NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Svar
Ka9nen

Re: NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Legg inn av Ka9nen »

lima skrev: man apr 25, 2022 11:53 pm Jeg mener Wold gjør en god jobb, i krigen Israel fører mot palstinerne forsøker hun å nyansere det som ikke lar seg nyansere.
Hvilken "krigen" snakker du om her? Det er ikke noen pågående krig såvidt jeg vet. Og Wold er vel for tiden mer opptatt av "lærepengen" vi i vesten har fått ved å si noe negativt om den hellige boken.

Hun klarer dog å få smettet inn litt av israelhatet sitt i alle mulige sammenhenger, selv når hun prater om krigen i Ukraina. Til tross for at palestinerne er de som har tatt side med Russland i den så er det Israel(!) hun helst vil snakke om. Og hun har langt mer negativt å si om Israel enn om Putler selv om tema er Ukraina(!!). Noen nyanser om Israel har jeg aldri hørt noe om, hun evner jo å komme med en masse nyanser om Iran sin hijabtvang og alt mulig annet. Men akkurat den har jeg ikke fått med meg, du har kanskje en link?

Når du sier Wold gjør "en god jobb" så vil jeg spørre om hva. Om det er som politisk aktivist for ytre venstresiden, for islam (derav en av de verste sortene av islam) og for palestinasaken så har hun defintivt gjort en glimrende jobb. Om det er som tittelen hennes påstår "journalist" så har hun gjort en elendig jobb. Hun klarer ikke lage materiale uten at hennes personlige synspunkt skinner igjennom. Hun finnes ikke objektiv i det hele tatt. Hun klarer ikke engang stille kritiske spørsmål til et presteregime som henger homofile fra kraner, kun gladsaker om dem!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

JODDEMM skrev: tir apr 26, 2022 8:00 pm
DoktorS skrev: tir apr 26, 2022 7:06 pm I dag kjører Dagsrevyen en langt oppsak om Baneheia-dramene på topp og en politimann som uttaler seg - jeg mener det er en helt feil prioritering på en dag Russlands utenriksminister nok en gang truer med atomkrig og en omfattende rapport om Korona-håndteringen ble lagt frem.
Tidligere etterforskningsleder Arne Pedersen er vel en mann mange har prøvd å få i tale de siste årene- så at han omsider tar bladet fra munnen og fastholder Viggo Kristiansens rolle i Baneheia-saken: jo jeg synes det "fortjener" å være toppsaken! Men 11-12 minutter var kanskje i overkant?

Korona en "god nummer 2"- men at Lavrov nok en gang babler i vei om atomkrig og 3.verdenskrig: det blir et skuldertrekk for meg må jeg innrømme.

Mange interessante betraktninger du kommer med i denne tråden DoktorS- men her er jeg ikke helt på bølgelengde.
Jeg sier ikke at det er uinteressant at han snakker, men jeg synes det er feil av Dagsrevyen å bruke nesten et kvarter på saken som toppoppslag. Uansett hva han sier, så en gammel kriminalsak og detaljene rundt alle bevisene er vel neppe noe det norske folk behøves å opplyses om. Jeg forstår jo at det er et scoop at NRK får mannen i tale, men det er nettopp her jeg mener at NRK Nyhetene får et for internt fokus på hva de presterer, og ikke lenger er den revyen det tidligere av det viktigste som skjer i verden.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

DoktorS skrev: tir apr 26, 2022 8:39 pm Jeg sier ikke at det er uinteressant at han snakker, men jeg synes det er feil av Dagsrevyen å bruke nesten et kvarter på saken som toppoppslag. Uansett hva han sier, så en gammel kriminalsak og detaljene rundt alle bevisene er vel neppe noe det norske folk behøves å opplyses om. Jeg forstår jo at det er et scoop at NRK får mannen i tale, men det er nettopp her jeg mener at NRK Nyhetene får et for internt fokus på hva de presterer, og ikke lenger er den revyen det tidligere av det viktigste som skjer i verden.
Ja jeg ble også overrasket over at de holdt på i intet mindre enn 12 minutter, og saken er gammel- men kanskje blir den ganske så relevant om relativt kort tid, så sånn sett kanskje OK med en oppsummering for dem som ikke følger saken like tett?

