– Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?

Svar
pfrog567

Re: – Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?

Legg inn av pfrog567 »

Malacay skrev: søn mai 15, 2022 3:56 pm Hun pakker det ikke inn i bomull. Selv røyker jeg, og vet det er teit. Man bør ikke hylle folk som gjør teite ting, enten det er å røyke eller spise for mye.
Tror nok det er et større samfunnsproblem at folk drikker for mye. Dèt blir det mye faenskap ut av, men det skal ikke nevnes så lenge "eliten" er de som drikker mest alkohol.

Jeg røyker og har gjort det i mange år. Min kopp kaffe og en røyk om morgenen eller etter middagen, tar jeg med god samvittighet. Men så har jeg heller ikke for vane å "hylle" folk som er feite, slanke eller hva de er. For meg så får folk være som de er.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

bundetrente skrev: søn mai 15, 2022 8:32 pm
Så hadde de ganske god arbeidsmoral også. Mye man klarer bare man er besluttsom og viljesterk nok.
De ble jo tvunget til det da. Menneskekroppen kan håndtere det meste, det er hjernen som er problemet tror jeg :lol:

Nesten så jeg skulle ønske at noen fysisk tvang meg til å faste vekk mine overflødige kg jeg også.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Mangefasettert problem.

Skolen har i min generasjon gjort en elendig jobb på å forebygge overvekt.

Det viktigste for å forebygge overvekt er kosthold. Men, sunn mat er betydelig dyrere enn usunn mat. Å spise relativt sunn mat, og kanskje faste litt, for å gå ned i vekt, er kanskje den eneste løsningen for deler av den voksne befolkningen. Vil ikke anbefale faste til barn og unge i vekst.

Trening kan også hjelpe litt til å forebygge overvekt. De fleste responderer på styrketrening. Men det er veldig individuelt hvilken treningsmengde som man tåler. Faktorer som hvilken belastning nervesystemet tåler, og kroppens evne til restitusjon spiller inn. Dersom deler av befolkningen som ikke trener hadde fått tilpassede treningsprogrammer, tror jeg de ville blitt sjokkert over hvor lite de egentlig hadde trengt å gjøre. Og også over det faktumet at noe mer ikke har noen hensikt.

Utholdenhetstrening er bra for de som har genetiske anlegg for det. Men en stor del av befolkningen har ikke anlegg for utholdenhetstrening, og responderer ikke på det. Sistnevnte trenger bare å gå noen turer for å få opp blodpumpa litt for helsas skyld. I tillegg skal du ha holdt på med utholdenhetstrening siden du var liten, de som begynner med omfattende utholdenhetstrening i 30 års eller 40 års krisen risikerer hjertesykdommer.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Ka9nen skrev: søn mai 15, 2022 7:27 pm Denne kaloritankegangen, som egentlig er en banalitet på linje med "flyet styrtet pga det mistet mer høyde enn det steg" (som altså ikke forteller noe om årsak) har gjort at man har sett vekk av noen av de viktigste faktorene for å faktisk klare å gjøre noe med dette problemet. Insulin og (periodvis)faste er nøkkelord, ikke bare for overvekt men for generell helse.

Min mening :)
Nettopp. "Hvorfor drikker Jeppe?"
Mange med fedme og anoreksi for den del, kan ha psykiske sår fra barndom/ungdom. Sliter dem da i tillegg med genene, er det ikke nødvendigvis "bare å legge fra seg gaffelen"

startelver

Legg inn av startelver »

Bruk appen på mobilen som teller kalorier mens du trener / går så er det veldig enkelt egentlig. Kroppen din skal ha mellom 2000 og 2500 kalorier i døgnet hvis du er mann.

Ligger du over den grensen må du trene adskillig mer for ikke å legge på deg.

Finner du god og sunn mat innenfor 2000 kalorier f.eks vil du holde vekten eller gå ned med bare litt trening i uka.

Jatilnei.

Legg inn av Jatilnei. »

Carina Carlsen har tidligere sammenlignet samfunnskostnadene med livsstilssykdommer og satt det opp mot kostnadene med idrettsskader, for å rettferdiggjøre at befolkningen stadig blir feitere.

