Tippeligaspill

Svar
Brukeravatar
GoingKronos
Has thanked: 61 times
Been thanked: 222 times
Kontakt:

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Cup-pause og de fleste lag har fått god tid på feltet foran denne runden. Så om ikke en restart, så skal man være klar over at disse dagene kan være betydningsfull - kanskje mest for lagene som har slitt eller er i en tidlig fase av sitt prosjekt. Jeg syns det er flere interessant odds og den beste runden verdimessig så langt i år.

I dag har vi to kamper, vi begynner i Sarpsborg der Odd kommer på besøk. Og jeg syns det stinker mål av matchen. Før sesongen var jeg inne på Sarpsborg som et klart overlag under ny trener, og så ble det ikke helt slik innledningsvis. Men som jeg skrev forrige runden så er årsaken sannsynligvis tøff motstand i hjemmekampene, så jeg ser mer på det at begge hjemmekampene har gått under 2,5 mål som oddsforhøyende nå enn en trend jeg bekymrer meg for. Odd er litt vanskeligere å regne på, men jeg tenker de vil by opp til dans og blir skuffet om de prøver å parkere bussen. Oddsen gått litt ned, men over 2,5 eller 2,75 mål er verdi i min bok.

Cupmester Molde kan ikke hvile, for nå møter de laget som har sett ut som ligaens beste lag til nå i år - Viking. Det er noe stabilt over Viking, mens Molde varierer i prestasjonene. Molde kan helt sikkert om de er på sitt beste matche Viking, men et aggressivt Viking-lag kan smadre Molde uten at jeg blir det minste overrasket. Tripic er ute, som svekker Viking noe - men som de viste mot Haugesund så har de flere strenger å spille på. Selv om Oddsen har droppet på Viking, så er det solid verdi på 1,90-tallet for uavgjort/borte. Molde har sine skader å bekymre seg for, Bjørnbak kan være ute og dermed gi Molde defensive bekymringer. Offensivt så er Fofana ute og Ulland Andersen ferdig for sesongen etter skaden i cupfinalen. Fra før er Hussain ute som svekker midtbanen. Så det er ikke all verden til sterkt lag moldenserne kan stille.

Over til søndag og storoppgjøret er mellom Bodø/Glimt og Lillestrøm. Og det er virkelig et Bodø/Glimt i trøbbel om dagen, de fikk juling i Stavanger og tapte helt fortjent, de var rent av ugjenkjennelig i cupfinalen og gikk på nok et tap - og nå kommer serielederen på besøk. Og til denne kampen så er Saltnes ute med karantene, Solbakken er ute etter operasjon, Espejord er sannsynligvis ute etter at han måtte gi seg på trening fredag og spissalternativet Boniface soner karantene. Wembangomo har vært syk hele uka, og selv om de skulle få stablet han på beina så er det ingen god oppladning. Og vi skal ikke glemme at bærebjelkene forsvant etter fjoråret, så det er rett og slett ikke mye igjen av den magiske Glimt-utgaven. Lillestrøm er på vei opp og frem, jeg var skeptisk til tapet av Lehne Olsen - men foreløpig merkes ikke det. Og mye er gjennom at dette er et lag som ikke slipper inn mål. Etter den fryktelige første omgangen på Hamar så har de spilt fire og en halv kamp og sluppet inn kun et mål. Mye takket være at de har ligaens beste keeper og kanskje ligaens beste stopper i Ogbu. Glimt prises i oddsmarkedet på gamle meritter, og med de forfallene så er oddsen useriøs. Det eneste som plager meg er at Lillestrøm fikk kjørt seg i cupen der oppe, men jeg tilegner det mest at Glimt da var i full matchform, mens kanarifuglene ikke hadde startet sesong enda. Jeg skal være grådig og gå for uavgjort/borte her - og det blir i hard konkurranse rundens hovedspill. Som jeg har vært inne på tidligere så er muligheten å få ekstra betalt når man spiller med flat innsats som jeg gjør i hovedspillet å gå for en linje med høyere odds, men for de som driver med units så kan ahc+1 på LSK og høyere innsats være en vel så fornuftig variant. Jeg blir veldig overrasket om Glimt bare kjører over LSK igjen.

