Eksamen eller ikke - er det rettferdig?

Svar
FjodorDVD

Eksamen eller ikke - er det rettferdig?

Legg inn av FjodorDVD »

Årets avgangskull oljebarn fra videregående slipper eksamen. Ikke fordi at det er pandemi i samfunnet. Men fordi det er urettferdig, hevder ungdommen. Jeg er ikke enig med oljebarna, etterkommere av curlingforeldre. Men med høy rettferdighetssans, liksom.

Ingen eksamen betyr standpunktkarakterer. Skulk hindrer normalt standpunktkarakterer, men nå er også fraværsregelen fjernet.
Så da får avgangskullet bedre karakterer enn foregående kull fordi standpunktkarakterer er statistisk sett bedre enn eksamenskarakterer.

Kan oljabarna få viljen sin hele veien til de skal ta over styre og stell, uten å ha avlagt en eneste eksamen?

fazz

Legg inn av fazz »

FjodorDVD skrev: søn mai 15, 2022 1:01 pm Årets avgangskull oljebarn fra videregående slipper eksamen. Ikke fordi at det er pandemi i samfunnet. Men fordi det er urettferdig, hevder ungdommen. Jeg er ikke enig med oljebarna, etterkommere av curlingforeldre. Men med høy rettferdighetssans, liksom.

Ingen eksamen betyr standpunktkarakterer. Skulk hindrer normalt standpunktkarakterer, men nå er også fraværsregelen fjernet.
Så da får avgangskullet bedre karakterer enn foregående kull fordi standpunktkarakterer er statistisk sett bedre enn eksamenskarakterer.

Kan oljabarna få viljen sin hele veien til de skal ta over styre og stell, uten å ha avlagt en eneste eksamen?
HVa er det du vil diskutere her? Hvem er det som har bestemt at eksamen skal avlyses, er det utdanningsdirektoratet eller er det elevene? Hva er i så fall argumentene for at den skal avlyses, evt. ikke avlyses?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

fazz skrev: søn mai 15, 2022 1:12 pm
FjodorDVD skrev: søn mai 15, 2022 1:01 pm Årets avgangskull oljebarn fra videregående slipper eksamen. Ikke fordi at det er pandemi i samfunnet. Men fordi det er urettferdig, hevder ungdommen. Jeg er ikke enig med oljebarna, etterkommere av curlingforeldre. Men med høy rettferdighetssans, liksom.

Ingen eksamen betyr standpunktkarakterer. Skulk hindrer normalt standpunktkarakterer, men nå er også fraværsregelen fjernet.
Så da får avgangskullet bedre karakterer enn foregående kull fordi standpunktkarakterer er statistisk sett bedre enn eksamenskarakterer.

Kan oljabarna få viljen sin hele veien til de skal ta over styre og stell, uten å ha avlagt en eneste eksamen?
HVa er det du vil diskutere her? Hvem er det som har bestemt at eksamen skal avlyses, er det utdanningsdirektoratet eller er det elevene? Hva er i så fall argumentene for at den skal avlyses, evt. ikke avlyses?
Jeg vil gjerne vite hva debattanter mener om å avlyse eksamen på grunn av rettferdighetsprinsipper. Det er bestemt av det høyeste politiske Norge etter påtrykk fra elever og noen lærere.
https://www.aftenposten.no/meninger/de ... -rett-spor

Jeg har lest en mengde artikler om saken og savner uttalelser fra kjente debattanter.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Eksamen bør man fortsatt ha fordi det skaper et press om å yte maks. Akkurat som på en arbeidsplass

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

vadefugl skrev: søn mai 15, 2022 6:05 pm Eksamen bør man fortsatt ha fordi det skaper et press om å yte maks. Akkurat som på en arbeidsplass
Det er kanskje mest praktisk med en eksamen, men det har ikke så mye med virkeligheten i et arbeid å gjøre.
Helt fornuftig blir vel aldri noe system.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

FjodorDVD skrev: søn mai 15, 2022 1:01 pm Jeg er ikke enig med oljebarna, etterkommere av curlingforeldre.
Det skulle vel være "curlingbarna", etterkommere av "curlingforeldre"? https://www.klikk.no/foreldre/barn/barn ... re-2355609

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

return_of_drakkar skrev: ons mai 18, 2022 1:13 pm Det er kanskje mest praktisk med en eksamen, men det har ikke så mye med virkeligheten i et arbeid å gjøre.
Helt fornuftig blir vel aldri noe system.
Vel, arbeidsliv er vel en ting. Men da jeg var ungdom så var eksamen iallfall relativt viktig når man skulle velge videreutdanning og studie.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

B.E. skrev: ons mai 18, 2022 4:14 pm
return_of_drakkar skrev: ons mai 18, 2022 1:13 pm Det er kanskje mest praktisk med en eksamen, men det har ikke så mye med virkeligheten i et arbeid å gjøre.
Helt fornuftig blir vel aldri noe system.
Vel, arbeidsliv er vel en ting. Men da jeg var ungdom så var eksamen iallfall relativt viktig når man skulle velge videreutdanning og studie.
For disse avgangselevene er det studiepoeng som betyr noe. I kampen om drømmestudier. Da er det gull å slippe eksamen og surfe forbi forrige kull på en standpunktkarakter og samtidig rulle med russebussen hele april og mai. Hurra.
Det er en smule malplassert å argumentere med rettferdighet.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

