Heve leiekontrakt

Svar
Centrist

Heve leiekontrakt

Legg inn av Centrist »

Heisann,

Ble noe usikker på hvor dette passet best, men klarte egentlig ikke å finne et veldig passende sted. Har flyttet inn i et bofelleskap (uten visning), hvor jeg deler med 3 andre. Annonsen ble laget på en slik måte at det er vanskelig å ikke ha en annen oppfatning enn at det er 2 som skal bo i leiligheten, ikke 4. Derfor ble ikke dette spurt videre om. Det står ingenting om 4 soverom / personer, det som står er 2 rom til leie, for så spesifikasjonene om disse 2 rommene.

Dette gjør det noe mindre attraktivt for min del å bo her i forhold til andre muligheter på markedet; Spørsmålet er dermed om opplysningene som er gitt er dermed såpass "konsekvens-aktig" uriktig at det åpner opp for heving av leiekontrakt? Ikke at det er direkte aktuelt per nå, men i leiekontrakten står det blant annet at kontrakten ikke er mulig å si opp før utløpsdatoen, som er neste år. Reagerte selv på at det står i kontrakten "Leieforholdet kan i leietiden ikke sies opp av noen av partene", men pga. bruk av Huseiernes Landsforbund antok jeg dette for å være greit. Er det juridisk bindende å inngå en kontrakt uten mulighet for oppsigelse? Kontrakten ble videre signert i den oppfatning av at man skulle dele med 1 annen. Gir dette rom for å forhandle om en endring i leiekontrakt, for eksempel en mulighet for oppsigelse? Depositum og husleie for 1 måned er forøvrig betalt.

Satser på at det er noen som kan husleieloven og avtaeloven her som kan gi en forklaring på dette. Takker for svar.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Det er helt umulig å svare på uten mer info. Hva sto det i annonsen som var misvisende, helt konkret?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Det er vel heller mangelen på informasjon som er kritikkverdig, om ikke misvisende. Spørsmålet er hvorvidt mangelen på informasjon er tilstrekkelig. Bla: Ledig rom i bofelleskap, soverom 1, generell info om felles kjøkken og bad, samt da til slutt; 2 rom til leie, hvor spesifikasjonene står, som størrelse og lignende. Annonsen legger i seg selv egentlig opp for en feiltolkning i mine øyne; Det at det er 2 og ikke 4 som deler fellesareal. Uten å være for påståelig, er det naturlig å anta at flesteparten hadde sett slik på det at det er 2 som deler, uten videre spørsmålstegn.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Her ville jeg søkt hjelp av noen som kan dette, ved første øyekast ville jeg gått hit tror jeg:

https://www.leieboerforeningen.no/

I utgangspunktet så ville jeg trodd at det skal stå klart i kontrakten hvis det er snakk om å dele rom.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

For å vurdere det trenger man kontrakt og annonsen (tekst er nok slik at du ikke outer deg selv).
Uten det er nok svaret vet ikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»