ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
Number4

Re: ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av Number4 »

Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 8:24 am
startelver skrev: fre mai 13, 2022 11:39 pm Synes de norske bidragene var bedre for 10-15 år siden.
Ja, Guri Schanke, Didrik Solli-Tangen, Stella Mwangi og Tooji var det virkelig sus over.
Hva gjør du i kveld, Skraeva, tv både til styrbord og babord i stua? :lol:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Oppfordrer alle til å se Dagsnytt 18 fra i går, hvor man får et intervju med Eurovisiongeneral/historiker, forfatter og en godt kjent veteran i ESC-mijøet Kato Hansen. Han kommer med velbegrunnede argumenter for hvorfor det ikke er til det beste for ESC at det i år ligger an til en vinner som blir nettopp det grunnet politikk og ikke minst sympatistemmer.

Jostein Pedersen, også han en gammel ESC-traver, er også tilstede i studio. En tilstedeværelse som for meg ikke ga noe godt inntrykk av nevnte Pedersen, all den tid han virket susete og gjorde alt annet enn å svare på spørsmålene han fikk.

Vi må huske på at millioner av ukrainere med god grunn har flyktet fra hjemlandet sitt de siste månedene. Det fører til at de nå befinner seg i utlandet, og kan derfor stemme på hjemlandet sitt i kveldens finale. Det faktum, kombinert med sympatistemmer fra millioner av andre tv-seere, fører til at kveldens sending trolig mister all form for spenning.

Vinneren er nok like klar som det Rybak og Loreen var i hhv 2009 og 2012. Forskjellen er at disse vant på bakgrunn av bidragenes kvaliteter, noe som Kato Hansen helt riktig påpeker skal og bør være kjernen i Eurovision Song Contest.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Number4 skrev: lør mai 14, 2022 8:36 am
Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 8:24 am
startelver skrev: fre mai 13, 2022 11:39 pm Synes de norske bidragene var bedre for 10-15 år siden.
Ja, Guri Schanke, Didrik Solli-Tangen, Stella Mwangi og Tooji var det virkelig sus over.
Hva gjør du i kveld, Skraeva, tv både til styrbord og babord i stua? :lol:
Håper på å få sett et sett (!) før jeg tusler ned til en kompis og ei venninne i gata her. ESC prioriteres over alt. Det er en gang i året. Dessuten vet jeg at det kommer et fruentimmer dit, og det kan jo hende at hun er fin. Så valget er enkelt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

SirJames skrev: fre mai 13, 2022 10:38 pm On a sidenote så registrerer jeg at Marius Asp i VG åpenbart har blitt sluppet på hodet utallige ganger da han var baby.

Han presterer nemlig å skrive følgende om det eminente bandet og ESC fjorårsvinner Måneskin:

"Den slitsomme, Max Martin-produserte singelen «Supermodel» er dog ingen «Zitti E Buoni», for å formulere det meget diplomatisk. Låten lykkes tvert imot kun med å bekrefte hvilket ordinært og dølt band Måneskin faktisk er utenfor Eurovision-bobla, komplett med en av årets mest enerverende vokalprestasjoner fra Damiano David."
Han har ikke hørt noen av de andre sangene deres med andre ord, spesielt de italienske.

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 8:24 am
startelver skrev: fre mai 13, 2022 11:39 pm Synes de norske bidragene var bedre for 10-15 år siden.
Ja, Guri Schanke, Didrik Solli-Tangen, Stella Mwangi og Tooji var det virkelig sus over.
Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

missChance skrev: lør mai 14, 2022 9:09 am
SirJames skrev: fre mai 13, 2022 10:38 pm On a sidenote så registrerer jeg at Marius Asp i VG åpenbart har blitt sluppet på hodet utallige ganger da han var baby.

Han presterer nemlig å skrive følgende om det eminente bandet og ESC fjorårsvinner Måneskin:

"Den slitsomme, Max Martin-produserte singelen «Supermodel» er dog ingen «Zitti E Buoni», for å formulere det meget diplomatisk. Låten lykkes tvert imot kun med å bekrefte hvilket ordinært og dølt band Måneskin faktisk er utenfor Eurovision-bobla, komplett med en av årets mest enerverende vokalprestasjoner fra Damiano David."
Han har ikke hørt noen av de andre sangene deres med andre ord, spesielt de italienske.
Nemlig.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

missChance skrev: lør mai 14, 2022 9:09 am
SirJames skrev: fre mai 13, 2022 10:38 pm On a sidenote så registrerer jeg at Marius Asp i VG åpenbart har blitt sluppet på hodet utallige ganger da han var baby.

