Hartlepool United

Svar
paul_dalton_11
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hartlepool United

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: man mai 02, 2022 10:25 am Ikke ufortjent at Odusina og Molyneux stakk av sted med individuelle priser, og da blir det antakelig et rotterace for å beholde dem gjennom sommeren og fram til ligastarten i august. Hvordan ser du på mulighetene? Sitter Raj så hardt på pengesekken at sjansene for at han skal åpne den for å tilby spillere de kontraktene de etter hvert er i nærheten av å fortjene er heller skrale?
Jeg tror at Raj er ganske bestemt på at lønningene skal være innenfor et budsjett og at det er litt ulikt syn hos spillere/klubbledelse om hva som er et godt tilbud - på samme måte som kontraktforhandlingene mellom Challinor og Raj som endte som offentlig krangling. Så jeg tenker at Molyneux og Odusina fort går tapt nettopp av de grunner du beskriver. Så jeg må innrømme at jeg frykter det kommende overgangsvinduet og tenker at vi har god sjanse til å oppleve en vanskelig andresesong som ligaklubb. Måtte min frykt vise seg å være overdrevet...!

paul_dalton_11

Det er tett mellom kampene nå i sesongavslutningen. Nå klokka 15 sparkes det igang en veldedighetskamp mellom et lag ledet av Graeme Lee mot gamle Hartlepoolhelter der inntektene går til fru Lee sin kamp mot hjernekreft.
Det er mange gode navn på Pools XI, og på motstanderlaget spiller Graeme Lee og Jonathan Woodgate på stopperplass, og det er også gamle kjenninger som Ian Clark og James Coppinger - samt flere tidligere Middlesbrough-spillere.

Pools XI: Dimi; Nelson, Barron, Hartley; Butler, Miller, Tinkler, Horwood; Franks; Boyd, Henderson.

paul_dalton_11

Siden man ikke får se Pools XI på Bank Holliday så får man heller se en annen tidligere Hartlepoolhelt i aksjon, Rhys Oates for Mansfield borte i Salford. Underholdende kamp som står 2-2 fem minutter før slutt, men ingen scoringer fra Rhys så langt - selv om han har vært nær. Han skjøt oss som kjent til opprykk på egenhånd i playoff-sluttspillet forrige sommer.

paul_dalton_11

paul_dalton_11 skrev: man mai 02, 2022 3:05 pm Nå klokka 15 sparkes det igang en veldedighetskamp mellom et lag ledet av Graeme Lee mot gamle Hartlepoolhelter
Pools XI tok ledelsen ved Mark Tinkler og doblet ledelsen ved Jonathan Franks før Graeme Lee reduserte fra straffemerket. Deretter økte Marc Ellison til 3-1 og Steven Istead til 4-2 til Pools, mens 2-3 scoringen fikk jeg ikke med meg hvem som scoret for Graeme Lees lag. Chris Turner ledet Pools XI i en kamp som akkurat er slutt.

paul_dalton_11

Graeme Lee har fått sparken som manager i Hartlepool
I kveld kom meldingen om at Lee har blitt avsatt som manager, og at Nelson og Sweeney vil lede laget i siste serierunde lørdag. Han ble ansatt i desember og har vært med å sikre ny kontrakt I League2 for en nyopprykket klubb, samt nådd 4.runde i FA-cupen og semifinale i Football League Trophy. Men etter semifinaletapet så har klubben kun maktet å plukke opp 7 av 33 poeng. Den dårlige formutviklingen oppgis som årsak til avskjedelsen.

Selv om meldingen i kveld kom noe overraskende på meg er magefølelsen at avgjørelsen virker fornuftig. Det er vanskelig å si om det er manageren eller spillerstallen sin skyld at formen har vært dalende denne våren. Jeg satt med en liten tvil om manageren var god nok, og dersom man skulle gi han et overgangsvindu å bygge sitt eget lag, så måtte han få høsten til å bevise at at han var god nok. Da kunne vi risikert å ende opp med et managerbytte i oktober/november og en kamp godt plantet i nedre tredjedel av tabellen. Så jeg føler at Raj og styret ikke har ville tatt den sjansen og heller ta managerbyttet nå. Det kan også være at manageren har fått skylda for at så langt kun Crawford har forlenget kontrakten og at spillere har uttrykt seg negativt å forlenge under dagens trenerteam.

Man kan jo stille seg spørsmål om timingen med managerbytte så tett opp i ligaslutt. Hvorfor ikke la manageren sitte ut tre dager til så man kunne tatt dette etter sesongslutt? Eller hvorfor ikke gjøre dette for 2-3 uker siden, så man fikk bedre tid til å få på plass en ny manager før retained-list skal slippes? Normalt sett har Raj tatt seg god tid når ny manager skal ansettes. Følges samme prosedyre nå er det fort gjort at vi blir hengende etter i overgangsvinduet.

