre overblikk og større fotballferdighet.

Så betyr ikke det at slike løp nødvendigvis skal slås på. Gjennombruddet kan komme i neste sekvens etter at det første godt timede løpet skaper uorden i forsvarslinja.

Bare en tanke!
Sist redigert av Nordlys den ons mai 04, 2022 2:49 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Nordlys skrev: ons mai 04, 2022 2:27 pm Et av problemene til Glimt mot Molde og generelt er å bryte gjennom når motstanderen ligger veldig lavt og kompakt i banen. Mot Molde var det flere ganger strukturen deres var nesten helt flat og hvor et godt løp og en forløsende pasning kunne skapt mye trøbbel. Kom over denne videoen i dag som kanskje kan være én av løsningene på problemet:
Dette er vel et gjengående problem i norsk fotball, og har vært det en stund. Å bryte gjennom lave og kompakte forsvar, krever ofte en del evner som gjør at spillere blir solgt med en gang. Så er man tilbake til start. Det var jo også dette som gjorde at LAN og Brann møtte veggen så grundig.

Vi sliter fortsatt med det, nå i OBOS.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jepp. Det er et problem. Men jeg mener Hagen og Vetti skal ha ferdighetene til å gjøre dette. Vetlesen også. For Glimt handler det vel så mye om at løpene kommer i svært liten grad. Så kan man jo argumentere for at det skyldes dårlig erfaring (ballen kommer ikke/blir ikke slått presist nok)

Men skal det skje noe må jo løpene komme også. Synes Molde er veldig gode på dette, men de har jo Eikrem som treffer på kvadratcentimeteren.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Det er ikke bare det løpet som får ballen som mangler, men flere bevegelser samtidig. Det er så lett å slå gjennombruddspasninger når du har 2-3-4 spillere som gjør bevegelser samtidig. Vi har sett litt slitne/slappe ut på det i år vs i fjor

Biscan

Legg inn av Biscan »

Nordlys skrev: ons mai 04, 2022 2:27 pm Et av problemene til Glimt mot Molde og generelt er å bryte gjennom når motstanderen ligger veldig lavt og kompakt i banen. Mot Molde var det flere ganger strukturen deres var nesten helt flat og hvor et godt løp og en forløsende pasning kunne skapt mye trøbbel. Kom over denne videoen i dag som kanskje kan være én av løsningene på problemet:


Dette er et ganske spesifikt tredjemannskonsept hvor det skal startes inn bak etter pasning horisontalt på offensiv banehalvdel. Fordelen med en slik «avtale» vil jo være at mottaker av ballen vet at det skal komme løp i denne fasen og at søket kan rettes mer direkte mot disse områdene på banen. Alternativt må jo spilleren med ballen gjøre et bredere søk og selv oppdage løpet. Det siste krever bedre overblikk og større fotballferdighet.

Så betyr ikke det at slike løp nødvendigvis skal slås på. Gjennombruddet kan komme i neste sekvens etter at det første godt timede løpet skaper uorden i forsvarslinja.

Bare en tanke!
Dette var Glimt mye flinkere til, spesielt Saltnes før han ikke klarte å springe mer og man hadde mer trygghet, balanse og løpskraft i midtbanen. Som i klipp 2, det er der Pelle skal true, ikke være breddeholder sammen med Wembangomo. Glimt dobler alt for mye opp på sidene isteden for å skape rom og uroligheter sentralt. Man så det også i starten av sesongen ifjor hvor Solbakken spilte venstre med all den farten og kraften han har ble han redusert til en som slo dårlige innlegg mot forsvar i balanse, blir ikke mye mål eller festfotball av det.

