Generell diskusjon om corona

Låst
Queenie

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Queenie »

Hetfield skrev: ons jun 22, 2022 12:07 pm
pfrog567 skrev: ons jun 22, 2022 12:05 pm Enig med det du sier her. Og jeg tror ikke man skal så langt utenfor Skandinavia før man ser at flere land ikke har gitt helt slipp på diverse tiltak ifb med corona.
Jupp, og da blir det useriøst når bekymringer over innskrenking av menneskerettigheter og frihet over store deler av verdenen blir avfeid som konspirasjonsteorier av de samme nekene.
Det er ikke vi som er nekene gitt, og jeg har aldri godtatt noe av det du nevner.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 1:33 pm Der var Dagbladet på plass igjen med en skremmeartikkel om økning i coronasmitte i Europa:

https://www.dagbladet.no/nyheter/smitte ... a/76428373

Kanskje noen heller burde vise Dagbladet figuren fra worldometer som jeg la ut i går kveld? Den grafen viser tross alt at det ikke på noe tidligere tidspunkt under pandemien har dødd så få mennesker av viruset som nå.

Dagbladet gjør også et nummer ut av at det har vært en økning i innlagte i Bergen den siste tiden. Her skrives det at:

"Tirsdag ble det kjent at Haraldsplass Diakonale Sykehus i Bergen melder om en «markant» økning i antallet innlagte coronapasienter. Før 12. juni lå antallet daglige pasienter på rundt fire-fem, mens det de siste dagene har ligget rundt ti-tolv, opplyste sykehuset i en pressemelding. Sammen med tallene fra Haukeland universitetssjukehus er det totale antallet coronainnlagte i Bergen 30 i kveld. Begge har én på intensivavdelingen."

Dagbladet glemmer selvsagt her å ta høyde for at dette også inkluderer folk som er innlagt med corona, og ikke bare de som er innlagt av corona. Som det stod i den mye mer nøkterne nettavisen BT for et par dager siden (https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/G3Wm ... korona-naa):

"Torsdag er det 15 innlagte med covid-19 på Haukeland universitetssjukehus og seks på Haraldsplass diakonale sykehus. Omtrent halvparten av de innlagte har covid som hovedårsak til innleggelsen, ifølge infeksjonsoverlege Trond Bruun.

De innlagte er for det meste eldre og pasienter med kroniske sykdommer, blant annet pasienter med redusert immunforsvar."

Og leser man i dagens BT (https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd ... -om-korona) står det:

"Infeksjonsoverlege Trond Bruun på Haukeland sa i forrige uke at de er forberedt på å takle en økning.

Heldigvis gir de nye virusvariantene sjelden alvorlig lungebetennelse med alvorlig respirasjonssvikt. Vi forventer derfor ikke mange intensivpasienter med covid-19 fremover, sa Bruun."
Dagbladet vet hva de lever av...

Jeg registrerer forøvrig at Portugals nye bølge er på vei ned allerede. Du vet den som kunne føre til ny lock-down i følge flere norske aviser i forrige uke.

Det som skjer nå er helt naturlig. En mutert versjon som er enda mer smittsom vil "fange" de som ennå ikke har en form for beskyttelse (vaksinen eller tidligere smittet). Og selvfølgelig noen som har det. Men bølgen vil ikke være spesielt høy eller lang. Da må det en mye mer aggressiv og anderledes variant til.

basillen

Legg inn av basillen »

oddvar_kjempebra skrev: ons jun 22, 2022 1:43 pm Dagbladet vet hva de lever av...

Jeg registrerer forøvrig at Portugals nye bølge er på vei ned allerede. Du vet den som kunne føre til ny lock-down i følge flere norske aviser i forrige uke.

Det som skjer nå er helt naturlig. En mutert versjon som er enda mer smittsom vil "fange" de som ennå ikke har en form for beskyttelse (vaksinen eller tidligere smittet). Og selvfølgelig noen som har det. Men bølgen vil ikke være spesielt høy eller lang. Da må det en mye mer aggressiv og anderledes variant til.
Helt enig. Vi ser det samme i Sør-Afrika også. For kort tid siden ble det gjort et nummer av at denne BA5-varianten laget en "stor smittebølge" i Sør-Afrika. Vel, nå er denne bølgen over, og dødstallene har vært minimale.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Queenie skrev: ons jun 22, 2022 1:41 pm
Hetfield skrev: ons jun 22, 2022 12:07 pm
pfrog567 skrev: ons jun 22, 2022 12:05 pm Enig med det du sier her. Og jeg tror ikke man skal så langt utenfor Skandinavia før man ser at flere land ikke har gitt helt slipp på diverse tiltak ifb med corona.
Jupp, og da blir det useriøst når bekymringer over innskrenking av menneskerettigheter og frihet over store deler av verdenen blir avfeid som konspirasjonsteorier av de samme nekene.
Det er ikke vi som er nekene gitt, og jeg har aldri godtatt noe av det du nevner.
Hvorfor engasjerer du deg så mye i en tråd du sier du ikke er interessert i? Jeg er likegyldig til fotball men jeg går ikke inn o fotballtråder for å sjikanere fotballemnmtusiaster og si at de er nevrotikere og hvor uinteressert jeg er i trådens innhold. Hvordan skulle tråden sett ut om alle som "ikke var interessert i corona" her på forumet hadde oppført seg som deg?

