Språklige mangler

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Språklige mangler

Legg inn av BlackEagle »

Noen ord mangler i norsk (og i mange andre språk, for alt jeg vet). Det gjelder f. eks. ordet

sentrumsekstremist (med sikte på Per Olav Lundteigen (SP), og den første jeg hørte som benyttet begrepet var Theo Korizinsky (SV) i et foredrag på Heimtun Folkehøgskole på Darbu midt på søttitallet)

Men da kan vel jeg kalle meg klimahinilist...?

Mvh

BE
(ja, det var - og er - han med langt hår - eller kort hår)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

...også staver han etternavnet sitt KORITZINSKY - med T - ikke slik jeg skrev. Språk æ'kke greit - og Theo nevnte for øvrig også at han hadde talt 27 ulike måte å stave navnet på...

Digresjon: Jeg er militærnekter, og avtjente sivil tjenesteplikt på Maihagen året før folkehøgskolen. Maihaugen het formelt DE SANDVIGSKE SAMLINGER (etter Anders Sandvig, som var den som hadde idéen og satte den ut i livet), og der ankom det en dag et brev adressert til

DE SANGVINSKE GAMLINGER

Mvh

BE

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: tor sep 09, 2021 11:33 pm ...også staver han etternavnet sitt KORITZINSKY - med T - ikke slik jeg skrev. Språk æ'kke greit - og Theo nevnte for øvrig også at han hadde talt 27 ulike måte å stave navnet på...

Digresjon: Jeg er militærnekter, og avtjente sivil tjenesteplikt på Maihagen året før folkehøgskolen. Maihaugen het formelt DE SANDVIGSKE SAMLINGER (etter Anders Sandvig, som var den som hadde idéen og satte den ut i livet), og der ankom det en dag et brev adressert til

DE SANGVINSKE GAMLINGER

Mvh

BE
klimahinilist --- ja hvorfor ikke?
Både det og militærnekataren og gudsnektaren :lol:

Skal man fjerne en gruppes identitet er jo det å nekte dem å bruke språket deres noe av det mest effektive som finnes.

Språk er ikke alltid enkelt nei, men det er jo også på og vis fint, fordi ingen eier språket.
Språk er kommunikasjon - alt fra egne følelser til viktige fellesbegrep.

Apropos siviltjeneste.
Jeg var 3 dager i militæret før jeg sa stopp.
Siviltjenesten kom mange år senere da skole var ferdig og i jobb.
Gikk usedvanlig mange år.
Passet dårlig, og bestemte meg for å maks 1,5 måneder vekk og ikke 15 måneder.
Husker et 2-3 dager på Dillingøy hvor man først møtte, husker et par som var stasjonerte der, en som stort sett prøvede å sove seg igjennom tiden og en som var prest, begge var ok.

Havnet som arbeider (jada) på et sted med psykiatriske pasienter, det var ganske åpent der.
Kom på bølgelengde fra dag 1 med én av dem - et egentlig veldig intelligent fyr med et lurt blikk og en framferd som ville vært en passende figur for en serie fra en liten landsby som lå for seg selv.
Et par ganger i uka kom en handelsmann inn med varer og diverse, men så etter 3-4 uker der kom han ikke.
Pasienten jeg nevnte snakket ofte med ham så jeg, så jeg spurte ham om han visste hvorfor han ikke kom nå.
Han slå lurt på meg og brukte titelen på et skuespill da han svarte meg (jeg hukser det ordrett):
... Min venn,NN (mittfornavn, du kjenner vel til "En handelsreisendes død" --- før han gikk tilbake til sitt arbeid på stedet.

Etter 1,5 mnd var jeg hos øverste nemd på Akershus Festning og ble dimmet fra all tjenste - back to work...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: tor sep 09, 2021 11:27 pm Noen ord mangler i norsk (og i mange andre språk, for alt jeg vet). Det gjelder f. eks. ordet
I dag er det sturerent å si: Brillene knuste...altså ble knust.
For et dusin år siden overvar jeg et foredrag fra Per Egil Hegge.
Han irriterte seg grenseløst over "Brille knuste" - ja hva knuste de da..., men som han sa var det blitt slik.

Noe annet han nvente var interessant.
Han hadde god kontakt med en som hadde oversatt Mein Kampf til engelsk.
Vedkommende angret fordi oversettelsen gjenspeilte ikke det språklige forfallet i verket.
Kort fortalt - forfall i språk var et dårlig tegn på så mangt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn sep 12, 2021 11:04 am
BlackEagle skrev: tor sep 09, 2021 11:27 pm Noen ord mangler i norsk (og i mange andre språk, for alt jeg vet). Det gjelder f. eks. ordet
I dag er det sturerent å si: Brillene knuste...altså ble knust.
For et dusin år siden overvar jeg et foredrag fra Per Egil Hegge.
Han irriterte seg grenseløst over "Brille knuste" - ja hva knuste de da..., men som han sa var det blitt slik.

