Hva er Faderens navn?

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Hva er Faderens navn?

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Vel, enhver kvinne må selv få bestemme hvem hun mener faren er. Ikke alltid blir hun trodd, men det er nå så. Når det gjelder Maria, Jesu mor, så kom hun tydeligvis i vanskeligheter når hun skulle fortelle Josef hvem faren var, for hun hadde ennå ikke ligget med ham, ifølge Skriften. Om Josef trodde på henne er uvisst, men så glad var han i henne at han lot nåde gå for rett.

I ettertid døper vi barna i Faderen, Sønnen og Den hellige ånds navn og gir barnet et navn. I de fleste tilfelle kjenner moren farens navn, men når det gjelder navnet som barnet døpes til, Faderen, blir det straks vanskeligere. Sønnens navn kjenner vi jo og Den hellige ånds navn kan vi anta er Talsmannen. Men hva er Faderens navn?

Da engelen Gabriel ble sendt av Gud til Maria for å fortelle henne at hun skulle bli med barn og føde en sønn, svarte hun at hun ikke visste hvordan det skulle gå til, for hun hadde ikke ligget med noen mann. Engelen beroliget henne med beskjed om at Den Høyestes kraft skulle overskygge henne.

Ettersom Gabriels navn betyr, Kraft gitt av Gud, er det vel nærliggende å tro at det var Gabriel selv som skulle overskygge henne. Riktignok står det skrevet at Maria ble lagt i dyp søvn før overskyggelsen overskygget henne, så vi må tro at hun ikke visste hva som hadde skjedd da hun våknet.

Kan vi trekke den konklusjonen av det ovenstående at Faderens navn er GABRIEL?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Jeg tror han heter Kjell-Jostein.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Rexwiller skrev: ons mai 25, 2022 1:55 pm Jeg tror han heter Kjell-Jostein.


Jo, Kjell er nok stein, men jeg tviler på at han er to tusen år gammel.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mai 25, 2022 12:28 pm Kan vi trekke den konklusjonen av det ovenstående at Faderens navn er GABRIEL?
Nei. Matteus 1:18 sier at hun ble med barn ved den hellige ånd.
Gabriel er ikke den hellige ånd.
Lukas 1:26 +++ forteller at Gabriel kom med beskjed om hva som skulle skje.
Gud overførte med sin ånd Jesus som en engel i himmelen til et menneskelig embryo i Maria.

Man kjenner til Joh 3:16 om at gud ga sin sønn osv.
I versene forut sier Jesus at han, menneskesønnen, har kommet ned fra himmelen (og at ingen da hadde steget opp).

Gabriel betyr: Gabriel, [strong] man of God [El] https://www.billmounce.com/greek-dictionary/gabriel
eller 'gud er min styrke' https://hebrew.jerusalemprayerteam.org/gabriel-angel/

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: tor mai 26, 2022 1:41 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons mai 25, 2022 12:28 pm Kan vi trekke den konklusjonen av det ovenstående at Faderens navn er GABRIEL?
Nei. Matteus 1:18 sier at hun ble med barn ved den hellige ånd.
Gabriel er ikke den hellige ånd.
Lukas 1:26 +++ forteller at Gabriel kom med beskjed om hva som skulle skje.
Gud overførte med sin ånd Jesus som en engel i himmelen til et menneskelig embryo i Maria.

Man kjenner til Joh 3:16 om at gud ga sin sønn osv.
I versene forut sier Jesus at han, menneskesønnen, har kommet ned fra himmelen (og at ingen da hadde steget opp).

Gabriel betyr: Gabriel, [strong] man of God [El] https://www.billmounce.com/greek-dictionary/gabriel
eller 'gud er min styrke' https://hebrew.jerusalemprayerteam.org/gabriel-angel/


