ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
PapaSmurf

Re: ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av PapaSmurf »

Nå har jeg fått bekreftet det jeg har visst lenge.

Gaute Ormåsen er en av ulvene.

Var en i hans utvidede familie som forsnakket seg kraftig til en kompis av meg.

Og da er vel Ben Adams også ganske safe vil jeg tro. Men han ble ikke nevnt.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Er jo en dårlig skjult hemmelighet egentlig (i alle fall Ormåsen siden den stemmen er "unik") men jeg synes det er helt greit at man venter til etter ESC med å avsløre det. Fint det stuntet med TIX da.

Om de skal lage mer musikk sammen så er det jo egentlig irrelevant om folk vet identiteten deres selv om de skal bruke Subwoolfer-navnet hvis de gir ut nye låter. Da tror jeg ikke folk bryr seg særlig, men akkurat i denne konkurransen synes jeg det er litt gøy at Norge sender et slikt bidrag når vi ikke hadde noen andre låter som var markant bedre og denne låten er i alle fall seriøs når det kommer til produksjon og vokal. Litt sånn fjas på en seriøs måte om du vil.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

thewaterfall skrev: fre mai 13, 2022 5:20 pm Er jo en dårlig skjult hemmelighet egentlig (i alle fall Ormåsen siden den stemmen er "unik") men jeg synes det er helt greit at man venter til etter ESC med å avsløre det. Fint det stuntet med TIX da.

Om de skal lage mer musikk sammen så er det jo egentlig irrelevant om folk vet identiteten deres selv om de skal bruke Subwoolfer-navnet hvis de gir ut nye låter. Da tror jeg ikke folk bryr seg særlig, men akkurat i denne konkurransen synes jeg det er litt gøy at Norge sender et slikt bidrag når vi ikke hadde noen andre låter som var markant bedre og denne låten er i alle fall seriøs når det kommer til produksjon og vokal. Litt sånn fjas på en seriøs måte om du vil.
Kvalitetsfjas.

Det er vel en god måte å si det på.

Sangen er fengende og hele poenget med Eurovision er jo at man skal underholde Europa.

Det hadde blitt enormt kjedelig om det ikke ble kjørt mye show.

Selv digget jeg Moldova. Den vinner jo aldri, men det var morsomt og sprøtt.

Ingenting slår likevel Bosnia 2008. Laka med Pokusaj.

Det var altså så sprøtt, absurd og merkelig at jeg 14 år senere fortsatt husker opptredenen som bare ga og ga i samfulle 3 minutter.



Dét er Eurovision for meg.

mashadar

Legg inn av mashadar »

PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 5:26 pm
Ingenting slår likevel Bosnia 2008. Laka med Pokusaj.

Det var altså så sprøtt, absurd og merkelig at jeg 14 år senere fortsatt husker opptredenen som bare ga og ga i samfulle 3 minutter.
Enig, et uforglemmelig bidrag! Også Spania og ikke minst Frankrike hadde herlige "syre-bidrag" i 2008. For ikke å glemme Dustin the turkey da...


Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Vahlley skrev: ons mai 11, 2022 11:19 pm Fakta:
  • Start nr. 2 har aldri har vunnet Eurovision.
  • Ukraina trakk første halvdel i finalen.
  • Ukraina er store oddsfavoritter.

Så derfor:
  • Har EBU baller, setter de Ukraina opp som start nummer 2 i finalen.
  • Så får vi se hva som skjer... Vil forbannelsen holde stand?
FASIT: Produsentene tildelte Ukraina det mest gunstige startnummeret i første halvdel (#12).

SirJames

Legg inn av SirJames »

mashadar skrev: fre mai 13, 2022 5:49 pm For ikke å glemme Dustin the turkey da...
Den hadde jeg (heldigvis) fortrengt


SirJames

Legg inn av SirJames »

Leser forøvrig i en irsk avis at irske tv-seere (og dette var skrevet før torsdagens semifinale) er irriterte over at Irland måtte konkurrere i den andre semifinalen fremfor den første. De mener nemlig at Irland ville "spasert" seg gjennom semifinale nr 1, kontra den vanskelige oppgaven de fikk i semifinale nr 2....

