Konkurrent av FIS og utviklingen til langrenn

Svar
Knipsemannen

Konkurrent av FIS og utviklingen til langrenn

Legg inn av Knipsemannen »

Hei!

Dette er et tema som jeg har fått større og større interesse for i det siste.
Jeg elsker langrenn. Jeg synes det er en av verdens mest underholdende idretter.

Jeg kunne tenke meg å få et innblikk i tankene til dere har, rundt følgende:
Hvordan opplever dere FIS som organisasjon i dag? Blir FIS utfordret av andre organisasjoner? Hvis de ikke blir det i dag på noe vis, har de tidligere blitt det?
Hva synes dere FIS gjør bra i dag og hva tenker dere at FIS kan gjøre bedre - konkret opp mot langrenn, men gjerne andre idretter som ligger under FIS?

Hvis man ser på langrenn isolert sett - hvilke grep tenker dere at man kan gjøre for å øke sportens popularitet?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Jeg tror det skal mye til for at det kommer en langrennskonkurrent til FIS. Først og fremst fordi det er FIS som styrer tilgangen til OL og for mange nasjoner er det OL som finansierer langrennssatsningen. Når det gjelder verdenscupen er Ski Classics på en måte en konkurrent, men rennene der har FIS-status og arrangeres innenfor FIS' regelverk.

Når det gjelder langrenn syns jeg det meste FIS gjør er feil. Innføringen av TdS i 2006/07-sesongen var vel siste gang FIS klarte å finne på noe bra for å øke sportens popularitet.

Håper det kommer en privat konkurrent til verdenscupen i langrenn, men har ingen store forhåpninger om det.

Knipsemannen

Legg inn av Knipsemannen »

Interessant!
Hva er årsaken til at det ikke finnes private konkurrenter? Jeg regner med at det er folk som har luktet på ideen, men som har valgt å ikke gå videre/eller ikke lyktes.

Hva er årsaken? Vanskelig/umulig å skape lønnsomhet? FIS med sitt maktgrep som bremser det? For lav popularitet/ser ikke potensial for vekst i sporten?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Knipsemannen skrev: tir mar 29, 2022 2:58 pm Interessant!
Hva er årsaken til at det ikke finnes private konkurrenter? Jeg regner med at det er folk som har luktet på ideen, men som har valgt å ikke gå videre/eller ikke lyktes.

Hva er årsaken? Vanskelig/umulig å skape lønnsomhet? FIS med sitt maktgrep som bremser det? For lav popularitet/ser ikke potensial for vekst i sporten?
Som sagt er nok hovedgrunnen at OL-kvotene bestemmes på grunnlag av verdenscupen. Det gjør terskelen for eventuelle private konkurrenter mye høyere siden de ulike nasjonene nesten uansett ønsker å bruke sine beste utøvere i WC for å skaffe seg større OL-kvoter.

Det neste problemet er nok at et eventuelt privat alternativ fort ville blitt dominert av nordmenn, russere og eventuelt svensker. Er jo nesten bare svensker og nordmenn i toppen av Ski Classics. Tror også den norske dominansen er en av årsakene til at ScanCup ikke har større status og mer kommersiell verdi. Er begrenset hvor interessant det er for finner og svensker å se på renn der 8 av 10 i topp 10 er fra Norge.

Tror likevel det er mulig med en privat konkurrent til verdenscupen. Mulig som åpne renn der alle kan delta eller som rene invitasjonsstevner der utvalgte stjerner er med. Med tanke på at USA er i ferd med å få opp noen potensielle stjerner og at langrenn har neglisjert det Nord-Amerikanske markedet i lang tid vil jeg tro det er størst sjanse for at et privat alternativ dukker opp der.