Bunnoppgjøret mellom Haugesund og Kristiansund holder jeg meg unna, mulig at et underspill har noe verdi - to lag under press som har rotet mye defensivt, så treningsuka bør ha gitt seg selv litt. Jeg vet ikke hvordan banen er nå i Haugesund, sist mot Strømsgodset var den alt annet enn bra og gjorde det til en nitrist affære. Vålerenga er ikke lett å vurdere, de har ikke sett bra ut i noen kamper i år. Og Sandefjord har til nå vært kraftig undervurdert og jeg syns vel at det er noe merkelig å gjøre de til klare underdogs hjemme på eget gress mot et kunstgresslag ute av form. Så bør vel to uker siden forrige tellende kamp være en fordel VIF og gitt de muligheten til en restart, men verdien ligger nok på Sandefjord-siden.

Jeg var litt inne på under-spill i Jerv mot Tromsø, men jeg vet ikke om TIL har klart å fikse de defensive problemene i cup-pausen. Men Psyche blir sannsynligvis klar og det betyr mye for et eventuelt under-spill

Som dere ser så er det mye verdi denne runden, så da blir det fort enten sigarføring eller å ligge i fosterstilling i morgen kveld. Spennende blir det uansett.

Hovedspill:

Bodø/Glimt - Lillestrøm, uavgjort/borte - 2,48 Pinnacle

Brukeravatar
GoingKronos
Kontakt:

Hovedspillet gikk inn i Obos, selv om det ble litt svett utover 2.omgang da Kongsvinger presset på for seiersmålet. Oddsen på Åsane bare fortsatte oppover, så det var tydeligvis noen større spillere som hadde veldig tro på Kongsvinger-seier. Så syns jeg det var helt fortjent at Åsane fikk med seg poeng hjem til Bergen, de var det klart beste laget i 1.omgang og kunne egentlig punktert kampen rett etter pause. Men så kommer utligningen og da får man en litt typisk reaksjon for et lag som har gått på noen smeller - det blir nervøst og mer opptatt av å forsvare det man har enn å gå for seieren. Et par sterke redninger av keeper Lysgård viser at Åsane har oppgradert kraftig mellom stengene. Jeg vet ikke hvordan han havnet i Åsane, han var god utover høsten i Eliteserien for Mjøndalen - så jeg holder han som en av de beste keeperne i Obos tross at laget har sluppet inn enormt med mål.

Mjøndalen på sin side har fått en veldig sterk start på sesongen, i poengfangst. Men jeg vet egentlig ikke om de har vært klart best i noen av kampene - stort sett vært jevne kamper som de har klart å vippe i sin retning. Så kan man selvsagt diskutere om det er flaks eller kvalitet. Ellers er det litt som fryktet, at det er sjiktet i årets sesong der både Skeid og Bryne står med null poeng. Men begge lag hadde utvilsomt fortjent mer uttelling for de har ikke vært sjanseløse. Det blir dog tøft å komme tilbake når man starter med en slik tapsrekke.

Obos-ligaen har egentlig fremstått unormal normal innledningsvis, det er ganske likt slik en ekspert ville satt det opp. Så får vi se om det varer.

Status Obos 2022

Spill: 4

Innsats: 40

Gevinst: 40,4

TBP: 101

Status OBOS Totalt:

Spill: 64

Innsats: 640

Gevinst: 739,65

TBP: 115,4

Brukeravatar
GoingKronos
Kontakt:

Runde fem av Obos ruller i gang i dag med tre kamper og resten spilles i morgen. Og det er noen interessante oppgjør selv der opprykksfavorittene er på bortebane mot tøff motstand.

Jeg finner mitt hovedspill rett ut av startblokka, når Skeid får besøk av Mjøndalen. Topp mot bunn sett til tabellen, men sett til spill så har det ikke vært slik. Men gode lag finner måter å vinne kamper på. Jeg syns nok at Mjøndalen er litt undervurdert her, så man kan absolutt forsvare et spill på gjestene. Men det er ikke dit jeg skal gå, for jeg tror det igjen blir målrikt med Skeid. De spiller sin fotball og tross tap på tap så bør innledningen ha gitt selvtillit til at de kan matche lagene på dette nivået. De har jo hatt et veldig tøft program til nå, så tross fire tap så er det fortsatt muligheter. Oddsen settes mye etter Mjøndalen, men den eneste bortekampen de har hatt i år er mot Start og da så de nok på seg selv som underdog. Her er de favoritter, de er serieleder og de tenker nok at 3 poeng er det som forventes mot et nyopprykket lag. Så det bør føre til en kamp der begge byr opp til dans. Da oddsen ble sluppet så var det lavt 1,60-tallet for over 2,5, og det var jeg mer enig i enn der vi er nå. Mjøndalen ser ikke ut til å ha skadeproblemer, Skeid er gode på mye på sosiale medier, men info om selve laget er det sparsomt med. Dessverre.