Så da kan man lure på hvorvidt all Riverdancen har gått utover hjernecellene der borte.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

SirJames skrev: fre mai 13, 2022 6:41 pm
mashadar skrev: fre mai 13, 2022 5:49 pm For ikke å glemme Dustin the turkey da...
Den hadde jeg (heldigvis) fortrengt

Hahaha! De danserne må da ha tenkt sitt da de spratt rundt der. Kan ikke huske denne, var nok i den lille perioden hvor jeg ikke var så interessert i ESC.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skraevadottir skrev: fre mai 13, 2022 7:03 pm
SirJames skrev: fre mai 13, 2022 6:41 pm
mashadar skrev: fre mai 13, 2022 5:49 pm For ikke å glemme Dustin the turkey da...
Den hadde jeg (heldigvis) fortrengt

Hahaha! De danserne må da ha tenkt sitt da de spratt rundt der. Kan ikke huske denne, var nok i den lille perioden hvor jeg ikke var så interessert i ESC.
Du gikk åpenbart ikke glipp av noe, all den tid det bidraget har blitt kåret til det nest verste ESC-bidrag i historien.

Bare slått av det helt forjævlige bidraget fra UK i 2007 (ADVARSEL: bidraget lyttes til på egen risiko):


thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Bosnia var jo på noen måter legendarisk.

Irland hadde jeg glemt hvor krise den faktisk var, og storbrittannia gjorde meg målløs (men på en måte som på ikke noe som helst vis var positivt).

EDIT: Den risikoadvarselen må du synliggjøre enda mer.

ANBEFALER INGEN Å SE STORBRITANNIA
Sist redigert av thewaterfall den fre mai 13, 2022 7:37 pm, redigert 1 gang totalt.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Mange sanger som jeg ikke har hørt, eller ikke husker her. Jeg er nok ikke like frelst som mange av dere her inne i denne tråden :)

Var ikke så bra som jeg husket, men fikk nå uansett et crush på Sandra Kim i barndommen pga denne.

Skjønner ikke helt hvorfor jeg liker denne så godt, men er uansett en av de artigste/beste sangene fra esc gjennom tidene etter min mening.

Bare for å mimre litt.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

I kapittelet "Engelskmenn som ikke helt treffer tonen" hører utvilsomt denne perlen fra 2003 til!


Og så må jo Østerrike fra samme år også nevnes når man snakker humorinnslag :D


Eller hva med 10 timer med han her? :mrgreen:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

10 timer.....!
Nå sklir det ut her!

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 5:12 pm Nå har jeg fått bekreftet det jeg har visst lenge.

Gaute Ormåsen er en av ulvene.

Var en i hans utvidede familie som forsnakket seg kraftig til en kompis av meg.

Og da er vel Ben Adams også ganske safe vil jeg tro. Men han ble ikke nevnt.
Nå synes jeg, at låten i seg selv minner meg om noe av det Ylvis har laget. :D

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ormen den lange skrev: fre mai 13, 2022 9:08 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 5:12 pm Nå har jeg fått bekreftet det jeg har visst lenge.

Gaute Ormåsen er en av ulvene.

Var en i hans utvidede familie som forsnakket seg kraftig til en kompis av meg.

Og da er vel Ben Adams også ganske safe vil jeg tro. Men han ble ikke nevnt.
Nå synes jeg, at låten i seg selv minner meg om noe av det Ylvis har laget. :D
Det er jeg enig i. Men stemmene ligner ikke.

Ben Adams kan jeg ikke si at jeg hadde kjent igjen, men Ormåsens stemme er så lett gjenkjennbar. Det er noe med den knekken.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 9:10 pm
Ormen den lange skrev: fre mai 13, 2022 9:08 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 5:12 pm Nå har jeg fått bekreftet det jeg har visst lenge.

