Generell diskusjon om corona

Låst
Morromann
Innlegg: 3386

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Morromann »

Big George skrev: lør mai 14, 2022 7:22 am Det nordkoreanske statsmedie KCNA oplyste i går, at 21 personer angiveligt er døde med feber i Nordkorea. Det skriver Reuters.

Det sker kun få dage efter, at landet har registreret dets første officielle tilfælde af coronavirus.

Det er ikke bekræftet, at årsagen til de 21 dødsfald er coronavirus. Fredag gentog KCNA, at der var registreret ét coronadødsfald i landet.
Stoler ikke på en skit som kommer fra Nord-Korea, come on, vi snakker Nord-Korea her som er enda verre enn Kina.

William_S

Legg inn av William_S »

Morromann skrev: lør mai 14, 2022 8:20 am
Big George skrev: lør mai 14, 2022 7:22 am Det nordkoreanske statsmedie KCNA oplyste i går, at 21 personer angiveligt er døde med feber i Nordkorea. Det skriver Reuters.

Det sker kun få dage efter, at landet har registreret dets første officielle tilfælde af coronavirus.

Det er ikke bekræftet, at årsagen til de 21 dødsfald er coronavirus. Fredag gentog KCNA, at der var registreret ét coronadødsfald i landet.
Stoler ikke på en skit som kommer fra Nord-Korea, come on, vi snakker Nord-Korea her som er enda verre enn Kina.
Tja det typiske for Nord Korea ville bare å late som det aldri har skjedd. Jeg tror faktisk det er reelt når de faktisk innrømmer det. At regimet er mye verre enn Kinas regime er vi skjønt helt enige om. Nord Koreas helsevesen er omtrent ikke-eksisterende. Strømavbrudd er helt vanlig. Jeg har selv faktisk vært der på en turistreise i 2017 , det var et helt sært land på alle mulige slags måter. Masse gatelys som ikke var tent, brytere på hotellrommet som funka sånn annenhver dag om det var lys i en pære eller ikke. Men vi som utlendinger hadde faktisk tilgang til noen nyheter utenfra da - var feks Al Jazeera på engelsk på hotellrommet så man fikk med seg noe.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

William_S skrev: lør mai 14, 2022 8:30 am
Morromann skrev: lør mai 14, 2022 8:20 am
Big George skrev: lør mai 14, 2022 7:22 am Det nordkoreanske statsmedie KCNA oplyste i går, at 21 personer angiveligt er døde med feber i Nordkorea. Det skriver Reuters.

Det sker kun få dage efter, at landet har registreret dets første officielle tilfælde af coronavirus.

Det er ikke bekræftet, at årsagen til de 21 dødsfald er coronavirus. Fredag gentog KCNA, at der var registreret ét coronadødsfald i landet.
Stoler ikke på en skit som kommer fra Nord-Korea, come on, vi snakker Nord-Korea her som er enda verre enn Kina.
Tja det typiske for Nord Korea ville bare å late som det aldri har skjedd. Jeg tror faktisk det er reelt når de faktisk innrømmer det. At regimet er mye verre enn Kinas regime er vi skjønt helt enige om. Nord Koreas helsevesen er omtrent ikke-eksisterende. Strømavbrudd er helt vanlig. Jeg har selv faktisk vært der på en turistreise i 2017 , det var et helt sært land på alle mulige slags måter. Masse gatelys som ikke var tent, brytere på hotellrommet som funka sånn annenhver dag om det var lys i en pære eller ikke. Men vi som utlendinger hadde faktisk tilgang til noen nyheter utenfra da - var feks Al Jazeera på engelsk på hotellrommet så man fikk med seg noe.
Hvordan er slike turer mulig? Var det et slikt organisert opplegg hvor man hadde med en regjeringsutnevnt "guide" som passet på gjestene som bikkjer? Men det hadde vært interessant i all sin absurditet å bevitne et slikt land, jeg hadde vært med på det, helt klart. Hvordan var maten der?

Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: fre mai 13, 2022 7:34 pm
Champis skrev: fre mai 13, 2022 6:50 pm
Solvgutt1 skrev: fre mai 13, 2022 6:01 pm

At 56% av de som har vært smittet har senplaget ett år senere er lave tall?

Jepp, da dette er snakk om:

1. folk som ikke var vaksinert.
2. folk som ble smittet av tøffere varianter.
3. mange som kjenner ørlitegran til étt symptom.
4. tallet er altså ganske mye lavere enn 56% reelt sett, da 1) en del som ikke har vært smittet også melder om symptomer, 2) noen av de som melder om symptomer innbiller seg dette da de vet at de er med i en studie hvor de skal kjenne etter symptomer.
5. sammenligner man dette med reksjonene man har hatt med viruset, så er disse tallene og de relle problemene peanuts.
Du satt da vitterlig og snakket ned senskader av korona før folk var vaksinert også. Nå er det oppløftende at 56% av de smittede har senplager ett år etter at de ble smittet?

Man må gjerne være kritisk til tiltakene, men dine desperate forsøk på å bortforklare bortforklare long covid, nærmest avfeie det som noe tull folk finner på, er rimelig respektløst og samtidig det mest ekstreme eksempelet på "confirmation bias" jeg har sett så langt i denne tråden.