Det er jammen på tide at noen tør å motsi denne kroppspositivisten.

startelver

Legg inn av startelver »

Men så skal vi jo hylle alle mennesker, alle seksuelle legninger, alle innvandrere som tar med seg en annen kultur, vi skal respektere at muslimske kvinner velger å gå med hijab, Norge skal godta det meste.

Da skal vi selvsagt også hylle overvektige.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lezah skrev: søn mai 15, 2022 4:11 pm Men vi bør egentlig hylle alkoholikere og narkomane også, så....bare ikke anorektikere. Tror jeg. Alt i alt skal vel alle utenom de jævla treningsnarkomane folka hylles.
Vi bør uansett ikke hetse de, der har man et godt poeng. Og det gjelder tjukke mennesker, alkoholikere og narkomane. Men å spesifikt hylle at de er avhengige og usunne, det blir igjen litt feil, ja.

Mvh

Blodig fornærmet treningsnarkis.

lund

Legg inn av lund »

Man har vel funnet ut at kosthold er noe som i langt større grad monner for vektnedgang enn hva trening gjør. Med andre ord bør man ikke tro at det bare er å trene litt ekstra, så forsvinner kiloene. Så enkelt er det dessverre ikke.
Sist redigert av lund den man mai 16, 2022 12:31 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

lund skrev: man mai 16, 2022 12:30 am Man har vel funnet ut at kosthold er noe som i langt større grad monner for vektnedgang enn hva trening gjør. Med andre ord bør man ikke tro at det bare er å trene litt ekstra, så forsvinner kiloene. Så enkelt er det dessverre ikke.
Det kommer an på hva du gjør med kostholdet, og hvor mye trening det er snakk om. Det nytter ikke å kutte 50 kalorier om dagen, og tro at det holder heller.

Kalorier inn, kalorier ut. Man kan selv diktere om trening eller kontrollert kosthold styrer dette mest. Og så er det aspekter ved begge som er viktige for god helse, så en balanse mellom begge er selvsagt det beste.

Av en eller annen grunn har det gått sport i å gjøre dette så komplisert som mulig, sikkert sånn at "eksperter" kan tjene penger på det. Sannheten er at det er utrolig lett å skjønne årsakene bak dette, men det er ekstremt vanskelig å endre vaner. Så på en måte er det "bare" å trene mer eller å spise mindre. Men det få sier, er at dette kan være utrolig vanskelig for folk, særlig i en allerede hektisk hverdag.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Morromann skrev: søn mai 15, 2022 5:01 pm ...slike smellfeite elefanter og slasker som kaller seg aktivister at det bare er å stappe i seg potetgull, cola, snop og usunn søppelmat så mye man orker og bare dra seg i sofaen og at all prat om å ta ansvar for egen helse er "hatkriminalitet"; fint å høre for de som er i fornektelse, at noen slasker forteller dem det de liker å høre, "the easy way".
For du tenker de som litt rundere enn normalen stapper i seg potetgull, cola, snop og usunn søppelmat med begge hendene? Slaskete trøstespisere? Har du hørt om genetikk, forbrenning og psykisk helse? Kjenner du noen med BMI over 20? Med venner som deg spiller nemlig offentlig body shaming mindre rolle. Jeg kjenner mange som spiser atskillig mindre enn meg. Flere av de eter knapt noe, og utøver en aktiv livsstil. Men er "i godt hold", og sliter fælt med å gå ned i vekt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

DuncanE skrev: man mai 16, 2022 2:44 am For du tenker de som litt rundere enn normalen stapper i seg potetgull, cola, snop og usunn søppelmat med begge hendene? Slaskete trøstespisere? Har du hørt om genetikk, forbrenning og psykisk helse? Kjenner du noen med BMI over 20? Med venner som deg spiller nemlig offentlig body shaming mindre rolle. Jeg kjenner mange som spiser atskillig mindre enn meg. Flere av de eter knapt noe, og utøver en aktiv livsstil. Men er "i godt hold", og sliter fælt med å gå ned i vekt.
Regner med du mente å skrive BMI over 30?

Selvsagt spiller genetikk en rolle. MEN, og dette er et så stort men at jeg egentlig burde ha dobbel caps lock, med mindre man er en av ganske få som faktisk har sykdommer som gjør at kroppen ikke kan bryte ned fett, eller lignende, så kan man i stor grad kontrollere dette selv. Det handler ofte om kunnskap, og som du sier, så vil psykisk helse spille veldig mye inn.