Gaute Ormåsen er en av ulvene.

Var en i hans utvidede familie som forsnakket seg kraftig til en kompis av meg.

Og da er vel Ben Adams også ganske safe vil jeg tro. Men han ble ikke nevnt.
Nå synes jeg, at låten i seg selv minner meg om noe av det Ylvis har laget. :D
Det er jeg enig i. Men stemmene ligner ikke.

Ben Adams kan jeg ikke si at jeg hadde kjent igjen, men Ormåsens stemme er så lett gjenkjennbar. Det er noe med den knekken.
Det kan godt være at du har rett. Vi må vel få vite hvem de er? :D

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Dette er en av mine favoritter gjennom tidene blant vinnerlåtene (legger også merke til den var nummer 10 i feltet)


Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

SirJames skrev: fre mai 13, 2022 7:21 pm Du gikk åpenbart ikke glipp av noe, all den tid det bidraget har blitt kåret til det nest verste ESC-bidrag i historien.
Bare slått av det helt forjævlige bidraget fra UK i 2007 (ADVARSEL: bidraget lyttes til på egen risiko):
Dette husker jeg godt. Om ikke det jævligste, så i hvert fall noe av det dårligste som har vært i ESC. Rart at jeg ikke husker Irland, egentlig. Røk de ut i semifinalen? I så fall var det nok slik at jeg kun så finalen i noen år da jeg var ung og lovende. Studerte vel da.

Apropos drit, så er vel denne kanskje den aller dårligste låten som jeg kan huske. Det eneste positive er barmen til den ene dama som synger. Fra 2008, så tydelig at det må ha vært mye drit i denne ESC-perioden.


Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Finalen – min rangering

  • Vurderingsgrunnlag: Lydsporene slik de foreligger på Spotify.
  • På grunn av latskap, har jeg kopiert omtalene (med noen justeringer) fra mine rangeringslister foran semifinalene. Kun omtalene av Big Five er nyskrevne.
  • I tillegg har jeg denne gangen lagt til poeng på hver låt.


(25.) BELGIA – «Miss you» – Jérémie Makiese
(Jérémie Makiese/Manon Romiti/Mike BGRZ/Silvio Lisbonne)
De tre nederste plasseringene på denne lista tilhører «boys-do-cry-me-a-river»-subsjangeren. Irriterende syting og grining over en lav sko. Altså, jeg er ikke kategorisk imot låter hvor menn synes ustoppelig synd på seg selv, men det må da gå an å gjøre det på mer kreative og varierende måter enn lyden av strykere og plimpring på piano i det samme tempoet. Man kan kanskje si at det begynte med vår egen Carl Espen i 2015 («Silent storm»), men den var grei nok fordi subsjangeren var fersk i ESC-sammenheng, og jeg hadde dermed ikke rukket å bli lei av den ennå. Så kom «Arcade» i 2019 og utløste en tsunami som dessverre ennå har store skadevirkninger. [2/10]


(24.) ASERBAJDSJAN – «Fade to black» – Nadir Rustamli
(Anderz Wrethov/Andreas Stone/Sebastian Schub/Thomas Stengaard)
Se Belgia.


(23.) AUSTRALIA – «Not the same» – Sheldon Riley
(Sheldon Riley Hernandez/Cam Nacson)
Se Belgia.


(22.) NORGE – «Give that wolf a banana» – Subwoolfer
(Jim/Keith/DJ Astronaut)
Jeg kan forestille meg at denne høres bra ut gjennom en subwoofer for jeg liker den dunkende bassen. Men noe særlig mer enn det, er det ikke å like ved denne tamme sangen hvor alle forsøk på være morsom faller på steingrunn hos meg. Uten kule kostymer og koreografi, så spørs det om Norge hadde kommet til finalen. [4/10]


(21.) SPANIA – «Slomo» – Chanel
(Ibere Fortes/Leroy Sanchéz/Maggie Szabo/Arjen Thonen/Keith Harris)
Ganske fete latinorytmer, men rotete komposisjon og tidvis masete vokal (i de partiene hun synger høyest). [4/10]