basillen

Legg inn av basillen »

Så, ifølge worldometer var den 19. og 20. juni henholdsvis 744 og 818 dødsfall på verdensbasis. Det er fullstendig tullete at vi fremdeles kaller dette for en pandemi.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 1:53 pm Så, ifølge worldometer var den 19. og 20. juni henholdsvis 744 og 818 dødsfall på verdensbasis. Det er fullstendig tullete at vi fremdeles kaller dette for en pandemi.
Enig i det. Likevel så hauses diverse mutasjoner av omikron opp , men alle rapportert tyder jo på at det er bare enda en mutasjon som gir relativt mild sykdom. Ja misforstå meg rett, man kan føle seg elendig noen dager, men som oftest noe som ikke krever behandling på sykehus. Min coronasykdom var over på tre dager, forkjølelsen jeg fikk et par uker etterpå varte lenger enn det (ja jeg tok hurtigtest da og, men den var negativ)

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 11:08 am
William_S skrev: ons jun 22, 2022 10:12 am Hahhaa tok en titt på den gruppa nå - de menneskene der er jo klin gærne. Ihvertfall lite rasjonell tenking.
Sitat fra innlegg på denne gruppen:

"Ja, selvsagt må tiltakene vare livet ut."

Dette oppsummerer vel egentlig i en enkel setning at disse menneskene er fullstendig useriøse klovner.
Som sagt tidligere har covid-19 pandemien gitt meg en bekreftelse på at det finnes altfor mange hjernedøde individer som svever rundt i samfunnet. Vedkommende som skriver det du siterer der, er jo åpenbart en av dem.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SirJames skrev: ons jun 22, 2022 2:06 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 11:08 am
William_S skrev: ons jun 22, 2022 10:12 am Hahhaa tok en titt på den gruppa nå - de menneskene der er jo klin gærne. Ihvertfall lite rasjonell tenking.
Sitat fra innlegg på denne gruppen:

"Ja, selvsagt må tiltakene vare livet ut."

Dette oppsummerer vel egentlig i en enkel setning at disse menneskene er fullstendig useriøse klovner.
Som sagt tidligere har covid-19 pandemien gitt meg en bekreftelse på at det finnes altfor mange hjernedøde individer som svever rundt i samfunnet. Vedkommende som skriver det du siterer der, er jo åpenbart en av dem.
Geniene som skriker om at vaksinene har ført til celledeling derimot, der har du brains... 🤣

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:10 pm
SirJames skrev: ons jun 22, 2022 2:06 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 11:08 am

Sitat fra innlegg på denne gruppen:

"Ja, selvsagt må tiltakene vare livet ut."

Dette oppsummerer vel egentlig i en enkel setning at disse menneskene er fullstendig useriøse klovner.
Som sagt tidligere har covid-19 pandemien gitt meg en bekreftelse på at det finnes altfor mange hjernedøde individer som svever rundt i samfunnet. Vedkommende som skriver det du siterer der, er jo åpenbart en av dem.
Geniene som skriker om at vaksinene har ført til celledeling derimot, der har du brains... 🤣
Det har vært skrevet mye konspiratorisk tull om vaksinene. Dette har du rett i. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at vaksinene kan gi alvorlige og livsødeleggende bivirkninger: https://www.youtube.com/watch?v=BYjW6aXHRbM

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:18 pm
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:10 pm
SirJames skrev: ons jun 22, 2022 2:06 pm

Som sagt tidligere har covid-19 pandemien gitt meg en bekreftelse på at det finnes altfor mange hjernedøde individer som svever rundt i samfunnet. Vedkommende som skriver det du siterer der, er jo åpenbart en av dem.
Geniene som skriker om at vaksinene har ført til celledeling derimot, der har du brains... 🤣
Det har vært skrevet mye konspiratorisk tull om vaksinene. Dette har du rett i. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at vaksinene kan gi alvorlige og livsødeleggende bivirkninger: https://www.youtube.com/watch?v=BYjW6aXHRbM
Spar den dritten til noen som bryr seg.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

William_S skrev: ons jun 22, 2022 10:12 am
Morromann skrev: ons jun 22, 2022 9:53 am
basillen skrev: fre jun 17, 2022 11:14 pm Gunnveig Grødeland: "WHO bør erklære pandemien for over".

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... VQ4lXhOlb8

Et par sitater:

- Uansett er dødstallene en viktig indikator: Globalt er de nå lavere enn de noen gang har vært etter startfasen av pandemien: Gjennomsnittlig har det dødd 1.283 mennesker av koronavirus daglig globalt de siste sju dagene, ifølge statistikken fra 15. juni. Ikke siden mars 2020 har tallet vært så lavt

-"For det første må man ha fokus på konsekvensene av smitten heller enn smitten i seg selv. Jeg har tidligere sagt at pandemien er over for Norges del, fordi konsekvensene forbundet med smitte nå er på normalnivå. Ser vi på smittesituasjonen vil vi aldri kunne erklære pandemien for over, for dette viruset er kommet for å bli. Men risikoen forbundet med SARS-CoV-2-viruset er nå på nivå med influensa. Og vi sier ikke at vi har en influensapandemi", sier Grødeland.

