Jeg tror dette med at elbiler alltid sinker stammer hvert fall delvis fra en liten bekreftelsestendens. Jeg synes da stadig det er en Toyota Yaris eller lignende med en gammel dame inni som ligger i 90 i 110-sonen, men det er klart at hvis man allerede har et inntrykk av at dette er et utelukkende elbil-problem så vil man jo nå og da få det bekreftet da det er fryktelig mange elbiler på veien. Det blir litt som med BMW, Audi (eller Tesla) og blinklys. Jeg tipper det er like mange Passater som driter i blinklys i rundkjøringa, men man vet alle hvem som blir hengt ut for detCabal skrev: ↑lør aug 21, 2021 7:52 pmEr en del eldre elbiler og de mindre typene med liten rekkevidde kan man feks se ligge i 90 i 110-sonen. Har dog aldri opplevd at de sinker så mye i rundkjøringer, heller motsatt i all hovedsak.
Nå er det ikke mange av de moderne elbilene som trenger å tenke så mye på å spare strøm da man omtrent ikke opplever rekkeviddeangst i dem, da de fleste går langt nok i massevis - og det fort
Elbilen - Hvor vil dette ende?
Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?
Ikke uenig i det, har selv Model S og synes faktisk det designet holder seg enda selv om jeg åpenbart er noe inhabil. Men Model 3, X og Y er ikke akkurat designperler, eller «S3XY» som Musk ville sagt.PapaSmurf skrev: ↑lør aug 21, 2021 7:31 pmPolestar 2, men vi har en e-Niro som bil nummer 2. og den er på tross av et traust utseende ganske så sprek den også.
Jeg vurderte Tesla, men føler de bommer på designet. Begynte strålende med Model S, og så føler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.
Elbilsalget når stadig nye høyder, men pussig nok så øker også salget av bensin og diesel. Tenker ikke på bilene, men drivstoffet.
https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454
Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel også færre utlandsturister.
Prisen på bensin er jo nå helt hinsidiges, så priser på over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at å øke prisen for å minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for må man ha bensin, så må man det uansett pris.
https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454
Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel også færre utlandsturister.
Prisen på bensin er jo nå helt hinsidiges, så priser på over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at å øke prisen for å minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for må man ha bensin, så må man det uansett pris.
Salget av fossilt drivstoff har vært svakt fallende de siste årene, men økningen i bensinsalget kan nok forklares med mer norgesferie. Diesel kan kanskje skyldes flere faktorer, men ikke umulig det er mer lastebiltransport, og kanskje færre som kommer inn fra utlandet med fulle tanker?InternalExile skrev: ↑søn aug 22, 2021 12:36 pm Elbilsalget når stadig nye høyder, men pussig nok så øker også salget av bensin og diesel. Tenker ikke på bilene, men drivstoffet.
https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454
Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel også færre utlandsturister.
Prisen på bensin er jo nå helt hinsidiges, så priser på over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at å øke prisen for å minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for må man ha bensin, så må man det uansett pris.
Elbilen er jo definitivt fremtiden, men med litt farting på veier i Sveits og Østerrike nå søndag, så synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 år siden. Så går ikke like fort her nede
-
- Innlegg: 845
'....lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, . '
************
Jeg 'helgarderer' i Kompressorstil og kjører B-D-E.
************
Jeg 'helgarderer' i Kompressorstil og kjører B-D-E.
-
- Innlegg: 845
Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100
********
Jeg sjekket 'super pluss fullkasko' på en Model 3 Performance:
888 kr/ mnd.
Det sagt, jeg har sett bilutleiere med rundt 3x (!) prisen for Tesla mod. 3 (både på utleie og egenandel skade, den var enda høyere enn 3x) som for Toyota RAV 4, selv om nybilprisen på de to er ca. den samme. Vanvittig.
********
Jeg sjekket 'super pluss fullkasko' på en Model 3 Performance:
888 kr/ mnd.
