ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
Salihovic91

Re: ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av Salihovic91 »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 4:50 pm NEI til publikumsstemmer – JA til (større) fagjuryer!

Jeg merker meg at ganske mange klager på politisk stemmegivning og at ESC ikke lenger er en musikkonkurranse samtidig som de er kraftig imot fagjuryer. Dette henger ikke på greip.

Eurovision Song Contest startet som en musikkonkurranse i 1956 og burde fortsette med å være det. Hvis alt nå skal være en politisk konkurranse, kan de like så greit kutte bort sangene og starte sendingen med å gå rett til avstemning.

Skal ESC opprettholdes som en konkurranse i musikk, så bør låtene vurderes etter musikalske kriterier – og aller helst av personer som har en viss peiling på musikk. La det ikke være noen tvil: Det finnes garantert tusenvis av musikkyndige blant det SMS-stemmende publikum, men SMS-systemet har mange betydelige svakheter: (1) Alle som stemmer kan bruke hvilke kriterier de selv ønsker (musikk, koreografi, kostymer, scenografi, utseende, politikk, klima, naturforhold, matkvalitet, religion, hudfarge m.m.) – det er ingen som kontrollerer dette. (2) Alle kan stemme opptil 20 ganger hver.

I min drømmeverden hadde løsningen vært denne: Fjern publikumsstemmene. Innfør fagjuryer 100 %. Fagjuryene må utvides fra dagens fem (!) til et sted mellom 20 og 100 jurymedlemmer per land. Disse juryene bør primært være satt sammen av personer som jobber med musikk (produsenter, musikkjournalister, artister, låtskrivere, musikklærere, dirigenter m.m.). Et slikt system vil sikkert ha sine svakheter det også, men vi vil i stor grad eliminere politisk stemmegivning.

Ja, et system med 100 % fagjuryer, vil fortsatt føre til at Hellas og Kypros gir hverandre mye poeng, men dette har mer med kulturell likhet å gjøre enn politikk. Musikk er kultur, så jeg ser ikke noe galt i at et fagjurymedlem føler seg nærmere knyttet til land med lignende musikalske tradisjoner og preferanser.
Om det kun blir fagjuryer slutter jeg å se på. Da vil jeg heller ha 100% publikumsstemmer. Fagjuryer gir meg noia

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

De 41 første utgavene av Eurovision Song Contest (1956-1996) ble 100 % avgjort av fagjuryer uten at poulariteten til konkurransen dalte av den grunn. Snarere tvertimot: På slutten av denne epoken, ville stadig flere land være med.

I elleve år på rad (1998-2008) ble 100 % avgjort av publikum, og vi som er over tenåringsstadiet husker hvor mye syting og klaging det ble over østeuropeisk dominans. Vil vi tilbake dit?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Sulfat skrev: søn mai 15, 2022 8:13 pm I går var det veldig tydelig at folk ville ha fest, rytmer og særegenheter, fremfor patos og tårefyllte ballader.

Sveits, Azerbajdsjan og Australia fikk nesten like mange jurystemmer som Ukraina, Serbia, Moldova og Norge- 304 vs 329.
Til sammenligning fikk Sveits, Aze og Australia tilsammen 5 (!) telestemmer mot 1049 (!) telestemmer til Ukraina, Serbia, Moldova og Norge .

Er ESC tjent med at et lite utvalg av sidrompa bransjefolk skal sette opp en resultatlista som ofte krasjer fullstendig med det seerne liker?
Målet er vel å skape et TV-program som Europeerne samler seg rundt?

Blir ikke flere togturer med hæla i taket, fra Chisinau til Bucharesti, om juryene fikk ta makten. Da hadde alle sendt "seriøse" bidrag i jakten på seier, og ESC som vi kjenner det hadde dødd, og blitt erstattet med et sjarmløst snork.

Makta til folket!
Helt enig i dette og når vi også veit at minst 6 land fekk sine juryresultat annullert. Tenk om jurystemmer hadde vært 100% og minst 6 land stemmer kun hadde vært fordelt etter kva andre land stemmer. Hadde juryen fått bestemme aleine så hadde Azerbaijan og Australia som knapt fekk poeng frå folket blitt topp 10. Sveits og Belgia hadde blitt nr 12 og 13. Litauen hadde blitt nr 18 og Moldova nr 20. Polen og Estland er andre land som hadde blitt undervurdert.