Du må gjerne vise til studier som viser hvor mye vaksinene reduserer risikoen for senplager ved korona og hvor mye lavere risikoen er etter omikron enn det var etter den første bølgen. Wuhan-varianten var forresten ikke så mye hardere enn omikron.

Det har vært all grunn til å snakke ned senskader av korona, sammenlignet med det hysteriet vi har sett rundt håndteringen av viruset. For vi må faktisk sammenligne det med det.

Slutt med det der «du må gjerne vise til studier» for å skulle prøve å sette fast meningsmotstandere. Blir litt som om jeg skulle be deg vise til studier som viser at senskadene er så alvorlig at håndteringen av korona kan forsvares.

William_S

Legg inn av William_S »

Morromann skrev: lør mai 14, 2022 9:15 am
William_S skrev: lør mai 14, 2022 8:30 am
Morromann skrev: lør mai 14, 2022 8:20 am

Stoler ikke på en skit som kommer fra Nord-Korea, come on, vi snakker Nord-Korea her som er enda verre enn Kina.
Tja det typiske for Nord Korea ville bare å late som det aldri har skjedd. Jeg tror faktisk det er reelt når de faktisk innrømmer det. At regimet er mye verre enn Kinas regime er vi skjønt helt enige om. Nord Koreas helsevesen er omtrent ikke-eksisterende. Strømavbrudd er helt vanlig. Jeg har selv faktisk vært der på en turistreise i 2017 , det var et helt sært land på alle mulige slags måter. Masse gatelys som ikke var tent, brytere på hotellrommet som funka sånn annenhver dag om det var lys i en pære eller ikke. Men vi som utlendinger hadde faktisk tilgang til noen nyheter utenfra da - var feks Al Jazeera på engelsk på hotellrommet så man fikk med seg noe.
Hvordan er slike turer mulig? Var det et slikt organisert opplegg hvor man hadde med en regjeringsutnevnt "guide" som passet på gjestene som bikkjer? Men det hadde vært interessant i all sin absurditet å bevitne et slikt land, jeg hadde vært med på det, helt klart. Hvordan var maten der?
Det var egentlig ganske enkelt sånn sett, bestilte alt via et reisebyrå som dealer med alt det praktiske, visum osv. Man må ha en guide utenfor hotellet (av "sikkerhetsmessige" årsaker heheheh). Nå hadde jeg og en vennninne av meg en privat tur da så vi hadde to guider som kun var for oss. Det gjorde jo at vi kunne tilpasse opplegget litt sånn underveis etter egne ønsker. Visum til Kina og reise t/r Beijing måtte man fikse selv, men det er ikke veldig stress (iallefall pre covid). Man ble kjørt rundt i for vår vedkommende i en 7 seter til alt Det var forresten ikke sikkerhetsbelter i baksetet.

maten var nok langt bedre enn gjennomsnittet nord koreanere fikk spise, var ganske bra faktisk.

Seeberik

Legg inn av Seeberik »

Kina sier fra seg rettighetene til å arrangere Asiamesterskapet i fotball neste sommer, på grunn av situasjon rundt coronaviruset. Les: https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-05-14/

Finnes det intet lys i enden av tunellen for Kina og deres håndtering av dette viruset?

William_S

Legg inn av William_S »

Seeberik skrev: lør mai 14, 2022 11:09 am Kina sier fra seg rettighetene til å arrangere Asiamesterskapet i fotball neste sommer, på grunn av situasjon rundt coronaviruset. Les: https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-05-14/

Finnes det intet lys i enden av tunellen for Kina og deres håndtering av dette viruset?
Nei tydeligvis ikke. Kina er grodd fast i zero-covid doktrinen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Seeberik skrev: lør mai 14, 2022 11:09 am Kina sier fra seg rettighetene til å arrangere Asiamesterskapet i fotball neste sommer, på grunn av situasjon rundt coronaviruset. Les: https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-05-14/

Finnes det intet lys i enden av tunellen for Kina og deres håndtering av dette viruset?
Det er veldig bra. OL var en parodi på en idrettsfest. Det burde være slutt på at diktaturstater får store internasjonale idrettsarrangementer.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Champis skrev: lør mai 14, 2022 10:00 am
Solvgutt1 skrev: fre mai 13, 2022 7:34 pm
Champis skrev: fre mai 13, 2022 6:50 pm


Jepp, da dette er snakk om:

1. folk som ikke var vaksinert.
2. folk som ble smittet av tøffere varianter.
3. mange som kjenner ørlitegran til étt symptom.
4. tallet er altså ganske mye lavere enn 56% reelt sett, da 1) en del som ikke har vært smittet også melder om symptomer, 2) noen av de som melder om symptomer innbiller seg dette da de vet at de er med i en studie hvor de skal kjenne etter symptomer.
5. sammenligner man dette med reksjonene man har hatt med viruset, så er disse tallene og de relle problemene peanuts.
Du satt da vitterlig og snakket ned senskader av korona før folk var vaksinert også. Nå er det oppløftende at 56% av de smittede har senplager ett år etter at de ble smittet?

Man må gjerne være kritisk til tiltakene, men dine desperate forsøk på å bortforklare bortforklare long covid, nærmest avfeie det som noe tull folk finner på, er rimelig respektløst og samtidig det mest ekstreme eksempelet på "confirmation bias" jeg har sett så langt i denne tråden.

