Flystreiken

Svar
fargerik

Re: Flystreiken

Legg inn av fargerik »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 4:25 pm
Korgutt skrev: søn jun 26, 2022 2:34 pm
fargerik skrev: søn jun 26, 2022 2:30 pm
Etter at streiken er avsluttet kan man melde seg ut men da går man ofte inn i en karantene hvor man ikke har lov å melde seg inn igjen. I min fagforening er denne perioden på 2 år. Og har man meldt seg ut og inn igjen tidligere så kan man bare glemme å melde seg inn igjen for 3.gang.
Hvorfor det? Høres jo veldig strengt ut.
Det er bare rett og rimelig.
Man kan ikke melde seg inn og ha medlemsfordeler for så å hoppe ut og inn som en selvsentrert dust hver gang det er fristende.
Enten eller.
Er akkurat det man vil unngå. Er en del fordeler med å være medlem som man må ta med i betraktningen.
[/quote]

Synes det er helt greit med karantetid både når man melder seg inn (min fagforening har 3 mnd etter innmeldelse) og dersom man melder seg ut. Det jeg synes virker vel strengt er 2 års karante og at man ikke kan melde seg inn og ut. Jeg personlig har meldt meg inn og ut og så inn igjen, og det handlet ikke om å være en "selvsentrert dust".
[/quote]
Meldte du deg ut og inn igjen under en konflikt?

fargerik

Legg inn av fargerik »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 4:43 pm
fargerik skrev: søn jun 26, 2022 4:30 pm
LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 4:25 pm
Det er bare rett og rimelig.
Man kan ikke melde seg inn og ha medlemsfordeler for så å hoppe ut og inn som en selvsentrert dust hver gang det er fristende.
Enten eller.
Er akkurat det man vil unngå. Er en del fordeler med å være medlem som man må ta med i betraktningen.
Synes det er helt greit med karantetid både når man melder seg inn (min fagforening har 3 mnd etter innmeldelse) og dersom man melder seg ut. Det jeg synes virker vel strengt er 2 års karante og at man ikke kan melde seg inn og ut. Jeg personlig har meldt meg inn og ut og så inn igjen, og det handlet ikke om å være en "selvsentrert dust".
Meldte du deg ut og inn igjen under en konflikt?
[/quote]

Nei, jeg meldte meg ut fordi jeg flyttet utenlands og jobbet der.
[/quote]
Virker helt greit for meg.
Noe helt annet enn det som ble presentert litt lengre oppe i tråden.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Hva skjer egentlig i SAS-meklingen? Mekler de i flere land eller gjøres dette sentralt?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 9:36 pm Nettopp det som er poenget mitt. Helt utrolig å dra alle over en kam og tro at man er en egoistisk idiot om man melder seg inn og ut. Tenker heller at fagforeninger bør være glad for at gamle medlemmer kommer tilbake, i stedet for å straffe de og skape fryktkultur (da sikter jeg først og fremst til omtalte fagforening som utestenger sårbare folk). Men er vel ikke mer å forvente av kulten på venstresiden...
Lurer på om dette er noe som foregår i fagforeninger i LO. Det er en sosialistisk fagforening jeg holder meg langt unna, men har vært medlem av flere andre. Og dette er helt ukjent for meg.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

MRSA skrev: søn jun 26, 2022 1:27 pm
virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am


Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Det ville vere svik. Og ingen kan stole på dei etterpå.
En bedrift kan av prisipielle grunner finne at sin side har urimelige prinsipper og ønsker derfor å etablere egen avtale med arbeidstakernes organisasjon. Det kan være at bedriften finner at sviket er på arbeidsgiversiden i en konflikt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Dere som sikkert er oppdatert på streiken:

Har ikke giddet å bruke krefter på noe jeg ikke kan kontrollere når jeg har feriert, er det sannsynlig at jeg kommer meg hjem med direktefly fra Beograd->Gardemoen onsdag med Norwegian?