Godt å se at det finnes fornuftige fagfolk der ute.
Mange viruser kom til verden i egenskap av å være en pandemi. Men i dagens forskrudde klima tenker en del på pandemi som var helt til viruset ikke lenger eksistere uansett hvor mildt det er og er fortsatt helt besatt på at det skal "utslettes". Det er vanvittig. Bare se på den syke Facebook siden "kunnskapsbasert rasjonell tilnærming". De blir ikke ferdige med covid. De er fullstendig besatt av dette. Det er hva livet deres handler om.
Ser på et visst annet forum at de fortsatt er besatt av dette. Der klages det på at folk "hoster så mye rundt dem". Er vel heller det at de er såpass i overkant opptatt av dette at de merker sånt lettere enn tidligere. Ren psykologi.
Hahhaa tok en titt på den gruppa nå - de menneskene der er jo klin gærne. Ihvertfall lite rasjonell tenking.
Men noen av dem er ihvertfall såpass ærlige at de mener slike tvangstiltak bør være permanente. OK, de vil ha en new normal, fair enough, men har de selv da gjort en koste/nytteanalyse av hva det koster samfunnet; spesielt nå i en tid hvor vi står foran den verste inflasjonen siden etter første verdenskrig og hva det generelt gjør med samfunnet og forholdet mellom mennesker at vi skal leve etter et opplegg konsentrert rundt det å unngå mennesker i det uendelige?

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:18 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:18 pm
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:10 pm

Geniene som skriker om at vaksinene har ført til celledeling derimot, der har du brains... 🤣
Det har vært skrevet mye konspiratorisk tull om vaksinene. Dette har du rett i. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at vaksinene kan gi alvorlige og livsødeleggende bivirkninger: https://www.youtube.com/watch?v=BYjW6aXHRbM
Spar den dritten til noen som bryr seg.
Benekter du at vaksinene kan ha farlige bivirkninger?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:20 pm

Benekter du at vaksinene kan ha farlige bivirkninger?
Jeg tror det er best å ikke svare trollene. De er ikke her for å diskutere, de er her for å slenge dritt og kun det. Jeg vil heller anbefale at du rapporterer inn til moderator siden det faktisk er snakk om brudd på reglene. Det er troling og bevisste forsøk på flamebait. Slike innlegg trekker også stort sett alltid til seg bestemte andre debattanter som gir tomler up og som gir de som bedriver slik oppførsel et dopaminkick. Ikke bit på agnet, klag det inn. Jeg har gjort det allerede.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 1:33 pm Der var Dagbladet på plass igjen med en skremmeartikkel om økning i coronasmitte i Europa:
Ikke bare Dagbladet som starter skremselspropaganda igjen - Times Of Malta postet for første gang på et par måneder nå om daglige smittetall:

https://timesofmalta.com/articles/view/ ... ies.963491

Som vi ser, så legges skylden på befolkningen for at smitte spres, akkurat som at dette kunne vært ungått med tiltak ("Most restrictions around the virus have been lifted in Malta, meaning people are mixing more, giving the infection more chance to spread"). I tillegg trekkes det fram at andre land nå tilbyr flere doser med vaksiner.

Akkurat for Malta så er en nok trygg ut sommeren pga. turisme, men ser allerede urovekkende tegn til at medier rundt om i Europa begynner å snakke om smittetall igjen. Og da vet en hva som kommer etter hvert (maskepåbud og restriksjoner på folks frihet).
Sist redigert av BigWhale den ons jun 22, 2022 2:23 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:20 pm
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:18 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:18 pm

Det har vært skrevet mye konspiratorisk tull om vaksinene. Dette har du rett i. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at vaksinene kan gi alvorlige og livsødeleggende bivirkninger: https://www.youtube.com/watch?v=BYjW6aXHRbM
Spar den dritten til noen som bryr seg.
Benekter du at vaksinene kan ha farlige bivirkninger?
Ikke så farlige at de ikke skal gis til risikokandidater nei. Du kan jo sjekke hva levealderen var før vi fikk vaksiner, tror du at de ble grundig sjekket før i tiden? Dere hyler og skriker som stukne griser, om ting dere ikke har den minste forutsetning til å forstå noe om.

Og jeg tok dem aldri selv, bare så det er klart her.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:23 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:20 pm
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:18 pm

Spar den dritten til noen som bryr seg.
Benekter du at vaksinene kan ha farlige bivirkninger?
Ikke så farlige at de ikke skal gis til risikokandidater nei. Du kan jo sjekke hva levealderen var før vi fikk vaksiner, tror du at de ble grundig sjekket før i tiden? Dere hyler og skriker som stukne griser, om ting dere ikke har den minste forutsetning til å forstå noe om.

Og jeg tok dem aldri selv, bare så det er klart her.
Men vi er jo helt enige. Jeg også mener jo at for risikokandidater er det lurt å ta vaksinene fra et kost/nytte-perspektiv. Det betyr imidlertid ikke at dette er tilfelle for alle grupperinger i samfunnet. Hvorfor tror du f.eks. helsemyndighetene i samtlige skandinaviske land forbyr Moderna-vaksinen for alle under 30 år?

