ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
Skraevadottir

Re: ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av Skraevadottir »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:12 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 2:10 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 1:49 pm

Har ikke hørt noen av de andre låtene. Men hadde noen satt på den pinlig dårlige musikken her hjemme så hadde jeg kastet dem ut. Samme om det var hos noan andre, da hadde jeg pakket saken og gått rett ut. :lol:
Men hvorfor er du her?
Hvorfor ikke? Har du problemer med det?
Jeg bare lurer. Det er som å stå utenfor kinosalen og si til de som har sett en film at man ikke har lyst til å se den fordi man regner med at den suger.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

JODDEMM skrev: søn mai 15, 2022 2:17 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 10:01 am Liten oppsummering fra i går:

- Jeg drakk en smule for mye og kan ha gått bananas på mobiltastaturet i noen svake øyeblikk
Gikk du såpass bananas at du fikk stemt på Norge? ;)
Hehe, dessverre ikke. Fikk vel sendt avgårde noe til Polen og Litauen. Kan være en slags betaling for alt håndverkerne deres har gjort for oss.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 2:31 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:12 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 2:10 pm Men hvorfor er du her?
Hvorfor ikke? Har du problemer med det?
Jeg bare lurer. Det er som å stå utenfor kinosalen og si til de som har sett en film at man ikke har lyst til å se den fordi man regner med at den suger.
Da har du noe feil med dine tankeevner. En slags Syntax Error i hodet ditt. Som jeg skriver har jeg hørt det norske bidraget.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 2:33 pm
JODDEMM skrev: søn mai 15, 2022 2:17 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 10:01 am Liten oppsummering fra i går:

- Jeg drakk en smule for mye og kan ha gått bananas på mobiltastaturet i noen svake øyeblikk
Gikk du såpass bananas at du fikk stemt på Norge? ;)
Hehe, dessverre ikke. Fikk vel sendt avgårde noe til Polen og Litauen. Kan være en slags betaling for alt håndverkerne deres har gjort for oss.
Vel fortjent- for litauere: de er Meget effektive når de setter igang! 👍

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

missChance skrev: søn mai 15, 2022 1:58 pm Sterk video.
Ukraina kom på 1. plass pga. krigen der borte.

Norge kom på 10. plass pga. de barnslige maskene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:54 pm
missChance skrev: søn mai 15, 2022 1:58 pm Sterk video.
Ukraina kom på 1. plass pga. krigen der borte.

Norge kom på 10. plass pga. de barnslige maskene.
Eller mange nok likte sangene. Ukraina fikk nok noen ekstrapoeng, men mange liker da også låta.

Denne sytingen om at det er "de yngste" som likte Norge, blir bare tåpelig. Ser flere av mine godt voksne bekjentskaper som likte sangen.
Om du ikke mener sanger har kvalitet, har det veldig lite å si for andre som ser og stemmer.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:57 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:54 pm
missChance skrev: søn mai 15, 2022 1:58 pm Sterk video.
Ukraina kom på 1. plass pga. krigen der borte.

Norge kom på 10. plass pga. de barnslige maskene.
Eller mange nok likte sangene. Ukraina fikk nok noen ekstrapoeng, men mange liker da også låta.

Denne sytingen om at det er "de yngste" som likte Norge, blir bare tåpelig. Ser flere av mine godt voksne bekjentskaper som likte sangen.
Om du ikke mener sanger har kvalitet, har det veldig lite å si for andre som ser og stemmer.
Ukraina fikk uten tvil veldig mange stemmer pga. krigen.

Og musikalsk burde Norge være mye lenger nede på lista.

Det er bonka-bonka musikk som er programmert på en datamaskin med tåpelig Cher vokal. Og dansere og tåpelige barnslige masker for å forsøke oppveie den dårlige musikken. Det er sååå elendig. :D
Sist redigert av B.E. den søn mai 15, 2022 3:18 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 3:13 pm Og musikalsk burde Norge være mye lenger nede på lista.
Tror at Norge havnet der de gjorde grunnet at det var såpass mye ræl, er som regel alltid mye ræl, men andelen ræl i år var enda høyere enn normalt. Ikke noe bra norsk bidrag, men det var jevnt over ganske svakt, og da er det i stor grad pick your poison.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

DoktorS skrev: søn mai 15, 2022 11:31 am Det var jo et fint arrangement - alt i alt, selv om låtene vel ikke var så veldig gode - noen av dem. Likte verken UK eller Sverige. Synes også det ville rart om Spania vant. Fagjuryen lot seg nok også til en viss grad påvirke av Urkaina-krigen.

