Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Kompressor

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Kompressor »

Aston Martin blir elektrisk.
https://www.elbil24.no/nyheter/na-blir- ... k/74057877


Selv Bond-bilen i kommende nyeste film «No time to Die» er en Aston Martin Lagonda Rapide e med 65 kWh batteri, 800 volt aystem. Den skal gjøre 0-100 på 5 sek og ha toppfart 249km/t. De har bestrebet at den skal oppføre seg mest mulig som en V12 i respons.

https://www.elbil24.no/biler/na-kan-du- ... n/70987807

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Funkhouser skrev: fre jul 30, 2021 10:46 am En ny livsløpsanalyse fra ICCT viser at elbiler er nesten 70% mer miljøvennlige enn fossilbiler:

https://theicct.org/publications/global ... rs-jul2021
Mitt største ankepunkt når det gjelder elbiler og miljø er utvinningen av mineraler og transport verden rundt. Det er greit nok at de forurenser mindre lokalt, men jeg er overbevist om at de globalt er verre for miljøet. I tillegg kommer utskiftingstakt, reparerbarhet og gjenbruk, hvor de foreløpig ligger bak.

Med forbehold om at jeg ikke lastet ned og leste hele dokumentet.

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

Jeg er ny her på dette forumet, så har ikke helt blitt kjent med svar opplegget, :-D

Derfor svarer litt generelt og til noe fra noen her og der i denne tråden.
Elbil i seg selv er helt ok for min del, det jeg vil røve å få fram er vi som ikke har, går etter egne muligheter. Ingen vits å kalle det konstruerte situasjoner eller problemer. For det blir feil, siden det er snakk om enkelt personer opplevelse og normalitet sommer og vinter i dem's bil verden.

Det er fra de fleste elbil eiere nevnt: 99,99% lading gjøres uansett hjemme. Vel det gjelder dere. Ikke nødvendigvis en mulighet for alle dem som fortsatt kjører diesel/bensin biler. Det er fryktelig mange bilister i dag, som ikke vil kunne ha lading hjemme, selv om en bor i enebolig. Bare i Bergen så er det overaskende mange som bor med parkering i offentlig gate, selv enebolig eiere. Dermed øker kjørelengde kravet, og ladetid må ned.
Og selvsagt tydeligere pris på ladestasjoner (leste problemer med dette i en avis)

-30 og startproblemer. Det er folk som bor på steder i Norge hvor dette er en nesten normal temp. om vinteren.
Hva som gir startproblemet trur jeg er samme komponent på elbilen, som i diesel/bensin biler. Altså det 12V batteriet vi alle har.

Kjøre lengde og ladetid og henger. Det er bare idioter som vrir den diskusjonen til krav om 1000 mil og 10T.
Gjennomsnitt kravet for denne gruppen er faktisk mulig med elbil i dag.
For det er krav generelt om ca 50mil kjøring, og henger ca 1 500 Kg.
Problemet med de 50 mila, er bil uten henger, men med henger så greier dem kanskje ikke 20 mil.
Og bilene koster fra 700 000,- og opp.
For min del, så kunne jeg klart meg med 20 mil så sant jeg viste campingplasser faktisk kan lade elbilen, når jeg camper. Min øvrige hengerkjøring holder 20 mil de fleste ganger også.
Men dagens priser på 700 000 for en bil hjelpe meg.

Det nevnes også.. En kan jo bare velge diesel/bensin bil.
Men det er jo utfasing av disse. Så dette valget fjernes jo gradvis.
Jeg har en billig Touran diesel. Den er vekke, dagens Touran er dyre utgaven. Koster flere hundre tusen mer en hva min ville gjort. De rimelige utgavene med lite utstyr og minimum motor er vekke. Og værre blir det framover. Dermed ender jeg opp på snart 700 000,- for bil for oss okkesom.

