Langrennssesongen 2022/23

Svar
lund

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: tir mai 31, 2022 8:45 am Når det gjelder Svahn er det forståelig at hun forlater landslaget etter den elendige oppfølgingen og behandlingen hun har fått for skulderskaden sin.

Fullt mulig Frida Karlsson også er misfornøyd med oppfølgingen fra landslaget. Hun klarte vel å gå på en høyde/treningssmell både på høsten i fjor og før OL.

Dahlqvist stod vel også over en høydesamling på høsten i fjor, men det tror jeg i større grad var for å toppe formen til sesongstarten og sikre OL-plassen. Klarer ikke helt forstå hvorfor hun skal ha noen grunn til å stå utenfor landslaget.
Er jo bestisen til Frida Karlsson. Ligger nok noe der.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

lund skrev: tir mai 31, 2022 9:05 am
Karlsson og Svahn? Herlig duo......

Hadde de vært norske er det noen som virkelig hadde elsket disse for å være cocky og "unorske2.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

lund skrev: tir mai 31, 2022 9:05 am
tartaglia2 skrev: tir mai 31, 2022 8:45 am Når det gjelder Svahn er det forståelig at hun forlater landslaget etter den elendige oppfølgingen og behandlingen hun har fått for skulderskaden sin.

Fullt mulig Frida Karlsson også er misfornøyd med oppfølgingen fra landslaget. Hun klarte vel å gå på en høyde/treningssmell både på høsten i fjor og før OL.

Dahlqvist stod vel også over en høydesamling på høsten i fjor, men det tror jeg i større grad var for å toppe formen til sesongstarten og sikre OL-plassen. Klarer ikke helt forstå hvorfor hun skal ha noen grunn til å stå utenfor landslaget.
Er jo bestisen til Frida Karlsson. Ligger nok noe der.
I følge Dahlqvist er dette to helt separate avgjørelser. Så kan man tro hva man vil om det.

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: tir mai 31, 2022 9:06 am
lund skrev: tir mai 31, 2022 9:05 am
Karlsson og Svahn? Herlig duo......

Hadde de vært norske er det noen som virkelig hadde elsket disse for å være cocky og "unorske2.
Karlsson og Dahlqvist.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

lund skrev: tir mai 31, 2022 9:05 am Er jo bestisen til Frida Karlsson. Ligger nok noe der.
Vil også tro det først og fremst handler om utenomsportslige årsaker for Dahlqvist. Klarer hvertfall ikke helt se at hun skal ha noen grunn til å tro til å være misfornøyd med opplegget hun har hatt på landslaget. Ut fra resultatene og progresjonen hun har hatt de siste årene tyder alt på at hun har hatt stor nytte av å være på landslaget.

Er litt annerledes for Svahn og Karlsson som tross alt har hatt nok problemer de siste sesongene til at en sesong utenfor landslaget kan friste. For Svahns del tror jeg det er riktig beslutning, men når det gjelder Frida tror jeg problemene hun har hatt i stor grad skyldes henne selv og at hun vil tape på å stå utenfor landslaget.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »


Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Dametrenerne blir altså Sjur Ole Svarstad og Stig Rune Kveen, ønsker de lykke til, det trenger de...

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

sertono skrev: ons jun 01, 2022 9:50 am Dametrenerne blir altså Sjur Ole Svarstad og Stig Rune Kveen, ønsker de lykke til, det trenger de...
Rimelig vanskelig jobb. De skal se om de får mest mulig ut av veteranene Weng og Haga (og evt Østberg) slik at vi kan få noen bra prestasjoner de kommende årene og disse kan fungere som ledere for de yngre på laget. Deretter skal de prøve å utvikle noen av de i utgangspunktet ikke så veldig store talentene født midt på 90-tallet og gjøre til de noe mer enn topp 10-15 løpere i verden. Og så skal de utvikle de store talentene født på 2000-tallet til å bli toppløpere frem mot VM på hjemmebane i 2025. De må lykkes temmelig bra på minst to av disse punktene om vi ikke skal få noen veldig magre år i norsk kvinnelangrenn de neste 3-4 årene.

JuliaLang

Legg inn av JuliaLang »

Gleder folk seg til Skiting?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

JuliaLang skrev: lør jun 04, 2022 6:53 am Gleder folk seg til Skiting?
Tja, det blir kampvotering om vervet som skipresident i hvertfall, kan jo bli underholdende...