Han presterer nemlig å skrive følgende om det eminente bandet og ESC fjorårsvinner Måneskin:

"Den slitsomme, Max Martin-produserte singelen «Supermodel» er dog ingen «Zitti E Buoni», for å formulere det meget diplomatisk. Låten lykkes tvert imot kun med å bekrefte hvilket ordinært og dølt band Måneskin faktisk er utenfor Eurovision-bobla, komplett med en av årets mest enerverende vokalprestasjoner fra Damiano David."
Han har ikke hørt noen av de andre sangene deres med andre ord, spesielt de italienske.
Helt enig. Det er en del av de italienskspråklige låtene, særlig fra Teatro d'ira, som virkelig er gode. I tillegg til "Zitti e buoni" er "Coraline" og særlig "Vent'anni" knallbra. Så har man f. eks "Torna a casa" og "Moriro da re" fra debuten også som meget sterke låter. Jeg er ikke like glad i det de gjør på engelsk, selv om del av det for all del er ok. "Beggin" er imidlertid bortimot grusom. :p

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 9:55 am
missChance skrev: lør mai 14, 2022 9:09 am
SirJames skrev: fre mai 13, 2022 10:38 pm On a sidenote så registrerer jeg at Marius Asp i VG åpenbart har blitt sluppet på hodet utallige ganger da han var baby.

Han presterer nemlig å skrive følgende om det eminente bandet og ESC fjorårsvinner Måneskin:

"Den slitsomme, Max Martin-produserte singelen «Supermodel» er dog ingen «Zitti E Buoni», for å formulere det meget diplomatisk. Låten lykkes tvert imot kun med å bekrefte hvilket ordinært og dølt band Måneskin faktisk er utenfor Eurovision-bobla, komplett med en av årets mest enerverende vokalprestasjoner fra Damiano David."
Han har ikke hørt noen av de andre sangene deres med andre ord, spesielt de italienske.
Helt enig. Det er en del av de italienskspråklige låtene, særlig fra Teatro d'ira, som virkelig er gode. I tillegg til "Zitti e buoni" er "Coraline" og særlig "Vent'anni" knallbra. Så har man f. eks "Torna a casa" og "Moriro da re" fra debuten også som meget sterke låter. Jeg er ikke like glad i det de gjør på engelsk, selv om del av det for all del er ok. "Beggin" er imidlertid bortimot grusom. :p
Vent'anni - den er så vakker. Og det er en slags nostalgisk følelse ved den. Skulle ønske jeg hadde hørt den da jeg var tjue.
Moriro da re er også en favoritt. Men jeg elsker også La paura del buio.
De italienske tekstene er sterke - Damiano er en dyktig tekstskriver. Jeg forstår at han ikke kan være like poetisk på engelsk, så du får litt mer partysanger der 😁

Men så liker jeg Beggin også, jeg da!

startelver

Legg inn av startelver »

Denne var også fin, utrolig


Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

missChance skrev: lør mai 14, 2022 10:06 am
Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 9:55 am
missChance skrev: lør mai 14, 2022 9:09 am

Han har ikke hørt noen av de andre sangene deres med andre ord, spesielt de italienske.
Helt enig. Det er en del av de italienskspråklige låtene, særlig fra Teatro d'ira, som virkelig er gode. I tillegg til "Zitti e buoni" er "Coraline" og særlig "Vent'anni" knallbra. Så har man f. eks "Torna a casa" og "Moriro da re" fra debuten også som meget sterke låter. Jeg er ikke like glad i det de gjør på engelsk, selv om del av det for all del er ok. "Beggin" er imidlertid bortimot grusom. :p
Vent'anni - den er så vakker. Og det er en slags nostalgisk følelse ved den. Skulle ønske jeg hadde hørt den da jeg var tjue.
Moriro da re er også en favoritt. Men jeg elsker også La paura del buio.
De italienske tekstene er sterke - Damiano er en dyktig tekstskriver. Jeg forstår at han ikke kan være like poetisk på engelsk, så du får litt mer partysanger der 😁

Men så liker jeg Beggin også, jeg da!
Enig i alt borts. fra om Beggin! Egentlig liker jeg alle låtene fra Teatro d'ira, ikke bare de som er nevnt. Men Vent'anni er og blir min store favoritt. Det er en vakker låt, som du sier, og jeg er helt enig i at den har en nostalgisk følelse over seg. Kanskje det nettopp er derfor den er så bra, at man ikke er 20 lenger. Ganske langt unna også. :p