Du må gjerne vise til studier som viser hvor mye vaksinene reduserer risikoen for senplager ved korona og hvor mye lavere risikoen er etter omikron enn det var etter den første bølgen. Wuhan-varianten var forresten ikke så mye hardere enn omikron.

Det har vært all grunn til å snakke ned senskader av korona, sammenlignet med det hysteriet vi har sett rundt håndteringen av viruset. For vi må faktisk sammenligne det med det.

Slutt med det der «du må gjerne vise til studier» for å skulle prøve å sette fast meningsmotstandere. Blir litt som om jeg skulle be deg vise til studier som viser at senskadene er så alvorlig at håndteringen av korona kan forsvares.
Du slenger ut påstander uten noe som helst å underbygge det med, så får du studier som motsier det du påstår og istedenfor å justere eget standpunkt, så later du som at studiene sier noe annet enn de gjør. Det er ikke oppløftende at over halvparten av de som ble smittet av korona i første bølge hadde senskader et år senere.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Er disse 56% selvrapporterte plager eller klinisk påviste?

basillen

Legg inn av basillen »

Angående hele denne debatten omkring hvor utbredt Long Covid er, så er faktumet at det nesten er håpløst å kvantifisere hvor alvorlig dette problemet egentlig er. Det finnes en hel drøss med fagfellevurderte publikasjoner som analyserer data omkring Long Covid, og disse studiene er, mildt sagt, sprikende i sine konklusjoner. I studien som er lenket til over vises det til at 56% av utvalget sliter med Long Covid etter 6 måneder. Men andre studier gir et annet bilde. Denne studien fra Danmark (https://www.thelancet.com/journals/lani ... 5/fulltext) viser f.eks. at blant dem som ikke blir innlagt på sykehus er det svært uvanlig å ha langvarige symptomer utover seks måneder. Man kan rett og slett finne studier på "begge sider" her, alt etter hva det er man ønsker å bevise. Og realiteten kan være at sannheten er et sted midt i mellom disse to ytterpolene representert med publikasjonen som har vært drøftet hittil i tråden, og publikasjonen jeg lenker til her.

Problemet er nemlig at man vel egentlig ikke har helt klare kriterier for hva som faller under kategorien Long Covid. Hva er tidshorisonten for når man krysser over grensen til å faktisk bli definert som en Long Covid case? Hvilke symptomer skal telles med? Noen av dem som får Long Covid får symptomer som er helt ekvivalente med symptomer man kan ha i månedsvis også etter infeksjon av andre, helt ordinære, luftveisinfeksjoner. Andre får imidlertid symptomer som er uvanlige etter andre virusinfeksjoner (hjernetåke f.eks.). Og hvem er det egentlig som utgjør utvalget i alle disse studiene? Er det sykehusinnlagte? Blir utvalget valgt ved at forskerne sender ut en generell oppfordring til folk om å delta i en studie om Long Covid? I så fall er det jo nærliggende å tro at de som faktisk har vært rammet av problemet er mer ivrige til å delta. Er barn tatt med i disse studiene? Når man slenger ut tallet "56 %", er denne sannsynligheten da like stor for populasjonen i sin helhet, inkludert barn, eller gjelder dette kun voksne mennesker? Hvilke underliggende sykdommer hadde personene i utvalget? Og, hvis de hadde det, er da fordelingene av disse underliggende tilstandene representativ for hele befolkningen? Hvilken variant ble de smittet av? Var personene vaksinert? I så fall - med hvilke vaksiner? Og med hvor mange doser?

Osv, osv.

Det som er et klart faktum er i hvert fall at Long Covid er et reelt problem for mange mennesker. Jeg personlig har møtt tre-fire personer det siste året som helt klart lider av Long Covid med de klassiske problemene som redusert lukt/smak, hjernetåke og mangel på energi. Felles for alle disse personene er imidlertid at de ble smittet av tidligere varianter, og de var ikke vaksinerte på tidspunktet de ble smittet.

Når det gjelder folk som har vært smittet av omikron har jeg imidlertid enda til gode å møte mennesker som sliter med symptomer utover en 5-6 uker. Og antallet mennesker jeg har møtt som har vært smittet av omikron er betydelig høyere en antallet mennesker jeg har møtt som ble smittet av tidligere varianter. Jeg benekter selvsagt ikke at noen folk blir rammet av Long Covid også av omikron, men basert på hvor lite utvalg jeg har i henhold til hvor mange jeg har møtt som ble smittet pre-omikron, og hvor stort utvalg jeg har i henhold til hvor mange jeg har møtt som har vært smittet av omikron, så er det i hvert fall klinkende klart for meg av risikoen for Long Covid var betydelig større med tidligere varianter.

Så med tanke på hvor mange jeg nå har møtt som har gjennomgått omikron, samt det faktum at alle jeg har møtt har kommet gjennom sykdommen helskinnet, er det i hvert fall ingenting som for meg tilsier at det fra et kost/nytte-perspektiv kan rettferdiggjøres å innføre tiltak lenger. I det hele tatt. Antallet folk som lider av Long Covid etter 6 måneder i en vaksinert befolkning hvor omikron herjer er garantert lavere enn 56 %. Det er det overhodet ingen tvil om.