Kristin Vestgren Sæterøy kommer som benkeforslag fra Buskerud skikrets, mens valgkomiteen som kjent har innstilt Tove Moe Dyrhaug til dette.

Det interessante er egentlig ikke at det kommer benkeforslag, men at dette benkeforslaget er egentlig at det innebærer at skipresidenten her vil bli styreleder, og ikke arbeidende styreleder på fulltid. Mye mindre makt til skipresidenten altså, noe en del nok kan fristes av etter Røstes bravader.

Fra pressemeldingen:

" Mer åpenhet i styringen av NSF, med tanke på roller og rolleavklaringer, så vel politisk, administrativt som økonomisk. Styrke den administrative ressursen til ledere i grenkomiteene i Skistyret, på bekostning av ressurs brukt på rollen som skipresident slik den har vært benyttet de seneste ti årene. Større vekt på prioritering av midler til rekruttering og aktivitet på krets- og klubbnivå for å redusere et katastrofalt frafall i skiidretten de siste 10 årene. Et sterkt ønske om og behov for et bedret omdømme. Det er gitt tydelige signaler fra mange hold over flere år om at dette er kraftig svekket."

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Monkia Kørra tar over som trener for rekruttlaget. NSF må derfor ut på enda en trenerjakt for å finne ny juniorlandslagstrener.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

hamplenedomplenedis skrev: ons mai 25, 2022 7:05 pm Kan bli ganske store endringer i poenggivingen i verdenscuprenn og sammenlagt i TDS hvis langrennskomiteen i FIS får det som de vil (og det gjør de nok)

Forslaget er som følger:

Enkeltrenn verdenscupen:

1. plass: 100 poeng
2. plass: 95 poeng
3. plass: 90 poeng
4. plass: 85 poeng
5. plass: 80 poeng
6. plass: 75 poeng
7. plass: 72 poeng
8. plass: 69 poeng
9. plass: 66 poeng
10. plass: 63 poeng
11. plass: 60 poeng
12. plass: 58 poeng
13. plass: 56 poeng
14. plass: 54 poeng
15. plass: 52 poeng
16. plass: 50 poeng
17. plass: 48 poeng
18. plass: 46 poeng
19. plass: 44 poeng
20. plass: 42 poeng
21. plass: 40 poeng
22. plass: 38 poeng
23. plass: 36 poeng
24. plass: 34 poeng
25. plass: 32 poeng
26. plass: 30 poeng
27. plass: 28 poeng
28. plass: 26 poeng
29. plass: 24 poeng
30. plass: 22 poeng
31. plass: 20 poeng
32. plass: 19 poeng

Og slik fortsetter det med 33. plass 18. poeng, 34. plass 17. poeng og ned til 50. plass (!) 1. poeng

Sammenlagt i TDS foreslås det følgende poenggiving (nevner kun topp 10 her):

1. plass: 300 poeng
2. plass: 285 poeng
3. plass: 270 poeng
4. plass: 255 poeng
5. plass: 240 poeng
6. plass: 225 poeng
7. plass: 216 poeng
8. plass: 207 poeng
9. plass: 198 poeng
10. plass: 189 poeng
Leser nå i regelverket for sesongen 2022/2023 på FIS sine sider (reglene kan leses her https://assets.fis-ski.com/image/upload ... 022-23.pdf), og der er det stadfestet at poengsystemet dessverre blir som jeg skrev i det siterte innlegget mitt.

Utenom dette, vil man nå også innføre verdenscuppoeng til de 10 beste i sprintprologene. Disse får henholdsvis 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng.

janesaj

Legg inn av janesaj »

hamplenedomplenedis skrev: tir jun 07, 2022 9:55 pm Leser nå i regelverket for sesongen 2022/2023 på FIS sine sider (reglene kan leses her https://assets.fis-ski.com/image/upload ... 022-23.pdf), og der er det stadfestet at poengsystemet dessverre blir som jeg skrev i det siterte innlegget mitt.

Utenom dette, vil man nå også innføre verdenscuppoeng til de 10 beste i sprintprologene. Disse får henholdsvis 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng.
Fint å vite at det har kollektivt rablet for samtlige styremedlemmer i FIS. Faktisk helt utrolig at dette regelrett hjernedøde forslaget kunne gå gjennom...