Går ut ifra at utenlandspassasjerer prioriteres og at det er innenlandsflyvninger som kuttes.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lew_Ashby skrev: man jun 27, 2022 11:31 am Dere som sikkert er oppdatert på streiken:

Har ikke giddet å bruke krefter på noe jeg ikke kan kontrollere når jeg har feriert, er det sannsynlig at jeg kommer meg hjem med direktefly fra Beograd->Gardemoen onsdag med Norwegian?

Går ut ifra at utenlandspassasjerer prioriteres og at det er innenlandsflyvninger som kuttes.
Foreløpig ser det ikke ut som at Norwegian er så hardt rammet. Bare enkelte avganger blir kansellert. Så du bør komme deg hjem om du ikke er uheldig.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: man jun 27, 2022 11:33 am Foreløpig ser det ikke ut som at Norwegian er så hardt rammet. Bare enkelte avganger blir kansellert. Så du bør komme deg hjem om du ikke er uheldig.
Helt nydelig, takker og bukker for svar.

Da satser jeg på at dette går rimelig knirkefritt. Tåler uansett noen utsettelser.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lew_Ashby skrev: man jun 27, 2022 11:41 am Helt nydelig, takker og bukker for svar.

Da satser jeg på at dette går knirkefritt.
Ser ut som Widerøe sliter mest så langt. Og så kommer det store spørsmålet om pilotstreiken i SAS som kan begynne til onsdag. Jeg sitter på nåler foran avreise til Sveits torsdag 7.juli. Ikke bare har jeg gledet meg til turen som et lite barn helt siden i fjor høst, men kan også tape minst 20 000 kr.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 5:02 pm

Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Under en konflikt?
Kan du presentere en link som forteller at dette er tilfelle?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: man jun 27, 2022 11:46 am Jeg sitter på nåler foran avreise til Sveits torsdag 7.juli. Ikke bare har jeg gledet meg til turen som et lite barn helt siden i fjor høst, men kan også tape minst 20 000 kr.
Det er forbanna leit å høre, krysser fingre for at det løser seg for deg. Heldigvis en liten stund til, og uten å ha fulgt godt med så går jeg ut ifra at det vil legges betydelig prestisje i å få dette løst så raskt som mulig foran kanskje tidenes feriesommer for nordmenn.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

KongOlav2 skrev: man jun 27, 2022 11:33 am
Lew_Ashby skrev: man jun 27, 2022 11:31 am Dere som sikkert er oppdatert på streiken:

Har ikke giddet å bruke krefter på noe jeg ikke kan kontrollere når jeg har feriert, er det sannsynlig at jeg kommer meg hjem med direktefly fra Beograd->Gardemoen onsdag med Norwegian?

Går ut ifra at utenlandspassasjerer prioriteres og at det er innenlandsflyvninger som kuttes.
Foreløpig ser det ikke ut som at Norwegian er så hardt rammet. Bare enkelte avganger blir kansellert. Så du bør komme deg hjem om du ikke er uheldig.
-----
Det ville være rart om flyteknikerne tok ut sine kolleger i Norwegian i streik, for der fikk flyteknikerne 14% i det lokale oppgjøret nå i vår - og er fornøyde. Og hvorfor straffe et selskap med streik, som har gitt et bra lønnstillegg?
https://www.dn.no/luftfart/nho-luftfart ... -1-1244680

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 9:36 pm
fargerik skrev: søn jun 26, 2022 4:45 pm
LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 4:43 pm

Synes det er helt greit med karantetid både når man melder seg inn (min fagforening har 3 mnd etter innmeldelse) og dersom man melder seg ut. Det jeg synes virker vel strengt er 2 års karante og at man ikke kan melde seg inn og ut. Jeg personlig har meldt meg inn og ut og så inn igjen, og det handlet ikke om å være en "selvsentrert dust".
Meldte du deg ut og inn igjen under en konflikt?
Nei, jeg meldte meg ut fordi jeg flyttet utenlands og jobbet der.
Virker helt greit for meg.
Noe helt annet enn det som ble presentert litt lengre oppe i tråden.
[/quote]