Champis

Legg inn av Champis »

ehall skrev: lør mai 14, 2022 1:30 pm
Seeberik skrev: lør mai 14, 2022 11:09 am Kina sier fra seg rettighetene til å arrangere Asiamesterskapet i fotball neste sommer, på grunn av situasjon rundt coronaviruset. Les: https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-05-14/

Finnes det intet lys i enden av tunellen for Kina og deres håndtering av dette viruset?
Det er veldig bra. OL var en parodi på en idrettsfest. Det burde være slutt på at diktaturstater får store internasjonale idrettsarrangementer.

Og det er spesielt håpløst å arrangere noe som helst i land der man ikke tåler ett eneste smittetilfelle.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Systematisk oversikt og metaanalyse: Munnbind beskytter mot respirasjonsvirus, inkludert influensa og covid.
A total of 21 studies met our inclusion criteria. Meta-analyses suggest that mask use provided a significant protective effect (OR = 0.35 and 95% CI = 0.24–0.51). Use of masks by healthcare workers (HCWs) and non-healthcare workers (Non-HCWs) can reduce the risk of respiratory virus infection by 80% (OR = 0.20, 95% CI = 0.11–0.37) and 47% (OR = 0.53, 95% CI = 0.36–0.79). The protective effect of wearing masks in Asia (OR = 0.31) appeared to be higher than that of Western countries (OR = 0.45). Masks had a protective effect against influenza viruses (OR = 0.55), SARS (OR = 0.26), and SARS-CoV-2 (OR = 0.04). In the subgroups based on different study designs, protective effects of wearing mask were significant in cluster randomized trials and observational studies.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3920302301

Systematisk oversikt og metaanalyse: Munnbind lagd av tøy gir minimal beskyttelse mot covid.
Cloth face masks have limited efficacy in combating viral infection transmission. However, it may be used in closed, crowded indoor, and outdoor public spaces involving physical proximity to prevent spread of SARS-CoV-2 infection.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7497125/

Allmenn bruk av munnbind bidrar til kontroll av spredning av covid.
Within first 100 days (31 December 2019 to 8 April 2020), 961 COVID-19 patients were diagnosed in HKSAR. The COVID-19 incidence in HKSAR (129.0 per million population) was significantly lower (p<0.001) than that of Spain (2983.2), Italy (2250.8), Germany (1241.5), France (1151.6), U.S. (1102.8), U.K. (831.5), Singapore (259.8), and South Korea (200.5). The compliance of face mask usage by HKSAR general public was 96.6% (range: 95.7% to 97.2%). We observed 11 COVID-19 clusters in recreational ‘mask-off’ settings compared to only 3 in workplace ‘mask-on’ settings (p = 0.036 by Chi square test of goodness-of-fit).
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5320302358

Oppgitte grunner til ikke å bruke munnbind
Facemasks are irritating and/or hamper breathing. (60%)
Facemasks do not prevent illness and/or person is immune to illness. (41%)
Facemasks are difficult to make or purchase. (36%)
Facemasks are not needed when other safety precautions are taken. (22%)
Facemasks are inconvenient to wear. (16%)
Facemasks have an undesirable appearance. (16%)
Facemasks cause negative social attention. (13%)
Other, general, or irrelevant comments. (10%)
Facemasks should not be worn without government or societal approval. (6%)
https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley. ... bjhp.12453

basillen

Legg inn av basillen »

Hardy-guttene skrev: lør mai 14, 2022 10:28 pm Systematisk oversikt og metaanalyse: Munnbind beskytter mot respirasjonsvirus, inkludert influensa og covid.
A total of 21 studies met our inclusion criteria. Meta-analyses suggest that mask use provided a significant protective effect (OR = 0.35 and 95% CI = 0.24–0.51). Use of masks by healthcare workers (HCWs) and non-healthcare workers (Non-HCWs) can reduce the risk of respiratory virus infection by 80% (OR = 0.20, 95% CI = 0.11–0.37) and 47% (OR = 0.53, 95% CI = 0.36–0.79). The protective effect of wearing masks in Asia (OR = 0.31) appeared to be higher than that of Western countries (OR = 0.45). Masks had a protective effect against influenza viruses (OR = 0.55), SARS (OR = 0.26), and SARS-CoV-2 (OR = 0.04). In the subgroups based on different study designs, protective effects of wearing mask were significant in cluster randomized trials and observational studies.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3920302301

Systematisk oversikt og metaanalyse: Munnbind lagd av tøy gir minimal beskyttelse mot covid.
Cloth face masks have limited efficacy in combating viral infection transmission. However, it may be used in closed, crowded indoor, and outdoor public spaces involving physical proximity to prevent spread of SARS-CoV-2 infection.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7497125/

Allmenn bruk av munnbind bidrar til kontroll av spredning av covid.
Within first 100 days (31 December 2019 to 8 April 2020), 961 COVID-19 patients were diagnosed in HKSAR. The COVID-19 incidence in HKSAR (129.0 per million population) was significantly lower (p<0.001) than that of Spain (2983.2), Italy (2250.8), Germany (1241.5), France (1151.6), U.S. (1102.8), U.K. (831.5), Singapore (259.8), and South Korea (200.5). The compliance of face mask usage by HKSAR general public was 96.6% (range: 95.7% to 97.2%). We observed 11 COVID-19 clusters in recreational ‘mask-off’ settings compared to only 3 in workplace ‘mask-on’ settings (p = 0.036 by Chi square test of goodness-of-fit).
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5320302358