Et annet oppgjør som har litt topp mot bunnpreg er Grorud mot Start. Laget fra Oslo-øst har blitt uavgjort-spesialister med 3 av 4 kamper uavgjorte til nå. Og det er absolutt mulig å få til noe mot et Start-lag som varierer mye i prestasjonene. På sitt beste vinner Start det her greit, men det er ikke lett å regne på hvilken versjon man får. To spillende lag, det lukter i utgangspunktet mål, men det tror markedet også. Står nok over spill selv om jeg har litt verdi på Grorud opp mot oddsen jeg selv satt.

Over til mandagen, syns ikke det er så mye spennende sett til oddsspill. Brann er litt vel stor favoritt, KFUM sendte Brann ut av cupen - og utenom serieåpningen mot Ranheim så har ikke det vært lett å bli imponert over Brann. Det lukter tett og jevnt, men det sitter tross alt langt inne å spille mot Brann som har en så mye bedre stall enn resten av ligaen. Vi får se hvordan oddsen utvikler seg til i morgen, om kan få litt over 2 ganer pengene 1x så blir nok fristelsen for stor.

Ellers ingen sterke føringer i noen av de andre kampene, jeg er enig i der markedet ligger i 1x2 - mulig det er noe verdi i under-spill i Raufoss, de har nå 7 på rad under 2,5 mål og det er ganske utrolig for et tidligere stabilt over-lag. Og det er fristende å si at dette fortsetter mot et Brynelag som sikkert vil ligge dypt, satse på dødballer og kontringer.

Hovedspill:

Skeid - Mjøndalen, over 2,5 mål - 1,81 Pinnacle

Brukeravatar
GoingKronos
Kontakt:

Over-spillet mellom Skeid og Mjøndalen satt allerede tidlig i 2.omgang, så var det en litt mer normal fotballkamp enn det Skeid har vært involvert i tidligere i sesongen. To tidlige mål hjalp godt på, og Skeid scoret på en av sine få sjanser i kampen. Mjøndalen-seier hadde nok større verdi, de er på ingen måte flashy, men de virker veldig stødig og det kommer man langt med i Obos. Så bruntrøyene er nok litt undervurdert, så får vi se hvordan det ser ut når de møter topplagene.

Det var jevnt på Ekeberg lenge, så kom en idiotisk utvisning for KFUM og da raknet det helt for hjemmelaget, og Brann fikk seg en skikkelig opptur. Så syns jeg ikke det var mye å skryte av før det, en gigantisk keepertabbe sendte Brann inn i kampen igjen og før det så virket de ganske så fortapte. Stabæk fortsetter å trives best på kunstgress, og det løsnet endelig for Fredrikstad etter en skuffende start på sesongen. Start hadde en god dag på jobben og Sogndal fortsetter å vinne uten å tiltrekke seg mye oppmerksomhet. Laget er blitt som sin trener, stille og beskjeden, men dødelig effektive på banen.

Obos-ligaen har begynt utrolig forutsigbart, bunn og topp er i stor grad som forventet, og det er uvant. Så var jeg inne på før sesongen at OBOS fremsto veldig sjiktet, så får vi se om det fortsetter.

Status Obos 2022

Spill: 5

Innsats: 50

Gevinst: 58,5

TBP: 117

Status OBOS Totalt:

Spill: 65

Innsats: 650

Gevinst: 757,75

TBP: 116,6

Brukeravatar
GoingKronos
Kontakt:

Strålende fornøyd med hovedspillet i Eliteserien sist, en til dette prosjektet fin høyoddser satt som den skulle og markedet fulgte etter å sendte LSK-oddsen kraftig nedover mot kampstart. Jeg var litt overrasket over at oddsmarkedet ikke var mer opptatt av skader og karantener hos Glimt, det må være en ganske solid overvurdering av troppen til Glimt. De spilte med en ung spiss som eneste erfaring er en bunnklubb i Obos, de måtte spille med en midtstopper som back og alle som har sett Glimt vet hvor stor rolle backene har for måten klubben angriper på. Og fra før var jo formen tvilsom på en del spillere som Pellegrino og Moe, sistnevnte skal være glad for at han ikke igjen fikk en straffe i mot seg. Og de solgte altså en rekke spillere i vinter og erstatterne er litt ymse.

