Smarte ting du glemte i ditt oppussingsprosjekt/nybygg

Svar
Togepi

Smarte ting du glemte i ditt oppussingsprosjekt/nybygg

Legg inn av Togepi »

Hva angrer du på at du ikke visste om ( :D ), eller hva skulle du gjort annerledes om du fikk muligheten?

Alt fra enkle overflateoppussinger til f.eks selvbygg av hel enebolig.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Togepi skrev: man aug 16, 2021 8:34 pm Hva angrer du på at du ikke visste om ( :D ), eller hva skulle du gjort annerledes om du fikk muligheten?

Alt fra enkle overflateoppussinger til f.eks selvbygg av hel enebolig.
I det forrige huset jeg eide og pusset opp, glemte jeg å få montert nok kontakter. Det er spesielt ille å mangle uttak på kjøkkenet...for eksempel over kjøkkenbenken.... men også kjedelig å ha for få kontakter i andre rom.
Mitt tips til de som skal bygge eller pusse opp er å passe på å ha mange kontakter over alt.
Her hvor jeg bor nå er det kontakter over alt. Stor forbedring.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 10:54 am
Togepi skrev: man aug 16, 2021 8:34 pm Hva angrer du på at du ikke visste om ( :D ), eller hva skulle du gjort annerledes om du fikk muligheten?

Alt fra enkle overflateoppussinger til f.eks selvbygg av hel enebolig.
I det forrige huset jeg eide og pusset opp, glemte jeg å få montert nok kontakter. Det er spesielt ille å mangle uttak på kjøkkenet...for eksempel over kjøkkenbenken.... men også kjedelig å ha for få kontakter i andre rom.
Mitt tips til de som skal bygge eller pusse opp er å passe på å ha mange kontakter over alt.
Her hvor jeg bor nå er det kontakter over alt. Stor forbedring. Pass også på at det er nok kurser i sikringsskapet, slik at det ikke skorter på sikringenes kapasitet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 10:56 am
fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 10:54 am
Togepi skrev: man aug 16, 2021 8:34 pm Hva angrer du på at du ikke visste om ( :D ), eller hva skulle du gjort annerledes om du fikk muligheten?

Alt fra enkle overflateoppussinger til f.eks selvbygg av hel enebolig.
I det forrige huset jeg eide og pusset opp, glemte jeg å få montert nok kontakter. Det er spesielt ille å mangle uttak på kjøkkenet...for eksempel over kjøkkenbenken.... men også kjedelig å ha for få kontakter i andre rom.
Mitt tips til de som skal bygge eller pusse opp er å passe på å ha mange kontakter over alt.
Her hvor jeg bor nå er det kontakter over alt. Stor forbedring. Pass også på at det er nok kurser i sikringsskapet, slik at det ikke skorter på sikringenes kapasitet.

Skulle jeg bygget et nytt hus nå, ville jeg boret hull i fjellet for å hente ut varme derfra, montert varmepumpe for det formålet og installert vannbåren gulvvarme, for å bruke mindre strøm.

Togepi

Legg inn av Togepi »

fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 11:00 am Skulle jeg bygget et nytt hus nå, ville jeg boret hull i fjellet for å hente ut varme derfra, montert varmepumpe for det formålet og installert vannbåren gulvvarme, for å bruke mindre strøm.
Har du regnet noe på installasjonskostnad, samt vedlikehold mot snittpris på strøm?

Uten å ha gjort noen utregninger selv, så hadde jeg trodd at man skal måtte spare ganske mye på strømforbruket i året for å forsvare kostnaden. Jeg går selv for varmekabler og varmefolie for primæroppvarming. (Med mindre du greier å overbevise meg, jeg har fortsatt mulighet til å ombestemme meg :) )

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Togepi skrev: tir aug 17, 2021 9:33 pm
fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 11:00 am Skulle jeg bygget et nytt hus nå, ville jeg boret hull i fjellet for å hente ut varme derfra, montert varmepumpe for det formålet og installert vannbåren gulvvarme, for å bruke mindre strøm.
Har du regnet noe på installasjonskostnad, samt vedlikehold mot snittpris på strøm?

Uten å ha gjort noen utregninger selv, så hadde jeg trodd at man skal måtte spare ganske mye på strømforbruket i året for å forsvare kostnaden. Jeg går selv for varmekabler og varmefolie for primæroppvarming. (Med mindre du greier å overbevise meg, jeg har fortsatt mulighet til å ombestemme meg :) )
Jeg hadde ingen tanker på å overbevise hverken deg eller noen andre, jeg bare nevnte at jeg personlig ville gjort det.
Men mange har da regnet på slike ting, og det er ganske lett å finne forskjellige regnestykker der ute som kan gi en idè om hvor mange år det tar før investeringen nedbetaler seg.
Men en ting er sikkert....det er dyrt å installere slikt. Det lønner seg mer etterhvert som strømprisen blir høyere.
God isolasjon er det beste tiltak for å spare penger på sikt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»