Team Uno-(se)X

Svar
george_hincapie

Re: Team Uno-(se)X

Legg inn av george_hincapie »

Samtidig så er det kun poengene til de 10 beste rytterne på laget som teller, så man trenger ikke mange spurtere.

Nå har Halvorsen ikke klart å involvere seg i spurter i år, men hvis han finner formen og leverer omtrent som i fjor (da tok han cirka 330 UCI-poeng) så er han god nok til å være sånn «B-nivå spurter».
Man bør gjerne ha en til som kan spurte om topp 5-plasseringer i se mindre klassikerne, men jeg tenker egentlig at Wærenskjold kan være god nok til en slik rolle allerede.

Så i realiteten er det kun THJ, Tiller, Træen, Charmig og 6 ryttere til som teller (AHJ om han finner formen, Halvorsen, Resell, Wærenskjold og kanskje Hulgaard/Gregaard?).

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Denne gav jo for øvrig en fin oversikt over hvordan det ser ut med tanke på WT-status.

Er jo ikke så veldig mange lag som er virkelig gode. Det er 4 lag som i mine øyne er ganske overlegne, og mer enn denne statistikken skulle tilsi. Så kommer kanskje Bora og Bahrain i et mellomsjikt før en haug med lag er sånn midt på treet. Så et bunnsjikt med bl.a. Cofidis, IRT, Lotto og nå også Astana som er betydelig svekket fra i fjor.

Bilde

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Teksten nederst på det bildet er ganske dyster lesning. Det betyr at UnoX trenger at 3-4 lag må gå under dersom de skal bli World Tour-lag før 2026…

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Topp 20 er viktigst da. Da får man autoinvite til alt av WT-ritt. Kan godt være at Astana går dukken i år (forhåpentligvis). Da er man bare én plass bak topp 20.

Forøvrig så synes jeg Uno har samme stigning som det Arkea og Alpecin har hatt tidligere, så jeg ser ikke helt håpløst på det. Spesielt i kombinasjon med andre lag på vei ned (DSM, Israel). Men med mindre noe spesielt skjer så får de ikke WT-lisens med det første.

Går vel an å håpe på noe slikt:

2023 - Tour-invite, alle vårklassikere og alle monumenter. 3-5 ukesritt på WT-nivå. Om feks Astana folder (ikke helt usannsynlig) så vil de være det 3. beste PCT-laget og få autoinvite til alle endagsritt på WT-nivå.
2024 - Topp 20 på rankingen og autoinvite til alt av WT-ritt.
2025 - WT

Hadde vært en fin utvikling.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kikket litt på rankingpoeng og rankingsystemet. Måten det er uformet på er iallfall noe merkelig og kan gi snåle utslag. For det første er f.eks Tour down Under like høyt verdsatt som PN, TA, Criterium Dauphine og monumentene når det gjelder poeng og høyere enn blant annet Baskerland rundt. Videre er de to rittene i Canada like høyt verdsatt som monumentene og høyere enn GW, FW og Classica San Sebastian.

Og i dagens sykkelsport vil jo de største lagene og spesielt ryttere fra de 4 store dominere de aller fleste av de største rittene. Om et lag enten da et eksisterende WT-lag ligger litt dårlig an, eller at et lag ønsker å slå seg inn på EWT slik som Uno-X, tror jeg det heller lønner seg å satse maks på de minste WT-rittene og de største ikke WT-rittene, spesielt de mange små endagersrittene i ProSeries enn å satse maks med sitt beste mannskap i Grand Tours og monumenter.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Ser Haugland har uttalt at de ønsker at Uno X skal bli et av verdens beste klassikerlag. Regner med at han ikke bare slenger ut slikt på måfå. RvV viste igjen at klassikerlaget er tynt.

Sett i lys av Haugland sine ord så bør det være ganske åpenbart at laget skal forsterkes. Håper de klarer å hente Kristoffer og Amund til neste år, noe som burde være realistisk. Jackpot hadde vært disse to+ Søren Kragh Andersen.