Du skriver at Maria ble barn ved Den hellige ånd, at Gabriel ikke er Den hellige ånd og at Gud overførte med sin ånd som en engel i himmelen embryo i Maria.
Du for unnskylde meg her, return, for at jeg tør påstå at det er veldig mye som skurrer her. Ikke fordi du er uvitende, for det er du ikke, men fordi du ikke er blitt undervist riktig.
For å ta det første først. Hva er Den hellige ånd? I følge deg kan man bli gravid ved Den hellige ånd, ergo; Den hellige ånd har en penis? Videre skriver du at Gabriel ikke er Den hellige ånd. Hvordan vet du at Gabriel ikke har penis? Du skriver, som det står skrevet, at Gabriel kom med beskjed til Maria om hva som skulle skje. Hva skulle skje? Jo, ifølge deg skulle Gud overføre med sin ånd Jesus som en engel i himmelen til et menneskelig embryo i Maria. Er ikke det litt merkelig, return, at Gabriel skulle være tilstede ved denne inseminasjonen? Kunne ikke Gud bare la det skje uten at Gabriel absolutt skulle være tilstede?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 26, 2022 4:09 pm
Du skriver at Maria ble barn ved Den hellige ånd, at Gabriel ikke er Den hellige ånd og at Gud overførte med sin ånd som en engel i himmelen embryo i Maria.
Du for unnskylde meg her, return, for at jeg tør påstå at det er veldig mye som skurrer her. Ikke fordi du er uvitende, for det er du ikke, men fordi du ikke er blitt undervist riktig.
For å ta det første først. Hva er Den hellige ånd? I følge deg kan man bli gravid ved Den hellige ånd, ergo; Den hellige ånd har en penis? Videre skriver du at Gabriel ikke er Den hellige ånd. Hvordan vet du at Gabriel ikke har penis? Du skriver, som det står skrevet, at Gabriel kom med beskjed til Maria om hva som skulle skje. Hva skulle skje? Jo, ifølge deg skulle Gud overføre med sin ånd Jesus som en engel i himmelen til et menneskelig embryo i Maria. Er ikke det litt merkelig, return, at Gabriel skulle være tilstede ved denne inseminasjonen? Kunne ikke Gud bare la det skje uten at Gabriel absolutt skulle være tilstede?
Du kan se på det som assistert befruktning for å forstå poenget.
Gud overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) Jesu liv inn i Maria.

Teksten sier ikke annet om Gabriels rolle enn at han informerer henne om hva som skal skje.
Maria ville jo etter hvert ha merket at noe var skjedd når barnet vokste inne i henne.
Da kunne hun blitt redd fordi hun hadde jo ikke hatt omgang med noen (sovevoldtekt kunne man mistenkt i dag i en vanlig situasjon).
Og hva ville Josef ha trodd?


Se Lukas 1:38 hvor Maria sier at hun godtar det som skal skje.
Dette er viktig fordi Gud tvinger ingen, men her får hun da mulighet til å velge (og hun kaller seg tjenestekvinne).
Gabriel er ikke den hellige ånd, for Gabriel er engel, ikke engang sjefsengelen.
Hva er en engel?
"Aggelos "- betyr en som overbringer en melding, engelsk: messenger.
Engler kan også gjøre mye annet, men her ser vi hvor fint 'messenger' passer inn - Gabriel overbringer et viktig budskap.
Og hos Matteus leser vi at Josef også fikk besøk av en 'messenger' som ga ham beskjed om det aktuelle.
Gud sendte ofte engler med beskjeder til folk.

Så sies det at den høyeste skal overskygge i Lukas-evangeliet,.
"episkiazo" betyr å overskygge, og metaforisk å øve / ha innflytelse.
https://www.billmounce.com/greek-dictionary/episkiazo

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: tor mai 26, 2022 5:30 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 26, 2022 4:09 pm
Du skriver at Maria ble barn ved Den hellige ånd, at Gabriel ikke er Den hellige ånd og at Gud overførte med sin ånd som en engel i himmelen embryo i Maria.
Du for unnskylde meg her, return, for at jeg tør påstå at det er veldig mye som skurrer her. Ikke fordi du er uvitende, for det er du ikke, men fordi du ikke er blitt undervist riktig.
For å ta det første først. Hva er Den hellige ånd? I følge deg kan man bli gravid ved Den hellige ånd, ergo; Den hellige ånd har en penis? Videre skriver du at Gabriel ikke er Den hellige ånd. Hvordan vet du at Gabriel ikke har penis? Du skriver, som det står skrevet, at Gabriel kom med beskjed til Maria om hva som skulle skje. Hva skulle skje? Jo, ifølge deg skulle Gud overføre med sin ånd Jesus som en engel i himmelen til et menneskelig embryo i Maria. Er ikke det litt merkelig, return, at Gabriel skulle være tilstede ved denne inseminasjonen? Kunne ikke Gud bare la det skje uten at Gabriel absolutt skulle være tilstede?
Du kan se på det som assistert befruktning for å forstå poenget.
Gud overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) Jesu liv inn i Maria.

