Generelle nyheter rundt bil

Svar
Someone

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av Someone »

Skoda facelifter Karoq, men siden den mangler batteri så kommer den ikke til Norge

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56305

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: tir apr 05, 2022 7:11 pm Skoda facelifter Karoq, men siden den mangler batteri så kommer den ikke til Norge
De trenger jo batteri for å starte, så det er veldig forståelig. Havnearbeiderne gidder neppe å dytte bilene ombord på bilfrakteskipene.
Bilde

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Som om ikke leveringstider på opp mot 1,5 år er nok så fikk mange ett nytt problem nå. Norges største biltransportselskap er meldt konkurs. Biltransportøren Auto Transport Service AS på Lierstranda meldte oppbud i går 6. april.

På kundelisten til Auto Transport Service (ATS) står blant annet Bertel O. Steen, Hyundai Motor Norge, BMW Group Norge og Volvo Car Norway.
https://www.motor.no/aktuelt/auto-trans ... urs/222108

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: tor apr 07, 2022 10:55 pm Som om ikke leveringstider på opp mot 1,5 år er nok så fikk mange ett nytt problem nå. Norges største biltransportselskap er meldt konkurs. Biltransportøren Auto Transport Service AS på Lierstranda meldte oppbud i går 6. april.

På kundelisten til Auto Transport Service (ATS) står blant annet Bertel O. Steen, Hyundai Motor Norge, BMW Group Norge og Volvo Car Norway.
https://www.motor.no/aktuelt/auto-trans ... urs/222108
Godt det er færre biler å levere da

Det sagt, så er det vel fort et kortvarig problem. Det er jo ikke slik at lastebilene har blitt borte, så blir vel fort at noen kjøper de fra konkursboet for en billig penge og starter opp igjen. Og inngår nye konktrakter tilpasset dagens kostnadsnivå

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: fre apr 08, 2022 9:34 am
nometalhorse skrev: tor apr 07, 2022 10:55 pm Som om ikke leveringstider på opp mot 1,5 år er nok så fikk mange ett nytt problem nå. Norges største biltransportselskap er meldt konkurs. Biltransportøren Auto Transport Service AS på Lierstranda meldte oppbud i går 6. april.

På kundelisten til Auto Transport Service (ATS) står blant annet Bertel O. Steen, Hyundai Motor Norge, BMW Group Norge og Volvo Car Norway.
https://www.motor.no/aktuelt/auto-trans ... urs/222108
Godt det er færre biler å levere da

Det sagt, så er det vel fort et kortvarig problem. Det er jo ikke slik at lastebilene har blitt borte, så blir vel fort at noen kjøper de fra konkursboet for en billig penge og starter opp igjen. Og inngår nye konktrakter tilpasset dagens kostnadsnivå
Ganske sikker på at de ikke har eiet noen egne lastebiler heller, de har nok vært leaset.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: fre apr 08, 2022 11:45 am
Ganske sikker på at de ikke har eiet noen egne lastebiler heller, de har nok vært leaset.
Men poenget mitt står fortsatt, at det da dukker opp en ny aktør med de samme bilene

Someone

Legg inn av Someone »

Også kineserne sliter med deler og kinesiske Nio må nå pause produksjonen

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kanskje vært nevnt her tidligere, men vi kommer vel til å kunne si farvel til flere modeller fremover.

Ford Fiesta: Nå er det slutt – etter 46 år i Norge, og etter mer enn 64.000 solgte eksemplarer i Norge så er det over.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ar-i-norge

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: lør apr 16, 2022 6:50 pm Kanskje vært nevnt her tidligere, men vi kommer vel til å kunne si farvel til flere modeller fremover.

Ford Fiesta: Nå er det slutt – etter 46 år i Norge, og etter mer enn 64.000 solgte eksemplarer i Norge så er det over.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ar-i-norge
De har vel knapt nok solgt noen her i landet de siste årene?

Når var dennes storhetstid i Norge?

henlie

Legg inn av henlie »

Someone skrev: søn apr 17, 2022 7:57 am
nometalhorse skrev: lør apr 16, 2022 6:50 pm Kanskje vært nevnt her tidligere, men vi kommer vel til å kunne si farvel til flere modeller fremover.

Ford Fiesta: Nå er det slutt – etter 46 år i Norge, og etter mer enn 64.000 solgte eksemplarer i Norge så er det over.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ar-i-norge
De har vel knapt nok solgt noen her i landet de siste årene?

