Team Uno-(se)X

Svar
KongOlav2

Re: Team Uno-(se)X

Legg inn av KongOlav2 »

Trehjulssykkel skrev: lør jun 11, 2022 8:22 pm Burde vel helst få inn minst én stor signering hvis de har ambisjoner om WT. Leste tidligere at Sykkelsjefen har klokketro på sin måte å utvikle ryttere på, men det kan kun ta laget så så langt. Da blir det veldig mye press på ryttere som Tiller og THJ, og på resten av de unge rytterne om å ta store steg. Men det kan jo hende det var noe han sa som spill for galleriet.

Ryttere fra "nest øverste hylle" som Calle og Amund kommer ikke til å samle noe mer poeng enn de rytterne som er der i dag.
Det meste kommer vel an på hvor mye penger og hvor store ambisjoner de har. Siden stort sett alle de beste danske og norske rytterne utenom Vingegaard og Asgreen, har utgående kontrakt enten etter denne eller neste sesong, ville jo WT-status i 2024 vært et ganske ideelt tidspunkt for Uno-X. Men da må de ha gode nok resultater og sanke nok poeng, samt få inn minst et halvdusin ryttere av høyere kvalitet.

Enkelte ryttere tror jeg blir vanskelig å få tak i uansett. Mads Pedersen har såpass høy stjerne at jeg ikke tror han går til et ikke WT-lag neste sesong. Og Mikkel Bjerg har sikkert såpass høy lønn i UAE at man måtte betalt ham lønn som en kaptein i Uno-X, og det tror jeg ikke han er verdt. Men om ambisjonene er tilstede og de faktisk vil bli et WT-lag i 2024, bør de ha mål om å skaffe seg f.eks typer som Søren Kragh Andersen, Mathias Skjelmose Jensen, Andreas Kron og deretter Tobias Foss, Andreas Leknessund og Mikkel Honore etter neste sesong. Såpass tror jeg må/bør til om man vil bli et WT-lag i 2024 og med en hovedvekt på norske og danske ryttere.

Om det blir typer som Hagen, Grøndahl Jansen og Casper Pedersen, frykter jeg det blir litt tynt. De kunne eventuelt supplert med en ikke-skandinavisk sprinter eller to som kunne sanket mye poeng i mindre ritt, men det ville jo kanskje vært en suboptimal løsning og neppe gitt det laget som man ønsker å gå inn med i WT-tropp i 2024. Skal man opp til den statusen, vil det være mye artigere om det skjer med f.eks THJ og Skjelmose som kapteiner i GC og type SKA med støtte fra Tiller, Hoelgaard, Kron, Honore, m.fl. i endagersritt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

De lagene som får WT-status neste sesong beholder den statusen i 3 år. Dermed er de avhengig av at lag kollapser neste år for at det skal være mulig med WT-status 2024.
Altså er behovet etter “raske” poeng neste sesong ikke så viktig, men det må samles poeng over hele treårsperioden 2023-2025 slik at de er inne på topp 18 etter 2025-sesongen.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Det er de 10 beste (altså de som plukker mest UCI-poeng) hver år som teller.

Kjernen for poengplukking neste sesong bør være THJ, Tiller, Træen, Charmig og AHJ. Kanskje også Skaarseth (topp 30 i både G-W, RvV og P-R, samt 2.plass på en etappe i Dauphine vitner om at han har tatt steg).
Så er det utrolig viktig å få i gang Halvorsen og Wærenskjold neste sesong, da de er ryttere som bør kunne sanke mange topp 10-plasseringer i lettere endagersritt.
Da har man 8 mann som bør skaffe bra med poeng. Så helst en nysignering som går rett inn som stor poengplukker (Kristoff, Kragh Andersen, Kron, Skjelmose er jo drømmesigneringer med dette målet) og en nysignering som kan skaffe OK med poeng (Carl Fredrik Hagen eller Stokbro bør fungere bra).