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

SirJames skrev: lør mai 14, 2022 8:37 am Jostein Pedersen, også han en gammel ESC-traver, er også tilstede i studio. En tilstedeværelse som for meg ikke ga noe godt inntrykk av nevnte Pedersen, all den tid han virket susete og gjorde alt annet enn å svare på spørsmålene han fikk.
Ikke så rart kanskje- om han er litt surrete i hodet? 🤔

https://sosialnytt.com/mgp-general-jost ... ykketreff/

Ellers blir det nok fort storeslem til 🇺🇦 i kveld! I tillegg til dette du nevner så var nok nyheten om russere som truer med å hacke avstemningen det som avgjorde- for nå blir der nok ekstra mobilisering for Ukraina.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirJames skrev: fre mai 13, 2022 10:38 pm On a sidenote så registrerer jeg at Marius Asp i VG åpenbart har blitt sluppet på hodet utallige ganger da han var baby.

Han presterer nemlig å skrive følgende om det eminente bandet og ESC fjorårsvinner Måneskin:

"Den slitsomme, Max Martin-produserte singelen «Supermodel» er dog ingen «Zitti E Buoni», for å formulere det meget diplomatisk. Låten lykkes tvert imot kun med å bekrefte hvilket ordinært og dølt band Måneskin faktisk er utenfor Eurovision-bobla, komplett med en av årets mest enerverende vokalprestasjoner fra Damiano David."
Opptatt av cred virker det som.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Blir tidenes kjedeligste avstemning. Med mindre russerne finner på noe..

Tendy

Legg inn av Tendy »

PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 5:12 pm Nå har jeg fått bekreftet det jeg har visst lenge.

Gaute Ormåsen er en av ulvene.
Ja, stemmen hans er veldig lett gjenkjennelig.Det er vel like opplagt at Gaute Ormåsen er en av ulvene som at Ukraina vinner i kveld og at kveldsnytt blir forsinket.Men gleder meg til i kveld uansett.Lørdagskveld og Eurovision er alltid en god kombo.Og i år er jo Norge veldig bra representert i finalen også.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Heia Frankrike!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Tendy skrev: lør mai 14, 2022 1:16 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 13, 2022 5:12 pm Nå har jeg fått bekreftet det jeg har visst lenge.

Gaute Ormåsen er en av ulvene.
Ja, stemmen hans er veldig lett gjenkjennelig.Det er vel like opplagt at Gaute Ormåsen er en av ulvene som at Ukraina vinner i kveld og at kveldsnytt blir forsinket.Men gleder meg til i kveld uansett.Lørdagskveld og Eurovision er alltid en god kombo.Og i år er jo Norge veldig bra representert i finalen også.
Grand Prix (som jeg fortsatt kaller det) er tradisjon. Den første finalen jeg husker jeg så var da Herreys vant i 84.

Vi kjører god mat, god drikke og husets yngste beboere har begynt å invitere venner fra familier som ikke har samme tradisjon.

Så her blir vi familien + 3 i kveld.

SirJames

Legg inn av SirJames »

JODDEMM skrev: lør mai 14, 2022 10:43 am
SirJames skrev: lør mai 14, 2022 8:37 am Jostein Pedersen, også han en gammel ESC-traver, er også tilstede i studio. En tilstedeværelse som for meg ikke ga noe godt inntrykk av nevnte Pedersen, all den tid han virket susete og gjorde alt annet enn å svare på spørsmålene han fikk.
Ikke så rart kanskje- om han er litt surrete i hodet? 🤔

https://sosialnytt.com/mgp-general-jost ... ykketreff/

Ellers blir det nok fort storeslem til 🇺🇦 i kveld! I tillegg til dette du nevner så var nok nyheten om russere som truer med å hacke avstemningen det som avgjorde- for nå blir der nok ekstra mobilisering for Ukraina.
Når jeg leser det som har skjedd med ham, gir det helt klart mening, ja.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Kveldsnytt bør ikke være oppsatt noe tidligere enn 01.00 og enda kan det fort bli 15 minutters forsinkelse.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

