Geografiquiz

Svar
Jaauda

Re: Geografiquiz

Legg inn av Jaauda »

Er vi nord for Trondheim? E6?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 12:38 pm Da får vi prøve å komme litt nærmere den riktige tunnelen 🙂

Generelt sett er der gang- og sykkelforbud i alle tunneler som er lengre enn 4 km- så tunnelen jeg skal frem til er en av de litt over 60 tunnelene som er lengre en dette- og altså den lengste hvor det er lov å gå eller sykle.

Som skrevet tidligere skal vi "et godt stykke vekk fra Sola"- mao. et sted fom. Vestland fylke og nordover. I tillegg kan Østlandet av en god grunn utelates.

Tunnelen jeg skal til ligger altså på en vei med ikke altfor stor trafikk- noe som er en av grunnene til at den er lov å ta seg i gjennom for myke trafikanter.
Nordkapptunellen? 6,8 km lang.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Det er vi ja! Og da kan jeg like godt være såpass presis å si at vi er i Nord-Norge, men ikke på E6!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Karatel skrev: tor mai 26, 2022 4:13 pm
JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 12:38 pm Da får vi prøve å komme litt nærmere den riktige tunnelen 🙂

Generelt sett er der gang- og sykkelforbud i alle tunneler som er lengre enn 4 km- så tunnelen jeg skal frem til er en av de litt over 60 tunnelene som er lengre en dette- og altså den lengste hvor det er lov å gå eller sykle.

Som skrevet tidligere skal vi "et godt stykke vekk fra Sola"- mao. et sted fom. Vestland fylke og nordover. I tillegg kan Østlandet av en god grunn utelates.

Tunnelen jeg skal til ligger altså på en vei med ikke altfor stor trafikk- noe som er en av grunnene til at den er lov å ta seg i gjennom for myke trafikanter.
Nordkapptunellen? 6,8 km lang.
Tenkte at det forslaget ville komme- et veldig godt forslag, men ikke riktig!

En grunn til at det likevel er lov å sykle gjennom denne lange og ikke minst undersjøiske tunnelen- den grunnen kan overføres til den tunnelen jeg skal til.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 4:19 pm
Karatel skrev: tor mai 26, 2022 4:13 pm
JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 12:38 pm Da får vi prøve å komme litt nærmere den riktige tunnelen 🙂

Generelt sett er der gang- og sykkelforbud i alle tunneler som er lengre enn 4 km- så tunnelen jeg skal frem til er en av de litt over 60 tunnelene som er lengre en dette- og altså den lengste hvor det er lov å gå eller sykle.

Som skrevet tidligere skal vi "et godt stykke vekk fra Sola"- mao. et sted fom. Vestland fylke og nordover. I tillegg kan Østlandet av en god grunn utelates.

Tunnelen jeg skal til ligger altså på en vei med ikke altfor stor trafikk- noe som er en av grunnene til at den er lov å ta seg i gjennom for myke trafikanter.
Nordkapptunellen? 6,8 km lang.
Tenkte at det forslaget ville komme- et veldig godt forslag, men ikke riktig!

En grunn til at det likevel er lov å sykle gjennom denne lange og ikke minst undersjøiske tunnelen- den grunnen kan overføres til den tunnelen jeg skal til.
Honningsvågtunellen?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ikke Honningsvågtunnelen heller- som også ligger på samme strekning (E69) som den 2,4 km lengre Nordkapptunnelen.

Men som sagt gode forslag med disse 2 ovennevnte tunnelene her siden disse er eneste veien til Nordkapp!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Så var det denne tunnelen igjen da 😊

Tar å snevrer det inn ytterligere- vi skal til Nordland fylke, men vi skal ikke til noen Europavei!

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

JODDEMM skrev: fre mai 27, 2022 4:52 pm Så var det denne tunnelen igjen da 😊

Tar å snevrer det inn ytterligere- vi skal til Nordland fylke, men vi skal ikke til noen Europavei!
Steigentunellen?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

DER var vi framme! 😀

En tunnel som dessverre har vært i søkelyset nylig- men som altså:

* Ligger på riksvei 835 og går fra like ved Tømmerneset på E6 og inn til Steigen kommune. Var Norges lengste tunnel da den åpnet i 1990 og fram til Gudvangatunnelen åpnet i 91.