Det sagt, jeg har sett bilutleiere med rundt 3x (!) prisen for Tesla mod. 3 (både på utleie og egenandel skade, den var enda høyere enn 3x) som for Toyota RAV 4, selv om nybilprisen på de to er ca. den samme. Vanvittig.
Jeg har heller ikke vært i Sveits og Østerrike siden 2019. I Sveits var det allerede da noen elbiler, i Østerrike nærmest null.
Jeg skjønner egentlig mindre og mindre av norsk elbilpolitikk. Ifølge alle elbileiere på forumet er elbiler helt fantastiske og bensinbiler helt rævva.
Allikevel må elbiler fritas for mva og bensinbiler pålegges 100.000 i co2 avgift for å hindre at noen skal kjøpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. Når fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det må ha vært da lønningene var 30 % lavere enn i dag..
Allikevel må elbiler fritas for mva og bensinbiler pålegges 100.000 i co2 avgift for å hindre at noen skal kjøpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. Når fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det må ha vært da lønningene var 30 % lavere enn i dag..
Elbilene er jo bra bare fordi de er billige og i tillegg enkle i bruk, mye ytelser for pengene, mer enn de fleste er vant til. Og de fleste kjører ikke så mye turer utenom nødvendig transport. Dermed sitter vi entusiastene igjen med «svarte-per».
Hadde elbil og dieselbil vært dyrere eller like dyrt som bensinbiler tror jeg at fordelingen hadde vært 5% elbiler og resten diesel og bensin, rett og slett fordi vanene er vonde å vende hvis ikke det lønner seg kraftig som pr i dag, og folk flest orker egentlig ikke drive å lade og sånt før de plutselig har kjøpt seg en slik bil selv pga det var billig og forsvarer ofte sitt valg med nebb og klør.
Men seriøst er det helt ok til normal kjøring. Men til entusiastkjøring er det bensinbil som får hårene til p reise seg.
Har enda ikke hørt en elbil-eier si at bilen får hårene til å reise seg av entusiasme over kjøreopplevelsen. Mer en «teknologisk funksjonell interesse» og sømløs effektiv drivlinje.
Hadde elbil og dieselbil vært dyrere eller like dyrt som bensinbiler tror jeg at fordelingen hadde vært 5% elbiler og resten diesel og bensin, rett og slett fordi vanene er vonde å vende hvis ikke det lønner seg kraftig som pr i dag, og folk flest orker egentlig ikke drive å lade og sånt før de plutselig har kjøpt seg en slik bil selv pga det var billig og forsvarer ofte sitt valg med nebb og klør.
Men seriøst er det helt ok til normal kjøring. Men til entusiastkjøring er det bensinbil som får hårene til p reise seg.
Har enda ikke hørt en elbil-eier si at bilen får hårene til å reise seg av entusiasme over kjøreopplevelsen. Mer en «teknologisk funksjonell interesse» og sømløs effektiv drivlinje.
Småbiler til bybruk tror jeg faktisk at elbiler er minst like gode som bensin. Men til hytta og langkjøring er det lenge til elbil er konkurransedyktig uten massive subsidier. Kanskje jeg endrer mening når jeg surrer rundt med 600 kg batteri?
Nevnte e-C4 er jo såpass billig fordi den ser ut som et takrasIseran2770 skrev: ↑ons feb 23, 2022 6:19 pm Jeg skjønner egentlig mindre og mindre av norsk elbilpolitikk. Ifølge alle elbileiere på forumet er elbiler helt fantastiske og bensinbiler helt rævva.
Allikevel må elbiler fritas for mva og bensinbiler pålegges 100.000 i co2 avgift for å hindre at noen skal kjøpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. Når fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det må ha vært da lønningene var 30 % lavere enn i dag..
Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Tja.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til å bli mva. på absolutt alle elbiler, fra første krone. Rett opp på 25 %.
