Sverige og Finland inn i NATO

Svar
William_S

Re: Sverige og Finland inn i NATO

Legg inn av William_S »

startelver skrev: ons mai 18, 2022 3:46 pm Spørsmål til dere som vet:

Erdogan hevder at Sverige og Finland støtter terrorister på grunn av PKK. PKK står ikke på noen terrorliste i Skandinavia.

Betyr dette at PKK står på terrorlisten i land som Tyskland , England, Frankrike og USA siden det ikke er nevnt?
PKK står såvidt meg bekjent både på USAs og EUs terrorliste. Men de har jo også en politisk fløy i Tyrkia som ikke driver med terror da. Blant annet har de vel sittet i parlamentet i Tyrkia, men etter hvert som Tyrkia har blitt mer og mer autoritært under Erdogan så ha det jo blitt vanskeligere å drive med kurdisk politikk. Men PKK er ikke designert som en terrororganisasjon av de skandinaviske landene. Det er helt klart at kurdisk språk og kultur blir undertrykket i dagens Tyrkia. En kan jo sammenligne det litt med Hamas på Gazastripen og som jo helt klart har drevet med en del faenskap, men som også har en mer legitim politisk fløy og. Hamas og PKK har sjeldent gjort noe utenfor de områdene der holder til i i motsetning til feks IS og Al Quida. EN hører feks ikke Hamas og PKK ha noe store ønsker om et verdenskalifat og ikke langer de så mye ut mot vesten heller.
Sist redigert av William_S den ons mai 18, 2022 3:53 pm, redigert 3 ganger totalt.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Lite tvil om at man må gi Tyrkia noe her. Spørsmålet er vel hva som er nok for Tyrkia, og som samtidig Sverige/USA/mfl kan leve med.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

William_S skrev: ons mai 18, 2022 3:44 pm
VivaLV skrev: ons mai 18, 2022 3:43 pm
William_S skrev: ons mai 18, 2022 3:42 pm Satser på at Grandonkel Biden i Washington gir klar beskjed til Erdogan om å stoppe med dette nonsenset
Det har noen ingen betydning hva Biden sier. Her må det garantert noe realpolitikk til.
Utlevering fra Sverige og andre land er jo selvsagt 100% utenkelig. Da står man igjen med ulne formuleringer om bekjemelse av terrorisme og/eller våpensystemer.
Joda som statslederen av NATOs desidert viktigste nasjon så har nok Biden litt å si ja. Regner med at han tar seg et par telefoner til Ankara. Men ja det blir nok noen slike formuleringer du skisserer her. Samtidig så vil vel også Boris og Macron be Erdogan om å roe seg ned.
Men Erdogan er jo Boris og Trump light. Og be han roe seg ned trur jeg ikke fører til så mye :-)
Men som alltid i slike forhandlinger. Det ser umulig ut, men løser seg 99,9% av gangene.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Kan vi ikke bare tuppe ut Tyrkia? Er jo ingen som liker dem uansett.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Tyrkia har vel også muligens opparbeidet seg litt goodwill med å støtte Ukrina. Er det ikke de som har levert masse droner. Mulig det er enklere for vesten å gi de de våpensystemene de ønsker pga. dette og det blir litt enklere politisk sett.
Men jeg har sagt i 10 år trur jeg at man burde kaste ut Tyrkia. Føler det er ett land som ikke hører hjemme i NATO. Ihvertfall før Ukrainakonflikten. Tidsspørsmål før de drar NATO inn i en større væpnet konflikt som få/ingen av de andre NATO-landene er tjent med.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

VivaLV skrev: ons mai 18, 2022 3:48 pm
William_S skrev: ons mai 18, 2022 3:44 pm
VivaLV skrev: ons mai 18, 2022 3:43 pm

