Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Fernandovonarb

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Fernandovonarb »

Iseran2770 skrev: fre mai 13, 2022 7:17 pm
fargeblind skrev: fre mai 13, 2022 10:55 am Personlig syns jeg det fortsatt skal lønne seg å kjøpe og kjøre elbil fremfor fossilbil.
Verden må jo bremse på brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vær etterhvert.
Selv med full moms fra første krone vil det være veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger så mye som for en elbil.
I trøndelag og nordover ligger strømprisen mellom 9 og 14 øre kW/t i går/dag og morgen når jeg nå sjekket. Med omkostninger så havner vi godt under kronen pr kW/t. Og et forbruk på Elbilen på under 2 kW/t pr mil så har du hold i påstanden din vil jeg tro. Er klar over at tallene vil være mindre fordelaktige lenger sør med strømprisene som er der, men noe må vi få igjen for drittværet som er her😁

Ellers er jeg ikke overasket over innføring av disse avgiftene på Elbil, de har vært varslet lenge. Synes også de virker å være fornuftig innrettet.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Iseran2770 skrev: fre mai 13, 2022 7:31 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
I følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Så elbiler bruker like mange kWh/mil som bensin/dieselbiler bruker l/mil? Nå spør jeg av ren uvitenhet.
Jeg hadde liksom sett for meg et regnestykke med avskrivning, service, forsikring, etc, i tillegg til selve forbruket.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Fernandovonarb skrev: fre mai 13, 2022 10:54 pm I trøndelag og nordover ligger strømprisen mellom 9 og 14 øre kW/t i går/dag og morgen når jeg nå sjekket. Med omkostninger så havner vi godt under kronen pr kW/t. Og et forbruk på Elbilen på under 2 kW/t pr mil så har du hold i påstanden din vil jeg tro. Er klar over at tallene vil være mindre fordelaktige lenger sør med strømprisene som er der,
Det kan du trygt si. Spotpris idag hos meg i Oslo har vært 186 øre, mao over 10 ganger så dyrt.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Hardy-guttene skrev: fre mai 13, 2022 11:36 pm Så elbiler bruker like mange kWh/mil som bensin/dieselbiler bruker l/mil? Nå spør jeg av ren uvitenhet.
Jeg hadde liksom sett for meg et regnestykke med avskrivning, service, forsikring, etc, i tillegg til selve forbruket.
Det er vanlig å oppgi forbruk for elbiler i enten kWh/100km eller Wh/km. Så der du i en fossilbil ser l/100 km i kjørecomputeren ser du gjerne da kWh/100km i kjørecomputeren på en elbil. Din siste setning gir overhodet ingen mening i kontekst av å måle energi/drivstoff-forbruk under kjøring.

Det er forøvrig ikke sånn at dersom en fossil-golf har et snittforbruk på 6,5 l/100km, så vil en el-golf ha et snittforbruk på 6,5 kWh/100km. Det er ingen sammenheng på den måten.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Noen tjener masse penger på dyre elbiler nå. Får man sin bestilte elbil nå før nyttår og selger når mva og prisøkning har inntruffet så er kombinasjonen lang levering at man kan ha gratis bil i et år eller to eller tjene en liten slant. Vurderer å slå til på en Taycan Cross Turismo for å selge den igjen neste år og samtidig bestille en iX50 der jeg bytter ut iX40. Men den blir det mva på for jeg vil i så fall ha helt ny bil.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: fre mai 13, 2022 7:31 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
I følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Her er en formel for hva strømprisen vil være dersom kjøring med elbil skal være en N-te del av prisen for fossil:

A: drivstofforbruk ( l/100km)
B: drivstoffpris (kr/l)
C: forbruk elbil (kWh/100km)
D: avstand kjørt i inkrementer på 100 km
N: kjøring med fossil skal være N ganger så dyrt som el

X (ukjent): strømpris (kr/kWh)

A x B x D = (C x X x D) x N

Etter litt opprydning (D - avstand kan fjernes helt), så ser det sånn ut:

X = (A x B) / (C x N)

Med litt realistiske tall finner man strømprisen:

X = (5 l/100 km x 23 kr/l) / (20 kWh/100 km x 10) = 0,575 kr/kWh

Så for oss som bor i Oslo så er vi ikke på 10-delen med dagens strømpriser.