Da kunne de ha stilt med noe ala dette neste år

Kristoffer
Tiller
Skaarseth
Ressell
Amund GJ
Søren Kragh Andersen
Wærenskjold

Da begynner vi å snakke klassikerlag som kan sitte med flere ryttere inn i finalene og sørge for stabile toppresultater.

dorian

Legg inn av dorian »

De kunne også starte med å ikke velte ut i grøfta i finalen av Flandern, det hadde hjulpet mye på resultatene.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Jeg tror ikke Kristoff går til Uno-X.
Om han hadde ønsket å kjøre i Uno-X hadde han kommet allerede før denne sesongen tror jeg. Nå levererer han såpass bra at han sikkert får tilbud om en sesong til i Wanty, så da blir han nok værende der. I tillegg må vi huske at Kristoff tross alt er medeier i Team Coop og en viktig mann der. Dersom Kristoff går til Uno-X (som tilhører Reitangruppen), så tror jeg Team Coop ryker.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Noen kommende stjerner å følge med på Instagram? Helst ikke de eldre og etablerte som kun har et par sesonger igjen

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Mads Pedersen til Uno? Ville vært en syk signering og en bankers TdF-invite (+ haugevis av WT-ritt) til neste år. Ville vært en bedre signering enn Kristoffer.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: lør mai 28, 2022 2:03 pm Mads Pedersen til Uno? Ville vært en syk signering og en bankers TdF-invite (+ haugevis av WT-ritt) til neste år. Ville vært en bedre signering enn Kristoffer.
Det ville vel ikke endret så mye med tanke på TdF? De vil vel fremdeles prioritere de franske lagene (forståelig nok).

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: søn mai 29, 2022 5:34 pm
Trehjulssykkel skrev: lør mai 28, 2022 2:03 pm Mads Pedersen til Uno? Ville vært en syk signering og en bankers TdF-invite (+ haugevis av WT-ritt) til neste år. Ville vært en bedre signering enn Kristoffer.
Det ville vel ikke endret så mye med tanke på TdF? De vil vel fremdeles prioritere de franske lagene (forståelig nok).
Det kommer nok til et punkt der Uno X ikke kan utelates. I år tror jeg det var rimelig 50/50 mellom BB og Uno. Med Mads Pedersen og THJ som trekkplaster så har jeg vanskelig for å tro at de vil bli utelatt, det ville blitt for dumt og ASO ville fått mye kritikk.

Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: søn mai 29, 2022 9:14 pm Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.
Om Uno X faktisk hadde vært mye bedre enn BB så hadde det blitt mer diskusjon, men sånn er det jo ikke. De har en alt for tynn stall, presterer overhodet ikke i spurtene, og det er lite som skiller dem fra BB og andre lag på det nivået på UCI World Ranking. Senest i går tok BB andreplassen i GP Marcel Klint, mens Uno X så vidt klarte å få en en mann i topp 20. Prestasjonene til "b-laget" de siste to årene, f. eks. i den franske cupen, har jo vært fullstendig begredelig (og da har jeg ikke glemt Idar Andersens seier nå nylig).

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trehjulssykkel skrev: lør mai 28, 2022 2:03 pm Mads Pedersen til Uno? Ville vært en syk signering og en bankers TdF-invite (+ haugevis av WT-ritt) til neste år. Ville vært en bedre signering enn Kristoffer.
Hvor kommer dette ryktet fra?

Ville jo vært en strålende signering, men lurer på hvor realistisk det er. Trodde SKA fra et meget dysfunksjonelt DSM var det beste de kunne fått til.

Uansett må de jo fokusere satsingen om de ønsker å bli et WT-lag snart. Dagens regler og ikke minst poengsystem favoriserer jo kraftig de som har gode sprintere og etapperyttere som kan vinne mindre endagersritt og etapperitt. En topp sprinter og en meget god temporytter som kunne vunnet typiske flate 5-dagersritt med en enkelt tempo kunne gitt dem langt flere poeng enn habile endagers- og sammenlagtryttere som kunne gitt dem topp 10-plasseringer i større endagersritt og enukersritt.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: man mai 30, 2022 9:32 am Hvor kommer dette ryktet fra?
Intervju med TV2: https://www.tv2.no/sport/14826003/
Tror han bare ville skryte av Uno-X, jeg kan aldri tenke meg at han signerer for dem.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: man mai 30, 2022 2:03 pm Tror han bare ville skryte av Uno-X, jeg kan aldri tenke meg at han signerer for dem.
Ok. Jeg tviler også på det om ikke Uno plutselig har fått tak i langt mer midler.