Teksten sier ikke annet om Gabriels rolle enn at han informerer henne om hva som skal skje.
Maria ville jo etter hvert ha merket at noe var skjedd når barnet vokste inne i henne.
Da kunne hun blitt redd fordi hun hadde jo ikke hatt omgang med noen (sovevoldtekt kunne man mistenkt i dag i en vanlig situasjon).
Og hva ville Josef ha trodd?
Se Lukas 1:38 hvor Maria sier at hun godtar det som skal skje.
Dette er viktig fordi Gud tvinger ingen, men her får hun da mulighet til å velge (og hun kaller seg tjenestekvinne).
Gabriel er ikke den hellige ånd, for Gabriel er engel, ikke engang sjefsengelen.
Hva er en engel?
"Aggelos "- betyr en som overbringer en melding, engelsk: messenger.
Engler kan også gjøre mye annet, men her ser vi hvor fint 'messenger' passer inn - Gabriel overbringer et viktig budskap.
Og hos Matteus leser vi at Josef også fikk besøk av en 'messenger' som ga ham beskjed om det aktuelle.
Gud sendte ofte engler med beskjeder til folk.

Så sies det at den høyeste skal overskygge i Lukas-evangeliet,.
"episkiazo" betyr å overskygge, og metaforisk å øve / ha innflytelse.
https://www.billmounce.com/greek-dictionary/episkiazo
Du skriver at vi kan se på det som skjedde mellom Maria og Gabriel som assistert befruktning, at Gud overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) liv inn i Maria.

Tydeligvis mener du altså at det foregikk noe høyst FYSISK mellom Gabriel og Maria. Så vidt jeg vet så er assistert befruktning det samme som fysisk inseminasjon av sæd inn i kvinnens livmor. Det betyr at Gabriel må ha hatt redskaper med seg i lommen da han besøkte Maria. Da må jeg nesten spørre deg om hvordan Gabriel fikk med seg disse fysiske redskapene. Er det: a) Gabriel lander med sitt himmelskip i nærheten av Nazareth og begir seg til fots til Marias bolig? b) Gud var også til stede og overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) liv inn i Maria?

For meg synes det som om det er to forskjellige befruktningsmetoder det opereres med. Kan du vennligst bestemme deg for hvilken?

Videre skriver du at Gabriels rolle var utelukkende å informere Maria om hva som skjedde, at Gabriel ikke er Den hellige ånd, at Josef også fikk overbrakt en beskjed om det som skjedde gjennom en engel og at å overskygge betyr å ha innflytelse.

Da må jeg spørre deg om hvorfor Gabriel tydeligvis var fysisk til stede. Kunne ikke Gud sendt engelen til Maria gjennom en drøm, som han gjorde med Josef? At Gabriel ikke ER Den hellige ånd er greit nok for meg, men han kan være BÆRER av Den hellige ånd, som er en hellig tanke, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Til sist vil jeg nevne at å overskygge kan like godt bety å ha samleie.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Faderens navn er Ole.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Lezah skrev: fre mai 27, 2022 11:12 am Faderens navn er Ole.
Lezah skrev: fre mai 27, 2022 11:12 am Faderens navn er Ole.

Hvem bryr seg vel om ha din far heter.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: fre mai 27, 2022 11:10 am
Du skriver at vi kan se på det som skjedde mellom Maria og Gabriel som assistert befruktning, at Gud overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) liv inn i Maria.

Tydeligvis mener du altså at det foregikk noe høyst FYSISK mellom Gabriel og Maria. Så vidt jeg vet så er assistert befruktning det samme som fysisk inseminasjon av sæd inn i kvinnens livmor. Det betyr at Gabriel må ha hatt redskaper med seg i lommen da han besøkte Maria. Da må jeg nesten spørre deg om hvordan Gabriel fikk med seg disse fysiske redskapene. Er det: a) Gabriel lander med sitt himmelskip i nærheten av Nazareth og begir seg til fots til Marias bolig? b) Gud var også til stede og overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) liv inn i Maria?