Så kan vi jo sette opp formelen litt annerledes for å faktisk regne ut hvor mye billigere det er å kjøre elbil i disse dager, gitt eksempel-parameterene og der vi nå lar N være den ukjente:

N = (A x B) / (C x X) = (5 l/100 km x 23 kr/l) / (20 kWh/100km x 1,85 kr/kWh) = 3,1 (det er 3,1 ganger så dyrt med fossil som el)

For Fernandovonarb i Trøndelag ser det mye bedre ut:

N = (A x B) / (C x X) = (5 l/100 km x 23 kr/l) / (20 kWh/100km x 0,14 kr/kWh) = 41 (det er 41 ganger så dyrt med fossil som el)

Hva må strømprisen være for at det skal være like dyrt med el og fossil?

X = (A x B) / C = (5 l/100 km x 23 kr/l) / 20 kW/h = 5,75 kr/kWh. Fyller man strøm for høyere pris enn det så lønner det seg med fossil.

Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene

Forfun

Legg inn av Forfun »

Kompressor skrev: lør mai 14, 2022 7:41 am Noen tjener masse penger på dyre elbiler nå. Får man sin bestilte elbil nå før nyttår og selger når mva og prisøkning har inntruffet så er kombinasjonen lang levering at man kan ha gratis bil i et år eller to eller tjene en liten slant. Vurderer å slå til på en Taycan Cross Turismo for å selge den igjen neste år og samtidig bestille en iX50 der jeg bytter ut iX40. Men den blir det mva på for jeg vil i så fall ha helt ny bil.
Litt usikker på hvor mye det er å tjene. Ja, jeg kan tjene ca 200k på å selge min i4, men hva skal jeg da kjøpe? Hvis jeg bestiller en ny i4 vil den koste i nærheten av det de brukte selges for i dag når den en gang blir levert. Utfordringen er at det er veldig lite kurant som det er mulig å kjøpe i dag. MEn tror på lavt verdifall.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ser forresten ett alternativ, å selge i4 for 830k, ser på finn at det er mulig å kjøpe en Taycan cross turismo for omtrent 950. Jeg vurderte disse opp mot hverandre nye, og fant at prisforskjellen var hinsides, drøye 600k mot lave 1100k. Klarte ikke å rettferdiggjøre 500k i forskjell. Men nå er forskjellen bare litt over 100k (forskjell på nybil og en som har kjørt 5-10 000 km). Hvorfor har ikke brukte Taycan fått prisøkning på finn? Nå må jeg faktisk tenke litt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Forfun skrev: lør mai 14, 2022 11:54 am Ser forresten ett alternativ, å selge i4 for 830k, ser på finn at det er mulig å kjøpe en Taycan cross turismo for omtrent 950. Jeg vurderte disse opp mot hverandre nye, og fant at prisforskjellen var hinsides, drøye 600k mot lave 1100k. Klarte ikke å rettferdiggjøre 500k i forskjell. Men nå er forskjellen bare litt over 100k (forskjell på nybil og en som har kjørt 5-10 000 km). Hvorfor har ikke brukte Taycan fått prisøkning på finn? Nå må jeg faktisk tenke litt.
Kanskje fordi Porsche begynner å ligne på hvor Tesla var for noen år siden. Serviceorganisasjonen flere steder er helt ute å kjøre fordi de ikke har klart å bygge ut for å følge det økte salget med Taycan. Ringer du for en servicetime så er du heldig hvis du får time før september flere steder, og slikt er selvsagt helt uholdbart i lengden.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Kompressor skrev: lør mai 14, 2022 7:41 am Noen tjener masse penger på dyre elbiler nå. Får man sin bestilte elbil nå før nyttår og selger når mva og prisøkning har inntruffet så er kombinasjonen lang levering at man kan ha gratis bil i et år eller to eller tjene en liten slant. Vurderer å slå til på en Taycan Cross Turismo for å selge den igjen neste år og samtidig bestille en iX50 der jeg bytter ut iX40. Men den blir det mva på for jeg vil i så fall ha helt ny bil.
Hvis du vil ha en Taycan levert og registrert før nyttår bør du nok bestille fortest mulig.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: lør mai 14, 2022 9:02 am Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Iseran2770 skrev: lør mai 14, 2022 7:52 pm
Hollabaloo skrev: lør mai 14, 2022 9:02 am Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.
Min audi a5 var veldig måteholden på bensin. Langkjøring gikk greit på 0,6 liter på mila. Etter din definisjon er jo dette en gigantisk bil. Firehjulstrekk, automat og 252 hk. Å komme ned til 0,5 har jeg aldri opplevd. Snittforbruk i mitt eie litt over 0,7. Bykjøring har ikke bilen opplevd, men smale svingete veier trekker mye mer bensin enn bykjøring.