Er også mulig de nasjonale cupene i Norge og Sverige vil få økt status og oppmerksomhet som et resultat av at NRK og SVT har mistet rettigheter. Virker dog som om svenskene i mye større grad enn nordmenn har blitt med over til NENTs langrennssendinger. Aner ikke hvor store seertall NRK hadde fra de nasjonale rennene på Beitostølen og Vind, men i Finland har den finske cupen fått stor status og spesielt klubbstafettene som sendes på TV og har "store" pengepremier. Noen direkte konkurrent til verdenscupen vil de nasjonale aldri bli så lenge WC har de beste løperne og største pengepremiene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Knipsemannen skrev: tir mar 29, 2022 2:58 pm Interessant!
Hva er årsaken til at det ikke finnes private konkurrenter? Jeg regner med at det er folk som har luktet på ideen, men som har valgt å ikke gå videre/eller ikke lyktes.

Hva er årsaken? Vanskelig/umulig å skape lønnsomhet? FIS med sitt maktgrep som bremser det? For lav popularitet/ser ikke potensial for vekst i sporten?
Hvorfor finnes det ikke private konkurrenter i andre idretter? Den mest åpenbare idretten med noe slik er vel boksing, og det er verdens overlegent mest dysfunksjonelt organisert idrett.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Å utfordre FIS høres ikke ut som noen enkel oppgave, ikke ser jeg helt hvorfor det skulle være nødvendig heller. Med det sagt er jeg ikke fornøyd med alt FIS foretar seg. Personlig savner jeg mer intervallstart, spesielt i lengre løp, det er noe helt annet enn fellesstarter. Om det skyldes at det er det jeg er flasket opp med, eller om det faktisk er mer spennende, det skal jeg være forsiktig å ha noen bastante meninger om.

For å øke sportens popularitet er det bare en ting å gjøre, det er å få flere nasjoner med i toppen. Hvordan man skal få det til aner jeg ikke, men det er neppe gjennom en privat konkurrent.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: ons mar 30, 2022 8:44 am Hvorfor finnes det ikke private konkurrenter i andre idretter? Den mest åpenbare idretten med noe slik er vel boksing, og det er verdens overlegent mest dysfunksjonelt organisert idrett.
Er da flere idretter som har store innslag av private konkurrenter til konkurransene de internasjonale forbundene arrangerer. I Nord-Amerika er vel privateide ligaer det normale uten at jeg helt kjenner til hvordan alt er organisert der borte. Innen sykkel og friidrett har det vel også i stor grad vært private arrangører. Ikke helt sikker på hvordan tennis og golf er organisert, men har ikke inntrykk av at de internasjonale forbundene der styrer konkurransene i like stor grad som FIS.

Innen svømming har det også dukket opp en vellykket privat konkurrent. NRK hadde en lengre artikkel om akkurat det. Dog hjelper det sikkert å ha en milliardær med på laget.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: ons mar 30, 2022 8:59 am Er da flere idretter som har store innslag av private konkurrenter til konkurransene de internasjonale forbundene arrangerer. I Nord-Amerika er vel privateide ligaer det normale uten at jeg helt kjenner til hvordan alt er organisert der borte. Innen sykkel og friidrett har det vel også i stor grad vært private arrangører. Ikke helt sikker på hvordan tennis og golf er organisert, men har ikke inntrykk av at de internasjonale forbundene der styrer konkurransene i like stor grad som FIS.

Innen svømming har det også dukket opp en vellykket privat konkurrent. NRK hadde en lengre artikkel om akkurat det. Dog hjelper det sikker å ha en milliardær med på laget.
Ja, er klar over svømmingen. Det er vel det nærmeste man kommer. Ligaene i NA i deres store idretter blir ikke helt det samme da det er klubbturneringer i lagidretter. Og kommer som en følge av at USA er den totalt dominerende nasjonen i 3 av de 4 store idrettene som har slike ligaer.

I sykkel er det private arrangører, men UCI er fortsatt overbyggende organ. De har f.eks en world ranking som danner utgangspunktet for hvilke lag som får delta i kommende WT-ritt.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: ons mar 30, 2022 9:05 am I sykkel er det private arrangører, men UCI er fortsatt overbyggende organ. De har f.eks en world ranking som danner utgangspunktet for hvilke lag som får delta i kommende WT-ritt.
Akkurat det er jeg klar over. En konkurrent til FIS som internasjonalt forbund tror jeg er utenkelig og noe som overhodet ikke er nødvendig. Det er viktig med ett forbund som kan bestemme regler osv. Tror heller ikke at det trådstarte var et konkurrende forbund for den delen av virksomheten, men heller et private konkurrenter som arrangører av konkurranser. Dog mulig jeg tar feil.