Nettopp det som er poenget mitt. Helt utrolig å dra alle over en kam og tro at man er en egoistisk idiot om man melder seg inn og ut. Tenker heller at fagforeninger bør være glad for at gamle medlemmer kommer tilbake, i stedet for å straffe de og skape fryktkultur (da sikter jeg først og fremst til omtalte fagforening som utestenger sårbare folk). Men er vel ikke mer å forvente av kulten på venstresiden...
[/quote]
------
Jeg tipper en kan forhandle med sin fagforening om inn&utmelding, om det er spesielle forhold som fører til utmelding; at de er mottagelige for fornuft. Dog tror jeg ikke streikebryteri blir akseptert - verken om en står til høyre eller venstre politisk.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Dette er den mest usolidariske streiken jeg har sett. Disse teknikerne fortjener faen ikke lønna de får nå engang.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

newsflash skrev: søn jun 26, 2022 10:49 am Merkelige greier, først meldes det at to ambulansefly er satt på bakken, deretter meldes det at den første meldingen var feil og at ambulanseflyene er i beredskap som normalt.

Link

Noen som er vel ivrig etter tvungen lønnsnemd i kommunikasjonsavdelingen til NHO?
Arbeidsgiverorganisasjoner har blitt godt vant med lønnsnemnd-Høyre i regjering. Finner vel på noe fjas ala søppeldynge med brannfare som sist, patetisk.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

greyserpent skrev: man jun 27, 2022 12:11 pm Dette er den mest usolidariske streiken jeg har sett. Disse teknikerne fortjener faen ikke lønna de får nå engang.
-----
Nei, fordi? Flyteknikerne er nøkkelpersonell; det er _de_ som gir reparerte&vedlikeholdte fly godkjenning til å fly. Om fly i luften med kanskje hundrevis av passasjerer ombord får problemer, så tar de kontakt med flytårnet og får da handlingsveileding av en flytekniker. Etter 3 år på vidergående og to år i praksis, men da undwer opplæring - blir en slik jeg forstår nå - flymekaniker. Deretter utdannes de som vil gå videre - til flytekniker og deretter må de skaffe seg spesialkompetanse på den&de flytypene de skal jobbe med.
De aller fleste reparasjoner på fly, foregår om natten, leser jeg og ergo så jobber de fleste flyteknikere om natten. De som jobber nattskift i mange år får hjerte&karssykdommer, blir derfor oftere arbeidsuføre og har i gjennomsnitt mellom 8 og 11 år kortere levetid.
Jeg tipper Torbjørn Lothe, som sier at flyteknikerne krever en ekstrem lønnsøkning, har 3 ganger så mye i lønn som en gjennomsnittslønnen til en flytekniker og at Lothes virksomhet på kvelden kalles for fritid.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

LittleSteven skrev: man jun 27, 2022 12:22 pm
Fordomsfull skrev: man jun 27, 2022 12:07 pm
LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 9:36 pm

Nei, jeg meldte meg ut fordi jeg flyttet utenlands og jobbet der.
Virker helt greit for meg.
Noe helt annet enn det som ble presentert litt lengre oppe i tråden.
Nettopp det som er poenget mitt. Helt utrolig å dra alle over en kam og tro at man er en egoistisk idiot om man melder seg inn og ut. Tenker heller at fagforeninger bør være glad for at gamle medlemmer kommer tilbake, i stedet for å straffe de og skape fryktkultur (da sikter jeg først og fremst til omtalte fagforening som utestenger sårbare folk). Men er vel ikke mer å forvente av kulten på venstresiden...
------
Jeg tipper en kan forhandle med sin fagforening om inn&utmelding, om det er spesielle forhold som fører til utmelding; at de er mottagelige for fornuft. Dog tror jeg ikke streikebryteri blir akseptert - verken om en står til høyre eller venstre politisk.
[/quote]