Med tilskuersnitt på 5187 så har det vært en riktig feel-good-stemning på Victoria Park. Og jeg regner med at klubben er redd for at feel-good-faktoren skal bli skadet med dalende resultater og en manager som ikke fenger massene på tribunene. Klubben har stadig sunnere økonomi, det investeres stadig i klubbens infrastruktur og til neste sesong er også klubbens akademi tilbake. Styreformann Raj sier at det ble investert i spillere i januar, og det vil også bli investert i spillere denne sommeren. Målet skal være å kjempe om opprykk til League1. Skal det være realistisk så må man nok få på plass en god manager i Challinor-klasse og lykkes med å beholde spillere og signere noen gode forsterkninger. Vi har ikke sett ut som opprykksmaterie de siste par månedene.

Brukeravatar
mikemodano
Sted: Oslo
Has thanked: 21 times
Been thanked: 37 times

Legg inn av mikemodano »

Jeg tillater meg å være smått sjokkskadet, dalton. Lee sparket? I alle vide og brede. Hva er verden kommet til? Er det formann og styre som erkjenner at manageransettelsen i utgangspunktet var gal? Ja, for det finnes da ikke fnugg av fornuft i dette, spesielt med tanke på tidspunktet, som du sier. Ja, så har tendensen åpenbart vært på en solid nedadgående kurve i en god stund, men all den tid plassen relativt tidlig kunne hevdes å være sikret, så har da knappest sesonginnspurten vært noen målestokk for verken Lee eller truppen? Jeg vil kalle det på grensen til skandaløst å sende ham på dør nå, og tenker at Raj minst må være nær en storsignering for managerposten slik han nå ter seg.

Jøye meg!

paul_dalton_11

David Ferguson skriver under ny kontrakt med klubben
I dag kom nyheten om at David Ferguson har skrevet under ny 2-årskontrakt med klubben. Han sier at de to årene i Hartlepool har vært de beste minnene i karrièren så langt og at han ønsket å fortsette karrièren i Hartlepool. Venstrebacken har vært en nøkkelspiller de to siste sesongene og dette er en signering som gir fansen optimisme og glede. Våre vingbacker, Sterry og Ferguson, har vært en nøkkelfaktor i suksessen de to siste sesongene og det er viktig at vi får med oss dem videre inn i en ny sesong.

paul_dalton_11

Med forbehold om at jeg har korrekt oversikt over kontraktsituasjonen så skal vi nå ha seks spillere under kontrakt inn i neste sesong etter at Crawford og Ferguson har forlenget sine kontrakter.

Kontrakt utgår
Killip, Byrne, Francis-Angol, Liddle, Odusina, Ogle, MacDonald, Shelton, Smith, Cook, Grey, Molyneux.

Lånte spillere
Bilokapic, Hull, Fletcher, Morris, White.
Vi skal ha en utkjøpsklausul på Morris etter endt lån.

Kontrakt inn i neste sesong
Bogle, Carver, Crawford, Featherstone, Ferguson, Sterry,

paul_dalton_11

Laget mot Colchester
Skadeproblemene gjør at vi i ligaavslutningen på Victoria Park kun klarer å stille med fire reserver, inkludert en reservekeeper. Nelson og Sweeney ser ut til å ha satt opp en 3-4-3 formasjon, eventuelt en 3-4-2-1 formasjon. Vi får håpe at vi kan avslutte ligasesongen på en bedre måte enn det vi har vist de siste par måneder.

Laget: Killip; Hull, Liddle, Odusina; Sterry, Featherstone, Crawford, Ferguson; Molyneux, Bogle, Olomola. Reserver: Bilokapic, Ogle, Smith, Carver.

paul_dalton_11

Hartlepool forlenger med Ben Killip
Det ble i ettermiddag kjent at klubben har tatt ut opsjon på forlengelse med keeper Ben Killip. Keeperen har hatt stadig utvikling etter at han kom til Victoria Park og passerte i vår hundre ligakamper for klubben. Dermed er han den tredje spilleren som fått fornyet kontrakt etter Crawford og Ferguson.

Jeg har forstått det slik at spillerne i dag har vært på Victoria Park i møte(r) og de har sannsynligvis fått beskjed om sine skjebner etter denne sesongen. Det betyr at retained list er rett rundt hjørnet. Sannsynligvis blir listen sluppet før helgen.

Utgående kontrakt
Byrne, Francis-Angol, Liddle, Odusina, Ogle, MacDonald, Shelton, Smith, Cook, Grey, Molyneux.

Lånte spillere
Bilokapic, Hull, Fletcher, Morris, White.
Vi skal ha en utkjøpsklausul på Morris etter endt lån.

Bogle, Carver, Crawford, Featherstone, Ferguson, Killip, Sterry,

paul_dalton_11

Hartlepool forlenger med Grey
Klubben melder i dag at de har tatt ut opsjon på forlengelse på angrepstalentet vår, Joe Grey. 19-åringen har vært tidvis svært god denne sesongen. Dermed begynner vi å få på plass en liten stamme i laget til neste sesong. Likevel, jeg tenker at litt av grunnen til at de legger ut melding om Killip i går og Grey i dag er at de positive nyhetene ikke skal overskygges av de negative når det blir kjent at Molyneux og Odusina ikke forlenger. Vi får håpe at jeg tar feil!