Jeg tør påstå at jeg vet langt mer om dette enn du gjør.

basillen

Legg inn av basillen »

BigWhale skrev: ons jun 22, 2022 2:23 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 1:33 pm Der var Dagbladet på plass igjen med en skremmeartikkel om økning i coronasmitte i Europa:
Ikke bare Dagbladet som starter skremselspropaganda igjen - Times Of Malta postet for første gang på et par måneder nå om daglige smittetall:

https://timesofmalta.com/articles/view/ ... ies.963491

Som vi ser, så legges skylden på befolkningen for at smitte spres, akkurat som at dette kunne vært ungått med tiltak ("Most restrictions around the virus have been lifted in Malta, meaning people are mixing more, giving the infection more chance to spread"). I tillegg trekkes det fram at andre land nå tilbyr flere doser med vaksiner.

Akkurat for Malta så er en nok trygg ut sommeren pga. turisme, men ser allerede urovekkende tegn til at medier rundt om i Europa begynner å snakke om smittetall igjen. Og da vet en hva som kommer etter hvert (maskepåbud og restriksjoner på folks frihet).
Og likevel kan vi altså se på worldometergrafen som viser antall døde på verdensbasis at denne kurven har sunket som en stein etter at land har åpnet opp.

Rart det der.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Mye stråmenn her. Jeg har ikke sett en eneste debattant som mener at vaksiner er "djevelens våpen" og at vaksiner i seg selv er en negativ ting. Man finner slike på forum som er dedikert til konspirasjonsteorier her; men i og med at det eksisterer individer som får et dopaminkick av å slenge med leppas til vilt fremmede mennesker på nettet trygt gjemt bak et tastatur mot folk de selv tror er slike så får man slike tilstander med regelrett trolling. Det er verste er at det er ikke mer enn 1 eller 2 individer som holder på slik; jeg mistenker at de også "snakker sammen" i PM. Forent i trolling. Det var vel EN debattant her, mest aktiv i vinter som tilhjørte den mer konspiratoriske anti-vaxxer gjengen; kun EN; kan ha vært flere men ikke mange. Men noen ønsker jo å slenge dritt uansett og kaste merkelapper og som jeg kan se virker det som om moderatorene synes det er i orden også, mend et forsøpler tråden, det er sikkert.
Ser at et par "botter" her er direkte og om det har sammenheng med hvordan trollene oppfører seg kan man jo bare spekulere i.

Jeg tror ikke noen her inne mener at f.eks koppervaksiner er en negativ ting som aldri skulle vært utviklet, koppervaksine var en suksess og har reddet millioner av menneskeliv, men covid.vaksinering ser på mange måter ut til å ha vært mer en medisinsk fiasko; et mislykket prosjekt som mer eller mindre bør fases ut nå som viruset har nådd en endemisk fase uansett. Jeg vet ikke om dette blir besvart med trolling, personangrep og skittkasting men det får så være. Isåfall blir slike svar rapportert til moderator og jeg skal prøve å unngå å svare på det. Ihvertfall intill jeg vet om det blir tatt til følge eller ikke.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Queenie skrev: ons jun 22, 2022 1:41 pm
Hetfield skrev: ons jun 22, 2022 12:07 pm
pfrog567 skrev: ons jun 22, 2022 12:05 pm Enig med det du sier her. Og jeg tror ikke man skal så langt utenfor Skandinavia før man ser at flere land ikke har gitt helt slipp på diverse tiltak ifb med corona.
Jupp, og da blir det useriøst når bekymringer over innskrenking av menneskerettigheter og frihet over store deler av verdenen blir avfeid som konspirasjonsteorier av de samme nekene.
Det er ikke vi som er nekene gitt, og jeg har aldri godtatt noe av det du nevner.
Du har ikke gjort det, men det er plenty av andre som ville ha tiltak for å være føre var, t.o.m mot longcovid som maset i to år på kvinneguiden, diskusjon.no og noen få her.
Sist redigert av Hetfield den ons jun 22, 2022 2:43 pm, redigert 1 gang totalt.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Morromann skrev: ons jun 22, 2022 2:34 pmJeg har ikke sett en eneste debattant som mener at vaksiner er "djevelens våpen" og at vaksiner i seg selv er en negativ ting.
Vaksiner i seg selv er ikke en negativ ting, og de gjør nok noe av den jobben de ble satt til å gjøre (redusere sjansen for alvorlig sykdom).

Når det er sagt, så er de kraftig overhypet, og det har vært altfor lite (ca null) fokus på potensielle bivirkninger. I tillegg så har det vært null utvikling med tanke på å gjøre vaksinene bedre og/eller kanskje prøve å lage flere vaksiner som ikke er mRNA.