De kunne nok med fordel dykket ytterligere ned i saken dvs intervjuet med Pedersen "senere i sendingen"- men helt greit at de tok for seg Pedersens intervju i begynnelsen av sendingen- før man gikk over til Ukraina-krigen som på en måte ikke er noen nyhet iom. at den har foregått i 2 måneder ☹

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

JODDEMM skrev: tir apr 26, 2022 8:56 pm
DoktorS skrev: tir apr 26, 2022 8:39 pm Jeg sier ikke at det er uinteressant at han snakker, men jeg synes det er feil av Dagsrevyen å bruke nesten et kvarter på saken som toppoppslag. Uansett hva han sier, så en gammel kriminalsak og detaljene rundt alle bevisene er vel neppe noe det norske folk behøves å opplyses om. Jeg forstår jo at det er et scoop at NRK får mannen i tale, men det er nettopp her jeg mener at NRK Nyhetene får et for internt fokus på hva de presterer, og ikke lenger er den revyen det tidligere av det viktigste som skjer i verden.
Ja jeg ble også overrasket over at de holdt på i intet mindre enn 12 minutter, og saken er gammel- men kanskje blir den ganske så relevant om relativt kort tid, så sånn sett kanskje OK med en oppsummering for dem som ikke følger saken like tett?

De kunne nok med fordel dykket ytterligere ned i saken dvs intervjuet med Pedersen "senere i sendingen"- men helt greit at de tok for seg Pedersens intervju i begynnelsen av sendingen- før man gikk over til Ukraina-krigen som på en måte ikke er noen nyhet iom. at den har foregått i 2 måneder ☹
FNs generalsekretær møtte Putin og Lavrov i Moskva - så det er jo ikke bare nok en Ukraina-sak, mener nå jeg. Det er dog en mulighet for at møtet skjedde så sent at man ikke rakk det på topp.

Personlig synes jeg krimsaker får altfor mye plass. Det er sikkert interessant å følge med på detaljene med Telenor-dekning og alle mulige detaljer, og har det skjedd et justismord er jo det en viktig sak, men jeg sliter litt med å forstå at NRK Dagsrevyen vurderer det som opplagt av seerne trenger 12 minutter med et et intervju med politimannen.

I alle fall - de kunne ventet med intervjuet til senere, evt laget det som en egen sending - det er for så vidt noe jeg kunne tenke meg. At de laget daglige eller i alle fall et par dager i uken hadde et programm med nyhetsinnhold som gikk mer i dypden - som f.eks. i Redaksjon21-sendeflaten de hadde før.

Brukeravatar
lima
Innlegg: 38

Legg inn av lima »

Ka9nen skrev: tir apr 26, 2022 8:20 pm
lima skrev: man apr 25, 2022 11:53 pm Jeg mener Wold gjør en god jobb, i krigen Israel fører mot palstinerne forsøker hun å nyansere det som ikke lar seg nyansere.
Hvilken "krigen" snakker du om her? Det er ikke noen pågående krig såvidt jeg vet. Og Wold er vel for tiden mer opptatt av "lærepengen" vi i vesten har fått ved å si noe negativt om den hellige boken.

Hun klarer dog å få smettet inn litt av israelhatet sitt i alle mulige sammenhenger, selv når hun prater om krigen i Ukraina. Til tross for at palestinerne er de som har tatt side med Russland i den så er det Israel(!) hun helst vil snakke om. Og hun har langt mer negativt å si om Israel enn om Putler selv om tema er Ukraina(!!). Noen nyanser om Israel har jeg aldri hørt noe om, hun evner jo å komme med en masse nyanser om Iran sin hijabtvang og alt mulig annet. Men akkurat den har jeg ikke fått med meg, du har kanskje en link?

Når du sier Wold gjør "en god jobb" så vil jeg spørre om hva. Om det er som politisk aktivist for ytre venstresiden, for islam (derav en av de verste sortene av islam) og for palestinasaken så har hun defintivt gjort en glimrende jobb. Om det er som tittelen hennes påstår "journalist" så har hun gjort en elendig jobb. Hun klarer ikke lage materiale uten at hennes personlige synspunkt skinner igjennom. Hun finnes ikke objektiv i det hele tatt. Hun klarer ikke engang stille kritiske spørsmål til et presteregime som henger homofile fra kraner, kun gladsaker om dem!
Det var vel NRK som var emnet her, og ikke krigen mot palestinerne som har vart i snart 100 år. Beklager.
Når du kritiserer Wold og beskylder hennne for å være aktivist for " ytre venstresiden" , kommer du med rent tullprat. Du vet da vel hvor hun har rapportert fra. I det området må hun passe på hva hun sier, noe som krever litt "lesning mellom linjene". Det er tross alt bedre å få raportert noe enn i verste fall å ende opp ett hode kortere.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

