Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Løp for livet.

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ny løpetur i går kveld, litt senere og nok en gang ei vraltende grevling, denne gang litt for nærgående. Husker jo disse grufulle "historiene" om at en måtte ha knekkebrød og bly i skoa, for den beit til det knasa. Vel, så mye nærkontakt ønsker en ikke, men sett mer grevling på to døgn, enn det man har gjort på flere tiår.

Enda ingen elg å se, enn så lenge. Vet de er der, for mye braking og knaking i skauen, hvis ikke det er en tjukkas som trasker rundt i busker og kratt da.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

kytec skrev: lør apr 02, 2022 11:49 pm
Passport skrev: lør apr 02, 2022 11:25 pm
kytec skrev: lør apr 02, 2022 7:29 pm I følge min nye Polar Vantage V2 så er gjennomsnittspulsen min 60

Er ikke det helt ok for en kropp 50+ år som ikke har trent så mye de siste 15 årene, kun de siste 4 mnd?
Det er godt innenfor! Lykke til med løpingen :D
Takk.

Det blir mer rask gange i bakke og på mølle for å unngå unædvendig belastning + styrketrening og svømming.

Løping er for folk på 80 kg og mindre, kanskje en vakker da.

Måtte poste i en treningstråd som ikke er 100% dau og det er kun denne.
Svømming er genial trening. Gjør det så ofte du bare kan!

Ljot

Legg inn av Ljot »

Frank.N.Steen skrev: tir apr 26, 2022 6:23 pm Ny løpetur i går kveld, litt senere og nok en gang ei vraltende grevling, denne gang litt for nærgående. Husker jo disse grufulle "historiene" om at en måtte ha knekkebrød og bly i skoa, for den beit til det knasa. Vel, så mye nærkontakt ønsker en ikke, men sett mer grevling på to døgn, enn det man har gjort på flere tiår.

Enda ingen elg å se, enn så lenge. Vet de er der, for mye braking og knaking i skauen, hvis ikke det er en tjukkas som trasker rundt i busker og kratt da.
Brakingen og knakingen er fra de store grevlingene. Du ser de ikke, men de ser deg! Forøvrig stemmer det at grevlinger biter til det knaser.

Til trådens tema: crossfit i dag hos den lokale treningslangeren. 2 måneder siden sist pga pest, ryggvondt og dårlig tid. Vanlige gammelmannsproblemer altså. Kom meg greit igjennom men straffen kommer vel på torsdag.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Ljot skrev: tir apr 26, 2022 7:03 pm
Frank.N.Steen skrev: tir apr 26, 2022 6:23 pm Ny løpetur i går kveld, litt senere og nok en gang ei vraltende grevling, denne gang litt for nærgående. Husker jo disse grufulle "historiene" om at en måtte ha knekkebrød og bly i skoa, for den beit til det knasa. Vel, så mye nærkontakt ønsker en ikke, men sett mer grevling på to døgn, enn det man har gjort på flere tiår.

Enda ingen elg å se, enn så lenge. Vet de er der, for mye braking og knaking i skauen, hvis ikke det er en tjukkas som trasker rundt i busker og kratt da.
Brakingen og knakingen er fra de store grevlingene. Du ser de ikke, men de ser deg! Forøvrig stemmer det at grevlinger biter til det knaser.

Til trådens tema: crossfit i dag hos den lokale treningslangeren. 2 måneder siden sist pga pest, ryggvondt og dårlig tid. Vanlige gammelmannsproblemer altså. Kom meg greit igjennom men straffen kommer vel på torsdag.
Torsdag, eller helst enda tidligere.
Mitt heroiske og vellykkede forsøk på ny personlig rekord (som beskrevet overfor) har jeg allerede måttet betale en skyhøy pris for. Begge knærne lider av utålelig smerte. Leggene er kjørt som svidd gummi. Undersiden av føttene mine reagerer med traume og skrekkslagenhet enhver gang de kommer i kontakt med en overflate, uansett hvor harmløs og fluffy de ellers fremstår.

Det sies at den venstre hånden ikke skal vite hva den høyre gjør. Men den vet hva bena har gjort. Det er også resten av kroppen smertelig klar over, bokstavlig talt. Deres ekko spretter innom alle de indre veggene i kroppen. Med en akustikk like potent et kobrabitt som runger klarere enn den mest klagete klagesangen.

Alt jeg egentlig har igjen er stoltheten. Men det holder for denne gang.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: tir apr 26, 2022 6:23 pm Enda ingen elg å se, enn så lenge. Vet de er der, for mye braking og knaking i skauen, hvis ikke det er en tjukkas som trasker rundt i busker og kratt da.
Definitivt elg ja, og helt klart den (eller de) som lagde brakelydene, hvis ikke det var en gjeng meget overfødde grevlinger.