Spesielt ille ville vært Azerbaijan i topp 10. Låta fekk 0 poeng i semifinalen og 3 poeng frå Georgia i finalen. Australia var værtfall brukbar populær i semifinalen, men endte kun med 2 poeng i finalen. Begge desse hadde blitt topp 10 med kun jurystemmer.

At juryen skulle ha alt makt ville fort gjort Eurovision til ein konkurranse dei budskap nesten vart viktigere ein sang og dei show bidrag ville forsvinnet helt. Samstundes som mulighet for misbruk av stemmer ville blitt endå meir normalt i verste fall.

I år ville vi enten vi liker det eller ikkje opplevd at vinneren kun fekk 1 12 poenget blant folket og den folket stemte på kun hadde blitt nr 4.

Eg er derfor veldig glad for at folket avgjorde dette 50% og ikkje kun 1 jury

SirJames

Legg inn av SirJames »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 8:53 pm De 41 første utgavene av Eurovision Song Contest (1956-1996) ble 100 % avgjort av fagjuryer uten at poulariteten til konkurransen dalte av den grunn. Snarere tvertimot: På slutten av denne epoken, ville stadig flere land være med.

I elleve år på rad (1998-2008) ble 100 % avgjort av publikum, og vi som er over tenåringsstadiet husker hvor mye syting og klaging det ble over østeuropeisk dominans. Vil vi tilbake dit?
Utifra det som skjedde i går, skjønner jeg den iboende frustrasjonen i det opprinnelige jury-innlegget ditt. En ting er ihvertfall brennsikkert; skal man ha 100 % fagjury, bør de bestå av minst 200 personer. Dette for å sikre en god spredning av bakgrunn og ikke minst preferert musikksmak. I tillegg bør disse ikke ha kommunikasjon med hverandre.

En fagjury bestående av 5 personer i hvert land, er etter min mening totalt bortkastet.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 8:53 pm I elleve år på rad (1998-2008) ble 100 % avgjort av publikum, og vi som er over tenåringsstadiet husker hvor mye syting og klaging det ble over østeuropeisk dominans. Vil vi tilbake dit?
Hvorfor skulle det bli østeuropeisk dominans om seerne fikk bestemme?
2021: Italia vant teletemmene. 5 topp 6 telestemmer var vest-europeiske bidrag
2019: Norge vant teletemmene (juryen Nord-Maedonia på topp, og ødela for Norge.) Av de 7 på topp av seerstemmene var kun ett land fra Øst.
2018: Israel vant teletemmene. Kun 1 av 6 på topp i telestemmer var fra Øst-Europa
2017: Portugal vant telestemmene. Dette året var faktisk ikke telestemmene dominert av vest: 5 fra Vest, 5 fra Øst i topp 10 telestemmer.

En gang i løpet av de siste 10 årene (Russland 2016) har et Øst-Europeisk land vunnet telestemmene. En heftig underrepresentasjon fra Øst i teletoppen, der altså. Konspirasjonen lever, men den er bygget på luft.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

JODDEMM skrev: søn mai 15, 2022 7:09 pm
B.E. skrev: søn mai 15, 2022 3:13 pm Det er bonka-bonka musikk som er programmert på en datamaskin med tåpelig Cher vokal. Og dansere og tåpelige barnslige masker for å forsøke oppveie den dårlige musikken. Det er sååå elendig. :D
Bonka bonka :D Et herlig uttrykk dette var :lol:
Ompa-Ompa-Ompa

Når Jompa spiller tuba med rompa ne' på Cuba

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Vahlley skrev: søn mai 15, 2022 8:53 pm De 41 første utgavene av Eurovision Song Contest (1956-1996) ble 100 % avgjort av fagjuryer uten at poulariteten til konkurransen dalte av den grunn. Snarere tvertimot: På slutten av denne epoken, ville stadig flere land være med.