Okay.. Gir meg nå.. resten etter svar og spørsmål :-D

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Kompressor skrev: lør aug 07, 2021 11:42 pm Den skal gjøre 0-100 på 5 sek

Ikke at fem sekunder er treigt, men en Aston Martin elbil burde kunne kjøre fra en Hyundai Ioniq.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Bill_Babba skrev: søn aug 08, 2021 5:41 pm Jeg er ny her på dette forumet, så har ikke helt blitt kjent med svar opplegget, :-D

Derfor svarer litt generelt og til noe fra noen her og der i denne tråden.
Elbil i seg selv er helt ok for min del, det jeg vil røve å få fram er vi som ikke har, går etter egne muligheter. Ingen vits å kalle det konstruerte situasjoner eller problemer. For det blir feil, siden det er snakk om enkelt personer opplevelse og normalitet sommer og vinter i dem's bil verden.

Det er fra de fleste elbil eiere nevnt: 99,99% lading gjøres uansett hjemme. Vel det gjelder dere. Ikke nødvendigvis en mulighet for alle dem som fortsatt kjører diesel/bensin biler. Det er fryktelig mange bilister i dag, som ikke vil kunne ha lading hjemme, selv om en bor i enebolig. Bare i Bergen så er det overaskende mange som bor med parkering i offentlig gate, selv enebolig eiere. Dermed øker kjørelengde kravet, og ladetid må ned.
Og selvsagt tydeligere pris på ladestasjoner (leste problemer med dette i en avis)

-30 og startproblemer. Det er folk som bor på steder i Norge hvor dette er en nesten normal temp. om vinteren.
Hva som gir startproblemet trur jeg er samme komponent på elbilen, som i diesel/bensin biler. Altså det 12V batteriet vi alle har.

Kjøre lengde og ladetid og henger. Det er bare idioter som vrir den diskusjonen til krav om 1000 mil og 10T.
Gjennomsnitt kravet for denne gruppen er faktisk mulig med elbil i dag.
For det er krav generelt om ca 50mil kjøring, og henger ca 1 500 Kg.
Problemet med de 50 mila, er bil uten henger, men med henger så greier dem kanskje ikke 20 mil.
Og bilene koster fra 700 000,- og opp.
For min del, så kunne jeg klart meg med 20 mil så sant jeg viste campingplasser faktisk kan lade elbilen, når jeg camper. Min øvrige hengerkjøring holder 20 mil de fleste ganger også.
Men dagens priser på 700 000 for en bil hjelpe meg.

Det nevnes også.. En kan jo bare velge diesel/bensin bil.
Men det er jo utfasing av disse. Så dette valget fjernes jo gradvis.
Jeg har en billig Touran diesel. Den er vekke, dagens Touran er dyre utgaven. Koster flere hundre tusen mer en hva min ville gjort. De rimelige utgavene med lite utstyr og minimum motor er vekke. Og værre blir det framover. Dermed ender jeg opp på snart 700 000,- for bil for oss okkesom.

Okay.. Gir meg nå.. resten etter svar og spørsmål :-D
Velkommen! :D

Elbil er ikke "for alle" enda, det er greit. Men jeg tror disse argumentene mot elbil med bakgrunn i det praktiske blir mindre og mindre relevante, og i noen tilfeller virker de jo ganske oppkonstruerte. Ta f.eks kulden, det er klart at noen i Norge opplever flere dager i året med -30, men det er ikke spesielt mange. Disse må da i tilegg ha en elbil som ved rundt 50% rekkeviddetap ikke klarer å få de fra A-B eller A-B-A, noe jeg tipper gjelder enda færre. Kulde er jo ikke i seg selv noe stort problem for bilen mtp. å få start, da er f.eks dieselbiler verre. Et annet er med henger. Hvor mange har jevnlig behov for å dra henger 50 mil og ikke har tid eller mulighet til å lade på dette strekket? Jeg tviler ikke på at eksemplene finnes, men dette er igjen for majoriteten en søkt problemstilling.

Med tanke på utfasingen lagde elbil.no en oversikt over planene til bilkonsernene fremover:

https://elbil.no/sjekk-nar-bilprodusent ... r-fossilt/

Det er nok noen år å gå på enda hvis man foretrekker eller må kjøre fossilt. Men innen denne tiden så har elbilen sementert seg som et langt bedre valg på alle tenkelige måter, det er jeg ganske trygg på når man ser utviklingen bare på 10 år. Den har vært massiv :D