Ellers synes jeg det er merkelig å klage over at Ukraina vant på sympati. Og så viser man til at det er en melodikonkuranse. Ja, det er det, men det er også en konklurranse mellom land. Og tradisjonen er at folk er snille med de landene de ønsker å støtte på ulike vis eller som man føler ekstra nærhet til, som f.eks. at Norden som regel gir noen poeng til nabolandene.

I år er det på første gang på veldig mange tiår en brutal krig i Europa - der et ESC-land er blitt brutalt overfalt av et annet ESC-land. Når dette stakkars landet da stiller opp med det som vurderes som en bra låt og kanskje uansett topp 10 - så skulle jo det bare mangle at de vant.

Noe annet ville nesten være en tragedie.
Men da er det ikke en musikkkonkurranse lenger

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:39 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 2:31 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:12 pm

Hvorfor ikke? Har du problemer med det?
Jeg bare lurer. Det er som å stå utenfor kinosalen og si til de som har sett en film at man ikke har lyst til å se den fordi man regner med at den suger.
Da har du noe feil med dine tankeevner. En slags Syntax Error i hodet ditt. Som jeg skriver har jeg hørt det norske bidraget.
Du skriver at du ikke har hørt noen av de andre bidragene, så jeg forstår ikke hvorfor du har så stort behov for å markere deg i en ESC-tråd når du har null peil og null interesse. Og forresten: Bonka Bonka? Er du 90?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Canucks skrev: søn mai 15, 2022 3:18 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 3:13 pm Og musikalsk burde Norge være mye lenger nede på lista.
Tror at Norge havnet der de gjorde grunnet at det var såpass mye ræl, er som regel alltid mye ræl, men andelen ræl i år var enda høyere enn normalt. Ikke noe bra norsk bidrag, men det var jevnt over ganske svakt, og da er det i stor grad pick your poison.
Mye ræl er det uansett, ja.

Men da må det være virkelig dårlig da Norge får såpass mange poeng. Det er garantert Barne-TV maskene som trekker opp.

Bilde

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 3:50 pm Du skriver at du ikke har hørt noen av de andre bidragene, så jeg forstår ikke hvorfor du har så stort behov for å markere deg i en ESC-tråd når du har null peil og null interesse.
Føler du behov for å merkere deg?

Selv har jeg følgt med på resultatlista og pint meg gjennom det norske bidraget.

Og forresten: Bonka Bonka? Er du 90?
:lol:

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Synes de burde kutta ut eller redusert vektlegging på folkets stemmer når det ble slik som i går. Tullete at de skal ha hele 50% av bestemmelsen ihvertfall. Ikke at det er feil å støtte Ukraina men dette er en nøytral musikkonkurranse ikke en arena for meninger om storpolitikk. Tipper mange hverken hørte låtene eller så showet men bare benyttet muligheten til hysterisk å stemme for støtte til en part i en krig

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Det er alltid gøy med Eurovision. Litt fest og moro, samtidig som man ser på musikk hvor veldig mye er av den temmelig ymse sorten. Jeg og kona har hvertfall gjort tradisjon ut av det at vi deler ut poeng, deler en god flaske med rødvin++ og koser oss og det fungerte bra også i år. Men selve finalen i år ble temmelig døll ettersom alle visste hvem som kom til å vinne på forhånd. Det ødelegger også litt av aspektet med å skulle sitte å dele ut poeng selv, sammenligne og ha litt intern konkurranse sammen med de man inviterer til Eurovision fest.