I elleve år på rad (1998-2008) ble 100 % avgjort av publikum, og vi som er over tenåringsstadiet husker hvor mye syting og klaging det ble over østeuropeisk dominans. Vil vi tilbake dit?
Nå var nok ein grunn til dette at mange land vart sjølvstendige nasjonar. Det er ingen ting som tyder på at det vart særleg meir upopulært å delta etter 1998/1999. Tvert imot kom semifinaler inn i 2004 og med untak av 2007. Så var det ganske godt fordelt mellom vest og Øst. I 2004 var det kamp mellom Ukraina og Serbia/Montenegro. Hellas på 3 og Kypros og Sverige på delt 5 plass.

i 2005 vant Hellas framfor Malta.
I 2006 vant Finland framfor Russland. Sverige i topp 5
i 2008 vant Russland framfor Ukraina og Hellas

I 1999 vant Sverige over Island og Tyskland
i 2000 vant Danmark over Russland og Latvia
i 2001 vant Estland over Danmark og Hellas
i 2002 vant Latvia over Malta og Estland
i 2003 vant Tyrkia over Belgia og Russland

At Øst Europa ofte gjorde det bra. Skyldes også at Vest Europa også sendte mange dårlege låter. Spesielt dei 4 store, Belgia, Irland og til ein viss grad Norden hadde mykje dårleg. I tillegg til at Øst Europa i mykje større grad satsa på betre låter og gode show.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg syns ikke noe om disse juryene, jeg. År etter år får låter som Aserbajdsjan eller Australia stilte med i år et busslass med poeng. Skal man ha en ordentlig jury, må den være mangfoldig i musikalske preferanser, alderssammensetning, og sosiokulturell bakgrunn. Kun da kan det funke og være høvelig i takt med folket.

Selvfølgelig må folket være med på å bestemme. 50 % er et absolutt minimum. Ja til demokrati.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Har dem ikke tatt av maskene ennå?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Vurderer å beholde de på, litt inspirert av Daft Punk på en måte. At "alle" vet hvem de er, men de velger å beholde masken allikevel. Etter ESC tror jeg ikke folk kommer til å bry seg så hardt uansett, med mindre eventuelle nye utgivelser tar av enda mer. De synes vel selv det er en artig gimmick da + at de slipper litt mer unna med maskene enn uten når det kommer til media, offentligheten osv.

Vi får se. Jeg er såpass sikker på hvem det er at jeg bryr meg ikke. Ormåsen er jo klink, og uten at jeg har hørt voldsomt mye A1 eller Ben Adams så kjøper jeg at den andre stemmen kan være hans og da har ikke jeg bedre forslag. I tillegg til at begge har jobbet med produsenten (stod på nettsiden før de ble fjernet) og at bilene deres ble observert utenfor studio når Subwoolfer skulle spille inn et eller annet dagen etter MGP.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

missChance skrev: søn mai 15, 2022 6:43 pm
Jonasar skrev: søn mai 15, 2022 6:09 pm
missChance skrev: søn mai 15, 2022 2:09 am

Er.
De ville lett finne det ut hvis noen ikke sang selv.
Du kan ikke være 100% sikker...

Mye der som så rart ut med mikrofonen, det programmet der er ødelagt for flere titalls år siden.

Så vi får bare være enige om og være uenige :)

Beklager for sent svar forresten, skulle svare i går, men sovna plutselig
De har nok litt mer kontroll backstage enn du tror :)

Joa men de må jo følge reglene de og, og hva er reglene(og blir de fulgt til punkt og prikke)?

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Solid analysearbeid av Sulfat og ms_8 resulterer i at jeg kanskje må moderere meg litt på påstanden om at 100 % telejuryer vil medføre østeuropeisk dominans. Det er kanskje ikke så enkelt. Kanskje skyldtes den østeuropeiske dominansen i 2001-2008 mer tilfeldigheter.