Kampen var omtrent som forventet, 2.omgang ble det et press mot LSK-målet uten at det ble så mange sjanser utover det brente straffesparket. Lillestrøm er gode defensive og det hjelper å ha ligaens beste keeper. Uavgjort var nok fortjent alt i alt.

Strømsgodset er selvsagt ukas store overraskelse, først knuser de RBK 3-0 før de reiser til Stavanger å holder Viking til 0-0. Det er utrolig imponerende, og helt fortjente poeng var det også. Om dette er starten på en god periode eller et blaff får vi et svar på 16.mai når det er en ny tøff bortekamp.

Generelt ser Eliteserien langt mer jevn ut enn de siste sesongene, vi snakker det er altså 4 poeng mellom 3.plass og kvalik for nedrykk. Det er kun et lag som ikke har tapt i år (Lillestrøm) og et lag som ikke har vunnet (Kristiansund). Og jeg må si at jeg liker det, for jeg - i motsetning til mange - syns det er enklere å finne verdi når det er jevnt. Mye for at da betyr form og det å forutse kampbilde mer enn når selv bestemor og de dummeste bookiene forstår at det er stor nivåforskjell på lagene.

Status 2022:

Spill: 5

Innsats: 50

Gevinst: 46,7

TBP: 93,4

Status Totalt:

Spill: 305

Innsats: 3050

Gevinst: 3439,45

TBP: 112,8

Brukeravatar
GoingKronos
Kontakt:

Dagen før dagen og det er 5 kamper i Obosligaen som oppvarming til festdagen i morgen. Og nok en gang skal jeg gå på laget som oddsmarkedet skyr som pesten - nemlig Åsane.

Jeg hadde Åsane borte mot nyopprykkede Kongsvinger som hovedspill et par runder tilbake, og nå prøver jeg lykken igjen. Jeg må si jeg er overrasket over oddsen, jeg har Åsane klart rangert som et bedre lag enn Bryne og Haalands gamle klubb som har tapt alle sine 6 kamper gis nå over 50% sjanse til å få sin første seier. Jeg er ikke så sikker på det, utover dødballer er det ikke mye Bryne har å komme med og har Åsane dagen så bør de ha gode sjanser til å få til sin ballbesittende stil på en fin gressmatte. KFUM Oslo som har likhetstrekk med Åsane gjorde det fint på Jæren og vant fortjent. Så er jeg selvsagt bekymret for dødballer mot, det er ikke Åsane sin styrke og skulle spille ryke så er sjansen stor for at det kommer av Bryne-mål på corner, frispark eller lange innkast. Uansett er det for meg ganske klart rundens beste spill, jeg har kun Bryne som knapp favoritt pga hjemmebane og jeg tror fortsatt ikke resultatene til Åsane til nå er representativt for nivået deres.

Ellers er det tynt med mulige oddsspill, jeg syns det er overraskende at Ranheim har blitt knapp underdog i lokaloppgjøret mot Stjørdals/Blink så det er mulig det er noe verdi der. Og Ranheim har en klart godkjent sesongstart der tapene har kommet mot Brann og Stabæk. Blink har fått en tøff innledning, dog kanskje fått litt dårlig betalt sett til spill. Jeg heller mot bortelaget, men det er ingen superverdi. Så er fortsatt Raufoss på sitt elleville under 2,5 mål-run, om det blir målfattig i lokaloppgjøret mot Kongsvinger så vil det være den niende kampen på rad. Og det har stort sett vært til høy odds - uten at jeg har sjekket så det sikkert over 1000 i odds på en slik rekke.

De tre publikumsfestene i morgen ser oddsen ganske grei ut, igjen er vel Brann litt lav - og Sandnes Ulf er ekkel å møte med sin direkte stil, og jeg er jo litt skeptisk til det mentale i Brann-laget foran fullsatte tribuner. Men det er selvsagt betydelig kvalitetsforskjell og jeg har jo i utgangspunktet bestemt meg for at det neppe er verdi å gå mot Brann denne sesongen. Tipper man trygt kan spille på mye mål i Fredrikstad, men oddsen er jo deretter.

Hovedspill:

Bryne - Åsane, uavgjort/borte - 2,00 Coolbet

Svar

Gå tilbake til «Tipping»