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

Funkhouser skrev: man aug 09, 2021 2:44 pm
Velkommen! :D

Elbil er ikke "for alle" enda, det er greit. Men jeg tror disse argumentene mot elbil med bakgrunn i det praktiske blir mindre og mindre relevante, og i noen tilfeller virker de jo ganske oppkonstruerte. Ta f.eks kulden, det er klart at noen i Norge opplever flere dager i året med -30, men det er ikke spesielt mange. Disse må da i tilegg ha en elbil som ved rundt 50% rekkeviddetap ikke klarer å få de fra A-B eller A-B-A, noe jeg tipper gjelder enda færre. Kulde er jo ikke i seg selv noe stort problem for bilen mtp. å få start, da er f.eks dieselbiler verre. Et annet er med henger. Hvor mange har jevnlig behov for å dra henger 50 mil og ikke har tid eller mulighet til å lade på dette strekket? Jeg tviler ikke på at eksemplene finnes, men dette er igjen for majoriteten en søkt problemstilling.

Med tanke på utfasingen lagde elbil.no en oversikt over planene til bilkonsernene fremover:

https://elbil.no/sjekk-nar-bilprodusent ... r-fossilt/

Det er nok noen år å gå på enda hvis man foretrekker eller må kjøre fossilt. Men innen denne tiden så har elbilen sementert seg som et langt bedre valg på alle tenkelige måter, det er jeg ganske trygg på når man ser utviklingen bare på 10 år. Den har vært massiv :D
[/quote]

Tester meg med quote på svar, vi får se om det funka :-D

Snakker en generelt Norge, så blir det for mange ikke veldig viktig på flere av disse punktene.
Og når det gjelder kulde, så er nok dem som har dette som vesentlig problem boende i fraflyttings plasser. Framtiden så kan jo ikke folk bo på slike plasser, grissgrente strøk må avvikles som bosteder. Leit syns nå jeg.
Hoved problemet med kulde er nok kjørelengde.

Når det gjelder henger osv. Så må jeg si jeg ser veldig mange som kjører med henger, og disse kjører også langt.
Du nevner 50mil på en måte som dette er en lang kjøretur. For den store mengden så er det kanskje det. Men gruppen som har dette som mer normal tur, er vesentlig større en den gruppen som har -30 i månedsvis.

Jeg syns det er rart, att i en overlegen teknologi som dagens biler i 2021 skal være, så er 50 mil med henger en planlegging tid med ladestopp som tar mer en 20min pr lading.
Når en forhistorisk teknologi som min 1,6D Touran har, kan kjøre ca 50 Mil med 1 500 kg henger og fullasta bil med takboks uten å måtte fylle og fylle tiden er noen minutter.
Og det er ladetiden som er grunnen for kjørelengde "kravet".

For selv jeg som syns en svip tur til Oslo (Fra Bergen) går under en grei vanlig kjøretur. Så har jeg noen pauser.
Dog pausene er korte, og steder hvor det ikke er butikker/restauranter eller bensinstasjoner.

Og pr i dag, så er biler som greier slike turer som også klarer det samme som min bil med last og henger. Koster veldig mye. Og ladetiden er lang.

Om Den nye Kina saken som har kommet nå, som har nytype batteri (Glemt navnet på den) Bilene r større en Touran, men la oss si den får en lillebror på Touran størrelse, Kjørelengde rundt 5o mil. Og kan trekke 1 500Kg henger. Så er jeg ganske sikker på pris under de vannvittige 700 000,- som en ser biler koster pr i dag. Men tviler på det kommer noe slikt med det første, som kan lades fort. Batteri biler vil alltid komme i bakleksa med ladetid kontra en bensin/diesel bil.

Da må det komme løsninger som virker bedre en i dag, og flere/nærmere, bedre osv.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Du mangler en [quote i toppen så er du der :)

Poenget mitt er først og fremst at andelen og til og med det absolutte antallet mennesker som ikke kan ha elbil av praktiske årsaker er lavt. At de finnes er helt greit. Og de har enda mange år på seg å kjøpe og kjøre fossilbil, sannsynligvis 15-20 år. Så det er ingen grunn til at man ikke kan bo i grisgrendte strøk av den grunn.