For min del så hadde jeg sterkere vurdert å ta flere doser hvis det var mer tradisjonelle vaksiner som ble brukt. Novavax f.eks er jo godkjent her i Malta. Det hjelper uansett lite siden en ikke får velge hvilken en vil ha, under det idiotisk naive narrativet om at "alle er like trygge, så det har ikke noe å si hva en får".

basillen

Legg inn av basillen »

Morromann skrev: ons jun 22, 2022 2:34 pm Mye stråmenn her. Jeg har ikke sett en eneste debattant som mener at vaksiner er "djevelens våpen" og at vaksiner i seg selv er en negativ ting. Man finner slike på forum som er dedikert til konspirasjonsteorier her; men i og med at det eksisterer individer som får et dopaminkick av å slenge med leppas til vilt fremmede mennesker på nettet trygt gjemt bak et tastatur mot folk de selv tror er slike så får man slike tilstander med regelrett trolling. Det er verste er at det er ikke mer enn 1 eller 2 individer som holder på slik; jeg mistenker at de også "snakker sammen" i PM. Forent i trolling. Det var vel EN debattant her, mest aktiv i vinter som tilhjørte den mer konspiratoriske anti-vaxxer gjengen; kun EN; kan ha vært flere men ikke mange. Men noen ønsker jo å slenge dritt uansett og kaste merkelapper og som jeg kan se virker det som om moderatorene synes det er i orden også, mend et forsøpler tråden, det er sikkert.
Ser at et par "botter" her er direkte og om det har sammenheng med hvordan trollene oppfører seg kan man jo bare spekulere i.

Jeg tror ikke noen her inne mener at f.eks koppervaksiner er en negativ ting som aldri skulle vært utviklet, koppervaksine var en suksess og har reddet millioner av menneskeliv, men covid.vaksinering ser på mange måter ut til å ha vært mer en medisinsk fiasko; et mislykket prosjekt som mer eller mindre bør fases ut nå som viruset har nådd en endemisk fase uansett. Jeg vet ikke om dette blir besvart med trolling, personangrep og skittkasting men det får så være. Isåfall blir slike svar rapportert til moderator og jeg skal prøve å unngå å svare på det. Ihvertfall intill jeg vet om det blir tatt til følge eller ikke.
Det er ganske klart at vaksinene var til god hjelp da alfa- og deltavarianten herjet. Tallenes tale var ganske klare på at man, i hvert fall som middelaldrende, hadde større sannsynlighet for å havne på sykehus som uvaksinert enn som vaksinert.

Omikron har imidlertid endret på spillereglene. Nå er vaksinene, etter alt å dømme, tilnærmet ubrukelige. Det slår meg som helt absurd at man fremdeles mener at det beste tiltaket vi har er å booste folk med vaksiner utviklet mot en variant som ble utryddet for mange måneder siden.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Jeg har opprettet en tråd for trollene som kun slenger innom her for å trolle og drive flamebait:

viewtopic.php?t=3474

De bør poste tingene sine der og sitte og "fyre opp" hverandre med "nevrotikere", emojis og kallenavn istedenfor å slenge innom med dritten sin her.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:40 pm
Morromann skrev: ons jun 22, 2022 2:34 pm Mye stråmenn her. Jeg har ikke sett en eneste debattant som mener at vaksiner er "djevelens våpen" og at vaksiner i seg selv er en negativ ting. Man finner slike på forum som er dedikert til konspirasjonsteorier her; men i og med at det eksisterer individer som får et dopaminkick av å slenge med leppas til vilt fremmede mennesker på nettet trygt gjemt bak et tastatur mot folk de selv tror er slike så får man slike tilstander med regelrett trolling. Det er verste er at det er ikke mer enn 1 eller 2 individer som holder på slik; jeg mistenker at de også "snakker sammen" i PM. Forent i trolling. Det var vel EN debattant her, mest aktiv i vinter som tilhjørte den mer konspiratoriske anti-vaxxer gjengen; kun EN; kan ha vært flere men ikke mange. Men noen ønsker jo å slenge dritt uansett og kaste merkelapper og som jeg kan se virker det som om moderatorene synes det er i orden også, mend et forsøpler tråden, det er sikkert.
Ser at et par "botter" her er direkte og om det har sammenheng med hvordan trollene oppfører seg kan man jo bare spekulere i.

Jeg tror ikke noen her inne mener at f.eks koppervaksiner er en negativ ting som aldri skulle vært utviklet, koppervaksine var en suksess og har reddet millioner av menneskeliv, men covid.vaksinering ser på mange måter ut til å ha vært mer en medisinsk fiasko; et mislykket prosjekt som mer eller mindre bør fases ut nå som viruset har nådd en endemisk fase uansett. Jeg vet ikke om dette blir besvart med trolling, personangrep og skittkasting men det får så være. Isåfall blir slike svar rapportert til moderator og jeg skal prøve å unngå å svare på det. Ihvertfall intill jeg vet om det blir tatt til følge eller ikke.
Det er ganske klart at vaksinene var til god hjelp da alfa- og deltavarianten herjet. Tallenes tale var ganske klare på at man, i hvert fall som middelaldrende, hadde større sannsynlighet for å havne på sykehus som uvaksinert enn som vaksinert.

Omikron har imidlertid endret på spillereglene. Nå er vaksinene, etter alt å dømme, tilnærmet ubrukelige. Det slår meg som helt absurd at man fremdeles mener at det beste tiltaket vi har er å booste folk med vaksiner utviklet mot en variant som ble utryddet for mange måneder siden.
100% enig. En konspirasjonsteoretiker er selvfølgelig ikke enig i dette, men likevel elsker trollene å slenge innom for å sette oss i de båsene. Selv personer som har jobbet på veksinesentrene får slik skittkasting mot seg av trollene.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: søn jun 19, 2022 10:03 pmToshio Nakagawa, president of the Japan Medical Association, suggested face coverings could remain the norm for the foreseeable future. “I believe that the day people can stop wearing masks will never come in Japan so long as the country continues seeing coronavirus cases,” he said.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... orea-covid
Var nylig i Japan selv, i forbindelse med jobb. Landet er jo ennå stengt for turisme (skal åpnes for noe turisme innen kort tid, men da kun for gruppereiser med strenge smittevernsregler), men man kommer seg inn med en invitasjon og visum.