Så får man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
Altså følger vi den eneste fornuftige løsningen, som land vi bør sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
Største overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt håpløst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
I følge tabellen i linken din ser det ut til å bli moms fra 600 000.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Altså ikke moms på en bil som koster 599 999 kroner.
redigerer :
edit.....du har rett. Null moms til 500 000, deretter moms på det over 500 000.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Ingen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene før eller senere ville komme.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det er vel bare Elbilforeningen som virker overrasket her?Hardy-guttene skrev: ↑tor mai 12, 2022 4:10 pmIngen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene før eller senere ville komme.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
På høy tid. Skjønner ikke hva elbilforeningen sutrer over. Selv de dyreste bilene får fortsatt subsidier av verdien opp til 500.000. Man får mange brukbare elbiler til rundt en halv mill. F.eks BMW i4, Enyaq eller Ionic5. De som vil ha noe mer heftig enn det, får heller finne seg i å bidra med noen kroner til fellesskapet.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Er rett og rimelig at også elbilene må betale mva. Fradrag på mva på inntil 125000kr er jo veldig bra isolert sett. Det eneste som overrasker er at det er 500.000 i stedet for 600.000 som ble grensen, ellers ingen overraskelser.
De burde dog ordnet det sånn at alle som bestilte og har en signert kontrakt som er registrert av bilforhandleren (så man unngår fiktive datoer på kontrakter) datert innen 31.12.2023 (uansett leveringstid) får momsfritak, slik at det blir forutsigbart for både bilbransjen og forbrukerne uansett leveringsforsinkelser.
De burde dog ordnet det sånn at alle som bestilte og har en signert kontrakt som er registrert av bilforhandleren (så man unngår fiktive datoer på kontrakter) datert innen 31.12.2023 (uansett leveringstid) får momsfritak, slik at det blir forutsigbart for både bilbransjen og forbrukerne uansett leveringsforsinkelser.
Den eneste fornuftige løsningen ville vært å ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell på tilbakebetaling eller støtteordninger). Elbilistene får slutte å klage når de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjør både ved bruk av bil og båt (ja, jeg betaler veibruksavgift for å kjøre båt).KingsRoad skrev: ↑tor mai 12, 2022 11:08 amTja.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til å bli mva. på absolutt alle elbiler, fra første krone. Rett opp på 25 %.
Så får man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
Altså følger vi den eneste fornuftige løsningen, som land vi bør sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
Største overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt håpløst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
Personlig syns jeg det fortsatt skal lønne seg å kjøpe og kjøre elbil fremfor fossilbil.SUV skrev: ↑fre mai 13, 2022 12:28 amDen eneste fornuftige løsningen ville vært å ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell på tilbakebetaling eller støtteordninger). Elbilistene får slutte å klage når de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjør både ved bruk av bil og båt (ja, jeg betaler veibruksavgift for å kjøre båt).KingsRoad skrev: ↑tor mai 12, 2022 11:08 amTja.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til å bli mva. på absolutt alle elbiler, fra første krone. Rett opp på 25 %.
Så får man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
Altså følger vi den eneste fornuftige løsningen, som land vi bør sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
Største overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt håpløst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
Verden må jo bremse på brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vær etterhvert.
Selv med full moms fra første krone vil det være veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger så mye som for en elbil.fargeblind skrev: ↑fre mai 13, 2022 10:55 am Personlig syns jeg det fortsatt skal lønne seg å kjøpe og kjøre elbil fremfor fossilbil.
Verden må jo bremse på brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vær etterhvert.
At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:17 pm Selv med full moms fra første krone vil det være veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger så mye som for en elbil.
I følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.Hardy-guttene skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Det er ikke noe problem å finne moderne fossilbiler som vil kunne kjøre 1000 km på 50 liter bensin/diesel, mao et forbruk på 5 liter/100km. Det finnes derimot ikke en elbil i verden som er i nærheten av å kunne klare 1000 km på 50kwh (5 kwh/100 km). Forbruk på den generasjonen elbiler vi har idag ligger sånn omtrentlig i intervallet 12 kwh/100km til 30 kwh/100km.Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:31 pm I følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute