-----Mehell skrev: ↑ons jun 22, 2022 5:05 pmEr vel sikkert noe likt som fagbrev i industrien. Person A og person B gjør samme jobb, men person B er meldt opp til å ta fagbrev så han tar noe skole i løpet av en normal arbeidsuke i tillegg til at han må ta en skriftlig og en praktisk prøve før han kan få fagbrevet.Fordomsfull skrev: ↑ons jun 22, 2022 4:52 pm-----
Hva legger du i 'praksis'? Jeg legger rein jobbing innenfor det aktuelle yrket, som en praksis. Men denne 'praksisen' skiller altså en flytekniker fra en vanlig flymekaniker - slik at førstnevnte er DEN lederen som er sertifisert til å godkjenne fly til å kunne fly med flere hundre passasjerer. Om det du hevder er rett, jf det jeg legger i praksis, så vil ALLE flymekanikerne være flyteknikere etter to års 'praksis'. Det tror altså ikke jeg.
Full lønn under utdanning da, med andre ord.
Klippet fra websiden til Norsk Flytekniker Organisasjon, NFO;
"Flytekniker er den norske betegnelsen på en flyvedlikeholds-ingeniør som innehar et offentlig flyteknikersertifikat som igjen gir dem sertifiseringsansvar for luftfartøy.
Et flyteknikersertifikat er et personlig sertifikat som er utstedt av Luftfartstilsynet på lik linje som et flygersertifikat. Forenklet betyr det at for alt flyvedlikehold kreves et flyteknikersertifikat slik som all flyvning krever et flygersertifikat.
Forskrift om kontinuerlig luftdyktighet for kommersiell luftfart.[2]
Alle fly i kommersiell lufttransport må oppfylle et omfattende EU[3] lovverk med krav til luftdyktighet for å kunne operere. Dette lovverket sier at alt flyvedlikehold[4] skal verifiseres av en flytekniker og bare etter dette skal flyteknikeren utstede et «Sertifikat for frigivelse for bruk (CRS)»[5], først da er flyet luftdyktig og kan utføre flyvninger igjen.
Flyteknikersertifikatet gir innehaveren rett til sertifiseringsansvar av alt vedlikehold og feilrettinger på luftfartøy for de kategorier (se nedenfor) og flytyper som er innført i sertifikatet.
Selv om Flyteknikersertifikatet gir rett til sertifiseringsansvar må kvalitetsavdeling i vedlikeholdsorganisasjonen utstede en fullmakt til å jobbe for selskapet, og derigjennom sikre at den enkelte flytekniker oppfyller lovverket til enhver tid.
Denne balanserte ordningen er gjeldende lov innen hele EU / EØS. Det er i tillegg anerkjent innen store deler av verden, noe som gir muligheten til å konvertere flyteknikersertifikatet til å gjelde i land utenfor Europa.
Flytekniker må ikke forveksles med flymekaniker da det er veldig stor forskjell i ansvar og krav til kompetanse.
En flymekaniker har ingen formelle krav eller ansvar og kan læres opp internt i bedriften. En flymekaniker kan da jobbe under tilsyn og veiledning av en flytekniker som har ansvaret for å verifisere at alt arbeid er korrekt utført før han kan utstede et sertifikat for frigivelse for bruk slik at flyet igjen er luftdyktig.
I Norge er det et system der de videregående skolene gir en del av opplæringen som kreves for å bli flytekniker, men dessverre ikke en komplett opplæring da det ikke er mulig innenfor de tre årene som videregående er.
Etter videregående skole kan man etter 2 års praksis i bedrift få et fagbrev som flymekaniker og derifra videreutdannes til flytekniker."