Med tanke på pandemi er det uten tvil et snodig land. Det er ingen påbud om munnbind, kun anbefalinger. Likevel bruker alle (og da mener jeg alle) munnbind hele tiden. Nylig ble anbefalingene litt mildere, med å beskrive situasjoner der det er helt greit å ta av seg munnbindet (f.eks. utendørs når man ikke har samtaler med noen, og innendørs hvis man holder to meters avstand og ikke snakker noe særlig). Disse oppmykningene har dog ikke hatt noe å si, det virker ikke som om noen tar av seg munnbindet selv i situasjoner der det nå er "greit".

I motsetning til Norge, der sikkert 50% av befolkningen kastet munnbindet den dagen det ikke lenger var nødvendig, så er det tydeligvis ingen i Japan som tør å være den første til å bryte de reglene som befolkningen har lagt på seg selv. Bruk av munnbind virker å være mye mer en sosial kode og en naturlig del av bekledningen, mer enn at man direkte bruker det av redsel. Antageligvis vil alle bare gå rundt og skule på hverandre til evig tid mens de tenker at "hvis han slutter å bruke det, så skal jeg også gjøre det".

På flyreisen til Japan så fløy jeg med et flyselskap som ikke hadde påbud om munnbind. Flyet hadde selvsagt en høy grad av japanere ombord, så man skulle jo tro at prosentandelen av munnbind var ganske høy. Neida - knapt noen brukte munnbind, som jeg kunne se, på en flytur over 12 timer. At de stod i fare for å få det livsfarlige covid-19-viruset levde de tydeligvis helt greit med. Når flyet så hadde landet i Tokyo, så var det dog fram med munnbindet på alle mann, for da var det på tide å følge de sosiale kodene i landet.

Tror definitivt at artikkelen du lenket til er inne på noe, med at munnbind kan fort bli en permanent greie i Japan. Covid-19 vet vi jo alltid vil eksistere, og hvis myndighetene fortsetter med å understreke at bruk av munnbind er essensielt for å holde smittetallene nede, og det sosiale presset gjør at ingen ønsker å ta initiativ til å slutte å bruke det, så kan det fort hende at det bare blir værende som en naturlig del av antrekket. I et land der man har brukt munnbind jevnlig, under pollensesong og ved sykdom, så har nok overgangen vært mindre enn for mange andre.

Til slutt. For å reise inn til Japan må man laste ned to apper på telefonen, begge er påkrevde og det kan bli sjekket at du har de installert. COCOA er en app som fungerer omtrent helt likt som Smittestopp, og vil varsle deg om du har vært i nærheten av noen med covid-19 - med påfølgende risiko for karantene / isolasjon. Den andre heter MySOS og er både en app man skal bruke før innreise (svare på mange spørsmål, registrere vaksinasjonsstatus, laste opp PCR-test etc.) og ved eventuell karantene, der den både ved hjelp av posisjon og video-samtaler vil brukes til å sjekke at du ikke bryter karantenen du er i. Hvis man får en notifikasjon fra den appen må den besvares øyeblikkelig / innen kort tid for å unngå at man gjør noe ulovlig.
Sist redigert av Enhanced den ons jun 22, 2022 2:52 pm, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Elementer av unntakstilstand er slett ikke over ute i Europa:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0G ... jelder-naa

basillen

Legg inn av basillen »

Enhanced skrev: ons jun 22, 2022 2:44 pm Var nylig i Japan selv, i forbindelse med jobb. Landet er jo ennå stengt for turisme (skal åpnes for noe turisme innen kort tid, men da kun for gruppereiser med strenge smittevernsregler), men man kommer seg inn med en invitasjon og visum.

Med tanke på pandemi er det uten tvil et snodig land. Det er ingen påbud om munnbind, kun anbefalinger. Likevel bruker alle (og da mener jeg alle) munnbind hele tiden. Nylig ble anbefalingene litt mildere, med å beskrive situasjoner der det er helt greit å ta av seg munnbindet (f.eks. utendørs når man ikke har samtaler med noen, og innendørs hvis man holder to meters avstand og ikke snakker noe særlig). Disse oppmykningene har dog ikke hatt noe å si, det virker ikke som om noen tar av seg munnbindet selv i situasjoner der det nå er "greit".

I motsetning til Norge, der sikkert 50% av befolkningen kastet munnbindet den dagen det ikke lenger var nødvendig, så er det tydeligvis ingen i Japan som tør å være den første til å bryte de reglene som befolkningen har lagt på seg selv. Bruk av munnbind virker å være mye mer en sosial kode og en naturlig del av bekledningen, mer enn at man direkte bruker det av redsel. Antageligvis vil alle bare gå rundt og skule på hverandre til evig tid mens de tenker at "hvis han slutter å bruke det, så skal jeg også gjøre det".

