Sit- ups eller ikke?

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Sit- ups eller ikke?

Legg inn av Bantor »

Selv trener jeg ikke sit-ups i dag. Grunnen til det er at jeg er blitt gammel, og vil fokusere på andre styrkeøvelser. En har bare så mye restitusjonsevne osv.

Har trent sit- ups i mange år tidligere i ulike varianter. Har ikke tatt noe skade av det.

Ser ingen grunn til at folk som er unge og har god restitusjonsevne, ikke skal trene sit- ups eller tilsvarende øvelser.

Har en mistanke om at mye av forskningen som er kritisk til sit- ups, er folk med en eller annen agenda.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Bantor skrev: tor jun 16, 2022 9:59 am Selv trener jeg ikke sit-ups i dag. Grunnen til det er at jeg er blitt gammel, og vil fokusere på andre styrkeøvelser. En har bare så mye restitusjonsevne osv.

Har trent sit- ups i mange år tidligere i ulike varianter. Har ikke tatt noe skade av det.

Ser ingen grunn til at folk som er unge og har god restitusjonsevne, ikke skal trene sit- ups eller tilsvarende øvelser.

Har en mistanke om at mye av forskningen som er kritisk til sit- ups, er folk med en eller annen agenda.
Jeg vet ikke hva du mener med din siste setning her.
En nylig artikkel her om det https://www.issaonline.com/blog/post/ar ... o-think-so

Personlig har jeg bare fått vondt av sit-ups, mulig feil utført, mulig andre ting relatert til meg selv.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Bantor skrev: tor jun 16, 2022 9:59 am Selv trener jeg ikke sit-ups i dag. Grunnen til det er at jeg er blitt gammel, og vil fokusere på andre styrkeøvelser. En har bare så mye restitusjonsevne osv.

Har trent sit- ups i mange år tidligere i ulike varianter. Har ikke tatt noe skade av det.

Ser ingen grunn til at folk som er unge og har god restitusjonsevne, ikke skal trene sit- ups eller tilsvarende øvelser.

Har en mistanke om at mye av forskningen som er kritisk til sit- ups, er folk med en eller annen agenda.
Jeg har trent veldig mye core de siste par årene. Bakgrunnen er at jeg anser det som viktig/nyttig og effektivt (stor muskelgruppe og etter tyve/tretti føler man virkelig man har trent). En annen grunn er at det er lett tilgjengelig. Jeg er i en småbarnsfase, og det at jeg kan kjøre kvalitet på gulvet hjemme, gjerne sammen med mobilitet, gjør livet enklere.

Det rare er at sit-ups ikke er en øvelse jeg har tatt noe særlig. Ikke et bevisst valg, men det har aldri vært en øvelse jeg liker særlig godt. Er veldig mange gode alternativer. Men den artikkelen det ble linket til over får meg til å lure på om noen av øvelsene jeg tar kan være skadelige.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg elsker situps.
Som forrige nevnte her, kan du ta det hvor som helst. En annen ting er at man kan være kreativ i måten man gjør dette på. Stort sett tatt det hver dag så lenge jeg kan huske. Det og pushups er for meg så deilig og viktig at jeg virkelig skal være syk hvis jeg ikke gjennomfører.
Jeg er født i 84. Nå vet ikke jeg hvor gammel TS er og det kan godt hende det kommer en dag hvor en bør avstå fra det, men jeg tviler.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det at jeg ikke hadde noen problemer med sit ups, kan jo være individuelt.

Dette med agenda. Sit ups er/var en del av treningen til mange kampsporter. Det at enkelte ikke liker kampsport, er et åpenbart motiv for å nedsnakke sit ups.

Jeg trente sit ups med vekt osv. når jeg var yngre. I dag blir jeg så sliten av å trene alle musklene, at jeg prioriterer de aller største muskelgruppene. Er 45 år i år.

Men magemusklene kan jo få kjørt seg litt indirekte, hvis jeg bruker f.eks. slyngetrening osv. Kanskje jeg gjør planke osv.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Bantor skrev: lør jun 18, 2022 1:56 pm Det at jeg ikke hadde noen problemer med sit ups, kan jo være individuelt.

Dette med agenda. Sit ups er/var en del av treningen til mange kampsporter. Det at enkelte ikke liker kampsport, er et åpenbart motiv for å nedsnakke sit ups.
For meg har det vært selve bevegelsene som ikke akkurat var positive.
Mulig det er noens agenda slik du sier, men det burde jo ikke vært noen sak det da om man ikke likte en viss type sport, men dette vet du mye mer om enn meg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»