Klikk eller informasjon

Svar
DoktorS

Klikk eller informasjon

Legg inn av DoktorS »

Synes denne saken er illustrerende for mye av det som foregår i mediene om dagen. Dessverre også fra kilder man skulle tro ikke hadde behov for å være så tabloide.

https://flysmart24.no/2022/06/22/flyeks ... -i-europa/

Selv jeg, som er både ekstremt mediekritisk og har litt ekstra interesse for flybransjen, har jo vært litt bekymret når jeg nå skulle fly til og fra en håndfull flyplasser i Europa..

Men det er klart - dette stoffet "selger"- både folk som skal reise og folk som ikke skal reise interesserer seg for dette. Og jo mer "kaos" jo mer selger stoffet. De som reiser selv eller har folk på reise er naturligvis interessert. Samtidig er det mange som godter seg hjemme, når de selv ikke skal på tur.

Jeg opplevde faktisk mindre køer enn vanlig og ventet når jeg var innom flyplassene Oslo, Wien, Varna, Sofia og Malaga de siste to ukene.

Samtidig er det påfallende - eldre slektninger og venner er bekymret - dette er personer som normalt forholder seg til NRK og særlig Dagsreyven som hovedkilder for informasjon.

Et annet fenomen som har vært mye omtalt er varmebølgen - jada, og her er det samme fenomenet - ja det er varmt, og det kan være noen rekorder, men det er ikke ekstrem utvanlig med varmebølger. Her mistenker jeg at NRK også har en agenda, rett og slett fordi de har opprettet en egen avdeling for "klimajournalistikk" og da "teller" jo enhver artikkel om hetebølge som "klimajournlaistikk", og dermed mener NRK at de leverer på dette.....

Men saklig informasjon? Nei. Klikk - ja, åpenbart.

I tillegg til dette kommer det en rekke kommentatorer og synsere og forteller at det ikke er kaos på OSL fordi Norge har så gode permitteringsordninger - mens det "i resten av Europa" er kaos fordi de ikke har like gode ordninger. Dette virker også være en historie som har festet seg, men premisset er jo feil her - det er ikke kaos i resten av Europa. Hva gjelder permitteringsreglene er de selvsagt ulike, men at det gjelder en regel i Norge og en regel i "resten av Europa" høres jo litt merkelig ut.

Men det glir jo selvsagt inn i det samme - Norge er bra, Europa er dårlig. Nordmenn klikker i vei når det er noe som bekrefter at vi er så mye bedre enn alle andre.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

DoktorS skrev: ons jun 22, 2022 11:53 am Synes denne saken er illustrerende for mye av det som foregår i mediene om dagen. Dessverre også fra kilder man skulle tro ikke hadde behov for å være så tabloide.

https://flysmart24.no/2022/06/22/flyeks ... -i-europa/

Selv jeg, som er både ekstremt mediekritisk og har litt ekstra interesse for flybransjen, har jo vært litt bekymret når jeg nå skulle fly til og fra en håndfull flyplasser i Europa..

Men det er klart - dette stoffet "selger"- både folk som skal reise og folk som ikke skal reise interesserer seg for dette. Og jo mer "kaos" jo mer selger stoffet. De som reiser selv eller har folk på reise er naturligvis interessert. Samtidig er det mange som godter seg hjemme, når de selv ikke skal på tur.

Jeg opplevde faktisk mindre køer enn vanlig og ventet når jeg var innom flyplassene Oslo, Wien, Varna, Sofia og Malaga de siste to ukene.

Samtidig er det påfallende - eldre slektninger og venner er bekymret - dette er personer som normalt forholder seg til NRK og særlig Dagsreyven som hovedkilder for informasjon.

Et annet fenomen som har vært mye omtalt er varmebølgen - jada, og her er det samme fenomenet - ja det er varmt, og det kan være noen rekorder, men det er ikke ekstrem utvanlig med varmebølger. Her mistenker jeg at NRK også har en agenda, rett og slett fordi de har opprettet en egen avdeling for "klimajournalistikk" og da "teller" jo enhver artikkel om hetebølge som "klimajournlaistikk", og dermed mener NRK at de leverer på dette.....

Men saklig informasjon? Nei. Klikk - ja, åpenbart.