Håper Vetti tar over plassen til Hagen fremover og Fet tar suspensjonen til Saltnes med begge hendene. Nå er sjansen for å bevise at Knutsen skal ha problemer med å sette opp laget og copy-paste uttakene er forbi.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

ANs nye satsing «Glimtlosjen» gjorde to veldig gode intervjuer med hhv. Geir Bakke og Lasse Nordås. Nordås virker som den perfekte squadspilleren. Ingen sure miner, elsker fotball og å trene og venter tålmodig på sjansen sin!

https://www.an.no/konfetti-tirade-og-st ... -4-1589681

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg liker å leke speider og tar innimellom en kikk på mindre ligaer i Europa på transfermarkt. De har alltid lister over toppscorere og de med flest målpoeng så langt i sesongen: https://www.transfermarkt.com/veikkausl ... on_id/2021

Fant to spennende offensive navn for Glimt i Finland:

Casper Terho 18 år - høyrekant - HJK Helsinki

Han har startet sesongen godt og har 2 mål og 1 assist på 401 spilleminutter. Leken nærteknikk og bra blikk for spillet. Mangler litt pondus i spillet, men han er også knapt nok kjønnsmoden. Kunne vært en spennende mann å signere i sommer og leie ut tilbake til HJK ut sesongen.



Kai Meriluoto 19 år - spiss - Ilves

Liten og kvikk spiss som er god langs bakken. Bra stats (5mål og 1 assist på 6 kamper), men litt mer usikker på om han har nivået til større ligaer. Har ingen åpenbar x-faktor, og er mer målsnik enn noe annet.


Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: tor mai 05, 2022 8:12 am ANs nye satsing «Glimtlosjen» gjorde to veldig gode intervjuer med hhv. Geir Bakke og Lasse Nordås. Nordås virker som den perfekte squadspilleren. Ingen sure miner, elsker fotball og å trene og venter tålmodig på sjansen sin!

https://www.an.no/konfetti-tirade-og-st ... -4-1589681

Bare vent, Nordås er en ganske utålmodig sjel, som nok vil vise seg etter hvert. Gale foreldre også.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Gale foreldre? Hva baserer du dette på?

Jeg tror kanskje folk undervurderer potensialet Lasse har. Ja, han ser litt klumsete ut, og har kanskje ikke tidenes teknikk, men han er stor, sterk, relativt rask, og både skyter og header godt. Det ser ofte litt klossete ut for unge, store spillere.

Når det gjelder Glimt, syns jeg kritikk mot spillere som Pellegrino, Saltnes, Moe, whatever, blir litt rart. Syns det er teit at vi nekter å rullere, sånn at vi havner i en situasjon hvor vi spiller med "småskada/skada" førstelagsspillere istedenfor dem som er tiltenkt å erstatte dem i slike tilfeller. Det var tydelig helt fra første løpet Pellegrino hadde mot Molde at det var vondt å løpe på det benet. Skal han absolutt brukes da, så la han være en joker de siste 15.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Champis skrev: tor mai 05, 2022 11:33 am Gale foreldre også.
NÅ ble jeg nysgjerrig.

boombis

Legg inn av boombis »

rdzzl skrev: tor mai 05, 2022 11:52 am Gale foreldre? Hva baserer du dette på?

Jeg tror kanskje folk undervurderer potensialet Lasse har. Ja, han ser litt klumsete ut, og har kanskje ikke tidenes teknikk, men han er stor, sterk, relativt rask, og både skyter og header godt. Det ser ofte litt klossete ut for unge, store spillere.

Når det gjelder Glimt, syns jeg kritikk mot spillere som Pellegrino, Saltnes, Moe, whatever, blir litt rart. Syns det er teit at vi nekter å rullere, sånn at vi havner i en situasjon hvor vi spiller med "småskada/skada" førstelagsspillere istedenfor dem som er tiltenkt å erstatte dem i slike tilfeller. Det var tydelig helt fra første løpet Pellegrino hadde mot Molde at det var vondt å løpe på det benet. Skal han absolutt brukes da, så la han være en joker de siste 15.
Altså, for å ta Saltnes som eksempel: Snittet hans for noen kamper siden var vel 0,6 målpoeng per kamp siden 2019. Bra tall, og basert på dette burde han jo få spille.

Samtidig, så er det vel gjerne slik at spillere har perioder hvor de er gode, og perioder hvor de ikke er fult så gode. Når de ikke er fult så gode, så bør kanskje andre få sjansen. Ikke at vi skal gå helt til amerikansk uttak, som min gymlærer kalte det, men noen ganger fortjener man benk, andre ganger fortjener man å spille.