Oppgitte grunner til ikke å bruke munnbind
Facemasks are irritating and/or hamper breathing. (60%)
Facemasks do not prevent illness and/or person is immune to illness. (41%)
Facemasks are difficult to make or purchase. (36%)
Facemasks are not needed when other safety precautions are taken. (22%)
Facemasks are inconvenient to wear. (16%)
Facemasks have an undesirable appearance. (16%)
Facemasks cause negative social attention. (13%)
Other, general, or irrelevant comments. (10%)
Facemasks should not be worn without government or societal approval. (6%)
https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley. ... bjhp.12453
Akkurat som med Long Covid, kan man finne fagfellvurderte, publiserte studier som viser totalt forskjellige resultater i henhold til hvor effektive munnbind er på begge sider av "debatten". En nylig publisert studie (https://www.cureus.com/articles/93826-c ... -in-europe) viser for eksempel at det i Europa er ingen korrelasjon whatsoever mellom graden av munnbindbruk og antall smittetilfeller/antall døde. I det hele tatt.

Man kan gjerne vise til fancy laboratoriestudier, eller studier basert på komplekse matematiske modeller, som viser at munnbind har en klar positiv effekt. Man kan også gjerne finne studier som tar for seg deler av populasjoner og visse landområder der bruken av munnbind tilsynelatende har hatt en positiv effekt over en viss tidsperiode. Men dette endrer likevel ikke på det faktum at når vi ser på storskala munnbindbruk på samfunnsnivå, så er det ingen korrelasjon å finne mellom munnbind og kontroll på smitte. Man kan sammenligne stater i USA som har omtrent helt lik demografi, men der gjerne en av statene har hatt munnbindpåbud, mens den andre ikke har det, uten at det er noen som helst forskjell i hvordan pandemien har fortonet seg. Eller man kan f.eks. sammenligne England og Skottland, der sistnevnte har hatt langt strengere munnbindregler det siste året, men hvor England faktisk har hatt bedre tall. Empiriske data fra den virkelige verden viser rett og slett at hvis munnbind på samfunnsnivå har en reell effekt, så er den i så fall særdeles begrenset. Muligens totalt fraværende.

"It doesn't matter how beautiful your theory is. If it doesn't agree with experiment, it's wrong." - Richard Feynman

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

296.180 personer i Nordkorea har febersymptomer og er dermed under mistanke for at være smittet med corona.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Big George skrev: søn mai 15, 2022 4:38 am 296.180 personer i Nordkorea har febersymptomer og er dermed under mistanke for at være smittet med corona.
Ingen sjans i Stillehavet at det tallet stemmer.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Seeberik skrev: lør mai 14, 2022 11:09 am Kina sier fra seg rettighetene til å arrangere Asiamesterskapet i fotball neste sommer, på grunn av situasjon rundt coronaviruset. Les: https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-05-14/

Finnes det intet lys i enden av tunellen for Kina og deres håndtering av dette viruset?
Regimeskiftet. Det kinesiske folket må reise seg mot despotene. Men tenk hvilken dominoeffekt det vil få. Det er vel egentlig klart nå at verden lot seg forlede av Kina til å tro at det å stenge ned et samfunn og kriminalisere normal menneskelig sosialisering var en fornuftig ting; hele denne ideen kom fra Kina og verden kopierte den i større eller mindre grad. Verden kopierte et kriminelt orwelliansk terror-regime selv om det foregikk i langt mildere former i land som Norge selvfølgelig, men alle som opplevde karantenehotell kan bevitene at normale menneskerettigheter og rettstatsprinsipper som hører hjemme i et fritt demokratisk samfunn ble satt til side for en grotesk hensikten-helliger-middelet-tankegang og at "vi følger bare ordre" ble igjen knesatt.

Og: Tedros i WHO er Kinas mann. Han har alltid vært det. Det er de som har fått denne krigsforbryteren i toppstillingen til WHO. Og WHO ønsker nå fullmakter til å beordre hvordan pandemihåndtering skal håndteres over hele verden med sanskjsoner for land som ikke følger opp.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg så en tulling inne på Normal, han hadde ikke bare munnbind , men hadde på seg hansker og hatt og solbriller. Gikk rundt å surret i butikken uten å handle.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

basillen skrev: lør mai 14, 2022 10:58 pm
Hardy-guttene skrev: lør mai 14, 2022 10:28 pm Systematisk oversikt og metaanalyse: Munnbind beskytter mot respirasjonsvirus, inkludert influensa og covid.
A total of 21 studies met our inclusion criteria. Meta-analyses suggest that mask use provided a significant protective effect (OR = 0.35 and 95% CI = 0.24–0.51). Use of masks by healthcare workers (HCWs) and non-healthcare workers (Non-HCWs) can reduce the risk of respiratory virus infection by 80% (OR = 0.20, 95% CI = 0.11–0.37) and 47% (OR = 0.53, 95% CI = 0.36–0.79). The protective effect of wearing masks in Asia (OR = 0.31) appeared to be higher than that of Western countries (OR = 0.45). Masks had a protective effect against influenza viruses (OR = 0.55), SARS (OR = 0.26), and SARS-CoV-2 (OR = 0.04). In the subgroups based on different study designs, protective effects of wearing mask were significant in cluster randomized trials and observational studies.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3920302301

Systematisk oversikt og metaanalyse: Munnbind lagd av tøy gir minimal beskyttelse mot covid.
Cloth face masks have limited efficacy in combating viral infection transmission. However, it may be used in closed, crowded indoor, and outdoor public spaces involving physical proximity to prevent spread of SARS-CoV-2 infection.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7497125/