lima skrev: ons apr 27, 2022 11:55 am
Det var vel NRK som var emnet her, og ikke krigen mot palestinerne som har vart i snart 100 år. Beklager.
Når du kritiserer Wold og beskylder hennne for å være aktivist for " ytre venstresiden" , kommer du med rent tullprat. Du vet da vel hvor hun har rapportert fra. I det området må hun passe på hva hun sier, noe som krever litt "lesning mellom linjene". Det er tross alt bedre å få raportert noe enn i verste fall å ende opp ett hode kortere.
Ja, jeg vet at Iran følger med på nyhetene. Men da er det vel nesten bedre å holde seg hjemme heller enn å kun rapportere ting som iranske myndigheter har godkjent. Det blir jo nesten propaganda for regimet, mange av NRK sine lesere er slettes ikke i stand til å lese mellom linjene. Så her må man være tydelig.

Hun har laget gladsaker om hijabens betydning i Iran , nå nylig denne "lærepengen" vi har fått dersom noen våger å krenke koranen og så selvsagt fullstendig ensidige innslag mot Israel. Ofte ikke et eneste kritisk ord engang andre veien.

Disse 3 eksemplene finner man ellers igjen bare ytterst på venstresiden. Spesielt kombinasjonen av de 3. Så jeg mener jeg har ordene mine i behold. Dette med å være helt uinteressert i nyanser i konflikter er vel typisk ytre venstre og ytre høyre. Folk skal få lov til å mene hva de vil, men når man ytrer seg som journalist på NRK bør man klare å være mer objektiv enn det som er ens eget personlige standpunkt mener jeg.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

lima skrev: man apr 25, 2022 11:53 pm Jeg mener Wold gjør en god jobb, i krigen Israel fører mot palstinerne forsøker hun å nyansere det som ikke lar seg nyansere.
Wold har jo vært pinlig ensidig i sin rapportering.
Såpass tydelig at man nesten kan kalle det propaganda, og da spesielt for palestinsk side i Israel/palestina konflikten.
Man må nesten regne henne som aktivist heller enn journalist. Det er vel nesten ikke snev av objektivitet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hva skjedde med dagens partimåling? Noen ganger er det toppsak - dagens måling ble ikke nevnt en gang!

Ellers et helt intetsigende intervju i studio med en influenser-skuespillers om ville være brobygger og seg selv. Fantastisk.

Dog honnør til Gelius, som det sømmer seg broren av en prest, mannen som ble tatt av raset og overlevde hadde ikke "flaks", men han kom fra det på "mirakuløst vis" :-D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lørdagsrevyen forbausende bra i aften, etter min smak - med Ting Helseth og bedehus. Helt til en nokså panegryisk omtale av en fyr som jobber i et renholdsfrima og er blitt sjef. Duverden.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

At Border Collie er ansett som den smarteste rasen blant hunder, er viden kjent. Hvem er den dummeste? Afghansk mynde, er som oftest på topp når man kårer verdens dummeste hunderase.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Typisk NRK med over 4 timer med Wagner på frigjøringsdagen.

Wagner var antisemitt og Hitlers favorittkomponist. Da kliner vi til på frigjøringsdagen!

Ikke noen big deal, bare pussig 😂

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Seks milliarder og 3.000 ansatte i NRK er åpenbart ikke nok til å klare å få til tekstnig av Dagsrevyen...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I dag har de ansatt flere tekstere til å legge ut - SISTE: Erling Braut.... klar for Man City....

.. har vel vært klart noen timer allerede, så hva i all verden er vitsen med å forstyrre TV-bildet med denne teksten langt uti Dagsrevyen?? Utrolig irriterende - det bør jo være en tekst om det har skjedd noe vesenltig og dramatisk.