Formelen tar ikke med ladetap, men ingen elbileiere snakker om dette. Der går 100% av strømmen fra vannkraften til fremdrift i bilen.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: lør mai 14, 2022 7:52 pm
Hollabaloo skrev: lør mai 14, 2022 9:02 am Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.
Du var ikke fornøyd nei? Jeg kan hjelpe deg igjen jeg, la oss si et snittforbruk på 10 l/100 km da, da tar man skikkelig i. Selv ikke min gamle E39 bensin-BMW brukte så mye i snitt. Siden det er det dobbelte av 5 l/100km, så kan man ta tallene fra forrige utregning og gange med 2.

For at det skal bli 10-gangen bensin vs. el, så må strømprisen da være:

X = 0,575 kr/kWh x 2 = 1,15 kr/kWh

Med gårsdagens strømpris på ca 1,85 kr/kWh, så ser det ut som følger:

N = 3,1 x 2= 6,2 (det er 6,2 ganger så dyrt med fossil som el)

For Fernandovonarb i Trøndelag ser det mye bedre ut:

N = 41 x 2 = 82 (det er 82 ganger så dyrt med fossil som el)

Hva må strømprisen være for at det skal være like dyrt med el og fossil?

X = 5,75 x 2 = 11,5 kr/kWh. Fyller man strøm for høyere pris enn det så lønner det seg med fossil.

Btw nye Toyota Corolla bensin-hybrid (ikke plug-in) klarer fint 5 l/100 km i snitt.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Forfun skrev: lør mai 14, 2022 8:19 pm Formelen tar ikke med ladetap, men ingen elbileiere snakker om dette. Der går 100% av strømmen fra vannkraften til fremdrift i bilen.
Det er et godt poeng, og det kan man jo enkelt kompensere for i formelen med å slenge på litt ekstra på elbilens forbruk. Dette forumets høyt elskede Tesla-Bjørn (det var ironi for den som var i tvil) snakker faktisk endel om det i sine videoer, det at strømmen rapportert levert fra ladeboksen ikke nødvendigvis er det samme som bilens batteri tar til seg.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Hollabaloo skrev: fre mai 13, 2022 11:44 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 13, 2022 11:36 pm Så elbiler bruker like mange kWh/mil som bensin/dieselbiler bruker l/mil? Nå spør jeg av ren uvitenhet.
Jeg hadde liksom sett for meg et regnestykke med avskrivning, service, forsikring, etc, i tillegg til selve forbruket.
Det er vanlig å oppgi forbruk for elbiler i enten kWh/100km eller Wh/km. Så der du i en fossilbil ser l/100 km i kjørecomputeren ser du gjerne da kWh/100km i kjørecomputeren på en elbil. Din siste setning gir overhodet ingen mening i kontekst av å måle energi/drivstoff-forbruk under kjøring.
Jeg var kanskje litt utydelig. Men det var heller ikke det første innlegget jeg svarte på; det kunne tolkes som om det gjaldt totalkostnad og ikke bare drivstoff/strøm.
Hollabaloo skrev: fre mai 13, 2022 11:44 pm Det er forøvrig ikke sånn at dersom en fossil-golf har et snittforbruk på 6,5 l/100km, så vil en el-golf ha et snittforbruk på 6,5 kWh/100km. Det er ingen sammenheng på den måten.
Takk, det var det jeg trodde.

Someone

Legg inn av Someone »

Etter 3 dager her i Malaysia så jeg i dag noen elbiler for første gang, dog uten skilter, da det var henholdvis en i4 og en i7 som var utstilt utenfor hotellet her

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: lør mai 14, 2022 7:52 pm Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.
Ja, 0,5 på blandet kjøring er nok litt utfordrende, men jeg tenker at har du en liten bil og beskjeden bil, så bør det kunne være innenfor rekkevidde.

