Landbruk og miljø

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Landbruk og miljø

Legg inn av Bantor »

Sultkatastrofe truer visstnok i deler av verden.

Vi må satse på landbruket osv.
Men, hva slags landbruk er det vi skal satse på?

Luksusforbruk av kjøtt fort opp på soya er nok ikke bærekraftig i lengden.

Mye av det landbruket i Norge produserer er kanskje ikke det som gir mest beredskap?

Det som gir best beredskap er nok poteter, bygg, rug , havre og litegrann hvete. I tillegg til favabønner og erter.
Spe på med litt fisk. Og kanskje noe raps.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 1:14 pm Sultkatastrofe truer visstnok i deler av verden.

Vi må satse på landbruket osv.
Men, hva slags landbruk er det vi skal satse på?

Luksusforbruk av kjøtt fort opp på soya er nok ikke bærekraftig i lengden.

Mye av det landbruket i Norge produserer er kanskje ikke det som gir mest beredskap?

Det som gir best beredskap er nok poteter, bygg, rug , havre og litegrann hvete. I tillegg til favabønner og erter.
Spe på med litt fisk. Og kanskje noe raps.
Jeg har vært inne på det mange ganger før i mange andre tråder :
Industriell hamp er en fantastisk plante som har mange bruksområder og er lett å dyrke i Norge.
Den trenger ikke kunstgjødsel, men forbedrer jordsmonnet der den dyrkes.
Dette er det forbudt å dyrke i Norge, i motsetning til hos våre nordiske naboer.
OBS!!!!
Den er ikke mulig å bruke som rusmiddel.

Opphev det meningsløse forbudet. Gi norske bønder en mulighet til å dyrke denne fantastiske planten.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Vet du noe om hampolje kontra rapsolje? Med tanke på bruk som matolje?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

fargeblind skrev: man mai 09, 2022 1:27 pm
Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 1:14 pm

Men, hva slags landbruk er det vi skal satse på?

Industriell hamp

OBS!!!!
Den er ikke mulig å bruke som rusmiddel.

Men hva i huleste er vitsen da 😇
Om det blir sultkatastrofe, så kunne man i det minste fått døyvet smerten :mrgreen:

(Beklager, jeg klarte ikke dy meg)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Henningsen skrev: man mai 09, 2022 1:37 pm
fargeblind skrev: man mai 09, 2022 1:27 pm
Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 1:14 pm

Men, hva slags landbruk er det vi skal satse på?

Industriell hamp

OBS!!!!
Den er ikke mulig å bruke som rusmiddel.

Men hva i huleste er vitsen da 😇
Om det blir sultkatastrofe, så kunne man i det minste fått døyvet smerten :mrgreen:

(Beklager, jeg klarte ikke dy meg)
hehehehehehehe......men hallo?
Vi bor faktisk i verden.
Uansett om det blir atomkrig, vil dopen fortsette å flyte.
Her i Norge har narkotika vært forbudt hele mitt liv, men alle får likevel tak i det de ønsker.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Dette med atomkrig er jo interessant. Melk er visst ikke lurt å drikke den første tiden etter en kjernefysisk hendelse. Ditto for saltholdig mat.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 1:42 pm Dette med atomkrig er jo interessant. Melk er visst ikke lurt å drikke den første tiden etter en kjernefysisk hendelse. Ditto for saltholdig mat.
Matolje fra hamp-planten erstatter jod.
Neida....kødda.
Men den kan erstatte solsikkeolje.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 1:14 pm Sultkatastrofe truer visstnok i deler av verden.

Vi må satse på landbruket osv.

"Osv." er da kanskje "havbruk/sjøbruk/vannbassengbruk.."?
Ulike typer tang, tare, sjøgress.. burde kanskje kunne gå an å dyrke året rundt også(?).

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Zpiff skrev: man mai 09, 2022 3:02 pm
Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 1:14 pm Sultkatastrofe truer visstnok i deler av verden.

Vi må satse på landbruket osv.

"Osv." er da kanskje "havbruk/sjøbruk/vannbassengbruk.."?
Ulike typer tang, tare, sjøgress.. burde kanskje kunne gå an å dyrke året rundt også(?).
Det er ikke det samme. Kan ikke dyrke tang og tare på matjord.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Så hampoljen er en bra "salat og smoothie" olje. Men kanskje ikke løsningen med tanke på steking og baking?

Jeg leste med glede artikler om at tang skulle bli mat for en del år siden. Fikk inntrykk av at det bare var å snaubeite kysten. Så kom reportasjer og artikler som modererte dette noe. Tang og sånn er bare i begrenset grad egnet til mat når alt kommer til alt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 1:14 pm Sultkatastrofe truer visstnok i deler av verden.

Vi må satse på landbruket osv.
Men, hva slags landbruk er det vi skal satse på?

Luksusforbruk av kjøtt fort opp på soya er nok ikke bærekraftig i lengden.