(20.) FINLAND – «Jezebel» – The Rasmus
(Lauri Ylönen/Desmond Child)
Jeg vil så gjerne like denne, men den klarer aldri å løfte seg fra det ultraordinære. Dessuten ligner melodien i versene såpass mye på Alice Coopers «Poison» at jeg lar meg småirritere. I refrenget, godt begravd i lydmassen, ligger det riktignok en liten sårhet som kunne vært utnyttet bedre. [5/10]


(19.) SVEITS – «Boys do cry» – Marius Bear
(Marius Bear/Martin Gallop)
Kunne vært en ren «boys-do-cry-me-a-river»-låt, men her går det i minste an å nyte et småjazzy og delikat arrangement. Hadde sangen blitt sunget på et språk jeg ikke kan forstå, ville den ha klatret tre-fire hakk oppover rankinglista mi. [5/10]


(18.) LITAUEN – «Sentimentai» – Monika Liu
(Monika Liu)
Etter to år med kvalitetslåter fra The Roop, er heller ikke denne noe å skjemmes over for litauerne som jaggu har forsynt Eurovision med mye søppel oppgjennom årene, men som har skjerpet seg nå. Jeg blir ikke henrykt av dette, men en decent effort. [6/10]


(17.) STORBRITANNIA – «Spaceman» – Sam Ryder
(Sam Ryder/Amy Wadge/Max Wolfgang)
Adekvat vers. Seigt refreng. [6/10]


(16.) ITALIA – «Brividi» – Mahmood & Blanco
(Alessandrro Mahmoud/Riccardo Fabbriconi/Michele Zocca)
Brividi betyr visstnok frysinger, og jeg skjønner hva de prøver på. Men dette blir for kalkulerende for meg. Tidvis ganske fint, men mest slitsomt. [6/10]


(15.) TYSKLAND – «Rockstars» – Malik Harris
(Malik Harris/Marianne Kobylka/Robin Karow)
Han prøver litt for hardt i snakkepartiene, både med tanke på rimforsøk og stemmeintensitet. Refrenget er derimot bekvemt. [6/10]


(14.) POLEN – «River» – Ochman
(Krystian Ochman/Ashley Hicklin/Adam Wiśniewski/Mikołaj Trybulec)
Denne kunne jeg ha plassert sammen med de tre andre «Arcade»/«boys-do-cry-me-a-river»-låtene nederst på rankingen min, hadde det ikke vært for den fornøyelige melodien i partiet (refrenget?) som innledes med «Bury all of my things». Alt utenfor dette partiet er stort sett plagsom jamring. [6/10]


(13.) ARMENIA – «Snap» – Rosa Linn
(Roza Kostandyan/Allie Crystal/Courtney Harrell/Larzz Principato/Tamar Mardirossian Kaprelian/Jeremy Dusolet)
Hyggelig leirbålpop. [7/10]


(12.) PORTUGAL – «Saudade, saudade» – Maro
(Mariana Brito da Cruz Forjaz Secca/John Blanda)
En låt bygd rundt et gjentakende melankolsk og dyssende gitarriff. Behagelig. [7/10]


(11.) ROMANIA – «Llámame» – Wrs
(Andrei Ursu/Cezar Gună/Alexandru Turcu/Costel Dominteanu)
Nokså fet synthbass og et fengende gitarriff (eller er det synth det også?) [7/10]

-----

(10.) NEDERLAND – «De diepte» – S10
(Stien den Hollander/Arno Krabman)
Vakkert vers. OK refreng. Dette kjennes ektefølt og dypt. [7/10]


(9.) MOLDOVA – «Trenulețul» – Zdob şi Zdub & Advahov Brothers
(Mihail Gincu/Roman Iagupov/Vasile Advahov/Vitalie Advahov)
Oppløftende og vital folkepop. Blir i godt humør av denne. Skulle ønske komposisjonen var litt mer variert. Den går litt i samme spor hele veien. [7/10]