Det er også utrolig lett å lure seg selv angående hvor mange kalorier man egentlig får i seg, og hvor mange man forbrenner. Nå skjønner jeg at du ikke mener at man skal ta deg bokstavelig, men det stemmer rett og slett ikke at noen knapt spiser, er aktive og alikevel ikke kan gå ned i vekt. Det bryter med all forståelse vi har av energi, forbrenning og sånne lover i fysikken og alt det der. Den mer realistiske forklaringen er at alle mennesker er gode på å lure seg selv, der er det vel omtrent ingen unntak.

Jeg sier heller ikke at det var dette du sa med genetikk, men dette tullet om somatotyper, som mange tror på, må man bare legge fra seg. Man er ikke født til å være veldig tynn, medium eller veldig tjukk. Jeg har i så fall endret min kroppstype i voksen alder, og da snakker vi fullstendig. Realiteten er at det er veldig vanskelig å gjøre langvarige endringer. Det tar mye tid og innsats, og det finnes ingen quick fix. Dessverre er ikke dette et budskap som selger særlig godt.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Er enig i at somatotyper er tull. Grunnen til at mange tror på det, er at ting som skjelettstruktur har mye å si, hvis du forsøker å løfte vekter.

Det er et faktum at en ikke ubetydelig del av befolkningen ikke egentlig er trenbare med Olympisk vektløfting, ei heller styrkeløft øvelsene benkpress og knebøy.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

bundetrente skrev: søn mai 15, 2022 8:25 pm
return_of_drakkar skrev: søn mai 15, 2022 4:03 pm Ting er ofte ikke så enkelt som mange kan tro.
https://forskning.no/genetikk-overvekt- ... dt/1652532
De som var internert i Auschwitz og Majdanek hadde ikke de helt store problemene med å gå ned i vekt.
Vel, det er vel et noe bissart innspill.
Det finnes noke en mellomvei...
Her kan man lese om sult som våpen under den tiden.
https://forskning.no/andre-verdenskrig- ... lt/1165433

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Ka9nen skrev: søn mai 15, 2022 6:05 pm
startelver skrev: søn mai 15, 2022 5:56 pm Fedme er et samfunnsproblem, vi fikk bukt med røykingen, redusert med 80% på 20 år.

Kanskje på tide å sende feitingene på slankeklinikker? Foreslår i kommunal regi at alle kan få dette på egenandel. Sende dem alle på slankeprogrammer.
Jo det kan man sikkert gjøre, men de fleste slankestrategier feiler vel sånn 99% av gangene hvis man ser over lengre tid mener jeg å ha lest. Så det blir dyrt og lite effektivt.
Fordi slanking er tull og er baser på ideen om en "quick fix" for overvekt, altså å faste og trimme seg til en tynnere kropp over en kortere periode for så å feire slutten på slankekuren med å stappe i seg masse godteri og det som gjorde dem feite til å begynne med nok en gang. Slankekurer er tull; det tjukkaser må gjøre er å ENDRE LIVSSTILEN - permanent. Og slutte å stappe all mulig dritt inn kroppen sin - selv om det er smertefullt. Slanking er egentlig like lite effektiv som alkiser som tvinger seg til en måned på vannvogna for så å ta en skikkelig fyllekule når den måneden er over.

Livsstilsendring er stikkordet her!

Om noen lurer - JA, jeg vet hva jeg snakker om. Derfor ber jeg også alle som prøver å overbevise meg om å hylle fedme om å drite og dra. Hadde jeg lyttet til dem i yngre år(da fantes det heldigvis ikke slikt)er det ikke sikkert jeg hadde levd i dag.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Morromann skrev: man mai 16, 2022 7:10 am
Ka9nen skrev: søn mai 15, 2022 6:05 pm
startelver skrev: søn mai 15, 2022 5:56 pm Fedme er et samfunnsproblem, vi fikk bukt med røykingen, redusert med 80% på 20 år.