Videre er et vesentlig poeng med elbiler at potensialet langt overgår fossilbilen, og det er det mest spennende. Men det skjer små trinnvise forbedringer, så det vil nok ta noen år til før man kan eliminere alle rekkeviddeproblemer og ha en god nok ladelogistikk. Det tror jeg dog ikke er mange årene unna, det er en helt annen investeringsvilje nå og der man før har jobbet med å forbedre Li-ion batteriene er det nå en batteriteknologi-revolusjon på trappene som åpner helt nye muligheter med det som nå setter de klareste begrensninger for elbilen.

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

Funkhouser skrev: ons aug 11, 2021 2:44 pm Du mangler en [quote i toppen så er du der :)

Poenget mitt er først og fremst at andelen og til og med det absolutte antallet mennesker som ikke kan ha elbil av praktiske årsaker er lavt. At de finnes er helt greit. Og de har enda mange år på seg å kjøpe og kjøre fossilbil, sannsynligvis 15-20 år. Så det er ingen grunn til at man ikke kan bo i grisgrendte strøk av den grunn.

Videre er et vesentlig poeng med elbiler at potensialet langt overgår fossilbilen, og det er det mest spennende. Men det skjer små trinnvise forbedringer, så det vil nok ta noen år til før man kan eliminere alle rekkeviddeproblemer og ha en god nok ladelogistikk. Det tror jeg dog ikke er mange årene unna, det er en helt annen investeringsvilje nå og der man før har jobbet med å forbedre Li-ion batteriene er det nå en batteriteknologi-revolusjon på trappene som åpner helt nye muligheter med det som nå setter de klareste begrensninger for elbilen.
For min personlig del, så er det pris på dagens biler som er problem. Veldig mye dyrere i innkjøp, en hva diesel bilen koster. Og lade problematikken.
Batteribil med 50mil kjøring og kunne trekke henger er fortsatt de dyrere utgavene hvor du har sportsbil aks osv 5 - 600 Hk motor osv. Slikt koster penger.

Men innen min bil er klar for utskifting så kan hende det kommer en Touran klasse elbil med vesentlig mindre motor en 500 hk, og 50mil rekkevidde, og bedre ladekapasitet langs veien. Og min egen vilje til å endre pauseplasser og øke pr pause i tid i forhold til i dag kan løse mye.

Også ønsker jeg en fremtidig lademulighet på "alle" campingplasser (for overnattings gjestene) Det ville løst mine campingferier :-D

Det som bekymrer meg mest er innkjøp pris. For når kjørelengde og henger er behov, så er det topp modeller som gjelder.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Tesla sier de nå kan gjenvinne 92% av batteriene og fortsetter å bane vei for elbilskiftet:

https://elbil.no/tesla-kan-na-gjenvinne ... gPd5nQbwsk

SirJames

Legg inn av SirJames »

mrmanutd skrev: man aug 02, 2021 12:04 pm
Gloriana skrev: man aug 02, 2021 7:43 am
mrmanutd skrev: fre jul 30, 2021 12:37 pm

Hvordan ser dette regnestykket ut?
Verditap på bil kjøpt i butikk.
Mulig dette er en ny form for algebra som jeg ikke lærte på skolen, men det ser ikke ut som et regnestykke i mine øyne.
:lol: :lol: :lol: Denne geniale sarkasmen ga meg dagens første latterkrampe, keep it up :lol: :lol: :lol:

Når det gjelder debatten om Elbil vs fossilbil, har jeg alltid litt flåsete sagt at hvis jeg ønsker å kjøre radiobil, så drar jeg heller på tivoli.

Egentlig er det litt synd at Elbilen kom, da den har skapt et skille i befolkningen, ordskiftet har blitt enda mer polariserende enn det det noen gang var i "krigen" mellom diesel- og bensintilhengerne. Og er det noe vi ikke trenger her til lands, er det jo enda mer konflikt og økt risiko for sure naboskap. Det holder i massevis at folk krangler om hvem som burde representert Norge i Eurovision, og hvorvidt ananas hører hjemme på pizza 8-)

For å ta miljøaspektet med en gang. Det er faktisk litt urovekkende naivt å høre Elbil eiere proklamere med at de er stolte av å være endel av de som redder verden fra klimakrisen. Det blir det samme som at jeg skulle donert 1 kr til Røde Kors og dermed konkludert med at jeg er en av dem som bekjemper fattigdom i verden. For som tidligere publiserte tall i denne tråden viser, har altså Polen alene et utslipp som er 500(!!) ganger høyere enn det Norge totalt sparer i utslipp gjennom bruk av Elbiler. Det har jo blitt en slags form for status å være Elbileier, på den måten at mange ikke legger skjul på at de er så flinke til å redde miljøet. Vel, jeg resirkulerer papir hvilket er et miljøtiltak, uten at jeg går rundt og slår meg på brystet av den grunn.