* Tunnelen er 8,1 km lang, så å si rett som en strek og med lite eller ingenting av høydeforskjell å snakke om- og trafikken er heller ikke større enn at det altså er tillatt for gående å syklende- noe som er høyst uvanlig for en såpass lang tunnel og altså: Steigentunnelen er landets lengste tunnel hvor dette er tillatt!

* At denne tunnelen også er eneste veiforbindelse til Steigen spiller nok også inn. Av den grunn er veldig mange andre tunneler på over 4 km stengt for myke trafikanter: der finnes alltids en alternativ rute!

Ellers er sikkert sykkel- eller gangkryssing av denne tunnelen for spesielt interesserte- for den er vel ikke akkurat spesialbygd for gang- og sykkeltrafikk bla.a hadde nok jeg ordnet meg motorisert skyss gjennom den om jeg noen gang skulle reise på sykkeltur i området 😊
IMG-1957.jpg

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Tipper svaret på neste er Kina.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Jeg får ta en jeg da, siden det ikke skjer noe her.

jeg skal til en stor halvøy som europeere lenge ble trodde var en øy. Kart som ble tegnet på 16-tallet avbildet denne som øy.
Den ble også avbildet som øy på en rekke kart i det 17. og 18. århundre, til tross for motstridende beviser fra forskjellige oppdagere.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: tor jun 09, 2022 2:03 pm Jeg får ta en jeg da, siden det ikke skjer noe her.

jeg skal til en stor halvøy som europeere lenge ble trodde var en øy. Kart som ble tegnet på 16-tallet avbildet denne som øy.
Den ble også avbildet som øy på en rekke kart i det 17. og 18. århundre, til tross for motstridende beviser fra forskjellige oppdagere.
Et sted i det nordlige Canada eller Sibir?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: fre jun 10, 2022 11:25 am
egilfinnbogason skrev: tor jun 09, 2022 2:03 pm Jeg får ta en jeg da, siden det ikke skjer noe her.

jeg skal til en stor halvøy som europeere lenge ble trodde var en øy. Kart som ble tegnet på 16-tallet avbildet denne som øy.
Den ble også avbildet som øy på en rekke kart i det 17. og 18. århundre, til tross for motstridende beviser fra forskjellige oppdagere.
Et sted i det nordlige Canada eller Sibir?
Du er ikke helt på jordet, men Canada er nærmere enn Sibir for å si det sånn.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:01 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 11:25 am
egilfinnbogason skrev: tor jun 09, 2022 2:03 pm Jeg får ta en jeg da, siden det ikke skjer noe her.

jeg skal til en stor halvøy som europeere lenge ble trodde var en øy. Kart som ble tegnet på 16-tallet avbildet denne som øy.
Den ble også avbildet som øy på en rekke kart i det 17. og 18. århundre, til tross for motstridende beviser fra forskjellige oppdagere.
Et sted i det nordlige Canada eller Sibir?
Du er ikke helt på jordet, men Canada er nærmere enn Sibir for å si det sånn.
Skal vi til Nova Scotia?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Kjetil-e skrev: fre jun 10, 2022 12:41 pm
egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:01 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 11:25 am

Et sted i det nordlige Canada eller Sibir?
Du er ikke helt på jordet, men Canada er nærmere enn Sibir for å si det sånn.
Skal vi til Nova Scotia?
Nei, dessverre.

Denne halvøyen har et navn som skulle tilsi den ligger i et annet land enn det den gjør.

boombis

Legg inn av boombis »

Newfoundland?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

boombis skrev: fre jun 10, 2022 12:46 pmNewfoundland?
Vi skal til et sted som ikke ligger langs Atlanterhavet

MentalM

Legg inn av MentalM »

Den tuppen i Mexico som går ut i Stillehavet sørover?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

MentalM skrev: fre jun 10, 2022 1:03 pm Den tuppen i Mexico som går ut i Stillehavet sørover?
Må nesten gi deg rett der, Baja Caleforina var i mange år en øy på kartene som ble tegnet av europeere. Ble kalt California island.
https://en.wikipedia.org/wiki/Island_of_California

Da er det din tur.