Kanskje på tide å sende feitingene på slankeklinikker? Foreslår i kommunal regi at alle kan få dette på egenandel. Sende dem alle på slankeprogrammer.
Jo det kan man sikkert gjøre, men de fleste slankestrategier feiler vel sånn 99% av gangene hvis man ser over lengre tid mener jeg å ha lest. Så det blir dyrt og lite effektivt.
Fordi slanking er tull og er baser på ideen om en "quick fix" for overvekt, altså å faste og trimme seg til en tynnere kropp over en kortere periode for så å feire slutten på slankekuren med å stappe i seg masse godteri og det som gjorde dem feite til å begynne med nok en gang. Slankekurer er tull; det tjukkaser må gjøre er å ENDRE LIVSSTILEN - permanent. Og slutte å stappe all mulig dritt inn kroppen sin - selv om det er smertefullt. Slanking er egentlig like lite effektiv som alkiser som tvinger seg til en måned på vannvogna for så å ta en skikkelig fyllekule når den måneden er over.

Livsstilsendring er stikkordet her!

Om noen lurer - JA, jeg vet hva jeg snakker om. Derfor ber jeg også alle som prøver å overbevise meg om å hylle fedme om å drite og dra. Hadde jeg lyttet til dem i yngre år(da fantes det heldigvis ikke slikt)er det ikke sikkert jeg hadde levd i dag.
Sånn som jeg tenker på det er at en slankekur, den er grei for å gå ned i vekt. Det kan være effektivt, og det å gå ned i vekt er i seg selv ganske enkelt. Litt vondt er det, men ganske så håndterbart. Men man kan ikke leve i underskudd, og det er der livsstilsendringen kommer inn.

Livsstilsendring er helt essensielt for å holde seg nede i vekt.
Lære seg å leve på en sunnere måte, både med matvaner og mengde, trening og det å si nei til fristelser (i hvert fall det meste av tiden)
Livsstilsendringen handler om å finne balansen innen trim og ernæring som man skal leve med videre i livet.

Det er i hvert fall den fremgangsmåten som funket for meg.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

startelver skrev: man mai 16, 2022 12:01 am Men så skal vi jo hylle alle mennesker, alle seksuelle legninger, alle innvandrere som tar med seg en annen kultur, vi skal respektere at muslimske kvinner velger å gå med hijab, Norge skal godta det meste.

Da skal vi selvsagt også hylle overvektige.
Stor forskjell på å hylle noen og å akseptere/respektere mennesker som er den de er.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Så og si alle mennesker er jo disponert for å bli overvektige. Egenskapen det er å kunne lagre energi er jo en av grunnene til at vi har overlevd som art. Menneskekroppen lager ubrukt energi som fett. Det er det mest effektive. Det gjør at vi kan gå i lengre perioder med lite mat uten å dø.

Men nå har vi de siste 100 årene blitt så effektive til å produserer mat at perioder med lite mat hvor vi må bruke av våre reserver helt har forsvunnet.
Dermed er ikke kroppene våre lenger i synk med miljøet vi lever i.

Ja, det har mye med gener å gjøre akkurat hvor fort du legger på deg og hvordan du takler sultfølelse og fristelser. Som det ble påpekt i en link her inne så er det over 100 gener som påvirker hvor lett vi går opp i vekt.

Men det at det er over hundre faktorer betyr også at hvis man ser statistisk på dette så vil man få en normalfordeling. Dvs at de aller fleste vil ligge innenfor det området på gauss-kurven som betegnes som normalt. Som igjen vil si at de fleste av oss har omtrent like forutsetninger for kunne klare å gå ned i vekt.

Men på hver side vil det være noen få (og siden dette er store tall så er "få" i denne sammenheng ganske mange individer) som enten har veldig dårlige egenskaper for å kunne spare på energi eller veldig gode egenskaper for å gjøre det.

De førstnevnte ville ikke ha overlevd for noen hundre år siden. Mens de som i dag sliter med ekstrem overvekt ville klart seg veldig bra.

Genene våre har ikke endret seg de siste 100 årene. Men likevel er det flere og flere som blir overvektige. Bare de siste 30 årene har tallene steget kraftig.
Dvs at det er vår evne/vilje til å motstå fristelser som har blitt verre. Dvs, evnene har nok ikke blir verre, men fristelsene har blitt så mange flere og mye lettere tilgjengelig.

Likevel ser vi at mange klarer å styre seg. Det er fremdeles et stort flertall av befolkningen som ikke lider av fedme. Så ligger man et sted innenfor det normale på gauss-kurven så har man en god mulighet til å kunne velge selv å holde seg slank. Det er ikke lett, men det er mulig.