Det skal bli interessant å se hva som skjer i tiden fremover. Det viktigste er jo om de faktisk har tenkt å bli et WT-lag, og hvordan det vil påvirke nysigneringer til neste år? Eller om de heller synes det er nok å være et PT-lag med invitasjoner, og evt spisse troppen og satsingen slik at de får invitasjoner til enda flere ritt. Samt om de fortsetter den rene norsk-danske satsingen, eller om de i mindre eller større grad vil fravike denne.

På en måte håper jeg nesten ikke de satser på å bli WT-lag heller for jeg tror det kan føre til at de vil/må hente ryttertyper jeg ikke liker. Og kanskje i for stor grad droppe satsingen på primært skandinaviske ryttere. Jeg tror ikke de ville hentet inn masse utlendinger, men om det skal komme noen ser jeg helst at det er i en spisset satsing rettet primært mot endagersritt og deretter evt sammenlagtritt på litt lengre sikt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: man mai 30, 2022 9:20 am
Trehjulssykkel skrev: søn mai 29, 2022 9:14 pm Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.
Om Uno X faktisk hadde vært mye bedre enn BB så hadde det blitt mer diskusjon, men sånn er det jo ikke. De har en alt for tynn stall, presterer overhodet ikke i spurtene, og det er lite som skiller dem fra BB og andre lag på det nivået på UCI World Ranking. Senest i går tok BB andreplassen i GP Marcel Klint, mens Uno X så vidt klarte å få en en mann i topp 20. Prestasjonene til "b-laget" de siste to årene, f. eks. i den franske cupen, har jo vært fullstendig begredelig (og da har jeg ikke glemt Idar Andersens seier nå nylig).
Nja, Uno-X er nok egentlig ganske klart bedre enn BB.

Uno-X har for eksempel vunnet 6 seiere i år (1 x .Pro, 4 x .1 og 1 x .2) mot BBs 3 (1 x .1 og 2 x .2) og med klart høyere rangering på seierne. For eksempel 2 av seierne til BB kom i Alpes Isère Tour, ett ritt der både Jumbo, Alpecin, FdJ, Israel, Ag2r, DSM og Uno-X var til stede. Med utviklingslagene sine! Altså seiere i ett fryktelig lite imponerende startfelt. Den siste seieren kom i Rwanda der kun Israel av WT-lagene var til stede. Sammenlignbare med de tre seierene til Uno-X i Tyrkia, men Uno-X har også 3 seiere i sterke startfelt (9 WT-lag i Besseges, 7 WT-lag i Oman og 4 WT-lag i Boucles de l'Aulne)

På UCI-rankingen har Uno-X har Uno-X kjørt inn 1553 poeng mot BBs 1308, noe som altså er ca 20% mer.
På World Tour nivå i år har Uno-X har hatt 2 ryttere topp 10 i Katalonia og Tiller nummer 6 i Omloop. BB har en 2.plass på en bruddetappe i Paris-Nice og deretter en 12. plass i Frankfurt på World Tour-nivå.

Jeg er helt enig i at "B-laget" til Uno-X har skuffet (spesielt Halvorsen og Larsen), men de er neppe noe svakere enn "B-laget" til BB. Og A-laget til Uno-X har prestert klart bedre enn A-laget til BB i år.

Om Uno-X hadde stilt i Touren med THJ, Træen, Gregaard, Eg, Tiller, Skaarseth, Charmig og AHJ/Andersen så tror jeg de hadde gjort det bedre enn det BB kommer til å gjøre nå i sommer.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: man mai 30, 2022 2:36 pm Nja, Uno-X er nok egentlig ganske klart bedre enn BB.

