17. mai

Svar
DoktorS
Has thanked: 102 times
Been thanked: 132 times

17. mai

Legg inn av DoktorS »

Det flommer virkelig over med reklame for mat til 17. mai. I år virker det nesten ekstremt. Mye av det kommer nok av at jeg følger en god del spesialbutikker i sosiale medier - fra fiskebutikker, delikatessebutikker osv - de virker nesten som om alle skal ha alt til denne dagen.

Fiskeriet pusher skalldyr, kaviar, fisk- delikatesebutikker har spekemat, fint smør, oster må det være til 17. mai - hevder de. Så har Nøtteblanderen som mener det er viktig med en haug nøtter på 17. mai. På toppen av dette kommer alle dagligvarebtuikkene som i større grad tilbyr pølser, hauger med disse halvdårlige grillgreiene og ferdige desserter av alt mulig. Og blomster og flagg.

Blir jo litt smått påvirket av denne reklamen, og føler meg som et dårlig menneske når jeg i mange år kulinarisk har markert dagen med rømmegrøt og spekemat. Det har jeg for øvrig til felles med forfatteren Jon Fosse som sa i et intervju for noen år siden at dette var hans markering av dagen...

De siste par årene har jeg oppjustert menyen litt - en flaske musserende blir det i hvert fall. Og så skal jeg se om den lokale dealeren har den varmrøkte fjellrøya inne. Så blir det sen lunsj. Og så blir det nok rømmegrøt og fenalår på kvelden. Lager en eller annen dessert med rabarbra og jordbær også, tenker jeg - kanksje jeg oppgraderer til Grunnlovsdessert.

KingKongHalvor
Has thanked: 237 times
Been thanked: 64 times

Legg inn av KingKongHalvor »

17.mai uten barn er deilig. Her starter vi ikke altfor tidlig, med en ganske så vanlig frokost. Har blitt tradisjon å gå tur på dagen, overraskende mange spm gjør det. Tar med en liten flaske bobler, jordbær og noen deilige wraps, som nytes i solen på Kolsåstoppen.
På kvelden er det stor voksenfest, hvor vertskapet lager alt mulig av tilbehør, mens gjestene tar med din egen grillmat, og drikke. Uhøytidlig og hyggelig, tre år siden sist, spennende å se hvor tjukke folk har blitt.😅

Gårdsdattra
Has thanked: 35 times
Been thanked: 28 times

Legg inn av Gårdsdattra »

Vi kommer til å feire tradisjonelt. Først kaffe på senga og nyheter på mobil, før vi står opp og steller oss. Så frokost med spekemat og eggerøre.( egg rørt sammen med rømme og godt med meierismør i panna og et dryss med maldonsalt og gressløk.
Så ut og feire tradisjonelt, hvilket i år blir følelsesladd, skal sikre meg med lommetørkle i bunadveska.
Så hjem, skifte og skrelle poteter og sette på, skrelle og skjære opp gulrøtter og sette på. og så varme Inderøysoddet forsiktid. Dekke bordet og sette fram skjenning, pils og Inderøyakevitten og til sist Inderøykjæresten som skal få et kyss før maten..

Svar

Gå tilbake til «Mat og Drikke»