Det største forbedringspotensialet poengmessig er nok faktisk å hente på å få bedre hjelperyttere, slik at Tiller presterer enda bedre i vårklassikerne og at THJ kommer enda litt høyere opp i de rittene han kjører.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 10:22 pm De lagene som får WT-status neste sesong beholder den statusen i 3 år. Dermed er de avhengig av at lag kollapser neste år for at det skal være mulig med WT-status 2024.
Altså er behovet etter “raske” poeng neste sesong ikke så viktig, men det må samles poeng over hele treårsperioden 2023-2025 slik at de er inne på topp 18 etter 2025-sesongen.
Er ikke dette en rullerende ordning? Er altså alle lag som får WT-status neste år "untouchable" i tre år, og at kun poeng de neste tre årene teller? Helt merkelig i så måte. Burde jo vært slik at poeng i årene 21-23 bestemte WT-status i 2024. Tåpelig at poeng tatt i 2020 skal bestemme hve som får WT-status i 2025, mens poeng tatt i 2023 og 2024 ikke har betydning i det hele tatt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 10:57 pm Er ikke dette en rullerende ordning? Er altså alle lag som får WT-status neste år "untouchable" i tre år, og at kun poeng de neste tre årene teller? Helt merkelig i så måte. Burde jo vært slik at poeng i årene 21-23 bestemte WT-status i 2024. Tåpelig at poeng tatt i 2020 skal bestemme hve som får WT-status i 2025, mens poeng tatt i 2023 og 2024 ikke har betydning i det hele tatt.
Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:24 pm Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.
Blæh. Det var en rimelig en håpløs ordning. Da kan et lag som har vært fullstendig ræva denne sesongen (Astana), og har maks 3 ryttere som kan plukke en del poeng, ha WT-status helt frem til utgangen av 2025 fordi de plukket mye poeng så langt tilbake som i 2020. Håper iallfall at IRT ryker. Og gjerne at svært dysfunksjonelle DSM også kollapser og ryker etter denne sesongen.

Da er nok de rytterne du nevnte noen av de mer realistiske ja. Aldri om Pedersen, SKA, Skjelmose velger Uno-X om de må være ProTeam i tre år til. Noe av det bedre de kan håpe på blir da de du nevne + kanskje Hoelgaard tilbake etter neste sesong. Absolutt maks en Kron eller Honore som vil få langt mer utstrakte kapteinsroller. Og jeg tviler da meget sterkt på at de klarer å holde på THJ etter at kontrakten utløper i 2024.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 11:32 pm Og jeg tviler da meget sterkt på at de klarer å holde på THJ etter at kontrakten utløper i 2024.
Hvis Uno-X i 2024 (helst i 23 også selvsagt) får kjøre Touren, de store ukesrittene til ASO (Paris-Nice, Catalunya og Dauphine), Ardennerklassikerne og noe mer spennende mot slutten av sesongen (Lombardia og andre italienske bakkeklassikere) og gjør det såpass bra at de kan forvente innbydelse til disse rittene igjen året etterpå er det ingen grunn for THJ å dra noe sted da han får kjøre de rittene han ønsker.

Eller hvis Uno-X er beste ProTeam i 2024 og får automatisk invitasjon til alle WT-ritt i 2025.