Uno-X har for eksempel vunnet 6 seiere i år (1 x .Pro, 4 x .1 og 1 x .2) mot BBs 3 (1 x .1 og 2 x .2) og med klart høyere rangering på seierne. For eksempel 2 av seierne til BB kom i Alpes Isère Tour, ett ritt der både Jumbo, Alpecin, FdJ, Israel, Ag2r, DSM og Uno-X var til stede. Med utviklingslagene sine! Altså seiere i ett fryktelig lite imponerende startfelt. Den siste seieren kom i Rwanda der kun Israel av WT-lagene var til stede. Sammenlignbare med de tre seierene til Uno-X i Tyrkia, men Uno-X har også 3 seiere i sterke startfelt (9 WT-lag i Besseges, 7 WT-lag i Oman og 4 WT-lag i Boucles de l'Aulne)

På UCI-rankingen har Uno-X har Uno-X kjørt inn 1553 poeng mot BBs 1308, noe som altså er ca 20% mer.
På World Tour nivå i år har Uno-X har hatt 2 ryttere topp 10 i Katalonia og Tiller nummer 6 i Omloop. BB har en 2.plass på en bruddetappe i Paris-Nice og deretter en 12. plass i Frankfurt på World Tour-nivå.

Jeg er helt enig i at "B-laget" til Uno-X har skuffet (spesielt Halvorsen og Larsen), men de er neppe noe svakere enn "B-laget" til BB. Og A-laget til Uno-X har prestert klart bedre enn A-laget til BB i år.

Om Uno-X hadde stilt i Touren med THJ, Træen, Gregaard, Eg, Tiller, Skaarseth, Charmig og AHJ/Andersen så tror jeg de hadde gjort det bedre enn det BB kommer til å gjøre nå i sommer.
Selvfølgelig er de bedre enn BB, poenget er at de ikke er så mye bedre at de automatisk bør foretrekkes til TdF. Uno-X er svært langt unna å være kvaliserte mtp sportslige kvaliteter, og da har BB helt klart en større verdi for ASO. Må de velge mellom et norsk lag med en topp 20-kandidat og et fransk lag som leverer varene som de gjorde i fjor, så er ikke valget veldig vanskelig.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: man mai 30, 2022 9:20 am
Trehjulssykkel skrev: søn mai 29, 2022 9:14 pm Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.
Om Uno X faktisk hadde vært mye bedre enn BB så hadde det blitt mer diskusjon, men sånn er det jo ikke. De har en alt for tynn stall, presterer overhodet ikke i spurtene, og det er lite som skiller dem fra BB og andre lag på det nivået på UCI World Ranking. Senest i går tok BB andreplassen i GP Marcel Klint, mens Uno X så vidt klarte å få en en mann i topp 20. Prestasjonene til "b-laget" de siste to årene, f. eks. i den franske cupen, har jo vært fullstendig begredelig (og da har jeg ikke glemt Idar Andersens seier nå nylig).
Tynn stall i forhold til hva? Jeg snakker sammenlignet med BB, som har enda mindre å by på hvis du sammenligner alle rytterne.

Det er ingen tvil om at Uno X er et mye bedre (toppet) lag enn BB. Slik Uno X kjørte i Katalonia er noe vi aldri kommer til å se fra BB med to stykker topp 10.

Det samme med Tour of Norway, jeg har sett noen av de mindre franske rittene og jeg har fortsatt til gode å se noen som helst form for dominant lagkjøring fra BB slik Uno X nettopp har vist.

Uno X er overlegne i antall seire også, 1 vs 5.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: man mai 30, 2022 7:25 pm
george_hincapie skrev: man mai 30, 2022 2:36 pm Nja, Uno-X er nok egentlig ganske klart bedre enn BB.

Uno-X har for eksempel vunnet 6 seiere i år (1 x .Pro, 4 x .1 og 1 x .2) mot BBs 3 (1 x .1 og 2 x .2) og med klart høyere rangering på seierne. For eksempel 2 av seierne til BB kom i Alpes Isère Tour, ett ritt der både Jumbo, Alpecin, FdJ, Israel, Ag2r, DSM og Uno-X var til stede. Med utviklingslagene sine! Altså seiere i ett fryktelig lite imponerende startfelt. Den siste seieren kom i Rwanda der kun Israel av WT-lagene var til stede. Sammenlignbare med de tre seierene til Uno-X i Tyrkia, men Uno-X har også 3 seiere i sterke startfelt (9 WT-lag i Besseges, 7 WT-lag i Oman og 4 WT-lag i Boucles de l'Aulne)