På den annen side ser jeg helt klart fordelene i forhold til lokalmiljøet, spesielt i "trange" byer, og det inkluderer redusering av motorstøy.

Og hvis man hever nesetippen en smule, har jo selvsagt trådstarter et poeng mtp dette med å "få snøballen til å rulle", her i betydningen av at Norge er et av de landene som viser vei for andre nasjoner, og samtidig (ved å satse på elbiler) på en måte "tvinger" frem en raskere utvikling av batteriteknologi. Ene og alene fordi "money talks", og at produsenter av batterier dermed ser et marked for bedre batteriteknologi, og således er villige til å bruke penger på å utvikle nettopp dette.

Dog tviler jeg på at vi som sitter og hamrer på tastaturet her i disse dager, vil se en effekt av denne elbilsatsingen innenfor vår levetid. Da snakker jeg effekt på verdensbasis, i form av at produksjon av strøm blir lagt om til utslippsfrie alternativer også utenfor Norges grenser. For å ta Polen som et eksempel, vil det nok ta mer enn 50 år før man avvikler de verste utslippsanleggene. Og hvis man er ærlige nok til å innrømme at man på verdensbasis er avhengig av å bruke slike utslippsverstinger for å produsere nok strøm til at alle skal kunne lade bilene sine, går jo klimaregnskapet kraftig i minus. Oversatt til kroner og øre, vil jo det bety det samme som at jeg brukte 100 kr på å tjene en femtilapp.

Så, ja, man har kommet et stykke på vei mtp teknologi, herunder rekkevidde og ladetid. Men miljømessig har vi vel knapt rundet den første kilometeren i en maraton.

Leste forøvrig en artikkel i Motor som hevdet at Aion skulle komme med en elbil hvor det ikke skulle ta lenger tid å lade enn å fylle bensin. En batteriteknologi (av den ekstremt dyre sorten, vel og merke) som skulle medføre at det ville ta ca 5 minutter å lade bilen fra 30 til 80 %. Vel, skal jeg fylle 30 liter på bilen min, tar det vel 1 minutt. But nice try, Aion.

Folk må gjerne promotere Elbiler i øst og vest for min del, så lenge jeg har forlatt vannkjøleren før de starter. Ihvertfall hvis ordet "miljø" blir brukt som hovedargument. Jeg er imidlertid ikke Elbil-motstander, og har således samme tanker overfor de som velger Elbil som jeg har overfor de som velger diesel, stasjonsvogn, SUV eller oransje biler. Altså hver sin smak. For på dette stadiet er det, hvis man er 100 % ærlig, ikke noe annet enn smak som er hovedfaktoren. Kombinert med en litt bedre hverdagsøkonomi, ref insentivene Elbilfolket har fått, lavere "drivstoffs"utgifter inkludert.

Sånn sett er det nok mange som dekker seg bak det syltynne miljøargumentet når det heller har med personlige fordeler å gjøre at de velger Elbil. På samme måte som at jeg skal ha hybrid neste gang jeg bytter bil, men det er også av rent egoistiske grunner. Ikke bare får jeg en rimeligere bil med større HK-effekt, jeg kan også kjøre elektrisk til og fra jobb hele uka og sparer litt grunker på det. Større HK-effekt gir mer moro på veien, og med elektrisk forvarming av kupé slipper jeg å skrape is når jeg er ferdig på jobb. Samtidig slipper jeg rekkeviddeangst når jeg skal kjøre lengre turer, pluss at jeg i tillegg får den motorlyden jeg mener hører til en bil med 400+ hestekrefter.