Allmenn bruk av munnbind bidrar til kontroll av spredning av covid.
Within first 100 days (31 December 2019 to 8 April 2020), 961 COVID-19 patients were diagnosed in HKSAR. The COVID-19 incidence in HKSAR (129.0 per million population) was significantly lower (p<0.001) than that of Spain (2983.2), Italy (2250.8), Germany (1241.5), France (1151.6), U.S. (1102.8), U.K. (831.5), Singapore (259.8), and South Korea (200.5). The compliance of face mask usage by HKSAR general public was 96.6% (range: 95.7% to 97.2%). We observed 11 COVID-19 clusters in recreational ‘mask-off’ settings compared to only 3 in workplace ‘mask-on’ settings (p = 0.036 by Chi square test of goodness-of-fit).
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5320302358

Oppgitte grunner til ikke å bruke munnbind
Facemasks are irritating and/or hamper breathing. (60%)
Facemasks do not prevent illness and/or person is immune to illness. (41%)
Facemasks are difficult to make or purchase. (36%)
Facemasks are not needed when other safety precautions are taken. (22%)
Facemasks are inconvenient to wear. (16%)
Facemasks have an undesirable appearance. (16%)
Facemasks cause negative social attention. (13%)
Other, general, or irrelevant comments. (10%)
Facemasks should not be worn without government or societal approval. (6%)
https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley. ... bjhp.12453
Akkurat som med Long Covid, kan man finne fagfellvurderte, publiserte studier som viser totalt forskjellige resultater i henhold til hvor effektive munnbind er på begge sider av "debatten". En nylig publisert studie (https://www.cureus.com/articles/93826-c ... -in-europe) viser for eksempel at det i Europa er ingen korrelasjon whatsoever mellom graden av munnbindbruk og antall smittetilfeller/antall døde. I det hele tatt.
Du har fagfellefurderte journaler, slik som Travel Medicine and Infectious Disease som publiserer fagfellevurderte artikler, slik som Efficacy of face mask in preventing respiratory virus transmission: A systematic review and meta-analysis.

Og så har du "fagfellevurderte" journaler, slik som Cureus som publiserer "fagfellevurderte" artikler, slik som Correlation Between Mask Compliance and COVID-19 Outcomes in Europe.

Cureus er ikke rendyrket svindel, slik som enkelte av de andre artikkelfabrikkene, men det er noen faresignaler du bør være klar over:
- De produserer store mengder artikler, ofte om enkeltstående tilfeller, og kvaliteten blir deretter.
- De har fagfellevurderingen i etterkant og hele prosessen er ekstremt rask, og kvaliteten blir deretter.
- De bruker ikke impact factor, slik som andre journaler, men deres egen rating som essensielt er basert på klikk.
- Det er gratis å publisere og gratis å lese, så de lever av å selge reklame og brukerdata.

Jeg har stor tro på crowdsourcing og wisdom of the crowd, men hvis jeg var deg så ville jeg være veldig skeptisk til slike artikkelfabrikker og artikler skrevet av googledoktorer.

Når det gjelder denne artikkelen spesielt, så bærer den mer preg av bacheloroppgave eller fagartikkel enn en vitenskapelig studie. Et inntrykk som forsterkes hvis du ser på forfatterbioen. Systematiske oversikter og metaanalyser er det som gjelder.
basillen skrev: lør mai 14, 2022 10:58 pm Man kan gjerne vise til fancy laboratoriestudier, eller studier basert på komplekse matematiske modeller, som viser at munnbind har en klar positiv effekt. Man kan også gjerne finne studier som tar for seg deler av populasjoner og visse landområder der bruken av munnbind tilsynelatende har hatt en positiv effekt over en viss tidsperiode. Men dette endrer likevel ikke på det faktum at når vi ser på storskala munnbindbruk på samfunnsnivå, så er det ingen korrelasjon å finne mellom munnbind og kontroll på smitte. Man kan sammenligne stater i USA som har omtrent helt lik demografi, men der gjerne en av statene har hatt munnbindpåbud, mens den andre ikke har det, uten at det er noen som helst forskjell i hvordan pandemien har fortonet seg. Eller man kan f.eks. sammenligne England og Skottland, der sistnevnte har hatt langt strengere munnbindregler det siste året, men hvor England faktisk har hatt bedre tall. Empiriske data fra den virkelige verden viser rett og slett at hvis munnbind på samfunnsnivå har en reell effekt, så er den i så fall særdeles begrenset. Muligens totalt fraværende.
Fancy laboratorieforsøk som artikkelen i Physics of Fluid, eller hva det nå het, som en viss bruker har vist til et par ganger, mener du? Den som viste hvordan dråper og aerosoler spredde seg under forskjellige omstendigheter? Det var en interessant artikkel som viste at forskjellige typer munnbind hadde forskjellig effekt under forskjellige omstendigheter. Den viste ikke at munnbind ikke har noen effekt.

Faktum er at munnbind begrenser smittespredning. De stopper det ikke fullstendig og det er det heller ingen som har sagt, men de begrenser smittespredning.