MentalM

Legg inn av MentalM »

egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 1:06 pm
MentalM skrev: fre jun 10, 2022 1:03 pm Den tuppen i Mexico som går ut i Stillehavet sørover?
Må nesten gi deg rett der, Baja Caleforina var i mange år en øy på kartene som ble tegnet av europeere. Ble kalt California island.
https://en.wikipedia.org/wiki/Island_of_California

Da er det din tur.
Visste ikke navnet 😁

MentalM

Legg inn av MentalM »

Siden vi er på mysterier.

Vi skal til et sted hvor noe spesielt skjedde i 2012. Noe som bekrefter noe som hadde skjedd tidligere i 1974. Hvorfor dette skjedde kan man skylde på noe som skjedde for over 200 år siden.

Området stedet ligger i har et navn som tilhører et helt annet sted på nesten motsatt side av kloden.

storpeder

Legg inn av storpeder »

egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:46 pm Denne halvøyen har et navn som skulle tilsi den ligger i et annet land enn det den gjør.
Californiahalvøya i Mexico.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

storpeder skrev: fre jun 10, 2022 1:26 pm
egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:46 pm Denne halvøyen har et navn som skulle tilsi den ligger i et annet land enn det den gjør.
Californiahalvøya i Mexico.
Det er 100% korrekt, men du var litt for sen

MentalM

Legg inn av MentalM »

MentalM skrev: fre jun 10, 2022 1:16 pm Siden vi er på mysterier.

Vi skal til et sted hvor noe spesielt skjedde i 2012. Noe som bekrefter noe som hadde skjedd tidligere i 1974. Hvorfor dette skjedde kan man skylde på noe som skjedde for over 200 år siden.

Området stedet ligger i har et navn som tilhører et helt annet sted på nesten motsatt side av kloden.
Skal legge til: man mistenker at årsaken til det som skjedde for 200 år siden var en undervannsvulkan sitt utbrudd

(ble muligens litt vagt den først)

boombis

Legg inn av boombis »

Så vi skal altså ikke til den franske revolusjonen?

storpeder

Legg inn av storpeder »

egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 1:40 pm
storpeder skrev: fre jun 10, 2022 1:26 pm
egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:46 pm Denne halvøyen har et navn som skulle tilsi den ligger i et annet land enn det den gjør.
Californiahalvøya i Mexico.
Det er 100% korrekt, men du var litt for sen
Her skjedde det visst mye i tråden på kort tid uten at jeg trykket F5 i mellomtiden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

MentalM skrev: fre jun 10, 2022 3:06 pm
MentalM skrev: fre jun 10, 2022 1:16 pm Siden vi er på mysterier.

Vi skal til et sted hvor noe spesielt skjedde i 2012. Noe som bekrefter noe som hadde skjedd tidligere i 1974. Hvorfor dette skjedde kan man skylde på noe som skjedde for over 200 år siden.

Området stedet ligger i har et navn som tilhører et helt annet sted på nesten motsatt side av kloden.
Skal legge til: man mistenker at årsaken til det som skjedde for 200 år siden var en undervannsvulkan sitt utbrudd

(ble muligens litt vagt den først)
Har dette noen forbindelse med "del lille istid" og 1816, året uten sommer?

MentalM

Legg inn av MentalM »

boombis skrev: fre jun 10, 2022 4:46 pm Så vi skal altså ikke til den franske revolusjonen?
Nei, men en fransk administrativ enhet er innblandet i 1974 hendelsen.
Sist redigert av MentalM den søn jun 12, 2022 1:06 pm, redigert 2 ganger totalt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Karatel skrev: søn jun 12, 2022 12:40 pm Har dette noen forbindelse med "del lille istid" og 1816, året uten sommer?
Nei, faktisk skal vi til et sted i verden som ofte er forbundet med varme.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

MentalM skrev: søn jun 12, 2022 1:04 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 12:40 pm Har dette noen forbindelse med "del lille istid" og 1816, året uten sommer?
Nei, faktisk skal vi til et sted i verden som ofte er forbundet med varme.
Den eneste spesielle hendelsen i et fransk territorium i 1974 som jeg vet om, er atombombesprengningen på Mururoa da radioaktiv støv drev mot Tahiti.

Men det får jeg ikke til å stemme med noen hendelse i 2012 og med undersjøiske vulkanutbrudd for 200 år siden, og med et navn som hører til på den andre siden av kloden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»