Men dette rokker ikke med min overbevisning om at fagjuryenes plass i ESC må styrkes mens folkets rolle må nedjusteres (helst til null). Jeg er enig med SirJames, og det har jeg selv tatt til ordet for, at fagjuryens størrelse må kraftig opp, gjerne 200 personer som SirJames forslår – og hvert av jurymedlemmene bør ikke vite hvem de andre er. Hvem som har sittet i juryen, bør ikke offentliggjøres før umiddelbart etter konkurransen.

100 av disse 200 bør hovedsakelig bestå av personer som jobber med musikk, mens jeg kan gå med på at de 100 andre kan være et tilfeldig, men representativt utvalg musikkinteresserte (i alle kjønn og aldersgrupper).

Fun fact: I 1971, 72 og 73 besto fagjuryene bare av to (!) medlemmer – der den ene måtte være over 25 år, mens den andre måtte være yngre enn 25 (og det måtte være minst 10 år mellom dem) – hvis vi skal tro Wikipedia.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Vahlley skrev: man mai 16, 2022 12:51 am Solid analysearbeid av Sulfat og ms_8 resulterer i at jeg kanskje må moderere meg litt på påstanden om at 100 % telejuryer vil medføre østeuropeisk dominans. Det er kanskje ikke så enkelt. Kanskje skyldtes den østeuropeiske dominansen i 2001-2008 mer tilfeldigheter.

Men dette rokker ikke med min overbevisning om at fagjuryenes plass i ESC må styrkes mens folkets rolle må nedjusteres (helst til null). Jeg er enig med SirJames, og det har jeg selv tatt til ordet for, at fagjuryens størrelse må kraftig opp, gjerne 200 personer som SirJames forslår – og hvert av jurymedlemmene bør ikke vite hvem de andre er. Hvem som har sittet i juryen, bør ikke offentliggjøres før umiddelbart etter konkurransen.

100 av disse 200 bør hovedsakelig bestå av personer som jobber med musikk, mens jeg kan gå med på at de 100 andre kan være et tilfeldig, men representativt utvalg musikkinteresserte (i alle kjønn og aldersgrupper).

Fun fact: I 1971, 72 og 73 besto fagjuryene bare av to (!) medlemmer – der den ene måtte være over 25 år, mens den andre måtte være yngre enn 25 (og det måtte være minst 10 år mellom dem) – hvis vi skal tro Wikipedia.
Eg aksepterer synet ditt, men eg er dessverre helt uenig. Å gje jurien meir makt trur eg dessverre vil føre til at ESC blir mindre populært. Grunnen er at det at denne konkurransen gir folket maktet. Skaper engasjement og gjør til at artistene får muligheit til å få nye markedet for musikken. Dersom alt blir avgjort av juryen eller mest av juryen. Så er det veldig lett at mange sender låter som blir populære oss juryen og vi risikerer at mange bidrag blir likt.

Eg er også redd for at mange av desse 200 juryen folkene ville være rene fans som hadde stemt opp bidrag som Frankrike og Australia i år. Vi har dessverre ofte sitt at mange fans har tidlegarar blitt plukket til i ulike nasjonale finaler som jurymedlem og det hadde værtfall skjedd om man skulle velje 200 personar. Grøss og gru om Trine Lise Olsen, Kevin Vågenes og Ingeborg Heldal skulle ha vært med å avgjort norges poeng i den internasjonale finalen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/9KJOJq/ ... n-i-helgen

Over 1,2 millioner såg finalen. Med tanke på at programet var ferdig nesten kl 01. Så er det veldig bra tall. Marknadsandelen var 89%

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

ms_8 skrev: man mai 16, 2022 12:04 pm https://www.vg.no/rampelys/tv/i/9KJOJq/ ... n-i-helgen

Over 1,2 millioner såg finalen. Med tanke på at programet var ferdig nesten kl 01. Så er det veldig bra tall. Marknadsandelen var 89%
Var jo lørdag så kl 01 er vel ikke spesielt sent. Dessuten er det mye folk som bare streifer innom kanalen eller har lyden avskrudd. Her var det kun resultatlista som hadde lyden påskrudd og synlig skjermbilde.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Vahlley skrev: man mai 16, 2022 12:51 am Solid analysearbeid av Sulfat og ms_8 resulterer i at jeg kanskje må moderere meg litt på påstanden om at 100 % telejuryer vil medføre østeuropeisk dominans. Det er kanskje ikke så enkelt. Kanskje skyldtes den østeuropeiske dominansen i 2001-2008 mer tilfeldigheter.