Kona var lettere sjokkert over hvor dårlig flere av hennes favoritter gjorde det. Men som jeg påpeker til henne så er årets resultatliste temmelig meningsløs. Når verken jury eller folket, da spesielt sistnevnte ikke klarer å legge bort politikk og sympati så er det helt umulig å si hvordan dette egentlig rangeres om det hadde vært et mer normalt år og arrangement. Dette gir jo ringvirkninger hele veien da så og si alle juryland gir poeng til Ukraina, og med tanke på kvaliteten på det Ukraina leverte i år så hadde de neppe fått poeng fra så mange juryland som de endte opp med å få, og enkelte juryland klarte jo heller ikke å holde seg en smule nøytral og gav jo da også 10-12 poeng til Ukraina, noe de neppe ville ha fått om situasjonen ikke var som den er. Og spesielt folket, når Ukraina ender opp med over 11 poeng i snitt gjør jo at det er en så overveldende stor andel som sympatistemmer at det blir umulig å vite hvordan folkestemmene faktisk ville sett ut om det politiske klimaet ikke var som den var under finalen. For når såpass mange stemmer frem Ukraina basert på politikk så mister man en så stor andel av folkestemmene som i et vanlig år ville spredt seg utover et langt større mangfold av land at det påvirker alle de andre tallene.

Man sitter jo da igjen i etterkant med en liste som ikke er spesielt representativ for noe som helst. Nå er det ikke sånn at jeg synes det er kjempekrise at Europa viser at de støtter Ukraina, men det er jo liten tvil om at det undergraver jo hele årets Eurovision finale om man er interessert i faktisk stemmegivning og se hvilke sanger som faktisk faller mest i smak og som gjør det best i en sånn konkurranse. Dette ble en markering av at Europa støtter oppunder Ukraina mer enn noe annet.

EDIT:

En ting jeg misliker sterkt er at Ukraina nå sitter med poengrekord og den vil man aldri kunne toppe med mindre det gjøres noe med poengsystemet igjen. For meg så blir det litt tåpelig at poengrekorden skal gå til noe som trolig ville hatt et salig strev med å klare topp-10 om ting var som normalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

ballee skrev: søn mai 15, 2022 3:49 pm
DoktorS skrev: søn mai 15, 2022 11:31 am Det var jo et fint arrangement - alt i alt, selv om låtene vel ikke var så veldig gode - noen av dem. Likte verken UK eller Sverige. Synes også det ville rart om Spania vant. Fagjuryen lot seg nok også til en viss grad påvirke av Urkaina-krigen.

Ellers synes jeg det er merkelig å klage over at Ukraina vant på sympati. Og så viser man til at det er en melodikonkuranse. Ja, det er det, men det er også en konklurranse mellom land. Og tradisjonen er at folk er snille med de landene de ønsker å støtte på ulike vis eller som man føler ekstra nærhet til, som f.eks. at Norden som regel gir noen poeng til nabolandene.

I år er det på første gang på veldig mange tiår en brutal krig i Europa - der et ESC-land er blitt brutalt overfalt av et annet ESC-land. Når dette stakkars landet da stiller opp med det som vurderes som en bra låt og kanskje uansett topp 10 - så skulle jo det bare mangle at de vant.

Noe annet ville nesten være en tragedie.
Men da er det ikke en musikkkonkurranse lenger
Det er jo begge deler - musikerne og komponistene, det vel først og fremst en komponist-konkurranse, så vidt jeg har fått med meg, i alle fall før, representer jo ikke bare seg selv - men landet sitt. Derfor er det en landskap i musikk.

Landskamper, også i idrett, handler som kjent litt mer enn akkurat bare sportsprestasjonene, de har med seg sitt lands historie også, på godt og vondt - og hele nasjonen i ryggen.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

NEI til publikumsstemmer – JA til (større) fagjuryer!

Jeg merker meg at ganske mange klager på politisk stemmegivning og at ESC ikke lenger er en musikkonkurranse samtidig som de er kraftig imot fagjuryer. Dette henger ikke på greip.

Eurovision Song Contest startet som en musikkonkurranse i 1956 og burde fortsette med å være det. Hvis alt nå skal være en politisk konkurranse, kan de like så greit kutte bort sangene og starte sendingen med å gå rett til avstemning.