(8.) SERBIA – «In corpore sano» – Konstrakta
(Ana Đurić/Milovan Bošković)
Tidvist catchy, men aller mest: originalt og spennende. Ja, nesten litt avantgardistisk. Mange fascinerende og overraskende ting som skjer i lydbildet. [7/10]


(7.) TSJEKKIA – «Lights off» – We Are Domi
(Benjamin Rekstad/Dominika Hašková/Abigail Frances Jones/Casper Hatlestad/Einar Eriksen Kvaløy)
Svevende og deilig EDM. Eller er teksten såpass sofistikert at vi kan kalle det IDM? Jeg mener, dette må da være første gangen ordet «peripheral» brukes i en Eurovision-låt? [7/10]


(6.) UKRAINA – «Stefania» - Kalush Orchestra
(Ihor Didentsjuk/Tymofij Muzytsjuk/Vitalij Duzjyk/Ivan Klimenko/Oleh Psiuk)
Jeg kan dempe min begeistring for rappingen og refrenget, men jeg digger instrumentalpartiene med fløyte og synth-perkusjon (som høres ut som oljetønner) – som vi får servert i rikelige mengder, f.eks. de siste 40 sekundene. [7/10]


(5.) SVERIGE – «Hold me closer» – Cornelia Jakobs
(Anna Cornelia Jakobsdotter Samuelsson/David Zandén/Isa Molin)
Sårt, trist og vakkert. Absolutt ingenting galt med Cornelias stemme, men karaoke-versjonen av låta er det enda større klasse over! [8/10] (Karaoke-versjonen: [9/10])


(4.) ESTLAND – «Hope» – Stefan
(Stefan Airapetjan/Karl-Ander Reismann).
Mektig, storslagent og nesten gåsehudfremkallende. [8/10]


(3.) HELLAS – «Die together» – Amanda Tenfjord
(Amanda Georgiadis Tenfjord/Bjørn Helge Gammelsæter)
Balladen står litt i stampe i mellomspillet/bridgen («Take my heart and rip it out…» x 5), men bortsett fra det er den elskverdig. Forsiktig og flott oppstart og nydelig klimaks. [8/10]


(2.) ISLAND – «Með hækkandi sól» – Systur
(Lovísa Elísabet Sigrúnardóttir)
En særs behagelig og innbydende voggevise med fortryllende vokal fra Sigríður (40), Elísabet (35) og Elín Eyþórsdóttir (31). [9/10]


(1.) FRANKRIKE – «Fulenn» – Alvan & Ahez
(Alexis Morvan Rossius/Marine Lavigne)
I en klasse for seg. Mørkt, vilt, heftig og begeistrende rave! Eller savage som en engelskmann ville ha sagt. Den minner meg litt om Bulgaria 2007, Ukraina 2021 pluss den ikke-ESC-relaterte komposisjonen "Zion" fra Matrix Reloaded. Jeg fryder meg spesielt over bruken av strengeinstrumenter et par steder (f.eks. ved 1:12 og 2:02, ref. Spotify-versjonen). Det er litt trist at årets ESC er den første i historien uten franskspråklige låter på startstrek, men å høre bretonsk igjen etter 26 års fravær i konkurrransen, er en hyggelig trøst. Og så gleder jeg meg til de gir ut en extended mix av dette praktverket. Jeg vil ha mer! [10/10]

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skraevadottir skrev: fre mai 13, 2022 9:37 pm Rart at jeg ikke husker Irland, egentlig. Røk de ut i semifinalen?
Oh yeah.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Vahlley skrev: fre mai 13, 2022 9:39 pm Finalen – min rangering
Enig i veldig mye her, Vahlley. Det eneste er at jeg ikke syns Spotify fungerer som vurderingsgrunnlag i det hele tatt. Subwoolfer f. eks fungerer kun når man ser dem og hører dem live. Uansett, vi har mange av de samme favorittene.