For meg synes det som om det er to forskjellige befruktningsmetoder det opereres med. Kan du vennligst bestemme deg for hvilken?

Videre skriver du at Gabriels rolle var utelukkende å informere Maria om hva som skjedde, at Gabriel ikke er Den hellige ånd, at Josef også fikk overbrakt en beskjed om det som skjedde gjennom en engel og at å overskygge betyr å ha innflytelse.

Da må jeg spørre deg om hvorfor Gabriel tydeligvis var fysisk til stede. Kunne ikke Gud sendt engelen til Maria gjennom en drøm, som han gjorde med Josef? At Gabriel ikke ER Den hellige ånd er greit nok for meg, men han kan være BÆRER av Den hellige ånd, som er en hellig tanke, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Til sist vil jeg nevne at å overskygge kan like godt bety å ha samleie.
(1) Assistert befruktning
Kvinnee A befruktes av donert sæd fra Mann B ved at operatør C poder det inn.
C kan være både mann eller kvinne.
B er far til avkommet som blir.

(2) (1) overført her.
A=Maria B=gud selv c= den hellige ånd, altså den virksomme kraften som ble benyttet.

(3) Din logikk tilsier at Gabriel er gud selv.
For det er den høyestes kraft som "overskygger".
Når kalte Jesus Gabriel for sin Gud eller Far?
Nei, han kalte Gud, altså Faderen, for sin far,

Du sier at Jesus i himmelen ble podet inn i Gabriel som senere ved et samleie overførte dette til Maria.
Det er det du sier.
Vel, det betyr at Maria hadde samleie med en skapning, og for det var det dødsstraff etter Guds egen Moselov.
Dette er ganske spesielt...to say the least.

(4) ad (3)
Kraft kommer fra verbet "dunamai" som sammenfattet betyr det vi på engelsk kaller for: ability (kunne, evne osv).
Hvem kan gi liv?
Det er Gud selv som kan det (Og Jesus har fått det når oppstandelsen skjer).

(5) Hvor for var Gabriel til stede og Josef fikk det bare ien drøm?
Det må du spørre Gud om.
Hvorfor hadde noen profeter drømmer, mens man andre ganger fikk besøk av en engel (også bare ved et budskap)?

(6) den hellige ånd er ingen tanke, men den virksomme kraften gud bruker til å gjennomføre ting og så videre.
Det er ganske stor forskjell på det.
Jeg har en tanke, og med et verktøy utfører jeg det jeg tenkte å ville gjennomføre.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: fre mai 27, 2022 4:50 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre mai 27, 2022 11:10 am
Du skriver at vi kan se på det som skjedde mellom Maria og Gabriel som assistert befruktning, at Gud overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) liv inn i Maria.

Tydeligvis mener du altså at det foregikk noe høyst FYSISK mellom Gabriel og Maria. Så vidt jeg vet så er assistert befruktning det samme som fysisk inseminasjon av sæd inn i kvinnens livmor. Det betyr at Gabriel må ha hatt redskaper med seg i lommen da han besøkte Maria. Da må jeg nesten spørre deg om hvordan Gabriel fikk med seg disse fysiske redskapene. Er det: a) Gabriel lander med sitt himmelskip i nærheten av Nazareth og begir seg til fots til Marias bolig? b) Gud var også til stede og overførte ved sin hellige ånd (altså sin virksomme kraft) liv inn i Maria?

For meg synes det som om det er to forskjellige befruktningsmetoder det opereres med. Kan du vennligst bestemme deg for hvilken?

Videre skriver du at Gabriels rolle var utelukkende å informere Maria om hva som skjedde, at Gabriel ikke er Den hellige ånd, at Josef også fikk overbrakt en beskjed om det som skjedde gjennom en engel og at å overskygge betyr å ha innflytelse.

Da må jeg spørre deg om hvorfor Gabriel tydeligvis var fysisk til stede. Kunne ikke Gud sendt engelen til Maria gjennom en drøm, som han gjorde med Josef? At Gabriel ikke ER Den hellige ånd er greit nok for meg, men han kan være BÆRER av Den hellige ånd, som er en hellig tanke, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Til sist vil jeg nevne at å overskygge kan like godt bety å ha samleie.
(1) Assistert befruktning
Kvinnee A befruktes av donert sæd fra Mann B ved at operatør C poder det inn.
C kan være både mann eller kvinne.
B er far til avkommet som blir.