Mazda 3'ern fra 2014 jeg hadde, med en 2-liters selvpustende motor, så kom jeg ned i 0,5 på langkjøring. Bykjøring husker jeg ikke tallene på, men siden det var en bil jeg mest brukte til bykjøring, så varte en tank i den varte i 2-3 måneder. Og bykjøring her er ofte resulterer ofte i høyere forbruk enn bykjøring i litt større byer. Så spesielt tørst var den ikke. Til sammenligning fyller jeg tankene nå ca. 1 gang i måneden, og da har jeg to biler jeg veksler med å bruke.

Så bensinbiler kan ha relativt lavt forbruk.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Kjipt med MVA og vektavgift, men så dyrt som det er å ha fossilbil i Oslo, så ser jeg nå ikke annet valg enn å bytte.

Brukte 3600 kr på diesel i november, og 1800 kr for å komme til jobb innenfor Ring3 (kollektivt er ikke et alternativ, da det er 1 t og 40 minutter med kollektivt, kontra 30-35 minutt med bil i rush'et).

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

For min del ender nok nybilkjøpene med omtrent nå - jeg kjøper ikke nye biler med avgifter (=stort verditap). Jeg har liten tro på at bruktprisene stiger med avgiftene, markedet har overfyllt seg med «flippere» og forhandlere som skal få ut flest mulig før nyttår. Og etter nyttår er det mange som ikke får solgt og fortsatt vil holde de lave prisene sine.
Oppå det hele er det nå skikkelig nedgangstid der flere trenger penger og de med billån (ganske mange) får betydelig høyere kostnader.

Jeg tror derimot det kan bli mange hyggelige bruktkjøp på nyere brukte typiske «bruksbiler» fremover, både elbiler, bensin og diesel.
Er det noe som kommer til å holde seg er det spesielle og sjeldne bensinbiler som blir mer og mer samleraktige for entusiaster.
Og ikke minst rimelige elbiler - type iD.3 og egolf tipper jeg holder seg bra.
Mange ønsker å kjøpe rimeligere bil som kan klare de fleste oppgavene og finner ut at de klarer seg med det når de har dyre lån og renter.
Det mest spennende nå er å følge med på om det blir stor arbeidsledighet eller ikke. Det vil være avgjørende for om det blir krise eller korreksjon i økonomien. Kan avsløre at boligmarkedet har vært ekstremt svakt i november, ikke helt 2008-følelse, men heller ikke så langt unna.
Jo raskere nedgang, jo raskere opp igjen.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Nå har o store Byregjeringen i Oslo bestemt seg for at de vil reversere trenden med at folk i sentrale deler av byen uten mulighet for lading på eget strømnett velger elbil i stedet for fossil fremdrift. Forslag til nye priser for lading ble presentert i dag, skal vedtas i morgen og skal gjelde fra torsdag allerede. Prisene blir nesten tredoblet over natten, etter også å ha bli oppjustert 1. jan og 1. juli i år.

Sak bak betalingsmur her: https://www.ao.no/voldsom-prisokning-pa ... 128-427060

For de som er avhengig av offentlig lading foregår ofte ladingen over natten, sånn typisk fra 21-22 til 08, eller noe rundt der. Man går jo ikke ut og flytter bilen kl 0430 fordi den er fulladet heller. Lading i denne tidsperioden går fra dagens kr 13 pr time til torsdagens 35 pr time. For min egen del er inntaket av energi på en sånn nattlading ca 50kwt. Hvis jeg står 10 timer koster det kr 350,-. Det gir en pris på ca 7,- pr kwt. For de med mindre batterier vil pris pr kwt bli enda høyere. Hipp hurra!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Larsabal skrev: tir des 06, 2022 1:27 pm Nå har o store Byregjeringen i Oslo bestemt seg for at de vil reversere trenden med at folk i sentrale deler av byen uten mulighet for lading på eget strømnett velger elbil i stedet for fossil fremdrift. Forslag til nye priser for lading ble presentert i dag, skal vedtas i morgen og skal gjelde fra torsdag allerede. Prisene blir nesten tredoblet over natten, etter også å ha bli oppjustert 1. jan og 1. juli i år.

Sak bak betalingsmur her: https://www.ao.no/voldsom-prisokning-pa ... 128-427060

For de som er avhengig av offentlig lading foregår ofte ladingen over natten, sånn typisk fra 21-22 til 08, eller noe rundt der. Man går jo ikke ut og flytter bilen kl 0430 fordi den er fulladet heller. Lading i denne tidsperioden går fra dagens kr 13 pr time til torsdagens 35 pr time. For min egen del er inntaket av energi på en sånn nattlading ca 50kwt. Hvis jeg står 10 timer koster det kr 350,-. Det gir en pris på ca 7,- pr kwt. For de med mindre batterier vil pris pr kwt bli enda høyere. Hipp hurra!