Når var dennes storhetstid i Norge?
Nei, de siste årene har vel elbilene dominert i denne klassen. Men de solgte over 1.000 så sent som i 2018 og over 1.600 i 2014. En undervurdert bil hos mange. Vi kjøpe en 2017-modell nylig til småkjøring og øvelseskjøring. Gir overraskende mye kjøreglede selv med 100 hk. Såpass at jeg kunne tenkt meg å oppgradert til en ST-utgave på sikt. Men har jo AMG'n, så er kanskje tullete 🙂

Ribba

Legg inn av Ribba »

henlie skrev: søn apr 17, 2022 9:27 am Nei, de siste årene har vel elbilene dominert i denne klassen. Men de solgte over 1.000 så sent som i 2018 og over 1.600 i 2014. En undervurdert bil hos mange. Vi kjøpe en 2017-modell nylig til småkjøring og øvelseskjøring. Gir overraskende mye kjøreglede selv med 100 hk. Såpass at jeg kunne tenkt meg å oppgradert til en ST-utgave på sikt. Men har jo AMG'n, så er kanskje tullete 🙂
Nei, det er overhode ikke tullete. Jeg er jo i en situasjon der jeg faktisk har en småmorsom småbil i tillegg til en gubbete sportslig bil (dog M isteden for AMG), og det er ikke tvil om hva som gir mest renspikket kjøreglede. Og selv om ikke BMW'en når Toyota'en opp til felgkanten når det kommer til renspikket kjøreglede, så tilbyr jo BMW'en en langt mer voksen bilopplevelse, med de fordelen det gir. Så jeg er nå glad for å ha begge bilene tilgjengelig.

For det er jo ikke hver dag man har renspikket kjøreglede høyest på prioritetslisten når man skal kjøre en tur, da renspikket kjøreglede har en del ulempene de bringer med seg, og da er det jo fint å ha en avslappet komfortslede man kan cruise rundt i som et alternativ.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Ford Fiesta var min første litt spreke bil, en XR2.

Før det hadde jeg eid 3 biler med fra 47 til 53 hk.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: søn apr 17, 2022 7:10 pm Ford Fiesta var min første litt spreke bil, en XR2.

Før det hadde jeg eid 3 biler med fra 47 til 53 hk.
Mk1 eller Mk2?

henlie

Legg inn av henlie »

Ribba skrev: søn apr 17, 2022 2:24 pm
henlie skrev: søn apr 17, 2022 9:27 am Nei, de siste årene har vel elbilene dominert i denne klassen. Men de solgte over 1.000 så sent som i 2018 og over 1.600 i 2014. En undervurdert bil hos mange. Vi kjøpe en 2017-modell nylig til småkjøring og øvelseskjøring. Gir overraskende mye kjøreglede selv med 100 hk. Såpass at jeg kunne tenkt meg å oppgradert til en ST-utgave på sikt. Men har jo AMG'n, så er kanskje tullete 🙂
Nei, det er overhode ikke tullete. Jeg er jo i en situasjon der jeg faktisk har en småmorsom småbil i tillegg til en gubbete sportslig bil (dog M isteden for AMG), og det er ikke tvil om hva som gir mest renspikket kjøreglede. Og selv om ikke BMW'en når Toyota'en opp til felgkanten når det kommer til renspikket kjøreglede, så tilbyr jo BMW'en en langt mer voksen bilopplevelse, med de fordelen det gir. Så jeg er nå glad for å ha begge bilene tilgjengelig.

For det er jo ikke hver dag man har renspikket kjøreglede høyest på prioritetslisten når man skal kjøre en tur, da renspikket kjøreglede har en del ulempene de bringer med seg, og da er det jo fint å ha en avslappet komfortslede man kan cruise rundt i som et alternativ.
Joda, men nå er den Yaris GR'n din litt mer hardcore enn en Fiesta ST :D C43'n blir langt mer brutal i oppførselen enn Fiesta og et stykke unna "komfortslede", da tror jeg at jeg må opp på E-klasse (eller en standard C-klasse). Men man merker jo forskjell på ca 600 kg høyere egenvekt (sikkert mer når utstyr er tatt med).

henlie

Legg inn av henlie »

Iseran2770 skrev: søn apr 17, 2022 7:10 pm Ford Fiesta var min første litt spreke bil, en XR2.