Skal ESC opprettholdes som en konkurranse i musikk, så bør låtene vurderes etter musikalske kriterier – og aller helst av personer som har en viss peiling på musikk. La det ikke være noen tvil: Det finnes garantert tusenvis av musikkyndige blant det SMS-stemmende publikum, men SMS-systemet har mange betydelige svakheter: (1) Alle som stemmer kan bruke hvilke kriterier de selv ønsker (musikk, koreografi, kostymer, scenografi, utseende, politikk, klima, naturforhold, matkvalitet, religion, hudfarge m.m.) – det er ingen som kontrollerer dette. (2) Alle kan stemme opptil 20 ganger hver.

I min drømmeverden hadde løsningen vært denne: Fjern publikumsstemmene. Innfør fagjuryer 100 %. Fagjuryene må utvides fra dagens fem (!) til et sted mellom 20 og 100 jurymedlemmer per land. Disse juryene bør primært være satt sammen av personer som jobber med musikk (produsenter, musikkjournalister, artister, låtskrivere, musikklærere, dirigenter m.m.). Et slikt system vil sikkert ha sine svakheter det også, men vi vil i stor grad eliminere politisk stemmegivning.

Ja, et system med 100 % fagjuryer, vil fortsatt føre til at Hellas og Kypros gir hverandre mye poeng, men dette har mer med kulturell likhet å gjøre enn politikk. Musikk er kultur, så jeg ser ikke noe galt i at et fagjurymedlem føler seg nærmere knyttet til land med lignende musikalske tradisjoner og preferanser.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 4:50 pm NEI til publikumsstemmer – JA til (større) fagjuryer!

Jeg merker meg at ganske mange klager på politisk stemmegivning og at ESC ikke lenger er en musikkonkurranse samtidig som de er kraftig imot fagjuryer. Dette henger ikke på greip.

Eurovision Song Contest startet som en musikkonkurranse i 1956 og burde fortsette med å være det. Hvis alt nå skal være en politisk konkurranse, kan de like så greit kutte bort sangene og starte sendingen med å gå rett til avstemning.

Skal ESC opprettholdes som en konkurranse i musikk, så bør låtene vurderes etter musikalske kriterier – og aller helst av personer som har en viss peiling på musikk. La det ikke være noen tvil: Det finnes garantert tusenvis av musikkyndige blant det SMS-stemmende publikum, men SMS-systemet har mange betydelige svakheter: (1) Alle som stemmer kan bruke hvilke kriterier de selv ønsker (musikk, koreografi, kostymer, scenografi, utseende, politikk, klima, naturforhold, matkvalitet, religion, hudfarge m.m.) – det er ingen som kontrollerer dette. (2) Alle kan stemme opptil 20 ganger hver.

I min drømmeverden hadde løsningen vært denne: Fjern publikumsstemmene. Innfør fagjuryer 100 %. Fagjuryene må utvides fra dagens fem (!) til et sted mellom 20 og 100 jurymedlemmer per land. Disse juryene bør primært være satt sammen av personer som jobber med musikk (produsenter, musikkjournalister, artister, låtskrivere, musikklærere, dirigenter m.m.). Et slikt system vil sikkert ha sine svakheter det også, men vi vil i stor grad eliminere politisk stemmegivning.

Ja, et system med 100 % fagjuryer, vil fortsatt føre til at Hellas og Kypros gir hverandre mye poeng, men dette har mer med kulturell likhet å gjøre enn politikk. Musikk er kultur, så jeg ser ikke noe galt i at et fagjurymedlem føler seg nærmere knyttet til land med lignende musikalske tradisjoner og preferanser.
Den dagen det kun er fagjuryer kommer ikke jeg til å følge med lenger, og det gjelder sikkert mange andre også.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:39 pm
Skraevadottir skrev: søn mai 15, 2022 2:31 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:12 pm

Hvorfor ikke? Har du problemer med det?
Jeg bare lurer. Det er som å stå utenfor kinosalen og si til de som har sett en film at man ikke har lyst til å se den fordi man regner med at den suger.
Da har du noe feil med dine tankeevner. En slags Syntax Error i hodet ditt. Som jeg skriver har jeg hørt det norske bidraget.
Har tydeligvis den samme feilen jeg også. For synes det er rart å kommentere noe man ikke følger med på. Har faktisk aldri skjønt poenget med det.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 4:50 pm NEI til publikumsstemmer – JA til (større) fagjuryer!