Men dette rokker ikke med min overbevisning om at fagjuryenes plass i ESC må styrkes mens folkets rolle må nedjusteres (helst til null). Jeg er enig med SirJames, og det har jeg selv tatt til ordet for, at fagjuryens størrelse må kraftig opp, gjerne 200 personer som SirJames forslår – og hvert av jurymedlemmene bør ikke vite hvem de andre er. Hvem som har sittet i juryen, bør ikke offentliggjøres før umiddelbart etter konkurransen.

100 av disse 200 bør hovedsakelig bestå av personer som jobber med musikk, mens jeg kan gå med på at de 100 andre kan være et tilfeldig, men representativt utvalg musikkinteresserte (i alle kjønn og aldersgrupper).

Fun fact: I 1971, 72 og 73 besto fagjuryene bare av to (!) medlemmer – der den ene måtte være over 25 år, mens den andre måtte være yngre enn 25 (og det måtte være minst 10 år mellom dem) – hvis vi skal tro Wikipedia.

Jeg er motsatt. Folkets rolle 100%. Vi ble snytt for en seier med KeiiNO (holdt på å skrive Keiko).
Jeg trudde tidene hvor en liten elite skulle bestemme var forbi for 100 år siden :-)

Men dagens brannfakkel. Siden det virker som dette ikke kan forenes.
Hva med 2 seierherrer.
På lørdag så ville man da lest opp poengene som man gjorde. UK vant. For fremføre sangen sin.
Så tar man televotingstemmene. Ny vinner, ny fremføring.

Ser for dere finalen neste år da dere. Kommer garanter til å bli ny Ukrainaseier hvis de får ha finalen i Ukraina.
Og se for dere at de ikke får det. Kan fort bli ny seier allikevel og så kanskje ny seier når de før han den på hjemmebane.

Mehell

Legg inn av Mehell »

B.E. skrev: man mai 16, 2022 12:33 pm
ms_8 skrev: man mai 16, 2022 12:04 pm https://www.vg.no/rampelys/tv/i/9KJOJq/ ... n-i-helgen

Over 1,2 millioner såg finalen. Med tanke på at programet var ferdig nesten kl 01. Så er det veldig bra tall. Marknadsandelen var 89%
Var jo lørdag så kl 01 er vel ikke spesielt sent. Dessuten er det mye folk som bare streifer innom kanalen eller har lyden avskrudd. Her var det kun resultatlista som hadde lyden påskrudd og synlig skjermbilde.
Og ellers? Hadde du da på tekst-tv og satt og så på den skjermen i timesvis for å aktivt ikke se på esc?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Mehell skrev: man mai 16, 2022 2:04 pm
B.E. skrev: man mai 16, 2022 12:33 pm
ms_8 skrev: man mai 16, 2022 12:04 pm https://www.vg.no/rampelys/tv/i/9KJOJq/ ... n-i-helgen

Over 1,2 millioner såg finalen. Med tanke på at programet var ferdig nesten kl 01. Så er det veldig bra tall. Marknadsandelen var 89%
Var jo lørdag så kl 01 er vel ikke spesielt sent. Dessuten er det mye folk som bare streifer innom kanalen eller har lyden avskrudd. Her var det kun resultatlista som hadde lyden påskrudd og synlig skjermbilde.
Og ellers? Hadde du da på tekst-tv og satt og så på den skjermen i timesvis for å aktivt ikke se på esc?
Nei vi hadde på stereoen med god musikk fra spilleren på PC-skjermen.