(2) (1) overført her.
A=Maria B=gud selv c= den hellige ånd, altså den virksomme kraften som ble benyttet.

(3) Din logikk tilsier at Gabriel er gud selv.
For det er den høyestes kraft som "overskygger".
Når kalte Jesus Gabriel for sin Gud eller Far?
Nei, han kalte Gud, altså Faderen, for sin far,

Du sier at Jesus i himmelen ble podet inn i Gabriel som senere ved et samleie overførte dette til Maria.
Det er det du sier.
Vel, det betyr at Maria hadde samleie med en skapning, og for det var det dødsstraff etter Guds egen Moselov.
Dette er ganske spesielt...to say the least.

(4) ad (3)
Kraft kommer fra verbet "dunamai" som sammenfattet betyr det vi på engelsk kaller for: ability (kunne, evne osv).
Hvem kan gi liv?
Det er Gud selv som kan det (Og Jesus har fått det når oppstandelsen skjer).

(5) Hvor for var Gabriel til stede og Josef fikk det bare ien drøm?
Det må du spørre Gud om.
Hvorfor hadde noen profeter drømmer, mens man andre ganger fikk besøk av en engel (også bare ved et budskap)?

(6) den hellige ånd er ingen tanke, men den virksomme kraften gud bruker til å gjennomføre ting og så videre.
Det er ganske stor forskjell på det.
Jeg har en tanke, og med et verktøy utfører jeg det jeg tenkte å ville gjennomføre.


Du mener altså at Maria ble befruktet av donert sæd fra Gud selv, og at Den hellige ånd var den virksomme kraften som ble benyttet i den forbindelse, og at engelen Gabriel, som var tilstede under den assisterte befruktingen, ikke var assistenten, bare en budbringer som betraktet det hele.

Da lurer jeg på hvordan den gudsdonerte sæden kom inn i Marias livmor. a) Kom den flytende på en fjøl? Kom den gjennom air-post? Ettersom sæden tydeligvis var fysisk, hvordan klarte den å å trenge seg inn i Marias livmor uten hjelp fra en fysisk assistent? Hvis Den hellige ånd er den virksomme kraften, som foretok insemineringen, er en ånd, skal vi da tro at det var et spøkelse som håndterte instrumentene som måtte til for å gjennomføre operasjonen?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: lør mai 28, 2022 8:20 am Du mener altså at Maria ble befruktet av donert sæd fra Gud selv, og at Den hellige ånd var den virksomme kraften som ble benyttet i den forbindelse, og at engelen Gabriel, som var tilstede under den assisterte befruktingen, ikke var assistenten, bare en budbringer som betraktet det hele.

Da lurer jeg på hvordan den gudsdonerte sæden kom inn i Marias livmor. a) Kom den flytende på en fjøl? Kom den gjennom air-post? Ettersom sæden tydeligvis var fysisk, hvordan klarte den å å trenge seg inn i Marias livmor uten hjelp fra en fysisk assistent? Hvis Den hellige ånd er den virksomme kraften, som foretok insemineringen, er en ånd, skal vi da tro at det var et spøkelse som håndterte instrumentene som måtte til for å gjennomføre operasjonen?
Sæd står da for en illustrasjon på det.
Ved en vanlig befruktning smelter jo en sædcelle og en eggcelle sammen til zygoten hvor i DNA i sistnevnte da er nedskrevet.

Hvordan Gud konkret gjorde det ved å overføre Jesu liv fra himmelen til Maria forstår ingen av oss fullt ut.
Se på 1.Mosebok 1 hvor det sies at Guds ånd svevde over vannene, jorden var øde og det var bekmørkt.
Så sier Gud: Bli lys...Vi forstår heller ikke nøyaktig hvordan dette foregikk.

Litt mer om Gabriel vs den andre engelen.
Maria ble utvalgt av Gud sier Gabriel, men som et menneske med fri vilje kunne hun sagt nei.
Hun gis jo derfor den muligheten (dette er den ene siden av saken=.
Josef får beskjed om hva som har hendt, så kan han handle deretter, men kan ikke gjøre noe med det som var hendt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»