Så får vi se hvordan samfunnet vårt utvikler seg videre.

Sanna har et poeng. Det må skilles mellom det å hetse feite og det å hylle fedme. En fin balansegang.

startelver

Legg inn av startelver »

oddvar_kjempebra skrev: man mai 16, 2022 1:10 pm Så og si alle mennesker er jo disponert for å bli overvektige. Egenskapen det er å kunne lagre energi er jo en av grunnene til at vi har overlevd som art. Menneskekroppen lager ubrukt energi som fett. Det er det mest effektive. Det gjør at vi kan gå i lengre perioder med lite mat uten å dø.

Men nå har vi de siste 100 årene blitt så effektive til å produserer mat at perioder med lite mat hvor vi må bruke av våre reserver helt har forsvunnet.
Dermed er ikke kroppene våre lenger i synk med miljøet vi lever i.

Ja, det har mye med gener å gjøre akkurat hvor fort du legger på deg og hvordan du takler sultfølelse og fristelser. Som det ble påpekt i en link her inne så er det over 100 gener som påvirker hvor lett vi går opp i vekt.

Men det at det er over hundre faktorer betyr også at hvis man ser statistisk på dette så vil man få en normalfordeling. Dvs at de aller fleste vil ligge innenfor det området på gauss-kurven som betegnes som normalt. Som igjen vil si at de fleste av oss har omtrent like forutsetninger for kunne klare å gå ned i vekt.

Men på hver side vil det være noen få (og siden dette er store tall så er "få" i denne sammenheng ganske mange individer) som enten har veldig dårlige egenskaper for å kunne spare på energi eller veldig gode egenskaper for å gjøre det.

De førstnevnte ville ikke ha overlevd for noen hundre år siden. Mens de som i dag sliter med ekstrem overvekt ville klart seg veldig bra.

Genene våre har ikke endret seg de siste 100 årene. Men likevel er det flere og flere som blir overvektige. Bare de siste 30 årene har tallene steget kraftig.
Dvs at det er vår evne/vilje til å motstå fristelser som har blitt verre. Dvs, evnene har nok ikke blir verre, men fristelsene har blitt så mange flere og mye lettere tilgjengelig.

Likevel ser vi at mange klarer å styre seg. Det er fremdeles et stort flertall av befolkningen som ikke lider av fedme. Så ligger man et sted innenfor det normale på gauss-kurven så har man en god mulighet til å kunne velge selv å holde seg slank. Det er ikke lett, men det er mulig.

Så får vi se hvordan samfunnet vårt utvikler seg videre.

Sanna har et poeng. Det må skilles mellom det å hetse feite og det å hylle fedme. En fin balansegang.
Det jeg vil si til dette er at jeg ser påfallende likhet mellom barna til overvektige foreldre og barna til slanke foreldre.

Når du ser en feit unge så er som regel også foreldrene likedan. Skyldes det gener eller et slapt kosthold? Jeg vil tro det er en kombinasjon av begge forhold.
Men det betyr ikke at den familien ikke kan legge om livsstilen hvis de vil.

Det handler til syvende og sist om disiplin og et ønske om å endre livsstilen, og der er foreldrene selvsagt de beste forbildene for barna sine.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: man mai 16, 2022 8:43 am Sånn som jeg tenker på det er at en slankekur, den er grei for å gå ned i vekt. Det kan være effektivt, og det å gå ned i vekt er i seg selv ganske enkelt. Litt vondt er det, men ganske så håndterbart. Men man kan ikke leve i underskudd, og det er der livsstilsendringen kommer inn.

Livsstilsendring er helt essensielt for å holde seg nede i vekt.
Lære seg å leve på en sunnere måte, både med matvaner og mengde, trening og det å si nei til fristelser (i hvert fall det meste av tiden)
Livsstilsendringen handler om å finne balansen innen trim og ernæring som man skal leve med videre i livet.

Det er i hvert fall den fremgangsmåten som funket for meg.
Slankekurer er i de fleste tilfeller rimelig tullete. Det er som oftest bedre å bare gjøre livsstilsendringen gradvis.