På UCI-rankingen har Uno-X har Uno-X kjørt inn 1553 poeng mot BBs 1308, noe som altså er ca 20% mer.
På World Tour nivå i år har Uno-X har hatt 2 ryttere topp 10 i Katalonia og Tiller nummer 6 i Omloop. BB har en 2.plass på en bruddetappe i Paris-Nice og deretter en 12. plass i Frankfurt på World Tour-nivå.

Jeg er helt enig i at "B-laget" til Uno-X har skuffet (spesielt Halvorsen og Larsen), men de er neppe noe svakere enn "B-laget" til BB. Og A-laget til Uno-X har prestert klart bedre enn A-laget til BB i år.

Om Uno-X hadde stilt i Touren med THJ, Træen, Gregaard, Eg, Tiller, Skaarseth, Charmig og AHJ/Andersen så tror jeg de hadde gjort det bedre enn det BB kommer til å gjøre nå i sommer.
Selvfølgelig er de bedre enn BB, poenget er at de ikke er så mye bedre at de automatisk bør foretrekkes til TdF. Uno-X er svært langt unna å være kvaliserte mtp sportslige kvaliteter, og da har BB helt klart en større verdi for ASO. Må de velge mellom et norsk lag med en topp 20-kandidat og et fransk lag som leverer varene som de gjorde i fjor, så er ikke valget veldig vanskelig.
"Svært langt unno å være kvalifisert mtp sportslige kvalitetet"

Da begynner jeg å lure på hva du legger til grunn for sportslige kvaliteter. BB sin eneste kvalitet er å være franske. Å kaste seg med noen håpløse brudd hadde til og med Novo Nordisk klart.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: man mai 30, 2022 7:52 pm "Svært langt unno å være kvalifisert mtp sportslige kvalitetet"

Da begynner jeg å lure på hva du legger til grunn for sportslige kvaliteter. BB sin eneste kvalitet er å være franske. Å kaste seg med noen håpløse brudd hadde til og med Novo Nordisk klart.
Sportslige kvaliteter i form av å havne høyt nok opp på World Ranking. Jeg sier ikke at de er dårlige, men de er jo ikke i nærheten av å være der.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: man mai 30, 2022 8:53 pm
Trehjulssykkel skrev: man mai 30, 2022 7:52 pm "Svært langt unno å være kvalifisert mtp sportslige kvalitetet"

Da begynner jeg å lure på hva du legger til grunn for sportslige kvaliteter. BB sin eneste kvalitet er å være franske. Å kaste seg med noen håpløse brudd hadde til og med Novo Nordisk klart.
Sportslige kvaliteter i form av å havne høyt nok opp på World Ranking. Jeg sier ikke at de er dårlige, men de er jo ikke i nærheten av å være der.
Hvordan kan du mene at Uno-X ikke er i «nærheten av å være der» når det gjelder World Ranking.
Det er 22 lag invitert til Touren. Uno-X er nummer 22 på den løpende rankingen 2020-2022 og nummer 20 hvis vi kun ser på årets poengfangst.

Rent sportslig er de dermed innenfor å være kvalifisert. Man kan argumentere for at BB er franske og dermed fortjener å gå foran, men man kan IKKE argumentere for at Uno-X sportslig sett ikke er kvalifisert for å være blant de 22 Tour-lagene.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: man mai 30, 2022 11:05 pm Hvordan kan du mene at Uno-X ikke er i «nærheten av å være der» når det gjelder World Ranking.
Det er 22 lag invitert til Touren. Uno-X er nummer 22 på den løpende rankingen 2020-2022 og nummer 20 hvis vi kun ser på årets poengfangst.

Rent sportslig er de dermed innenfor å være kvalifisert. Man kan argumentere for at BB er franske og dermed fortjener å gå foran, men man kan IKKE argumentere for at Uno-X sportslig sett ikke er kvalifisert for å være blant de 22 Tour-lagene.
Vi kan vel utelukke at de havner i topp 18 og blir WT-lag neste år. Så da er spørsmålet om de blir topp to pro-lag. Er det realistisk? I år var det Arkea og AlpecinFenix som kvalifiserte seg, og jeg vil påstå at Uno-X er langt unna å være på samme nivå.