Mye av det landbruket i Norge produserer er kanskje ikke det som gir mest beredskap?

Det som gir best beredskap er nok poteter, bygg, rug , havre og litegrann hvete. I tillegg til favabønner og erter.
Spe på med litt fisk. Og kanskje noe raps.



3% av Norge er dyrkbart og kun 1% av dette er egent til dyrking av matplanter. Resten er kun egnet til dyrking av gras. 40% av landet består av utmarksbeite.
Så du tar feil, Norge er ikke videre egnet til dyrking av matplanter i stor stil, derimot er Norge svært godt egnet til produksjon av kjøtt og melk.
Og til din orientering spiser kyrne mest gress. Det er høner, gris og oppdrettslaks som eter kraftfor. Det betyr at vi ikke vil ha store mengder fisk i en krisesituasjon dersom vi ikke kan importere. Men kjøtt vil vi ha nok av, og poteter. Vi vil også ha nok av korn som vi nå bruker til dyrefor. Dette kan også spises av mennesker.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Hmm ja. Har nok lest for mye veganer propaganda...

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 8:48 pm Hmm ja. Har nok lest for mye veganer propaganda...


Det er du visstnok ikke alene om, skal en dømme etter det en leser i kommentarfelt og etter programmet til MDG. Mange som tror vi kan dyrke grønnsaker i utmarka.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gårdsdattra skrev: man mai 09, 2022 9:00 pm
Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 8:48 pm Hmm ja. Har nok lest for mye veganer propaganda...
Mange som tror vi kan dyrke grønnsaker i utmarka.
Det får bli skvallerkål i så tilfelle det da ;)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Henningsen skrev: man mai 09, 2022 9:21 pm
Gårdsdattra skrev: man mai 09, 2022 9:00 pm
Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 8:48 pm Hmm ja. Har nok lest for mye veganer propaganda...
Mange som tror vi kan dyrke grønnsaker i utmarka.
Det får bli skvallerkål i så tilfelle det da ;)


Hehe

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: man mai 09, 2022 1:27 pm Industriell hamp er en fantastisk plante som har mange bruksområder og er lett å dyrke i Norge.
Den trenger ikke kunstgjødsel, men forbedrer jordsmonnet der den dyrkes.
Det er bare tull. Sannsynligvis bare noe du har hørt fra forskrudde pothoder.

Absolutt ingen ting man dyrker og høster forbedrer jordsmonnet. Alt man dyrker suger ut næringen fra jordsmonnet, og som må etterhvert tilføres ny næring fra andre steder.

Man utarmere jorda samme hva man dyrker og høster.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.E. skrev: tor mai 19, 2022 12:22 pm
fargeblind skrev: man mai 09, 2022 1:27 pm Industriell hamp er en fantastisk plante som har mange bruksområder og er lett å dyrke i Norge.
Den trenger ikke kunstgjødsel, men forbedrer jordsmonnet der den dyrkes.
Det er bare tull. Sannsynligvis bare noe du har hørt fra forskrudde pothoder.

Absolutt ingen ting man dyrker og høster forbedrer jordsmonnet. Alt man dyrker suger ut næringen fra jordsmonnet, og som må etterhvert tilføres ny næring fra andre steder.

Man utarmere jorda samme hva man dyrker og høster.
Nei.
Hamp er helt anderledes enn andre planter.
Hamp forbedrer jordsmonnet.
Les mer her :
https://no.formulaswiss.com/blogs/nyhet ... -forskning
Merk deg også at hele verden unntatt Norge har forstått hvor mange fordeler denne planten har.
Siste land ute til å legalisere (så vidt jeg vet) er Thailand, som etter flere tiår med den samme forbudslinja som Norge i disse dager innfører hamp som et legalt produkt.
https://www.tv2.no/a/14786660/
Nå skal det sies at det er litt på siden av den debatten om industriell hamp vi har i Norge, da. Siden de også legaliserer planter som man kan røyke for å bli skakk.
De vil vel ta opp konkurransen med Amsterdam, kanskje.....som tiltrekker seg så mange turister som vil røyke i Coffeshop......
edit......jeg har vel nevnt det før, men kan presisere enda en gang at jeg ikke røyker hasj, cannabis eller andre lignende stoffer selv, og ikke rører noe annet av narkotika.
(I tilfelle du skulle falle for fristelsen til å kalle meg et dophue, potethode eller lignende)

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 4:06 pm
B.E. skrev: tor mai 19, 2022 12:22 pm
fargeblind skrev: man mai 09, 2022 1:27 pm Industriell hamp er en fantastisk plante som har mange bruksområder og er lett å dyrke i Norge.
Den trenger ikke kunstgjødsel, men forbedrer jordsmonnet der den dyrkes.
Det er bare tull. Sannsynligvis bare noe du har hørt fra forskrudde pothoder.