Men det er klart at også det fungerer for noen. Og litt av nøkkelen/problemet her, er at det er så individuelt hva som fungerer og motiverer noen. Det går selvsagt an å få mye hjelp og tips når det kommer til kosthold og trening, men man må også være villig til å utforske litt selv, og finne ut hva som passer for en selv.

Det er som med Rom, mange veier å gå.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tjaaah skrev: man mai 16, 2022 2:27 pm
Henningsen skrev: man mai 16, 2022 8:43 am Sånn som jeg tenker på det er at en slankekur, den er grei for å gå ned i vekt. Det kan være effektivt, og det å gå ned i vekt er i seg selv ganske enkelt. Litt vondt er det, men ganske så håndterbart. Men man kan ikke leve i underskudd, og det er der livsstilsendringen kommer inn.

Livsstilsendring er helt essensielt for å holde seg nede i vekt.
Lære seg å leve på en sunnere måte, både med matvaner og mengde, trening og det å si nei til fristelser (i hvert fall det meste av tiden)
Livsstilsendringen handler om å finne balansen innen trim og ernæring som man skal leve med videre i livet.

Det er i hvert fall den fremgangsmåten som funket for meg.
Slankekurer er i de fleste tilfeller rimelig tullete. Det er som oftest bedre å bare gjøre livsstilsendringen gradvis.

Men det er klart at også det fungerer for noen. Og litt av nøkkelen/problemet her, er at det er så individuelt hva som fungerer og motiverer noen. Det går selvsagt an å få mye hjelp og tips når det kommer til kosthold og trening, men man må også være villig til å utforske litt selv, og finne ut hva som passer for en selv.

Det er som med Rom, mange veier å gå.
Dette er et vesentlig poeng. For meg så funket det veldig fint, men å legge om livsstilen er avgjørende for at jeg ikke føyk rett opp igjen.
Det er jo greia med en slankekur, man kan rase ned i vekt, men om man ikke endrer på noe, og går tilbake til gamle synder så er det rett opp igjen.

Livsstilsendring holder meg nede

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: man mai 16, 2022 2:32 pm Dette er et vesentlig poeng. For meg så funket det veldig fint, men å legge om livsstilen er avgjørende for at jeg ikke føyk rett opp igjen.
Det er jo greia med en slankekur, man kan rase ned i vekt, men om man ikke endrer på noe, og går tilbake til gamle synder så er det rett opp igjen.

Livsstilsendring holder meg nede
De fleste klarer ikke den omstillingen, nei. Til mine venner anbefaler jeg alltid gradvise livsstilsendringer, da dette som oftest er lettere. Men det tar lengre tid, så det kan sånn sett være mindre motiverende for noen.

Og så fungerte tydeligvis slankekur for deg, så man skal være veldig forsiktig med å si at dette eller dette ikke fungerer. Nesten alt fungerer for noen. Men til slutt må jo livsstilen endres litt, ellers ender man opp der man var.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tjaaah skrev: man mai 16, 2022 2:41 pm
Henningsen skrev: man mai 16, 2022 2:32 pm Dette er et vesentlig poeng. For meg så funket det veldig fint, men å legge om livsstilen er avgjørende for at jeg ikke føyk rett opp igjen.
Det er jo greia med en slankekur, man kan rase ned i vekt, men om man ikke endrer på noe, og går tilbake til gamle synder så er det rett opp igjen.

Livsstilsendring holder meg nede
De fleste klarer ikke den omstillingen, nei. Til mine venner anbefaler jeg alltid gradvise livsstilsendringer, da dette som oftest er lettere. Men det tar lengre tid, så det kan sånn sett være mindre motiverende for noen.

Og så fungerte tydeligvis slankekur for deg, så man skal være veldig forsiktig med å si at dette eller dette ikke fungerer. Nesten alt fungerer for noen. Men til slutt må jo livsstilen endres litt, ellers ender man opp der man var.
Det de fleste har felles er at man må ha en livslang endring hvor man må ofre litt resten av livet for å holde seg nede i vekt.

Det fine med det er at det er den endringen som gjør at man holder seg frisk og i god form senere i livet også.

Ha e god kamp i kveld forresten!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: man mai 16, 2022 2:52 pm Det de fleste har felles er at man må ha en livslang endring hvor man må ofre litt resten av livet for å holde seg nede i vekt.

Det fine med det er at det er den endringen som gjør at man holder seg frisk og i god form senere i livet også.