Jeg merker meg at ganske mange klager på politisk stemmegivning og at ESC ikke lenger er en musikkonkurranse samtidig som de er kraftig imot fagjuryer. Dette henger ikke på greip.

Eurovision Song Contest startet som en musikkonkurranse i 1956 og burde fortsette med å være det. Hvis alt nå skal være en politisk konkurranse, kan de like så greit kutte bort sangene og starte sendingen med å gå rett til avstemning.

Skal ESC opprettholdes som en konkurranse i musikk, så bør låtene vurderes etter musikalske kriterier – og aller helst av personer som har en viss peiling på musikk. La det ikke være noen tvil: Det finnes garantert tusenvis av musikkyndige blant det SMS-stemmende publikum, men SMS-systemet har mange betydelige svakheter: (1) Alle som stemmer kan bruke hvilke kriterier de selv ønsker (musikk, koreografi, kostymer, scenografi, utseende, politikk, klima, naturforhold, matkvalitet, religion, hudfarge m.m.) – det er ingen som kontrollerer dette. (2) Alle kan stemme opptil 20 ganger hver.

I min drømmeverden hadde løsningen vært denne: Fjern publikumsstemmene. Innfør fagjuryer 100 %. Fagjuryene må utvides fra dagens fem (!) til et sted mellom 20 og 100 jurymedlemmer per land. Disse juryene bør primært være satt sammen av personer som jobber med musikk (produsenter, musikkjournalister, artister, låtskrivere, musikklærere, dirigenter m.m.). Et slikt system vil sikkert ha sine svakheter det også, men vi vil i stor grad eliminere politisk stemmegivning.

Ja, et system med 100 % fagjuryer, vil fortsatt føre til at Hellas og Kypros gir hverandre mye poeng, men dette har mer med kulturell likhet å gjøre enn politikk. Musikk er kultur, så jeg ser ikke noe galt i at et fagjurymedlem føler seg nærmere knyttet til land med lignende musikalske tradisjoner og preferanser.
At folket bestemmer er noko av det beste med Eurovision. Blir alt avgjort av jury så faller interessen mykje.

Azerbaijan fekk 0 poeng i semifinalen av folket, men ville med juryen havnet rundt 10 plassen.

Folket stemmer kanskje ikkje perfekt, men eg trur at det skaper større engasjement og det igjen gjer det lettare å få artister til å delta. I år var det mange artister som er ganske store i sine land og som hadde hits i sine land.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:09 am
Jonasar skrev: søn mai 15, 2022 2:08 am
missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:05 am @Jonasar Det er playback på instrumenter, det er ikke lov å spille selv, men sangen skal være live.
"skal"

beklager, men jeg må nesten tru det jeg trur, musikken går jo bare lenger og lenger ned, så kommer eurovision og sparker musikken en gang til...
Er.
De ville lett finne det ut hvis noen ikke sang selv.
Du kan ikke være 100% sikker...

Mye der som så rart ut med mikrofonen, det programmet der er ødelagt for flere titalls år siden.

Så vi får bare være enige om og være uenige :)

Beklager for sent svar forresten, skulle svare i går, men sovna plutselig

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 4:50 pm NEI til publikumsstemmer – JA til (større) fagjuryer!
Hvorfor? Det er da mye mer riktig at resultatlistene representere det snittet av 200 millioner (?) europeere mener om bidragene, fremfor enkeltmeninger til folk som feks Jan Fredrik Karlsen eller Per Sundnes.

Hadde feks ekspertpanelet til Adresse Torino bestemt, hadde Norge gitt 12 poeng til en låt svært få nordmenn, og Europeere likte, 24.plass Frankrike.

Jeg er faktisk i helt andre enden. Kast fagjuryene og la folket bestemme.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Forøvrig er problemet med politiske stemmer kraftig overvurdert. Akkurat i år ble ESC avgjort av politikk, men det som skjer i Europa nå er heldigvis en ekstraordinær situasjon.