Absolutt ingen ting man dyrker og høster forbedrer jordsmonnet. Alt man dyrker suger ut næringen fra jordsmonnet, og som må etterhvert tilføres ny næring fra andre steder.

Man utarmere jorda samme hva man dyrker og høster.
Nei.
Hamp er helt anderledes enn andre planter.
Hamp forbedrer jordsmonnet.
Les mer her :
Hah! Hva var det jeg sa??? :lol: :lol: :lol:

Stoler du virkelig på den dop-bloggen skrevet av forskrudde pothoder som røyker ugress? Du burde være mer kildekritisk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.E. skrev: tor mai 19, 2022 4:36 pm
fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 4:06 pm
B.E. skrev: tor mai 19, 2022 12:22 pm

Det er bare tull. Sannsynligvis bare noe du har hørt fra forskrudde pothoder.

Absolutt ingen ting man dyrker og høster forbedrer jordsmonnet. Alt man dyrker suger ut næringen fra jordsmonnet, og som må etterhvert tilføres ny næring fra andre steder.

Man utarmere jorda samme hva man dyrker og høster.
Nei.
Hamp er helt anderledes enn andre planter.
Hamp forbedrer jordsmonnet.
Les mer her :
Hah! Hva var det jeg sa??? :lol: :lol: :lol:

Stoler du virkelig på den dop-bloggen skrevet av forskrudde pothoder som røyker ugress? Du burde være mer kildekritisk.
sukk. Jeg er kildekritisk.
Du får hoste opp noen andre kilder, da.
Det første du skal servere, er kilder som dokumenterer at industriell hamp kan brukes som dop.
Lykke til.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 4:51 pm sukk. Jeg er kildekritisk.
Du får hoste opp noen andre kilder, da.
Det første du skal servere, er kilder som dokumenterer at industriell hamp kan brukes som dop.
Lykke til.
Bloggen du linket til omhandlet åpenbart cannabis sativa. Det er den eneste planten i hampfamilien som inneholder virkestoffene thc og cbd, og brukes til å fremstille dopet hashish og marihuana.

Hampfamilien (Cannabaceae) er en plantefamilie i roseordenen (Rosales). Den omfatter 170 arter fordelt på 9-14 planteslekter – deriblant hampeslekten og humleslekten.
https://no.wikipedia.org/wiki/Hampfamilien

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.E. skrev: tor mai 19, 2022 5:39 pm
fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 4:51 pm sukk. Jeg er kildekritisk.
Du får hoste opp noen andre kilder, da.
Det første du skal servere, er kilder som dokumenterer at industriell hamp kan brukes som dop.
Lykke til.
Bloggen du linket til omhandlet åpenbart cannabis sativa. Det er den eneste planten i hampfamilien som inneholder virkestoffene thc og cbd, og brukes til å fremstille dopet hashish og marihuana.

Hampfamilien (Cannabaceae) er en plantefamilie i roseordenen (Rosales). Den omfatter 170 arter fordelt på 9-14 planteslekter – deriblant hampeslekten og humleslekten.
https://no.wikipedia.org/wiki/Hampfamilien
Hva røyker du, egentlig??? De brukte sokkene dine?
Kan du lese mitt første innlegg i tråden en gang til, er du snill?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 5:46 pm
B.E. skrev: tor mai 19, 2022 5:39 pm
fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 4:51 pm sukk. Jeg er kildekritisk.
Du får hoste opp noen andre kilder, da.
Det første du skal servere, er kilder som dokumenterer at industriell hamp kan brukes som dop.
Lykke til.
Bloggen du linket til omhandlet åpenbart cannabis sativa. Det er den eneste planten i hampfamilien som inneholder virkestoffene thc og cbd, og brukes til å fremstille dopet hashish og marihuana.

Hampfamilien (Cannabaceae) er en plantefamilie i roseordenen (Rosales). Den omfatter 170 arter fordelt på 9-14 planteslekter – deriblant hampeslekten og humleslekten.
https://no.wikipedia.org/wiki/Hampfamilien
Hva røyker du, egentlig??? De brukte sokkene dine?
Kan du lese mitt første innlegg i tråden en gang til, er du snill?
Jeg har både lest og kommentert ditt første innlegg.
Hva har du røyka siden du allerede har glemt det??? Korttidshukommelsen virker kraftig redusert.


Du skriver:
Den trenger ikke kunstgjødsel, men forbedrer jordsmonnet der den dyrkes.
Jeg svarer:
Det er bare tull. Sannsynligvis bare noe du har hørt fra forskrudde pothoder.

Absolutt ingen ting man dyrker og høster forbedrer jordsmonnet. Alt man dyrker suger ut næringen fra jordsmonnet, og som må etterhvert tilføres ny næring fra andre steder.

Man utarmere jorda samme hva man dyrker og høster.

Og du fortsetter med å linke til en blogg som er skrevet av noen som ser ut til å ha røyka litt for mye dop. :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»