Å ikke være WT-lag er ikke nødvendigvis en begrensing for å beholde gode ryttere så sant man leverer godt nok til å få de riktige invitasjonene. Men det er opplagt at Uno-X bør gjøre alt de kan for å samle nok poeng i 2023-2025 for å sikre WT-status fra 2026.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:24 pm
KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 10:57 pm Er ikke dette en rullerende ordning? Er altså alle lag som får WT-status neste år "untouchable" i tre år, og at kun poeng de neste tre årene teller? Helt merkelig i så måte. Burde jo vært slik at poeng i årene 21-23 bestemte WT-status i 2024. Tåpelig at poeng tatt i 2020 skal bestemme hve som får WT-status i 2025, mens poeng tatt i 2023 og 2024 ikke har betydning i det hele tatt.
Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.
Hvis det er slik så lurer jeg på hvorfor Sykkelsjefen flere ganger har sagt "hvis vi ikke får WT status i 2023 så søker vi for 2024" osv. Har han ikke fått med seg reglene eller er dette noe helt nytt?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Trehjulssykkel skrev: søn jun 12, 2022 2:26 am
george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:24 pm Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.
Hvis det er slik så lurer jeg på hvorfor Sykkelsjefen flere ganger har sagt "hvis vi ikke får WT status i 2023 så søker vi for 2024" osv. Har han ikke fått med seg reglene eller er dette noe helt nytt?
Jeg har også stusset litt på hvordan de har uttalt seg tidligere, så kan hende de ikke helt skjønte hvordan systemet var ment å fungere. Endringen ble offentliggjort i slutten av 2018 og var tydelig at den skulle gjelde fra 2020 (altså første treårsperiode 20-22), så ingen grunn til at lagene ikke skal ha fått det med seg.
Nå er det vel noen måneder siden sist de uttalte seg om noe sånt, så vil tro de har skjønt hvor landet ligger.

Slik det ser ut ryker to av dagens 18 WT-lag da Alpecin og Arkea ligger langt inne på topp 18. De som ligger dårligst an er Lotto og Israel, mens EF, BileExchange, Cofidis og Movistar ikke er langt unna.
Total Energy ligger som en klar nummer 21, mens Uno-X ligger som nummer 22.

Jeg antar at det er slik at dersom ett lag kollapser så vil lagene som er utenfor topp 18 kunne søke og da blir Uno-X altså nummer 4 på listen slik det ser ut.
Når det gjelder kriterier er det mange kriterier som går i Uno-X favør, når det gjelder finansiell stabilitet, etisksk profil (typisk UCI, jævlig vagt), og noen kriterier som går på organisasjon og administrasjon av laget, er nok Uno-X helt i toppen. Problemet er at disse virker å kun gjelde som at «OK» er like bra som «Perfekt» og da faller det på sportslige kriterier.

Blant de lagene som ser ut til å skaffe WT-lisens neste år lever Astana alltid farlig. Der er det økonomiske problemer og forsinkede lønninger nesten hvert år.
Bile Exchange er avhengig av han rikingen Gerry Ryan og i fjor var det store spørsmålstegn rundt laget, men han virker motivert for å fortsette noen år til.
DSM er som nevnt over ett ganske «dysfunksjonelt» lag, men det gjelder nok først og fremst friksjon mellom ryttere og støtteapparat. Som organisasjon virker de til å ha struktur og økonomi i orden og DSM er sponsor ut 2024 i hvertfall.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:42 pm
KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 11:32 pm Og jeg tviler da meget sterkt på at de klarer å holde på THJ etter at kontrakten utløper i 2024.
Hvis Uno-X i 2024 (helst i 23 også selvsagt) får kjøre Touren, de store ukesrittene til ASO (Paris-Nice, Catalunya og Dauphine), Ardennerklassikerne og noe mer spennende mot slutten av sesongen (Lombardia og andre italienske bakkeklassikere) og gjør det såpass bra at de kan forvente innbydelse til disse rittene igjen året etterpå er det ingen grunn for THJ å dra noe sted da han får kjøre de rittene han ønsker.

Eller hvis Uno-X er beste ProTeam i 2024 og får automatisk invitasjon til alle WT-ritt i 2025.