William_S

Legg inn av William_S »

Så var jo de fremste argumentene til munnbindfanatikerne her inne mer det at tannleger bruker munnbind, kirurger bruker munnbind, spanjoler bruker munnbind (husk dette fra sensommeren 2020 hvor media maste fryktelig mye om munnbind fordi folk angivelig var trygge i Spania med munnbind), kineserne bruker munnbind osv. Ja så var det også bilbeltet som stadig ble trukket frem som et argument og ja - det koster så lite for meg å bruke det da gjør det det for alle andre!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70 ... yggere-her
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Qo ... n-munnbind

basillen

Legg inn av basillen »

Hardy-guttene skrev: søn mai 15, 2022 11:28 am
Du har fagfellefurderte journaler, slik som Travel Medicine and Infectious Disease som publiserer fagfellevurderte artikler, slik som Efficacy of face mask in preventing respiratory virus transmission: A systematic review and meta-analysis.

Og så har du "fagfellevurderte" journaler, slik som Cureus som publiserer "fagfellevurderte" artikler, slik som Correlation Between Mask Compliance and COVID-19 Outcomes in Europe.

Cureus er ikke rendyrket svindel, slik som enkelte av de andre artikkelfabrikkene, men det er noen faresignaler du bør være klar over:
- De produserer store mengder artikler, ofte om enkeltstående tilfeller, og kvaliteten blir deretter.
- De har fagfellevurderingen i etterkant og hele prosessen er ekstremt rask, og kvaliteten blir deretter.
- De bruker ikke impact factor, slik som andre journaler, men deres egen rating som essensielt er basert på klikk.
- Det er gratis å publisere og gratis å lese, så de lever av å selge reklame og brukerdata.

Jeg har stor tro på crowdsourcing og wisdom of the crowd, men hvis jeg var deg så ville jeg være veldig skeptisk til slike artikkelfabrikker og artikler skrevet av googledoktorer.

Faktum er at munnbind begrenser smittespredning. De stopper det ikke fullstendig og det er det heller ingen som har sagt, men de begrenser smittespredning.
Jeg har faktisk doktorgrad og har selv publisert i fagfellevurderte tidsskrifter, så jeg kjenner godt til alt du skriver her. Men i stedet for å hakke på tidsskriftet - hvorfor ikke heller påpeke nøyaktig hva som er galt med tallmaterialet som presenteres i artikkelen jeg lenket til? For meg har det vært åpenbart i over et år nå at det ikke noen korrelasjon mellom graden av munnbindpåbud og smittetilfeller i ulike land. Dette bør faktisk være innlysende for enhver person som kan lese tall og grafer. Benekter du at f.eks. Nord-Dakota og Sør-Dakota har hatt tilnærmet 100 % identiske smittetrender selv om Nord-Dakota har hatt strenge munnbindregler mens Sør-Dakota ikke har hatt det? Benekter du at landene i Sør-Europa som har hatt de strengeste munnbindreglene i Europa (Italia og Spania) også har hatt noen av de desidert verste smittebølgene? Benekter du at Skottland hadde verre smittetall enn England under omikronbølgen tidligere i år selv om det var mye strengere munnbindregler i Skottland enn i England?

Hvorfor man har disse resultatene er jo en annen sak. Det kan godt være at det ikke er munnbindene i seg selv som er problemet, men det faktum at folk bruker dem feil, de brukes på feil arena, osv. For å si det slik - de aller, aller fleste personene jeg har snakket med det siste året innrømmer at de gjenbruker engangsmunnbind og tøymunnbind nokså mange ganger mellom hver utskifting. Og da blir jo hele tiltaket tullete.

Champis

Legg inn av Champis »

At munnbind kan hindre ett eller to smittetilfeller blant tusenvis av brukere er uansett ikke en grunn til at dette skal innføres i befolkningen, selv ikke mot et tøffere virus enn korona. Det blir som at det skal innføres påbud om bruk av hjelm utendørs. Det siste beskytter til og med mot farligere skader enn det munnbind gjør.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

basillen skrev: søn mai 15, 2022 12:25 pm Hvorfor man har disse resultatene er jo en annen sak. Det kan godt være at det ikke er munnbindene i seg selv som er problemet, men det faktum at folk bruker dem feil, de brukes på feil arena, osv. For å si det slik - de aller, aller fleste personene jeg har snakket med det siste året innrømmer at de gjenbruker engangsmunnbind og tøymunnbind nokså mange ganger mellom hver utskifting. Og da blir jo hele tiltaket tullete.
Det er nok ingen som bruker munnbind slik man egentlig skal, bytte hver gang de tas av. Da måtte man hatt 10-20 hver dag. Jeg kunne for så vidt fulgt dette men da måtte staten betale munnbind for oss. Jeg betaler det ikke, spesielt siden jeg mener det stort sett er nytteløst. Ifølge myndighetene er det nytte når man er inne i lukket rom for en viss tid. Man blir ikke smittet av å passere noen som er smittet, dermed blir det meningsløst å bruke det på butikken. Der gjelder pleksiglass og avstand, avstand og avstand.

basillen

Legg inn av basillen »

Det er ganske rystende å se at The Lancet faktisk har publisert en artikkel fra "forskere" i Kina som lovpriser Shanghai sin håndtering av Covid-19.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3622008388

Et par sitater:

"The food and daily consumable supply are ensured thanks to the support of many other cities and provinces. Through the unprecedented efforts of health professionals in Shanghai and those coming from other cities, and of people from all the circles in Shanghai, the strategies have shown very promising results."