Nå er ikke jeg den største Oslolosen, men jeg ser der er en del gater med en del parkerte elbiler uten ladere. Lader disse på hurtiglader eller på jobb?

Så,i dette berømte Oslo Vest med eneboliger har de gjerne kontakter ute: Være der seg til motorvarmer på dieselbilen eller lading av elbil og 12v-batterier. (Dessverre er lading av 12v-batteri tema både for elbiler og andre.)
Ingen som tenker på behovet for motorvarmer på forbrenningsmotorer når man snakker utslipp og annet?
https://www.tv2.no/broom/gode-nyheter-d ... %20prosent.

Skulle vært kontakter for alle biler

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: tir des 06, 2022 1:51 pm
Så,i dette berømte Oslo Vest med eneboliger har de gjerne kontakter ute:
Eneboliger er ikke dette noe problem. Det smeller man bare opp en ladeboks på en halvtime og man har det man trenger

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir des 06, 2022 4:40 pm
rosmebraad skrev: tir des 06, 2022 1:51 pm
Så,i dette berømte Oslo Vest med eneboliger har de gjerne kontakter ute:
Eneboliger er ikke dette noe problem. Det smeller man bare opp en ladeboks på en halvtime og man har det man trenger
Ja om man har enkle kabler og trevegg så...... her brukte elektriker ca. 8 fakturerte timer, fordelt på fire timer med assistent/lærling ene dagen og neste arbeidsdag 3-4 timer alene på å sette opp boks og 2,5 meter kabel.

Jan

Legg inn av Jan »

I Sveits risikerer de forbud mot elbiler hvis det blir strømkrise

https://www.motor.no/aktuelt/sveits-vur ... ise/237921

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Larsabal skrev: tir des 06, 2022 1:27 pm Hipp hurra!
Og 1. januar 2024 er det planlagt å øke bomtakstene igjen, ref.
https://vartoslo.no/bydel-frogner-bydel ... 024/384898
Ingen blir vel overrasket om man benytter anledningen til å øke prosentandelen for elbil fra dagens 50% av det bensin- og diesel-biler betaler til 70%.

I 2023 er det som kjent kommune- og fylkestingsvalg, så med det i mente og det faktum at det allerede er politisk avtalt en ny økning 1. januar 2024 så vil jeg tro bomtakstene får være i fred hele 2023.

Someone

Legg inn av Someone »

Selv Elbilforeningen går jo nå ut å fraråder folk i Oslo som er avhengig av gatelading med å kjøpe elbil

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: ons des 07, 2022 8:58 pm Selv Elbilforeningen går jo nå ut å fraråder folk i Oslo som er avhengig av gatelading med å kjøpe elbil
https://elbil.no/advarer-oslofolk-uten- ... til-elbil/

For mange blir kommunal saktelading dyrere enn kommersiell lynlading

Oslo kommune begrunner økningen med de økte strømprisene og at de må ta markedspris for lading.

Dette skjønner generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen fint lite av:
– I mange tilfeller vil elbilister betale mer på de «trege» gateladestolpene til kommunen enn på kommersiell lynlading. Vi aner ikke hvilket fiktivt marked kommunen opererer i. Oslo har en helt idiotisk prismodell, sier Bu.

Lynlading på kommersielle ladestasjoner koster i dag mellom sju og ni kroner per kilowattime (kWt).

Oslo kommune tar derimot betalt per klokketime du står og lader på kommunens ladestolper.

Regnes dette om til pris per kWt, blir prisforskjellen åpenbar:

Hvis bilen din lader på 3,6 kW effekt, risikerer du å betale 9,7 kroner per kWt på kommunale ladere om natten.

Lader du på dagtid er prisen 13,6 kroner per kWt. Og du kan til og med ende opp med å betale 17,2 kroner per kWt hvis du er uheldig og kun har en 22 kW-lader der du bor.

– Alle disse priseksemplene forutsetter at du flytter bilen i det øyeblikket du er ferdig å lade, også om det er klokka tre om natten. For elbilister flest vil den faktiske prisen per kWt kunne bli mye høyere, sier Maltun i Oslo og Akershus elbilforening.