Det totale forbruket og utslippet blir også lavere, men jeg gidder ikke å late som at jeg er miljøvennlig av den grunn. Den svadaen overlater jeg til de mest innbitte radio...eeeh, Elbil "entusiastene" :D

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂

Cabal

Legg inn av Cabal »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette er egentlig en ekstrem fordel om man kjører der det ikke er 4-felts. Forbikjøringer går på et bittelite blunk, selv i skikkelig motbakke, og på overraskende korte strekk. Bilene jeg har hatt før hadde aldri klart noe slikt. Selv den minste elbilen vår drar fra det meste av fossilbiler på veiene :)
Topp moderne, raske som fan, billig i drift og bittelitt miljøvennlig. Med litt sjokolade på er det farken meg bedre enn Kinderegg.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Om valget sto mellom diesel eller elbil, så hadde nok jeg også valgt elbil.

Miljøaspektet kan vel oppsummeres med: Å kjøpe elbil i Norge for klimaet, er som å sterilisere seg fordi naboen har for mange unger

Bra du refererte til sinkene i trafikken, for jeg har faktisk til gode å bli forbikjørt av en elbil (ja, tror det eller ei), men har nok kjørt forbi en del som har sinket trafikken. Og da har 170hk vært mer enn nok i en liten og lett bil.

PS: Var i byen din i dag og så en grå Porsche 911 Turbo, så den mange ganger. Ser han fikk norske skilt på den for en uke siden, så koser seg nok ;)

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Totalt drivstofforbruk av amerikanske flyselskaper er omtrent 19 milliarder liter årlig.
Totalt drivstofforbruk for gruvedrift for bygging av elbilbatterier er omtrent 21 milliarder liter årlig.
De 21 milliard liter drivstoffbrent kan bare produsere nok malm til å bygge 250,000 elbilbatterier.
Levetiden på et elektrisk batteri er 10 år og er ikke fornybar. Innen 2050 vil disse batteriene fylle deponier med 50 millioner pund avfall som ikke bryter sammen.
Jeg lurer på om folk fortsatt hadde trodd på el-kraftbiler, kjøretøy eller utstyr hvis de visste hvor massivt karbonutslippsfotavtrykket egentlig var?

I tillegg så går de fleste "0 utslippsbilene" på olje og kull.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jeg kjører El-bil for all del, men det er ikke fordi jeg tror det er miljøvennlig, men av samme grunnene som PapaSmurf lister opp litt lenger oppe på siden.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:41 pm Totalt drivstofforbruk av amerikanske flyselskaper er omtrent 19 milliarder liter årlig.
Totalt drivstofforbruk for gruvedrift for bygging av elbilbatterier er omtrent 21 milliarder liter årlig.
De 21 milliard liter drivstoffbrent kan bare produsere nok malm til å bygge 250,000 elbilbatterier.
Levetiden på et elektrisk batteri er 10 år og er ikke fornybar. Innen 2050 vil disse batteriene fylle deponier med 50 millioner pund avfall som ikke bryter sammen.
Jeg lurer på om folk fortsatt hadde trodd på el-kraftbiler, kjøretøy eller utstyr hvis de visste hvor massivt karbonutslippsfotavtrykket egentlig var?

I tillegg så går de fleste "0 utslippsbilene" på olje og kull.
Her var det mye Fake News. Har du linker til de påstandene?

Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:47 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:41 pm
Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.
Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:52 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:47 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:41 pm
Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.
Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.
Sorry om jeg var utydelig, 90% av elbilbatteriet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:57 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:52 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:47 pm

Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.
Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.
Sorry om jeg var utydelig, 90% av elbilbatteriet.
Sorry, beklager at jeg er dum, men jeg forstår ikke hva det betyr konkret i praksis.

Det du kaller elbilbatteri, som vel kalles en batteripakke der blir 90% gjenvunnet.

Hvordan? Blir det brukt opp igjen på en annen bil eller på samme bil?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:04 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:57 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:52 pm

Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.
Sorry om jeg var utydelig, 90% av elbilbatteriet.
Sorry, beklager at jeg er dum, men jeg forstår ikke hva det betyr konkret i praksis.

Det du kaller elbilbatteri, som vel kalles en batteripakke der blir 90% gjenvunnet.

Hvordan? Blir det brukt opp igjen på en annen bil eller på samme bil?
Som med all annen gjenvinning er det snakk om å gjenbruke råstoffene de er laget av, og ikke gjenbruk av batteriene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 7:11 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:04 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:57 pm
Som med all annen gjenvinning er det snakk om å gjenbruke råstoffene de er laget av, og ikke gjenbruk av batteriene.
Så 90 prosent av materialet i en gammel batteripakke kommer ut i nye batteripakker.

