>=== (-8 Elektronikk Tråden 8-) ===<

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: >=== (-8 Elektronikk Tråden 8-) ===<

Legg inn av Frank.N.Steen »

fargeblind skrev: man jun 13, 2022 4:08 pm Ja.
Den som ønsker overdose av Yello kan jo saktens sette på en "Yello Megamix" som det finnes forskjellige varianter av.
Det er flere slike.........
► Show Spoiler
Er glad i duoen, men holder nok i mindre doser av gangen, selv om disse megamixene sikkert er utmerket moro, for die hard kjernefansen.

Morsomme med bandnavnet Yello, er jo at ofte når en forsøker å søke dem opp i Youtube (hvert fall hendt veldig mye), så blir Yello kjapt om til Yellow og derfra og ut ender man før eller senere i et annet og meget fengende synthpop band, Yellow Magic Orchestra.
Var vel også et slikt "uhell" man først støtte på sistnevnte band, og falt øyeblikkelig for deres funky-synthpop, der virker å ha vært en viktig inspirasjon for mang et tv-spill og videospill fra 80-tallet. Tror de selv også inkluderte samples fra populære spill i egne melodier.

Har kun 2-3 skiver, men holder særlig Solid State Survivor (1979) som en favoritt av den slags musikk, og litt mer variert enn forgjengeren, der det vakre og stemningsfulle stykket Castalia, er favoritten:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mulig man beveger seg litt vel langt mot synthpop, og ikke fullt så mye elektronika, men var vel en del artister/band utover 80-tallet, der benyttet seg tungt av synther, trommemaskiner og annet elektronisk "leketøy", men synes noen gjorde dette langt bedre og mer elegant i hop med popmusikk, enn andre, og hvor særlig The Blue Nile og skiva Hats (1989) er et man holder høyt på det området:

The Downtown Lights (1989)

Seven A.M. (1989)

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Har lyst til å poste litt Zapp & Roger fra den tiden de hadde vocoder istedenfor autotune tror jeg:



Når det gjelder betegnelsen "Electrofunk" forbinder jeg det mer med låter som dette:





Dette er musikk jeg har hørt i ettertid. Electrofunk er det vel stort sett bare spesielt interesserte som hører på. Det er visst gammeldags breakdance musikk eller noe sånt.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Denne ble brukt i en Levis reklame på 1990 tallet, og er ganske kjent:


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Moby 1991

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ei dame man ble først gjort oppmerksom på, grunnet linken med tidligere Ultravox! vokalist/frontmann John Foxx (tror han medvirket som låtskriver eller produsent på hennes tidligere utgivelser), og ble så anbefalt å sjekke opp den fantastiske:

Anne Clarke - A Sleeper in Metropolis (1984)

Vet jeg burde for lengst ha gått til innkjøp av ei potensiell fullengder, i håp om at det er mer lignende kvalitet i vente.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Noe fra samleplata mi The House Sound Of Chicago 12 LP'er i en box..hva husker jeg der igjen da?
Liz Torres og Cultural Vibe,mulig jeg må dra denne boxen frem
..

...


For intressert slik ser playlisten
---
https://www.discogs.com/release/43501-V ... Of-Chicago

The Kwames

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Synes noen burde nevne Big Beat sjangeren. Dette er Electrobank med Chemical Brothers



Andre tidlige Big Beat artister er for eksempel The Prodigy, Fatboy Slim, The Crystal Method og The Propellerheads.

For noen år siden kjøpte jeg en samler med musikk fra nyere artister betegnet som Big Beat. Synes soundet til de nyere artistene i sjangeren virket noe "renere" eller mer polert. Uten at jeg vil kommentere noe særlig mer på musikk som jeg synes yngre mennesker skal få lov til å ha i fred for oss gamlinger.

Forresten, en annen sjanger ble på 1990 tallet ble kalt Jungle. I dag insisterer visst yngre mennesker som hører på slikt, at det heter Drum`n Bass tror jeg. En betegnelse som riktignok også ble litt brukt på 1990 tallet, men i mindre grad.

Her er Goldie med Inner City Life


Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

En norsk artist som jeg synes vi bør nevne er Annie.


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Kruder og Dorfmeister er en rar duo som mikser ting.
Eller mikset, kanskje....vet ikke hva de driver med nå.
Jeg har spilt dette dobbeltalbumet K&D Sessions en del, ganske ambiente greier.