Syns vesten klager hvert bidige år på alle disse politiske stemmene i Øst. De har liksom kuppet konkurransen. Men det er stort sett Vest-Europeiske land som har vunnet ESC. Vest-Europa har vunnet 9 ganger mot Øst-Europa sine 3, siden Rybak vant i 2009.

Historien viser at de beste låtene vinner (minus Netta-Toy) uavhengig av politikk (minus gårsdagen).

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jonasar skrev: søn mai 15, 2022 6:09 pm
missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:09 am
Jonasar skrev: søn mai 15, 2022 2:08 am

"skal"

beklager, men jeg må nesten tru det jeg trur, musikken går jo bare lenger og lenger ned, så kommer eurovision og sparker musikken en gang til...
Er.
De ville lett finne det ut hvis noen ikke sang selv.
Du kan ikke være 100% sikker...

Mye der som så rart ut med mikrofonen, det programmet der er ødelagt for flere titalls år siden.

Så vi får bare være enige om og være uenige :)

Beklager for sent svar forresten, skulle svare i går, men sovna plutselig
De har nok litt mer kontroll backstage enn du tror :)

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 3:13 pm
missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:57 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 2:54 pm

Ukraina kom på 1. plass pga. krigen der borte.

Norge kom på 10. plass pga. de barnslige maskene.
Eller mange nok likte sangene. Ukraina fikk nok noen ekstrapoeng, men mange liker da også låta.

Denne sytingen om at det er "de yngste" som likte Norge, blir bare tåpelig. Ser flere av mine godt voksne bekjentskaper som likte sangen.
Om du ikke mener sanger har kvalitet, har det veldig lite å si for andre som ser og stemmer.

Og musikalsk burde Norge være mye lenger nede på lista.

Det er bonka-bonka musikk som er programmert på en datamaskin med tåpelig Cher vokal. Og dansere og tåpelige barnslige masker for å forsøke oppveie den dårlige musikken. Det er sååå elendig. :D
Du har ikke så god greie på musikkproduksjon, og det produksjonstekniske rundt dette skjønner jeg :lol:

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

B.E. skrev: søn mai 15, 2022 3:13 pm Det er bonka-bonka musikk som er programmert på en datamaskin med tåpelig Cher vokal. Og dansere og tåpelige barnslige masker for å forsøke oppveie den dårlige musikken. Det er sååå elendig. :D
Bonka bonka :D Et herlig uttrykk dette var :lol:


Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

RamGuy skrev: søn mai 15, 2022 4:20 pm Man sitter jo da igjen i etterkant med en liste som ikke er spesielt representativ for noe som helst. Nå er det ikke sånn at jeg synes det er kjempekrise at Europa viser at de støtter Ukraina, men det er jo liten tvil om at det undergraver jo hele årets Eurovision finale om man er interessert i faktisk stemmegivning og se hvilke sanger som faktisk faller mest i smak og som gjør det best i en sånn konkurranse. Dette ble en markering av at Europa støtter oppunder Ukraina mer enn noe annet.

EDIT:

En ting jeg misliker sterkt er at Ukraina nå sitter med poengrekord og den vil man aldri kunne toppe med mindre det gjøres noe med poengsystemet igjen. For meg så blir det litt tåpelig at poengrekorden skal gå til noe som trolig ville hatt et salig strev med å klare topp-10 om ting var som normalt.
Egentlig burde slike statistikker strykes, samme som verdensrekordene i friidrett fra 80 tallet, der dophuene fra Øst-Europa satt rekorder det ikke er mulig å ta. Ukraina vant en musikkonkurranse for at Europa støtter de i en krig. Så i år var det ingen musikkonkurranse, men en popularitetskonkurranse.

Men poengsystemet må bestå, dette vil ikke skje hvert år. Vi må ha publikumsstemmer for å gjøre det en spennende konkurranse, om vi kun har fagjury kan man droppe finalen for da er jo fremvisningen null å si om det er kun selve musikken som skal bedømmes. Med andre ord, det vil være drepen for ESC.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Sulfat skrev: søn mai 15, 2022 6:24 pm Forøvrig er problemet med politiske stemmer kraftig overvurdert. Akkurat i år ble ESC avgjort av politikk, men det som skjer i Europa nå er heldigvis en ekstraordinær situasjon.