Bogle, Carver, Crawford, Featherstone, Ferguson, Grey, Killip, Sterry,

paul_dalton_11

Første treningskamp offentliggjort
Hartlepool skal møte Blackburn til treningskamp den 20.juli på Victoria Park. Rovers blir en sportslig vrien motstander, men motstand fra championship bør gi gode besøkstall i denne oppkjøringskampen.

paul_dalton_11

SPILLESTATISTIKK: SESONGEN 2021-22
Sesongen er ferdigspilt for Hartlepool og det er på tide å oppsummere sesongen som har gått. Vi starter med å presentere statistikk over spillere benyttet i liga og cup denne sesongen. 46 ligakamper og 12 cupkamper ble fasit i en sesong der vi nådde fjerde runde av FA-cup og semifinale i Football League Trophy.

Totalt 33 spillere ble benyttet gjennom sesongen. Kun 44 mål på 46 ligakamper viser tydelig hovedproblemet til Pools denne sesongen - å sette ballen i motstandernes mål. Molyneux ble mestscorende i ligaen med åtte scoringer, et sjeldent lavt tall for en toppscorer.

Spillere benyttet i ligaen (46 kamper/33 spillere)
42 Killip, 41(+1) Ferguson, 40 Byrne, 40 Featherstone, 37 Sterry, 35(+8) Molyneux, 29(+3) Liddle, 29(+2) Odusina, 27(+6) Shelton, 22(+6) Crawford, 19(+1) Bogle, 16 Francis-Angol, 15(+4) Daly, 12(+6) Holohan, 11(+6) Cullen, 10 Morris, 9(+19) Grey, 9(+6) White, 8(+10) Ogle, 8(+2) Goodwin, 7 Hendrie, 6(+11) Carver, 6(+6) Olomola, 5(+2) Burey, 5(+2) Hull, 4(+3) Smith, 3(+12) Fletcher, 3(+5) Fondop, 3 Jones, 2 Bilokapic, 2 Mitchell, 1(+3) Cook, 0(+1) Lawlor.

Spillere benyttet totalt, serie og cup (58 kamper/33 spillere)
50(+1) Byrne, 49(+3) Ferguson, 49 Killip, 46(+1) Featherstone, 44(+11) Molyneux, 44 Sterry, 40(+3) Odusina, 35(+3) Liddle, 34(+7) Shelton, 30(+8) Crawford, 22(+5) Daly, 22 Francis-Angol, 21(+1) Bogle, 18(+9) Cullen, 14(+23) Grey, 14(+8) Holohan, 13(+11) Ogle, 12(+3) Goodwin, 11(+4) Smith, 11 Hendrie, 11 Morris, 9(+7) White, 8(+9) Olomola, 8 Mitchell, 6(+12) Carver, 6(+3) Burey, 6 Jones, 5(+2) Hull, 3(+13) Fletcher, 3(+10) Fondop, 2(+3) Cook, 2 Bilokapic, 1(+1) Lawlor.

Målscorere i ligaen (44 mål)
8 Molyneux, 5 Bogle, 5 Featherstone, 4 Cullen, 4 Ferguson, 3 Burey, 2 Daly, 2 Holohan, 2 Selvmål, 2 Sterry, 1 Byrne, 1 Crawford, 1 Fletcher, 1 Goodwin, 1 Grey, 1 Morris, 1 Shelton.

Målscorere totalt, serie + cup (64 mål)
12 Molyneux, 7 Daly, 6 Cullen, 5 Bogle, 5 Featherstone, 5 Ferguson, 4 Grey, 4 Selvmål, 3 Burey, 2 Holohan, 2 Goodwin, 2 Shelton, 2 Sterry, 1 Byrne, 1 Crawford, 1 Fletcher, 1 Morris, 1 Olomola.

paul_dalton_11

Tilskuersnittet på Victoria Park denne sesongen var 5.195 tilskuere. Dette er et historisk godt tilskuertall for å være Hartlepool. Jeg mener vi hadde hakket bedre snitt i de av sesongene i glansdagene i League1 på midten av 2000-tallet. Bortsett fra dette må man nok mange tiår tilbake for å finne tilsvarende tall. Det har vært god stemning på tribunene og en feel-good-faktor rundt klubben. Selv med en bratt dalende formkurve siste månedene av sesongen kom vi godt ut av det med tanke på tilskuertall. Nå gjelder det å ansette en dyktig manager og gjøre noen spennende signeringer i løpet av sommeren slik at vi kan holde på publikumet vårt - og aller helst klare å øke ytterligere i den kommende sesongen.

Svar

Gå tilbake til «Fotball - Britisk Øvrig»