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bantorangen skrev: ons jun 15, 2022 11:55 pm En norsk artist som jeg synes vi bør nevne er Annie.

Absolutt. Hører definitivt hjemme i tråden.
Det er mye ny norsk popmusikk som er knokk elektronisk.
Mange av de snasne nye artistene kunne sikkert like godt tatt med et rockeband i studio uten at låtene hadde tapt seg ;-)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bantorangen skrev: ons jun 15, 2022 11:00 pm Synes noen burde nevne Big Beat sjangeren. Dette er Electrobank med Chemical Brothers



Andre tidlige Big Beat artister er for eksempel The Prodigy, Fatboy Slim, The Crystal Method og The Propellerheads.

For noen år siden kjøpte jeg en samler med musikk fra nyere artister betegnet som Big Beat. Synes soundet til de nyere artistene i sjangeren virket noe "renere" eller mer polert. Uten at jeg vil kommentere noe særlig mer på musikk som jeg synes yngre mennesker skal få lov til å ha i fred for oss gamlinger.

Forresten, en annen sjanger ble på 1990 tallet ble kalt Jungle. I dag insisterer visst yngre mennesker som hører på slikt, at det heter Drum`n Bass tror jeg. En betegnelse som riktignok også ble litt brukt på 1990 tallet, men i mindre grad.

Her er Goldie med Inner City Life

Husker den. Drum And Bass var hipt for et par tiår siden.
D`sound var også på den greia, denne låta er fra 1998.

De var vel egentlig et band, da. Med trommer og en bra bassist. Men fremsto ganske elektroniske til tider.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Drum`n Bass er kanskje en litt smal greie. Husker jeg kjøpte Mixmag en gang for lenge siden. Side opp og side ned om klubbmusikk av ulike sjangere. Men kanskje en side eller to om D`n B.

Det var et lite blaff igjen i D`n B for 10-15 år siden. Husker jeg kjente folk som dro på arrangementer, ikke nødvendigvis i Norge. Tror at hvis du vil på D`n B klubb så bør du se på mulighetene for det i Bergen, hvis du vil holde deg innenlands.

Et spørsmål jeg står igjen med etter å ha lest i britiske klubbmusikkblader er forresten dette. Hva er forskjellen på Trance og Hard House?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Bantorangen skrev: fre jun 17, 2022 11:09 am Drum`n Bass er kanskje en litt smal greie. Husker jeg kjøpte Mixmag en gang for lenge siden. Side opp og side ned om klubbmusikk av ulike sjangere. Men kanskje en side eller to om D`n B.

Det var et lite blaff igjen i D`n B for 10-15 år siden. Husker jeg kjente folk som dro på arrangementer, ikke nødvendigvis i Norge. Tror at hvis du vil på D`n B klubb så bør du se på mulighetene for det i Bergen, hvis du vil holde deg innenlands.

Et spørsmål jeg står igjen med etter å ha lest i britiske klubbmusikkblader er forresten dette. Hva er forskjellen på Trance og Hard House?
Har aldri giddet å lese musikkmagasiner. Men jeg husker hva som ble kalt Jungle på 80-90 tallet ble også etterhvert kalt Drum and Bass på 90-tallet. Samme trommene og bassen, men det er litt hardere og mer fokus på trommer og bass i Drum and Bass vil jeg mene.

Både Jungle og Drum and Bass er også under grenen Breakbeat.

Har denne doble CD'en fra midten av 90-tallet med det passende navnet "Breakbeat Science", som inneholder litt av hvert. :D
► Show Spoiler

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Chocolate Weasel - Spaghettification - vinyl 1998

Coda


Flying Saucers

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg hadde albumet Blow Your Headphones, med The Herbaliser, det var gitt ut på Ninja Tunes også. Det var vel den vanligste Ninja Tune utgivelsen å ha på 1990- tallet?

I samme gate musikalsk sett er vel Massive Attack. Ser at disse artistene i dag ikke blir betegnet som "Trip- Hop" på wikipedia. Noe de i noen grad ble markedsført som på 1990 - tallet. Massive attack brukte vel en del instrumenter i tillegg til samples osv?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Bantor skrev: fre jun 17, 2022 10:32 pm Jeg hadde albumet Blow Your Headphones, med The Herbaliser, det var gitt ut på Ninja Tunes også. Det var vel den vanligste Ninja Tune utgivelsen å ha på 1990- tallet?

