Brødrister

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Brødrister

Legg inn av rosmebraad »

Er her meninger om brød og risting?

Klassikeren er kanskje hvitt brød (loff) med smør og marmelade/syltetøy.

Jeg toaster nå et grovt og tungt rugbrød, og bruler Tine smør og geitost på. Dette er godt!

Hva da med selve apparatet? I stil med A-magasinet og Fredrik Skavlan har jeg den engelske toasteren Dualit. Denne har IKKE pop-up-funksjon, så man må time/røkte tiden selv, via en mekanisk klokke som tikker ned fra opptil 3 minutter. Og prisen er firesifret.
Toastere med popup fås fra 99 kr med porto (netonnet)

Søndag med toast, kokt egg, traktekaffe og ikke minst jobbfri. Noe som mangler?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, rista loff er gode saker. Toast med marmelade. Og gjerne bløtkokt egg. Men grovere brød synes jeg ikke er godt ristet. Spesielt synes jeg det lukter ikke bra. Har ikke brødrister, men rister ofte brød til søndags frokost hvis jeg har kjøpt loff eller fint surdeigsbrød dagen før. Det gjør jeg i steikepanna. Det funker fint og man slipper at en brødrister tar opp plass. For øvrig husker jeg det var stor stas en gang på 70-tallet da den første brødristeren kom i hus.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Brødristeren er en av få dingser som alltid står tilkoblet plassert på dedikert plass på kjøkkenet.
Den er i bruk hver dag.
I fryseren har vi loff og brød, ferdig oppskåret.
Etter behag hentes ønsket brød fra fryseren og tines i brødristeren.
Ikke en skive går til spille.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

rosmebraad skrev: søn jan 09, 2022 2:43 pm Hva da med selve apparatet? I stil med A-magasinet og Fredrik Skavlan har jeg den engelske toasteren Dualit. Denne har IKKE pop-up-funksjon, så man må time/røkte tiden selv, via en mekanisk klokke som tikker ned fra opptil 3 minutter. Og prisen er firesifret.
Her snakker vi conspicuous consumption! Meningsløst forbruk!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nåja, etter debatt pr. krone er det vel anvendte penger!

Ironien er at modeller til en tidel av prisen oppleved som 'bedre' av de fleste pga. elektronisk timer og popup-funksjon.
(Antatt levetid og mulighet for bytte av deler skal være i miljøet og førstnevntes favør.)

(Et annet poeng i Skavlan-reportasjen var at han balet med å lage hjemmebakt brød mens barna foretrakk billigste kneipp.)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

rosmebraad skrev: søn jan 09, 2022 9:13 pm Nåja, etter debatt pr. krone er det vel anvendte penger!

Ironien er at modeller til en tidel av prisen oppleved som 'bedre' av de fleste pga. elektronisk timer og popup-funksjon.
(Antatt levetid og mulighet for bytte av deler skal være i miljøet og førstnevntes favør.)

(Et annet poeng i Skavlan-reportasjen var at han balet med å lage hjemmebakt brød mens barna foretrakk billigste kneipp.)
hmmm....aner ikke hva dingsen vår kostet, jeg tror vi har hatt den siden vi flyttet hit for snart atten år siden.
Hvorfor vi ikke har skiftet den ut? Fungerer strålende og popper opp skivene når de er passe.
Når er de passe? Det bestemmer vi ved å stille inn tiden.
MLE lagde forresten en brøddeig i kveld.
Står i stekeovnen nå.
Om en halv time er det nystekt grovbrød.
Morgendagens frokost er i boks.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Brødrister.. Har ikke hatt tilgang til det siden jeg var ung og bodde hjemme hos mine foreldre.
Tror søren meg jeg skal vurdere å kjøpe det. Ristet hvetebrød var noe jeg likte godt før, i hvert fall.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bruker det hver eneste dag.
Kun med grovbrød -en meget god start på dagen!

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Vel. For det første er det ikke spesielt smart å putte brødskiver med smør og ost loddrett i brødristeren. Der bør kun være rene brødskiver, så putter man pålegg på etterpå.

Selv synes jeg omtrent alt spiselig pålegg er godt på ristet brød. Og alle typer brødskiver kan ristes. Også veldig godt å putte hamburgerbrød i brødristeren før man legger hamburgeren og diverse mellom.

Toast derimot lager man på en annen måte, hvor man legger sammen to skiver med passende pålegg mellom, og legger de i noe som kalles toastjern. Da ligger skivene vannrett slik at pålegget ikke renner ut. Selv synes jeg faktisk at et gammelt firkantet vaffeljern er bedre enn toastjernet.

En tredje ting er å bruke stekeovnen. I den kan man legg inn enkle skiver med pålegg som passer på toppen.

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Årets tråd 😀

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»