Noe annet han nvente var interessant.
Han hadde god kontakt med en som hadde oversatt Mein Kampf til engelsk.
Vedkommende angret fordi oversettelsen gjenspeilte ikke det språklige forfallet i verket.
Kort fortalt - forfall i språk var et dårlig tegn på så mangt.
At språklig forfall er et dårlig tegn på så mangt kan jeg være enig i!

Og har du tilfeldigvis sjekka den norske tekstinga på noen (mange - eller de fleste) fjernsynskanaler? Eller (sjøl om jeg blir kvalm av å nevne det) NRKs TXT-TV? Hvis ikke, skal jeg gi det et råd: Ikke gjør det!

En digresjon når det gjelder militærnekting: En av de mer elegante måtene å nekte militæret på (dette skal gjøres skriftlig, for de som ikke vet det), er med følgende ordlyd:

"Jeg melder meg herved ut av Deres klubb."

Mvh

BE
som har en av de mer sære dialekter i dette landet - i et dalføre der NORD alltid er oppover i dalen; uavhengig av hvor dalen peker - og som lever godt med det

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

1. Hvorfor er det vanskelig å lære seg forskjellen på transitive og intransitive verb?

2. Hvorfor er det vanskelig å lære seg når man puster - altså ikke etter "men", men foran - i tråd med kommareglene (og dette gjelder for øvrig de fleste konjunksjoner; både "som", "og", "enn" osv.)?

Mvh

BE
grinebiter

Number4

Legg inn av Number4 »

BlackEagle skrev: tor sep 09, 2021 11:27 pm
sentrumsekstremist (med sikte på Per Olav Lundteigen (SP),
Han er vel ikke den verste ekstremisten gjennom i historien i det partiet, men en artig beskrivelse gitt av Koritzinsky om Lundteigen. Både Jens Hundseid (jødehateren) og Vidkun Quisling går Lundteigen en høy gang naturligvis. Det begynte jo så bra for Quisling før det gikk galt, han var jo Nansens høyre hånd i deres humanitære arbeide i Russland. Husker Anne Enger Lahnstein nærmest gikk bananas i en debatt på NRK mot tidligere politisk redaktør i VG, Olav Versto. Fordi VG i internetts barndom presenterte alle partiers historie på godt og vondt.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Siden jeg finner det altfor tungnemnt å opprette en ny tråd for det hybridfenomenet jeg nå skal påpeke, tar jeg det i denne, selv om det befinner seg litt i temaets ytterkant.

Uttrykkene ‘strengt tatt’ og ‘alvorlig talt’ har i mange tilfeller de siste årene fusjonert til det spesielle ‘strengt talt’. Få det vekk! Strengt tatt har ‘strengt talt’ intet i det norske sprog å gjøre.

Vi har helt sikkert flere slike eksempler. Hvilke?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

mikemodano skrev: søn des 05, 2021 10:50 am Siden jeg finner det altfor tungnemnt å opprette en ny tråd for det hybridfenomenet jeg nå skal påpeke, tar jeg det i denne, selv om det befinner seg litt i temaets ytterkant.

Uttrykkene ‘strengt tatt’ og ‘alvorlig talt’ har i mange tilfeller de siste årene fusjonert til det spesielle ‘strengt talt’. Få det vekk! Strengt tatt har ‘strengt talt’ intet i det norske sprog å gjøre.

Vi har helt sikkert flere slike eksempler. Hvilke?
Innfinne seg med at.......

Innfinne seg på et sted. Avfinne seg med at..........

I hytt og pine.

I hytt og vær. Død og pine.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Kjære alle dere under 30! Når dere skriver i Ukraina-tråden, så skal dere være klar over at festningsverket midt i Moskva skrives Kreml på norsk. Ikke Kremlin, som de skriver det og sier det på engelsk. Det høres litt fjortis ut å bruke engelske stave- og skrivemåter i er norsk forum. Skriver dere Copenhagen og Gothenburg også? Nei, jeg tenkte nok at dere ikke gjorde det. Så hvorfor skrive Kremlin da? Jeg synes også det er litt søtt når jeg leser det konstruerte ordet uforventet. Flere og flere av den yngre garde bruker dette barnslige ordet. Dere vet at det heter uventet? Eller?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

BlackEagle skrev: tor sep 09, 2021 11:27 pm Noen ord mangler i norsk (og i mange andre språk, for alt jeg vet). Det gjelder f. eks. ordet

sentrumsekstremist (med sikte på Per Olav Lundteigen (SP), og den første jeg hørte som benyttet begrepet var Theo Korizinsky (SV) i et foredrag på Heimtun Folkehøgskole på Darbu midt på søttitallet)

Men da kan vel jeg kalle meg klimahinilist...?

Mvh

BE
(ja, det var - og er - han med langt hår - eller kort hår)
Hvor er astronomi på FD? Jeg har lett og lett. Står opp tidlig i morgen for å lete mer.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons sep 22, 2021 6:22 pm
At språklig forfall er et dårlig tegn på så mangt kan jeg være enig i!
Du har så rett så rett. Dagens Dagbladet:

" Flyet sirkulerte flere ganger rundt Evenes lufthavn, før de dro mot Bodø for å fylle drivstoff."