I samme gate musikalsk sett er vel Massive Attack. Ser at disse artistene i dag ikke blir betegnet som "Trip- Hop" på wikipedia. Noe de i noen grad ble markedsført som på 1990 - tallet. Massive attack brukte vel en del instrumenter i tillegg til samples osv?
Massive Attack er fortsatt electronica og Trip-hop.

Tror ikke jeg har Blow Your Headphones med The Herbaliser, men jeg har iallfall Very Mercenary LP'en.


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.E. skrev: lør jun 18, 2022 11:32 am
Bantor skrev: fre jun 17, 2022 10:32 pm Jeg hadde albumet Blow Your Headphones, med The Herbaliser, det var gitt ut på Ninja Tunes også. Det var vel den vanligste Ninja Tune utgivelsen å ha på 1990- tallet?

I samme gate musikalsk sett er vel Massive Attack. Ser at disse artistene i dag ikke blir betegnet som "Trip- Hop" på wikipedia. Noe de i noen grad ble markedsført som på 1990 - tallet. Massive attack brukte vel en del instrumenter i tillegg til samples osv?
Massive Attack er fortsatt electronica og Trip-hop.

Tror ikke jeg har Blow Your Headphones med The Herbaliser, men jeg har iallfall Very Mercenary LP'en.

Massive Attack liker jeg. Risingson er jaffal elektronisk nok.

De påsto selv at dette Mezzanine-albumet var deres beste. Og så vidt jeg vet er det også det siste fra den kanten.....eller?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Tror nok Mezzanine er det mest kjente albumet fra Massive Attack ihvertfall.

En annen Trip- Hop gruppe var forresten Portishead.

En artist som ihvertfall ikke er 100% en elektronisk artist, men som kanskje bør nevnes i tråden er Michael Jackson. Men det er noe annet enn Trip- Hop....

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bantor skrev: søn jun 19, 2022 1:15 pm Tror nok Mezzanine er det mest kjente albumet fra Massive Attack ihvertfall.

En annen Trip- Hop gruppe var forresten Portishead.

En artist som ihvertfall ikke er 100% en elektronisk artist, men som kanskje bør nevnes i tråden er Michael Jackson. Men det er noe annet enn Trip- Hop....
Ja. Og Madonna har jo også gjort en del ting som jeg personlig syns er elekronika.
(siden vi er innom superstjerner)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Soft Machine var blant de tidlige med å bruke elektronikk.
Seven-albumet er fra 1974, og i stedet for gitarvreng kom denne elktroniske twisten.
Men legg merke til at det er ekte trommer. Trommemaskinen gjorde sitt gjennombrudd noe senere.
Så ta dette som et forsøk på et historisk tilbakeblikk :-)

Jeg likte det når det kom, da.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Her er et debattinnlegg.....for den som liker nerdestoff

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: søn jun 19, 2022 7:24 pm Soft Machine var blant de tidlige med å bruke elektronikk.
Seven-albumet er fra 1974, og i stedet for gitarvreng kom denne elktroniske twisten.
Men legg merke til at det er ekte trommer. Trommemaskinen gjorde sitt gjennombrudd noe senere.
Så ta dette som et forsøk på et historisk tilbakeblikk :-)
► Show Spoiler
Jeg likte det når det kom, da.
Elektronikk har egentlig vært brukt helt siden man begynte å bruke mikrofoner eller koblet strøm til instrumenta.

1961. Første datamaskin til å synge Daisy Bell.
Det er egentlig to datamaskiner. Den ene spiller musikken, den andre synger. :D


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

400 Blows - Movin' (1985)


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Hexstatic

Deadly Media fra albumet Rewind (2000)



Telemetron fra albumet Master-View (2004)


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Beastie Boys - Intergalactic


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Axel F programmert på en 35 år gammel hjemmedatamaskin med 0,001 gigabyte minne.


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

som fargeblind påpeker,Madonna var nok innom elektronika med Mirwais...her har du saken
--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

rart det der,kvasi house musikken var jo inspirert særlig fra Kraftwerk og tysk musikk...2 låter fra en guru Jamie Principal
i samarbeid med Frankie Knuckles
....
Waiting For My Angel og Baby Wants To Ride...igjen inspirert av D Train
--

---


The Kwames

Yulquen74
Innlegg: 13

Legg inn av Yulquen74 »



Breakbeat blandet med klassiske elementer fra Venetian Snares.



En heftig liten sak fra velkjente Aphex Twin.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»