Å ikke være WT-lag er ikke nødvendigvis en begrensing for å beholde gode ryttere så sant man leverer godt nok til å få de riktige invitasjonene. Men det er opplagt at Uno-X bør gjøre alt de kan for å samle nok poeng i 2023-2025 for å sikre WT-status fra 2026.
Det er mulig, men derson THJ imponerer i en GT og i enukersritt i 2024, og deretter et lag som JV eller Ineos kommer og tilbyr ham trippel lønn og en kapteinsrolle med klart bedre hjelperyttere enn i Uno-X, så tror jeg ikke nødvendigvis han blir der.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: søn jun 12, 2022 9:16 am [Blant de lagene som ser ut til å skaffe WT-lisens neste år lever Astana alltid farlig. Der er det økonomiske problemer og forsinkede lønninger nesten hvert år.
Bile Exchange er avhengig av han rikingen Gerry Ryan og i fjor var det store spørsmålstegn rundt laget, men han virker motivert for å fortsette noen år til.
DSM er som nevnt over ett ganske «dysfunksjonelt» lag, men det gjelder nok først og fremst friksjon mellom ryttere og støtteapparat. Som organisasjon virker de til å ha struktur og økonomi i orden og DSM er sponsor ut 2024 i hvertfall.
Kan håpe at Astana ryker. Jeg håper egentlig at alle lag som kommer fra sykkelnasjoner med små eller minimale sykkeltradisjoner ryker, men dessverre ser det ikke ut til at UAE eller Bahrain vil gjør dette med det første. Da er IRT og dernest Astana de som står nærmest i køen. Mye heller få inn et italiensk lag eller to igjen på WT-touren på litt sikt. Neste år kan det bli hele 4 belgiske WT-lag samt lag fra UAE, Bahrain og Kasakhstan, men bare ett lag til samme fra Italia og Spania. Det henger ikke på greip.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: søn jun 12, 2022 10:48 am Neste år kan det bli hele 4 belgiske WT-lag samt lag fra UAE, Bahrain og Kasakhstan, men bare ett lag til samme fra Italia og Spania. Det henger ikke på greip.
UAE er jo bare Lampre, bare med ekstra vond bismak?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: ons jun 15, 2022 9:40 am UAE er jo bare Lampre, bare med ekstra vond bismak?
Ja, det er jo noe av gamle Lampre, men har jo skjedd en del siden den gang. De har jo rimelig dype lommer og sveiper jo markedet, sammen med Ineos, for store talenter. Begynner å bli et litt for lite antall lag som dominerer de aller fleste ritt ganske stort for tiden.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: ons jun 15, 2022 9:42 am Ja, det er jo noe av gamle Lampre, men har jo skjedd en del siden den gang. De har jo rimelig dype lommer og sveiper jo markedet, sammen med Ineos, for store talenter. Begynner å bli et litt for lite antall lag som dominerer de aller fleste ritt ganske stort for tiden.
Sånn er det mer og mer i all idrett, og det er jo bare trist. Ingen sier nei til enorme pengebeløp fra lugubre regimer. Syns det er ekstra latterlig at UAE skaffet seg et kvinne-lag da de tok over Alé–Cipollini.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »


Blirdetgull?

Legg inn av Blirdetgull? »

Kristoff så og si klar for Uno-X utrolig kult!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: man jun 20, 2022 4:41 pm Kristoff til Uno-X!!
https://www.tv2.no/sport/14879347/
Dette var jo spennende. Håper imidlertid det er utelukkende med tanke på endagersritt/klassikere og ikke at de bygger noe sprinttog rundt Kristoff.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: man jun 20, 2022 7:12 pm Dette var jo spennende. Håper imidlertid det er utelukkende med tanke på endagersritt/klassikere og ikke at de bygger noe sprinttog rundt Kristoff.
De må gjerne bygge sprinttog, for der har de virkelig mye å gå på. Akkurat som de bør bli veldig mye bedre til å hjelpe i posisjonskampen i klassikerne.

Lurer på om Kristoff tenker selge seg ut av Team Coop? Hvis ikke så blir det litt rart i NM neste år...

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: man jun 20, 2022 7:47 pm De må gjerne bygge sprinttog, for der har de virkelig mye å gå på. Akkurat som de bør bli veldig mye bedre til å hjelpe i posisjonskampen i klassikerne.