Det jeg har diskutert er hvertfall muligheten for private til å arrangere konkurranser innenfor FIS' konkurransereglement, men utenfor verdenscupen og begrensningene som ligger der. F.eks. at arrangører i større grad står fritt til å bestemme øvelser, hvem som får delta, premiepenger, reisestøtte osv. Her tror jeg det er en del å hente i forhold til hvordan internasjonale renn arrangeres i dag.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: ons mar 30, 2022 9:14 am Det jeg har diskutert er hvertfall muligheten for private til å arrangere konkurranser innenfor FIS' konkurransereglement, men utenfor verdenscupen og begrensningene som ligger der. F.eks. at arrangører i større grad står fritt til å bestemme øvelser, hvem som får delta, premiepenger, reisestøtte osv. Her tror jeg det er en del å hente i forhold til hvordan internasjonale renn arrangeres i dag.
Meget mulig. Hadde vært interessant og sett hvilke utslag det kunne gitt. Mer variasjon i typen øvelser f.eks? Det blir temmelig uniformt i dag. FIS måtte dog koordinert kalenderen, antall rennsteder, etc., Og hatt noe overordnet ansvar slik at man ikke fikk en overfylt kalender som gav liten deltagelse i mange renn.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: ons mar 30, 2022 9:21 am Meget mulig. Hadde vært interessant og sett hvilke utslag det kunne gitt. Mer variasjon i typen øvelser f.eks? Det blir temmelig uniformt i dag. FIS måtte dog koordinert kalenderen, antall rennsteder, etc., Og hatt noe overordnet ansvar slik at man ikke fikk en overfylt kalender som gav liten deltagelse i mange renn.
Om rennene skulle eksistert på utsiden av verdenscupen måtte de jo konkurrert med rennene der for å få oppmerksomhet fra media og deltakelse fra de beste utøverne. Vil tro måten det kan gjøres på er å arrangere renn med særpreg, folkefest og mer premiepenger enn det som er vanlig i verdenscupen. Og om man først klarer å arrangere sånne renn utenfor verdenscupen vil det nok knytte seg noen tradisjoner til disse rennene.

Tenker Ulricehamn er en arrangør som kan satse på noe sånt. Der har de jo klart å skape stort lokalt engasjement og en skikkelig folkefest når de har hatt WC. En annen mulighet er Kollen (og Drammen) som ikke får arrangere WC i 2025. Der bør det være muligheter for private arrangement/showrenn utenfor verdenscupen.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Man hadde mange private arrangører før, såkalte parkrenn var det flere stedet. Det mest kjente er kanskje Monolittrennet i Frognerparken. Det forsvant vel på slutten av 80-tallet om jeg husker rett. Og grunnen var WC. Terminlisten er så og si full, det som måtte være av åpne datoer bruker man nok helst til trening. Så da måtte man evt fått FIS med på å lage huller i kalenderen for andre aktører, noe som høres svært lite sannsynlig ut. Evt måtte man sørge for økonomiske insentiver som gjorde det såpass attraktivt at utøverne heller ville delta alternativt enn i WC. Hvilket også lyder usannsynlig.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KingKongHalvor skrev: ons mar 30, 2022 10:32 am Så da måtte man evt fått FIS med på å lage huller i kalenderen for andre aktører, noe som høres svært lite sannsynlig ut. Evt måtte man sørge for økonomiske insentiver som gjorde det såpass attraktivt at utøverne heller ville delta alternativt enn i WC. Hvilket også lyder usannsynlig.
Hull i kalenderen for andre aktører tror jeg er helt uaktuelt for FIS.

Er dog ikke så sikker på at det er umulig å lage store nok økonomiske insentiver til at noen av beste utøverne heller vil delta i et privat arrangement. Dagens WC-arrangører må tross alt skaffe alt av sponsor- og tilskuerinntekter på egenhånd og de må også dekke alt av utgifter, inkludert støtte til reise og opphold og premiepengene. Vil tro enkelte utgifter kan reduseres noe i et privat arrangement og om inntektene kan holdes på samme nivå bør det gi rom for både startpenger til stjernene og større premiepenger.