Det har noen ingen betydning hva Biden sier. Her må det garantert noe realpolitikk til.
Utlevering fra Sverige og andre land er jo selvsagt 100% utenkelig. Da står man igjen med ulne formuleringer om bekjemelse av terrorisme og/eller våpensystemer.
Joda som statslederen av NATOs desidert viktigste nasjon så har nok Biden litt å si ja. Regner med at han tar seg et par telefoner til Ankara. Men ja det blir nok noen slike formuleringer du skisserer her. Samtidig så vil vel også Boris og Macron be Erdogan om å roe seg ned.
Men Erdogan er jo Boris og Trump light. Og be han roe seg ned trur jeg ikke fører til så mye :-)
Men som alltid i slike forhandlinger. Det ser umulig ut, men løser seg 99,9% av gangene.
Blir nok hestehandel på kammerset. Våpenembargo bør åpenbart opphøre, det gir ikke mening å ha en militær allianse med noen man ikke selger våpen til. Hvordan de løser PKK-nøtta er jeg usikker på...

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

OrmenLange skrev: ons mai 18, 2022 3:52 pm
VivaLV skrev: ons mai 18, 2022 3:48 pm
William_S skrev: ons mai 18, 2022 3:44 pm

Joda som statslederen av NATOs desidert viktigste nasjon så har nok Biden litt å si ja. Regner med at han tar seg et par telefoner til Ankara. Men ja det blir nok noen slike formuleringer du skisserer her. Samtidig så vil vel også Boris og Macron be Erdogan om å roe seg ned.
Men Erdogan er jo Boris og Trump light. Og be han roe seg ned trur jeg ikke fører til så mye :-)
Men som alltid i slike forhandlinger. Det ser umulig ut, men løser seg 99,9% av gangene.
Blir nok hestehandel på kammerset. Våpenembargo bør åpenbart opphøre, det gir ikke mening å ha en militær allianse med noen man ikke selger våpen til. Hvordan de løser PKK-nøtta er jeg usikker på...
Tyrkia er nok fornøyd med helt eller delvis opphør av våpenembargo. Og som sagt så kan de sikkert få noen ulne formuleringer om felles bekjemelse av terrorisme.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

En annen ting. Er man sikkert på at alle andre 29 land er for utvidelse da?
F.eks. Ungarn.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

startelver skrev: ons mai 18, 2022 3:46 pm Spørsmål til dere som vet:

Erdogan hevder at Sverige og Finland støtter terrorister på grunn av PKK. PKK står ikke på noen terrorliste i Skandinavia.

Men på terrorlistan i EU som Finland och Sverige är en del av.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det er overraskende at Erdogan stiller disse kravene angående PKK ++ offentlig. Det minsker sjansen til å få en avtale, da en av partene blir nødt til å "gi seg". Erdogan ønsker neppe å "tape ansikt" ved å måtte akseptere Sverige og Finland, uten å ha fått igjennom de kravene han har stilt offentlig.

Men jeg tror fremdeles at en gjeninntredelse i F35 programmet vil løse mye.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

newsflash skrev: ons mai 18, 2022 4:46 pm Det er overraskende at Erdogan stiller disse kravene angående PKK ++ offentlig. Det minsker sjansen til å få en avtale, da en av partene blir nødt til å "gi seg". Erdogan ønsker neppe å "tape ansikt" ved å måtte akseptere Sverige og Finland, uten å ha fått igjennom de kravene han har stilt offentlig.

Men jeg tror fremdeles at en gjeninntredelse i F35 programmet vil løse mye.
Det blir nog inget NATO för Sverige & Finland eftersom Turkiet bestämt det och Putin jublar.
Sist redigert av MacanGTS den ons mai 18, 2022 5:00 pm, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanGTS skrev: ons mai 18, 2022 4:54 pm Det blir nog inget NATO för Sverige & Finland eftersom Turkiet bestämt det i NATO.
Erdogan kommer til å gi etter. Det er kun et spørsmål om pris.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Ryssland säger nu att det kommer en överraskning av militär karaktär efter Sveriges och Finlands ansökan om medlemskap i NATO som Turkiet stoppat.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