Før det hadde jeg eid 3 biler med fra 47 til 53 hk.
Min første bil var faktisk en Fiesta 1.1, -78 modell. Var vel rundt 50 hk. Men etter det har det kun vært nyere og større biler med "normal" effekt, med unntak av Seat Ibiza Cupra for ca 20 år siden, som var mer "Fiesta-størrelse". Ift. kjøreglede er det den jeg har savnet klart mest frem til jeg fikk C43'n. Ingen tvil om at disse småbilene kan by på mye kjøreglede uten at det må være minst 300 hk.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Ribba skrev: søn apr 17, 2022 8:10 pm Mk1 eller Mk2?
Mk1, en 1982-modell.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: tor apr 21, 2022 8:21 am
Ribba skrev: søn apr 17, 2022 8:10 pm Mk1 eller Mk2?
Mk1, en 1982-modell.
Morsomt. Den hadde vel 84-85 hk eller noe? Utrolig hvor lite man trengte for å ha det skøy i gamle dager.

henlie

Legg inn av henlie »

Ribba skrev: fre apr 22, 2022 7:03 am
Iseran2770 skrev: tor apr 21, 2022 8:21 am
Ribba skrev: søn apr 17, 2022 8:10 pm Mk1 eller Mk2?
Mk1, en 1982-modell.
Morsomt. Den hadde vel 84-85 hk eller noe? Utrolig hvor lite man trengte for å ha det skøy i gamle dager.
Hjelper godt med en vekt på rundt 800 kg. Men har skjedd en del ja. Den gang var jo 10 sek. fra 0-100 km/t kjapt.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Har hatt en liknenden opplevelse som dere hadde med fiesta på 80-tallet bare at jeg hadde det i 2007-2008. En av de kuleste bilene jeg har hatt var en 2005 mini cooper s med facelift og 170hk kompressor. Den var rett og slett dødskul. Kunne gjerne fortsatt hatt en slik i dag som jobb-bil. Men har skjønt at kvaliteten er litt frynsete og de har jo blitt ganske gamle nå.
De nyere modellene med turbo har blitt kjipere og kjipere på en mer tung, moderne måte, som en større tryggere tyngre bil. Ikke det samme.

henlie

Legg inn av henlie »

Kompressor skrev: fre apr 22, 2022 10:21 am Har hatt en liknenden opplevelse som dere hadde med fiesta på 80-tallet bare at jeg hadde det i 2007-2008. En av de kuleste bilene jeg har hatt var en 2005 mini cooper s med facelift og 170hk kompressor. Den var rett og slett dødskul. Kunne gjerne fortsatt hatt en slik i dag som jobb-bil. Men har skjønt at kvaliteten er litt frynsete og de har jo blitt ganske gamle nå.
De nyere modellene med turbo har blitt kjipere og kjipere på en mer tung, moderne måte, som en større tryggere tyngre bil. Ikke det samme.
Husker jeg prøvde en slik da jeg kom, morsom å kjøre ja. Jeg endte opp med En Seat Ibiza Cupra i stedet, som også var svært morsom med 156hk og ca 1.100 kg og et passende understell.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Store endringer på gang. Fra 6. juli får nye biler en «svart boks» som skal overvåke kjøringen din.
Fra i sommer gjelder de nye kravene om sikkerhetsutstyr for alle nye modeller som kommer på markedet, samt oppdaterte modeller som trenger en ny typegodkjenning.

Boksen registrerer hele tiden kjøretøyets hastighet, bremsetid, posisjon og aktiveringsstatus til alle sikkerhetssystemer. Det er bare data før, under og rett etter en ulykke som lagres. De fire siste sifrene i kjøretøyets identifikasjonsnummer, samt opplysninger om eieren skal ikke formidles videre til myndigheter eller andre instanser.

Hvor lenge går det før forsikringsselskapene klarer å få tilgang til laget informasjon etter en ulykke?

Så utvides dette fra 2024 hvor følgende må finnes i alle biler.

Alkolås - alle nye biler være klargjort for enkel montering av alkolås.

Automatisk nødbrems - dette har flere biler allerede hatt en stund

Fartssperre - ISA (Adaptive Speed Adaptation) samvirker med et kamera i frontruten på bilen som leser hastighetsskiltene langs veien. Det kan også hente GPS-informasjon om fartsgrensene. Sjåføren kan imidlertid overstyre systemet for eksempel ved en forbikjøring. Systemet kan også slås av, men kommer automatisk på igjen neste gang du starter bilen.

Ryggevarsler - Mange har dette allerede i dag, men nå blir det altså påbudt også for småbiler.