Uansett, fikk akkurat øye på elgen i går kveld, som da sto halvveis gjemt mellom vei/busk, og den så, eller muligens hørte meg sikkert veldig godt, og ble vel enige om at her fant man en annen vei, enn da å fortsette rett frem.
Så nei, ikke lenge etter, kom det en syklist mot meg, og i retning elgen, og han kom i hundre med overstressa bikkje i bånd, svært flomlys i panna, og når man omsider hadde fått kommet seg litt bort fra det svære dyret, kunne man høre en masse kjefting og bjeffing, så ikke umulig at syklisten fikk møte på en grinete elg, eller at sistnevnte støtte på en grinete syklist.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Nå skal offisielt årets store mål testes den 24. mai. Jeg har nå meldt meg på 10km på Fornebuløpet, og skal prøve å komme meg under 40min. Jeg løp nylig en 5km på 18:48 så jeg tror det skal være mulig basert på den fysiske formen, men er mest skeptisk til hvordan jeg vil takle den mentale biten med å presse meg såpass lenge.

Løp forøvrig min første halvmaratondistanse på over 10 år i går. Gikk forholdsvis greit, men kjente at beina begynte å bli litt sirrup de siste 3km.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: tir mai 03, 2022 9:41 am Nå skal offisielt årets store mål testes den 24. mai. Jeg har nå meldt meg på 10km på Fornebuløpet, og skal prøve å komme meg under 40min. Jeg løp nylig en 5km på 18:48 så jeg tror det skal være mulig basert på den fysiske formen, men er mest skeptisk til hvordan jeg vil takle den mentale biten med å presse meg såpass lenge.

Løp forøvrig min første halvmaratondistanse på over 10 år i går. Gikk forholdsvis greit, men kjente at beina begynte å bli litt sirrup de siste 3km.
Flott mål, det der. Fornebu er da vel ganske flatt og fint, er det ikke ?

Selv sikter jeg på 1t30min (men blir og fornøyd med sub-1.40) på halvmaraton til høsten og i likhet med deg frykter jeg og den mentale kampen på slutten..

Wellé

Legg inn av Wellé »

Boccherini skrev: tir mai 03, 2022 9:45 am
Wellé skrev: tir mai 03, 2022 9:41 am Nå skal offisielt årets store mål testes den 24. mai. Jeg har nå meldt meg på 10km på Fornebuløpet, og skal prøve å komme meg under 40min. Jeg løp nylig en 5km på 18:48 så jeg tror det skal være mulig basert på den fysiske formen, men er mest skeptisk til hvordan jeg vil takle den mentale biten med å presse meg såpass lenge.

Løp forøvrig min første halvmaratondistanse på over 10 år i går. Gikk forholdsvis greit, men kjente at beina begynte å bli litt sirrup de siste 3km.
Flott mål, det der. Fornebu er da vel ganske flatt og fint, er det ikke ?

Selv sikter jeg på 1t30min (men blir og fornøyd med sub-1.40) på halvmaraton til høsten og i likhet med deg frykter jeg og den mentale kampen på slutten..
Det så slik ut på Strava så tenkte det kunne være et fint forsøk. Målet er egentlig å klare det i løpet av løpesesongen så har fortsatt en del mnd på meg, men føler at jeg er på skuddhold for å klare det nå pluss at det er ekstremt nyttig (mental) trening bare å kjenne på å løpe distansen med mål om å klare sub40min, for et senere forsøk hvis jeg ikke klarer det.

Mulig jeg slenger meg med på det målet hvis jeg skulle klare 10km-målet før sommeren. Jeg er generelt litt skeptisk til å trene for en halvmaraton siden jeg har blitt belastningsskadet av det tidligere, men tror jeg har lært såpass mye av treningen det siste året at sjansene for det ikke er så mye større enn når jeg trener for 10km.

Jeg merket at selv bare på 5km så var det den mentale biten som nesten var det tøffeste. Jeg kjører 1-2 høyintensistetsøkter i uken, men det er ikke i nærheten av det samme som å løpe en sammenhengende distanse. Forhåpentligvis så skjer det noe med topplokket når man får et nr på brystet slik at man lettere klarer å presse seg.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: tir mai 03, 2022 10:01 am Det så slik ut på Strava så tenkte det kunne være et fint forsøk. Målet er egentlig å klare det i løpet av løpesesongen så har fortsatt en del mnd på meg, men føler at jeg er på skuddhold for å klare det nå pluss at det er ekstremt nyttig (mental) trening bare å kjenne på å løpe distansen med mål om å klare sub40min, for et senere forsøk hvis jeg ikke klarer det.