I tillegg til dette kommer det en rekke kommentatorer og synsere og forteller at det ikke er kaos på OSL fordi Norge har så gode permitteringsordninger - mens det "i resten av Europa" er kaos fordi de ikke har like gode ordninger. Dette virker også være en historie som har festet seg, men premisset er jo feil her - det er ikke kaos i resten av Europa. Hva gjelder permitteringsreglene er de selvsagt ulike, men at det gjelder en regel i Norge og en regel i "resten av Europa" høres jo litt merkelig ut.

Men det glir jo selvsagt inn i det samme - Norge er bra, Europa er dårlig. Nordmenn klikker i vei når det er noe som bekrefter at vi er så mye bedre enn alle andre.
Holder meg langt unna klikk-kåte nrk og tv2 særlig tv2 som er den mest fordummende kanalen av de "vanlige kanalene"
Det som irriterer meg er at de skal reklamere for nettsidene sine og gjerne sånne bullshit nyheter (f,eks tommy 19 skal ikke gå i pride se nrk/tv2,
Ser disse klimasakene har sklidd helt ut i det siste, det virker som redaksjonene ukritisk publiserer klimasaker som er fulle av faktafeil og som allerede i ganske mange tilfeller har blitt bevist at ikke stemmer men det publisereres fordet..

Al jazeera er en fin måte og få med seg nyheter på

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Og NRK har sendt ned to journlaister til Amsterdam for å intervjue en amerikansk dame som har mistet kofferten sin i Amsterdam og eller er frustrert....

https://www.nrk.no/urix/europeiske-luft ... 1.16011758

Igjen kommer det samme - "europeiske lufthavner innstiller.... " Ja, det er problemer i noen land, men lang fra alle. Høres ut som om det er Oslo vs hele resten av Europa.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Nattevakt skrev: ons jun 22, 2022 1:33 pm
Al jazeera er en fin måte og få med seg nyheter på
Tja.. Tørr de si noe kritisk om egne myndigheter da? :lol:

Men fint at araberne får øve seg i konseptet seriøse nyheter da.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tåredryppede historie i Aftenposten...

https://www.aftenposten.no/norge/i/bGV0 ... 000-kroner

Det hender jo at koffert blir borte, uansett om mediene hårdnakket påstår at det er "flykaos i Europa" og setter det i sammenheng med denne forsvunnede kofferten.

Hvis hun reiser ofte på ferie, hun skal omtrent snu i døra etter å ha vært i Marokko og for så reise til Hellas, burde hun kanskje vite at at verdisaker helst tas med i håndbagasjen... For øvrig.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

For å forsikre seg om nok kaos-stoff har også Nettavisen reist til AMS for å finne stakkars reisende, i dette tilfellet en fyr som skal til Ghana....

https://www.nettavisen.no/okonomi/flypl ... -95-543684

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

DoktorS skrev: ons jun 22, 2022 10:27 pm For å forsikre seg om nok kaos-stoff har også Nettavisen reist til AMS for å finne stakkars reisende, i dette tilfellet en fyr som skal til Ghana....

https://www.nettavisen.no/okonomi/flypl ... -95-543684
Tipper at saken er laget grunnet at flerkulturelle skal lese den, eller at selv i Afrika så hardt man også problemer med fly og kaos

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

DoktorS skrev: ons jun 22, 2022 8:11 pm Tåredryppede historie i Aftenposten...

https://www.aftenposten.no/norge/i/bGV0 ... 000-kroner

Det hender jo at koffert blir borte, uansett om mediene hårdnakket påstår at det er "flykaos i Europa" og setter det i sammenheng med denne forsvunnede kofferten.

Hvis hun reiser ofte på ferie, hun skal omtrent snu i døra etter å ha vært i Marokko og for så reise til Hellas, burde hun kanskje vite at at verdisaker helst tas med i håndbagasjen... For øvrig.
Kan ikke fatte at dette er en nyhetssak nei.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Når var det konseptet "blogg" døde fullstendig ut forresten? Dette fikk jeg aldri med meg.

https://www.blogg.no/

Har ikke vært her inne på årevis, men sist jeg sjekket så fikk de beste sånn type 65.000 daglige lesere eller noe. Nå er det noen få tusen og så raskt ned til noen hundre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»