Blinkende bremselys - Dette har også mange biler allerede.

Trøtthets-varsler - Dette har også noen biler allerede.

https://dinside.dagbladet.no/motor/svar ... r/75925099

Noe av det virker helt greit i moderne biler, men ISA blir mer som "automatisk start/stop" som fremstår mer som "pain in the ass" enn noe som skal spare miljøet.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Det er ikke bare i Norge at VW Golf er på tur ut, hittil i år er det kun levert 759 biler, og nå forsvinner den stort sett fra Sverige i kombiutførende.
https://carup.se/jattesaljaren-vw-golf- ... roduktion/

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Shagalott skrev: tir apr 26, 2022 7:56 pm Det er ikke bare i Norge at VW Golf er på tur ut, hittil i år er det kun levert 759 biler, og nå forsvinner den stort sett fra Sverige i kombiutførende.
https://carup.se/jattesaljaren-vw-golf- ... roduktion/
Men en del av årsaken var at de ikke tar imot bestillinger i Sverige på grunn av lang og uforutsigbar leveringstid.
Så da må det være et valg fra VAG å nedprioritere Golf på bekostning av ID.3 og ID.4.

Som hobbyfotograf kjenner jeg til hvordan kameraprodusentene prioriterer. Det er my bedre å selge et rådyrt kamera enn 10 billige. De forbruker mindre materiale og komponenter og tjener like mye på ett dyrt som på 10 billige.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det har vært rykter en stund, og nå er det bekreftet.
Porsche And Audi To Power Formula 1 Cars From 2026
https://www.motor1.com/news/583212/pors ... -official/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mye penger behøver ikke bety sunn fornuft.

Kjøpte en 2006 Heritage Edition GT for $704.000 på en Barrett-Jackson auksjon forrige måned, og nå har han krasjet bilen med følgende unnskyldning - "Unfamiliar" With Manual Transmission.
https://www.roadandtrack.com/news/a3987 ... nsmission/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

At norske politikere stadig finner nye ting å bruke bompenger på er ikke nytt, men denne her fra Stavanger har ikke jeg sett før.

Vil bruke bompenger til å bygge gang- og sykkelvei og legge kraftlinjer i bakken
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/5Gd ... r-i-bakken

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Porsche Sprint Challenge Scandinavia hadde sesongpremiere denne helgen på svenske Anderstorp, 13-14. mai.
Som flere sikkert har fått med seg så deltar Aksel Lund Svindal for første gang sammen med stallkompis Ingemar Stenmark som har kjørt bilsport i flere år.

At Aksel har sporvalg inne overrasker ikke, og heller ikke at han er venn med g-kreftene. Men at han skulle ta 1. plassen i sitt første løp tror jeg få hadde tippe. Litt av en konkurransemann.
https://www.parcferme.no/aksel-lund-svi ... Fl10nYYEX4

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Dette kunne de gjerne kommet med her i landet også, og heller droppet noen av de vanlige fotoboksene.
I England har de tatt i bruk ny teknologi for å ta "rompeslikkerne"

Med ny kamerateknologi skal de som presser seg helt opp i baken på bilen foran avsløres. I løpet av to uker, avslørte kameraene 10 000 bilister. Bilføreren får et brev i posten. Målet foreløpig er nemlig ikke å bøtelegge bilistene for dette. Det er å fortelle dem hvor farlig denne kjøreatferden er og hvor viktig det er å holde riktig avstand til bilen foran.

https://dinside.dagbladet.no/motor/tok- ... r/76082340

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Denne var spesiell - Umiddelbart kjøreforbud for flere Mercedes-modeller

Eiere av bilmodellene ML, GL og R-klasse produsert mellom 2004 og 2015 bes om umiddelbart å stoppe og bruke bilen. Alle biler må sjekkes fordi enkelte av bilene kan ha en bremsefeil.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og ... s-modeller

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det er morsomt at noen finner på "rare" ting for å lokke kunder. Som f.eks Grand Hotell Egersund. De har kommet opp med følgende tilbud for sommeren 2022.

Årets nyhet! Nå kan du låne vår splitter nye Porsche 911 Carrera 4S ved å bestille vårt nyeste pakketilbud. Pakken inkluderer overnatting, tre-retters middag på Eigra kjøkken og bar, frokost og i hele to timer får du teste ut denne drømmen av en bil på de vakre og spekulære kjørerutene vi har her i Dalane-regionen.

https://www.grand-egersund.no/kortferie ... ud/porsche

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»