Lurer på om Kristoff tenker selge seg ut av Team Coop? Hvis ikke så blir det litt rart i NM neste år...
Dedikert satsing på spurtere er noe av det kjedeligste i hele sykkelsporten. Hadde jeg vært sportsdirektør i et større lag ville det vært null satsing på mer rendyrkede spurtere.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Kristoff har aldri vært en rytter som kommer med ett helt lag til etapperitt kun med opptrekkere, så jeg ser ikke for meg at det er aktuelt for Uno-X å komme med Kristoff og 6 hjelpere til etapperitt på WT-nivå neste år.

Ideelt sett bør Kristoff ha 2 "faste" ryttere rundt seg som kan hjelpe i en avslutningsfase. Jeg tror Søren Wærenskjold kan være utmerket i en rolle som siste "opptrekker/plasseringshjelper" en sesong eller to før han selv skal ta tak i spurtene og så hadde Amund Grøndahl Jansen vært en interessant signering som tredjemann i det lille spurttoget.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Perfekt for Kristoffer og nesten perfekt for Uno X (kun Mads Pedersen ville vært en bedre signering av type spurtsterk klassikerrytter).

Jeg tror Kristoffer fort hadde blitt 2. fiolin bak Miriam Girmay neste sesong, så jeg er egentlig glad han gikk til Uno og ikke ble værende. Får kjøre alle klassikerne, og jeg er 99.9% sikker på at det blir TdF neste år også, så jeg tror rittprogrammet blir stort sett det samme. Dessuten er det kulere med tidenes norske syklist på tidenes norske profflag.

Viser at de mener alvor nå, Uno.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: man jun 20, 2022 8:18 pm Kristoff har aldri vært en rytter som kommer med ett helt lag til etapperitt kun med opptrekkere, så jeg ser ikke for meg at det er aktuelt for Uno-X å komme med Kristoff og 6 hjelpere til etapperitt på WT-nivå neste år.

Ideelt sett bør Kristoff ha 2 "faste" ryttere rundt seg som kan hjelpe i en avslutningsfase. Jeg tror Søren Wærenskjold kan være utmerket i en rolle som siste "opptrekker/plasseringshjelper" en sesong eller to før han selv skal ta tak i spurtene og så hadde Amund Grøndahl Jansen vært en interessant signering som tredjemann i det lille spurttoget.
Grøndahl Jansen ville vært en fin signering. Meget god klassikermann om de får ham opp på samme nivå som i 2019. Med ham inn i tillegg til Kristoff ville klassikerlaget til neste sesong vært ganske bra. Da måtte neste prioritet være å få inn en eller to ryttere til som kan hjelpe THJ.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: man jun 20, 2022 7:48 pm Dedikert satsing på spurtere er noe av det kjedeligste i hele sykkelsporten. Hadde jeg vært sportsdirektør i et større lag ville det vært null satsing på mer rendyrkede spurtere.
Uno-X har allerede spurtere, men får ingenting ut av dem. De mangler folk med kjørestyrke og spisse albuer, akkurat den typen de også trenger i klassikerne. Kristoff er, som du jo vet, mye mer enn en rendyrket spurter.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: man jun 20, 2022 11:19 pm
KongOlav2 skrev: man jun 20, 2022 7:48 pm Dedikert satsing på spurtere er noe av det kjedeligste i hele sykkelsporten. Hadde jeg vært sportsdirektør i et større lag ville det vært null satsing på mer rendyrkede spurtere.
Uno-X har allerede spurtere, men får ingenting ut av dem. De mangler folk med kjørestyrke og spisse albuer, akkurat den typen de også trenger i klassikerne. Kristoff er, som du jo vet, mye mer enn en rendyrket spurter.
Ja, og den er den siden av Kristoff jeg vil ha.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kristoff nå bekreftet til Uno-X

Av danske ryttere er det nå færre aktuelle. Mads Pedersen har forlenget med Trek, Kron har forlenget med Lotto, mens Casper P ryktes til QS.