Akkurat som @Larsabal skriver...

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Byrådet begrunner økningen med at man skal betale markedspris for støm. Greit nok. Jeg forventer at billettprisene for T-bane og trikk også går opp 170% – i morgen. Strømprisen påvirker driftskostnader for disse også. Buss kan de holde på dagens nivå, i hvert fall for de rutene som fortsatt går på fossilt drivstoff. T-banens linje 1, Frognerseterbanen, synes jeg faktisk de kan øke enda mer mellom Majorstuen og Frognerseteren. Der bor det jo bare rikinger uansett, så de har råd. Ta 150,- pr tur der.

Ellers kan byrådet gjøre som alle næringsdrivende får tilbud om fra 1. januar. De kan kjøpe strøm til fastpris med binding i 5 eller 7 år. Da er prisen like over 1 kr pr kwh og forutsigbar som faen. Sett så nye ladetakster basert på det, pluss evt påslag for vedlikehold av anlegg. Da harmonerer ladepris for de som lader hjemme med strømstøtte (sponsing) og vi som må lade på offentlige punkter. Men det ville vel være for mye forlangt at byrådet jobber FOR innbyggerne i byen?

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

Hollabaloo skrev: lør mai 14, 2022 8:22 pm
Iseran2770 skrev: lør mai 14, 2022 7:52 pm
Hollabaloo skrev: lør mai 14, 2022 9:02 am Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.
Du var ikke fornøyd nei? Jeg kan hjelpe deg igjen jeg, la oss si et snittforbruk på 10 l/100 km da, da tar man skikkelig i. Selv ikke min gamle E39 bensin-BMW brukte så mye i snitt. Siden det er det dobbelte av 5 l/100km, så kan man ta tallene fra forrige utregning og gange med 2.

For at det skal bli 10-gangen bensin vs. el, så må strømprisen da være:

X = 0,575 kr/kWh x 2 = 1,15 kr/kWh

Med gårsdagens strømpris på ca 1,85 kr/kWh, så ser det ut som følger:

N = 3,1 x 2= 6,2 (det er 6,2 ganger så dyrt med fossil som el)

For Fernandovonarb i Trøndelag ser det mye bedre ut:

N = 41 x 2 = 82 (det er 82 ganger så dyrt med fossil som el)

Hva må strømprisen være for at det skal være like dyrt med el og fossil?

X = 5,75 x 2 = 11,5 kr/kWh. Fyller man strøm for høyere pris enn det så lønner det seg med fossil.

Btw nye Toyota Corolla bensin-hybrid (ikke plug-in) klarer fint 5 l/100 km i snitt.
Hadde en 520 E39 en gang. Den var kul umulig å kjøre under 1,3 l/mil på bykjøring, på vinteren var den ofte oppe i 1,6 l/mil. På sommeren klarte jeg å kome ned i 0,75 på langkjøring, over 0,8 på vinteren. Snittforbruket lå nok langt over literen. Selv en moderne småbil med bensinmotor sliter med å kome under literen på mila på småkjøring.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Fago skrev: tor des 08, 2022 1:27 pm Hadde en 520 E39 en gang. Den var kul umulig å kjøre under 1,3 l/mil på bykjøring, på vinteren var den ofte oppe i 1,6 l/mil. På sommeren klarte jeg å kome ned i 0,75 på langkjøring, over 0,8 på vinteren. Snittforbruket lå nok langt over literen.
Jeg eide min E39 520 i 9 år. M52b20 150hk og manuell girkasse. Det første året jeg eide bilen så førte jeg nøye logg over forbruk gjennom både sommer og vinter. Over 10000km dette første året så målte jeg et snittforbruk på ca 0,9 l/mil. Med base i Oslo og en blanding av langkjøring i helgene og småkjøring i det daglige til/fra div kjøpesenter og til tider til/fra jobb. Det skal sies at på den tiden så var den bilen i veldig god teknisk stand, og den var påmontert hjul med ganske beskjeden dimensjon. Jeg tviler ikke på at forbrukstallene du nevner er mulig å oppnå dersom man har bilen satt opp på en mindre optimal måte og/eller ved bruk av tung gassfot. Potensielle forbruks-"tyver" er f.eks. automatgir, "fete" hjul, slitt og/eller feilinnstilt hjuloppheng, bremser som henger på +++.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»