På flyreisen til Japan så fløy jeg med et flyselskap som ikke hadde påbud om munnbind. Flyet hadde selvsagt en høy grad av japanere ombord, så man skulle jo tro at prosentandelen av munnbind var ganske høy. Neida - knapt noen brukte munnbind, som jeg kunne se, på en flytur over 12 timer. At de stod i fare for å få det livsfarlige covid-19-viruset levde de tydeligvis helt greit med. Når flyet så hadde landet i Tokyo, så var det dog fram med munnbindet på alle mann, for da var det på tide å følge de sosiale kodene i landet.

Tror definitivt at artikkelen du lenket til er inne på noe, med at munnbind kan fort bli en permanent greie i Japan. Covid-19 vet vi jo alltid vil eksistere, og hvis myndighetene fortsetter med å understreke at bruk av munnbind er essensielt for å holde smittetallene nede, og det sosiale presset gjør at ingen ønsker å ta initiativ til å slutte å bruke det, så kan det fort hende at det bare blir værende som en naturlig del av antrekket. I et land der man har brukt munnbind jevnlig, under pollensesong og ved sykdom, så har nok overgangen vært mindre enn for mange andre.
Veldig interessante bemerkninger. Du har nok helt rett i at mye av dette bunner i det "kollektivistiske" tankegangen som dominerer så sterkt i Japan. Det er rett og slett ingen som tør å være de første som "skiller seg ut fra mengden".

Jeg har også et eksempel i tråd med det du nevner om flyreisen din. Nylig var jeg på en kampsportsamling på Østlandet, hvor en av verdens høyest graderte utøvere var til stede. Vedkommende er japansk og godt opp i årene. Likevel virket han 100 % komfortabel med å trene blant flere hundre utøvere hvor det ikke var en kjeft som gikk med munnbind. Hvis fyren virkelig var redd for viruset, så skulle man jo tro at han ville gått med munnbind her også. Angivelig trener nemlig fremdeles utøvere i Japan med munnbind på. Men dette gjorde han altså ikke.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Enhanced skrev: ons jun 22, 2022 2:44 pm
basillen skrev: søn jun 19, 2022 10:03 pmToshio Nakagawa, president of the Japan Medical Association, suggested face coverings could remain the norm for the foreseeable future. “I believe that the day people can stop wearing masks will never come in Japan so long as the country continues seeing coronavirus cases,” he said.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... orea-covid
Var nylig i Japan selv, i forbindelse med jobb. Landet er jo ennå stengt for turisme (skal åpnes for noe turisme innen kort tid, men da kun for gruppereiser med strenge smittevernsregler), men man kommer seg inn med en invitasjon og visum.

Med tanke på pandemi er det uten tvil et snodig land. Det er ingen påbud om munnbind, kun anbefalinger. Likevel bruker alle (og da mener jeg alle) munnbind hele tiden. Nylig ble anbefalingene litt mildere, med å beskrive situasjoner der det er helt greit å ta av seg munnbindet (f.eks. utendørs når man ikke har samtaler med noen, og innendørs hvis man holder to meters avstand og ikke snakker noe særlig). Disse oppmykningene har dog ikke hatt noe å si, det virker ikke som om noen tar av seg munnbindet selv i situasjoner der det nå er "greit".

I motsetning til Norge, der sikkert 50% av befolkningen kastet munnbindet den dagen det ikke lenger var nødvendig, så er det tydeligvis ingen i Japan som tør å være den første til å bryte de reglene som befolkningen har lagt på seg selv. Bruk av munnbind virker å være mye mer en sosial kode og en naturlig del av bekledningen, mer enn at man direkte bruker det av redsel. Antageligvis vil alle bare gå rundt og skule på hverandre til evig tid mens de tenker at "hvis han slutter å bruke det, så skal jeg også gjøre det".

På flyreisen til Japan så fløy jeg med et flyselskap som ikke hadde påbud om munnbind. Flyet hadde selvsagt en høy grad av japanere ombord, så man skulle jo tro at prosentandelen av munnbind var ganske høy. Neida - knapt noen brukte munnbind, som jeg kunne se, på en flytur over 12 timer. At de stod i fare for å få det livsfarlige covid-19-viruset levde de tydeligvis helt greit med. Når flyet så hadde landet i Tokyo, så var det dog fram med munnbindet på alle mann, for da var det på tide å følge de sosiale kodene i landet.

Tror definitivt at artikkelen du lenket til er inne på noe, med at munnbind kan fort bli en permanent greie i Japan. Covid-19 vet vi jo alltid vil eksistere, og hvis myndighetene fortsetter med å understreke at bruk av munnbind er essensielt for å holde smittetallene nede, og det sosiale presset gjør at ingen ønsker å ta initiativ til å slutte å bruke det, så kan det fort hende at det bare blir værende som en naturlig del av antrekket. I et land der man har brukt munnbind jevnlig, under pollensesong og ved sykdom, så har nok overgangen vært mindre enn for mange andre.
I Japan handler munnbind om kultur, ikke smittevern. Det var utbredt før pandemien også; dog var menneskefjes synlig hos de fleste i gatebildet riktignok men munnbind har aldri vært noe fremmed og uvanlig syn i Japan.

basillen

Legg inn av basillen »

Morromann skrev: ons jun 22, 2022 2:44 pm Elementer av unntakstilstand er slett ikke over ute i Europa:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0G ... jelder-naa
Yup. Irlands helseminister hinter nå om at munnbindpåbud kan bli innført igjen:

https://extra.ie/2022/06/19/news/stephe ... troduction

Tidligere i uken kunne vi også lese at Tyskland vurderer å gjøre munnbindpåbud permanent om vinteren for all fremtid.