Corvus

Legg inn av Corvus »

LANISTA skrev: lør mai 07, 2022 7:45 pm At Border Collie er ansett som den smarteste rasen blant hunder, er viden kjent. Hvem er den dummeste? Afghansk mynde, er som oftest på topp når man kårer verdens dummeste hunderase.
Afghansk myndes intelligens henger vel sammen med huleboermentaliteten til taliban og lignende idioter, så ingen overraskelse dette.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Angående drapet på Al-Jazeera journalisten:

Det er interessant (muligens forutsigbart) at NRK og andre norske media har forhåndsdømt Israel for dette. Det er ikke ferdig etterforsket og det sies at det var palestinere der som skjøt vilt rundt seg. Hva om det viser seg at det var palestinere som drepte journalisten? Vil NRK, NTB og utenriksministeren fortsatt være "forferdet" over hendelsen eller vil det plutselig bli imøtegått med stillhet som vanligvis skjer når det ikke er Israel som kan gis skylden?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

"De palestinske selvstyremyndighetene bekrefter torsdag at de ikke vil tillate Israel å undersøke kulen som drepte Al-Jazeera journalisten Shireen Abu Akleh onsdag. En slik undersøkelse kunne fastslått hvem som var ansvarlig for journalistens dødsfall, skriver Jerusalem Post."

https://www.jpost.com/breaking-news/article-706473

Hva er det palestinerne ønsker å skjule? Og hvorfor skriver ikke NRK (eller norsk media forøvrig) dette? Har de rett og slett satt så mye prestisje på at det er Israel som står bak at de heller ikke ønsker at sannheten skal frem?

Jeg vet ikke, men jeg finner det jo mistenkelig. Det samme gjør den palestinske menneskerettighetsaktivisten Bassem Eid:


Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Ka9nen skrev: tor mai 12, 2022 11:07 pm "De palestinske selvstyremyndighetene bekrefter torsdag at de ikke vil tillate Israel å undersøke kulen som drepte Al-Jazeera journalisten Shireen Abu Akleh onsdag. En slik undersøkelse kunne fastslått hvem som var ansvarlig for journalistens dødsfall, skriver Jerusalem Post."

https://www.jpost.com/breaking-news/article-706473

Hva er det palestinerne ønsker å skjule? Og hvorfor skriver ikke NRK (eller norsk media forøvrig) dette? Har de rett og slett satt så mye prestisje på at det er Israel som står bak at de heller ikke ønsker at sannheten skal frem?

Jeg vet ikke, men jeg finner det jo mistenkelig. Det samme gjør den palestinske menneskerettighetsaktivisten Bassem Eid:

Når de ikke får undersøke kula, så er det jo så avslørende som det kan få blitt uten at man har konkrete bevis. Hvorfor ellers skulle man hindre noen i å undersøke den, om ikke å skjule opphavet... men da legger man bare sammen to og to og får sånn ca 4 hver eneste gang.
Stillheten i media sier også sitt, men jeg hadde håpet man var forbi slikt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

NRK har i alle år vært bemannet med pro Palestina og imot Israel. Sissel Wold i NRK har selv sagt at man nærmest ble uønsket om man stilte kritiske spørsmål den gang hun gikk på universietet.
Palestina har i flere år måttet stå i skyggen for Libya og Syria og deres monopol på sympati led i flere år.
Selv håper jeg palestinerne får en meningsfylt hverdag men da må de unge ta avstand fra de eldre hat.
jeg omgikk et år , ca 2010, med en tidligere PLO mann og han sa rett ut "Ingen av partene vil ha fred"

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Finland søker NATO-medlemskap - TV2 direkte inne med Finlands president og statsminister. En historisk hendelse! NRK viser gamle programmer hele dagen. Ikke en gang NRK.no sender noe. Finlans president snakker ganske mye om Norge nå også, for øvrig..

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Har ikke sett Dagsreyven så langt i dag, men sitterer en venn på FB (tidligere NRK-journalist): - Er det lurt å ta på en våt bunadsskjorte, var et av spørsmålene Dagsrevyen fikk svar på. Neste uke skal den innovative nyhetsredaksjonen lære nordmenn å knyte skolisser.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

En annen håpløs ting vi kan takke NRK for, når jeg er i familiemiddag med slekt og de eldre begynner å prate politikk til kaffen så kan man høre følgende...

"Jeg støtter ikke Putin MEN"
"Joe Biden er ikke helt god han heller"
"USA har funnet på mye faenskap de også"

Det er ikke engang mulig å diskutere krigen i Ukraina uten at ukvemsord om en av våre viktigste allierte partnere faller. En alliert så viktig at vi kanskje ikke hadde turt å støtte Ukraina i det hele tatt om det ikke var for dem?