Mehell

Legg inn av Mehell »

B.E. skrev: man mai 16, 2022 2:12 pm
Mehell skrev: man mai 16, 2022 2:04 pm
B.E. skrev: man mai 16, 2022 12:33 pm

Var jo lørdag så kl 01 er vel ikke spesielt sent. Dessuten er det mye folk som bare streifer innom kanalen eller har lyden avskrudd. Her var det kun resultatlista som hadde lyden påskrudd og synlig skjermbilde.
Og ellers? Hadde du da på tekst-tv og satt og så på den skjermen i timesvis for å aktivt ikke se på esc?
Nei vi hadde på stereoen med god musikk fra spilleren på PC-skjermen.
Skjønner. Et annet spørsmål, fordi jeg er nysgjerrig.
Du skrev tidligere at det norske bidraget var det eneste du så, med unntak av selve avstemningen. Spørsmålet mitt er; hvordan visste du når det norske bidraget skulle spilles, og hvordan visste du når avstemningen skulle starte?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Mehell skrev: man mai 16, 2022 2:20 pm
B.E. skrev: man mai 16, 2022 2:12 pm
Mehell skrev: man mai 16, 2022 2:04 pm

Og ellers? Hadde du da på tekst-tv og satt og så på den skjermen i timesvis for å aktivt ikke se på esc?
Nei vi hadde på stereoen med god musikk fra spilleren på PC-skjermen.
Skjønner. Et annet spørsmål, fordi jeg er nysgjerrig.
Du skrev tidligere at det norske bidraget var det eneste du så, med unntak av selve avstemningen. Spørsmålet mitt er; hvordan visste du når det norske bidraget skulle spilles, og hvordan visste du når avstemningen skulle starte?
For et dumt spørsmål. Var vel ikke til å unngå å få med seg det dårlige norske bidraget, da det har vært i norske MGP og utallige media-oppslag med de tåpelige Barne-TV maskene?

Mehell

Legg inn av Mehell »

B.E. skrev: man mai 16, 2022 2:30 pm
Mehell skrev: man mai 16, 2022 2:20 pm
B.E. skrev: man mai 16, 2022 2:12 pm

Nei vi hadde på stereoen med god musikk fra spilleren på PC-skjermen.
Skjønner. Et annet spørsmål, fordi jeg er nysgjerrig.
Du skrev tidligere at det norske bidraget var det eneste du så, med unntak av selve avstemningen. Spørsmålet mitt er; hvordan visste du når det norske bidraget skulle spilles, og hvordan visste du når avstemningen skulle starte?
For et dumt spørsmål. Var vel ikke til å unngå å få med seg det dårlige norske bidraget, da det har vært i norske MGP og utallige media-oppslag med de tåpelige Barne-TV maskene?
Du svarte ikke på spørsmålet. Og legg merke til at det også er todelt.
Det var kanskje vanskelig å ikke få med seg hvem som skulle representere Norge, men for å høre hele sangen så måtte man vel gjøre en innsats for å få det til.
Jeg så ikke den norske MGP, og jeg måtte til slutt spille Subwolfwers på YT for å få hørt den og sett dem.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Er uansett glad som normalt at Norge ikke vant. «verdens rikeste land» har ikke råd til å arrangere ESC.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

For å klargjøre mitt syn:

* Hvis Eurovision Song Contest skal være en ren musikkonkurranse, så bør publikumsstemmene bort og fagjuryer 100 % inn.

* Hvis vi omdefinerer Eurovision Song Contest til å være en konkurranse hvor det musikalske bare er ett av flere andre kriterier (inkludert politiske kriterier) – ja, da er jeg helt enig i at vi bare kan kjøre på med publikumsstemmer - gjerne 100 %.

* Med 100 % publikumsstemmer, anser jeg Eurovision Song Contest som musikkonkurranse, som død. Da kan vi like gjerne omdøpe den til Eurovision Country Popularity Contest eller noe i den dur.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Bare fagjury eller bare folkejury blir feil. 50/50 er fint, selv om vi er sure for at KeiiNO ikke vant, eller at Ukraina vant.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

ehall skrev: man mai 16, 2022 3:51 pm Bare fagjury eller bare folkejury blir feil. 50/50 er fint, selv om vi er sure for at KeiiNO ikke vant, eller at Ukraina vant.
Ja, selv om det ikke er perfekt i krigsår, er 50/50 et kompromiss det går an å leve med.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Vahlley skrev: man mai 16, 2022 2:56 pm For å klargjøre mitt syn:

* Hvis Eurovision Song Contest skal være en ren musikkonkurranse, så bør publikumsstemmene bort og fagjuryer 100 % inn.