Problemet for private arrangører vil nok være eksponering på TV, men med tanke på at dagens renn sendes midt på natta for nordamerikanerne bør det være mulig å få økte inntekter fra det markedet. NRK, SVT og YLE bør også være interessert med tanke på at de har mistet rettighetene til WC.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Det hadde vært bra å gi FIS en på tygga, men vi husker jo alle hvordan det gikk da International Speedskating League (ISSL) og World International Speedskating Organization (WISO) skulle konkurrere med ISU i sesongene 1972/73 og 1973/74 henholdsvis.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

tartaglia2 skrev: ons mar 30, 2022 11:38 am
KingKongHalvor skrev: ons mar 30, 2022 10:32 am Så da måtte man evt fått FIS med på å lage huller i kalenderen for andre aktører, noe som høres svært lite sannsynlig ut. Evt måtte man sørge for økonomiske insentiver som gjorde det såpass attraktivt at utøverne heller ville delta alternativt enn i WC. Hvilket også lyder usannsynlig.
Hull i kalenderen for andre aktører tror jeg er helt uaktuelt for FIS.

Er dog ikke så sikker på at det er umulig å lage store nok økonomiske insentiver til at noen av beste utøverne heller vil delta i et privat arrangement. Dagens WC-arrangører må tross alt skaffe alt av sponsor- og tilskuerinntekter på egenhånd og de må også dekke alt av utgifter, inkludert støtte til reise og opphold og premiepengene. Vil tro enkelte utgifter kan reduseres noe i et privat arrangement og om inntektene kan holdes på samme nivå bør det gi rom for både startpenger til stjernene og større premiepenger.

Problemet for private arrangører vil nok være eksponering på TV, men med tanke på at dagens renn sendes midt på natta for nordamerikanerne bør det være mulig å få økte inntekter fra det markedet. NRK, SVT og YLE bør også være interessert med tanke på at de har mistet rettighetene til WC.
Alltid mulig å lokke folk med penger. Se på fotball, er folk som spilte på noen av verdens beste lag i PL, men som valgte Kina i stedet, på toppen av karrieren.
Spm er om det vil gjøre langrennssporten bedre om man fikk tilbake «parkrennene» som forsvant på 80-tallet. At man kan trenge fornyelse er nok naturlig, det skjer i de fleste idretter, men om flere enkeltartangører gjør det mer interessant er jeg veldig i tvil om. Statusen til WC er uomtvistelig, det er kun OL-gull som overgår det.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KingKongHalvor skrev: ons mar 30, 2022 12:18 pm Alltid mulig å lokke folk med penger. Se på fotball, er folk som spilte på noen av verdens beste lag i PL, men som valgte Kina i stedet, på toppen av karrieren.
Spm er om det vil gjøre langrennssporten bedre om man fikk tilbake «parkrennene» som forsvant på 80-tallet. At man kan trenge fornyelse er nok naturlig, det skjer i de fleste idretter, men om flere enkeltartangører gjør det mer interessant er jeg veldig i tvil om. Statusen til WC er uomtvistelig, det er kun OL-gull som overgår det.
Nå husker ikke jeg "parkrennene" på 80-tallet, men slik de siste WC-sesongene har vært vil jeg si at renn utenom WC mest sannsynlig ville vært bra for sporten. For min del er statusen til WC også på vei kraftig nedover. Mye på grunn av mange avlyste renn de siste sesongene, men også fordi TdS er veldig dominerende i sammendraget og et lite variert program. WC-poeng for innlagte bonusprinter, stafetter og prologer hjelper heller ikke på.

Forhåpentligvis vil vi unngå avlyste renn de neste sesongene, men tviler sterkt på at øvelsesprogrammet kommer til å forbedres.

Knipsemannen

Legg inn av Knipsemannen »

Nok et eksempel på en stjerne som forlater langrennssporten til fordel for skiskyting. Lampic.

Noen må ta opp hansken.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»