Ha e god kamp i kveld forresten!
Først ser man det gjerne på som et offer. Men når man får oppleve den økte velværen og energien, så tenker i hvert fall ikke jeg på dette med trening og kosthold som noe offer. For meg er det i hovedsak bare gøy og motiverende. Men nå er jeg i overkant interessert i dette også, da.

God kamp, ja. Måtte tribunene fylles, og målet til VIF også! Hehe.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tjaaah skrev: man mai 16, 2022 2:59 pm
Henningsen skrev: man mai 16, 2022 2:52 pm Det de fleste har felles er at man må ha en livslang endring hvor man må ofre litt resten av livet for å holde seg nede i vekt.

Det fine med det er at det er den endringen som gjør at man holder seg frisk og i god form senere i livet også.

Ha e god kamp i kveld forresten!
Først ser man det gjerne på som et offer. Men når man får oppleve den økte velværen og energien, så tenker i hvert fall ikke jeg på dette med trening og kosthold som noe offer. For meg er det i hovedsak bare gøy og motiverende. Men nå er jeg i overkant interessert i dette også, da.

God kamp, ja. Måtte tribunene fylles, og målet til VIF også! Hehe.
Godt sagt. Det er sånn det blir når endringene endelig har blitt en vane.

Minus for dette med mål i mot da, de får dere ta dere av. 😋

startelver

Legg inn av startelver »

Men hva er egentlig en livsstilsendring?

For meg er det ikke mer enn å spise mindre, gjerne mindre porsjoner uten at du trenger å ofre sjokolade eller et kakestykke av og til

Og så må det trenes hver dag, det holder med en gåtur for å få opp pulsen, bruk gjerne smart watch så du har et mål å sette deg. Det behøver ikke være vanskelig, alle har tid til 1 time med lett trening hver dag.

Får du pulsen opp i over 130 slag/minuttet i flere minutter så jobber kroppen med å kvitte seg med avfallsstoffer og også fettceller.

Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: søn mai 15, 2022 3:52 pm Hun er jo bare et troll.

Det har hun alltid vært. Og hun har selvsagt ikke rett, for det finnes nesten ingen (muligens ingen) som hyller det å være overvektig. Er stor forskjell på det og det å godta, å akseptere, å ikke gjøre narr av etc.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

tomi skrev: søn mai 15, 2022 3:42 pm Hva tenker FriDiskusjon?
Jeg gir vel blanke faen i andre sin kropp.

Mia

Legg inn av Mia »

Jeg kjøper ikke helt dette med at så mye handler om gener. Kanskje noe, men det er minimalt. Vi sitter mye mer på ræva nå enn det man gjorde før i tiden. Nå tar man også handleturen hjemme i stua og får det levert på døra. Vi rører oss for lite og spiser for mye, enkelt og greit.

Mange tror dem selv ikke spiser så mye, noe jeg også har erfart. Jeg og noen venner mente vi ikke spiste så mye i det hele tatt. Så satt vi oss ned og regnet på det. Så tok vi også det vi drakk og vipps så var det en del.
Samme egentlig med dem som trener for å bygge muskler, spiser for lite og mener dem spiser mye, men igjen viser seg at dem spiser for lite.
Poenget er at folk flest ikke vet så mye hva dem får i seg.

Så er det dette med livstilendring da. Er ikke så ekstremt mye som skal til før man klarer å se resultater. Gå nå trappa istedenfor heisen, ta bussen 1-2 færre stopp og gå resten. Dropp den sausen på middagen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Champis skrev: man mai 16, 2022 3:47 pm Det har hun alltid vært. Og hun har selvsagt ikke rett, for det finnes nesten ingen (muligens ingen) som hyller det å være overvektig. Er stor forskjell på det og det å godta, å akseptere, å ikke gjøre narr av etc.
Hun er muligens en tulling, ikke vet jeg, jeg kjenner ikke til henne.

Men her har hun et poeng. I usa har denne bevegelsen gått så langt at man direkte hyller det å være sykelig overvektig, og later som om det ikke er usunt. Den veien er hun ene som det vises til i ferd med å gå også. Så det er faktisk ytterpunkter som vil at man skal se bort i fra alt leger og helsepersonell sier, og hylle overvekt for overvektens skyld.

Det er jo alltid noen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»