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Usikker på om jeg skal håpe på at den beste skiløperen faktisk vinner WC denne sesongen eller om det er bedre med en opplagt feil vinner siden det øker sjansen for at det nye poengsystemet skrotes så fort som mulig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: ons jun 08, 2022 9:23 am Usikker på om jeg skal håpe på at den beste skiløperen faktisk vinner WC denne sesongen eller om det er bedre med en opplagt feil vinner siden det øker sjansen for at det nye poengsystemet skrotes så fort som mulig.
Dem som har ambisjoner og muligheter til å vinne noe i VM har selvsagt ingen mulighet til å gå for dette vanviddet, så det blir en middelhavsfarer som tar kula.
En distanseier i WC-renn blir dessuten mer verdt enn ei krystallkule for drøssevis med "5" plasser.

FIS er helt gale, hva sier Ulvang til dette?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?
Jessica Diggins

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: lør jun 11, 2022 3:25 pm Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.
Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Herrejesus, det nye poengsystemet er jo helt absurd. Jeg har aldri sett et poengsystem i ulike v-cuper og andre typer løp/renn/ritt eller annet som har vært i nærheten av å skille så lite mellom utøverne. Med det nye systemet gir altså 3 stk niendeplasser like god uttelling som to seire. Det er rett og slett en skandale. Det lukter lang vei at de vil tvinge de beste løperne til å delta i så mange renn som mulig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: lør jun 11, 2022 5:32 pm
Neptun skrev: Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?
Jessica Diggins
Ikke noe dårlig tips, slettes ikke.

Men mener Heidi er bedre i alt unntatt sprint. Johaug har stått mellom Heidi Weng og drøssevis med 1 .plasser i WC og endog gull.
Hvis hun holder nivået, så kan hun vinne mye kommende sesong. En kynisk jævel på fellesstarter og nesten uslåelig i spurt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 5:38 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 3:25 pm Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.
Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer
Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: lør jun 11, 2022 5:59 pm
Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 5:38 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 3:25 pm Noen som tør tippe sammenlagtvinner med de nye reglene?

De ventelig dominerende svenske damene går ikke så mange renn hver for seg.
Heidi Weng tror jeg på. Faktisk også etter de gamle reglene.
Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer
Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.
Ja! Jeg pleier å følge med gjennom vinteren.
Kos å ha på tven i helgene og ha rolige dager inne i varmen, langrenn, skiskyting og hopp.
Jeg er ekstra spent på det norske laget foran kommende sesong. Ofte er det sånn at en ny løper tar lederrollen når den ubestridte eneren gir seg.
Av våre løpere så er vel Heidi og Fossesholm de jeg har troa på.
Hadde vært gøy om Østberg fikk en bra sesong etter mye trøbbel.

Har sett du har skrevet masse bra innlegg i tråden. Honnør!

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 6:10 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 5:59 pm
Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 5:38 pm

Diggins er vel en løper som stikker seg ut med høy deltagelse i antall renn og god i mannge løypetyper og distanser. Det er vel kun klassisk som er en svakhet.
Av våre løpere så håper jeg at Fossesholm tar steg og viser fremgang.
Hadde vært gøy å sett flere unge løpere, burde kanskje tatt en fornyelse nå for å stille sterkere i årene som kommer
Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.
Ja! Jeg pleier å følge med gjennom vinteren.
Kos å ha på tven i helgene og ha rolige dager inne i varmen, langrenn, skiskyting og hopp.
Jeg er ekstra spent på det norske laget foran kommende sesong. Ofte er det sånn at en ny løper tar lederrollen når den ubestridte eneren gir seg.
Av våre løpere så er vel Heidi og Fossesholm de jeg har troa på.
Hadde vært gøy om Østberg fikk en bra sesong etter mye trøbbel.

Har sett du har skrevet masse bra innlegg i tråden. Honnør!
Skisport er en lidenskap, som gjør vinteren mindre mørk og kald.
Det blir litt rart at Johaug ikke lengre er der - og Bjørgen tidligere, men ser litt frem til den nye situasjonen med spenning i vente.
Hvordan vil dette utarte seg?
Håper og tror andre vil ta ansvar og blomstre som du er inne på. OL var litt skremmende - bak Johaug, men Weng var ikke der og Fosse viste i allefall gode tendenser på stafetten.