Mulig jeg slenger meg med på det målet hvis jeg skulle klare 10km-målet før sommeren. Jeg er generelt litt skeptisk til å trene for en halvmaraton siden jeg har blitt belastningsskadet av det tidligere, men tror jeg har lært såpass mye av treningen det siste året at sjansene for det ikke er så mye større enn når jeg trener for 10km.

Jeg merket at selv bare på 5km så var det den mentale biten som nesten var det tøffeste. Jeg kjører 1-2 høyintensistetsøkter i uken, men det er ikke i nærheten av det samme som å løpe en sammenhengende distanse. Forhåpentligvis så skjer det noe med topplokket når man får et nr på brystet slik at man lettere klarer å presse seg.
Ja, det ligner på min egen tankerekke, det der. Jeg må ha et eller annet mål der fremme, ellers blir det bare tull og tøys ut av det hele.

For min del varierer det litt, men 1-2 økter med god sprut er det vanlige for meg og. Nå i hjemmekontor-perioden tok det litt av, da var jeg ute stort sett hver dag, det fant jeg ut ble for mye for en som stiller i klassen M40-44. Ligger på 4-5 økter nå i uken, gitt jobb/madam/barn/hus/dugnad/logistikk/etc. En av tempoøktene mine er en 10km sånn omtrent i tenkt konkurransefart, og nå er jeg forholdsvis komfortabel med 45 min på 10km uten nevneverdige problemer. Planen er å bygge form til at dette blir tilsvarende for en 15 km og så ta resten på konkurransehodet, men så var det dette med det mentale da..

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Kortsiktige og langsiktige mål hjelper oss å finne treningsintenseiteten vi trenger for å nå disse.

Justeringer i forhold til opplevd belastning er viktige og blir stadig mer avgjørende for å kunne løpe år ut og år inn....

Kosthold, søvn og restitusjon bidrar godt for å optimalisere den enkeltes maksnivå (fart/lengde...)

Bruk gjerne pulsklokken aktivt slik at dere både styrer intensitet(belastning) under øktene og også sjekk i etterkant hvordan øktene ser ut (også i forhold til tidligere økter)

Dersom dere bruker pulsklokke så vær nøye med å finne hvilepuls og makspuls slik at sonetreningen kan fungere iht intensjonen fra produsenten 😎

Når temperaturen stiger øker også behovet for vann. Personlig tar jeg ikke med drikke på turer under 60 minutter, men dette styres nok av hva vi venner oss til.... det å drikke noen små super fordelt utover den siste halvtimen før start er "gull".

Ikke spis siste 2 timene før øktene, event noe lett dersom du ikke har fått i deg noe næring siste timene... noe frukt/korn e.l. Uansett ikke nærmere enn 60 min før aktivitet.

En banan før dusj/tøying stopper den katabole fasen og restitusjonen kan begynne (anabol fase) Topp med ett måltid rett etter økten ( helst innen første timen...). Vanskelig å få til? Ta da en proteinshake 🙃

Ukene fremover: 12-16 man/ons/fre. Styrke tir/tor. Lørdag veksle mellom rolig 4-8 km og intervall. Søn fri.

GOD LØPESOMMER 😎

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens intervaller:
(Aktiv/pause)

1/30
2/1
3/1.30
2/1
1/30
4x30/15
4x45/30
4x1/30
4x45/30
4x30/15

Blytung dag, men kan skyldes 8 km i morges og mye tung styrketrening de siste dagene. 2% stigning på alt, klarte ikke mer enn 12,8 km/t på halve siste bolk, men godt over i rød sone.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: tir apr 26, 2022 6:23 pm Ny løpetur i går kveld,,.
I de dager jeg løp var det alltid best om kvelden, og helst om det var litt mørkt (bare man hadde lys nok).
Å løpe i sol og lys var aldri moro, selv om det var fine forhold det for sykling.

Nå, i mine Power Walk (forsøk) merker jeg at når det er midt på dagen (som nå ofte må til), så gpr alt mye bedre med: solbriller.
Det gir liksom bedre konsentrasjon om det man bedriver.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: tor mai 05, 2022 8:00 pm I de dager jeg løp var det alltid best om kvelden, og helst om det var litt mørkt (bare man hadde lys nok).
Å løpe i sol og lys var aldri moro, selv om det var fine forhold det for sykling.