"Life-saving efforts are continuing with the improvement of public health measures and social services on one hand, and treatment of hundreds of severe to critical cases on the other."

"Shanghai's great efforts against omicron are essential for China to exit from the pandemic in a larger sense."

Det faktum at The Lancet lar slikt søppel faktisk publiseres gjør at jeg nå har mistet all respekt for tidsskriftet og anser det som å ha omtrent like mye troverdighet som et Donald Duck blad. Dette er faktisk å pisse i ansiktet på alle de millioner av mennesker som lider i Shanghai og alle de tusenvis av kjæledyrene som har blitt torturert og drept i byen de siste måneden grunnet de groteske overgrepene fra drittdiktaturet Kina.

The Lancet redaktørene burde rett og slett skamme seg.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

William_S skrev: fre mai 13, 2022 10:01 pm At 56% er senplaget av covid 19 et år senere er neppe et reelt og representativt tall uansett. Men det er vel et tall Nyborg og co gjerne slenger ut.
Samfunnet blir jo senplaget av at man opprettholder en slik destruktiv unntakstilstand over lengre tid som aldri tar slutt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

startelver skrev: søn mai 15, 2022 10:32 am Jeg så en tulling inne på Normal, han hadde ikke bare munnbind , men hadde på seg hansker og hatt og solbriller. Gikk rundt å surret i butikken uten å handle.
Folk må få lov til å være kledd som de vil så lenge man ikke plager andre. De må få lov til å kle seg slik om de ønsker og vi andre må få lov til å gå uten slike ting på oss. Det er det å påtvinge hverandre hvordan vi skal være kledd og ikke kledd vi ikke må ha noe av.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: søn mai 15, 2022 12:25 pm

Hvorfor man har disse resultatene er jo en annen sak. Det kan godt være at det ikke er munnbindene i seg selv som er problemet, men det faktum at folk bruker dem feil, de brukes på feil arena, osv. For å si det slik - de aller, aller fleste personene jeg har snakket med det siste året innrømmer at de gjenbruker engangsmunnbind og tøymunnbind nokså mange ganger mellom hver utskifting. Og da blir jo hele tiltaket tullete.
Og at folk gjenbruker skitne munnbind mens det regner og de blir fuktige osv.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: man mai 16, 2022 12:03 am Det er ganske rystende å se at The Lancet faktisk har publisert en artikkel fra "forskere" i Kina som lovpriser Shanghai sin håndtering av Covid-19.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3622008388

Et par sitater:

"The food and daily consumable supply are ensured thanks to the support of many other cities and provinces. Through the unprecedented efforts of health professionals in Shanghai and those coming from other cities, and of people from all the circles in Shanghai, the strategies have shown very promising results."

"Life-saving efforts are continuing with the improvement of public health measures and social services on one hand, and treatment of hundreds of severe to critical cases on the other."

"Shanghai's great efforts against omicron are essential for China to exit from the pandemic in a larger sense."

Det faktum at The Lancet lar slikt søppel faktisk publiseres gjør at jeg nå har mistet all respekt for tidsskriftet og anser det som å ha omtrent like mye troverdighet som et Donald Duck blad. Dette er faktisk å pisse i ansiktet på alle de millioner av mennesker som lider i Shanghai og alle de tusenvis av kjæledyrene som har blitt torturert og drept i byen de siste måneden grunnet de groteske overgrepene fra drittdiktaturet Kina.

The Lancet redaktørene burde rett og slett skamme seg.
Du glemte å nevne selvmordene og at folk også sulter i Shanghai. Men nå er det jo tre representanter for det kinesiske terrorregimet som har forfattet dette så man kan jo da ikke forvente seg annet enn ren propaganda. Men man kan jo lure hvor mye kinesiske eierinteresser som er i publikasjoner som The Lancet eller om det rett og slett er despotene som betaler for å få propagandaen deres på plass i The Lancet. En stor tabbe i sin tid å anerkjenne de kommunistiske kuppmakerne som nå sitter med sin ulovlige makt i Beijing i 73 året på rad. Kinas legitime og lovlige regjering er i Taipei på Taiwan, som de har vært siden 1949 og skulle ha vært de som hadde forsatt å representere Kina i FN; da hadde verden kanskje unngått det marerittet vi har vært igjennom. Og da hadde en annen mann sittet som toppsjef i WHO også.

Komisk at det står nederst hvem det er som finansierer de tre artikkelforfatterne helt nederst også LOL. De gjør jo ikke en gang noe forsøk på å skjule at dette er regimepropaganda.


William_S

Legg inn av William_S »

Jeg har ikke ord for hva slags tull tyskerne holder på med. De skal holde på munnbindpåbudet ihvertfall helt til september. Er det virkelig ingen voksne hjemme der?
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Seeberik skrev: lør mai 14, 2022 11:09 am Kina sier fra seg rettighetene til å arrangere Asiamesterskapet i fotball neste sommer, på grunn av situasjon rundt coronaviruset. Les: https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-05-14/

Finnes det intet lys i enden av tunellen for Kina og deres håndtering av dette viruset?
Nei, hvor skal det lyset komme,all den tid korona blir en sesongbasert «forkjølelse» så har ikke Kina en nubbesjans til å kjøre zerocovid fremover om de skal også være åpent for turister som vil drasse med seg viruset kreti og pleti i årene fremover.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»