Når jeg sier de ikke er sportslig kvalifisert så er det bare UCI-reglene jeg mener. Selvfølgelig er jeg enig i at de realistisk sett kan være blant de 22 beste lagene, og at de er mer enn gode nok til å være med. Men det holder jo ikke, så lenge de to siste plassene går til wildcards.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Diskusjonen her gikk ikke på om Uno X er gode nok til å bli WT eller ikke, men om de er mer eller mindre kvalifiserte til å være med i Touren sammenlignet med BB. Arkea og de andre PCT og WT-lagene er irrelevant i denne diskusjonen.

Uno X er bedre enn BB på de objektive kriteriene (UCI poeng, antall seire, topplasseringer på WT-nivå), samt de mer subjektive kriteriene (er med på å skape ritt og kjøre offensivt, sykkelprofiler ala THJ for å nevne noe).

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: tir mai 31, 2022 12:24 pm Diskusjonen her gikk ikke på om Uno X er gode nok til å bli WT eller ikke, men om de er mer eller mindre kvalifiserte til å være med i Touren sammenlignet med BB. Arkea og de andre PCT og WT-lagene er irrelevant i denne diskusjonen.

Uno X er bedre enn BB på de objektive kriteriene (UCI poeng, antall seire, topplasseringer på WT-nivå), samt de mer subjektive kriteriene (er med på å skape ritt og kjøre offensivt, sykkelprofiler ala THJ for å nevne noe).
Ingen er vel uenig i at de er gode nok, og jeg vil selvfølgelig mye, mye heller ha dem med enn BB. Men for ASO er Uno-X åpenbart ikke bedre mtp de subjektive kriteriene. Den kjøringen BB viste frem i fjor er definitivt mer verdt for dem enn hva de enn forventer av Uno-X. Og i Frankrike vil jeg nok tro at Bonnamour er en mye viktigere profil enn THJ.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

At kriteriene for ASO er i favør BB er det ingen tvil om. Men de har tidligere droppet franske lag for utenlandske (sist med Wanty da de var PCT), så ASO er heldigvis ikke helt rigide.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

AHJ ute av Dauphine med corona

dorian

Legg inn av dorian »

Sodajr skrev: tor jun 02, 2022 9:29 pm AHJ ute av Dauphine med corona
Han har virkelig hatt en del motgang i år. Det var tydeligvis mange som ble smittet under Tour of Norway, håper virkelig resten av Uno-X laget har sluppet unna.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Liten oppdatering med tanke på overganger.

I følge PCS har følgende 21 ryttere kontrakt med Uno-X for 2023:
1 ANDERSEN Idar
2 CHARMIG Anthon
3 DVERSNES Fredrik
4 EG Niklas
5 GREGAARD Jonas
6 GUDMESTAD Tord
7 HALVORSEN Kristoffer
8 HANSEN Lasse Norman
9 HINDSGAUL Jacob
10 HOLTER Ådne
11 JOHANNESSEN Anders Halland
12 JOHANNESSEN Tobias Halland
13 LARSEN Niklas
14 LEVY William Blume
15 RESELL Erik Nordsæter
16 SANDER HANSEN Marcus (Dare 2022)
17 SKAARSETH Anders
18 TILLER Rasmus
19 TRÆEN Torstein
20 WÆRENSKJOLD Søren
21 FREDHEIM Stian (Dare 2022)

Det betyr at følgende ryttere i årets stall ikke har kontrakt for neste sesong:
Jonas Abrahamsen
Erlend Blikra
Morten Hulgaard
Kristian Kulset
Sindre Kulset
Lars Saugstad
Iver Skaarseth
Torjus Sleen
Martin Urianstad
Syver Wærsted

Av disse 10 mente jeg i mars at det var helt opplagt at man prøver å få med Hulgaard videre. Han har ikke vist seg særlig frem enda i år, men bør ligge godt an uansett.
Torjus Sleen gjorde en glimrende innsats i Katalonia og har gjort det veldig bra også i Dauphine nå. Han er en rytter som ikke bidrar med resultat selv og man kan ikke ha for mange slike ryttere, men nå er det to etapperitt på rad på WT-nivå der han har prestert bra som hjelper, så jeg vil definitivt ha med han videre.