Om de ikke mot all formodning skulle lokke til seg SKA, er det nok så kanskje Andreas Stokbro og Alexander Kamp som kan være de to mest aktuelle.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Da har nok Kristoffer kjørt touren for siste gang. Hadde han markert seg årets ritt, med unntak av som blåsebelg, evnt at han presterer eventyrlig neste år, så øker dette neppe sjansene til uno noe voldsomt mtp en invitasjon. Vet ikke status fremdrift mtp wt-lag.

Men fint for firebarnsfaren fra Norge. Møtte en uno-rytter på langtur senest på fredag her borte.

Hva med SEB?

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Blir sjokkert hvis Uno X ikke får tourinvite med Kristoffer og Tobben v2 på laget. Wanty har tidligere fått invite på bekostning av franske lag, så helt retards er ikke ASO.

Forøvrig mener jeg dette er en win-win kontrakt.
Kristoffer får fortsette å være kaptein (jeg tror Miriam Grmay ville vært kaptein fra og med neste år hvis han hadde fortsatt i Wanty), han får kjøre de samme løpene som han alltid gjør (Uno X er sikret invite til alle vårklassikerne+Touren), og vi får garantert se Kristoffer som syklist i 3 år til.
Uno X får mer PR, sikret invite til Touren og enda flere WT-ritt, en mentor for yngre ryttere og de får en rytter som kan sanke 1k poeng i løpet av en sesong. I tillegg har ikke Uno X noen spurtere lengre, så da får de fylt det tomrommet også.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Jeg tror ikke vi skal ta Tour-billett for gitt neste år. Det går sterke rykter om at B&B får inn Carrefour som sponsor og at de skal totalrenovere stallen (blant annet er Cav ryktet dit), så jeg tror det kan bli trangt om Wild Cardene neste år også.
Men klart sjansene med Kristoff er større enn sjansene uten Kristoff. Kristoff hadde tross alt en 3. plass og en 4.plass i årets Tour, klart bedre resultater enn for eksempel Caleb Ewan og bedre besteresultat enn Sagan, så han bør fortsatt regnes som en bra kandidat til massespurtene i Touren av ASO.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 7:17 pm Liten oppdatering med tanke på overganger.

I følge PCS har følgende 21 ryttere kontrakt med Uno-X for 2023:
1 ANDERSEN Idar
2 CHARMIG Anthon
3 DVERSNES Fredrik
4 EG Niklas
5 GREGAARD Jonas
6 GUDMESTAD Tord
7 HALVORSEN Kristoffer
8 HANSEN Lasse Norman
9 HINDSGAUL Jacob
10 HOLTER Ådne
11 JOHANNESSEN Anders Halland
12 JOHANNESSEN Tobias Halland
13 LARSEN Niklas
14 LEVY William Blume
15 RESELL Erik Nordsæter
16 SANDER HANSEN Marcus (Dare 2022)
17 SKAARSETH Anders
18 TILLER Rasmus
19 TRÆEN Torstein
20 WÆRENSKJOLD Søren
21 FREDHEIM Stian (Dare 2022)

Det betyr at følgende ryttere i årets stall ikke har kontrakt for neste sesong:
Jonas Abrahamsen
Erlend Blikra
Morten Hulgaard
Kristian Kulset
Sindre Kulset
Lars Saugstad
Iver Skaarseth
Torjus Sleen
Martin Urianstad
Syver Wærsted

Av disse 10 mente jeg i mars at det var helt opplagt at man prøver å få med Hulgaard videre. Han har ikke vist seg særlig frem enda i år, men bør ligge godt an uansett.
Torjus Sleen gjorde en glimrende innsats i Katalonia og har gjort det veldig bra også i Dauphine nå. Han er en rytter som ikke bidrar med resultat selv og man kan ikke ha for mange slike ryttere, men nå er det to etapperitt på rad på WT-nivå der han har prestert bra som hjelper, så jeg vil definitivt ha med han videre.