Nå, i mine Power Walk (forsøk) merker jeg at når det er midt på dagen (som nå ofte må til), så gpr alt mye bedre med: solbriller.
Det gir liksom bedre konsentrasjon om det man bedriver.
Ja, det å løpe i fult bekmørke omgivelser, kan nok bli en utfordring, selv om det tar ikke for lange tid (sikkert veldig forskjellig fra person til person) før øynene vender seg til mørket. Men er jo liksom litt redd for å trå flat noen små frosker, under de mørkere turene, og vil ikke ha det på samvittigheten.
Så fikk i fjor ei lue med hodelykt/lys, der kommer med 4 ulike varianter/styrker, og fine med det, er at man kan ta av selve lykta/lyset og feste den på løpejakka/t-skjorta når det blir varmere/lysere ute.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

I går fikk man kjørt unna en langt bedre og mer intenst bakkeintervall, og kortere avstand, men der pulsen lå stort sett i rødt hele veien, og stoppa på 10-11 dragninger, hvor en tidlig ut, tok kanskje litt for hardt i, og kjente syra var litt i ferd med å sette seg i bein og armer, men at ting virka å fungere bedre utover, og vil prøve på en litt slakere motbakke, men kanskje mer fokus på tempo og variere litt mer og ofte.

Fortsatt deilig med kjøligere kvelder, lå rundt 7-10 grader, og passer meg i grunn utmerket.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Løp Holmenkollstafetten i dag. 2,8km på 3:24 pace, med riktignok mye nedover. Satan som jeg sprakk!! Bena er ødelagt og høres ut som jeg har kols, men helvete det var gøy

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Wellé skrev: lør mai 14, 2022 5:47 pm Løp Holmenkollstafetten i dag. 2,8km på 3:24 pace, med riktignok mye nedover. Satan som jeg sprakk!! Bena er ødelagt og høres ut som jeg har kols, men helvete det var gøy
Besserud og ned? Har løpt den 3 X..... Du får komme deg ut på en rolig retistusjontur 8-)

Wellé

Legg inn av Wellé »

Passport skrev: lør mai 14, 2022 8:12 pm
Wellé skrev: lør mai 14, 2022 5:47 pm Løp Holmenkollstafetten i dag. 2,8km på 3:24 pace, med riktignok mye nedover. Satan som jeg sprakk!! Bena er ødelagt og høres ut som jeg har kols, men helvete det var gøy
Besserud og ned? Har løpt den 3 X..... Du får komme deg ut på en rolig retistusjontur 8-)
Nei, Holmendamme til Frognerparken

Høyst skeptisk til at jeg i det hele tatt går ut døren! Jeg vant kanskje ikke etappen min, men banketten derimot…

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Noen gode turer nå. En snau time i dag ved 8-tiden var fint i sol og ikke så altfor mye varme.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Samme intervall som sist registrert her, det gjør tydeligvis godt med to dager fri og hvitvin i går, klarte presse meg til 14,5 km/t på siste bolk 🥳 Gøøy - og veldig spyklar etterpå.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Intervall i motbakke, men mer flat strekning enn den man har benyttet siste tiden. Men utrolig moro å kjenne at kreftene holdt hele veien, og kunne kanskje kjørt enda hardere, men mulig man forsøker en til, mot slutten av uka.

Blitt en stund siden forrige langtur, og håper en får prøvd seg på en 18-22 km før måneden er over, men grunnet ikke all verdens tid, så har det blitt mest kortere turer og intervaller.

Ble litt komikveld, da ved andre dragningen, måtte selvsagt ei flue (eller annet flyvende insekt) inn i munnen min, akkurat i det man trakk pusten dypt, og slik gjentok seg ikke lenge etter. Men heldigvis ingen veps, for har vært nære å få et slikt uvesen i kjeften også under løpeturer, det er selvsagt ikke særlig hyggelig.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Frank.N.Steen skrev: tor mai 19, 2022 3:29 pm Intervall i motbakke, men mer flat strekning enn den man har benyttet siste tiden. Men utrolig moro å kjenne at kreftene holdt hele veien, og kunne kanskje kjørt enda hardere, men mulig man forsøker en til, mot slutten av uka.

Blitt en stund siden forrige langtur, og håper en får prøvd seg på en 18-22 km før måneden er over, men grunnet ikke all verdens tid, så har det blitt mest kortere turer og intervaller.