Jeg har tillitt til at KK prøver å ta de rette valgene, men basert på prestasjonene i de siste kampene lurer jeg ikke på om han bør ta andre valg.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Nordlys skrev: tor mai 05, 2022 9:36 am Jeg liker å leke speider og tar innimellom en kikk på mindre ligaer i Europa på transfermarkt. De har alltid lister over toppscorere og de med flest målpoeng så langt i sesongen: https://www.transfermarkt.com/veikkausl ... on_id/2021

Fant to spennende offensive navn for Glimt i Finland:

[…]
Ferden går videre til Island. Dette er en 03-modell som kunne vært en bra fremtidig arvtaker for Alfons:


Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Nordlys skrev: tir feb 01, 2022 10:40 am


I jakten på mulige forsterkninger kom jeg over Taha Abdi Ali i Sverige. 98-modell som har spilt for V"æ"sterås denne sesongen på utlån fra Ørebro. Ekstremt begavet ballspiller med et ekstremt driv og glimrende dribleegenskaper. Har også et bra overblikk. Dette er en spiller som kan bekle begge kantene og spille på begge indreløperne. Kan helt sikkert også vikariere som back om det kniper. Når han ikke spiller fotball for Ørebro så er han aktiv futsalspiller for Hammarby og på det svenske landslaget. Vet ikke så mye om hvilken type han er utenfor banen, men han virker som en avstøpning av det Knutsen ser etter i en Glimt-spiller. En nordisk Seko Fofana?
Helsingborg fikk ham for 3 millioner og nå har han scoret 2 mål mot Djurgården borte. Der gikk Glimt glipp av en komet...

Champis

Legg inn av Champis »

rdzzl skrev: tor mai 05, 2022 11:52 am Gale foreldre? Hva baserer du dette på?

Jeg tror kanskje folk undervurderer potensialet Lasse har. Ja, han ser litt klumsete ut, og har kanskje ikke tidenes teknikk, men han er stor, sterk, relativt rask, og både skyter og header godt. Det ser ofte litt klossete ut for unge, store spillere.

Når det gjelder Glimt, syns jeg kritikk mot spillere som Pellegrino, Saltnes, Moe, whatever, blir litt rart. Syns det er teit at vi nekter å rullere, sånn at vi havner i en situasjon hvor vi spiller med "småskada/skada" førstelagsspillere istedenfor dem som er tiltenkt å erstatte dem i slike tilfeller. Det var tydelig helt fra første løpet Pellegrino hadde mot Molde at det var vondt å løpe på det benet. Skal han absolutt brukes da, så la han være en joker de siste 15.

Helt vill oppførsel i Strømmen hvert fall, det samme i Lillestrøm.

boombis

Legg inn av boombis »

I et malapropos, så snublet jeg over denne røveren fra 2007...

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det målet til Olof Hwiden Watson (?) er fortsatt det beste jeg har sett på Aspmyra ever. Husker jeg ble helt blendet av genialiteten til Runar som bare førte ballen inn i foten til svensken som satte forsvaret helt ut av spill. Og avslutningen var jo bare dritsexy! Husker jeg var overbevist om at vi hadde signert gamle-Ronaldo etter kampen!

2007-sesongen kommer for alltid til å være mitt følelsesmessige høydepunkt som Glimt-supporter. Mest pga. alder og litt for måten det kulminerte på. Det var ren eufori!

Forøvrig imponerende tifo-game som ble bedrevet. Helt annet nivå enn i dag! "Førr Evig"-banneret er jo tidløst!


boombis

Legg inn av boombis »

Olof var vel han vi leide fra Odd?

Jeg må innrømme at jeg savner langskuddene til Råstad. Også Roy Miller da, som jo ble erstattet med Forko. Vi har hatt noen sære backer i klubben.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Planlegges det noen treningskamper i landslagsperioden i juni måned?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

boombis skrev: fre mai 06, 2022 10:55 am Olof var vel han vi leide fra Odd?
Ja, skjebnens ironi at han ble leid ut til et lag som sendte dem ned.

Flere på det Glimt-laget som jeg ville likt og sett på dagens lag. Runar og Trond i 07-form hadde vært meeget spennende!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»