Slik det ser ut nå, tenker jeg at mine favoritter er følgende, uten at jeg har bestemt meg for noen rekkefølge:

Frankrike
Polen
Island
Tsjekkia

Jeg føler meg rimelig trygg på at jeg kommer til å stemme på en eller to av disse fire. Så får vi se hvordan stemninga er blant oss som skal se på; det kan selvfølgelig også avgjøre en del.

I beitet under de fire personlige favorittene mine finner vi følgende land:

Sverige
Ukraina
Litauen
Hellas
Nederland
Portugal

Ellers er det en del bidrag jeg er helt nøytral til, og så er det noen få jeg overhodet ikke liker. Jeg er like lei som du er av disse "jeg er annerledes og har blitt mobba-", eller "hvorfor elsker du meg ikke, buhu"-bidragene, særlig når det er mannfolk som synger. Syns som deg at Polen skiller seg ut her ved at den ikke føles patetisk på noen måte og gjennom at den har en vakker melodi og mye mer variasjon enn de andre, pluss at den er uptempo og har strykere. Som sagt er den en av de fire låtene jeg kan se for meg at jeg kan komme til å stemme på.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Frankrike har vokst enda mer på meg, men som nevnt tror jeg den blir enda bedre når den ikke avkuttes til 3 minutter.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Måtte se Polen igjen. Gud bedre, for en kvalitet på melodi, arrangement, staging, og ikke minst vokal. Helt ellevilt hvor bra den kisen der synger. Melodien er faktisk nesten litt Opeth-aktig, og de har jo også en sang som heter "River", dog uten musikalsk sammenligning for øvrig.


Vahlley

Legg inn av Vahlley »

"River" er en typisk fagjurylåt. Det vil ikke forbause meg om Ochman leder konkurransen før folkestemmene renner inn.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Låta som har vokst desidert mest på meg er Portugal. Syntes den var kjedelig første gang, men nå er den helt der oppe. Rett og slett drømmende og vakkert.
Den, sammen med Litauen og Estland er nok mine favoritter, og vi kan nok slenge med Frankrike der også.

Når det gjelder Polen får jeg ikke like bra tak på den som deg, Skraeva. Synes den verken er blant de beste eller de verste bidragene. Men han kan i alle fall å synge.

SirJames

Legg inn av SirJames »

On a sidenote så registrerer jeg at Marius Asp i VG åpenbart har blitt sluppet på hodet utallige ganger da han var baby.

Han presterer nemlig å skrive følgende om det eminente bandet og ESC fjorårsvinner Måneskin:

"Den slitsomme, Max Martin-produserte singelen «Supermodel» er dog ingen «Zitti E Buoni», for å formulere det meget diplomatisk. Låten lykkes tvert imot kun med å bekrefte hvilket ordinært og dølt band Måneskin faktisk er utenfor Eurovision-bobla, komplett med en av årets mest enerverende vokalprestasjoner fra Damiano David."

storpeder

Legg inn av storpeder »

PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 5:12 pm Nå har jeg fått bekreftet det jeg har visst lenge.

Gaute Ormåsen er en av ulvene.

Var en i hans utvidede familie som forsnakket seg kraftig til en kompis av meg.

Og da er vel Ben Adams også ganske safe vil jeg tro. Men han ble ikke nevnt.
Dette ble da vel slått fast senest under den norske MGP-finalen?

Aldri sett noe som tyder på at det kan være noen andre enn Ormåsen og Adams. Omtrent like lite spennende som Maskorama (om man ser bort fra Juritzen, selvsagt).

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har fortsatt ikke hørt en eneste låt av årets ESC så da stiller jeg med blanke ark i morgen.

Men de gamle klassikerne kan man jo spille.


startelver

Legg inn av startelver »

Synes de norske bidragene var bedre for 10-15 år siden.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

startelver skrev: fre mai 13, 2022 11:39 pm Synes de norske bidragene var bedre for 10-15 år siden.
Ja, Guri Schanke, Didrik Solli-Tangen, Stella Mwangi og Tooji var det virkelig sus over.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»