Syns vesten klager hvert bidige år på alle disse politiske stemmene i Øst. De har liksom kuppet konkurransen. Men det er stort sett Vest-Europeiske land som har vunnet ESC. Vest-Europa har vunnet 9 ganger mot Øst-Europa sine 3, siden Rybak vant i 2009.

Historien viser at de beste låtene vinner (minus Netta-Toy) uavhengig av politikk (minus gårsdagen).
Veldig enig og sjølv i år så vart topp 5 Storbritannia, Spania og Sverige. Ellers vart Portugal, Italia, Hellas og Norge i topp 10. Greit nok at Øst gjor det klart best blant folket. Ukraina, Moldova, Serbia var topp 5. Ellers var Polen og Estland I topp 10. Ellers var Spania, Storbritannia, Sverige, Norge og Italia topp 10.

Likevel så stemte stort sett alle land i Norden på dei 5 landene frå øst + Litauen. Ukraina gav forøvrig Island 8 poeng

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Sulfat skrev: søn mai 15, 2022 6:09 pm
Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 4:50 pm NEI til publikumsstemmer – JA til (større) fagjuryer!
Hvorfor?
Det har jeg begrunnet i mitt innlegg.
Sulfat skrev: søn mai 15, 2022 6:09 pm Hadde feks ekspertpanelet til Adresse Torino bestemt, hadde Norge gitt 12 poeng til en låt svært få nordmenn, og Europeere likte, 24.plass Frankrike.
Dårlig eksempel. "Adresse Torino"-panelet har bare én musiker (Staysman), så jeg anerkjenner dem ikke som noen ekspertpanel eller fagjury (selv om også jeg likte Frankrike best). De bare fjolser og fjaser, og er primært ute etter å underholde, sekundært for å vurdere låter.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 7:27 pm
Sulfat skrev: søn mai 15, 2022 6:09 pm
Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 4:50 pm NEI til publikumsstemmer – JA til (større) fagjuryer!
Hvorfor?
Det har jeg begrunnet i mitt innlegg.
Sulfat skrev: søn mai 15, 2022 6:09 pm Hadde feks ekspertpanelet til Adresse Torino bestemt, hadde Norge gitt 12 poeng til en låt svært få nordmenn, og Europeere likte, 24.plass Frankrike.
Dårlig eksempel. "Adresse Torino"-panelet har bare én musiker (Staysman), så jeg anerkjenner dem ikke som noen ekspertpanel eller fagjury (selv om også jeg likte Frankrike best). De bare fjolser og fjaser, og er primært ute etter å underholde, sekundært for å vurdere låter.
I den norske juryen i år så satt Trine Rein, Jowst, Mari Bølla, Royanne og Mats Bugge.

Alle desse jobber med musikk, men det er kanskje Rein som er ein kjent artist. JOWST hadde grand Prix hiten sin og Bugge har vært musikksjef for NRK P3. Bølla vant idol.

Likevel så er glad for at desse ikkje satt med 100% av Norges stemmer. Eurovision bør tross alt være ein konkurranse folket bestemmer og ikkje nokon heldige utvalgte frå NRK.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

I går var det veldig tydelig at folk ville ha fest, rytmer og særegenheter, fremfor patos og tårefyllte ballader.

Sveits, Azerbajdsjan og Australia fikk nesten like mange jurystemmer som Ukraina, Serbia, Moldova og Norge- 304 vs 329.
Til sammenligning fikk Sveits, Aze og Australia tilsammen 5 (!) telestemmer mot 1049 (!) telestemmer til Ukraina, Serbia, Moldova og Norge .

Er ESC tjent med at et lite utvalg av sidrompa bransjefolk skal sette opp en resultatlista som ofte krasjer fullstendig med det seerne liker?
Målet er vel å skape et TV-program som Europeerne samler seg rundt?

Blir ikke flere togturer med hæla i taket, fra Chisinau til Bucharesti, om juryene fikk ta makten. Da hadde alle sendt "seriøse" bidrag i jakten på seier, og ESC som vi kjenner det hadde dødd, og blitt erstattet med et sjarmløst snork.

Makta til folket!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»