* Hvis vi omdefinerer Eurovision Song Contest til å være en konkurranse hvor det musikalske bare er ett av flere andre kriterier (inkludert politiske kriterier) – ja, da er jeg helt enig i at vi bare kan kjøre på med publikumsstemmer - gjerne 100 %.

* Med 100 % publikumsstemmer, anser jeg Eurovision Song Contest som musikkonkurranse, som død. Da kan vi like gjerne omdøpe den til Eurovision Country Popularity Contest eller noe i den dur.
Men det gjelder vel de fleste/alle? kulturpriser. Oscar, Grammy, Spellemann, Amanda osv. osv. osv. Klassisk folket jfr. jury.
Jeg sier som sagt gjerne ja, takk begge deler. F.eks. hadde jeg levd fint med en ordning hvor Norge f.eks. kunne sendt jurybidrag/folkebidrag annethvert år.
Høres sikkert uvant ut, men jeg trur også en ordning med 2 vinnere ville fungert bra. Da slipper man ihvertfall denne evigvarende diskusjonen.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vahlley skrev: man mai 16, 2022 2:56 pm
* Med 100 % publikumsstemmer, anser jeg Eurovision Song Contest som musikkonkurranse, som død. Da kan vi like gjerne omdøpe den til Eurovision Country Popularity Contest eller noe i den dur.
Merkelig hvordan du insisterer på at publikumsstemmer=politiske stemmer. Som jeg viste tidligere i tråden (og som du selv refererte til), stemmer publikum på det de mener er de beste låtene- der er ikke noe mønster i telestemmene som tilsier at politikken styrer (bortsett fra den helt unike situasjonen Europa befinner seg i akkurat nå).

Ingen kan vel beskylde feks Israel for å toppe en "Country Popularity Contest " i Europa. Tvert imot. Men telestemmene vant de i 2018. Akkurat som Portugal, som ligger der anonymt for seg selv, med kun en nabo, gjorde året før.

50/50 funker fint.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Synes 4-timers finaler er for lange, og at EBU derfor burde utrede måter vi kan forkorte selve finalen på. Er det virkelig nødvendig å "ringe" alle land for at en random gjøk skal lese opp hvem de gir 12 poeng til? Ofte foranlediget med svada for å gi seg selv noen ekstra sekunder i rampelyset. Kutter de dette, kan man fort redusere varigheten med +- 40 min.

startelver

Legg inn av startelver »

50/ 50 funker ikke fint når det er krig. Det vet vi jo.

Og det funker heller ikke fint for å få slutt på den evindelige nabostemmingen.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

startelver skrev: tir mai 17, 2022 10:44 am 50/ 50 funker ikke fint når det er krig. Det vet vi jo.

Og det funker heller ikke fint for å få slutt på den evindelige nabostemmingen.
Nei den kom ubeleilig for ESC denne krigen. Vi får satse på at vi ikke ser flere storkriger i Europa i vår livstid, så slipper vi flere urettferdig resultatlister.

Angående nabostemmer, er ikke juryene noe bedre. Har det noen gang skjedd at juryene til Kypros/Hellas ikke har gitt hverandre 12 poeng? I år fikk Hellas faktisk bare 10 fra Kypros sine seere, mens den sedvanlige 12eren ble servert fra juryen.

Noen naboer liker å stemme på hverandre, både juryene og telestemmene, men det er uproblematisk i det store bildet, de beste låtene får flest stemmer til slutt.

ESC hadde mistet sin sjarm om ekspertpanel hadde enerett på å forme resultatlista. Bidragene hadde forandret seg. Mindre galskap, og mer som alle andre musikkonkurranser vi ser på TV( Idol, xfaktor etc.). Og seerne hadde kjedet seg, og blitt sure når folkefavorittene havet neders på resultatlistene.

Dårlig idè å innføre teknokrati i den mest folklige kulturfesten vi har i Europa.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»