Ble litt komikveld, da ved andre dragningen, måtte selvsagt ei flue (eller annet flyvende insekt) inn i munnen min, akkurat i det man trakk pusten dypt, og slik gjentok seg ikke lenge etter. Men heldigvis ingen veps, for har vært nære å få et slikt uvesen i kjeften også under løpeturer, det er selvsagt ikke særlig hyggelig.
Du vet hva du ALDRI må si til en veps? "stikk" :D

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Uken startet med en rolig 10.5 km... ligger på ca 30-40 km pr uke fordelt på 3 økter nå og fremover sommeren. Har kjørt og kjører fortsatt 5 andre økter der jeg instruerer (delvis aktivt med på 2-3 av dem) 4 av øktene er fotball og en er løping + innlagt styrkeøvelser med kroppen som belastning. Kjører også noen lette drag i trapper/tribuner for å stramme opp lår og legger ;) Kjenner at de 5 ekstraktene gjør at selve løpingen blir tyngre og at de lange turene uteblir (foreløpig) hmmmm topp å trene andre men merker at jeg gjerne skulle hatt minst 1 stk 21 km pr med.... får vurdere hva jeg prioriterer fremover.

;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

18 grader og småyr og 56 minutter på stier. herlig

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk klokka inn 21 km på mandag kveld, og en stund siden forrige gang, det kjentes dagen derpå. Men deilig at overgangen fra 10-11 km og over til en langtur, gikk såpass greit, hvert fall under selve økta.
Eneste minuset var alt pollenstøvet (eller hva det heter), som fløy rundt i lufta, men ellers blant de bedre løpeturene denne våren, og håper på langt flere fremover.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

10.5 km i dag også... litt lavere snittpuls og noe bedre km-fart... det går rett vei...dog litt sakte. 15 grå og lettskyet under hele turen... dette er for meg det optimale løpeværet ;)

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

45x15 x 30. Fin økt i 40 varmegrader innendørs.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

13 grader og lett regn, perfekt

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk gjennomført (vel, gjennomført og gjennomført) 4x4 med 10 minutters oppvarming (og 5 minutters nedjogg) der endte opp i ca: 42-45 minutter total på tredemølle ved lokale gymmen, som man ikke har besøkt på nesten et halvt år.
Innendørs intervaller (på mølla) har jeg ikke fått teken på, eller aldri helt prøvd ut skikkelig, ettersom utendørs løping har vært mitt "kall". Men innser at her har man mye å lære og vende seg til, ettersom jeg får bare ikke taket på intervall løping i motbakke. Enten er bakken for bratt og lang, eller kort og ikke særlig utfordrende. Ingen problem med å løpe i full fart opp, men rytmen/flyten blir for ubalansert, og kjente med en gang, at etter to drag (lå i ca 16-17 km i timen) var man rimelig kjørt, og gikk nok også ut for tøft i oppvarmingen, da man lå mellom 12-15 km, og samtidig hadde feil sko, og livredd for å trå feil, og bli slengt veggimellom (sett flere på gymmen som har gått i den fella).

Men, ja, ingen tvil om at dette skal prøves ut oftere, for når det verste var unnagjort, kjente man på gleden over at det gikk "lettere" enn fryktet.
Stigning og fart, er kanskje litt man skal variere fremover, finne ut hva som passer, men 4x4 er nok den som vil benyttes til en er blitt mer trygg, og kanskje så diverse fartsleker, så man ikke går seg fast i et kjipt mønster.

En viktig ting man også glemte, var jo vann, masser av iskaldt vann på flaske. Den lå igjen i frysern, og var en isbit, så den kjente man jo også greit på, og gadd ikke å gå av halvveis i økta, og kjøpe meg flaskevann (fra automaten som sto rett bak meg) til 30-35 kroner stykket.

Spent på hvordan kroppen vil kjenne på det å kunne kombinere intervaller innendørs, med en blanding av rolige "søndagsturer" og langturer, samt kanskje noen litt mer hurtige uteøkter. Vurderer allerede nå og ta en meget rolig kort tur litt utpå kvelden, for tross den tøffe morgentrimmen, så ble jeg overrasket over hvor lite ubehag/vondt det var i beina, kun noen kjipe blemmer under fotsålen, og vel, antar at kanskje tredemølle er mer snill enn utendørs intervaller, men variasjon er nok helt klart nøkkelen for langvarig løpeglede.

God helg forresten.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

lok1 skrev: ons mai 25, 2022 3:55 pm 45x15 x 30. Fin økt i 40 varmegrader innendørs.
Hva var tempoet på hhv. første og siste drag ? :-)

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Boccherini skrev: fre mai 27, 2022 2:42 pm
lok1 skrev: ons mai 25, 2022 3:55 pm 45x15 x 30. Fin økt i 40 varmegrader innendørs.
Hva var tempoet på hhv. første og siste drag ? :-)
10x10.6 10x11.2 og 10x12. Altså km/t.

Og det er mitt tempo da. For 6 måneder siden var tempoet 9 og 10, så det kommer seg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»