Jeg synes det er helt uverdig av en statsfinansiert kanal som NRK å tegne et slikt bilde av USA og narre den eldre generasjon i Norge på denne måten. Og dette fant sted før Trump også

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Direkte usannheter i en sånn liten Utenriks-oppsummering i Dagsrevyen - sak om at kvinner i Spania kan få godkjent fravær på jobben når de har mesen... Det ble presentert slik. I virkeligheten er det en mulighet for å få godkjent fravær, sykmelding, hvis man har sterke menssmerter - så vidt jeg kan se gjelder det også at man må ha legerklæring. Antar at dette er helt kurant for norske kvinner å få om de går hos fastlegen. Utrolig at NRK-nyhetsredakjsonen klarer å spre direkte usannheter i beste sendetid.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Hvorfor er det så lite på dagsrevyen om kurderne sin situasjon i midtøsten? De burde jo virkelig få sin egen stat! Og det er selvsagt langt viktigere enn palestinerne, for kurderne er så mange og er enda mer forfulgt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ah, liker ikke disse lange-lange ekslusive toppsakene... Denne saken lukter det dårlig av - men igjen, det er en ensidig vinkling i en pågående sak... Men selvsagt - det er jo en kvinne mot menn i Forsvaret, så da er jo det sikkert verdens viktigste.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: man mai 23, 2022 7:07 pm Ah, liker ikke disse lange-lange ekslusive toppsakene... Denne saken lukter det dårlig av - men igjen, det er en ensidig vinkling i en pågående sak... Men selvsagt - det er jo en kvinne mot menn i Forsvaret, så da er jo det sikkert verdens viktigste.
De kunne jo i alle fall klippet bort at hun sitter og griner i uniform. Tar seg ikke ut. Og nå har vi snart fylt et kvarter av Dagsrevyen med denne saken. Magnus Takvam, skal av en eller annen grunn, også si sitt (før han går av med pensjon).
Sist redigert av GiPazzini_85 den man mai 23, 2022 7:36 pm, redigert 1 gang totalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: man mai 23, 2022 7:14 pm
DoktorS skrev: man mai 23, 2022 7:07 pm Ah, liker ikke disse lange-lange ekslusive toppsakene... Denne saken lukter det dårlig av - men igjen, det er en ensidig vinkling i en pågående sak... Men selvsagt - det er jo en kvinne mot menn i Forsvaret, så da er jo det sikkert verdens viktigste.
De kunne jo i alle klippet bort at hun sitter og griner i uniform. Tar seg ikke ut. Og nå har vi snart fylt et kvarter av Dagsrevyen med denne saken. Magnus Takvam, skal av en eller annen grunn, også si sitt (før han går av med pensjon).
Det virker som det en liten besettelse for NRK å sette Forsvaret i et dårligst mulig lys på dette området. Husker jo noen år tilbake da de blåse opp noen statistikker - dvs de omsatte mange tusen svar til å fortelle at det var "begått 20 voldtekter" eller noe sånt. I tillegg til at det er statistisk en uholdbar metode omdefinerte de også "sex uten samtykke" (eller noe sånt) til "voldtekt". Altså gjorde de to feil for å lage en kjempesak. Også da måtte forsvarssjefen stilles til veggs...

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Og enda et dritinnslag fra Ingebregtsen (eller hva han nå heter).

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Og så var det reklame for nok en amerikansk kommersiell filmproduksjon - og nok en gang lager NRKs "kulturreporter" seg kul..... For noe jævlig søppel vi skal betale for. Det ser jo ut som fullstendig content marketing.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Ka9nen skrev: tor mai 19, 2022 4:16 pm Hvorfor er det så lite på dagsrevyen om kurderne sin situasjon i midtøsten? De burde jo virkelig få sin egen stat! Og det er selvsagt langt viktigere enn palestinerne, for kurderne er så mange og er enda mer forfulgt.
Ikke like interessant å kritisere snille gode muslimske Erdogan som det er å kritisere det forferdelige demokratiet Israel.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: man mai 23, 2022 7:31 pm Og så var det reklame for nok en amerikansk kommersiell filmproduksjon - og nok en gang lager NRKs "kulturreporter" seg kul..... For noe jævlig søppel vi skal betale for. Det ser jo ut som fullstendig content marketing.
Det er rett og slett uakseptabelt. Går det ikke an å klage inn slik møl til kringkastingsrådet?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»