Det var vel aldri snakk om streikebryteri når det var snakk om 2 års karantene og ikke mulighet for å melde seg inn igjen? I så fall vil jeg skjønne det veldig godt.
Men hvis jeg har forstått det rett, så var det bare en generell 2 års karantene ved utmeldelse og ikke mulighet for å melde seg inn en tredje gang? Som jo selvsagt i så fall er helt på trynet.
Burde for øvrig ikke måtte forklares hvorfor man melder seg inn og ut. Hadde Negotia spurt meg om begrunnelse for å godta det, skal jeg love deg at jeg ikke hadde meldt meg inn igjen.
[/quote]
-----
Jeg VET ikke og skriver at jeg tipper. Så det er bare til å ta kontakt og forsøke.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Det er åpenbart mer fare for liv og helse nå, enn det søppeldynge-pisset i fjor. I finnmark kommer ikke folk seg på kreftbehandling og spesialister ikke på jobb, og nødvendige medisiner står i fare for å ikke komme fram.

Myril

Legg inn av Myril »

Mest dødfødte streiken noensinne. Nå venter egentlig bare alle på at Stortinget griper inn.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Daniel skrev: man jun 27, 2022 12:13 pm Arbeidsgiverorganisasjoner har blitt godt vant med lønnsnemnd-Høyre i regjering. Finner vel på noe fjas ala søppeldynge med brannfare som sist, patetisk.
Erna ville nok ha kalt inn til pressekonferanse allerede før lockouten trådte i kraft for å bruke tvungens lønnsnemd. Nå tar det litt lenger tid.

Men lønnsnemden kommer.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Hvor går grensen til Støre for hvor mange mennesker han vil redusere livskvaliteten til, siden de ikke får helsehjelp, før det blir tvungen lønnsnemnd?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Var på Gardermoen i dag, og må si at dette ikke frister til gjentakelse. Har en melkeruteflygning ut av landet om noen dager, og selv om flyet skulle gå vurderer jeg å drite i å dra, selv om jeg taper penger og turen er til en viss grad nødvendig. Sommeren er alt for kort til å stå i kø på en flyplass med fullt(!) av folk som tydeligvis har glemt hvordan man tar fly.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ehall skrev: man jun 27, 2022 8:48 pm Hvor går grensen til Støre for hvor mange mennesker han vil redusere livskvaliteten til, siden de ikke får helsehjelp, før det blir tvungen lønnsnemnd?
Den dagen streiken setter liv og helse i fare er den over. Men ansvaret på den situasjonen vi har nå er på arbeidsgiversiden som eskalerte konflikten ved bruk av lockout.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

fargerik skrev: man jun 27, 2022 11:54 am
virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am


Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Under en konflikt?
Kan du presentere en link som forteller at dette er tilfelle?
Intet i norsk lovverk som hindrer en bedrift å melde seg ut av NHO når de måtte ønske. Kanskje du har en link som sier det motsatte. Hva NHO måtte mene er en annen sak, men det er altså ikke norsk lov.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

newsflash skrev: man jun 27, 2022 9:42 pm
ehall skrev: man jun 27, 2022 8:48 pm Hvor går grensen til Støre for hvor mange mennesker han vil redusere livskvaliteten til, siden de ikke får helsehjelp, før det blir tvungen lønnsnemnd?
Den dagen streiken setter liv og helse i fare er den over. Men ansvaret på den situasjonen vi har nå er på arbeidsgiversiden som eskalerte konflikten ved bruk av lockout.
Den setter helse i fare i dag, anbefaler at du leser litt aviser. Du må gjerne klage på arbeidsgiverne, men det var faktisk fagforeningen som satt i gang streiken. It takes two to tango, begge parter er ansvarlige.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ehall skrev: man jun 27, 2022 9:55 pm Den setter helse i fare i dag, anbefaler at du leser litt aviser. Du må gjerne klage på arbeidsgiverne, men det var faktisk fagforeningen som satt i gang streiken. It takes two to tango, begge parter er ansvarlige.
Nei, ambulanseflyene har normal beredskap og det er ingen som mangler medisiner ennå.