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

mikemodano skrev: søn des 05, 2021 10:50 am
Uttrykkene ‘strengt tatt’ og ‘alvorlig talt’ har i mange tilfeller de siste årene fusjonert til det spesielle ‘strengt talt’. Få det vekk! Strengt tatt har ‘strengt talt’ intet i det norske sprog å gjøre.

Jeg er helt, helt enig!

Og på Nrk i dag hørte jeg noen som hevdet at de spratt champagnen!

Mvh
BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Hvor er astronomi på FD? Jeg har lett og lett. Står opp tidlig i morgen for å lete mer.
[/quote]

"I know nooooothing!"
(Manuel i Fawlty Towers)

Mvh
BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: tor sep 09, 2021 11:27 pm
Men da kan vel jeg kalle meg klimahinilist...?

Mvh

BE
(ja, det var - og er - han med langt hår - eller kort hår)
Her må jeg innrømme at her sliter jeg litt/mye (stryk det som passer) med definisjoner, hinilisme er det en form for antinihilisme?
Videre, når vi da setter sammen ordene med klima .... eh...
Jeg har hørt om klimabenekter, klimafanatiker, klimafrelst, klimarealist, klimasurealist, m.fl. så hva blir da betydingen av klimahinilist?
Skjønt ingen av disse klimaordsammensetningene gir mening.

Mvh

HB4596, mannen med grått hår (Gammelt jugeord)

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: søn mai 08, 2022 7:58 pm
Og på Nrk i dag hørte jeg noen som hevdet at de spratt champagnen!
Det er ganske sprettent gjort å si noe sånt i og med at det ikke det spratt opp på et ark skrevet av nrk.
Er det ikke fisken som spretter, så gjør neppe spretterten det heller.
En strikk kunne kanskje ha gjort det samme som en knapp som spratt om ikke livet spretter videre.
Men nå skriver jeg så tårer og svetten spretter, så da er det på tide å sprette ut av diskusjonen.

Mvh

HB4596

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BlackEagle skrev: ons sep 22, 2021 6:22 pm At språklig forfall er et dårlig tegn på så mangt kan jeg være enig i!
Språklig ugress skal man ta alvorlig, ja.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Jeg lar meg fortsatt irritere meg over dårlige vaner hos NRK. Jonas Gahreeee Støre. Og "Jenseee Stoltenbergeee, hvaeee har du ogeeee si til det?"

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: ons mai 11, 2022 5:55 pm
BlackEagle skrev: tor sep 09, 2021 11:27 pm
Men da kan vel jeg kalle meg klimahinilist...?

Mvh

BE
(ja, det var - og er - han med langt hår - eller kort hår)
Her må jeg innrømme at her sliter jeg litt/mye (stryk det som passer) med definisjoner, hinilisme er det en form for antinihilisme?
Videre, når vi da setter sammen ordene med klima .... eh...
Jeg har hørt om klimabenekter, klimafanatiker, klimafrelst, klimarealist, klimasurealist, m.fl. så hva blir da betydingen av klimahinilist?
Skjønt ingen av disse klimaordsammensetningene gir mening.

Mvh

HB4596, mannen med grått hår (Gammelt jugeord)
Auuu ... hvis du ser godt etter nå, så gjemmer jeg huet under armen - uten at det hjelper, for øvrig!

Mvh
BE
så skamfull at han rødmer helt ned til knærne

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre mai 13, 2022 6:37 pm
Auuu ... hvis du ser godt etter nå, så gjemmer jeg huet under armen - uten at det hjelper, for øvrig!

Mvh
BE
så skamfull at han rødmer helt ned til knærne
Jeg er ikke så sikker på det er din feil. Det kunne hende at du var i utlandet og fikk låne en pc med et nihduisk tastatur.
Selv var jeg på besøk på vårt kontor i Merkels land og skulle logge meg på nettverket.
Det viste seg komplett umulig da tastaturet der hadde forbyttet tastene Y og Z.
Kan du begripe?

Siden du ikke har passord med forvirrende bokstavkombinasjon så var det helller ingen systemer som slo krøll på seg.

mvh

HB
Ikke skamfull, men dritafull så han er grønn.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre mai 13, 2022 9:30 pm
BlackEagle skrev: fre mai 13, 2022 6:37 pm

Siden du ikke har passord med forvirrende bokstavkombinasjon så var det helller ingen systemer som slo krøll på seg.

mvh

HB
Ikke skamfull, men dritafull så han er grønn.
Bare en kort kommentar - jeg regner jo med at det er flere enn meg som har avkoda hele nicket ditt...

Mvh

BE
Schkålllll!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

[/quote]

forvirrende bokstavkombinasjon
mvh

HB
Ikke skamfull, men dritafull så han er grønn.
[/quote]


...for den fillepeller'n er det ikke mange som husker lenger!

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»