Så har vi selvsagt også skiskyting, hopp og alpint å hygge oss med. Spesielt hyggelig for nordmenn har det vært, greit om vi får litt juling i langrenn faktisk.
Det tåler vi etter så mange rike år. Fint å se andre nasjoner juble også.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: lør jun 11, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: lør jun 11, 2022 6:10 pm
Neptun skrev: lør jun 11, 2022 5:59 pm

Henningsen!
jasså, interessert i damelangrenn ;)

Bra innlegg btw. Tror også Fosse vil vise seg fra en atskillig bedre side denne sesongen.
Ja! Jeg pleier å følge med gjennom vinteren.
Kos å ha på tven i helgene og ha rolige dager inne i varmen, langrenn, skiskyting og hopp.
Jeg er ekstra spent på det norske laget foran kommende sesong. Ofte er det sånn at en ny løper tar lederrollen når den ubestridte eneren gir seg.
Av våre løpere så er vel Heidi og Fossesholm de jeg har troa på.
Hadde vært gøy om Østberg fikk en bra sesong etter mye trøbbel.

Har sett du har skrevet masse bra innlegg i tråden. Honnør!
Skisport er en lidenskap, som gjør vinteren mindre mørk og kald.
Det blir litt rart at Johaug ikke lengre er der - og Bjørgen tidligere, men ser litt frem til den nye situasjonen med spenning i vente.
Hvordan vil dette utarte seg?
Håper og tror andre vil ta ansvar og blomstre som du er inne på. OL var litt skremmende - bak Johaug, men Weng var ikke der og Fosse viste i allefall gode tendenser på stafetten.

Så har vi selvsagt også skiskyting, hopp og alpint å hygge oss med. Spesielt hyggelig for nordmenn har det vært, greit om vi får litt juling i langrenn faktisk.
Det tåler vi etter så mange rike år. Fint å se andre nasjoner juble også.
Det er litt av det som gir den kalde tiden sjarm.
Jeg er mer spent nå enn på mange år. Med fare for å si noe negativt om johaug (ikke ment sånn) så var hun kanskje ikke så bra for akkurat spenningen i sporten, hun var nesten for overlegen.
Det kommer til å endre seg nå.
Derfor er det litt spennende med Diggins, om man tenker på interessen og det potensielle publikumsmarkedet som usa bringer til bords. Få en tysker opp også pga det, både sponsorer og publikum har faktisk godt av det.

Vi har kanskje godt av å føle på litt motgang, og jeg tror for sportens del at det er bra med flere nasjoner i tetkampen. Tenk hvor godt en seier smaker etter litt motgang og skuffelse.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Er visst kun Klæbo som kommer til å kjøre et høydeopplegg denne sesongen. Resten av landslaget ønsker heller å trene vanlig i lavlandet.

lund

Legg inn av lund »

Da er det offentlig hva Volkov testet positivt på. Fremstår ikke som en veldig alvorlig sak ved første øyekast i alle fall.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dette var jo relativt interessant. Ny storsatsing på privatlag med Bjørn Dæhlie i spissen. Både langløp og ordinære renn.

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16006901

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: fre jun 17, 2022 12:35 pm Dette var jo relativt interessant. Ny storsatsing på privatlag med Bjørn Dæhlie i spissen. Både langløp og ordinære renn.

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16006901
Har bare lest rykter om dette Dæhlie-laget før nå. Er jo en del spennende løpere der og tror det er bra kombinasjon å satse på både vanlig langrenn og turrenn.

Number4

Legg inn av Number4 »

tartaglia2 skrev: fre jun 17, 2022 1:33 pm
KongOlav2 skrev: fre jun 17, 2022 12:35 pm Dette var jo relativt interessant. Ny storsatsing på privatlag med Bjørn Dæhlie i spissen. Både langløp og ordinære renn.

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16006901
Har bare lest rykter om dette Dæhlie-laget før nå. Er jo en del spennende løpere der og tror det er bra kombinasjon å satse på både vanlig langrenn og turrenn.
Spennende at de også satser på et allround lag. Om det er et vendepunkt er for tidlig å si, men at den tradisjonelle landslagsmodellen vil møte utfordringer i fremtiden er vel ingen hemmelighet.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Smellen Heidi Weng fikk i hodet etter å ha falt på glattisen like før NM må ha vært av det brutale slaget. Etter å ha mistet sesongavslutningen, ikke deltatt på landslagspresentasjoen, måtte stå over første treningssamling, må hun nå også stå over den andre samlingen på grunn av hodesmellen. 🤕
Før virkelig å håpe det går bra henne og at hun snart kan fungere som før igjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»