Streik er et lovlig kampmiddel, begge parter har ansvar for å sørge for at liv og helse ikke settes i fare. F.eks. igjennom å gi dispensasjon til arbeidstakere som er nødvendig for å opprettholde beredskap. NHO valgte som kjent å ikke bare gå til lockout, men de avslo også dispensasjonssøknaden for de arbeidstakerne som jobber med flyene til Babcock.

Da fremstår det åpenbart både hvem som eskalerer og ikke minst hvem som eventuelt setter liv og helse i fare.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

newsflash skrev: man jun 27, 2022 10:00 pm
ehall skrev: man jun 27, 2022 9:55 pm Den setter helse i fare i dag, anbefaler at du leser litt aviser. Du må gjerne klage på arbeidsgiverne, men det var faktisk fagforeningen som satt i gang streiken. It takes two to tango, begge parter er ansvarlige.
Nei, ambulanseflyene har normal beredskap og det er ingen som mangler medisiner ennå.

Streik er et lovlig kampmiddel, begge parter har ansvar for å sørge for at liv og helse ikke settes i fare. F.eks. igjennom å gi dispensasjon til arbeidstakere som er nødvendig for å opprettholde beredskap. NHO valgte som kjent å ikke bare gå til lockout, men de avslo også dispensasjonssøknaden for de arbeidstakerne som jobber med flyene til Babcock.

Da fremstår det åpenbart både hvem som eskalerer og ikke minst hvem som eventuelt setter liv og helse i fare.
Lockout er også et lovlig middel. Hvorfor gi dispensasjon, det er fagforeningen som tok ut Babcock i streik? Så her er de selv ansvarlig, de kunne lett unngå å ta akkurat de ut i streik.

Fint at du synes alt er topp 👍🏻, jeg er ikke enig https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w ... ykehustime

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ehall skrev: man jun 27, 2022 10:16 pm Lockout er også et lovlig middel. Hvorfor gi dispensasjon, det er fagforeningen som tok ut Babcock i streik? Så her er de selv ansvarlig, de kunne lett unngå å ta akkurat de ut i streik.

Fint at du synes alt er topp 👍🏻, jeg er ikke enig https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w ... ykehustime
Som sagt, partene har ansvar for å sørge for at konflikten ikke går ut over liv og helse. Det innebærer altså å gi nødvendige dispensasjoner.

Ellers så er ikke ting topp, men ingen grunn til å krisemaksimere: "Undersøkelsen haster ikke, men må gjøres på sykehus der han har fastlege.". Kjipt selvfølgelig, men får neppe helsemessige konsekvenser.

William_S

Legg inn av William_S »

Partene innkalt til arbeidsministeren. Vi vet hva det som regel betyr.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: man jun 27, 2022 9:47 pm
fargerik skrev: man jun 27, 2022 11:54 am
virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Under en konflikt?
Kan du presentere en link som forteller at dette er tilfelle?
Intet i norsk lovverk som hindrer en bedrift å melde seg ut av NHO når de måtte ønske. Kanskje du har en link som sier det motsatte. Hva NHO måtte mene er en annen sak, men det er altså ikke norsk lov.
Jeg har ikke snakket om norsk lov.
Du får kontakte Babcokk og anbefale dem å melde seg ut, og forklare at det vil være smart.
Akkurat nå er det vel mange som biter negler av en annen grunn, da.
Rammes SAS av streik, vil mange slite.
Det får vi vite i morgen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»