USA flytter kampskip til Østersjøen

https://digiter.no/usa-flytter-kampskip-til-ostersjoen/

William_S

Legg inn av William_S »

MacanGTS skrev: ons mai 18, 2022 5:49 pm Ryssland säger nu att det kommer en överraskning av militär karaktär efter Sveriges och Finlands ansökan om medlemskap i NATO som Turkiet stoppat.
Haha om Putin skulle være så dum at han iverkseter militære operasjoner mot Finland... Lykke til - tofrontskrig er ikke den russiske hæren i stand til... Og ihvertfall ikke mot et forsvar som er ganske sterkt som det finske. Ja de har jo også fått sikkerhetsgarantier fra NATO så ja vel. De blir kjeppjaget ut rimelig fort. Ukraina er nå en ting, men NATOs militære styrker er av en helt annen divisjon. Når de selv ikke klarer å håndtere den ukrainske hæren så vil de aldri i verden hanskes med NATO. Nå har jo Ukraina jaget ut russerne ut fra den nest største byen i landet og.

Jack

Legg inn av Jack »

MacanGTS skrev: ons mai 18, 2022 5:49 pm Ryssland säger nu att det kommer en överraskning av militär karaktär efter Sveriges och Finlands ansökan om medlemskap i NATO som Turkiet stoppat.
Link?

Edit: Jeg fant.

Talsperson for Russlands utenriksminister, Marija Zakharova, sier onsdag at Russlands svar på Finlands medlemskap vil være av militær karakter. Det melder den russiske statskanalen Ria Novosti.

- Det blir en overraskelse. Selvfølgelig vil avgjørelsen ta hensyn til alle faktorene og kjennetegnene ved Finlands medlemskap i NATO. Ut fra disse parametrene skal det tas en beslutning, men først og fremst blir det selvsagt militært, sier hun.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Jack_Daniels skrev: ons mai 18, 2022 6:14 pm
MacanGTS skrev: ons mai 18, 2022 5:49 pm Ryssland säger nu att det kommer en överraskning av militär karaktär efter Sveriges och Finlands ansökan om medlemskap i NATO som Turkiet stoppat.
Link?

Edit: Jeg fant.

Talsperson for Russlands utenriksminister, Marija Zakharova, sier onsdag at Russlands svar på Finlands medlemskap vil være av militær karakter. Det melder den russiske statskanalen Ria Novosti.

- Det blir en overraskelse. Selvfølgelig vil avgjørelsen ta hensyn til alle faktorene og kjennetegnene ved Finlands medlemskap i NATO. Ut fra disse parametrene skal det tas en beslutning, men først og fremst blir det selvsagt militært, sier hun.
Trusler som vanlig med formålet å skremme som et hvilket som helst terror diktatur dette. Denne "overraskelsen" retter de sikkert mot Ukraina i form av angrep nærme grensen til Polen.

William_S

Legg inn av William_S »

Herlig type Rand Paul er - dette er fra 2017 da Montenegro ble medlem av NATO. John McCain sa det som det var at Rand Paul nærmest jobber for Putin om han gikk i mot. Rand Paul må vel uten om Ted Cruz være blant de mest mislikte senatorene iallefall internt i Senatet. Rand Paul går i mot og bare forlater salen uten å argumentere hvorfor han går i mot.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

William_S skrev: ons mai 18, 2022 7:17 pm Herlig type Rand Paul er - dette er fra 2017 da Montenegro ble medlem av NATO. John McCain sa det som det var at Rand Paul nærmest jobber for Putin om han gikk i mot. Rand Paul må vel uten om Ted Cruz være blant de mest mislikte senatorene iallefall internt i Senatet. Rand Paul går i mot og bare forlater salen uten å argumentere hvorfor han går i mot.
McCain var en som elsket krig og brukte grunnløse beskyldninger og komspirasjonsteorier som “du jobber for Putin” som erstatning for faktiske argumenter. Likevel ser enkelte på han som en helgen.