Og dette gjøres altså nå som under tusen mennesker dør av viruset på verdensbasis for dagen.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:23 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 2:20 pm
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 2:18 pm

Spar den dritten til noen som bryr seg.
Benekter du at vaksinene kan ha farlige bivirkninger?
Ikke så farlige at de ikke skal gis til risikokandidater nei. Du kan jo sjekke hva levealderen var før vi fikk vaksiner, tror du at de ble grundig sjekket før i tiden? Dere hyler og skriker som stukne griser, om ting dere ikke har den minste forutsetning til å forstå noe om.

Og jeg tok dem aldri selv, bare så det er klart her.

Det er ingen andre enn deg som hyler som en stukken gris her inne...

Det virker som du er den som i størst grad snakker om ting du ikke har noe forutsetning for å forstå. Så jeg ville gått litt stille i gangene.

Champis

Legg inn av Champis »

Enhanced skrev: ons jun 22, 2022 2:44 pm
basillen skrev: søn jun 19, 2022 10:03 pmToshio Nakagawa, president of the Japan Medical Association, suggested face coverings could remain the norm for the foreseeable future. “I believe that the day people can stop wearing masks will never come in Japan so long as the country continues seeing coronavirus cases,” he said.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... orea-covid
Var nylig i Japan selv, i forbindelse med jobb. Landet er jo ennå stengt for turisme (skal åpnes for noe turisme innen kort tid, men da kun for gruppereiser med strenge smittevernsregler), men man kommer seg inn med en invitasjon og visum.

Med tanke på pandemi er det uten tvil et snodig land. Det er ingen påbud om munnbind, kun anbefalinger. Likevel bruker alle (og da mener jeg alle) munnbind hele tiden. Nylig ble anbefalingene litt mildere, med å beskrive situasjoner der det er helt greit å ta av seg munnbindet (f.eks. utendørs når man ikke har samtaler med noen, og innendørs hvis man holder to meters avstand og ikke snakker noe særlig). Disse oppmykningene har dog ikke hatt noe å si, det virker ikke som om noen tar av seg munnbindet selv i situasjoner der det nå er "greit".

I motsetning til Norge, der sikkert 50% av befolkningen kastet munnbindet den dagen det ikke lenger var nødvendig, så er det tydeligvis ingen i Japan som tør å være den første til å bryte de reglene som befolkningen har lagt på seg selv. Bruk av munnbind virker å være mye mer en sosial kode og en naturlig del av bekledningen, mer enn at man direkte bruker det av redsel. Antageligvis vil alle bare gå rundt og skule på hverandre til evig tid mens de tenker at "hvis han slutter å bruke det, så skal jeg også gjøre det".

På flyreisen til Japan så fløy jeg med et flyselskap som ikke hadde påbud om munnbind. Flyet hadde selvsagt en høy grad av japanere ombord, så man skulle jo tro at prosentandelen av munnbind var ganske høy. Neida - knapt noen brukte munnbind, som jeg kunne se, på en flytur over 12 timer. At de stod i fare for å få det livsfarlige covid-19-viruset levde de tydeligvis helt greit med. Når flyet så hadde landet i Tokyo, så var det dog fram med munnbindet på alle mann, for da var det på tide å følge de sosiale kodene i landet.

Tror definitivt at artikkelen du lenket til er inne på noe, med at munnbind kan fort bli en permanent greie i Japan. Covid-19 vet vi jo alltid vil eksistere, og hvis myndighetene fortsetter med å understreke at bruk av munnbind er essensielt for å holde smittetallene nede, og det sosiale presset gjør at ingen ønsker å ta initiativ til å slutte å bruke det, så kan det fort hende at det bare blir værende som en naturlig del av antrekket. I et land der man har brukt munnbind jevnlig, under pollensesong og ved sykdom, så har nok overgangen vært mindre enn for mange andre.

Til slutt. For å reise inn til Japan må man laste ned to apper på telefonen, begge er påkrevde og det kan bli sjekket at du har de installert. COCOA er en app som fungerer omtrent helt likt som Smittestopp, og vil varsle deg om du har vært i nærheten av noen med covid-19 - med påfølgende risiko for karantene / isolasjon. Den andre heter MySOS og er både en app man skal bruke før innreise (svare på mange spørsmål, registrere vaksinasjonsstatus, laste opp PCR-test etc.) og ved eventuell karantene, der den både ved hjelp av posisjon og video-samtaler vil brukes til å sjekke at du ikke bryter karantenen du er i. Hvis man får en notifikasjon fra den appen må den besvares øyeblikkelig / innen kort tid for å unngå at man gjør noe ulovlig.

Forsiktig nå... Ikke lenge til Queenie dukker opp og kaller deg for konspirasjonsteoretiker.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»