Jeg sliter med å tro på det, men ok.

Om de 10 siste prosentene er de mest miljøuvennlige materialene så er det ikke sikkert det betyr allverden.

Uansett er jeg ikke med på at Elbiler er noe som LIGNER på nullutslippsbiler engang.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:13 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sånn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:17 pm Så 90 prosent av materialet i en gammel batteripakke kommer ut i nye batteripakker.

Jeg sliter med å tro på det, men ok.
Sorry jeg tok feil, de mener 100%: https://www.tesla.com/support/sustainability-recycling
None of our scrapped lithium-ion batteries go to landfilling, and 100% are recycled.
Men nok en gang vil jeg poengtere at jeg aner ikke hvor mye energi det kreves.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 7:23 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:17 pm Så 90 prosent av materialet i en gammel batteripakke kommer ut i nye batteripakker.

Jeg sliter med å tro på det, men ok.
Sorry jeg tok feil, de mener 100%: https://www.tesla.com/support/sustainability-recycling
None of our scrapped lithium-ion batteries go to landfilling, and 100% are recycled.
Men nok en gang vil jeg poengtere at jeg aner ikke hvor mye energi det kreves.
Det høres bra ut, ingen tvil om det.

De ser bra ut knivene som skjører gjennom skosåler og hermetikkbokser på TV-shop.

Og kanskje er det det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 7:18 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:13 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm

Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sånn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?
Polestar 2, men vi har en e-Niro som bil nummer 2. og den er på tross av et traust utseende ganske så sprek den også.

Jeg vurderte Tesla, men føler de bommer på designet. Begynte strålende med Model S, og så føler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.

Cabal

Legg inn av Cabal »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Er en del eldre elbiler og de mindre typene med liten rekkevidde kan man feks se ligge i 90 i 110-sonen. Har dog aldri opplevd at de sinker så mye i rundkjøringer, heller motsatt i all hovedsak.
Nå er det ikke mange av de moderne elbilene som trenger å tenke så mye på å spare strøm da man omtrent ikke opplever rekkeviddeangst i dem, da de fleste går langt nok i massevis - og det fort :)

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:31 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 7:18 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:13 pm

Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sånn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?
Jeg vurderte Tesla, men føler de bommer på designet. Begynte strålende med Model S, og så føler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.
Helt enig.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm Når det gjelder debatten om Elbil vs fossilbil, har jeg alltid litt flåsete sagt at hvis jeg ønsker å kjøre radiobil, så drar jeg heller på tivoli.

Egentlig er det litt synd at Elbilen kom, da den har skapt et skille i befolkningen, ordskiftet har blitt enda mer polariserende enn det det noen gang var i "krigen" mellom diesel- og bensintilhengerne. Og er det noe vi ikke trenger her til lands, er det jo enda mer konflikt og økt risiko for sure naboskap. Det holder i massevis at folk krangler om hvem som burde representert Norge i Eurovision, og hvorvidt ananas hører hjemme på pizza 8-)
Hehe, enig i at elbilen kunne holdt seg for god for å gjøre anmarsj all den tid den kun skaper økt polarisering ;)
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm For å ta miljøaspektet med en gang. Det er faktisk litt urovekkende naivt å høre Elbil eiere proklamere med at de er stolte av å være endel av de som redder verden fra klimakrisen. Det blir det samme som at jeg skulle donert 1 kr til Røde Kors og dermed konkludert med at jeg er en av dem som bekjemper fattigdom i verden. For som tidligere publiserte tall i denne tråden viser, har altså Polen alene et utslipp som er 500(!!) ganger høyere enn det Norge totalt sparer i utslipp gjennom bruk av Elbiler. Det har jo blitt en slags form for status å være Elbileier, på den måten at mange ikke legger skjul på at de er så flinke til å redde miljøet. Vel, jeg resirkulerer papir hvilket er et miljøtiltak, uten at jeg går rundt og slår meg på brystet av den grunn.
Jeg er uenig i at det er naivt. Joda, det er ikke to streker under svaret hvorvidt elbilen er mye mer miljøvennlig enn fossilbilen per i dag, men at den er det og at dette skillet bare blir større i årene fremover virker nærmest skuddsikkert.