FjodorDVD skrev: ons mai 18, 2022 7:06 pm
B.E. skrev: ons mai 18, 2022 4:14 pm
return_of_drakkar skrev: ons mai 18, 2022 1:13 pm Det er kanskje mest praktisk med en eksamen, men det har ikke så mye med virkeligheten i et arbeid å gjøre.
Helt fornuftig blir vel aldri noe system.
Vel, arbeidsliv er vel en ting. Men da jeg var ungdom så var eksamen iallfall relativt viktig når man skulle velge videreutdanning og studie.
For disse avgangselevene er det studiepoeng som betyr noe. I kampen om drømmestudier. Da er det gull å slippe eksamen og surfe forbi forrige kull på en standpunktkarakter og samtidig rulle med russebussen hele april og mai. Hurra.
Det er en smule malplassert å argumentere med rettferdighet.
Får ikke studiepoeng når du fullfører videregående skole. Studiepoeng får du for å fullføre fag som du tar på universitets nivå.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

B.E. skrev: ons mai 18, 2022 8:06 pm
FjodorDVD skrev: ons mai 18, 2022 7:06 pm
B.E. skrev: ons mai 18, 2022 4:14 pm

Vel, arbeidsliv er vel en ting. Men da jeg var ungdom så var eksamen iallfall relativt viktig når man skulle velge videreutdanning og studie.
For disse avgangselevene er det studiepoeng som betyr noe. I kampen om drømmestudier. Da er det gull å slippe eksamen og surfe forbi forrige kull på en standpunktkarakter og samtidig rulle med russebussen hele april og mai. Hurra.
Det er en smule malplassert å argumentere med rettferdighet.
Får ikke studiepoeng når du fullfører videregående skole. Studiepoeng får du for å fullføre fag som du tar på universitets nivå.
Grov tabbe av meg. Jeg mener jo selvsagt karakterpoeng fra videregående som skal benyttes i konkurransen om studieplasser på høyskoler og universitet.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »


FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Soccermannen skrev: ons mai 18, 2022 10:11 pm Denne synes jeg var god om eksamen https://www.utdanningsnytt.no/eksamen-j ... Vzpb_YpBs4
Enig. Kloke ord fra en fagperson. Særordninger på grunn av smittevern må man nok godta. Men videre å kreve særordninger på grunn av urettferdighet? Finner ikke noe bedre beskrivende ord enn barnslig.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

FjodorDVD skrev: ons mai 18, 2022 10:40 pm
Soccermannen skrev: ons mai 18, 2022 10:11 pm Denne synes jeg var god om eksamen https://www.utdanningsnytt.no/eksamen-j ... Vzpb_YpBs4
Enig. Kloke ord fra en fagperson. Særordninger på grunn av smittevern må man nok godta. Men videre å kreve særordninger på grunn av urettferdighet? Finner ikke noe bedre beskrivende ord enn barnslig.

Eksamen er nok ikke avlyst på grunn av urettferdighet, men på grunn av en pandemi. Les her hva en avgangselev og russepresident sa i sin 17 mai-tale. Han viet mye av talen sin om både mangel på eksamen og fraværsgrense.

https://www.tronderdebatt.no/vi-kjenner ... -122-44192

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Jeg synes det er leit dersom ungdommen ikke skal ha eksamen fordi de mener det er urettferdig. Jeg er mest lei på vegne av ungdommen, da de ikke virker å forstå at kompetanse er viktigere enn påstått rettferdighet. Verden beveger seg videre, vi er ikke lenger hemmet av de samme restriksjonene som har eksistert store deler av de siste to årene.

Nei, de har nok kanskje ikke fått den samme oppfølgingen som de ville hatt gjennom fysisk klasseromsundervisning kontra å ta ting på teams/zoom, men get a fucking grip a…

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Sånne elevrådsledere som klarer å få igjennom sånne ting er alltid på styr. Burde brukt flere spørreundersøkelser, fordi jeg tror mange ønsker egentlig eksamen

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Gårdsdattra skrev: tor mai 19, 2022 9:31 pm
FjodorDVD skrev: ons mai 18, 2022 10:40 pm
Soccermannen skrev: ons mai 18, 2022 10:11 pm Denne synes jeg var god om eksamen https://www.utdanningsnytt.no/eksamen-j ... Vzpb_YpBs4
Enig. Kloke ord fra en fagperson. Særordninger på grunn av smittevern må man nok godta. Men videre å kreve særordninger på grunn av urettferdighet? Finner ikke noe bedre beskrivende ord enn barnslig.

Eksamen er nok ikke avlyst på grunn av urettferdighet, men på grunn av en pandemi. Les her hva en avgangselev og russepresident sa i sin 17 mai-tale. Han viet mye av talen sin om både mangel på eksamen og fraværsgrense.

https://www.tronderdebatt.no/vi-kjenner ... -122-44192
Han fortjener all den applaus han fikk. Men særordninger og unntakstilstand grunnet pandemi har vi godtatt og nå som det ikke er noe pandemi lengre skal vi tilbake til normalen. Det er der elevene har strittet imot begrunnet med rettferdighet.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Rettferdig blir det aldri uansett. Og verden er ikke rettferdig heller. Min sympati går selvfølgelig til de som taper på denne avgjørelsen, men sånn er verden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»