Så mener jeg det er på tide å ta litt tøffe valg og etter årets sesong er det riktig å takke av Kristian Kulset og Iver Skaarseth. Det kan godt hende de er kjempeviktige ryttere for gruppen sosialt og sånn, men da får de hoppe inn i støtteapparatet i stedet. De har (dessverre) ikke vist seg å være gode nok for det nivået Uno-X er på nå. Det frister å sette Wærsted, Saugstad, Sindre Kulset og Abrahamsen også i denne kategorien, men de er nok litt bedre ryttere. Urianstad og Blikra er jeg usikre på hvor jeg vil plassere, men de er i grenseland de også. Spesielt Blikra som er 25 år bør levere flere topp 10 plasseringer i massespurter fremover om han skal få fornyet tillit).

Av disse 10 kan man fort stå igjen med at kun 2-3 stykker får fornyet kontrakten, men jeg tipper 5 (Hulgaard, Sleen, Urianstad, Abrahamsen og Sindre Kulset). Da er man oppe på 26 ryttere.

Fra Dare er det bekreftet at Marcus Sander Hansen og Stian Fredheim skal flyttes opp til hovedlaget neste sesong. De tre neste på listen er Sakarias Koller Løland som er født i 2001 og den danske duoen Dalby og Bevort som er født i 2003. Koller Løland kan være aktuell, mens de to danskene er såpass unge at de fint kan kjøre i Dare også neste sesong.

Så da har man 4 plasser igjen (evt 3 om man velger å flytte opp Løland også allerede) til å hente kvalitet utenfra.
Det har gått rykter om Mads Pedersen, men det er urealistisk.
Mattias Skjelmose hadde vært en drømmesignering, men også urealistisk.
Det har vært snakket om Kristoff, men jeg tror hans førstevalg er å bli værende i Wanty.
Søren Kragh Andersen hadde vært en drømmesignering, men det virker til å være veldig lite rykter om han og dermed er det kanskje ingen grunn til å forvente at det skal skje.
En annen potensiell drømmesignering er Mikkel Bjerg, men han har nok veldig fin lønn i UAE og er neppe interessert i å gå ned på Pro-nivå.
Andreas Kron tror jeg også er uaktuell, men for en signering det hadde vært.

Av dansker er det egentlig 3 ryttere jeg ser på som realistiske:
- Alexander Kamp (egentlig uspektakulær, men ble nummer 5 i Amstel)
- Casper Pedersen (solid rytter, men ikke særlig med resultater i år)
- Andreas Stokbro (kjempesesong i Team Coop nå og har erfaring fra WT)

Carl Fredrik Hagen og Amund Grøndahl Jansen kan være gode kandidater, jeg tror det er fint med litt rutine i gjengen også. Hagen en av få danske / norske ryttere som er tilgjengelig som har brukbare klatreferdigheter og kan ta en viktig hjelperolle rundt THJ.

Så hvisman får inn 2-3 stykker av de 5 sistnevnte tror jeg man må konkludere med ett bra overgangsvindu. Får man Kristoff også er det helt enormt. Kommer Kristoff må det også komme inn en mann som kan brukes i opptrekksfasen. Amund har jo litt erfaring, men det burde nok være en rytter mellom Amund og Kristoff i ett opptrekk.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Burde vel helst få inn minst én stor signering hvis de har ambisjoner om WT. Leste tidligere at Sykkelsjefen har klokketro på sin måte å utvikle ryttere på, men det kan kun ta laget så så langt. Da blir det veldig mye press på ryttere som Tiller og THJ, og på resten av de unge rytterne om å ta store steg. Men det kan jo hende det var noe han sa som spill for galleriet.

Ryttere fra "nest øverste hylle" som Calle og Amund kommer ikke til å samle noe mer poeng enn de rytterne som er der i dag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»