https://elbil.no/ny-studie-elbiler-er-o ... nsinbiler/

Som jeg har tatt opp i noen innlegg så er den viktigste fordelen med elbilen at den ikke er i nærheten av å ha oppnådd potensialet sitt, ikke minst er ikke utslipp fra kullkraft ikke et isolert elbilproblem på samme måten som en energi-ineffektiv forbrenningsmotor er det for fossilbilen. Eller leiting, utvinning og raffinering av olje med påfølgende transportering av drivstoffet som man aldri kan unnslippe.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din av elbileiere som slår seg på brystet fordi de er miljøvennlige, jeg tror egentlig de færreste (vi snakker sikkert under 5%, men jeg synser bare) anser seg selv som miljøvennlige på bakgrunn av at de kjører elbil. De spøker kanskje med det, men de fleste vet at elbiler i beste fall er et lite steg i riktig retning – og det i seg selv er jo positivt, men ingen løsning på klimakrisen. Jeg opplever at de resterende 95% av Norges eilbileiere har de nærmest utelukkende for intensivene og/eller fordi elbiler er behagelige å kjøre. Hadde de fleste tenkt utelukkende på miljøet hadde man sikkert ikke trengt intensivene :?: :lol:
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm På den annen side ser jeg helt klart fordelene i forhold til lokalmiljøet, spesielt i "trange" byer, og det inkluderer redusering av motorstøy.

Og hvis man hever nesetippen en smule, har jo selvsagt trådstarter et poeng mtp dette med å "få snøballen til å rulle", her i betydningen av at Norge er et av de landene som viser vei for andre nasjoner, og samtidig (ved å satse på elbiler) på en måte "tvinger" frem en raskere utvikling av batteriteknologi. Ene og alene fordi "money talks", og at produsenter av batterier dermed ser et marked for bedre batteriteknologi, og således er villige til å bruke penger på å utvikle nettopp dette.
Helt enig :D
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm Dog tviler jeg på at vi som sitter og hamrer på tastaturet her i disse dager, vil se en effekt av denne elbilsatsingen innenfor vår levetid. Da snakker jeg effekt på verdensbasis, i form av at produksjon av strøm blir lagt om til utslippsfrie alternativer også utenfor Norges grenser. For å ta Polen som et eksempel, vil det nok ta mer enn 50 år før man avvikler de verste utslippsanleggene. Og hvis man er ærlige nok til å innrømme at man på verdensbasis er avhengig av å bruke slike utslippsverstinger for å produsere nok strøm til at alle skal kunne lade bilene sine, går jo klimaregnskapet kraftig i minus. Oversatt til kroner og øre, vil jo det bety det samme som at jeg brukte 100 kr på å tjene en femtilapp.
Jeg tror vi kommer til å se enormt skifte bare de neste 10 årene, spesielt på elbil-siden hvor jeg tror at innen 2030 så begynner man å se en ny type batteriteknologi på markedet med uante muligheter. Bare på 10 år har man kommet ekstremt mye lenger med elbiler, og da skal man også ha i mente at de største bilkonsernene knapt kom i gang med satsingen før for bare få år siden – det er stort sett Tesla og noen spede forsøk fra ymse konsern som har drevet dette. Nå er det jo ikke lenger tvil om at nærmest alle konsernene har satt sluttdato for fossilbilene, og er interessert i å drive denne utviklingen enda raskere.

Men like viktig så tror jeg at utfasingen av den mer «skitne» strømproduksjonen kommer til å akselerere kraftig – det er en ny generasjon på vei frem nå som ikke har det samme forholdet til dette som oss. Ikke minst er de såkalte "boomerne" på vei ut, de som virkelig bremser dette nå ;) Kanskje dette f.eks kan drive frem et nytt mer moderne syn på atomkraft, for det er jo et enormt paradoks at det er miljøforkjempere som krevde atomkraftens undergang som indirekte har skyld for enorme mengder utslipp fra kullkraft.

Men det blir spekulasjoner, det vil bli ganske tydelig de neste 5-10 årene hvorvidt det finnes vilje i verden til å ta de nødvendige grepene.
Sist redigert av Funkhouser den søn aug 22, 2021 10:09 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»