Så mener jeg det er på tide å ta litt tøffe valg og etter årets sesong er det riktig å takke av Kristian Kulset og Iver Skaarseth. Det kan godt hende de er kjempeviktige ryttere for gruppen sosialt og sånn, men da får de hoppe inn i støtteapparatet i stedet. De har (dessverre) ikke vist seg å være gode nok for det nivået Uno-X er på nå. Det frister å sette Wærsted, Saugstad, Sindre Kulset og Abrahamsen også i denne kategorien, men de er nok litt bedre ryttere. Urianstad og Blikra er jeg usikre på hvor jeg vil plassere, men de er i grenseland de også. Spesielt Blikra som er 25 år bør levere flere topp 10 plasseringer i massespurter fremover om han skal få fornyet tillit).

Av disse 10 kan man fort stå igjen med at kun 2-3 stykker får fornyet kontrakten, men jeg tipper 5 (Hulgaard, Sleen, Urianstad, Abrahamsen og Sindre Kulset). Da er man oppe på 26 ryttere.

Fra Dare er det bekreftet at Marcus Sander Hansen og Stian Fredheim skal flyttes opp til hovedlaget neste sesong. De tre neste på listen er Sakarias Koller Løland som er født i 2001 og den danske duoen Dalby og Bevort som er født i 2003. Koller Løland kan være aktuell, mens de to danskene er såpass unge at de fint kan kjøre i Dare også neste sesong.

Så da har man 4 plasser igjen (evt 3 om man velger å flytte opp Løland også allerede) til å hente kvalitet utenfra.
Det har gått rykter om Mads Pedersen, men det er urealistisk.
Mattias Skjelmose hadde vært en drømmesignering, men også urealistisk.
Det har vært snakket om Kristoff, men jeg tror hans førstevalg er å bli værende i Wanty.
Søren Kragh Andersen hadde vært en drømmesignering, men det virker til å være veldig lite rykter om han og dermed er det kanskje ingen grunn til å forvente at det skal skje.
En annen potensiell drømmesignering er Mikkel Bjerg, men han har nok veldig fin lønn i UAE og er neppe interessert i å gå ned på Pro-nivå.
Andreas Kron tror jeg også er uaktuell, men for en signering det hadde vært.

Av dansker er det egentlig 3 ryttere jeg ser på som realistiske:
- Alexander Kamp (egentlig uspektakulær, men ble nummer 5 i Amstel)
- Casper Pedersen (solid rytter, men ikke særlig med resultater i år)
- Andreas Stokbro (kjempesesong i Team Coop nå og har erfaring fra WT)

Carl Fredrik Hagen og Amund Grøndahl Jansen kan være gode kandidater, jeg tror det er fint med litt rutine i gjengen også. Hagen en av få danske / norske ryttere som er tilgjengelig som har brukbare klatreferdigheter og kan ta en viktig hjelperolle rundt THJ.

Så hvisman får inn 2-3 stykker av de 5 sistnevnte tror jeg man må konkludere med ett bra overgangsvindu. Får man Kristoff også er det helt enormt. Kommer Kristoff må det også komme inn en mann som kan brukes i opptrekksfasen. Amund har jo litt erfaring, men det burde nok være en rytter mellom Amund og Kristoff i ett opptrekk.
Med Kristoff inn er det nå 22 ryttere på kontrakt til neste sesong. Kan ikke skjønne annet enn at Abrahamsen og Sleen også får fornyet kontrakt og så blir det fryktelig spennende å se hvem de 6 siste blir. Jeg håper det dukker opp noe mer utenfra og ikke bare blir resigneringer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: tir aug 02, 2022 9:14 am Med Kristoff inn er det nå 22 ryttere på kontrakt til neste sesong. Kan ikke skjønne annet enn at Abrahamsen og Sleen også får fornyet kontrakt og så blir det fryktelig spennende å se hvem de 6 siste blir. Jeg håper det dukker opp noe mer utenfra og ikke bare blir resigneringer.
Stokbro og Grøndahl Jansen er vel de to mest interessante og åpenbare per dags dato.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»