UK har seilt opp for meg de siste dagene. Kunne kanskje vunnet om ikke for Putin. Det kunne faktisk vært et utrolig spennende år dette med reell usikkerhet om vinner.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 10:21 am
missChance skrev: lør mai 14, 2022 10:06 am
Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 9:55 am Helt enig. Det er en del av de italienskspråklige låtene, særlig fra Teatro d'ira, som virkelig er gode. I tillegg til "Zitti e buoni" er "Coraline" og særlig "Vent'anni" knallbra. Så har man f. eks "Torna a casa" og "Moriro da re" fra debuten også som meget sterke låter. Jeg er ikke like glad i det de gjør på engelsk, selv om del av det for all del er ok. "Beggin" er imidlertid bortimot grusom. :p
Vent'anni - den er så vakker. Og det er en slags nostalgisk følelse ved den. Skulle ønske jeg hadde hørt den da jeg var tjue.
Moriro da re er også en favoritt. Men jeg elsker også La paura del buio.
De italienske tekstene er sterke - Damiano er en dyktig tekstskriver. Jeg forstår at han ikke kan være like poetisk på engelsk, så du får litt mer partysanger der 😁

Men så liker jeg Beggin også, jeg da!
Enig i alt borts. fra om Beggin! Egentlig liker jeg alle låtene fra Teatro d'ira, ikke bare de som er nevnt. Men Vent'anni er og blir min store favoritt. Det er en vakker låt, som du sier, og jeg er helt enig i at den har en nostalgisk følelse over seg. Kanskje det nettopp er derfor den er så bra, at man ikke er 20 lenger. Ganske langt unna også. :p
Jeg måtte høre den i dag også, og innså at jeg glemte å nevne at Thomas også er ganske genial. Han står vel bak - eller starter - de fleste ideene til melodier.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Har ikke hørt mye Eurovision i år i forkant med plukker opp Finland, Sverige, Estland som bra. Og en del godt håndverk i Polen, Frankrike, Hellas og disse.

Men Ukraina. Vinner. Uansett.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Min favoritt!


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Trur jeg aldri tidligere har sett at det kun er 5 land som har under 100 i odds hos Betfair. Som jo selvsagt i stor grad skyldes at Ukraina har så lave odds.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Endel fine sanger i år: Portugal, Island, Sverige, England, Armenia, Tsjekkia. Utenom Sverige og England alle vel for meg uforståelig 1000-oddsere!

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

SirJames skrev: lør mai 14, 2022 1:56 pm
JODDEMM skrev: lør mai 14, 2022 10:43 am
SirJames skrev: lør mai 14, 2022 8:37 am Jostein Pedersen, også han en gammel ESC-traver, er også tilstede i studio. En tilstedeværelse som for meg ikke ga noe godt inntrykk av nevnte Pedersen, all den tid han virket susete og gjorde alt annet enn å svare på spørsmålene han fikk.
Ikke så rart kanskje- om han er litt surrete i hodet? 🤔

https://sosialnytt.com/mgp-general-jost ... ykketreff/

Ellers blir det nok fort storeslem til 🇺🇦 i kveld! I tillegg til dette du nevner så var nok nyheten om russere som truer med å hacke avstemningen det som avgjorde- for nå blir der nok ekstra mobilisering for Ukraina.
Når jeg leser det som har skjedd med ham, gir det helt klart mening, ja.
Ja, la også merke til den store blodåren i hodet hans. Det sagt. Jeg la ikke merke til at han var noe rotete. Har han ikke bestandig vært ganske distri/rotete av seg?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Står der noe sted om hvor mange tusen publikummere som er tilstede i kveld? Har prøvd å finne ut av det- men finner ingenting.


Ellers er det 17 tidligere vinnerland som utgjør finalefeltet i kveld!
3 av landene har 2.plass som best, 2 av dem har som best "stått på pallens nederste trinn", mens hhv. 1 og 2 land har 4.plass og 6.plass som best!

Seneste vinnerland som ikke er med i kveldens finale: Israel (2018)!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 3:48 pm Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.
Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

PapaSmurf skrev: lør mai 14, 2022 4:13 pm
VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 3:48 pm Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.
Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Og da tenker jeg på at en låt er så bra at den overlever i flere tiår som en god låt?
Noen låter har faktisk vært såpass at de fremdeles spilles i radio, mange år etter at de var i dette showet.....
Sist redigert av fargeblind den lør mai 14, 2022 4:20 pm, redigert 1 gang totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

fargeblind skrev: lør mai 14, 2022 4:16 pm
PapaSmurf skrev: lør mai 14, 2022 4:13 pm
VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 3:48 pm Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.
Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Sverige er vel mer platt, men hvis England vinner så er det vel en mulighet den låten kan bli stående.
Mulig det er kun i Norge, men den Duncan Laurencesangen blir jo fremdeles relativt hyppig spilt på radio.
Euphoria og Satellite som 2 andre låter fra relativt ny ESC historie.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»