For meg personlig hadde jeg sett på det som nærmest en ære og en plikt å bli mislikt av den gjengen der.

William_S

Legg inn av William_S »

bundetrente skrev: ons mai 18, 2022 7:39 pm
William_S skrev: ons mai 18, 2022 7:17 pm Herlig type Rand Paul er - dette er fra 2017 da Montenegro ble medlem av NATO. John McCain sa det som det var at Rand Paul nærmest jobber for Putin om han gikk i mot. Rand Paul må vel uten om Ted Cruz være blant de mest mislikte senatorene iallefall internt i Senatet. Rand Paul går i mot og bare forlater salen uten å argumentere hvorfor han går i mot.
McCain var en som elsket krig og brukte grunnløse beskyldninger og komspirasjonsteorier som “du jobber for Putin” som erstatning for faktiske argumenter. Likevel ser enkelte på han som en helgen.

For meg personlig hadde jeg sett på det som nærmest en ære og en plikt å bli mislikt av den gjengen der.
Vel faktiske argumenter. Rand Paul hadde ingen. Bare stikker av, skikkelig voksen fyr. Men du er kanskje en av de som mener NATO startet krigen i Ukraina nå? Det morsomme er jo at Rand Paul ser ut til å mislike jobben sin som senator.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

William_S skrev: ons mai 18, 2022 7:41 pm
bundetrente skrev: ons mai 18, 2022 7:39 pm
William_S skrev: ons mai 18, 2022 7:17 pm Herlig type Rand Paul er - dette er fra 2017 da Montenegro ble medlem av NATO. John McCain sa det som det var at Rand Paul nærmest jobber for Putin om han gikk i mot. Rand Paul må vel uten om Ted Cruz være blant de mest mislikte senatorene iallefall internt i Senatet. Rand Paul går i mot og bare forlater salen uten å argumentere hvorfor han går i mot.
McCain var en som elsket krig og brukte grunnløse beskyldninger og komspirasjonsteorier som “du jobber for Putin” som erstatning for faktiske argumenter. Likevel ser enkelte på han som en helgen.

For meg personlig hadde jeg sett på det som nærmest en ære og en plikt å bli mislikt av den gjengen der.
Vel faktiske argumenter. Rand Paul hadde ingen. Bare stikker av, skikkelig voksen fyr. Men du er kanskje en av de som mener NATO startet krigen i Ukraina nå? Det morsomme er jo at Rand Paul ser ut til å mislike jobben sin som senator.
Med et så uredelig premiss (mildt sagt) som det McCain legger opp til skulle det da bare mangle at man ikke sløser vekk tid på slikt. Sært å skylde på Paul her når han ikke gjør annet enn å heve seg over det latterlige nivået han blir møtt med.

William_S

Legg inn av William_S »

bundetrente skrev: ons mai 18, 2022 7:59 pm
William_S skrev: ons mai 18, 2022 7:41 pm
bundetrente skrev: ons mai 18, 2022 7:39 pm

McCain var en som elsket krig og brukte grunnløse beskyldninger og komspirasjonsteorier som “du jobber for Putin” som erstatning for faktiske argumenter. Likevel ser enkelte på han som en helgen.

For meg personlig hadde jeg sett på det som nærmest en ære og en plikt å bli mislikt av den gjengen der.
Vel faktiske argumenter. Rand Paul hadde ingen. Bare stikker av, skikkelig voksen fyr. Men du er kanskje en av de som mener NATO startet krigen i Ukraina nå? Det morsomme er jo at Rand Paul ser ut til å mislike jobben sin som senator.
Med et så uredelig premiss (mildt sagt) som det McCain legger opp til skulle det da bare mangle at man ikke sløser vekk tid på slikt. Sært å skylde på Paul her når han ikke gjør annet enn å heve seg over det latterlige nivået han blir møtt med.
Hva slags uredelig premiss mener du McCain legger opp til her? Rand Paul hadde absolutt ingenting å komme med. Dessverre vil det ikke forundre meg om dette fehodet benytter sin sjanse til å trenere Sverige og Finlands søknad slik han gjorde det i 2017 med Montenegros søknad. Han har jo allerede klart å trenere enda en hjelpepakke til Ukraina. Det eneste som står i hodet til Rand Paul er Rand Paul selv. Han har et oppblåst ego, ikke helt ulikt en viss ekspresident.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Også Kroatia ønsker å blokkere Sverige og Finlands Nato-medlemskap.

Link

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

William_S skrev: ons mai 18, 2022 8:11 pm Det eneste som står i hodet til Rand Paul er Rand Paul selv.
Og "Lobbyistene" som betaler lønnen hans kanskje.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

newsflash skrev: ons mai 18, 2022 8:41 pm Også Kroatia ønsker å blokkere Sverige og Finlands Nato-medlemskap.

Link
Kroatias president*

Og det er åpenbart at verken han eller Erdogan ønsker å blokkere noe som helst. De vil bare bruke det til å få viljen sin på andre områder.

William_S

Legg inn av William_S »

Solvgutt1 skrev: ons mai 18, 2022 8:46 pm
newsflash skrev: ons mai 18, 2022 8:41 pm Også Kroatia ønsker å blokkere Sverige og Finlands Nato-medlemskap.

Link
Kroatias president*

Og det er åpenbart at verken han eller Erdogan ønsker å blokkere noe som helst. De vil bare bruke det til å få viljen sin på andre områder.
Kroatias president har uansett ikke en slik vetomakt såvidt jeg skjønner. Regjeringen der er ganske for.

Corvus

Legg inn av Corvus »

newsflash skrev: ons mai 18, 2022 8:41 pm Også Kroatia ønsker å blokkere Sverige og Finlands Nato-medlemskap.

Link
Smarte folk, her er det mye å hente. Kan ikke Norge også blokkere Sverige?
Si at hvis vi får Jemtland og Herjedalen tilbake så er det greit at Sverige får komme inn i NATO.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: ons mai 18, 2022 9:28 pm
newsflash skrev: ons mai 18, 2022 8:41 pm Også Kroatia ønsker å blokkere Sverige og Finlands Nato-medlemskap.

Link
Smarte folk, her er det mye å hente. Kan ikke Norge også blokkere Sverige?
Si at hvis vi får Jemtland og Herjedalen tilbake så er det greit at Sverige får komme inn i NATO.
Når det gjelder Kroatia dreier det seg mye om den bitre maktkampen mellom president og statsminister. De har kranglet om Ukraina-krigen tidligere og nå ser det ut som de tar en ny runde på NATO-utvidelsen.

mito

Legg inn av mito »

Corvus skrev: ons mai 18, 2022 9:28 pm
newsflash skrev: ons mai 18, 2022 8:41 pm Også Kroatia ønsker å blokkere Sverige og Finlands Nato-medlemskap.

Link
Smarte folk, her er det mye å hente. Kan ikke Norge også blokkere Sverige?
Si at hvis vi får Jemtland og Herjedalen tilbake så er det greit at Sverige får komme inn i NATO.
Og hva skal vi hente fra Finland da? Rettighetene til julenissen? Eller kreve at de krever utlevering av Sanno Sarromaa?

mito

Legg inn av mito »

newsflash skrev: ons mai 18, 2022 8:41 pm Også Kroatia ønsker å blokkere Sverige og Finlands Nato-medlemskap.

Link
NTB skriver at presidenten oppfordrer nasjonalforsamlingen til å blokkere de to landenes søknader inntil nabolandet Bosnia-Hercegovina endrer valgloven slik at de bosniske kroatene lettere skal kunne velges til høye stillinger.

Fader, jeg kjenner jeg blir så forbanna på svenskene og finnene på grunn av Bosnias valglover.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»